#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 4
https://eitaa.com/sahife2/59467
4 . #دوستى_يا_دشمنى_نزديكان 1
✳️ در نزديكان و خويشان به طور طبيعى محبت باطنى برقرار است ولى گاهى بدبرداشتى و بدگمانى، مايه از هم پاشيدگى خويشاوندى خانوادگى مىشود پس در صورت ادامه تبديل به كينه و دشمنى و انتقام خونين مىگردد.
در عصر جاهليت قبل از اسلام و اقوام و ملل به دور از تمدن شهرى كنونى به رسم خون در برابر خون، قبيلهها از يكديگر انتقام سخت مىگرفتند و اگر كسى از قومى دچار بدبينى يا تجاوز به حقوق ديگرى مىشد، همه قبيله به خاطر يك نفر از تمامى قبيله ديگر تصفيه حساب مىكرد و اين رسم جاهلى سبب مىشد كه قبيلههايى كه حتى در آنها خويشانى با هم ازدواج كرده بودند و ارتباط فاميلى داشتند، در اين آتشها مىسوختند و نسل بسيارى نابود مىگشت و در اثر اين شيوه شيطانى، پيوند قلبها پاره پاره شده و عاطفهها به سنگدلى و خوى تجاوزگرى تبديل گرديده و دوستىها و آشتىها به دورى و نزاع مىانجاميد.
بنابراين اسلام به اصالت برادرى و دوستى در بين مردم تأكيد داشته و از عوامل و زمينههاى تفرقه و جدايى پرهيز داده است، تا زندگى مسالمتآميز برقرار باشد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 317
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 4
4. #دوستى_يا_دشمنى_نزديكان 2
ارتباط انسانها با يكديگر
✳️ البته انسانها در ارتباط با يكديگر و شيوههاى رفتارى به سه گروه تقسيم مىشوند:
1- گروهى از انسانها در ارتباطهاى خود به مردم اصالت داده و مردم را اصل و ركن اهميت خويش قرار مىدهند كه اين ذهنيّت سبب ريا در عمل و رفتار شده و عيوب و ضعفهاى خود را مىپوشانند مانند: هنرمندان و ورزشكاران و سرمايه داران بازارى كه براى جلب نظر مردم و حمايت آنان از مردم تعريف و تمجيد مىكنند و براى احترام به لطف مردم تا كمر خم شده و در برابر پولشان كرنش مىنمايند.
خداوند متعال در برابر رياى اين گروه مىفرمايد:
فَلَا تُزَكُّواْ أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى» «نجم 32»
پس خودستايى نكنيد. او به كسى كه پرهيزكارى پيشه كرده است، آگاهتر است.
با خودستايى و رياكارى عيبها و نواقص پوشيده مىماند و در اين راستا نبايد مردم را داور و ميزان كردار و سخنان خود قرار دهيد.
2- گروهى از انسانها در رابطهها از مردم متنفرند و به آنان اهانت هم مىكنند، مانند بعضى كه مىگويند: مردم چه كارهاند؟ يا فلانى الاغ كى باشد و ...
يا برخى خود را در موضع تهمت و ناسزاگويى مردم قرار مىدهند تا معروف و محبوب باشند، مانند درويشانى كه ظرف شراب به دست گرفته تا مردم به آنها بد بگويند ولى مىخواهند تهذيب نفس كنند. اين برنامهها بازار شهرت سازى است كه محتواى حقيقى ندارد. و در قيامت به آنان خطاب مىشود با هر كه دوست بودهايد و الگوى خود قرار دادهايد، حركت كنيد تا به اعمالتان رسيدگى شود.
بنابراين گفته اولياى دين كه: خود را در معرض تهمت قرار ندهيد و از مكانهاى مشكوك و شبههناك پرهيز كنيد؛ به خاطر حفظ شخصيت و آبروى انسانى است. اگر كسى بخواهد عضوى از بدن خود را معيوب كند به كفران نعمت دچار شده و اگر كسى هم بخواهد بدون علت آبروى خود را بريزد، نعمت حق را ناسپاسى نموده است، پس از وجود مردم بايد به اندازه نياز بهره گرفت.
3- گروهى از انسانها با مردم، ولى بيرون از مردمند، يعنى مانند اولياء اللّه و دانشمندان و حاكمان كه در متن جامعه همراه با دوستى و محبت مردم زندگى مىكنند ولى در حقيقت امور از آنان جدايند و اعتنايى به حرف و كنايه و نيش آنها ندارند و به تكاليف خود عمل مىكنند. اين گونه افراد داراى شخصيت بزرگ و مقامى بلند و محبوبيتى ويژه در بين مردم هستند و از شهرت و ثروت اندوزى و رفتارهاى ناشايست، دورى مىكنند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 317
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔥عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
🔻غزلی بسیار زیبا از رهبر فرزانه انقلاب که سالها قبل سروده بودند و در یکی از جلسات مرتبط با عملیات #وعده_صادق به آن اشاره کرده بودند و اخیرا متن کامل غزل منتشر شده است.
🔻دلا ز معرکه ی محنت و بلا مگریز
چو گردباد به هم پیچ و چون صبا مگریز
🔻توراست معجزه در کف ز ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
🔻تو موج غیرت و عزمی ز بحر بیم مدار
حذر ز غرش طوفان مکن زجا مگریز
🔻ز سست عهدی ایام دلشکسته مشو
نشانه باش چو پرچم ز بادها مگریز
🔻چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه
به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز
🔻تو از تبار دلیران خیبر و بدری
چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا مگریز
🔻به نوشخند منافق ز ره کناره مگیر
به زهرخند معاند به انزوا مگریز
🔻چو ره به قبله ی امن است پایمردی کن
خطا مکن، ز توهم به ناکجا مگریزخ
🔻چو تیر راه هدف گیر و بر هدف بنشین
ز کجروی به حذر باش و از خدا مگریز
🔻«امین» خلق و امانتگزار یزدان باش
به صدق کوش و خطر کن ز مدعا مگریز
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
متن کامل شعر رهبری - تو را است معجزه در کف .jpg
131.6K
⚡️ تو را است معجزه در کف، زِ ساحران مَهَراس
⚡️عصا بیفکن و از بیمِ اژدها مگریز
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رئیس پیشین ارتش رژیم: وقتی ایران حمله کرد، همه داغ بودیم و انتقام از ایران را مطالبه کردیم ، هرچه به انتقام از اسرائیل از ایران نزدیک شدیم همه سرد شده و خواهان خویشتن داری شدند...
رئیس پیشین ارتش گروهک تروریستی اسرائیل در مصاحبه با کانال 12 رژیم میگوید : اینجا کسی خواهان جنگ با ایران نیست چون اول اقتصاد ما نابود میشود و در مرحله بعد فرو می پاشیم....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پیش بینی یک تحلیل گر عرب: هشتاد درصد اهل سنت در جهان اسلام بعد از جنگ غزه، به دلیل مقاومت شیعیان ایران و عراق و لبنان و یمن، شیعه می شوند، یعنی بیش از یک میلیارد شیعه 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥درباره ی اسلام به من دروغ گفتند!
💥غربیه از مسائلی که توی قرآن گفته شده و از شدت رافت و عطوفت اسلام نسبت به تمام انسانها و موجودات زنده شگفت زده شده
💥اینقدر تبلیغات منفی علیه اسلام در غرب بالاست که اینا باور نمیکنن دین اسلام اینقدر جامع و کامل باشه
با کسانی بجنگید که........👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌این عملیات تهاجم نبود بلکه پاسخ به یک تهاجم بود!
🔹 نکات مهم شنیده نشده در رابطه با عملیات #وعده_صادق!
برشی از سخنرانی حجت_الاسلام_راجی
45.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شهید مدافع حرم طالع یوسفاف (حاج تقی) کیست؟
🚨 چند ماه پیش در ایام انتخابات نمایشی ریاست جمهوری آذربایجان شکنجههای روحی و روانی در زندان بر علیه شهید طالع یوسفاف (حاج تقی) افزایش یافته بود. سبب این خشونتها فشار رئیس زندان برای شرکت در انتخابات و رای دادن به الهام علیاف بود.
شهید از رای دادن اجتناب کرد و اذیت و آزارها افزایش یافت، به گونه ای که هر ساعت باید از سلول به اتاق رئیس زندان برده میشد و اعلام حضور میکرد.
چند ماه به همین منوال گذشت تا در صبح روز سوم اردیبهشت، ۲۲ آوریل جنازه بیجان او تحویل نزدیکانش شد در حالی که یک طرف سرش کاملا بخیه خورده و بدنش گویا برای کالبد شکافی سلاخی شده بود.
🔹 در طول بیست سال اخیر نماز شب، زیارت عاشورا و دعای عهدش ترک نشد.
🔹 تمام آمال و آرزو او مبارزه با رژیم صهیونیستی و خدمت و شهادت در راه اباعبدالله الحسین بود.
🔹 شهید در پیام ویدیویی خود تنها راه نجات جوانان آذربایجان را پیوستن به نهضت مقاومت اسلامی حسینیون میداند و برای تقویت و موفقیت این تشکیلات دعا میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 غلط و دروغ هفتم: اسرائیل استعمارگر نیست!
💥 کتاب «#ده_غلط_مشهور_درباره_اسرائیل» نوشتهٔ ایلان پاپه است و در آن به بررسی ده گزارهٔ مشهور اما نادرست دربارهٔ اسرائیل پرداخته است. (متن کتاب در کانال)
https://eitaa.com/sahife2/55992
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_80
#اعراف_81
✳️ وَ لُوطاً إذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَلَمِينَ
إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَآءِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ
و (به خاطر آور) لوط را (كه براى هدایت مردم فرستادیم) آنگاه كه به قوم خود گفت: آیا آن كار زشت را انجام مى دهید كه هیچ یك از جهانیان در آن بر شما پیشى نگرفته است؟
همانا شما به جاى زنان، براى شهوت سراغ مردان مى روید، بلكه شما قومى اسراف كارید.
✍️ حضرت #لوط، فامیل حضرت ابراهیم و تنها مردى بود كه به او ایمان آورد و با او هجرت كرد. «فآمن له لوط» حضرت ابراهیم او را به منطقه اى كه در آن گناه و فحشا رواج داشت فرستاد. لذا بخش مهم كار حضرت لوط، مبارزه با فحشا و منكرات جنسى بود، كه بیشترین مشكل جامعه بود.
قوم حضرت لوط، با مهمانان خود عمل زشت لواط انجام را مى دادند تا مردم از مهمان شدن بترسند. به گفته ى قرآن، حضرت لوط علیه السلام ازدواج با دختران خود را به آنان پیشنهاد كرد، امّا آنان نپذیرفتند.
ازدواج، داراى خصوصیّات و آثارى است كه در لواط و زنا وجود ندارد، از جمله:
1- مودّت و رحمت و اُنس. 2- تشكیل نظام خانواده. 3- فرزند و بقاى نسل. 4- همخوانى با فطرت و انسانیّت.
متأسفانه امروزه نیز دنیاى غرب، عمل زشت همجنس بازى را رسمى و در بعضى كشورها به آن جنبه ى قانونى داده است.
قوم لوط، علاوه بر لواط، اهل قمار، هرزه گویى، توهین، مزاحمت براى عابرین و كشف عورت در انظار عمومى بودند.
امام صادق علیه السلام در فلسفه ى تحریم لواط فرمودند: لواط، علاقه ى خانوادگى میان زن و شوهر را كم، نسل و فرزند را منقطع و آمیزش جنسى طبیعى را از بین مى برد و فسادهاى بسیار زیادى را بدنبال دارد. [ ]
در اسلام، كیفر همجنس بازى و لواط (چه فاعل چه مفعول)، اعدام است.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: لعنت خدا بر مردانى كه خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوسباز قرار مى دهند. [ ] امام صادق علیه السلام نیز فرمود: هنگام همجنس گرایى، عرش خدا به لرزه مى آید و عامل این كار در قیامت به صورت ناپاك محشور مى شود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جایگاهش دوزخ است.
#داستان_پیامبران
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
80-81.mp3
2.56M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_80
#اعراف_81
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_216
*️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ خَطَبَها بِصِفّينَ.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در صفّين ايراد فرمود.
👈 این خطبه در 4 بخش می آید :
✳️ بخش چهارم: نهی از #تملق حاکمان
قسمت اول
*️⃣ فأَجَابَهُ (علیه السلام) رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ بِكَلَامٍ طَوِيلٍ يُكْثِرُ فِيهِ الثَّنَاءَ عَلَيْهِ وَ يَذْكُرُ سَمْعَهُ وَ طَاعَتَهُ لَهُ، فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّ مِنْ حَقِّ مَنْ عَظُمَ جَلَالُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فِي نَفْسِهِ وَ جَلَّ مَوْضِعُهُ مِنْ قَلْبِهِ أَنْ يَصْغُرَ عِنْدَهُ لِعِظَمِ ذَلِكَ كُلُّ مَا سِوَاهُ، وَ إِنَّ أَحَقَّ مَنْ كَانَ كَذَلِكَ لَمَنْ عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ لَطُفَ إِحْسَانُهُ إِلَيْهِ، فَإِنَّهُ لَمْ تَعْظُمْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَى أَحَدٍ إِلَّا ازْدَادَ حَقُّ اللَّهِ عَلَيْهِ عِظَماً؛ وَ إِنَّ مِنْ أَسْخَفِ حَالاتِ الْوُلَاةِ عِنْدَ صَالِحِ النَّاسِ أَنْ يُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ الْفَخْرِ وَ يُوضَعَ أَمْرُهُمْ عَلَى الْكِبْرِ، وَ قَدْ كَرِهْتُ أَنْ يَكُونَ جَالَ فِي ظَنِّكُمْ أَنِّي أُحِبُّ الْإِطْرَاءَ وَ اسْتِمَاعَ الثَّنَاءِ وَ لَسْتُ بِحَمْدِ اللَّهِ كَذَلِكَ، وَ لَوْ كُنْتُ أُحِبُّ أَنْ يُقَالَ ذَلِكَ لَتَرَكْتُهُ انْحِطَاطاً لِلَّهِ سُبْحَانَهُ عَنْ تَنَاوُلِ مَا هُوَ أَحَقُّ بِهِ مِنَ الْعَظَمَةِ وَ الْكِبْرِيَاءِ، وَ رُبَّمَا اسْتَحْلَى النَّاسُ الثَّنَاءَ بَعْدَ الْبَلَاءِ؛ فَلَا تُثْنُوا عَلَيَّ بِجَمِيلِ ثَنَاءٍ لِإِخْرَاجِي نَفْسِي إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ، وَ إِلَيْكُمْ مِنَ التَّقِيَّةِ [الْبَقِيَّةِ] فِي حُقُوقٍ لَمْ أَفْرُغْ مِنْ أَدَائِهَا وَ فَرَائِضَ لَا بُدَّ مِنْ إِمْضَائِهَا. فَلَا تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ وَ لَا تُخَالِطُونِي بِالْمُصَانَعَةِ، وَ لَا تَظُنُّوا بِي اسْتِثْقَالًا فِي حَقٍّ قِيلَ لِي وَ لَا الْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِي، فَإِنَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ أَنْ يُقَالَ لَهُ أَوِ الْعَدْلَ أَنْ يُعْرَضَ عَلَيْهِ، كَانَ الْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَيْهِ. فَلَا تَكُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ، فَإِنِّي لَسْتُ فِي نَفْسِي بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِي إِلَّا أَنْ يَكْفِيَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِي مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنِّي؛ فَإِنَّمَا أَنَا وَ أَنْتُمْ عَبِيدٌ مَمْلُوكُونَ لِرَبٍّ لَا رَبَّ غَيْرُهُ، يَمْلِكُ مِنَّا مَا لَا نَمْلِكُ مِنْ أَنْفُسِنَا وَ أَخْرَجَنَا مِمَّا كُنَّا فِيهِ إِلَى مَا صَلَحْنَا عَلَيْهِ، فَأَبْدَلَنَا بَعْدَ الضَّلَالَةِ بِالْهُدَى وَ أَعْطَانَا الْبَصِيرَةَ بَعْدَ الْعَمَى.
✳️ (پس يكى از ياران به پاخاست و با سخنى طولانى امام را ستود، حرف شنوايى و اطاعت از امام را اعلام داشت. آنگاه امام فرمود:)
️⃣ كسى كه عظمت خدا در جانش بزرگ، و منزلت او در قلبش والاست، سزاوار است كه هر چه جز خدا را كوچك شمارد. و از او سزاوارتر كسى كه نعمت هاى خدا را فراوان در اختيار دارد، و بر خوان احسان خدا نشسته است، زيرا نعمت خدا بر كسى بسيار نگردد جز آن كه حقوق الهى بر او فراوان باشد.
ادامه دارد ....
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_216
*️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ خَطَبَها بِصِفّينَ.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در صفّين ايراد فرمود.
👈 این خطبه در 4 بخش می آید :
✳️ بخش چهارم: نهی از تملق حاکمان
قسمت دوم
✳️ 3. روابط سالم و متقابل رهبر و مردم :
*️⃣ مردم از پست ترين حالات زمامداران در نزد صالحان اين است كه گمان برند آنها دوستدار ستايش اند، و كشور دارى آنان بر كبر و خود پسندى استوار باشد، و خوش ندارم، در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم، و خواهان شنيدن آن مى باشم. سپاس خدا را كه چنين نبودم و اگر ستايش را دوست مى داشتم، آن را رها مى كردم به خاطر فروتنى در پيشگاه خداى سبحان، و بزرگى و بزرگوارى كه تنها خدا سزاوار آن است.
گاهى مردم، ستودن افرادى را براى كار و تلاش روا مى دانند. اما من از شما مى خواهم كه مرا با سخنان زيباى خود مستاييد، تا از عهده وظايفى كه نسبت به خدا و شما دارم بر آيم، و حقوقى كه مانده است بپردازم، و واجباتى كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد اداء كنم، پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مى گويند، حرف نزنيد، و چنانكه از آدم هاى خشمگين كناره مى گيرند دورى نجوييد، و با ظاهر سازى با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقّى به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پى بزرگ نشان دادن خويشم، زيرا كسى كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن، براى او دشوارتر خواهد بود. پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد.
پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست. او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختيارى نيست. ما را از آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود در آورد. به جاى گمراهى هدايت، و به جاى كورى بينايى به ما عطا فرمود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* در برابر انجام وظيفه مرا ستايش نکنيد!
* #مدح و ثناخوانى
*زيانهاى #تملق گويى
*در برابر من نه غلق نه #چاپلوسى!
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 5
https://eitaa.com/sahife2/59467
5- #خوش_رفتارى_يا_بدرفتارى با نزديكان 1
✳️ سيره سلوكى و رفتارى نيكو پسند از اصلىترين شيوههاى انبيا و اولياى الهى است. برخورد خوش و معاشرت درست به ويژه با بستگان برخواسته از نهاد و سرشت سالم آدمى است. رعايت حال و رسيدگى به امور خويشان و دورى از رفتار بازدارنده و تنفّرآميز در سنت معصومان بسيار سفارش شده است. از آن جا شريعت اسلامى بر مبناى حكومت و مديريت جامعه همگرا؛ سامان يافته است پس از ديدگاه جامعهشناسى، نظام يافتن چنين تشكلى با هماهنگى و تفاهم و همدلى جمعى به دست مىآيد و رحمت، محور اين همسويى است.
امام صادق عليه السلام درباره اين مسأله حياتى مىفرمايد:
يَحِقُّ عَلَى الْمُسْلِمِينَ الْاجْتِهادُ فى التَّواصُلِ وَ التَّعاوُنُ عَلى التَّعاطُفِ وَ الْمُواساةُ لِأَهْلِ الْحاجَةِ وَ تَعاطُفُ بَعْضِهِم عَلى بَعْضٍ حَتَّى تَكُونُوا كَما امَرَكُمْ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ رُحْماءُ بَيْنَهُم» «فتح 29»
مُتَراحِمينَ مُغْتَمِّينَ لِما غابَ عَنْكُمْ
مِنْ أَمْرِهِمْ عَلى ما مَضَى عَلَيْهِ مَعْشَرُ الْأنْصارِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله.
بر مسلمانان سزاوار است كه در پيوند با هم و يارى رسانى به هم در مهرورزى و همراهى با نيازمندان و مهربانى با همديگر كوشا باشند؛ چنانچه خداوند عزوجلّ فرموده است: «مهربانان در ميان خودشان» مهرورزان و اندوهناك بر آنچه از كار مسلمانان كه در دسترس ندارند، بر همان سيرهاى كه انصار در دوران رسول خدا صلى الله عليه و آله داشتند.
بناى حكومت اسلامى بر آن است كه فتنه و بدبينى و تضاد بين اقوام و مردم را از پيكره جامعه ريشهكن كند و امنيّت خانوادگى و اعتماد قومى بر تمام سطوح حاكم باشد.
به اين خاطر معصومان عليهم السلام در يارى رسانى به فقيران و نيازمندان همت زيادى داشتند تا ارتباط بين مردم و اولياى آنان عاشقانه باقى بماند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 319
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔊 از پروتکلهای #صهیون تا آندلوسیزه کردن ایران
🔸سخنرانی مهم و داغ استاد #عالی در بیت رهبری 1401/10/6 ( فایل اینجا )
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2