eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✨السلامُ علیک یا صاحب الزمان ، السلامُ علیک یا خلیفة الرحمان ... روز را با زمزمه خطاب به آقا عجل شروع میکنیم 👇 🔊»"اینجا " التماس دعا @sahife2
طرح هفته 44 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِى بِحِلْيَةِ الصَّالِحِين وَ أَلْبِسْنِى زِينَةَ الْمُتَّقِين فِى: 4- وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ 5- وَ إِصْلاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ 🔹 🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و مرا به از اوصاف و "بشرح ذیل" مزین و ملبس فرما: ... 4- متحد ساختن دلهاى متفرق و پراكنده، 5- اصلاح و آشتی بین مردم 🔹 https://eitaa.com/sahife2/24537 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا.» بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
📚 «کلاس اخلاق» 👌 مجموعه گفتارهای اخلاقی مرحوم آیت الله ره با بیانی ساده، شیرین و در عین حال کاربردی شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/72026 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
کلاس انس با صحیفه استاد اعوانی روزچهارشنبه مورخ5 آبان1400ساعت7.30صبح در حرم مطهردعای9بند1.mp3
12.09M
👌 قسمت 1 👤 استاد دعا 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در اشتیاق به مغفرت از طرف خدا : دُعَاؤُهُ فِي الِاشْتِيَاقِ الى طَلَبِ المَغفِرَةِ مِن الله https://eitaa.com/sahife2/1907 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «رویای نیمه‌شب» نوشته ی مظفر 👈این کتاب که با حکایت دلدادگی جوانی از اهل سنت به دختری شیعه مذهب شروع میشود، با یکی از شیعیان واقعی به نام ابوراجح حمامی خدمت آقا عجل ؛ که باعث شیعه شدن همه مردم شهر حله و از جمله آن جوان میشود ، به اوج می رسد توصیه میشود آن را قانونی از دریافت و بخوانید و بشنوید: https://taaghche.com/audiobook/68658 https://taaghche.com/book/11786 علیه السلام 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
اللهم صل على محمد و آله و حلنى بحليه الصالحين، و البسنى زينه المتقين فى .... و ضم اهل الفرقه و اصلاح ذات‏البين.
ازموارد دیگر اوصاف صالحین ومتقین ، ضم اهل الفرقة است یعنی جمع کردن بین کسانی که اختلاف دارند،بین دو شیعه ،دو دوست یا...(دوستی با دشمنان خدا منظور نیست) در قرآن کریم آمده است:«وان تنازعتم فی شئ فردوه الی الله ورسوله....» ودر زیارت جامعه می خوانیم«...بموالا تکم تمت الکلمة ...و ائتلفت الفرقة...» نتیجه اینکه با تمسک به خدا ورسول صلی الله علیه وآله وامام علیه السلام،می توان اختلاف و تفرقه را برطرف کرد.دین،برای کوچکترین مسائل هم،درکتاب وسنت ،راه حل بیان کرده،نسخه دارد،اما آنچه باعث اختلاف می شود،هواهای نفسانی افراد است.حل اختلاف،پا گذاشتن روی نفس می خواهد.پذیرش حق،برای نفس سخت است.حق دشواری دارد و نفس راحت طلب است. اصلاح ذات البین هم همینطور است،خداوند می فرماید:«...فاتقواالله واصلحوا ذات بینکم واطیعوا الله والرسول..»ببینید !!اینجا هم،تقوی داشتن،اطاعت می خواهد،تسلیم می خواهد. وفرموده اند...اصلاح ذات البین،از نماز و روزه یک سال برتر است. دوستی والفت،از میوه های تقوی است.ثمره ای که حاصل پای گذاردن برنفس ونادیده انگاشتن خود است. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی..
امام سجاد عليه‏السلام در اين قسمت از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» از پيشگاه خداوند درخواست بسط عدل نمود، سپس كظم غيظ و خاموش كردن آتش غضب را تقاضا كرد. قبلا گفته شد از عواملى است كه مى‏تواند مردم را به گناه وادارد و عدالتشان را از ميان ببرد. فرونشاندن غضب و جلوگيرى از گناه در دو مرحله ميسر است: يكى و جلوگيرى از بروز خشم درون، دوم خاموش كردن آتش غضب پس از برون افتادن غيظ، و حضرت سجاد (ع) هر دو را از پيشگاه خداوند درخواست نمود. سپس امام (ع) دو مطلب ديگر را عرض مى‏كند: «و ضم اهل الفرقه و اصلاح ذات البين»: بار الها! موفقم بدار تا آنان كه گرفتار ، پراكندگى و تفرقهه‏ اند ، را به هم پيوند دهم و همچنين توفيقم ده كه اختلاف بين افراد را با اصلاح و دادن آنان از ميان بردارم. (‏ )
و پراكندگى همانند مى‏تواند منشاء فساد شود و افراد را به گناهانى از قبيل بدگويى و دشنام، تحقير و اهانت، غيبت و تهمت ، و گناهانى بزرگتر وادار سازد. از اين رو امام (ع) براى حفظ عدل از پيشگاه خداوند ، پيوند دادن پراكندگان و اصلاح ذات البين را تقاضا نموده است.
گاهى مردم يك شهر يا يك كشور بر اثر تفاوت انديشه و طرز تفكر يا به علت اختلاف تمايلات و خواهشهاى نفسانى دچار تفرقه و پراكندگى مى‏شوند و هر گروهى از پى نظريه ى خود مى‏روند. در نتيجه، اختلافات شديد در سطح وسيع به وجود مى‏آيد و جامعه با عوارض سنگين مواجه مى‏گردد. اين قبيل پراكندگى زمان حكومت على عليه‏السلام در مواقعى روى داد. از آن جمله وقتى در جنگ معاويه قرآنها را بالاى نى زد و گفت: بياييد جنگ را ترك كنيم و قرآن را حاكم قرار دهيم، على (ع) فرمود: اين مكر است و اعتنا نكنيد. اما بين جمعيت على (ع) شكاف افتاد، گروهى گفتند تا پيروزى نهايى بايد جنگيد، گروهى گفتند با قرآن نمى‏جنگيم. سرانجام با قرار حكميت، جنگ پايان يافت. طولى نكشيد كه گروه دگرى به نام قيام كردند و گفتند: حاكم، فقط خداوند است و بس و حكميت را بغير خدا برگذار نمودن بدعت است و حرام، و اين گروه نيز اختلاف تازه‏اى به وجود آوردند و بر اثر آن اختلاف، خونها ريخته شد. هم اكنون هم گاه به گاه در جهان چنین اختلاف هایی به وجود مى‏آيد.
گاهى اختلاف بين دو رفيق يا بين اعضاى يك خانواده پديد مى‏آيد، آن دو رفيق از هم فاصله مى‏گيرند و به ملاقات يكديگر نمى‏روند، يا خانواده‏ها با سردى از كنار هم مى‏گذرند و سخن نمى‏گويند. شايد منظور امام در : «و ضم اهل الفرقه»، پراكندگى جامعه در سطح وسيع و «و اصلاح ذات‏البين» اختلاف دو رفيق يا دو شريك يا يك خانواده باشد
بى‏گمان مقصود امام سجاد (ع) از «و ضم اهل الفرقه» جمع نمودن بدن هاى پراكنده نيست، چرا که اگر افكار و انديشه‏ ها متفرقه و هوى و تمايلات مختلف باشد گردآورى اجسام بى ‏ثمر است و نمى‏تواند پراكندگيها را از ميان ببرد. حضرت مولى‏الموحدين اميرالمومنين على (ع) در ايام حكومت خود به اين مصيبت سنگين مبتلا بود و در منبر از كسانى كه اجسامشان مجتمع بود اما افكارشان پراكنده و متفرقه، شكايت داشت : " اى مردم! اى كسانى كه ابدانتان جمع است و تمايلاتتان پراكنده و مختلف، سخنانتان به گونه‏اى است كه سنگ سخت را نرم مى‏كند و رفتارتان طورى است كه دشمنان در شما طمع مى‏نمايند. همه‏ى شما برادران دينى هستيد و چيزى به پراكندگى و تفرقهتان سوق نداده مگر باطن هاى ناپاك و نيت هاى بد و آلوده."
قرآن شريف در موارد متعدد، مسلمانان را از تفرقه و پراكندگى منع نموده و آنان را از اين بلاى بزرگ كه ذلت و سقوط در پى دارد برحذر داشته است. يك جا فرموده: و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقهوا. ريسمان خدا را محكم در دست نگاه داريد و پراكنده نشويد. در جاى ديگر فرموده: و لا تكونوا كالذين تفرقهوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البينات و اولئك لهم عذاب اليم. شما مسلمانان همانند كسانى از امم گذشته نباشيد كه دچار اختلاف و تفرقه شدند پس از آنكه ادله‏ى روشن براى آنان آمد كه اين گروه دچار عذاب عظيم خواهند شد .
قرآن شريف كلمه را در رديف عذاب هاى سماوى و ارضى به حساب آورده و فرموده است: قل هو القادر على ان يبعث عليكم عذابا من فوقكم او من تحت ارجلكم او يلبسكم شيعا و يذيق بعضكم باس بعض. اى پيمبر گرامى! به مردم بگو: خداوند قادر است عذاب را از بالاى سر شما يا از زير پاى شما بفرستد يا شماها را دچار اختلاف كلمه نمايد و بعضى به عذاب بعض ديگر گرفتار آيند.
از جمله‏ ى عذاب هايى كه بر اثر تفرقه در امر دين دامنگير جامعه مى‏شود اين است كه اهل باطل غلبه مى‏كنند، پيروزى به دست مى‏آورند و اهل حق را در مضيقه مى‏گذارند و به گرفتارى و بلا معذبشان مى‏سازند. رسول اكرم (ص) فرموده است: هيچ امتى بعد از پيمبر خود اختلاف ننمود جز آنكه اهل باطل بر اهل حق پيروز گشتند.
در محيطى كه اختلاف و تفرقه حاصل گردد افراد نادرست از فرصت استفاده مى‏كنند، فكرهاى شيطانى و منويات خائنانه‏ى خويش را به كار مى‏اندازند، از نظر معنوى ، مردم را به ضلالت و گمراهى سوق مى‏دهند و از نظر مادى به خيانت و تجاوز دست مى‏زنند و جامعه را به راه سقوط و تباهى مى‏كشانند. على (ع) فرموده: از پراكندگى و تفرقه بپرهيزيد كه انسان دورافتاده از جماعت طعمه‏ى شيطان است همانطورى كه گوسفند جدا شده از گله طعمه‏ى گرگ.
افراد را هدايت نمودن و دلها را مطمئن ساختن كارى است مشكل، ايجاد شبهه نمودن و اشخاص را متزلزل كردن كارى است آسان، آباد ساختن و بنيانى را بنا نهادن كارى است دشوار، ويران سازى و منهدم نمودن كارى است آسان، ايجاد حسن‏ظن و اعتماد افراد به يكديگر، همچنين برادرى و محبت به وجود آوردن كارى است صعب، ايجاد سوءظن و افساد و نيز پراكنده ساختن و اختلاف افكندن كارى است سهل. شيطان و شيطان‏ صفتان اگر فرصتى به دست آورند براى از بين بردن ذخاير دينى و ايجاد تفرقه و پراكندگى فعاليت مى‏كنند و قدم به قدم در منويات باطل خود پيشروى مى‏نمايند. على (ع) كه خود با اين عوامل فساد و تفرقهه‏افكن مواجه بود همواره از پراكندگى مردم رنج مى‏برد و در مواقع لازم آنان را متذكر مى‏نمود. "شيطان راههاى خود را براى شما آسان مى‏كند و مى‏خواهد دينتان را گره گره بگشايد و به جاى جماعت شما را متفرقه كند و با تفرقه، فتنه و فساد بر پا نمايد."
امام سجاد (ع) خواستار وحدت كلمه‏ ى مردم پراكنده است و در پيشگاه الهى عرض مى‏كند: «و ضم اهل الفرقه»: بار الها! موفقم بدار تا اهل تفرقه را به هم پيوند دهم و اختلافشان را به وحدت مبدل نمايم.
متاسفانه واپس زدن هواى نفس و تضعيف قدرت آن، به كار انداختن نيروى خرد، و تقويت حكومتش در كشور تن، كارى است بس دشوار و مشكل. اولياى گرامى اسلام براى آنكه وضع عقل را در مقابل هواى نفس بيان نمايند و پيروان خود را از اين امر مهم آگاه سازند ضمن تشبيهات متعددى اين حقيقت را توضيح داده‏اند. امام صادق (ع) مى‏فرمايد: هواى نفس بيدار است و عقل در خواب. على (ع) فرموده: چه بسا عقلى كه در مقابل هواى نفس فرمانروا و مطاع، اسير و گرفتار است.
بزرگترين عامل وحدت انسانها كلمه ‏ى توحيد و ايمان به خداى يگانه است و معبودهاى متفرقه منشاء تفرقه افكار و در نتيجه، موجب اختلاف و پراكندگى افراد است. به فرموده‏ى حضرت يوسف صديق: اارباب متفرقهون خير ام الله الواحد القهار؟
دعوت به توحيد و يكتاپرستى سخت‏ ترين مراحل ماموريت پيمبران الهى بوده، چه نيل به اين هدف مقدس مستلزم آن است كه عقلهاى خفته بيدار شود، مردم فكر كنند، و بر اثر تعقل به آفريدگار جهان ايمان بياورند و بت‏پرستى را ترك گويند. ولى بيشتر مردم حاضر نبودند از تقليد پدران خود چشم‏پوشى كنند و از تعصب خانوادگى دست بردارند. ابراهيم خليل (ع) براى آنكه قوم خود را متنبه كند و به تعقل وادارشان سازد به آنان فرمود: ما هذه التماثيل التى انتم لها عاكفون؟ اين بتهاى جماد چيست كه عمرى در كنارشان معتكفيد و آنها را مى‏پرستيد؟ به جاى آنكه فكر كنند و به قبح عمل خويش واقف گردند از تقليد كوركورانه‏ى پدران سخن گفتند و بر اساس تعصب جاهلانه كه سرچشمه‏ى آن هواى نفس است پاسخ دادند: قالوا وجدنا آباءنا لها عابدين. ما پدران خود را يافته‏ايم كه اين بتها را پرستش مى‏كردند. ابراهيم (ع) كه از اين پاسخ ضد عقل سخت ناراحت شده بود گفت: لقد كنتم انتم و آباوكم فى ضلال مبين. بيگمان خود شما و پدرانتان همه در گمراهى آشكارا بوده و هستيد. سرانجام ابراهيم (ع) به آنان گفت: اف لكم و لما تعبدون من دون الله افلا تعقلون. اف بر شما و بر آنچه كه غير خداوند است مى‏پرستيد، آيا تعقل نمى‏كنيد و انديشه‏ى خويشتن را به كار نمى‏بنديد.