درباره ى صلوات بر مومنين خداوند فرموده:
هو الذ ى يصلى عليكم و ملائكته.
خداوند است كه بر شما رحمت میفرستد و همچنين فرشتگانش.
اين عبارت امام سجاد علیه السلام حاو ى سه مطلب است:
اول آنكه حضرت زينالعابدين (علیه السلام) صلوات افضل و برتر را برا ى محمد و آلش از خداوند درخواست مینمايد
دوم عرض میكند: بار الها! صلواتت بر رسول اكرم (ص) و آل طاهرينش همانند برترين صلواتى باشد كه پيش از پيمبر اسلام (ص) بر يكى از بندگانت فرستادها ى.
ما نمیدانيم كه بار ى تعالى قبل از پيشوا ى اسلام (ص) بر كدامين بنده ى صالحش افضل صلوات را فرستاده است، ولى از رواياتى كه ذيل آيه ى ان الله و ملائكته يصلون عل ى النبى
در كتب تفاسير و همچنين ديگر كتب حديث آمده، میتوان گفت:
بنده ى مشمول صلوات افضل و برتر، حضرت ابراهيم خليل الرحمن (علیه السلام) است.
كعب بن عجره میگويد: وقى آيه ى ) ان الله و ملائكته يصلون ( بر رسول اكرم (ص) نازل شد، به حضرت عرض كرديم: ما سلام گفتن بر شما را دانستيم، چگونه بر شما صلوات بفرستيم؟ فرمود: بگوييد: .
اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد.
بار الها! درود فرست بر محمد و آلش، همچنان كه درود فرستادى بر ابراهيم و آل ابراهيم كه تو ستايش شده ى با مجد و عظمتى، بار الها! كرامت خود را ادامه بده بر محمد و آلش، همانطور كه ادامه دادى بر ابراهيم خليل و آلش كه تو حميد و مجيد ى.
رسول اكرم (ص) به درخواستكنندگان تعليم صلوات فرمود: بگوييد:
صل على محمد و على آل محمد كما صليت على ابراهيم و على آل ابراهيم فى العالمين انك حميد مجيد.
بار الها! درود فرست بر محمد و بر آلش همانطور كه درود فرستاد ى بر ابراهيم و بر آل ابراهيم در عالم كه تو حميد و مجيد ى.
ابراهيم خليل عليهالسلام، آن موحد عالى قدر و ثابت قدم بود كه در راه اطاعت اوامر الهى به تمام مصائب و مشكلات تن داد، آماده شد فرزند خود اسمعيل را به امر او قربان ى كند، برا ى مبارزه با بتپرستى و بتپرستان در فرصت مناسب به بتخانه رفت و بتها را در هم شكست و بر اثر اين كار، مشركين آنچنان خشمگين شدند كه تصميم گرفتند ابراهيم را در آتش بسوزانند و آن حضرت برا ى خدا آماده ى آن خطر عظيم گرديد، حتى برا ى نجات خويش از يار ى جبرئيل امين چشم پوشيد، فقط به فيض بارى تعالى متوجه بود و سرانجام، قادر متعال نجاتش داد. اين انسان الهى و عالى قدر با خدمات بزرگ و پرارزشى كه در راه اعلاى حق انجام داده بود، شايسته ى آن شد كه مشمول افضل صلوات الهى گردد.
حضرت زينالعابدين (علیه السلام) از خداوند صلواتى را كه پيش از نبى اكرم اسلام (ص) نصيب ابراهيم خليل (علیه السلام) گرديده، برا ى حضرت محمد و آلش درخواست نمود، صلواتى اينچنين بعد از نبى اكرم (ص) شايسته ى اميرالمومنين (علیه السلام) و صديقه ى اطهر (س) و ساير ائمه ى معصومين عليهمالسلام است. نمیدانيم در طول قرون و اعصار آيا كسى بعد از پيمبر اسلام (ص) و معصومين عليهمالسلام آمده يا خواهد آمد كه شايسته ى افضل صلوات الهى باشد يا نه؟
ابناثير در نهايه :
فاما قولنا فمعناه: عظمه فى الدنيا باعلاء ذكره و اظهار دعوته و ابقاء شريعته، و فى الاخره بتشفيعه فى امته و تضعيف اجره و مثوبته.
معناى صلوات «اللهم صل عل ى محمد» درباره ى حضرت محمد (ص) اين است كه دعا میكنيم:
پروردگارا!
با رفعت نام و نشر دعوت و پايدارى شريعت پيمبر اسلام در دنيا
و با قبول شفاعت او در امت و مضاعف ساختن اجر و ثوابش در آخرت، او را بزرگ و باعظمت فرما.
در جمله ى آخر آيه ى صلوه بر نبى اكرم (ص) امر به تسليم شده است.
امام صادق (علیه السلام) فرموده: اما قول حضرت بار ى تعالى كه فرموده است: «و سلموا تسليما»، در اين جمله خداوند اراده فرموده تسليم نبى معظم باشيد در تمام آنچه از حضرتش به شما رسيده است.
تسليم شدن و سر طاعت فرود آوردن به صور مختلف قابل تصور است، از آنجمله گاهى لشكر شكست خورده و مغلوبى در مقابل لشكر نيرومند كه ظالم و متجاوز است سر تسليم فرود میآورد و ناچار زورگوييها ى لشكر غالب را تحمل مینمايد. اين تسليم مصداق شعر شاعر است:
در كف شير نر خونخوارها ى
غير تسليم و رضا كو چارها ى
گاه ى تسليم بر اساس عقل و علم و بر وفق حق و مصلحت است، مانند تسليم شدن مريض در مقابل طبيب عالم و مورد اعتماد كه رشته ى تخصصش بيمار ى همان مريض است و از نظر علمی و تجربى به تمام نكات و دقايق بيمار ى وى وقوف و آگاهى دارد. آن مريض بى قيد و شرط و با اراده و اختيار خود، تسليم طبيب عالم میشود تا در پرتو دستورها ى صحيح و بموقع او، صحت و سلامت خود را اعاده دهد.
بعضى روايات تسليم مردم را در مقابل تعاليم دين ى و سعادتآفرين حضرت بار ى تعالى، همانند تسليم مريض در مقابل طبيب خواندهاند: رسول اكرم (ص) فرمود: ا ى بندگان خدا! شما همانند مرضى هستيد و پروردگار عالميان مانند طبيب، خير و صلاح مرضى در آن چيز ى است كه طبيب میداند و تدبير خود را برا ى درمان بيمار بر آن استوار میسازد نه آن چيز ى كه مريض ميل دارد و آن را برا ى خود انتخاب میكند، پس آگاهانه تسليم امر الهى شويد تا به پيروز ى نايل گرديد.
مسلمان واقع ى نيز در مقابل اوامر بار ى تعالى تسليم بىقيد و شرط است و دستورها ى خداوند عالم و عادل و حكيم را بىچون و چرا اجرا مینمايد و بر اثر آن به سعادت واقع ى نايل میگردد.
اميرالمومنين (علیه السلام) فرمود: منتسب میكنم اسلام را به نسبتى كه احدى قبل از من و بعد از من منتسب نكرده و نمیكند آن را مگر اينچنين:
اسلام عبارت از تسليم است، و تسليم عبارت از يقين است، و يقين تصديق است، و تصديق اقرار است، و اقرار عمل است، و عمل ادا ى تكليف. شخص با ايمان، دين خود را از را ى خويش نمیگيرد، بلكه دينش از طرف بار ى تعالى آمده و او آن را فراگرفته است.
امام رضا علیه السلام : بدانيد كه عالىترين مراتب اطاعت خداوند، تسليم در مقابل اوامر اوست، خواه عقل ما آن را درك كند يا درك ننمايد.
اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ قَبْلَهُ، وَ أَنْتَ مُصَلٍّ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَهُ
بار الها! درود فرست بر محمد و آلش همانند بهترين و برترين درود ى كه فرستادها ى به يك ى از بندگانت قبل از آن حضرت و درود خواه ى فرستاد بر كس ى بعد از آن حضرت.
اين عبارت امام سجاد علیه السلام حاو ى سه مطلب است:
اول آنكه حضرت زين العابدين (علیه السلام) صلوات افضل و برتر را برا ى محمد و آلش از خداوند درخواست مینمايد
دوم عرض میكند: بار الها! صلواتت بر رسول اكرم (ص) و آل طاهرينش همانند برترين صلواتى باشد كه پيش از پيمبر اسلام (ص) بر يكى از بندگانت فرستاده ا ى.
ما نمیدانيم كه بار ى تعالى قبل از پيشوا ى اسلام (ص) بر كدامين بنده ى صالحش افضل صلوات را فرستاده است، ولى از رواياتى كه ذيل آيه ى ان الله و ملائكته يصلون عل ى النبى
در كتب تفاسير و همچنين ديگر كتب حديث آمده، میتوان گفت:
بنده ى مشمول #صلوات افضل و برتر، حضرت ابراهيم خليل الرحمن (علیه السلام) است.
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_29
✳️ قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ
بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اینكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى كه دین را براى او خالص مى سازید. آنگونه كه شمارا در آغاز آفرید، باز خواهید گشت.
✍️ در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقیموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نیّت و اخلاص «مخلصین له»، و حشر و قیامت «تعودون».
مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصین له الدّین» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى داند. امام صادق علیه السلام فرمود: #تسبیح_حضرت_زهرا علیها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است.
معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان هاى پوسیده شما نیز در قیامت جمع مى شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از یك سلّول و اِسپرم آفرید، بقایاى شما را هم مى تواند در قیامت احیا كند. در روایتى نیز مى خوانیم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، یعنى بر همان اعتقادى كه مرده اید برانگیخته مى شوید؛ مؤمن بر ایمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ایمانه و الكافر على كفره»
در حدیث مى خوانیم: در قیامت مردم عریان و پابرهنه محشور مى گردند، همانند روزى كه از مادر متولّد شده اند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_195
*️⃣ و من خطبة له (علیه السلام) يَحمد اللّهَ و يَثني على نبيّه و يَعِظ
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن پس از ستايش خدا و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مردم را نصيحت مى فرمايد.
👈 این خطبه در 3 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: شناخت صفات و افعال خدا
*️⃣ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّهُ لَمْ يَخْلُقْكُمْ عَبَثاً وَ لَمْ يُرْسِلْكُمْ هَمَلًا، عَلِمَ مَبْلَغَ نِعَمِهِ عَلَيْكُمْ وَ أَحْصَى إِحْسَانَهُ إِلَيْكُمْ، فَاسْتَفْتِحُوهُ وَ اسْتَنْجِحُوهُ وَ اطْلُبُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَمْنِحُوهُ، فَمَا قَطَعَكُمْ عَنْهُ حِجَابٌ وَ لَا أُغْلِقَ عَنْكُمْ دُونَهُ بَابٌ، وَ إِنَّهُ لَبِكُلِّ مَكَانٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ وَ أَوَانٍ وَ مَعَ كُلِّ إِنْسٍ وَ جَانٍّ. لَا يَثْلِمُهُ الْعَطَاءُ وَ لَا يَنْقُصُهُ الْحِبَاءُ وَ لَا يَسْتَنْفِدُهُ سَائِلٌ وَ لَا يَسْتَقْصِيهِ نَائِلٌ وَ لَا يَلْوِيهِ شَخْصٌ عَنْ شَخْصٍ وَ لَا يُلْهِيهِ صَوْتٌ عَنْ صَوْتٍ وَ لَا تَحْجُزُهُ هِبَةٌ عَنْ سَلْبٍ وَ لَا يَشْغَلُهُ غَضَبٌ عَنْ رَحْمَةٍ وَ لَا تُولِهُهُ رَحْمَةٌ عَنْ عِقَابٍ وَ لَا يُجِنُّهُ الْبُطُونُ عَنِ الظُّهُورِ وَ لَا يَقْطَعُهُ الظُّهُورُ عَنِ الْبُطُونِ. قَرُبَ فَنَأَى وَ عَلَا فَدَنَا وَ ظَهَرَ فَبَطَنَ وَ بَطَنَ فَعَلَنَ وَ دَانَ وَ لَمْ يُدَنْ. لَمْ يَذْرَأِ الْخَلْقَ بِاحْتِيَالٍ، وَ لَا اسْتَعَانَ بِهِمْ لِكَلَالٍ.
✳️ 2. خداشناسى
*️⃣ و بدانيد اى بندگان خدا كه خداوند شما را بيهوده نيافريد، و بى سرپرست رها نكرد. از ميزان نعمتش بر شما آگاه، و اندازه نيكى هاى خود بر شما را مى داند. از خدا درخواست پيروزى و رستگارى كنيد، از او بخواهيد و عطاى او را درخواست كنيد، كه ميان او و شما پرده و مانعى نيست، و درى بروى شما بسته نمى گردد. خدا در همه جا، و در هر لحظه، و هر زمان، با انسان و پريان است.
عطاى فراوان از دارايى او نمى كاهد، و بخشيدن در گنج او كاستى نياورد، و درخواست كنندگان، سرمايه او را به پايان نرسانند، و عطا شدگان، سرمايه او را پايان نمى دهند، و كسى مانع احسان به ديگرى نخواهد بود، و آوازى او را از آواز ديگر باز ندارد، و بخشش او مانع گرفتن نعمت ديگرى نيست، و خشم گرفتن او مانع رحمت نمى باشد، و رحمتش او را از عذاب غافل نمى سازد، پنهان بودنش مانع آشكار بودنش نيست، و آشكار شدنش او را از پنهان ماندن باز نمى دارد.
نزديك و دور است، بلند مرتبه و نزديك است، آشكار پنهان، و پنهان آشكار است، جزا دهنده همگان است و خود جزا داده نمى شود. پديده ها را با فكر و انديشه نيافريده، و از آنان براى خستگى و زحمات كمكى نخواسته است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خوان نعمت بى دريغش همه جا گسترده است
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_1
#يقين_برتر 5
#یقین_روایات 1
✳️ روايات بسيار مهمى در كتب فريقين در باب #يقين وارد شده است:
رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره فرمود:
الا انَّ النّاسَ لَمْ يُؤْتَوْا فِى الدُّنْيا شَيْئاً خَيْراً مِنَ الْيَقينِ وَ الْعافِيَةِ، فَاسْألُو هُمَا اللّهَ.
بدانيد در اين دنيا چيزى بهتر از يقين و عافيت به مردم عنايت نشده، هر دو را از خداوند بخواهيد.
امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام مرتب مىفرمود:
وَاسْأَلُوا اللّهَ الْيَقينَ، وَارْغَبُوا الَيْهِ فِى الْعاقِبَةِ؛ وَخَيْرُ ما دارَ فِى الْقَلْبِ الْيَقينُ.
از خداوند يقين بخواهيد، و براى عاقبت به خيرى به او رغبت نماييد، و بهترين چيزى كه مايه قلب مىباشد يقين است.
هدف از عاقبت به خيرى در اين روايت، بسته شدن پرونده درلحظه آخر عمر به يقين است.
امام على عليه السلام فرمود:
ما اعْظَمَ سَعادَةَ مَنْ بُوشِرَ قَلْبُهُ بِبَرْدِ الْيَقينِ.
چه سعادت بزرگى را داراست آن كه قلبش همراه نسيم يقين است.
ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 221
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_1
#يقين_برتر 5
#یقین_روایات 2
✳️ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
خَيْرُ ما الْقِىَ فِى الْقَلْبِ الْيَقينُ.
بهترين چيزى كه در قلب قرار داده شده #يقين است.
و نيز فرمود:
كَفى بِالْيَقينِ غِنىً.
يقين، ثروت كفايت كنندهاى است.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
مَنْ ايْقَنَ افْلَحَ.
آن كه به يقين رسيد پيروز شد.
و به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود:
احْىِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَامِتْهُ بِالزَّهادَةِ، وَ قَوِّهِ بِالْيَقينِ.
قلبت را با موعظه زنده كن، و آن را نسبت به امور مادّى صرف به لباس زهد بياراى، و اين مركز با ارزش را با يقين، قدرت و قوّت ده.
بِالْيَقينِ تُدْرَكُ الْغايَةُ الْقُصْوى.
به كمك يقين مىتوان به اوج واقعيت رسيد.
الْيَقينُ رَأْسُ الدّينِ.
يقين سرآغاز دين است.
افْضَلُ الدّينِ الْيَقينُ.
برترين دين يقين است.
الْيَقينُ عِمادُ الْايمانِ.
يقين ستون ايمان است.
انَّ الصَّبْرَ نِصْفُ الْايمانِ، وَ الْيَقينُ الْايمانُ كُلُّهُ.
صبر در برابر حوادث نصف ايمان، و يقين همه ايمان است.
حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
انَّ الْايمانَ افْضَلُ مِنَ الْاسْلامِ، وَ انَّ الْيَقينَ افْضَلُ مِنَ الْايمانِ، وَ ما مِنْ شَىءٍ اعَزَّ مِنَ الْيَقينِ.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 221
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_1
#يقين_برتر 5
#یقین_روایات 3
✳️ بدون شك ايمان از اسلام برتر، و #يقين از ايمان بهتر است، و چيزى در اين خزانه خلقت پرقيمتتر از يقين نيست.
اميرالمؤمنين عليه السلام در جملاتى ملكوتى مىفرمايند:
الْيَقينُ عِبادَةٌ.
يقين عبادت است.
بِالْيَقينِ تَتِمُّ الْعِبادَةُ.
با يقين عبادت انسان تمام مىشود.
الْيَقينُ افْضَلُ عِبادَةٍ.
برترين عبادت يقين است.
نَوْمٌ عَلى يَقينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاةٍ فى شَكٍّ.
خوابيدن با يقين بهتر از نماز با شكّ است.
غايَةُ الدِّينِ الْايمانُ.
نهايت دين ايمان است.
غايَةُ الْايمانِ الْايقانُ.
نهايت ايمان يقين است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 221
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2