تجلی چون کند دلبر کنم شکران تجلی را
تسلی چون دهد ازخود نخواهم آن تسلی را
بسوزد در تجلی و نسازد با تسلی دل
ببخشدگر تسلی جان دهم آن جان تجلی را
تجلی تان کند بر من مرا از من کند خالی
که یکتایم نشیمن کی کنم جز جای خالی را
تسلی چون توان شد از جمال عالم آرایش
تسلی باد قربان ناز سلطان تجلی را
از آن عاقل بماندستی که رویش را ندیدستی
کسی مجنون تواند شد که او دیده است لیلی را
کسی او را تواند دیدکو گردد سراپاجان
که چشم سرنیارد دید حسن لایزالی را
جلالش چون گذارد جان جمالش می نوازد دل
و گرنه کس نیارد تاب انوار جلالی را
زکس تا کس نیاساید جمالش روی ننماید
نه بیند دیدهٔ خود بین جمال حق تعالی را
اگر خواهی رسی در وی گذر کن از هوای دل
بهل سامان غالی را بمان ایوان عالی را
کسی جانش شود فربه که جسم او شود لاغر
زخون دل غذا و زبور یا سازد نهالی را
نعیم اهل دل خواهی دلت را صاف کن از عشق
بمان لذات دنیا را بهل فردوس اعلی را
دلت فردوس می خواهد کمالی را بدست آور
که باشد با تو در عقبی بهل صاحب کمالی را
اگر خواهی که عقلت را زدست دیو برهانی
زسربیرون کن ار بتوانی اوهام خیالی را
بکن از غیرحق دل را بروب از ما سوی جانرا
بدو نان وار گذار اسباب جاهی را و مالی را
ترا این وصفها چون نیست خالی زن تن ازگفتن
بیان دیگر مکن ای فیض حز او صاف حالی را
#فیض_خوانی #فیض_کاشانی
#فیض_کاشانی_غزل_29
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 24
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
اللَّهُمَّ ..
وَ لا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلا حَسَّنْتَهَا
خدایا! ..
و هيچ عيبى كه بدان مرا سرزنش كنند در من نماند مگر آن را نيكو كنى 🔸
https://eitaa.com/sahife2/5145
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_6
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت
▫️قسمت هفتم
◻️کدام گزینه مصداق گره گشایی از مشکلات مردم است؟
الف) کمک های مومنانه و تامین بسته های معیشتی
ب) حضور پرشور در انتخابات و انتخاب صحیح
ج) هر دومورد
🔸🔻🔸
جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://fatemi.amfm.ir/mb/
🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند
کمک هزینه سفر به قم ومشهد
همراه با هدایای نفیس ومتبرک
🔷🔸💠🔸🔷
جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee
⌨️https://javaneno.amfm.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت نوجوان
▫️قسمت هفتم
◻️ بر اساس این این حدیث، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خداوند در رفتار با دخترها در مقایسه با پسرها چگونه است؟
الف) مهربان تر
ب) دقیق تر
ج) سخت گیرتر
🔸🔻🔸
جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://fatemi.amfm.ir/mb/
🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند
کمک هزینه سفر به قم ومشهد
همراه با هدایای نفیس ومتبرک
🔷🔸💠🔸🔷
جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee
⌨️https://javaneno.amfm.ir💫
27.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت نوجوان
▫️قسمت هشتم
◻️ در این حدیث امیرالمومنین علیه السلام، حیا را چگونه توصیف میفرمایند؟
الف) از ویژگی ها ایمان
ب) خصلت آزادگان و خوی نیکان
ج) هر دو گزینه
🔸🔻🔸
جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://fatemi.amfm.ir/mb/
🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند
کمک هزینه سفر به قم ومشهد
همراه با هدایای نفیس ومتبرک
🔷🔸💠🔸🔷
جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee
⌨️https://javaneno.amfm.ir💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت
▫️قسمت هشتم
◻️کدام یک از موارد زیر مصداق خدمت کریمانه و گره گشایی اقتصادی نیست؟
الف) کارآفرینی و حمایت از تولید
ب) گسترش شروط مجوز تولید و توزیع
ج) مانع زدایی و رفع موانع تولید
🔸🔻🔸
جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://fatemi.amfm.ir/mb/
🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند
کمک هزینه سفر به قم ومشهد
همراه با هدایای نفیس ومتبرک
🔷🔸💠🔸🔷
جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee
⌨️https://javaneno.amfm.ir
و لا عائبه اونب بها الا حسنتها.
#دعا_بیستم_6
بار الها! هيچ زشتى و عيبى را كه ممكن است مادهى ملامت
مردم نسبت به من شود وامگذار جز آنكه به زيبايى و نيكى مبدلش سازى.
عائبه به عمل ذات عیب گویند یعنی هر عملی که یک عیبی بشود در آن پیدا کرد.
در اخلاق برای هرعمل یا صفت مراتبی است که بایستی طی شود تا بالاخره هیچ نقصی در آن یافت نشود.
البته این مقوله به فهم حقیر نمی رسد،فقط به تأسی از امام سجاد علیه السلام که به عوالم وجود مسلط است،از خداوند تقاضا میکنیم اخلاقی به ما بدهد که از موانع سیر الهی عبور کنیم واین جز با رحمت خاص الهی میسر نمی شود.
اللهم ایاک نعبد وایاک نستعین.
گرچه راهیست پر از بیم زما تا بر دوست
رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی.
ملامت كردن دگران و سرزنش نمودن اين و آن در اخلاق اسلام، ناپسند و ممنوع شناخته شده است و خداوند، ملامت كننده را به ملامت دگران مبتلا مىنمايد.
امام صادق (ع) فرموده است: كسى كه مومنى را مورد ملامت قرار دهد خداوند او را در دنيا و آخرت به ملامت و سرزنش دگران مبتلا مىنمايد.
آيين مقدس اسلام براى گناهكاران حد شرعى مقرر داشته و مجرم بايد طبق موازين قانونى مجازات شود و به كيفر عمل خود برسد و جايى براى ملامت و سرزنش گناهكار باقى نگذارده است.
رسول اكرم فرموده است: وقتى يكى از خدمتگزاران شما مرتكب عمل منافى با عفت گرديد او را مجازات قانونى نماييد و مورد سرزنش و ملامتش قرار ندهيد.
مطلبی که لازم است در امر ملامت توضيح داده شود اين است كه فردى خائن و ناپاك ، در اعمال شخص مسلمانى تجسس و كاوش نمايد، اگر گناهى را از وى شناخت آن را ماىه ی ملامت قرار دهد و زبان به سرزنش و تعييرش بگشايد. امام عليهالسلام اين عمل پليد را دورى جستن از خداوند معرفى نموده است.
امام صادق (ع) فرموده است: بزرگ عاملى كه مىتواند آدمى را از خداوند دور نمايد اين است كه مردى با مرد دگر طرح برادرى بريزد به اين منظور كه لغزشهاى او را به ذهن بسپارد تا روزى او را مورد ملامت و تعيير قرار دهد.
گاهى شخص مسلمان، مسلمان ديگرى را در چيزى كه به اختيار او نبوده و نيست مورد ملامت قرار مىدهد و اين كار در مواقعى اسائهى ادب به حريم پروردگار است و به علاوه موجب اهانتى ناروا به فرد مسلمان مىگردد.
امام باقر (ع) فرمود: ابوذر غفارى در محضر رسول گرامى مردى را به مادرش مورد سرزنش قرار داد و گفت: اى فرزند زن سياه، و مادر آن مرد از نژاد سياه بود. رسول گرامى سخت برآشفت، فرمود: ابوذر! او را به مادرش سرزنش نمودى؟ ابوذر متوجه شد كه خطايى بزرگ مرتكب شده و براى عذرخواهى سر و صورت خويش را آنقدر در خاك غلطاند تا رسول اكرم از او راضى گرديد.
گاهى تعيير و سرزنش افراد، ناشى از جهل و نادانى آنان است، بىمطالعه سخن مىگويند و لب به ملامت مىگشايند، سپس به خطاى خويش واقف مىگردند و در پايان خجلتزده و شرمسار مىشوند. محمد بن منكدر مىگويد: روزى در ساعت شدت گرمى هوا به خارج مدينه رفته بودم. ديدم امام باقر عليهالسلام در آفتاب سوزان سرگرم كار كشاورزى است و چون سمن داشت به دو نفر تكيه داده بود و در حالى كه عرق از پيشانيش مىريخت به كارگران دستور مىداد. با خود گفتم: پيرمردى از بزرگان قريش در اين ساعت و با اين حال در طلب دنياست. تصميم گرفتم او را موعظه كنم و عملش را مورد انتقاد قرار دهم. پيش رفتم، سلام كردم و گفتم: آيا شايسته است يكى از شيوخ قريش در هواى گرم، با اين حال، در پى دنياطلبى باشد. چگونه خواهى بود اگر در اين موقع و با چنين حال مرگت فرا رسد و حياتت پايان پذيرد؟ حضرت دستهاى خود را از دوش آن دو نفر برداشت و فرمود:
به خدا قسم اگر در اين حال بميرم در حين انجام طاعتى از طاعات خداوند جان سپردهام، من مىخواهم با كار و كوشش، خود را از تو و دگران بىنياز سازم، زمانى بايد بترسم كه مرگم در حال گناه فرا رسد و با معصيت الهى از دنيا بروم. محمد بن منكدر عرض كرد: خداوند ترا مشمول رحمت خود قرار دهد، من مىخواستم شما را نصيحت گويم، شما مرا موعظه نموديد.
ائمهى معصومين عليهمالسلام با انجام وظايف امامت كارهايى مىكردند كه به نظر بعضى از افراد بىاطلاع همانند عمل امام باقر (ع) و كشاورزى در هواى گرم بود، از اين رو زبان به ملامت مىگشودند و ائمهى عليهمالسلام در حدود ممكن به آنان پاسخ مىدادند.
جمعى از اصحاب اميرالمومنين (ع)، در موقعى كه مردم زيادى از اطراف آن حضرت پراكنده مىگشتند و براى دريافت پول نزد معاويه مىرفتند، به محضرش شرفياب شده، عرض كردند: اى اميرالمومنين! اشراف عرب و قريش را بر موالى و غير عرب مقدم بدار و اموال بيتالمال را بين آنان تقسيم كن تا به معاويه ملحق نشوند و از تو دست برندارند. حضرت فرمود: شما مىگوييد كه من از ظلم و ستم يارى بخواهم و براى تثبيت حكومت خود به حقوق دگران تجاوز كنم؟ هرگز.
زمانى كه بين حضرت مجتبى و معاويه قرارداد صلحى رد و بدل گرديد عدهى زيادى زبان به ملامت گشودند و عمل آن حضرت را مورد اعتراض قرار دادند، حتى بعضى امام مجتبى را ذليل كنندهى مومنين خواندند و امام پاسخهايى فرمود، بعضى قانع مىشدند و بعضى ديگر قانع نشدند. حادثهى خونين كربلا امرى بود الهى و خداوند روز ولادت حضرت حسين عليهالسلام، رسول گرامى را از واقعهى عاشورا آگاه نمود و بسيارى از افراد خانوادهى پيمبر اسلام از اين امر اطلاع داشتند ، اما موقع تحقق يافتن اين مقدر الهى كه نتيجهاش رسوا شدن آلاميه و آشكار شدن حق و حقيقت بود، عدهى زيادى حتى بعضى از دوستان و نزديكان با سفر آن حضرت به كوفه مخالف بودند و با زبان ملامت و اعتراض سخن مىگفتند:
جابر مىگويد: وقتى حسين (ع) عازم عراق گرديد حضورش شرفياب شدم و عرض كردم شما يكى از دو سبط رسول اكرم هستيد، به نظر من تنها راه براى شما آن است كه همانند برادرت صلح كنى كه او با موفقيت، راه صحيح را پيمود. حضرت به من فرمود: اى جابر! برادرم به امر خداوند و به امر رسول اكرم صلح نمود و من نيز طبق امر خدا و امر رسول گرامى عمل مىكنم.
وقتى حضرت رضا عليهالسلام امر ولايتعهدى مامون را قبول نمود، افرادى لب به اعتراض و ملامت گشودند و بعضى مطلب خود را با حضرتش در ميان گذاردند.
محمد بن عرفه مىگويد به حضرت رضا عرض كردم: يابن رسول الله! چه چيز شما را واداشت كه در امر ولايتعهدى مداخله نماييد؟ حضرت در پاسخ فرمود: همان چيزى كه جدم على (ع) را وادار نمود كه در شورا مداخله نمايد.
مامون صريحا به حضرت رضا عرض كرد: اگر امر ولايتعهدى مرا قبول نكنى حتما شما را به قتل مىرسانم و حضرت را به هلاكت تهديد كرد، حتى براى اينكه مطلب خود را در يك زمينهاى پياده كند كه در صدر اسلام سابقه داشته باشد، قضيهى عمر و شورا را با حضرت در ميان گذاشت و اينچنين گفت:
عمر بن الخطاب شوراى خلافت را در شش نفر قرار داد كه يكى از آنان جدت اميرالمومنين على (ع) بود و شرط نمود كه هر كس با شورا مخالفت كند گردنش زده شود. سپس به حضرت عرض كرد:
شما ناچاريد ولايتعهدى را كه اراده كردهام بپذيريد و از آن گزيرى نيست.
امام سجاد در این جمله از پيشگاه الهى درخواست مىكند:
و لا عائبه او نب بها الا حسنتها.
بار الها! هيچ عيبى را در من، كه ممكن است مادهى ملامتم گردد باقى مگذار جز آنكه آن را نيكو نمايى.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث ما (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام ...
◀️ آثار شوم #فقر:
📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه، آثار سوء و وحشتناك فقر را براى فرزندش محمد بن حنفيه برمى شمارد و مى فرمايد: «فرزندم! من از فقر بر تو مى ترسم، بنابراين از آن به خدا پناه ببر»؛ (وَقال عليه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ). بعد امام عليه السلام دليل آن را در سه جمله كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «زيرا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را مشوش مى سازد و مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند»؛ (فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ).
به يقين منظور از فقر در اين كلام نورانى، فقر مادى است. اينكه چگونه فقر مادى سبب نقصان دين مى شود دليلش روشن است، زيرا انسان تحت فشار فقر ممكن است تن به گناهانى بدهد و براى به دست آوردن مال، فكر حلال و حرام آن نباشد و يا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضى از محرمات را براى خود حلال بشمارد.
اين احتمال نيز هست كه فقر گاهى سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا مى شود، زيرا از يكسو شنيده است كه خدا رزّاق و روزى رسان است و رزق همه را تضمين كرده و از طرف ديگر خود را در فقر و تنگدستى مى بيند و اين مايه سوءظنش به خدا و وعده هاى الهى مى شود، بنابراين هم نقص اعتقادى و هم نقص عملى دامن فقير را مى گيرد به خصوص اگر انسان كم ظرفيت و پايه اعتقادات او سست باشد. اضافه بر اين، ازنظر اخلاقى نيز گرفتار مشكل مى شود، زيرا كينه و حسد وبخل و صفات ديگرى از اين قبيل دامان فقير را در بسيارى از اوقات مى گيرد. اما اينكه عقل را مشوش مى سازد نيز به تجربه ثابت شده است كه افراد گرسنه و فقير هرچند عقل نيرومندى داشته باشند توان فكر كردن و انديشيدن را از دست مى دهند و حتى گاه در مسائل ساده زندگى گرفتار اشتباه مى شوند وقدرت بر تفكر و تصميم گيرى را به دليل فقر و پريشانى از دست مى دهند.
جمله «داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ موجب بدبينى مى گردد» داراى دو تفسير است: نخست اينكه مردم از چنين شخصى فاصله مى گيرند و حتى او را مزاحم خود تصور مى كنند و ديگر اينكه او هم از مردم فاصله مى گيرد، چراكه بسيارى از اوقات فكر مى كند مردم اسباب فقر او را فراهم كرده اند و حق او را خورده و او را بر خاك سياه نشانده اند، بنابراين از دو سو خشم و ناخرسندى حاصل مى شود.
#نهج_البلاغه_حكمت_319
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_319
آثار فقر
وَ قَالَ (علیه السلام) لِابْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ؛ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ.
امام علی که درود خدا بر او باد (به پسرش محمد حنفيّه سفارش كرد) اى فرزند من از تهيدستى بر تو هراسناكم، از فقر به خدا پناه ببر، كه همانا فقر، دين انسان را ناقص، و عقل را سرگردان، و عامل دشمنى است
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_205
وَإِذَا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ الْنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ
و هرگاه به قدرت و حكومت رسد براى فساد در زمین و نابودى زراعتها و نسل كوشش مىكند و خداوند فساد را دوست ندارد.
در آیه قبل، گفتار به ظاهر نیكوى منافقان مطرح شد و در این آیه رفتار مفسدانهى آنان را بیان مىكند.
1- نااهل اگر به قدرت رسد، همه چیز را به فساد مىكشاند. «اذا تولّى سعى»
2- بزرگترین خطر، نابودى #اقتصاد و فرهنگ امّت است. «یهلك الحرث و النسل»
🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هر که آگه شد از فسانهٔ ما
عاقبت پی برد بخانهٔ ما
آنکه جوید نشان نشان نبرد
بی نشانی بود نشانهٔ ما
بگذراند زعرش هر که نهد
سرطاعت بر آستانهٔ ما
توسن چرخ را بدین شوکت
رام کرده است تازیانهٔ ما
نرسد دست کوته همت
که بلندست آشیانهٔ ما
قدر ما را کسی نمیداند
غیرآن صاحب زمانهٔ ما
همه عالم اگر شود دشمن
ما و آن دوست یگانهٔ ما
هر که با ما بسر برد نفسی
داند او عیش جاودانهٔ ما
هر که را وصل ما بچنگ آید
هوش بربایدش چغانهٔ ما
غیر درگاه ما پناهی نیست
سرخلقی و آستانه ما
کار و استاد و کار گه مائیم
غیرمانیست کار خانهٔ ما
همه ما و بهانهٔ اغیار
کو کسی بشکند بهانهٔ ما
دام پیدا و دانه ناپیدا
غیب بینست مرغ دانهٔ ما
از سر اهل رباید هوش
دم مزن فیض از فسانهٔ ما
#فیض_خوانی #فیض_کاشانی
#فیض_کاشانی_غزل_30
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2