eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ سَأَصْرِفُ عَنْ ءَايَتِىَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِ‏ّ وَ إِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الرُّشْدِ لَايَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الْغَىِ‏ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَفِلِينَ به زودى كسانى را كه بناحقّ در زمین تكبّر مى ورزند، از (ایمان به) آیات خود منصرف مى سازم، (به گونه اى كه) اگر هر نشانه اى (از قدرت ما را) ببینند، ایمان نمى آورند و اگر راه رشد را ببینند، آن را برنمى گزینند و اگر راه انحراف را ببینند، آن را راه خود گیرند. این بدان جهت است كه آنان آیات ما را تكذیب كردند و همواره از آنها غافل بودند. ✍️ پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هنگامى كه دنیا در نظر مسلمانان جلوه كند، هیبت اسلام از آنان جدا مى شود و زمانى كه و را ترك نمایند، از بركت وحى محروم مى شوند. «و اذا تركوا الامر بالمعروف و النهى عن المنكر حرّمت بركة الوحى» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ إلى أهلِ الْکُوفَةِ، عِنْدَ مَسیرِهِ مِنَ الْمَدینَةِ إلَى الْبَصْرَةِ. از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى اهل کوفه به هنگام حرکت از مدینه به سوى بصره نگاشته. 👈 این نامه در یک بخش می آید : ✳️ نکوهش : *️⃣ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ؛ أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ: إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ، فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ؛ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ، وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ؛ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ [قَتَلُوهُ‏] فَقَتَلُوهُ، وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ، بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ. وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ؛ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏. ✳️ افشاى سران : *️⃣ از بنده خدا، على امير مؤمنان، به مردم كوفه، كه در ميان انصار پايه اى ارزشمند، و در عرب مقامى والا دارند، پس از ستايش پروردگار همانا شما را از كار چنان آگاهى دهم كه شنيدن آن چونان ديدن باشد، مردم بر عثمان عيب گرفتند، و من تنها كسى از مهاجران بودم كه او را به جلب رضايت مردم واداشته، و كمتر به سرزنش او زبان گشودم. امّا و ، آسان ترين كارشان آن بود كه بر او يورش برند، و او را برنجانند، و ناتوانش سازند. نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عدّه اى به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار، با من بيعت كردند. آگاه باشيد مدينه مردم را يك پارچه بيرون راند و مردم نيز براى سركوبى آشوب از او فاصله گرفتند. ديگر حوادث آشوب به جوش آمد و فتنه ها بر پايه هاى خود ايستاد. پس به سوى فرمانده خود بشتابيد، و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشى گيريد، به خواست خداى عزيز و بزرگ. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * نامه در یک نگاه نامه به مردم كوفه به هنگام حركت از مدينه به طرف بصره، در سال 36 هجرى اين نامه را امام حسن عليه السّلام و عمّار ياسر به كوفه بردند . در واقع هدف از نوشتن این نامه سه چیز بوده است. * حقيقت ماجراى قتل عثمان *ماجراى و بسيج مردم کوفه براى حمايت امام(عليه السلام) *خوش بُوَد گر محک تجربه آيد به ميان *سرنوشت شورشيان 🆔 @sahife2
22 https://eitaa.com/sahife2/59802 اللَّهُمَّ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ : وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي : بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الْمُخْتَرَعِ 22 - ✳️ اهل ، بنابر تفسير امير المؤمنين عليه السلام آنان هستند كه در جهت مخالف برنامه‏هاى حق و قرآن و رسول خدا صلى الله عليه و آله حركت مى‏كنند، و در حركات وسكنات و اعمال خويش تابع آراى خود و هواى نفسند، گرچه تعداد آنان زياد باشد. اهل بدعت بنابر قول رسول خدا بدترين مردم و شريرترين خلق روى زمينند. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: شَرُّ الْامُورِ مُحْدَثاتُها، الا وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ، الا وَكُلُّ ضَلالَةٍ فَفِى النّارِ. بدترين امور برنامه‏هاى من درآوردى ضدّ دين است، بدانيد كه هر بدعتى گمراهى و هر گمراهى در آتش است. امام على عليه السلام درباب خسارت و ضرر بدعت مى‏فرمايد: ما هَدَمَ الدِّينَ مِثْلُ الْبِدَعِ. به مانند بدعت‏ها چيزى باعث خرابى دين نشده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: بترس از اين كه از خود بدعتى بر جاى نهى كه وزر آن و وزر عمل به آن در پرونده تو ثبت خواهد شد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 396 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
5 در 150 روز به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل دعای ( یک تا 6) https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَلِقَآءِ الْأَخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏ و كسانى كه آیات ما و دیدار قیامت را تكذیب كردند، اعمالشان نابود است، آیا جز آنچه عمل مى كردند، مجازات خواهند شد؟ ✍️ «حَبط»، به معناى نابودى عمل است. «حبطت الناقة»، یعنى شترى كه سَمّ خورده و شكمش باد كرده و سوراخ شده است. برخى از كارهاى انسان هم مانند سمّ، عملكرد یك عمر انسان را بر باد مى دهد و تباه مى سازد.  حبط عمل، بر خلاف عدل الهى نیست، بلكه امرى قهرى و تكوینى و نتیجه ى عملكرد خود انسان است. «هل یجزون الاّ ما كانوا یعملون» وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَى‏ مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلاً جَسَداً لَّهُ خُوَارٌ أَلَمْ‏يَرَوْاْ أَنَّهُ لَايُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَكَانُواْ ظَلِمِينَ‏ و قوم موسى پس از (رفتن) او (به كوه طور) از زیورهاى خود مجسّمه ى گوساله اى (ساختند و به پرستش) گرفتند كه صداى گاو داشت، آیا ندیدند كه آن (گوساله) با آنان سخن نمى گوید و به راهى هدایتشان نمى كند؟ آن را (به پرستش) گرفتند در حالى كه ستمكار بودند. ✍️ «عِجل»، به گوساله ى نر گفته مى شود و كلمه ى «حُلّى»، به معناى زیورآلات است و «خُوار» صداى مخصوص گاو است. امام باقر علیه السلام فرمود: حضرت موسى علیه السلام به خدا گفت: سامرى، گوساله اى از طلا براى مردم ساخته است، امّا صداى آن از چیست؟ وحى آمد كه این وسیله ى آزمایش مردم است، «یاموسى انّ تلك فتنة فلاتفحص عنها»،  قرآن نیز مى فرماید: «اِن هى الاّ فتنتك تضلّ بها من تشاء و تهدى من تشاء»  قرآن، به مسأله ى گوساله پرستى بنى اسرائیل، در چهار سوره اشاره نموده است. البتّه گوساله پرستى بنى اسرائیل زمینه هاى فرهنگى، اجتماعى داشت، زیرا؛ اوّلاً آنان سالیان دراز در مصر، بت هایى به شكل گاو دیده بودند، ثانیاً همان گونه كه در آیه 138 خواندیم، پس از عبور از رود نیل چشمشان به قومى بت پرست افتاد و تحت تأثیر قرار گرفته و در عمق روحشان باقى ماند. ثالثاً تمدید مدّت سى شب به چهل شب، شایعه ى مرگ موسى را به دست مخالفان پدید آورد و زمینه را براى انحراف آماده كرد و در نهایت، جهل مردم و هنر سامرى باعث شد تا قوم موسى از خداپرستى به گوساله پرستى گرویدند.  بنابراین عوامل انحراف چند چیز است: 1- نبود رهبرى یا غیبت او. 2- جهل و ناآگاهى مردم. 3- عالمان و هنرمندان منحرف و سوء استفاده از علم و هنر. 4- زیبایى و زرق و برق ظاهرى. 5 - سر و صدا و تبلیغات كاذب. در آیه 87 سوره ى طه، ساختن گوساله به سامرى نسبت داده شده است، امّا شگفت آنكه در تورات، به هارون نسبت داده شده است؟!  البتّه در این آیه به قوم موسى نسبت داده شده است، زیرا بسیارى از كار او راضى بودند و او را یارى نمودند. حضرت موسى براى هدایت مردم و رهایى از انحراف و دام سامرى، از دلائل ملموس استفاده كرد. مثلاً براى نفى الوهیّت گوساله با بیان اینكه مصنوع است نه صانع، محتاج مكان است و داراى وزن و حجم و شكل است و هیچ گونه هدایت و راهنمایى براى كسى ندارد، آنان را ارشاد نمود  👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إليهم بعد فتح البصرة: از نامه هاى امام(عليه السلام) است که بعد از فتح بصره به اهل کوفه نوشت. 👈 این نامه در یک بخش می آید : • ✳️ قدردانی از مجاهدت یاران : *️⃣ وَ جَزَاكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ أَحْسَنَ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ بِطَاعَتِهِ وَ الشَّاكِرِينَ لِنِعْمَتِهِ؛ فَقَدْ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ، وَ دُعِيتُمْ فَأَجَبْتُم. ✳️ تشكّر از مجاهدان از جنگ بر گشته: *️⃣ خداوند شما مردم كوفه را از سوى اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشى كه به بندگان فرمانبردار، و سپاسگزاران نعمتش عطا مى فرمايد، زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گشتيد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * نامه در یک نگاه این نامه بخش کوتاهى از نامه مفصل ترى است که امام(علیه السلام) بعد از پایان جنگ جمل براى مردم کوفه نوشت و محتواى آن قدردانى از زحمات آنان نسبت به اسلام و اهل بیت پیغمبر اکرم است; زیرا دعوت امام(علیه السلام) را پذیرفته بودند و در جنگ با شورشیان و طغیانگران پایمردى به خرج داده بودند. * رضايت امام(عليه السلام) از مردم کوفه *متن کامل نامه امام(عليه السلام) به اهل کوفه به نقل از مرحوم مجلسى در بحارالانوار از کتاب الکافية فى ابطال توبة الخاطئة (نوشته شيخ مفيد) ( بحارالانوار، ج 35، ص 252، ح 198) 🆔 @sahife2
https://eitaa.com/sahife2/59802 اين بود شرح مختصر بيست و دو برنامه ‏اى كه به فرموده حضرت زين العابدين عليه السلام از نشانه‏ ها و علائم بندگان صالح و شايسته خدا است. ( هشتک ) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ : فِي بَسْطِ الْعَدْلِ وَ كَظْمِ الغَيْظِ وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ وَ سُكُونِ الرِّيحِ وَ طِيبِ الْمُخَالَقَةِ وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ وَ تَرْكِ التَّعْيِيرِ وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي : بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الْمُخْتَرَعِ الهى! تو را به عزّت و جلالت قسم، و تو را به آبروى حضرت على بن الحسين عليه السلام سوگند ما را به صفات صالحان از عباد و بندگانت آراسته فرما، تا قدرت ربودن گوى سعادت دنيا و آخرت را به دست آوريم كه راهى براى رسيدن به خير دنيا و آخرت، و يافتن نجات ابدى، و عيش جاودانى جز راه صالحان و شايستگان نيست. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 397 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
6 در 150 روز به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل دعای ( یک تا 7) https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife2