🔅 نماز توبه
#یکشنبه های ماه #ذیقعده
❤️یاعزیز یاغفار اغفرلی ذنوبی وذنوب جمیع المومنین والمومنات فانه لایغفرالذنوب الا انت
◀️روزیکشنبه ذی القعده را روز آشتی با خالق و دعا بر مخلوق می شود نامید. حق تعالی پنج فرشته مقرب خود را می فرستد تا در عالم ندا کنند و وعدها دهند که آخرین فرشته جناب جبرییل است.
آیا باز هم معطلی؟ منتظری خودش بیاید؟ تو یک قدم سوی او برو، بدان که او دَه قدم سوی تو خواهد آمد که مجملش را در مفاتیح و مفصلش را در مراقبات و اقبال سید میتوانی ببینی؛ غسل و نماز مخصوص و استغفار و دعای آمرزش برای خود و مؤمنین ...
التماس دعای فراوان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👌یه نکته #روانشناسی
یکرنگ بمان...
حتی اگر در دنیایی زندگی میکنی
که مردمش برای پررنگ شدن،
حاضرند هزار رنگ باشند...
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبال فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسان إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا:
ما به تمام آسمان ها و کوه ها و زمین عرض امانت کرده ایم و آن ها از قبول و حمل آن سرباز زدند و از تحمل آن شانه خالی کردند. ولی انسان چون ناتوان و نادان بود؛ آن را پذیرفت»
👌آیه 72 سوره مبارکه احزاب
👈( وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ ) در روایات متعددى امانت به قبول ولایت على (علیه السلام) و اولاد طاهرش(علیهم السلام) تفسیر شده و شاید دلیلش این باشد که روشنترین مصداق ولایت الهى همان ولایت ائمه مى باشد و تحمل بار امانت الهى جز با قبول ولایت آنها ممکن نمى باشد.
⏹دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند
گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند
ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت
با من راه نشین باده مستانه زدند
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه کار به نام من دیوانه زدند
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد
صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند
آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع
آتش آن است که در خرمن پروانه زدند
کس چو #حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب
تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند
👈شرح غزل توسط دکتر ابراهیمی #دینانی در 4 قسمت
1⃣ https://www.aparat.com/v/olPuG
2⃣ https://www.aparat.com/v/c3zJX
3⃣ https://www.aparat.com/v/ygkVF
4⃣ https://www.aparat.com/v/DT6vX
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_184
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
ولایت، امانت الهی.pdf
812.8K
✳️ #ولایت، امانت الهی
" والرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَ الْآيَةُ الْمَخْزُونَةُ
وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ
وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس"
🔴یعنی شما ای خانواده عصمت وطهارت، آن امانت محفوظ الهی هستیدکه بشریت مأموریت داردآن راحفظ کندوشماآن باب ودرودریچه خاصی هستیدکه مردم ازآن طریق امتحان می شوند.
👈بخشی از #زیارت_جامعه_کبیره
👤حجة الاسلام والمسلمین #میرباقری
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ اول کسی که در مقابلۀ نص قیاس آورد ابلیس بود
🔴 اول آن کس کین قیاسکها نمود
پیش انوار خدا ابلیس بود
گفت نار از خاک بی شک بهترست
من ز نار و او ز خاک اکدرست
پس قیاس فرع بر اصلش کنیم
او ز ظلمت ما ز نور روشنیم
گفت حق نه بلک لا انساب شد
زهد و تقوی فضل را محراب شد
این نه میراث جهان فانی است
که به انسابش بیابی جانی است
بلک این میراثهای انبیاست
وارث این جانهای اتقیاست
پور آن بوجهل شد مؤمن عیان
پور آن نوح نبی از گمرهان
زادهٔ خاکی منور شد چو ماه
زادهٔ آتش توی رو روسیاه
این قیاسات و تحری روز ابر
یا بشب مر قبله را کردست حبر
لیک با خورشید و کعبه پیش رو
این قیاس و این تحری را مجو
کعبه نادیده مکن رو زو متاب
از قیاس الله اعلم بالصواب
چون صفیری بشنوی از مرغ حق
ظاهرش را یاد گیری چون سبق
وانگهی از خود قیاساتی کنی
مر خیال محض را ذاتی کنی
اصطلاحاتیست مر ابدال را
که نباشد زان خبر اقوال را
منطق الطیری به صوت آموختی
صد قیاس و صد هوس افروختی
همچو آن رنجور دلها از تو خست
کر بپندار اصابت گشته مست
کاتب آن وحی زان آواز مرغ
برده ظنی کو بود همباز مرغ
مرغ پری زد مرورا کور کرد
نک فرو بردش به قعر مرگ و درد
هین به عکسی یا به ظنی هم شما
در میفتید از مقامات سما
گرچه هاروتید و ماروت و فزون
از همه بر بام نحن الصافون
بر بدیهای بدان رحمت کنید
بر منی و خویشبین لعنت کنید
هین مبادا غیرت آید از کمین
سرنگون افتید در قعر زمین
هر دو گفتند ای خدا فرمان تراست
بی امان تو امانی خود کجاست
این همی گفتند و دلشان میطپید
بد کجا آید ز ما نعم العبید
خار خار دو فرشته هم نهشت
تا که تخم خویشبینی را نکشت
پس همی گفتند کای ارکانیان
بی خبر از پاکی روحانیان
ما برین گردون تتقها میتنیم
بر زمین آییم و شادروان زنیم
عدل توزیم و عبادت آوریم
باز هر شب سوی گردون بر پریم
تا شویم اعجوبهٔ دور زمان
تا نهیم اندر زمین امن و امان
آن قیاس حال گردون بر زمین
راست ناید فرق دارد در کمین
#مثنوی_معنوی_155
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
◀️مولوی با این ابیات ، مخالفتش را با قیاس اعلام می کند و می گوید اولین بار ابلیس از قیاس بهره برد و خودش را با آدم مقایسه کرد و افضل از او دید. ابلیس در مقابل امر خداوند یعنی نص، اجتهاد و قیاس کرد و گفت من از آتشم و او از خاک و فضیلت آتش بر خاک واضح است چنانچه فضیلت اصل آتش یعنی نور بر اصل خاک یعنی ظلمت آشکار است. چرا که آتش و خاک فرع بر نور و ظلمتند
مولانا در جواب ابلیس ز قول خدا می گوید، چنین نسبتی بین نور و آتش یا خاک و ظلمت وجود ندارد و به آیه 101 سوره مومنون اشاره می کند که می فرماید در قیامت اصل و نسب مادی و جسمی و خویشاوندی به کار نمی آید"فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ ولایتساءلون." و ملاک فضل و برتری زهد و تقوی است: "ان اکرمکم عندالله اتقیکم." پس ملاک فضل، میراث معنوی است نه میراث دنیوی که به خون و نسب می توان یافت. میراث جان میراث انبیا و اتقیاست
چنان که پسر ابوجهل مومن شد و پسر نوح با بدان بنشست و خاندانش را گم کرد
با این وجود مولانا می گوید، قیاس در زمانی که حقیقت کاملا آشکار نیست به کار می آید. چنان که در روز روشن و آفتابی، قبله را بدون قیاس پیدا می کنیم ولی انسان خبره و آگاه، در روز ابری یا شب، قبله را به قیاس پیدا می کند
اما حقیقت مورد نظر مولانا، حقیقت شهودی و عارفانه است که عارف به چشم خود می بیند و قیاس را از موضع یک فقیه متکی به نقل و نص نقد نمی کند. او کماکان بر آن است که پله ها و مراتب حقیقت، متفاوتند و در جهان گیرودار، هر کسی در پله ای از نردبان معرفت دارد قرار. مولانا قیاس را رد می کند چون صوری است و به ظاهر رای و حکم می دهد. چنانچه شکارچی برای شکار پرندگان صوت آن ها را "تقلید" می کند ولی زبانشان را مانند سلیمان نمی داند. مردان حق به شهود و نه به تقلید، حکم می کنند
#مثنوی_معنوی_155
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #مجموعه ای بی نظیراز 100 دوره #ترتیل قرآن کریم برای آنانکه #انس_با_قرآن دارند
🔈صوت مصحف کامل به صورت یکجا و نیز به تفکیک جزء یا سوره ... 👇
اینجا
#قرآن_کریم_گویا_عربی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_34
◀️ ترک آرزو و تمنّا
- فَقَالَ (علیه السلام): أَشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى.
- امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: بهترين بى نيازى، ترك آرزوهاست.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ برترين غنا
📋 امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پربارش درس بزرگى به همه طالبان غنا و بى نيازى مى دهد، مى فرمايد: «برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست»; (أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى).
«مُنى» جمع «أُمنية» به معناى آرزو است و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است. بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست. از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد. از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند.
در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است».
تمام این وابستگى ها زاییده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فکر انسان پاک شود، انسان به غنا و بى نیازى پرارزشى دست مى یابد و به همین دلیل امام(علیه السلام) ترک این آرزوها را برترین و بهترین غنا شمرده است.
در تعبیر دیگرى که در حکمت 371 آمده است امام(علیه السلام) مى فرماید: «لاَ کَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة; هیچ گنجى بى نیاز کننده تر از قناعت نیست (همان قناعتى که نقطه مقابل آرزوهاى طولانى محسوب مى شود)».
امام هادى(علیه السلام) طبق روایتى که علامه مجلسى آن را از درة الباهرة نقل کرده است، فرمود: «الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّیکَ وَالرِّضَا بِمَا یَکْفِیکَ وَالْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَشِدَّةُ الْقُنُوط; غنا و توانگرى آن است که دامنه آرزو را کم کنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است که نفس آدمى سیرى ناپذیر و شدیدا (از رسیدن به همه آرزوها) نومید باشد».
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_34
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_154
دعای #بیست_هفتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" برای #مرزداران و رزمندگان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_155
دعای #بیست_هفتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" برای #مرزداران و رزمندگان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هفتم_9
دعای سیدالساجدین (ع ) برای #مرزداران :
🔹اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِى أَقْطَارِ الْبِلادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ، الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ، وَ قَدْ أَحْصَيْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ، وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمْ بِقُدْرَتِكَ🔹
🔸خدايا! اين نفرين همه دشمنان تو را در همه شهرها فرا گيرد، از هند و روم و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سقالبيان و ديلمان و ديگر امتهاى مشرك كه نام و نشان آن ها بر ما پنهان است، و تو آنها را يكان يكان مى شناسى، و به قدرت خويش بر آنان تسلط دارى🔸
#بیست_هفتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هفتم_10
دعای سیدالساجدین (ع ) برای #مرزداران :
🔹اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِينَ عَنْ تَنَاوُلِ أَطْرَافِ الْمُسْلِمِينَ، وَ خُذْهُمْ بِالنَّقْصِ عَنْ تَنَقُّصِهِمْ، وَ ثَبِّطْهُمْ بِالْفُرْقَةِ عَنِ الاحْتِشَادِ عَلَيْهِمْ🔹
🔸خداوندا! مشركان را به خودشان مشغول دار كه پيرامون مسلمانان نگردند و آنها را به نقص بگير كه از تنقيص مسلمانان باز مانند و ميان آنها پريشانى انداز كه از گرد آمدن بر مسلمانان منصرف شوند🔸
#بیست_هفتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
📜 وجود مبارك امام سجاد علیه السلام در عصري بود كه سربازانِ نظام، شيعه نبودند؛ اما كشور امنيت ميخواهد, آرامش ميخواهد به تك تك اين سربازانِ غير شيعي امام سجاد دعا كرد؛ آن دعاي اهل «ثغور» همين است، دعاي بيست و هفتم، اين دعا مخصوص سربازان و مرزداران است، آن روز مرزداران كه شيعه نبودند، حكومت هم كه حكومت شيعي نبود؛ ولي امنيت براي بشر محترم است، جامعه در سايه امنيت بايد زندگي كند تا امام سجاد(سلام الله عليه) بياناتش را القا كند. چقدر به اين سربازان دعا ميكند و چقدر كشورهاي مزاحم و شهرهاي مزاحم را نفرين ميكند از هند و ترك و خزر و اينها را نام ميبرد در همان دعاي نوراني اهل «ثغور»، بعد ميفرمايد اينها «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين» ( #دعا_بیست_هفتم_10 )اينها كه اهل شركاند، اينها را با هم درگير كن كه نظام اسلامي ما بماند! اين كشوري كه به حسب ظاهر مسلمان است ولو زمام آن را غير شيعي به عهده دارد ولو مرزدارانشان اين چنين نيست كه همه شيعه باشند اكثريت آنها غير شيعي بودند؛ ولي امام سجاد به همه اينها دعا ميكند، آن ديد بلند وَلَوي است. جامعه امنيت ميخواهد جامعه آرامش ميخواهد، اين طور نيست كه اگر يك برادر سنّي با داعش درگير شد بر ما حق نداشته باشد يا او حرم وجود مبارك زينب(سلام الله عليها) را حفظ كرد نسبت به ما حق نداشته باشد، اين ديد بلند امام سجاد(سلام الله عليه) براي آن است كه كشور بيش از هر چيزي به امنيت محتاج است، فرمود: «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين» آنها را با هم درگير كن! آن روزها بسياری از اين كشورها و شهرها و اماكني كه حضرت در دعاي اهل «ثغور» نام برد آنها مسلمان نبودند، بخشي از هند و ترك و خزر را اسم ميبرد ديالمه و سقالبه را ، بعد ديلم شده مرکز شيعه، درياي خزر و مازندران شده استان ولايتمدار، آن روزها که اين طور نبود. فرمود: اهل خزر و ديالمه و سقالبه همه اينها مشمول غضب تو باشد؛ «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين»؛ بعد ميفرمايد كسي ميتواند مرزدار باشد كه حبّ دنيا از محدوده دل او جدا شده باشد. خدايا براي اينكه اينها خوب مرزداري كنند و كشور را حفظ كنند محبّت دنيا را, علاقه به زن و فرزند را از دل اينها بيرون ببر! اين دعاي امام سجاد در اين دفاع هشت ساله خوب مشخص شد، خيليها تازه ازدواج كرده بودند يا تازه خدا به آنها فرزند داده بود به صورت صريح و سريع از همه اينها خداحافظي ميكردند و ميرفتند؛ اين دعاي امام سجاد بود. عرض کرد خدايا محبّت زن و فرزند را از دلهاي اينها بگير که اينها بتوانند دين تو را ياري کنند. اين راه را نشان داد؛ يعني اوّل از جهاد درون بعد نسبت به جهاد بيرون، آن وقت اگر آن طور شد گفت:
گر شود دشمن دروني نيست
باكي از دشمن بروني نيست
نسبت به استكبار و صهيونيسم و امثال آن واقعاً همانطوري كه امام فرمودند نميتوانند اينها غلطي انجام بدهند، در صورتي كه ما بر دشمن درونيمان مسلط شويم:
گر شود دشمن دروني نيست
باكي از دشمن بروني نيست
خيليها تعجب ميكردند كه چگونه كسي تازه عقد كرده يا خدا تازه به او فرزند نوزاد داده، اين شيفته جهاد و جنگ است اين نميداند كه اين در اثر استجابت دعاي امام سجاد است که عرض ميکند خدايا محبّت زن و فرزند را از دلهاي اينها بگير! علاقه به دنيا را از دلهاي اينها بگير! اين دعا هميشه مستجاب است. اگر ما اين راه امام سجاد(سلام الله عليه) را برويم اين دعاي او شامل حال ما هم ميشود اين دعا, دعاي وليّ الهي است و زمان و زمين ندارد هميشه هست. چرا ميگويند اين دعاها را بخوانيد، اين دعا ظرف زمان ندارد، تاريخ مصرف ندارد، همواره باقي است اين بر نبش زمان و زمين سلطه دارد؛ لذا گفتند اين دعا را بخوانيد.
👤 آیت الله #جوادی_آملی
#بیست_هفتم
#امام_سجاد_جوادی_آملی
🆔 @sahife2
950813.mp3
6.86M
🔴 «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِين»
خدایا دشمنان ما را با یکدیگر درگیر فرما!!!!
🔈 آیت الله #جوادی_آملی - جلسه کامل درس اخلاق (1395/08/13)
#بیست_هفتم #دعا_بیست_هفتم_10
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ « اِصرار وجود مبارك امام سجاد علیه السلام در جمله هاي نوراني #صحيفه_سجادیه اين است كه ما را موحّد كند. »
🔈 آیت الله #جوادی_آملی
#امام_سجاد_جوادی_آملی
🌐 @sahife2
👆 شرح غزل توسط دکتر ابراهیمی #دینانی در 4 قسمت
دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند
گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند
chetore-mehraban-bashim10-beitezohoor.ir.mp3
8.98M
#تکنیک_های_مهربانی 10
تکنیک دهم ؛
با سهیم کردنِ دیگران در نیّات و اعمالِ خیرت؛
شعاعِ دایره ی محبتت رو بیشتر کن!
وقتی از دور، به دیگران، حتی اهالیِ برزخ، فکر میکنی و در عملِ خیرت سهیم شون میکنی؛
قلبت وسیع میشه…
و بقیه راحت توی قلبت جا میشن و امنیت میگیرن!
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #محتواي_دعا
دعای #هفدهم
بخش اول
هنگامي که گفتگوي شيطان ميشد، نامي از شيطان به ميان ميآمد پس از او و دشمني و مکر او به خدا پناه ميبرد
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام اذا ذکر الشيطان فاستعاذ منه و من عداوته و کيده، از دعاهاي امام (ع) هنگامي که گفتگوي شيطان ميشد (نامي از شيطان به ميان ميآمد) پس از او و دشمني و مکر او به خدا پناه ميبرد.
امام (ع) در اين دعا از «نزغ» و «کيد» و «مواعيد» و «غرور» و «مصائد» شيطان به خداوند پناه ميبرد و ميفرمايد:
اللهم انا نعوذ بک من نزغات الشيطان الرجيم و کيده و مکائده، و من الثقه بامانيه و مواعيده و غروره و مصائده،
خدايا ما (خداپرستان) به تو پناه ميبريم از تباهکاريها (يا وسوسههاي) شيطان رانده شدهي (از رحمت) و از حيله و چارهجوئي و مکرهاي (گوناگون) او، و از اطمينان به آرزوها (يا دروغها) و وعدهها و فريب و دامهاي او.
سپس دو چيز را براي دور کردن و ذليل و خوار کردن شيطان معرفي ميکند:
1- عبادت 2- محبت خدا
و ميفرمايد: اللهم اخساه عنا بعبادتک، و اکبته بدوبنا في محبتک، بار خدايا او (شيطان) را از ما به سبب عبادت و بندگيت دور کن، و با کوشش ما در دوستيت ذليل و خوار فرما.
و در ضمن درخواست از خداوند جهت محافظت در مقابل نقشهها و توطئههاي شيطان راههاي نفوذ و نقشههاي او را به ما شناسانده و راههاي تسلط شيطان بر انسان را اينگونه برميشمرد:
1- لا تجعل له في قلوبنا مدخلا ورود در دلها: براي ورود او در دلهاي ما جايي قرار مده.
2- و لا توطنن له فيما لدينا منزلا، پيدا کردن جايگاه در درون انسان: و در آنچه نزد ماست (براي او) جايگاهي مساز.
3- و ما سول لنا من باطل، آراستن باطل: و باطلي را که براي ما ميآرايد به ما بشناسان
4- و بصرنا ما نکائده به از راه فريب انسان: ما را به آنچه که او را بفريبيم بينا فرما.
5- و ايقظنا عن سنه الغفله بالرکون اليه، استفاده از غفلت انسان: و از خواب غفلتي که سبب اعتماد و ميل به او است بيدارمان گردان.
👈 ادامه دارد ....
#محتواي_دعا_هفدهم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #هفدهم
بخش دوم
امام (ع) با بکار بردن ضمير (نا) عملا به ما آموزش ميدهد که در مقام دعا براي دفع شيطان، همه را در نظر بگيريم، و از خداوند درخواست کنيم که به همه توفيق نجات از نيرنگهاي شيطان را بدهد.
در نتيجه ميفرمايد:
و اجعل آباءنا و امهاتنا و اولادنا و اهالينا و ذوي ارحامنا و قراباتنا و جيراننا من المومنين و المومنات منه في حرز حارز، و حصن حافظ، و کهف مانع، و پدران و مادران و فرزندان و قبيلهها (اهالي) و خويشان و نزديکان و همسايگان ما را از مردان و زنان اهل ايمان از شر او شيطان در جاي استوار و قلعهي نگهدارنده و پناهگاه بازدارنده قرار ده.
و نيز از خداوند درخواست ميکند که به آنها براي مقابله و مبارزه با شيطان «زره» و «اسلحهي» مناسب عطا فرمايد:
و البسهم منه جننا واقيه و اعطهم عليه اسلحه ماضيه، و ايشان را براي دور کردن از شر شيطان زرههاي حفظ کننده بپوشان، و براي مبارزه با او سلاحهاي برنده عطا فرما.
امام (ع) در اين دعا به ما ميآموزد که در هر زمان، براي مقابله با نقشههاي شيطان و اعوان و انصارش بايد زره و اسلحهي مناسب با شرايط آن زمان تهيه کرد، و براي رسيدن به تقواي فردي و اجتماعي با آنها به مبارزه با مظاهر فرهنگي شيطان شتافت، و در اين راه از خداوند درخواست کمک نمود.
آنگاه در فراز آخر دعا به ما ميآموزد که از خداوند بخواهيم که ما را در جبههي عليه شيطان قرار بدهد و ميفرمايد:
اللهم اجعلنا في نظم اعدائه، و اعزلنا عن عداد اوليائه، بار خدايا ما را در رشتهي دشمنان او قرار ده، و از شمار دوستانش برکنار فرما.
سپس به ما ميآموزد از خداوند بخواهيم که ما را در درجات صالحين و مراتب مومنين قرار دهد:
و صيرنا بذالک في درجات الصالحين و مراتب المومنين، و (به وسيله دوري از شيطان و توطئههاي او) ما را در رتبهي نيکوکاران و اهل ايمان قرار ده.
يکي از موضوعاتي که امام چهارم عليهالسلام در اين دعا به ما ميآموزد «شيطانشناسي» است همراه با شناخت شيطان و ابزار و وسائل و سلاحهايي که او براي گمراه کردن انسانها به کار ميگيرد نقطه ضعفهايي که در انسان وجود دارد و زمينههاي تسلط شيطان را بر انسان آماده ميسازد و نيز راههاي مقابله با توطئهها و نقشهها و وسوسههاي او.
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2