eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
(علیه السلام) قسمت اول در مورد شخصیّت علی بن ابی طالب علیه السلام هرچه گفته شود، کم گفته شده است؛ چون آن شخصیت، شخصیت قابل احاطه ی ذهنی و بیانی نیست؛ یعنی نمی شود با بیان، ابعاد نامتناهی آن شخصیت الهی را توصیف کرد. امثال بنده، دربیان جزیی از اجزای آن عناصر شریف که در شخصیت اوست، عاجزیم؛ لیکن چون است، باید او را درحد توان بشری خودمان بشناسیم. نمی شود به اوج شخصیت علی بن ابیطالب علیه السلام رسید. این را ائمه ی بزرگوار معصوم ما که خود فرزندان و جانشینان او هستند، گفته اند. در روایتی که از امام باقر علیه السلام نقل شده است، آن حضرت پس از اشاره به زهد و عبادت و خصوصیات اخلاقی و روحی امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «و ما اطاق عمله منّا احد» از ما هم هیچ کس توان انجام دادن عمل او را ندارد. یعنی حتی امام باقر و امام صادق و ائمه هداة مهدیّین علیهم السلام هم نمی توانند خودشان را به آن حدی برسانند که امیرالمؤمنین به آن رسیده بود. طبق این روایت، بعد فرمودند: « و ان کان علی بن الحسین علیه السلام لینظر فی کتاب من کتب علی علیه السلام بنابراین روایت، امام باقر فرمود که پدرش علی بن الحسین علیه السلام به یکی از کتابهای علی بن ابیطالب علیه السلام نظر می کرد - لابد کتابی از دستورات امیرالمؤمنین بوده، که آن دستورات طبق عمل و زندگی عملی خود آن بزرگوار بوده است -«فیضرب به الارض» ؛ کتاب را روی زمین گذاشت، «و یقول من یطیق هذا؟» چنین عملی را چه کسی طاقت می آورد؟ یعنی که سیّد العابدین و است، درمقابل عمل و عبادت و امیرالمؤمنین احساس عجز می کند. خود آن بزرگوار هم در نامه به فرمود: «الا و انّکم لا تقدرون علی ذلک » ؛ شما نمی توانید به این سبکی که من عمل می کنم، عمل کنید. واقعاً هم انسان وقتی نگاه می کند، آنچه ازامیرالمؤمنین نقل شده، دهشت آور است. ادامه دارد .... خطبه نماز جمعه ی تهران 1370/1/16 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
(علیه السلام) قسمت دوم پس، سخن در این نیست که کسی یا جامعه یی بتواند خود را همگون و همسان با علی ابن ابیطالب علیه السلام بکند؛ سخن در پیدا کردن جهت حرکت جامعه و اشخاص، مخصوصاً زمامداران و اولیای امور در نظام اسلامی است. جهت حرکت، باید این جهت باشد. شخصیّت امیرالمؤمنین علیه السلام ترکیبی از عناصری است که هر کدام به تنهایی یک انسان عالی مقام را اگر بخواهد به اوج آن برسد، به زانو در می آورد. زهد امیرالمؤمنین و بی اعتنایی و بی رغبتی او نسبت به شهوات زندگی و زخارف دنیایی، یکی از این عناصر است. علم آن بزرگوار و دانش وسیع او که بسیاری از بزرگان مسلمین و همه ی شیعه بر آن اتفاق دارند که بعد از نبی اکرم صلی الله علیه و وآله و سلم، کس دیگری غیر از امیرالمؤمنین از آن علم برخوردار نبوده است، یکی از این عناصر است. فداکاری آن بزرگوار در میدانهای مختلف- چه میدانهای نظامی، و چه میدانهای اخلاقی و سیاسی- یکی از این عناصر است. عبادت آن بزرگوار، یکی دیگر از این عناصر است. عدل و دادگری امیرالمؤمنین که پرچم برافراشته ی شاخصی برای عدل اسلامی است، یکی دیگر از این عناصر است. رأفت آن بزرگوار نسبت به ضعیفان- اعم از فقرا، کودکان، غلامان و کنیزان، زنان و از کارافتادگان- یک وادی عظیم و یکی دیگر از ابعاد شخصیّت امیرالمؤمنین است. پیشقدمی آن بزرگوار در همه ی کارهای خیر، که انسان در تاریخ زندگی آن حضرت برخورد می کند، یکی دیگر از این عناصر است. حکمت و فصاحت آن بزرگوار نیز بخشی از این عناصر است. شمارش رئوس این مطالب هم به آسانی ممکن نیست، و در همه ی اینها در حد اعلاست قطب راوندی که از بزرگان علمای ما در قرن ششم است، درباره زهد امیرالمؤمنین می گوید: وقتی کسی سخن علی علیه السلام در باب زهد، را نگاه بکندو نداند که این سخن از علی بن ابیطالب است - یعنی از کسی است که بر بخش عظیمی از دنیای آباد آن روز حکم می رانده و آن همه مسایل اجتماعی و سیاسی پیرامون او ریخته بوده است -« لا یشکّ انّه کلام من لا شغل له بغیر العبادة» شک نمی کند که این سخن، سخن کسی است که در زندگی هیچ کاری جز عبادت نداشته، « و لا حظّ له فی غیر الزّهادة» و هیچ کاری جز زهد انجام نمی داده است. این، زهد امیرالمؤمنین است. تمام ابعاد شخصیّت او همین طور در اوج است. بعد می گوید: «و هذه من مناقبه العجیبة التی جمع بها بین الاضداد» این منقبت شگفت آور و عجیبی است که جمع بین اضداد کرده است. ادامه دارد .... خطبه نماز جمعه ی تهران 1370/1/16 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
(علیه السلام) قسمت سوم آن نکته یی که من امروز می خواهم بر روی آن قدر تکیه بکنم، اخلاص امیرالمؤمنین است. ما باید این را جوهر و روح کارهای خودمان قرار بدهیم؛ کما این که شاید در زندگی علی بن ابیطالب هم اخلاص جوهر و روح کار آن حضرت بود؛ یعنی کار را فقط برای رضای خدا و بر طبق تکلیف الهی و اسلامی و بدون هیچ انگیزه شخصی و نفسانی و امثال اینها انجام می داد. به گمان این جانب، در باب شخصیت امیرالمؤمنین، اصل قضیه این است. امیرالمؤمنین این اخلاص را از دوران کودکی و نوجوانی که اسلام را از پیامبر قبول کرد و سختیهای آن را به جان خرید، نشان داد. او برای خدا از آسایش محترمانه ی یک آقازاده ی قریشی صرف نظر کرد و در طول سیزده سال، مبارزات خود را در کنار پیامبر ادامه داد، و بعد هم ماجرای خوابیدن آن بزرگوار در جای پیامبردر شبی که رسول اکرم از مکّه به طرف مدینه هجرت کردند. این خوابیدن امیرالمؤمنین در جای پیامبر، از جمله ی کارهایی است که اگر کسی تدبر کند، در می یابد که بزرگترین فداکاری است که یک انسان می تواند از خود نشان بدهد؛ یعنی به طور قاطع تسلیم مرگ شدن. شب تاریک، دشمن مسلح و خشمگین و آماده ی در پشت دیوارها و عازم بر قتل پیامبرکه در این بستر باید خوابیده باشد. امیرالمؤمنین آن شب به پیامبر عرض کرد که اگر من در جای تو بخوابم، تو بسلامت خواهی جست؟ فرمود: بله، عرض کرد: پس می خوابم. کسانی مثل آن نویسنده ی مسیحی که از دین ما خارج هستند و با رؤیت اسلامی و شیعی به امیرالمؤمنین نگاه نمی کنند، می گویند که این کار امیرالمؤمنین فقط قابل مقایسه ی با کار سقراط است که برای مصلحت جامعه، به دست خود جام زهر را نوشید؛ یعنی یک فداکاری قطعی. اخلاص، تنها چیزی بود که در آن شب حاکم بود. کسانی که در چنین مواردی به فکر خودشان باشند، در فکر این هستند که از موقعیت استفاده کنند؛ اما او در همین لحظه به فکر نجات جان پیامبر است. درجنگهای پیامبر، دراحد آن وقتی که همه بجز اندکی رفتند و امیرالمؤمنین از پیامبر دفاع کرد، در خندق آن وقتی که همه از مبارزه ی با عمر و بن عبدود سرپیچیدند و آن حضرت مکرّر داوطلب شد، در قضیه ی خیبر، درقضیه ی آیات برائت، بعد از رحلت پیامبر، درماجرای انتخاب جانشین برای پیامبر در سقیفه، در شورای تشکیل شده ی بعد از درگذشت خلیفه دوم، در همه این موارد امیرالمؤمنین فقط و فقط رضای الهی را در نظر گرفت و خالصاً لله ان چیزی را که به نفع اسلام و مسلمین بود، انتخاب کرد و «خود » را دخالتی نداد. در وقتی که خلافت را قبول کرد، در بیست و پنج سالی که از خلافت دور ماند، در همکاریش با خلفا، در کارش برای اسلام در حضورش در میدان جهاد و کار و مبارزه و خدمت به نظام اسلامی در تعلیم مردم، در تربیت و تزکیه ی انسانهای جامعه، و بعد در دوره خلافتش در برخورد با جناحهای مختلف، که هر کدام شعاری داشتند و دارای خصوصیتی بودند، و در همه موارد دیگر، علی بن ابیطالب، همان علی بن ابیطالبی است که خدا می پسندد و رسول خدا انتخاب می کند و بر می گزیند؛ بنده ی خالص خدا. این، آن چیزی است که من و شما باید رشحه یی از آن را در عمل و زندگی خود از علی بن ابیطالب بیاموزیم و عمل کنیم. در آن روز، این باعث پیشرفت اسلام شد، و همین است که اگر یک قطره ی از آن در وجود انسانی باشد، او را به موجودی مفید برای اسلام و مسلمین تبدیل می کند. ادامه دارد .... خطبه نماز جمعه ی تهران 1370/1/16 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
(علیه السلام) قسمت چهارم ما در دوران انقلاب بزرگ اسلامی، آن اخلاص را بالمعاینه در زندگی مردممان مشاهده کردیم، و شد آنچه شد. امام بزرگوار ما مظهر این اخلاص بود، و کرد آنچه کرد. او دنیا را در مقابل اسلام خاضع و خاشع کرد و دشمنان اسلام را به عقب نشینی وادار نمود. امروز هم آحاد ملت ایران، زن و مرد ملت، اقشار مختلف، مخصوصاً مسؤولان - خصوصاً هر چه مسؤولیتها بالاتر برود- محتاج همین اخلاص هستیم، تا این بار را به سرمنزل برسانیم. طبق نقل در نهج البلاغه، امیرالمؤمنین فرمود: «و لقد کنّا مع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقتل ابائنا و اخواننا و اعمامنا لا یزیدنا ذلک الا ایمانا و تسلیما و مضیّا علی اللقم و صبرا علی مضض الألم » ؛ خالصانه و مخلصانه با کسان و نزدیکان خود می ایستادیم و برای خدا مبارزه می کردیم. «فلمّا رأی الله صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر» وقتی در راه خدا با اخلاص و صادقانه عمل کردیم و خدای متعال این را از ما دید، دشمن ما را سرکوب کرد و ما را پیروز نمود. بعد می فرماید: اگراین طور نبود، این کارها انجام نمی شد: ـ ما قام للدّین عمود و لا اخضرّ للایمان عود» یک شاخه ی ایمان سبز نمی شد و یک پایه ی دین بر سر پا نمی ماند. به برکت اخلاص و صدق آن مسلمین، این پیشرفتها انجام شد و جامعه ی اسلامی پدید آمد. تمدن اسلامی و این حرکت عظیم تاریخی امروز هم همان است، و ملت ما و مسلمانان درهمه ی عالم وامروز ملت عراق و پیشروان آن ملت و نیزدیگرمردمی که در هر گوشه ی دنیا به نام اسلام سخن می گویند، باید این درس را ازعلی بن ابیطالب علیه السلام فرا بگیرند. خطبه نماز جمعه ی تهران 1370/1/16 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
از-علی-آموز-اخلاص-عمل.mp3
1.76M
!!! اخلاص اخلاص .... همه ی کارها فقط برای حتی کار فرهنگی!!! 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از امروز دعای سی ام رو انشاالله شروع می کنیم ...
🙏 دعای ام 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در یاری‌خواستن از خدا برای پرداخت و " 👇 وَ كان مِن دعائِه عليه‏السَّلام فِی الْمَعُونَةِ عَلَی قَضَاءِ الدَّینِ His Supplication for Help in Repaying Debts این دعا 6 بند دارد 👌متن و صوت دعا 👇 📋 https://plink.ir/r1VJm ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای ام صحیفه سجادیه 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای پرداخت و " 🔴 امام سجاد(ع) از اندوه و دل‌نگرانی بدهکاری به خدا پناه می‌برد. 🔴 آن حضرت برای رهایی از ذلت وامداری در زندگی و پیامدهای آن در آخرت، از خداوند می‌خواهد مالی سرشار یا مالی به اندازه و پیوسته به او عطا کند. 🔴 از اسراف بپرهیزیم و با بخشش و میانه‌روی در مخارج، زندگی را سامان دهیم. 🔴 دنبال روزی حلال و انفاق در کار نیک باشیم. 🔴 از خدا بخواهیم مالی را که موجب خودبزرگ‌بینی، ستم و گردنکشی ما می‌شود، از ما بستاند. 🔴 از خداوند بخواهیم همنشینی با فقیران را خوشایند ما گرداند. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
◀️ دعای ام صحیفه سجادیه در این آثار شرح شده است: 👈 شرح‌های فارسی *دیار عاشقان اثر حسین انصاریان، جلد ۷، صفحه ۸۹ تا ۱۱۳. *شهود و شناخت اثر محمدحسن ممدوحی کرمانشاهی، جلد ۲، صفحه ۵۴۵ (به صورت مختصر). *شرح صحیفه سجادیه اثر محمد بن سلیمان تنکابنی. 👈شرح‌های عربی *آفاق الروح اثر سید محمدحسین فضل الله. *ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین اثر سید علیخان حسینی، جلد ۴، صفحه ۳۳۷ تا ۳۷۱. *فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمد جواد مغنیه، صفحه ۳۷۷ تا ۳۸۳. اثر سید علیخان حسینی. 👈 شرح‌های لغوی تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر محمد بن مرتضی فیض کاشانی. حل لغات الصحیفه السجادیه اثر محمدباقر شفیع حسینی. شرح الصحیفه السجادیه اثر عزالدین جزائری. ✳️ کانال انس با 🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-17.mp3
9.18M
۱۷ 🖤 وارونه ؛ قلبی است که؛ 1⃣ از چیزهایی می‌برد که مورد پسند خداوند نیست! 2⃣از چیزهایی بیزار است که مورد پسند خداست! 3⃣ توان خلوت کردن و لذّت بردن از خود خدا را ندارد. 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️فضیلت شب بیست و پنجم ذی القعده شب (مفاتیح الجنان) ◀️ ماه ذی القعده؛ شب بیست و پنجم: شب دَحْوُالاْرْض است (یعنى پهن شدن زمین از زیر خانه کعبه بر روى آب) و از لیالى شریفه است که رحمت خدا در آن نازل مى شود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد و از حَسَن بن على وَشّا روایت است که گفت من کودک بودم که با پدرم در خدمت امام رضا علیه السلام شام خوردیم در شب بیست و پنجم ماه ذى القعده پس فرمود که امشب حضرت ابراهیم علیه السلام و حضرت عیسى علیه السلام متولّد شده اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است . 🖋 اعمال شب و روز دحوالارض 👈 اینجا 🤲آداب و اعمال دحوالارض 1 ـ روزه داشتن، که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. 2 ـ احیاء و شب بیداری شب بیست و پنجم، که برابر با یک سال عبادت است. 3 ـ ذکر و دعا خواندن. 4 ـ انجام غسل به نیّت روز دحوالارض. 5 ـ دو رکعت نماز؛ هنگام ظهر (و زوال شمس) دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت یک بار «حمد» و پنج مرتبه سوره «شمس» را بخواند، و بعد از سلام نماز بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ». آن‏گاه این دعا را بخواند: «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی. یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی. یا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتی وَما عِنْدی، یا ذَالْجَلالِ وَاالاِْکْرامِ؛ 6 ـ خواندن دعای ذیل: «اَللّهُمَّ داحِیَ الْکَعْبَةِ وَفالِقَ الْحَبَّةِ وَصارِفَ اللَّزْبَةِ وَکاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ اَسْئَلُکَ فی هذَا الْیَوْمِ مِنْ اَیّامِکَ...» ادامه در مفاتیح الجنان. 7 ـ زیارت امام رضا علیه‏ السلام از برترین اعمال مستحب این روز می‏باشد. 🆔 @sahife2
💠 5 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
28.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت عشق امام حسین علیه السلام ✳️زیارتی که فقط یکبار نصیب فرشته ها میشود! 👈 هفتاد هزار فرشته هر شب به زیارت ابی عبدالله می روند! 👈 وقتی ابی عبدالله(ع) صدایت را می شنود... 🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
  ❤️ای آرامش من ای خواهش من جونم به فدات ای کشتی نجات عالی درجات جونم به فدات داراییمه چشم بارونی تو که حال منو می دونی چی میشه یه منو به حرمت برسونی 👤 🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه @sahife2
دعای قسمت اول پس از به جا آوردن در به گناهان عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام بعد الفراغ من صلوه الليل لنفسه في الاعتراف بالذنب، از دعاهاي امام (ع) است پس از به جا آوردن نماز شب در اعتراف به گناهان (به ما مي‏آموزد که در آن هنگام چگونه به گناهان اعتراف کنيم). امام (ع) در ابتداي دعا به مدح و ثناي خداوند و توصيف او مي‏پردازد و درسهايي را در زمينه‏ي توحيد و خداشناسي بيان مي‏کند. و به نکاتي اشاره مي‏فرمايد که عبارتند از: 1- ملک و اقتدار الهي جاويدان و ازلي است. 2- خداوند جل جلاله قائم به ذات خويش است و در اداره‏ي جهان کسي با او شريک نيست. 3- عزت و عظمت و بزرگي از آن خداست. 4- انديشه‏ها در توصيف خدا حيران و سرگردان مانده است. امام سجاد (ع) در بخشي از اين دعا مي‏فرمايد: فهذا مقام العائذبک، پس اين جاي من، جاي پناه‏آورنده به تو است. و هذا مقام من استحيا لنفسه منک، و اين (جاي من) جاي کسي است که درباره‏ي نفس خويش از تو شرمنده گشته (انسان بايد حال لازم براي دعا را پيدا کند و مقام و جايگاهش حقيقتا جايگاه نيايش‏کننده باشد). سپس به ما مي‏آموزد که در آن زمان، که هنگام استجابت دعاست، چه چيزهايي را از خداوند درخواست کنيم: 1- آسان به دست آوردن روزي و رزق، و سهل علي رزقي، و روزيم را بر من آسان گردان. 2- قناعت داشتن، و ان تقنعني بتقديرک لي، و مرا به اندازه‏اي که برايم تعيين فرموده‏اي قانع و خشنود نمايي. 3- راضي بودن به قسمت، و ان ترضيني بحصتي فيما قسمت لي، و به بهره‏ام در آنچه (روزي) من گردانيده‏اي خوشنودم فرمايي. 4- جسم و جان را در راه اطاعت خدا قرار دادن، و ان تجعل ما ذهب من جسمي و عمري في سبيل طاعتک، و آنچه از تن و عمرم به کار رفته در راه اطاعت و فرمانبرداريت قرار دهي. 👌ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت دوم آنگاه در فراز ديگر دعا به توصيف عذاب الهي پرداخته و به ما مي‏آموزد که از عذاب خدا به خدا پناه ببريم و درباره‏ي آتش دوزخ نکاتي را بيان مي‏فرمايد که عبارتند از: 1- و من نار نورها ظلمه، آتشي که نور آن تاريکي است. 2- و من نار ياکل بعضها بعض، و آتشي که پاره‏اي از آن پاره‏ي ديگر را مي‏خورد. 3- و يصول بعضها علي بعض، و برخي از آن بر برخي حمله و يورش مي‏آورد. 4- و من نار تذر العظام رميما، و آتشي که استخوانها را مي‏پوساند. 5- و تسقي اهلها حميما، و به ساکنين خود آب جوش مي‏دهد که بياشامند. 6- و من نار لا تبقي علي من تضرع اليها، و از آتشي که به هر کس که به سوي او زاري کند مهرباني نمي‏نمايد. 7- و لا ترحم من استعطفها، و به کسي که از او مهرباني طلبد رحم نمي‏کند. 8- تلقي سکانها باحر ما لديها من اليم النکال و شديد الوبال، ساکنين خود را با گرمترين عذاب و کيفر دردناک و گرفتاري سخت ملاقات مي‏کند. 9- و اعوذ بک من عقاربها الفاغره افواهها، و به تو پناه مي‏برم از عقربهاي او (جهنم) که دهانهاشان گشوده است. 10- و حياتها الصالقه بانيابها، و از مارهاي آن که با نيشهاشان مي‏زنند. 11- و شرابها الذي يقطع امعاء و افئده سکانها، و از نوشيدني آن (جهنم)، که روده‏ها و دلهاي ساکنينش را پاره مي‏نمايد. 12- و ينزع قلوبهم، و دلهاي آنها را مي‏کند. چنانکه ملاحظه مي‏کنيم، آتش قيامت، آتش ويژه‏اي است که نه تنها بدنها و جسمهاي بدکاران را مي‏سوزاند که بر دلهاي آنها نيز نفوذ کرده و آن را هم مي‏سوزاند و جسم و روح و ظاهر و باطن را مي‏سوزاند. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2