eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ در راه خدا قسمت دوم 🔴 ارزش شهيد و شهادت در روايات‏ 👈رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: فَتَكُونُ الطَّعْنَةُ وَ الضَّرْبَةُ اهْوَنَ عَلَى الشَّهيدِ مِنْ شُرْبِ الْماءِ الْبارِدِ فِى‏ الْيَوْمِ الصّائِفِ. زخم ناشى از اسلحه و ضربت بر شهيد برايش از نوشيدن آب خنك در روز تابستان آسان‏تر است. و نيز آن حضرت فرمود: وَ اذا زالَ الشَّهيدُ مِنْ فَرَسِهِ بِطَعْنَةٍ اوْ بِضَرْبَةٍ لَمْ يَصِلْ الَى الاْرْضِ حَتّى يَبْعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ زَوْجَتَهُ مِنَ الْحُورِ الْعينِ فَتُبَشِّرُهُ بِما اعَدَّ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مِنَ الْكَرامَةِ وقتى كه شهيد به سبب زخم و جراحت نيزه و يا به واسطه ضربتى به زمين بيفتد، هنوز به زمين نرسيده كه خداوند زوجه او را از حورالعين نزد او مى‏فرستد، پس او را به آنچه خداوند از كرامت و بزرگى خويش براى او آماده كرده است بشارت مى‏دهد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: لِلشَّهيدِ سَبْعُ خِصالٍ مِنَ اللَّهِ: اوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ كُلُّ ذَنْبٍ. وَ الثَّانِيَةُ: يَقَعُ رَأْسُهُ فِى حِجْرِ زَوْجَتَيْهِ مِنَ الْحُورِ الْعينِ، وَ تَمْسَحانِ الْغُبارَ عَنْ وَجْهِهِ وَ تَقُولانِ: مَرْحَباً بِكَ، وَ يَقُولُ هُوَ مِثْلَ ذلِكَ لَهُما. وَ الثّالِثَةُ: يُكْسى مِنْ كِسْوَةِ الْجَنَّةِ. وَالرَّابِعَةُ: تَبْتَدِرُهُ خَزَنَةُ الْجَنَّةِ بِكُلِّ ريحٍ طَيِّبَةٍ ايُّهُمْ يَأْخُذُهُ مَعَهُ. وَ الْخامِسَةُ: انْ يَرى‏ مَنْزِلَهُ. وَ السّادِسَةُ: يُقالُ لِرُوحِهِ: اسْرَحْ فِى الْجَنَّةِ حَيْثُ شِئْتَ. وَ السّابِعَةُ: انْ يَنْظُرَ فِى وَجْهِ اللَّهِ وَ انَّها لَراحَةٌ لِكُلِّ نَبِىٍّ وَ شَهيدٍ. براى شهيد هفت خصلت از جانب خداست: اوّل: اولين قطره‏اى كه از خونش ريخته شود، تمامى گناهانش بخشيده مى‏شود. دوّم: سرش بر دامان دو زوجه‏اش كه حورالعين هستند واقع مى‏شود و آنها غبار را از صورتش پاك مى‏كنند و به او مى‏گويند: به جاى خوب و وسيعى درآمدى، خوش آمدى، او نيز همان را در پاسخ آن دو مى‏گويد. سوّم: از لباس‏هاى بهشتى بر او مى‏پوشانند. چهارم: نگهبانان بهشت با بوى بسيار خوش به سوى او پيشى مى‏گيرند و هر كدام مى‏خواهند او را با خود ببرند. پنجم: منزل يا منزلت خود را در بهشت مى‏بيند. ششم: به روح او گفته مى‏شود: در هر جاى بهشت كه مى‏خواهى به گردش درآى. هفتم: نظر مى‏كند به «وجه‏اللَّه» كه مايه راحتى براى هر پيامبر و شهيد است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ نظر می‌کند به وجه الله 🔴در روایتی از صلی‌الله علیه و آله و سلم نقل شده است که برای شهید هفت خصلت است که اوّلی آن عبارت است از اینکه اول قطره‌ای که از خون او به زمین بریزد، تمام گناهانی که کرده است آمرزیده می‌شود؛ و مهم آن، آخرین خصلتی است که می‌فرماید. می‌فرمایند که شهید نظر می‌کند به‌ وجه الله1 و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی و هر شهید. شاید نکته این باشد که حجاب‌هایی که بین ما و حق تعالی هست و وجه الله است و تجلیات حق تعالی هست، تمام این حجاب‌ها منتهی می‌شوند به حجاب خود انسان... و اگر کسی فی سبیل الله و در راه خدا این حجاب را داد... این مبدأ همه حجاب‌ها را شکسته است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
شهید و 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
«سلام بر ابراهیم» زندگی شهید : ✳️آن جاذبه شخصیت، شخصیتی که در این(کتاب «سلام بر ابراهیم») معرفی شده، به قدری جاذبه دارد این شخصیت که آدم را مثل مغناطیس به خودش جذب می‌کند، آدم را میخکوب می‌کند، بگردید این شخصیت‌ها را پیدا کنید. از این قبیل شخصیت‌های برجسته‌ای هستند که این‌ها سردار هم نیستند، حتی فرمانده گردان هم نیستند، اما حکایت‌ها دارند، ماجراها دارند... . 👈 لینک کتاب و نیز دانلود _گویا 👇 📗 https://plink.ir/78EKL 1️⃣ https://plink.ir/kbt5y 2️⃣ https://plink.ir/WvUqg ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️اللّهُمّ صَلّ عَلَي مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، وَ اكْفِنَا طُولَ الْأَمَلِ، وَ قَصّرْهُ عَنّا بِصِدْقِ الْعَمَلِ و ما را از آرزوي دور و دراز بي ‏نياز كن، و دست آرزوهاي دراز با عمل راستين از دامن حيات ما كوتاه فرما حَتّي لَا نُؤَمّلَ اسْتِتْمَامَ سَاعَةٍ بَعْدَ سَاعَةٍ، تا به پايان بردن ساعتي را از پي ساعتي، وَ لَا اسْتِيفَاءَ يَوْمٍ بَعْدَ يَوْمٍ، و دريافتن روزي را كه به دنبال روزي، وَ لَا اتّصَالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لَا لُحُوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ‏ و پيوستن نفسي را به نفسي، و رسيدن گامي را به گامي آرزو نكنيم، 🔗کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ دعای قسمت اول در درخواست توفيق براي اخلاقهاي ستوده و کردارهاي پسنديده عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام في المکارم الاخلاق و مرضي الافعال، از دعاهاي امام (ع) در درخواست توفيق (براي) اخلاقهاي ستوده و کردارهاي پسنديده است. تربيت انسان هدف تمامي اديان و پيامبران الهي بوده است. و در دين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين خدا، مکارم اخلاق، و خويهاي پسنديده از جايگاه ويژه‏اي برخوردارند، چنانکه خداوند در قرآن کريم با عبارت (خلق عظيم)، پيامبر اکرم (ص) را به عنوان الگوي اخلاقي به انسانها معرفي مي‏کند دين اسلام به تعبيري دين «اخلاق» و «تربيت» است. قرآن مجيد به عنوان يگانه سند جاودانه الهي، همواره پيروان خود را به کسب ارزشهاي اخلاقي و خويهاي پسنديده دعوت مي‏کند، «تقوا»، «ايثار»، «راستگويي»، «عمل صالح»، «عدالت»، و ديگر سجاياي اخلاقي، پيوسته مورد سفارش قرآن و معصومين (ع) مي‏باشد. رفتار و گفتار پيامبر (ص) و ائمه‏ي معصومين (ع) الگوهايي روشن و جاويدان از اخلاق اسلامي است. و آنان معلمين الهي انسان در جهت شناساندن مکارم اخلاق به او تا قيام قيامت مي‏باشند. امام سجاد (ع) به عنوان جانشين رسول خدا (ص) و معلم الهي انسان و الگوي اخلاق اسلامي، در قالب دعا مکارم اخلاق را به ما آموزش مي‏دهد. زيرا ايشان برگزيده‏ي خدا و به علم الهي، به تمام زواياي وجود انسان آگاه است. و چون طبيبي حاذق، در کلاس دعا، به تشريح و توضيح و دسته‏بندي مباحث اخلاقي مي‏پردازد و انسان را در حين نيايش آموزش مي‏دهد يعني در زيباترين و عميقترين حالات با تعاليم و دستورات اخلاقي اسلام، که از چشمه‏ي جوشان و زلال علوم اهل‏بيت (ع) جاري مي‏شود، به آموزش او مي‏پردازد. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت دوم در اين دعا امام (ع) ابتدا بر پيامبر (ص) و آلش درود مي‏فرستد، که اين شيوه، رمز پذيرش و استجابت دعاست. زيرا صلوات مرضي خداست. و چون چشمه‏اي گوارا کوير درون انسان را حيات و خرمي مي‏بخشد. سپس به ما مي‏آموزد که در زمينه‏ي تعالي و رشد اخلاقي و معنوي چه درخواستهايي را به پيشگاه مقدس خداوند عرضه کنيم. امام (ع) در ابتداي دعا يک افق بلند و جايگاه رفيع کمال را به انسانها نشان مي‏دهد. جايي که انسان بايد در سايه‏ي ايمان و عمل صالح به آن برسد. لذا مي‏فرمايد: 1- بلغ ايماني اکمل الايمان، ايمان مرا به کاملترين ايمان برسان. 2- و اجعل يقيني افضل اليقين، و يقينم را بهترين يقين قرار ده. 3- و انته بنيتي الي احسن النيات، و نيت مرا به نيکوترين نيتها برسان. 4- و بعملي الي احسن الاعمال، و کردارم را به بهترين کردارها برسان. رسيدن به «اکمل الايمان» و «افضل اليقين» و «احسن النيات» و «احسن الاعمال» رسيدن به کمال اخلاقي، و سعادت دنيوي و اخروي است، و به نوعي ديگر سجاياي اخلاقي به آنها بازمي‏گردد و مربوط مي‏شود، و از آنجا که سرمايه‏ي عمر و توان و نيروي انسان در دنيا محدود بوده و زماني به پايان مي‏رسد. پس کسي سعادتمند است که سرمايه‏ي حيات و نيرو و استعداد و توان خود را در راهي که نتيجه و پاداش آن ابدي و هميشگي باشد صرف کند. رسيدن به اين سعادتمندي و خوشبختي هدف تمامي انبياء و اوصياء است. و فرستادن پيامبران و کتابهاي آسماني همگي براي اين هدف بوده است که به انسانها بياموزند که چگونه از عمر و توان و سرمايه‏ي وجودي خود در راه رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي استفاده کنند. قرآن و روايات برنامه و شيوه‏ي رسيدن به اين خوشبختي، و پيامبر (ص) و ائمه‏ي معصومين (ع) راهنمايان اين راه هستند، و انسانها را راهنمايي مي‏کنند که چگونه نيرو و توان و استعداد و سرمايه عمر خود را در راه رضاي خداوند صرف کنند. و در اين بازار دنيا کالاي عمر و حيات خود را چگونه با خدا معامله کنند. و نيز چگونه عمل کنند تا فريب فريبکاران را نخورده و اسير توطئه و نقشه‏هاي تباه‏کننده‏ي شيطان نشوند. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت سوم امام (ع) در فرازي از دعا در اين باره، به ما مي‏آموزد که از خداوند درباره‏ي بهره بردن از عمر اينگونه درخواست کنيم: و استفرغ ايامي فيما خلقتني له، و روزهايم را در آنچه که براي آن مرا آفريده‏اي صرف نما. و با توجه به آيه 56 سوره ذاريات که هدف آفرينش انسان را «عبادت» معرفي مي‏کند. مي‏توان به اين برداشت از فرمايش امام (ع) رسيد که به من توفيق عبادت خدا را عنايت کن. البته عبادت مفهومي گسترده دارد و تنها شامل عبادت خاص و ويژه مثل نمازهاي واجب نمي‏شود بلکه هر کاري که براي اطاعت از فرمان خداوند انجام شود عبادت است. چنانکه خواب انسان روزه‏دار، تفکر در آثار خدا، نظر به چهره‏ي عالم الهي و رباني و... عبادت است. پس اگر انسان در ايام زندگي براي خدا کار کند، و در جهت اطاعت فرمان خداوند حرکت کند، همواره مي‏تواند در عبادت و اطاعت خدا باشد و زندگي او الهي شود. امام (ع) با اين تعبير به ما مي‏آموزد که از خداوند بخواهيم که به ما زندگي الهي عطا فرمايد. آنگاه به ما مي‏آموزد که از خداوند بخواهيم که به خويهاي ناپسندي چون «کبر» و «عجب»، «فخر» دچار نشويم. و از آنجا که درجات ظاهري دنيوي و عزت و ارجمندي زودگذر دنيا سد راه تکامل حقيقي انسان مي‏شود، امام (ع) به ما مي‏آموزد که در جهت رفع اين نارسايي از خداوند اينگونه درخواست کنيم: و لا ترفعني في الناس درجه الا حططتني عند نفسي مثلها، و لا تحدث لي عزا ظاهرا الا احدثت لي ذله باطنه عند نفسي بقدرها، و مرا به درجه و مقامي سرافراز مفرما مگر آنکه پيش نفسم مانند آن پست نمايي، و عزت آشکار برايم پديد مياور مگر آنکه به همان اندازه پيش نفسم براي من خواري پنهاني پديد آوري. و در تفسير حيات و مرگ و تبيين آنها مي‏فرمايد: و عمرني ما کان عمري بذله في طاعتک، فاذا کان عمري مرتعا للشيطان فاقبضني اليک قبل ان يسبق مقتک الي، او يستحکم غضبک علي، و تا هنگامي که عمرم در فرمانبرداري تو به کار مي‏رود، به من عمر بده، پس هرگاه عمرم چراگاه شيطان شود (بر من تسلط يابد) مرا بميران پيش از آنکه دشمني سخت تو به من روآورد، يا خشمت بر من استوار گردد. امام سجاد (ع) در اين عبارت کوتاه بزرگترين و محکمترين فرمول زندگي را آموزش مي‏دهد. و آن اين که اگر حيات و زندگي انسان در جهت اطاعت از خدا و مبتني بر مکتب الهي باشد، انسان داراي حيات طيبه و نيکو و بابرکت همراه با سعادت ابدي پس اگر زندگي و حيات انسان و سرمايه‏ي عمر او در جهت مقاصد شيطان مصرف شود، اين زندگي پر زرق و برق دنيا با تمام امکانات و ظواهر فريبنده‏اش بي‏ارزش مي‏شود، زيرا در پي آن خشم و غضب خداوند قرار دارد. آنگاه در فراز ديگر دعا براي اصلاح روابط با انسانها از خداوند درخواست مي‏کند که: دشمني را به دوستي، حسد را به محبت، بدگماني را به اطمينان و تلخي ترس از دشمنان را به امنيت تغيير دهد. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت چهارم سپس پاره‏اي ديگر از خويها و ارزشهاي اخلاقي را برمي‏شمرد و مي‏فرمايد: و حلني بحليه الصالحين، و البسني زينه المتقين، و مرا به زينت صالحين و شايستگان آراسته فرما، و زيور پرهيزگاران را به من بپوشان. و براي رسيدن به اين مقام والا، امور اخلاقي زير را از خداوند متعال درخواست مي‏نمايد: 1- في بسط العدل (با توفيق براي) گسترش عدالت، 2- و کظم الغيظ و فرونشاندن خشم، 3- و اطفاء النائره و خاموش کردن آتش دشمني، () 4- و ضم اهل الفرقه، و گرد آوردن پراکندگان (دلهاي از هم رنجيده)، 5- و اصلاح ذات البين، و اصلاح فساد بين مردم، (‏ ) 6- و افشاء العارفه و فاش کردن (گسترش) خير و نيکي، 7- و ستر العائبه، و پنهان نمودن عيب و زشتي، 8- و لين العريکه، و نرم‏خوئي، 9- و خفض الجناح، و فروتني، 10- و حسن السيره، و روش نيکو، 11- و سکون الريح و سنگيني، 12- و طيب المخالقه و خوشخويي (با مردم)، 13- و السبق الي الفضيله و سبقت گرفتن در فضيلت، 14- و ايثار التفضل و برگزيدن احسان (بي‏آنکه جزاي احساني باشد)، 15- و ترک التعيير، و سرزنش نکردن، 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت پنجم 16- و الافضال علي غير المستحق. و کمک نکردن به غير مستحق، 17- و القول بالحق و ان عز، و گفتن حق اگر چه سخت باشد، 18- و استقلال الخير و ان کثر من قولي و فعلي، و کم شمردن نيکي گفتار و کردارم اگر چه بسيار باشد، 19- و استکثار الشر و ان قل من قولي و فعلي، و بسيار شمردن بدي گفتار و کردارم اگر چه کم باشد، 20- و لزوم الجماعه، و هميشه با جماعت (مومنين) بودن، 21- و رفض اهل البدع، و واگذاشتن بدعت‏گزاران، 22- و مستعمل الراي المخترع، و واگذاشتن مخترعين آراء (يعني مدعيان باطل و دين‏تراشان جاهل)، 23- و اجعلني علي ملتک اموت و احيي، و چنانم گردان که بر دين تو (اسلام) بميرم و زنده گردم، 24- و توجني بالکفايه، و سرم را به تاج بي‏نيازي بپوشان (تا در پيش غير تو سر فرود نياورم)، 25- و سمني حسن الولايه، و مرا به نيکي در کارهايي که به آن قيام مي‏کنم وادار، 26- وهب لي صدق الهدايه، و هدايت حقيقي را به من ببخش، 27- و لا تفتني بالسعه، مرا به توانگري گمراه مفرما، 28- و امنحني حسن الدعه، و زندگي آسوده که در آن رنج نباشد به من عطا فرما، 29- و لا تجعل عيشي کدا کدا، و سختي و دشواري در زندگيم قرار مده، 30- و لا ترد دعائي علي ردا، و دعا و درخواستم را به خودم بازمگردان، 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای قسمت ششم (پایانی) 31- و امنعني من السرف، و مرا از زياده‏روي و اسراف بازدار، 32- و حصن رزقي من التلف، و روزي‏ام را از تباه شدن مصون بدار، 33- و وفر ملکتي بالبرکه فيه، و دارائيم را به برکت و زياد نمودن در آن افزون گردان، 34- و اکفني مونه الاکتساب، و مرا از به دست آوردن روزي و کسب با رنج بي‏نياز کن، 35- و ارزقني من غير احتساب،... و روزي‏ام را از جايي که هرگز گمان نمي‏برم عطا فرما، تا از عبادت و بندگي تو براي به دست آوردن روزي بازنمانم، و زير بار سنگيني زيانها و بدي عواقب کسب (غيرمشروع) نروم، 36- و صن وجهي باليسار، و آبرويم را به توانگري حفظ نما، 37- و لا تبتذل جاهي بالاقتار،... و ارجمنديم را به تنگدستي خوار مگردان، تا از روزي‏خوارانت روزي بخواهم... 38- و ارزقني صحه في عباده، و تندرستي در عبادت را روزي من کن. 39- و فراغا في زهاده، و آسايش در زهد و دوري از دنيا، 40- و علما في استعمال، و علم با عمل (روزي من کن)، 41- و ورعا في اجمال، و پرهيزکاري از روي ميانه‏روي (نه به اندازه‏اي که به وسواس بدانديشي و بدگماني) کشد، 42- و سهل الي بلوغ رضاک سبلي، و راههايم را براي رسيدن به خشنوديت آسان فرما، 43- و حسن في جميع احوالي عملي، و کردارم را در هر حال نيکو گردان، 44- و نبهني لذکرک في اوقات الغفله، و مرا در اوقات فراموشي به ياد خود آگاه ساز، 45- و استعملني بطاعتک في ايام المهله، و در روزگار مهلت (زندگاني دنيا) مرا به طاعت و بندگيت بگمار، 46- و انهج لي الي محبتک سبيلا سهله، و راهي هموار به سوي محبت و دوستيت (پيروي از اوامر و نواهيت) براي من آشکار نما، 47- اکمل لي بها خير الدنيا و الاخره، به وسيله آن راه (يا آن محبت) نيکي دنيا و آخرت را برايم کامل بگردان. چنانکه ملاحظه مي‏کنيم، درخواستهايي که امام (ع) به ما مي‏آموزد، در تمامي زمينه‏هاي اعتقادي، اخلاقي، فردي و اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي... مي‏باشد. و اين به وضوح نشان مي‏دهد که دعا در فرهنگ اسلام کلاس سازندگي و تقويت انسان در جهت عمل به دستورات مکتب است. گذشته از اين کلاس يادآوري وظايف انسان نسبت به خالق هستي است. در نتيجه دعا در مکتب اهل‏بيت عليهم‏السلام، نيايش عارفانه‏ي توام با شناخت و معرفت خداوند است. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا_5.mp3
11.79M
۵ 🕋 رشد در مکتب دعا ، آرام آرام تو را به این باور می‌رساند ؛ که کسی، دم به دم، در کنار توست، و تمام امور تو را وکالت و کفالت خواهد کرد... و ؛ از محصولاتِ مکتب دعاست... 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️روایت آیت‌الله از استادش آیت‌اللّه ◀️آیت الله قاضی می‌فرمود: شبی از شبها را در مسجد سهله می‌گذراندیم، نیمه شب یکی آمد و در مقام ابراهیم علیه‌السلام نماز گذارد و برای نماز صبح به سجده رفت تا نزدیکی طلوع خورشید، آنگاه رفتم و دیدم آقای سید احمد بکاء است و از شدّت گریه، خاک سجده‌گاه را گِل کرده است . علامه آقابزرگ تهرانی درباره مرحوم کربلایی می‌فرماید: در هنگام نماز بر وجود خود تسلّطی نداشته و اشک‌های او همانند ابر بهاران فرو می‌بارید. او کثیر البکاء بود. من چندین سال همسایه او بودم، در این مدّت کارهای شگفتی از او دیدم. در نماز به ویژه به هنگام نوافل لیلیّه،  اختیارش را از دست می‌داد و از خود بی‌خود می‌شد. یکی دیگر از معاصرین ایشان می‌گوید: تنها کسی بود که بصر او به بصیرت تبدیل‌شده بود و پرده‌های ضخیم طبیعت را به واسطه کثرت عبادت و توسّل در ادعیه و اوراد و مواظبت دائمی بر ادای نوافل از جلوی چشم خود برداشته بود و کسی را مانند ایشان در این مقام ندیدم . سیّد السالکین آیت اللّه سیّد احمد کربلایی سرانجام در یک نماز عشق، به قرب حق نائل شد و به وصال جانان رسید. شب‌خیز که عاشقان به شب راز کنند   گرد در و بام دوست پرواز کنند ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️دستورالعمل هایی برای سالکان وادی عشق از آیت الله ✍باسمه تعالي و له الحمد ان شاء الله تعالي تمام مواظبت بر اداي واجبات و ترك محرمات به كمال دقت و تامل ، وصیت اول: صبح، مشارطه كند و بر خود سفارشهاي لازم را بكند. دوم : در تمام روز مراقبت كامل از اعضا و جوارح نمايد. سوم: به هنگام خواب محاسبه كرده و به حساب خود برسد. چهارم: اگر مخالفتي مشاهده كرد خود را تنبيه كرده و تدارك غفلت روز را بكند و هر كار خلافي كه نموده ، با ضدش خود را مجازات كند، به همان تفصيلي كه در كتابهاي اخلاق گفته شده است. و تمام مواظبت ان شاء الله تعالي در هر شبانه روزي ساعتي را با خداي تعالي جل جلاله نموده و مناجات و تضرع كند و صورت به خاك بمالد و خضوع و خشوع نمايد، و سزاوار است اين خلوت در هر شب ميان مغرب و عشا و يا پس از خواندن نماز عشا باشد، پس سجده معهود را به جا آوَرَد [ظاهرا مقصود سجده طولاني است با ذكر يونسيه: لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ، لااقل ۴۰۰ بار] و پس از سجده هر مقدار كه توفيق يارش بود، با كمال حضورقلب و اقبال به خدا با همه وجودش و اعراض از همه آنچه كه غير از خدا است – آن چنان كه گويي موجودي به جز او جل جلاله نيست – مشغول به ذكر گردد. و چون از ذكر مانده و خسته شود، سر به گريبان تفكر فرو برده ، فكر كند كه من كي ام ؟ و كجايم ؟ و از كجا آمده ام و به كجا مي روم ؟ و چنان در خود فرو رود كه خود را يافت نمايد كه گويا در عالم وجود كسي نيست و از حضور باري جل جلاله مسالت نمايد كه خداوند ا! خودم را به خودم بشناسان ، كه فضاحت و شناعتي فوق آن نيست كه شخص ، خود را نشناخته باشد و آن شاء اله تعالي مواظب به تهجد و برخاستن سحر و اشتغال به نافله ليل با كمال حضور و اقبال و اشتغال به تعقيب و قرائت قرآن تا طلوع آفتاب و آن شاء الله هفتاد يا صد مرتبه استغفار را صباحا و مساء (::هر صبح و شام) ترك ننمايد و صد مرتبه تهليل (لا اله الا الله كذلك) و اذكار معهوده سبحان الله العظيم و بحمده استغفرالله لااقل ده مرتبه در صبح و شام و كذلك «لا اله الا الله وحده لا شريك له الي آخر» [لا اله الا الله وحده لا شريك له ، له الملك و له الحمد، يحيي و يميت و يميت و يحيي و هو حي لا يموت. بيده الخير و هو علي كل شي قدير] و رب اعوذ بك الخ [رب اعوذ بك من همزات الشياطين و اعوذ بك رب آن يحضرون] و «اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشريك له الي آخر» [اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له الها واحدا احدا صمدا لم يتخذ صاحبه و لا ولدا] و استغفارات منقوله از سيدبن طاووس رضوان الله عليه (اللهم انت ربي لا شريك لك ، اصبحنا و اصبح الملك الله) و صلوات كبيره صل علي المصطفي محمد و المرتضي علي الخ و ان شاءالله تعالي در هر شب جمعه صد مرتبه سوره قدر را مواظبت نموده و اهم از همه امور مزبور، اينكه در تمام اوقات ليلا و نهارا، نوما و یقظه (::خواب و بيداري) در همه احوال و در جميع حركات و سكنات حضرت حق جل و علا را حاضر و ناظر دانسته ، به قسمي (::گونه اي) كه اگر ممكن شود آني و طرفة العيني (:: يك چشم بر هم زدن) از حضور آن حضرت جل سلطانه غافل نشود و اين روسياه را هم در جميع احوال فرامش نفرمايد واين مضمون را مسالت نمايد: ما را ز جام باده گلگلون خراب كن زان پيشتر كه عالم فاني شود خراب و ان شاء الله تعالي تمام مواظبت بر دوام توجه و توسل به حضرت حجه – عجل الله فرجه – كه واسطه فيض زمان است ، ملحوظ داشته ، بعد از هر نمازي ، دعاي غيبت كه «اللهم عَرّفني نفسنك فانك ان لم تُعرّفني نفسك لم اعرف نبيك. اللهم عرّفني رسولك فانك ان لم تُعرفني رسولك لم اعرف حجتَك. اللهم عرّفني حجتك فانك ان لم تُعرفني حجتك ضللت عن ديني» بوده باشد و سه سوره توحيد، هديه به آن بزرگوار و دعاي فرج اللهم عظم البلاء الي آخر ترك ننمايد. و ان شاء الله تمام مواظبت در دوام طهارت – مهما امكن – و نوم بر طهارت (:: تا مي تواند هميشه با وضو باشد و با وضو به بستر خواب رود) و تسبيح حضرت زهرا (س) را وقت نوم و بعد از هر نماز واجب و قرائت آيه الكرسي را و مواظبت بر سجده شكر را بعد از بيداري و خواندن آيات معهوده «اِنّ فيِ خلقِ السَموات و الارضَ الي آخر بعد از بيدار شدن براي نافله ليل با كمال توجه به معني و تفكر در آن و نظر در آسمان و كواكب و آفاق را و دعاي صحيفه را بعد از هر ترك ننمايد. و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته شهر صيام سنه۱۳۲۷ ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ مرحوم ◀️ « رسیدن به مقام توحید جز از راه اسقاط اعتبارات و اضافات که( اسقاط الاضافات )است میسر نیست وتا انسان از قید و بند الفاظ و مفاهیم و یا بطور کلی از علوم رسمی آزاد نشود نمی تواند حقیقت توحید را درک کند چرا که الفاظ که بیانگر علوم رسمی هستند حکایت از معانی اعتباری می کنند و مقام توحید فراتر از آن است که قابل اعتبار باشد وبه وسیله الفاظ نمی توان حقیقت را آن طوری که هست بیان کرد مگر کلمه جامع الهی که همان انسان کامل است و تکلم او تکلم حق است.» ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️نمودار سلسله ی عرفا ( از اساتید مرحوم آقا ره تا شاگردان سلوکی و تربیتی ایشان ) ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️علامه فرمودند: «استاد ما مرحوم (رضوان الله تعالى ‏عليه) و استاد او حاج و استاد ايشان مرحوم آخوندملاحسينقلى همدانى و استاد ايشان مرحوم‏ حاج و استاد ايشان ملاقلى ‏ (جولا همدانى) و ملّاقلى جولا را نمى ‏شناسم و نمى‏دانم ملّا قلى جولا چه كسى بود و خود حاج ‏سيدعلى شوشترى هم او را نمى‏شناخت. .. ☑️کانال انس با 🆔 @sahife
✳️داستان حاج و ملا قلى ◀️استاد علامه آيت ‏الله زاده_آملى در شرح حال علامه ضمن اشاره به سلسله مشايخ مرحوم آقا به معرفى اين سلسه از علماى عارف و فقهاى متخلّق پرداخته است كه عيناً نقل مى‏كنيم:👇 🔴«مرحوم حاج ‏سيدعلى شوشترى در شوشتر عالم مبسوط اليد آنجا بود و وقتى مرافعه ‏اى در مورد ملك وقفى به ميان آمد، عدّه ‏اى مدعى بودند كه اين ملك، وقف نيست و وقف نامچه را در صندوقچه‏ اى نهادند و در جاى مخصوص دفن كردند، آنهايى كه مدّعى وقف بودند هيچ مدركى در دست نداشتند، خلاصه چند روز مرحوم شوشترى در حكم اين واقعه در حيران بود و طرفين دعوى هم اصرار داشتند و هر روز رفت و آمد مى‏ كردند و از آن مرحوم حكم مى‏ خواستند، مرحوم شوشترى در همين گير و دار بود كه روزى مردى، به سويش رفته، در زده و كسى دم در آمد و پرسيد كيستى؟ آن مرد گفت: به آقا بگو مردى به نام ملّا قلى جولا مى‏ خواهد شما را ببيند. ملّا قلى وارد خانه شد و به نزد مرحوم شوشترى رفت و گفت: آقا من آمده‏ ام به شما بگويم كه بايد از اينجا سفر كنى و به نجف بروى و در همان جا اقامت كنى، بدانكه وقف نامچه اين ملك در فلان مكان دفن است و ملك وقف است. مرحوم شوشترى، ملّا قلى را نمى ‏شناخت، خلاصه دستور داد آن محل را كندند و وقف نامچه را بيرون آوردند. پس از اين واقعه از دعوى و مرافعه دست برداشتند و شوشتر را ترك گفت و در نجف اقامت گزيد و در آنجا به درس فقه مرحوم شيخ مرتضى انصارى (ره) مى‏رفت و مرحوم شيخ هم به درس اخلاق او حاضر مى‏ شدند. تا اين كه مرحوم آخوندحسينقلى همدانى دنبال حقيقت را گرفت و هادى مى ‏طلبيد. از همدان درآمد چندى در نزد عالمى به سر برد، از او چيزى نيافت، به سوى نجف رخت بر بست و در محضر مرحوم شوشترى و انصارى حاضر شد و از او هر دو كمال استفاده را برد. چون شيخ انصارى از دنيا رفت، آخوند همدانى در پى نوشتن مطالب اصوّليه و فقهيه او در آمد مرحوم شوشترى او را منع كرد و گفت: اين كار تو نيست ديگران هستند كه اين كار را بكنند. شما بايد مستعدّين را دريابيد، پس مرحوم آخوند ملّا حسينقلى (اعلى الله مقامه) در پى تربيت قابلين و مستعدّين شد به طورى كه بعضى را از صبح تا طلوع آفتاب، و عدّه‏اى را از طلوع آفتاب تا مقدارى از برآمدن روز و هكذا حتّى بعضى را در سرشب و بعضى را در آخر شب به راه سعادت رهنمون مى‏شد تا اينكه توانست سيصد نفر را طورى تربيت كند كه هر يك از اولياء الله شوند از آن جمله: مرحوم شيخ محمد ، مرحوم ، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، مرحوم شيخ على زاهدى قمى، مرحوم سيد عبدالغقار مازندرانى» ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️سلسله اساتید مرحوم آقای حاج ميرزا علی آقای قاضی 🔴سلسله‌ی مرحوم آقای - مجموعه‌ی این بزرگواران كه از مرحوم حاج شروع میشود - همه‌شان مجتهدین طراز اول بودند. یعنی مرحوم آسید علی كه شاگرد شیخ[انصاری] بود و استاد اخلاقی و سلوكی شیخ بود - در فقه و اصول شاگرد شیخ بود، در سلوك و اخلاق استاد شیخ بود [و] شیخ می‌آمد از ایشان استفاده میكرد - بعد از فوت مرحوم شیخ كه یك مدت خیلی كوتاهی هم [ایشان بعد از شیخ‌] زنده بودند، درس شیخ را از همان جایی كه بود شروع كردند؛ شاگردانی كه در درس مرحوم حاج سید علی شوشتری شركت كردند، میگفتند ما فرقی ندیدیم بین شیخ و بین او؛ یعنی مقام او از لحاظ علمی و فقهی در این مرحله است. شاگرد برجسته‌ی ایشان، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی است كه از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوكی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند قابل توصیف نیست؛ ایشان از لحاظ ملائی و علمی - كه ایشان جزو شاگردان شیخ بودند - جزو شاگردان درجه‌ی یك شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوكی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه كرد، چون در این طریق مشی میكرد. شاگردان ایشان - كه اساتید مرحوم آقای قاضی باشند - مثل مرحوم حاج سید احمد كربلائی، مرحوم حاج شیخ محمد و افرادی از این قبیل، اینها همه افرادی بودند كه از لحاظ فقهی در رتبه‌ی بالا بودند؛ یعنی مرحوم حاج سید احمد كربلائی جوری بود كه مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خودش را به ایشان مراجعه میكرد و قطعاً [ایشان‌] در معرض مرجعیت بود؛ امّا خود ایشان امتناع كردند - گله كردند كه چرا احتیاطات را به من مراجعه میكنید، اجتناب كردند - و در همین عالم معنویت بودند. مرحوم جدّ ما - مرحوم آقای آسید هاشم نجف‌آبادی - دیده بود، درك كرده بود مرحوم آسید احمد را؛ میگفت ما وقتی یا شب میرفتیم طرف سهله یا از سهله برمیگشتیم، صدای گریه‌ی این مرد - آسید احمد - از داخل خانه‌اش كه سر راه بود شنیده میشد. اینها یك حالات اینجوری‌ای داشتند. خب، مرحوم آقای قاضی هم شاگرد اینها است. ایشان البته هم شاگرد پدرشان مرحوم آقای آسید حسین هستند، هم - بعد كه می‌آیند نجف - شاگرد مرحوم آسید احمد بودند، ده سال یا دوازده سال هم شاگرد مرحوم سید مرتضای كشمیری بودند؛ البته در این كتابی كه آقازاده‌ی مرحوم آقای قاضی - مرحوم آسید محمدحسن - نوشتند، میگویند ایشان پیش مرحوم آسید مرتضای تلمذ نمیكرده، از مصاحبت او استفاده میكرده؛ لكن در همان كتاب یا در نوشته‌های مرحوم آقای آسید محمدحسین دیدم - یادم نیست الان كجا خواندم - مرحوم آقای قاضی میگوید من نماز خواندن را از آسید مرتضای كشمیری یاد گرفتم. شما ببینید معانی این كلمات چقدر عمیق است. ماها هم نماز میخوانیم و خیال هم میكنیم كه نمازِ خوب میخوانیم. این مردِ عارفِ بزرگی كه سالها پیشِ پدرش در تبریز تربیت شده بود و پیش رفته بود، وقتی می‌آید نجف [و] ده سال پیش مرحوم آسید مرتضای كشمیری میماند، میگوید من نماز خواندن را از او یاد گرفتم. آن وقت شاگردهای مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میكنند كه ایشان با همه‌ی [گرفتاری‌] - خیلی گرفتار بوده در زندگی، عائله‌ی سنگین و فقر و مشكلات - وقتی وارد نماز میشد، از همه‌ی دنیا غافل میشد؛ یعنی آنچنان غرق در ذكر و خشوع و توسّلْ در حال نماز بود كه از همه‌ی عالم فارغ میشد. خب، این یك گذرگاه فوق‌العاده‌ای است؛ گذرگاه خاص‌الخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است كه ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حركت، این سلوك، این خلوص در راه خدا هست.۱۳۹۱/۰۴/۲۶ 👤بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله سید علی قاضی (قدّس سرّه) ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2