وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ بَعْدَ الْفَرَاغِ مِنْ صَلَاةِ اللَّيْلِ لِنَفْسِهِ فِي الاِعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ
دعاى آن حضرت است براى خودش پس از به جا آوردن نماز شب و اعتراف به گناه
بند 24 تا 28
﴿24﴾ حَتَّى إِذَا احْتَجْتُ إِلَى رِزْقِكَ ، وَ لَمْ أَسْتَغْنِ عَنْ غِيَاثِ فَضْلِكَ ، جَعَلْتَ لِي قُوتاً مِنْ فَضْلِ طَعَامٍ وَ شَرَابٍ أَجْرَيْتَهُ لِأَمَتِكَ الَّتِي أَسْكَنْتَنِي جَوْفَهَا ، وَ أَوْدَعْتَنِي قَرَارَ رَحِمِهَا .
(24) تا زمانی که به رزق و روزی تو نیازمند شدم و از فریادرسی احسانت بینیاز نگشتم، از باقیماندۀ خوردنی و آشامیدنی کنیزت که مرا در اندرونش جای دادی و در قرارگاه رحمش به ودیعت سپردی، برایم خوراک و آشامیدنی قرار دادی.
﴿25﴾ وَ لَوْ تَكِلْنِي يَا رَبِّ فِي تِلْكَ الْحَالَاتِ إِلَى حَوْلِي ، أَوْ تَضْطَرُّنِي إِلَى قُوَّتِي لَكَانَ الْحَوْلُ عَنِّي مُعْتَزِلًا ، وَ لَكَانَتِ الْقُوَّةُ مِنِّي بَعِيدَةً .
(25) ای پروردگارم! اگر در آن حالات مرا به نیروی خودم وا میگذاشتی، یا ناچارم میکردی که از نیروی خود برای رشد و کمالم بهره گیرم، هر آینه نیرو از من کناره میگرفت و قوّت از من دور میشد؛
﴿26﴾ فَغَذَوْتَنِي بِفَضْلِكَ غِذَاءَ الْبَرِّ اللَّطِيفِ ، تَفْعَلُ ذَلِكَ بِي تَطَوُّلًا عَلَيَّ إِلَى غَايَتِي هَذِهِ ، لَا أَعْدَمُ بِرَّكَ ، وَ لَا يُبْطِئُ بِي حُسْنُ صَنِيعِكَ ، وَ لَا تَتَأَكَّدُ مَعَ ذَلِكَ ثِقَتِي فَأَتَفَرَّغَ لِمَا هُوَ أَحْظَى لِي عِنْدَكَ .
(26) پس به فضل و احسانت مرا تغذیه کردی؛ تغذیه کردن نیکوکار مهربان. این تغذیه کردن را از باب عطا و فضلت تا به این پایه که رسیدهام، هم چنان دربارهام انجام میدهی؛ در هیچ حالی از نیکوکاریات محروم نمیشوم و نیکی احسانت دربارهام کندی نمیورزد؛ با این همه لطفی که دربارهام کردی و میکنی، اعتمادم به تو محکم نمیشود تا کوششم را در عبادات و طاعاتی که نزد تو برایم بهره دهندهتر است به کار گیرم.
﴿27﴾ قَدْ مَلَكَ الشَّيْطَانُ عِنَانِي فِي سُوءِ الظَّنِّ وَ ضَعْفِ الْيَقِينِ ، فَأَنَا أَشْكُو سُوءَ مُجَاوَرَتِهِ لِي ، وَ طَاعَةَ نَفْسِي لَهُ ، وَ أَسْتَعْصِمُكَ مِنْ مَلَكَتِهِ ، وَ أَتَضَرَّعُ إِلَيْكَ فِي صَرْفِ كَيْدِهِ عَنِّي .
(27) شیطان، مهارم را در بدگمانی و کاهش یقین به دست گرفته؛ به این سبب از بد همسایگیاش نسبت به خویش و پیرویم از او به درگاهت شکایت میکنم؛ و از تسلّطش بر وجودم، از تو درخواست حفاظت دارم؛ و برای برگرداندن مکر و حیلهاش از خود، به درگاه تو زاری میکنم.
﴿28﴾ وَ أَسْأَلُكَ فِي أَنْ تُسَهِّلَ إِلَى رِزْقِي سَبِيلًا ، فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى ابْتِدَائِكَ بِالنِّعَمِ الْجِسَامِ ، وَ إِلْهَامِكَ الشُّكْرَ عَلَى الْإِحْسَانِ وَ الْإِنْعَامِ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ سَهِّلْ عَلَيَّ رِزْقِي ، وَ أَنْ تُقَنِّعَنِي بِتَقْدِيرِكَ لِي ، وَ أَنْ تُرْضِيَنِي بِحِصَّتِي فِيما قَسَمْتَ لِي ، وَ أَنْ تَجْعَلَ مَا ذَهَبَ مِنْ جِسْمِي وَ عُمْرِي فِي سَبِيلِ طَاعَتِكَ ، إِنَّكَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ .
(28) و از تو میخواهم که راه به دست آوردن روزی را برایم آسان کنی؛ ستایش ویژۀ توست، بر نعمتهای بزرگی که نسبت به من آغاز کردی و دست قدرت کسی در فراهم آوردن و رساندنش به من در کار نبوده؛ و سپاس مخصوص توست که شکر به احسان و بخششت را به من الهام فرمودی؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و رسیدن به روزیام را بر من آسان کن و به مقداری که برایم مقرّر کردهای خشنود ساز و به سهمم در آنچه نصیبم فرمودهای راضی کن و آنچه از بدنم و عمرم هزینه میشود، در راه طاعت و بندگیات قرار ده؛ همانا تو بهترین روزی دهندگانی.
#سی_دو
🆔 @sahife2
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ما راضی به جنگ نبودیم و نیستیم، لکن اگر کسی تعدی بکند دهان او را خُرد میکنیم
#امام_خمینی (ره) | ۱۶ آبان ۱۳۵۹
🏷 #طوفان_الأقصى #وعده_صادق #وعده_صادق_2 #وعده_صادق_3
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انفال
#انفال_64
✳️ يَأَيُّهَا النَّبِىُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
اى پیامبر! براى تو (حمایت) خداوند و پیروان با ایمانت كافى است (و نیازى به حمایت گرفتن از دیگران ندارى).
✍️ ممكن است آیه را این گونه نیز بتوان معنا كرد: اى پیامبر! براى تو و پیروان با ایمانت، تنها حمایت خدا كافى است. یعنى خداوند، هم تو و هم پیروانت را یارى مى كند.
برطبق معناى اوّل، مؤمنان در سایه ى خداوند، حامى پیامبرند و بر طبق معناى دوّم، مؤمنین در كنار پیامبر، تحت حمایت الهى هستند.
گروهى از یهودیانِ بنى قریظه و بنى نضیر، به دروغ به پیامبر صلى الله علیه وآله پیشنهاد یارى دادند، آیه نازل شد كه مؤمنان براى تو كافى هستند. در ضمن این آیه مقدّمه ى فرمان جهاد در آیه ى بعد است.
در كتاب «فضائل الصحابه» از حافظ ابونعیم، از علماى اهل سنّت آمده است: مراد از «مؤمنین» در این آیه، على ابن ابى طالب علیهما السلام است. [
اگر استمداد از مردم و دلگرمى به حمایتشان با توجّه به خواست خدا باشد، منافاتى با توحید ندارد. شرك آنجاست كه در برابر قدرت و خواست خدا، تكیه به دیگران شود. امّا تا وقتى دلها و اندیشه ها و حمایت ها را شعاعى از اراده ى الهى بدانیم، در مدار توحید قرار داریم. «حسبك اللّه و من اتّبعك»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_53
#عهدنامه_مالک_اشتر 2
*️⃣ کَتَبَهُ لِلاْشْتَرِ النَّخَعی لَمّا وَلاّهُ عَلى مِصْرَ وَأعمالِها حینَ اضْطَرَبَ أمْرُ أمیرِها مُحَمَّدُ بنُ أبی بَکْر وَهُوَ أطْوَلُ عَهْد کَتَبَهُ وأجْمَعُهُ لِلْمَحاسِنِ.
این از نامه هاى امام(عليه السلام) براى #مالک_اشتر نخعى است هنگامى که او را فرماندار مصر و بخش هاى مختلف آن قرار داد و اين در زمانى بود که وضع زمامدار مصر، محمّدبن ابى بکر متزلزل شده بود. اين فرمان طولانى ترين و جامع ترين فرمانى است که امام(عليه السلام) مرقوم داشته است.(
👈 این نامه در 27 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: #مدارا با مردم :
وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ، يَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ يُؤْتَى عَلَى أَيْدِيهِمْ فِي الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ، فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ، فَإِنَّكَ فَوْقَهُمْ وَ وَالِي الْأَمْرِ عَلَيْكَ فَوْقَكَ وَ اللَّهُ فَوْقَ مَنْ وَلَّاكَ وَ قَدِ اسْتَكْفَاكَ أَمْرَهُمْ وَ ابْتَلَاكَ بِهِمْ.
✳️ 2. اخلاق رهبرى (روش برخورد با مردم) :
مهربانى با مردم را پوشش دل خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته اند، دسته اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى باشند. اگر گناهى از آنان سر مى زند يا علّت هايى بر آنان عارض مى شود، يا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتكب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست دارى خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرماندارى مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_23
#دعای_23_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_سوم_4
#حج_عمره 2
✳️ ارزش حج در روايات
ثوابى كه در روايات اهل بيت عليهم السلام براى #حج بيان شده ناظر به حج ابراهيمى است.
حضرت صادق عليه السلام فرمود:
الْحَجُّ افْضَلُ مِنْ عِتْقِ عَشْرِ رَقَباتٍ حَتّى عَدَّ سَبْعينَ رَقَبَةً، وَ الطَّوافُ وَرَكْعَتاهُ افْضَلُ مِنْ عِتْقِ رَقَبَةٍ.
حج بهتر از آزاد كردن ده بنده است، حتى هفتاد بنده، و طواف و دو ركعت نمازش بهتر از آزاد كردن يك بنده در راه خداست.
رسول خدا صلى الله عليه و آله به مردى از انصار فرمود:
نزد من آمدهاى تا از حج و عمره خود و ثواب بر آن بپرسى؟ آگاه باش وقتى قصد حج كردى و سوار بر مركبت شدى به هر قدمى كه بر مىدارى و زمين مىگذارى حسنهاى در نامه عملت ثبت مىشود، و سيّئهاى از پروندهات محو مىگردد.
وقتى هفت طواف را انجام دادى براى تو نزد خداوند عهد و ذكرى است كه ديگر پروردگار مهربان حيا مىكند تو را دچار عذاب كند. و چون دو ركعت نماز نزد مقام بجا آوردى به هر ركعت هزار ركعت نماز مقبول در نامهات ثبت مىشود.
چون هفت شوط سعى بين صفا و مروه را بجا آورى، ثوابش مانند حج كسى است كه پياده از خانهاش به حج رفته و مثل اجر كسى است كه هفتاد بنده در راه خدا آزاد كند.
چون به عرفات وقوف كنى تا غروب آفتاب، اگر گناهانت به اندازه يك تپه ريگ و كف دريا باشد هر آينه خداوند آنها را مورد مغفرت قرار مىدهد.
چون رمى جمره نمودى به هر سنگى تا آخر عمرت ده حسنه نوشته مىشود.
و هنگامى كه قربانى كردى به هر قطره خونش تا پايان عمرت به طور مرتب حسنه نوشته مىشود.
و چون آخرين طواف را انجام دادى و دو ركعت نمازش را خواندى، ملك كريم بر شانهات مىزند سپس مىگويد: آنچه بود آمرزيده شد، و تا صد و بيست روز عملت را از سر بگير.
معاوية بن عمار مىگويد از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم: از كسى كه مستطيع بوده و حج بجا نياورده؟ فرمود: او مصداق اين آيه است:
وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ اعْمى
و روز قيامت او را نابينا محشور مىكنيم.
گفتم: سبحان اللَّه! كور وارد محشر مىشود؟ فرمود: آرى، كورى كه از ديدن راه بهشت محروم است. «2» حضرت باقر از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مىكند: براى حاجى يكى از سه بهره است: يا به او مىگويند: گذشته و آيندهات بخشيده شد، يا مىگويند: گذشتهات آمرزيده شد عمل را از سر بگير، يا مىگويند: اهل و فرزندت را پس از بازگشت سالم و صحيح مىبينى. «3» امير المؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
نَفَقَةُ دِرْهَمٍ فِى الْحَجِّ تَعْدِلُ الْفَ دِرْهَمٍ.
يك درهم خرج در راه حج معادل هزار درهم است.
حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
لايَزالُ عَلَى الْحاجِّ نُورُ الْحَجِّ ما لَمْ يُذْنِبْ.
نور حج پيوسته با حاجى است به شرطى كه مرتكب گناه نشود.
حضرت رضا عليه السلام مىفرمايد:
اعْلَمْ يَرْحَمُكَ اللّهُ انَّ الْحَجَّ فَريضَةٌ مِنْ فَرائِضِ اللّهِ جَلَّ وَ عَزَّ اللَّازِمَةُ
الْواجِبَةُ مَنِ اسْتَطاعَ الَيْهِ سَبيلًا، وَ قَدْ وَجَبَ فِى طُولِ الْعُمْرِ مَرَّةً واحِدَةً. وَ وُعِدَ عَلَيْها مِنَ الثَّوابِ الْجَنَّةَ وَ الْعَفْوَ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ سَمّىتارِكَهُ كافِراً، وَ تُوُعِّدَ عَلى تارِكِهِ بِالنّارِ، فَنَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ النّارَ.
بدان! خدا تو را رحمت كند كه حج واجبى از واجبات خداوند جلّ و عزّ است، امرى لازم است بر آن كه استطاعت دارد، در تمام عمر يك بار واجب شده، و ثوابى كه به آن وعده داده شده بهشت و عفو از گناهان است، و به تارك آن وعده آتش دادهاند، پس پناه به خدا از آتش قيامت.
ثواب حج و عقاب تارك اين فريضه عظيم الهى را در كتابهاى بسيار مهم «الكافى»، «وسائل الشيعة»، «بحار الأنوار» و «الوافى» ببينيد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 227
ادامه دارد ...
#بیست_سوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2