eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
خدایا کمک کن من در نیازها فقط از تو بخواهم و در بیچارگی فقط در مقابل تو تضرّع کنم. اگر خدا را در نظر داشته باشیم پیش کسی برویم ایرادی ندارد، به خدا توکّل کنیم و او را وسیله قرار بدهیم. امّا اگر خدا را فراموش کنیم به کلّی سراغ آن‌ها برویم، بگوییم آقا قربان تو بروم، این درست نیست. می‌خواهد این را بگوید که خدا را به کلّی فراموش کنیم، فکر کنیم این شخص که در فلان اداره رئیس است «فَعَّال مَا یَشاء» است، نه، این‌طور نیست. یک وقت دیدی که هیچ کاری برای تو انجام نداد. خدایا به من توفیق بده احتیاج داشته باشم فقط پیش تو بیایم. خدمت شما گفتم پیش کسی می‌روید با توکّل بروید عیبی ندارد. «وَ أَتَضَرَّعُ إِلَیْکَ عِنْدَ الْمَسْکَنَهِ». این‌جا تأکید است، می‌گوید تمام این‌هایی که می‌گویی انجام ندهم، پیش کسی نروم، یعنی خدا را فراموش کنم… اگر فراموش نکنی عیبی ندارد.
تضرّع در قرآن: از نظر انسان شناسی قرآن، انسان موجودی است که بی تردید در مواقعی دچار ضرورت و تضرع خواهد شد و شخصیتش قرار را از دست داده و از جا کنده خواهد شد و به سوئی روی خواهد گرفت و تضرّع خواهد کرد، اگر بخواهد بسوی غیر خدا بدود اولاً حرّیتش از بین می رود و ثانیاً معلوم نیست که خواسته اش پذیرفته شود، اما ذلت تضرّع برایش می ماند. اما تضرّع وصوله به پیشگاه خداوند، اوّلاً هرگز بدون استجابت نیست، و ثانیاً اگر بصورت مطلوب شخص تضرّع کننده مستجاب نشود- و بر فرض اگر بهیچوجه مستجاب نشود- ذلت آور نیست، بل ذلّت در برابر خداوند بالاترین عزّت است و تنها همین احساس عزت ره آوردی بزرگ است. تضرّع به حضور خداوند آگاهی آور و هشیار کننده است: 1- «فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ». که نتیجه اش توجه به خدا و بیداری است. 2- «وَ ما أَرْسَلْنا في‏ قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» لیکن برخی افراد (و حتی برخی از جامعه ها) با ضرّاء و بأساء نیز متضرّع نمی شوند، زیرا فطرت شان به حدی سرکوب شده که مانند سنگ بی تحرک گشته اند: «فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ». 3- «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ». بنابراین نتیجۀ خودداری از تضرّع در پیش خدا، سنگدلی و وارونگی شخصیت درون است، و تضرع به غیر خدا تعدّی و تجاوز از روح فطرت است. 4- «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ في‏ نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلينَ». این مسئله با بیان صرفاً نظری خیلی روشن نمی شود، باید تضرّع به پیشگاه خدا را عملاً تجربه کرد.
عرف و تضرّع: یک عرف عام داریم و یک عرف خاص؛ گاهی یاری جوئی از دیگران در عرف عام ذلت است اما در عرف خاص ذلّت نیست؛ مثلاً در میان بازاریان مواردی هست که در عرف خودشان ذلّت نیست، یا در میان پزشکان و یا در میان روحانیان و… و این سخن امام (علیه السلام) در هر موردی با موازین عرف معنی می شود خواه عرف عام باشد و خواه عرف خاص.
تضرّع در جامعۀ آرمانی شیعه: نیاز که به حدّ ضرورت رسید و مصادیق واماندگی گشت، قهراً تضرّع و ذلّت آور می شود. امام می گوید: وقتی که وامانده شدید و حتماً باید تضرّع کنید، به پیشگاه خداوند تضرّع کنید. اما این همۀ سخن قرآن و امام نیست؛ جامعۀ آرمانی شیعه این است که باید اساس و زمینۀ ذلّت از بین برود؛ یعنی نمی توان مسکنة را از زندگی بشر حذف کرد و این اتفاقی است که در زندگی هر کسی رخ می دهد؛ مسکنة قوی و ضعیف نمی شناسد، واماندگی به سراغ قدرتمندترین پادشاهان، متبحرترین دانشمندان، ماهرترین صنعتگران و… می رود و رفته است. اما می توان تضرّع را و زمینۀ آن ذلت- که لازمۀ کمک خواهی از دیگران است- را از متن جامعه حذف کرد. جامعۀ آرمانی تشیع آن است که افراد بتوانند از امکانات همدیگر حتی از مال همدیگر بدون اذن خواهی استفاده کنند
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️️ «(مامور الهی در برزخ) گفت: در زمان (عج) زعامت و رهبری با است. پرچم اسلام به دست اوست. همان لحظه تصویری از ایشان را دیدم. عجیب اینکه افراد بسیاری که آنها را می شناختم در اطراف رهبر بودند و تلاش می کردند تا به ایشان صدمه بزنند اما نمی توانستند! من اتفاقات زیادی را در همان لحظات دیدم و متوجه آنها شدم. اتفاقاتی که هنوز در دنیا رخ نداده بود ...» 📚 بخشی از کتاب «» 👈متن کامل کتاب👇 https://eitaa.com/sahife2/47564 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺 به توفیق الهی ، را با تصمیم بر بیشتر با کتاب نورانی ❇️" صحیفه سجادیه "❇️ شروع و انشاالله به پایان برسانیم ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️️ « من در میان فامیل معروف هستم که خیلی اهل هستم. زیاد به فامیل سر میزنم و تلاش می کنم که تا جایی که امکان دارد مشکلات بستگان را برطرف نمایم. عمه ای دارم که مادر شهید است. تمام فامیل به من می گویند که تو پسر این عمه هستی. از بس که به عمه سر میزنم و تلاش در راه حل مشکلات ایشان دارم. خاله ام نیز همسر شهید است. فرزندش خیلی کم می تواند به او سر بزند، لذا بیشتر مواقع به دنبال حل مشکلات آنها هستم. دیگر بستگان نیز به همین صورت. تا جایی که در توانم هست برای حل مشکل فامیل اقدام می کنم. برکت این مطلب را هم در زندگی خود دیده ام. دعای خیر اهل فامیل همواره مشکل گشای گرفتاری هایم بوده. حتی به من نشان دادند که در برخی موارد، حوادث سختی که شاید منجر به می شد، با دعای فامیل و من برطرف شد! چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید: صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و را زیاد می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد. در جای دیگری پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که با جان و مالش به دنبال صله رحم باشد، خداوند متعال اجر صد شهید را به او عطا می‌کند.» 📚 بخشی از کتاب «» 👈متن کامل کتاب👇 https://eitaa.com/sahife2/47564 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «» ✍محمدرضا 👈این کتاب پاسخ به این نیاز جدی جامعه اسلامی است که با عنایات خدای متعال به صورت جامع و همه جانبه این فریضۀ الهی را در یازده فصل مورد بحث و بررسی قرار داده است و با تکیه بر آیات قرآن، روایات، فتاوای مراجع تقلید و تحلیل های علمی مناسب با عصر حاضر به آگاهی بخشی از این حرکت مؤمنانه پرداخته است. در بخش‌های مختلف این اثر درباره معارف خیشاوندی و صله ارحام می‌خوانیم و با نمونه‌های عملی صله رحم آشنا می‌شویم. در فصل چهارم کتاب به بررسی مشکلات رفت و آمدهای خیشاوندی می‌پردازیم و آثار و پیامدهای آن را هم بررسی می‌کنیم. فصل پنجم به بیان ویژگی‌های صله رحم پرداخته است و فصل ششم به مبحث صله رحم با خیشاوندان ویژه اختصاص دارد. آثار صله رحم در فصل هفتم کتاب بررسی می‌شود و فصل هشتم راهکارهایی برای ترویج صله رحم در اختیار ما قرار می‌دهد. فصل نهم، دهم و یازدهم کتاب به قطع صله رحم، عواملی که به این امر منجر می‌شوند و آثاری که از خود به جا می‌گذارد پرداخته است.  👌شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/99683 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔰 بیت مکرم آیت الله از وخامت حال عمومی ایشان خبر دادند ✔️لطفا شفای ایشان که حق بزرگی بر همه، خصوصا کانال ما دارند، حمد شفایی حالصانه بخوانیم 🔴ضمنا دعای از دعاهاي امام سجاد (علیه السلام) هنگامي که مي‏شدند را نیز با هم زمزمه میکنیم ... اینجا التماس دعا ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد محمد حسن ده جلسه 🔊 اینجا *️⃣کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🎬 دل ها در . ✳️«در سید الساجدین علیه السلام مناجات از مناجات آمده : 🔶الهی أَغْرِسْ فِي أَفْئِدَتِنَا أَشْجَارَ مَحَبَّتِكَ؛ خدایا در سرزمين دلهاى ما درختان محبتت را بكار» (فایل) 👤آیت الله ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ ️ نکوهش مردم و من كلام له (علیه السلام) في مثل ذلك: أَرْضُكُمْ قَرِيبَةٌ مِنَ الْمَاءِ بَعِيدَةٌ مِنَ السَّمَاءِ، خَفَّتْ عُقُولُكُمْ وَ سَفِهَتْ حُلُومُكُمْ، فَأَنْتُمْ غَرَضٌ لِنَابِلٍ وَ أُكْلَةٌ لِآكِلٍ وَ فَرِيسَةٌ لِصَائِلٍ. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه در نقش عوامل محيط در انسان فرمودند: ( قبل از آغاز جنگ در نكوهش شهر بصره و مردم آن ديار مانند خطبه ) سرزمين شما به آب نزديك و از آسمان دور است، عقل‏هاى شما سست و افكار شما سفيهانه است. پس شما نشانه ‏اى براى تيرانداز، و لقمه‏ اى براى خورنده، و صيدى براى صيّاد مى ‏باشيد. * منجّمان با رصد كردن دريافته ‏اند كه دورترين نقطه زمين از معدّل النّهار، منطقه اُبُلّه (مركز شهر بصره است) «شرح ابن ابى الحديد ج 1 ص 468». 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه بازهم در نکوهش اهل بصره 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنْ تُطِيعُواْ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَرُدُّوكُمْ عَلَى‏ أَعْقَبِكُمْ فَتَنْقَلِبُواْ خَسِرِينَ اى كسانى كه ایمان آورده اید! اگر از كسانى كه كفر ورزیدند اطاعت كنید، شما را به آئین گذشتگانِ كافرتان بر مى گردانند، پس به خسارت و زیانكارى بازخواهید گشت. شان نزول : در جنگ ، وقتى كه مسلمانان شكست خوردند، رهبر منافقان عبداللَّه بن اُبىّ فریاد زد: به برادران مشرك ملحق شوید و همان بت پرستى را ادامه دهید. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) درپناه بردن به خدا : «3» يَا غَنِيَّ الْأَغْنِيَآءِ هَا نَحْنُ عِبَادُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ أَنَا أَفْقَرُ الْفُقَرَاءِ إِلَيْكَ فَاجْبُرْ فَاقَتَنَا بِوُسْعِكَ وَ لَا تَقْطَعْ رَجَآءَنَا بِمَنْعِكَ فَتَكُونَ قَدْ أَشْقَيْتَ مَنِ اسْتَسْعَدَ بِكَ وَ حَرَمْتَ مَنِ اسْتَرْفَدَ فَضْلَكَ‏ خدايا! اى و بى‏نيازترين بى‏نيازان! اينك ما بندگانت پيش روى توايم، و من تهيدست‏ترين تهيدستان در پيشگاه توام. تهيدستى و ندارى ما را، به تواناييت جبران كن، و اميد ما را به بازدارندگيت قطع مفرما! كه اگر چنين كنى، به تحقيق كسى كه خود را به تو خوشبخت خواسته، بدبخت كرده‏اى، و آن كه فضل و احسانت را طلبيده، محروم ساخته‏اى. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹يا غَنِيَّ الْأَغْنِيَاءِ، هَا، نَحْنُ عِبَادُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَ أَنَا أَفْقَرُ الْفُقَرَاءِ إِلَيْكَ،🔹 👈 دعای صحیفه‌‌، دعای خیلی جذّابی است؛ از همین باب که انسان می‌خواهد با خدای متعال حرف بزند و نیازهای اصلی خود را در کمال ادب و در اوج صمیمیت بیان کند. امام سجاد علیه السلام در دعای 10 صحیفه سجادیه می‌گویند: «يَا غَنِيَّ الْأَغْنِيَاءِ»، ترجمه کرده اند: «اى بى‏نيازترين بى‏نيازان» که به عربی میشود «یَا مُغُنِیَ الْأَغْنِیَاء»!! یعنی بی‌نیازهایی در این عالم هستند، تو از همه ‌ی آنها بی‌نیازتری . ترجمه درست این‌ چنین است: « ای غِنابخشِ بهره‌مندان» بدین معنی که هر کسی در این عالم بهره‌ای دارد، از تو دارد. اگر دارایی در این عالم وجود دارد و کسی می‌شود که جمعش أغنیاء می‌شود، همه از خزانه‌ی لطف و کرم و غِنای تو است. «ای بی ‌نیازکننده‌ ی بی ‌نیازان». کلمه‌ی بی‌نیاز اینجا شاید، ای بهره‌بخش و بهره‌دِه و بهره‌مندکننده‌ی همه‌ی بهره‌مندهای عالم نیز معنی شود. هر کسی چیزی دارد، از تو دارد و از تو بهره‌مند شده است؛ چون قَیُّوم هستی، وجودت از خودت است، متّکی به ذات هستی و حَیِّ قَیُّوم هستی؛ لذا غَنی مطلق هستی. پس من به غِنای مطلق تو توجّه پیدا کردم، هرچه که هست و هرکسی چیزی دارد، مادّی و معنوی، ظاهری و باطنی، از تو دارد. غَنی فقط تو هستی. آنهایی که أغنیاء هستند، در حقیقت فقرا هستند. پس ما وقتی نگاهمان توحیدی شد، «يَا غَنِيَّ الْأَغْنِيَاء» را هم درست معنی کردیم، معنایش این خواهد شد که هرکه هرچه دارد ـ یعنی فرض می‌کنیم چیزی دارند ـ از تو دارد و همه فقیر تو هستند. ( 🔊بشنوید ) 👤 حجه‌الاسلام ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹يا غَنِيَّ الْأَغْنِيَاءِ ...🔹 ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2