eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ امام سجاد عليه السلام در توصيف ذات مقدّس ربّوبى از فراز 3 تا 32 دعای صحیفه سجادیه به بيش از يكصد عدد از و صفت خداوند متّعال اشاره مى‏نمايد. و از فراز 22 نیز به الهى پرداخته و تا پايان فراز 31 خداوند را تسبيح مى‏گويد .. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر مكر، فريب بر خدا سُبْحَانَكَ لَا تُحَسُّ وَ لَا تُجَسُّ وَ لَا تُمَسُّ وَ لَا تُكَادُ وَ لَا تُمَاطُ وَ لَا تُنَازَعُ وَ لَا تُجَارَى وَ لَا تُمَارَى وَ لَا تُخَادَعُ وَ لَا تُمَاكَرُ. پاك و منزّهى! نه حس مى‏شوى و نه قابل جستجو هستى و نه لمس مى‏گردى و نه نيرنگ مى‏خورى و نه با مقاومت بركنار مى‏روى و نه قابل نزاع هستى و نه با كسى كشمكش دارى و نه بگو مگو مى‏كنى و نه فريب مى‏خورى و نه با تو حيله‏گرى شود. «وَ لَا تُخَادَع»: هيچ كس نمى‏تواند خدا را فريب دهد. چرا كه او از آشكار و نهان با خبر است و كافران بر اثر عدم شناخت صفات خدا، با افكار كوتاه و ناقص خود فكر مى‏كنند ممكن است چيزى از خدا پنهان شود و اين جز فريب دادنِ خود، كار ديگرى نيست. (بقره/ 9.). «وَ لَا تُمَاكَر»: هيچ كس نمى‏تواند با خداوند مكر و حيله گرى كند و مكر به معنى هر نوع چاره انديشى است. اگر اين چاره انديشى توسط شيطان و معاندين باشد، فريب و حيله گرى است و اگر مكر از جانب خداوند كه بهترين مكركنندگان است، باشد، منظور چاره انديشى در امور خير است. (وَ مَكَرُواْ وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ): «و حيله گرى مى‏كنند و خداوند چاره انديشى مى‏نمايد و خداى بهترين چاره انديش است». (آل عمران/ 54.) و اين حيله گرى دشمنان و چاره انديشى خداوند نه فقط در گذشته بوده، بلكه در آينده نيز هست. (وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ): «و خداوند هم تدبير مى‏كرد، و خدا بهترين چاره جويان و تدبيركنندگان است». (انفال/ 30.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر صمد سُبْحَانَكَ سَبِيلُكَ جَدَدٌ. وَ أَمْرُكَ رَشَدٌ، وَ أَنْتَ حَيٌّ صَمَدٌ. پاك و منزّهى! راه تو هموار، و فرمانت هدايتگر است و تويى زنده بى‏نياز. «صَمَد»: دو ريشه اصلى دارد، يكى به معناى «قصد» است و يكى ديگر به معنى «صلابت و استحكام». بدين سبب صمد را داراى معانى متعدّد دانسته‏اند. امام حسين عليه السلام در جواب نامه‏اى كه اهل بصره از ايشان معناى «صمد» را سؤال كرده بودند، نوشتند: براى صمد پنج معنى است. صمد «كسى است كه در منتهاى سيادت و آقايى است». «همان كه دائم ازلى و جاودانى است» و «وجودى است كه جفت ندارد» و «موجودى است كه نمى‏خورد و نمى‏آشامد» و «كسى است كه نمى‏خوابد». (بحارالانوار 223 /3.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر قول خداوند سُبْحَانَكَ قَولُكَ حُكْمٌ، وَ قَضَاؤُكَ حَتْمٌ، وَ إِرَادَتُكَ عَزْمٌ. پاك و منزّهى! گفتارت حكمت، و فرمانت واجب، و اراده‏ات حتمى است. «قَولُك»: قول خداوند است و فقط شامل گفتار نمى‏شود بلكه اعم است از كتاب‏هايى آسمانى و گفتارهايى كه با پيامبران اولى العزم و غير اولى العزم و مقرّبان الهى، بيان فرموده است. بنابراين قول الهى عبارت است از كلام خداوندى كه حتّى شامل احاديث قدسى نيز مى‏باشد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️«حتماً سعی کنید به معانی این توجّه کنید؛ دقّت کنید ببینید چه میگوید. نه اینکه بنشینید رویش فکر کنید ــ اینها فکر کردن نمیخواهد ــ فقط وقتی حرف میزنید، بدانید دارید با مخاطبی سخن میگویید، و معنای آن کلمه را بفهمید که چیست .. » 👤 علیه السلام علیه السلام ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
20160515152506-10057-6.pdf
472.7K
📜 بررسی تطبیقی امام حسین (علیه السلام) و امام سجادعلیه السلام (علیه السلام) ✳️« دعای امام سجّاد (سلام الله علیه) در روز ، مثل شرح دعای امام حسین است؛ گویی این پسر یک ذیلی، تعلیقی، تبیین و شرحی برای کلمات پدر در ذیل دعا و با زبان دعا نوشته؛ هر کدام یک طعمی دارد. » 👤 علیه السلام علیه السلام 🆔 @sahife2
✳️ مجموعه پوستر احادیث حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
پوستر اطلاع رسانی مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
پوستر اطلاع رسانی مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
Salar Aghili Che Begooyam128(UpMusic).mp3
3.73M
🔊یا عجل یا برگرد یا آن دل را برگردان یا بنشین یا این آتش را بنشان 👤سالار 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ نکوهش سخن و بیجا 🔴 و قَالَ (علیه السلام) : لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ، كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ. آنجا كه بايد سخن درست گفت، در خاموشى خيرى نيست، چنانكه در سخن نا آگاهانه نيز خيرى نخواهد بود. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ كجا خاموش باش و كجا سخن بگو: قسمت اول امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به موارد لزوم و موارد سخن گفتن كرده مى فرمايد: «خاموش ماندن از گفتار حكمت آميز فايده اى ندارد، همان گونه كه سخن گفتن نابخردانه»; (لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ; كَمَا أَنَّهُ لاَ خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ). سكوت بهتر است يا سخن گفتن؟ دانشمندان در اين باره بحث هاى مختلفى كرده اند; گروهى خطرات سخن گفتن و گناهان كبيره و عظيمه ناشى از آن را در نظر گرفته و دستور به سكوت داده اند. عده اى فوايد عظيمى را كه در سخن گفتن است در نظر گرفته و سخن گفتن را توصيه مى كنند ولى حق مطلب همان است كه امام(عليه السلام) فرمود. آنجا كه انسان، حكيمانه و عاقلانه سخن بگويد فضيلت است و ترك آن رذيلت و آنجا كه انسان جاهلانه و نابخردانه سخن بگويد رذيلت است و ترك آن فضيلت. به همين دليل هم روايات زيادى در مدح سكوت وارد شده و هم احاديث فراوانى در فضيلت كلام; از جمله از امام سجاد على بن الحسين(عليه السلام) سؤال شد كه سخن گفتن افضل است يا سكوت؟ فرمود: «لِكُلِّ واحِد مِنْهُما آفاتٌ فَإذا سَلِما مِنَ الاْفاتِ فَالْكَلامُ أفْضَلُ مِنَ السُّكُوتِ; هر كدام از اين دو آفاتى دارد هرگاه از آفات سالم باشند سخن گفتن از سكوت افضل است» عرض كردند: اى پسر رسول خدا چگونه است (كه سخن گفتن افضل باشد)؟ امام(عليه السلام) فرمود: «لاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ ما بَعَثَ الاْنْبِياءُ وَالاَْوْلِياءُ بِالسُّكُوتِ إنَّما بَعَثَهُمْ بِالْكَلامِ; خداوند پيامبران و اوصياى آنها را به سكوت مبعوث نكرد، بلكه مبعوث كرد تا با مردم سخن بگويند (و پيام خدا را به آنها برسانند)». حضرت در پايان اين حديث به نكته جالبى اشاره كرده فرمود: «إنّكَ تَصِفُ فَضْلَ السُّكُوتِ بِالْكَلامِ وَلَسْتَ تَصِفُ فَضْلَ الْكَلامِ بِالسُّكُوتِ; حتى هنگامى كه مى خواهى فضيلت سكوت را بيان كنى با كلام بيان مى كنى و هرگز فضيلت كلام را با سكوت بيان نخواهى كرد». 👈ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ كجا خاموش باش و كجا سخن بگو: قسمت 2 در حدیث دیگرى از امام صادق از پدرانش از امیرمؤمنان على(علیهم السلام) چنین آمده است: «جُمِعَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فی ثَلاثِ خِصال النَّظَرِ وَالسُّکُوتِ وَالْکَلامِ فَکُلُّ نَظَر لَیْسَ فیهِ اعْتِبارٌ فَهُوَ سَهْوٌ وَکُلُّ سُکُوت لَیْسَ فیهِ فِکْرٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ وَکُلُّ کَلام لَیْسَ فیهِ ذِکْرٌ فَهُوَ لَغْوٌ; تمام نیکى ها در سه خصلت جمع شده است: نگاه کردن و و سخن گفتن. هر نگاهى که در آن عبرت نباشد سهو و بیهوده است و هر سکوتى که در آن فکر نباشد غفلت و بى خبرى است و هر کلامى که در آن یاد خدا نباشد لغو است». و در پایان اضافه فرمود: «فَطُوبى لِمَنْ کانَ نَظَرُهُ عَبَراً وَسُکُوتُهُ فِکْراً وَکَلامُهُ ذِکْراً; خوشا به حال کسانى که نگاهشان عبرت، سکوتشان فکر و کلامشان ذکر باشد» نتیجه این که سکوت و کلام نیز مانند سایر اعمال انسان هستند که اگر در حد اعتدال و شرایط لازم باشند فضیلت و اگر خارج از این حد گردند رذیلت و این با تفاوت اشخاص و مجالس و مطالب و موضوعات متفاوت است و هر کس مى تواند با دقت فضیلت را از رذیلت در اینجا دریابد; به یقین سکوت از امر به معروف و نهى از منکر و از حکم به حق و از شهادت عادلانه و از اندرز و نصیحت هاى مخلصانه و از مشورت خردمندانه جزء رذایل و یا از گناهان کبیره است; ولى سخن گفتن به دروغ، غیبت، تهمت، اهانت، امر به منکر و نهى از معروف، شهادت به باطل و فضول کلام (سخنان بیجا و بى معنا) جزء رذایل اخلاقى یا از گناهان کبیره به شمار مى آید. تعبیر به «حکم» در کلام امام(علیه السلام) تنها به معناى قضاوت کردن در محاکم قضایى یا فتواى به حلال و حرام آن گونه که بعضى از شارحان پنداشته اند، نیست بلکه هر سخن حکیمانه و خردمندانه اى را فرا مى گیرد، زیرا نقطه مقابل آن در همین کلام «جهل» ذکر شده است. قرآن مجید نیز کراراً به مسئله تکلم به حق اشاره کرده و اهل کتاب را بر کتمان حق و سکوت سرزنش مى کند; از جمله مى فرماید: «(وَإِذْ أَخَذَ اللهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَکْتُمُونَهُ); (به خاطر بیاورید) هنگامى را که خدا، از کسانى که کتاب آسمانى به آنها داده شده، پیمانى گرفت که حتماً آن را براى مردم آشکار سازید و کتمان نکنید!» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَإِذْ ءَاتَيْنَا مُوسَى الْكِتَبَ وَالْفُرْقَانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‏ و (نیز بخاطر آورید) هنگامى كه به موسى كتاب (تورات) و فرقان دادیم، تا شاید شما هدایت شوید. 🔴 كتب آسمانى، بیانگر حقّ ومایه‌ى افتراق آن از باطل هستند. «الكتاب والفرقان» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2