eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/oh2u 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️غزل حافظ در وصف حضزت مجتبی علیه السلام 🔴 بهار و گل طرب انگیز گشت و توبه شکن به شادی رخ گل بیخ غم ز دل برکن رسید باد صبا غنچه در هواداری ز خود برون شد و بر خود درید پیراهن طریق صدق بیاموز از آب صافی دل به راستی طلب آزادگی ز سرو چمن ز دستبرد صبا گرد گل کلاله نگر شکنج گیسوی سنبل ببین به روی سمن عروس غنچه رسید از حرم به طالع سعد بعینه دل و دین می‌برد به وجه حسن صفیر بلبل شوریده و نفیر هزار برای وصل گل آمد برون ز بیت حزن حدیث صحبت خوبان و جام باده بگو به قول و فتوی پیر صاحب فن 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️غزل حافظ در وصف حضزت #امام_حسن مجتبی علیه السلام 🔴 بهار و گل طرب انگیز گشت و توبه شکن به شادی رخ
🔴این غزل درباره ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام است که از برکات ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها بوده است. این غزل در روز یکشنبه ۱۵ رمضان ۷۷۳ هجری قمری (مصادف با روز ولادت امام حسن(ع) ) سروده شده که منطبق با اوایل فروردین ماه و نوروز سال ۷۵۱ هجری خورشیدی بوده است. مراد از “شادی رخ گل” حلول نوروز و همزمان، ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام است. رسید باد صبا غنچه در هواداری/ ز خود برون شد و بر خود درید پیراهن “رسید باد صبا” یعنی امام حسن(ع) متولد شد زیرا عدد ابجدی “باد صبا” منطبق با ۱۰۰ است که ابجد حرف “ق” به معنای نگهدارنده است. از طرفی، ابجد “حسن” برابر با ۱۱۸ است و ۱۸ معادل با ابجد “حی” است و ۱۰۰ ابجد “ق” است و “حسن”، نگهدارنده زندگی و حیات است. طریق صدق بیاموز از آب صافی دل/ به راستی طلب آزادگی ز سرو چمن “طریق صدق” همانی است که حافظ در غزل دیگر خویش از آن با عنوان “در ره خاندان به صدق قدم زدن با همت شحنه نجف” یاد کرده است. “عروس غنچه رسید از حرم به طالع سعد/ به عینه دل و دین می برد به وجه حسن” بدین معناست که حضرت زهرا(ع) در حالی که امام حسن(ع) را در آغوش داشت از حرم نبوی وارد محضر حضرت محمد(ص) شد و پیامبر(ص) و امام علی(ع) با تماشای چهره امام حسن(ع) دل و دین دادند. “طالع سعد” نیز عدد ابجدی “یا زهرا” است. “بیت حزن” در بیت بعدی یا همان “بیت الاحزان” هم جایگاهی بود که حضرت زهرا(س) در آنجا معتکف میشدند و ساعات متمادی بر شهادت عموی خویش حمزه سیدالشهداء(ع) می گریستند و ولادت امام حسن علیه السلام باعث شد صفیر بلبل شوریده و نفیر هزار/ برای وصل گل آمد برون ز بیت حزن “بلبل” با عدد ابجدی ۶۴، به معنای پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است که عدد ابجدی ۶۴ به سنین عمر آن دو بزرگوار اشاره دارد. منظور از “هزار” نیز که عدد ابجدی آن ۲۱۳ و معادل نام “زهرا” است، حضرت زهرا سلام الله علیها است که شادی ولادت امام حسن(ع)، ایشان را بیت الاحزان بیرون آورد. حدیث “صحبت خوبان و جام باده بگو” نیز به معنای نقل حدیث از دوازده امام به ویژه امام زمان(عج) است زیرا صحبت خوبان در ابجد به معنای یامهدی است و “باده” هم منطبق با عدد ابجدی دوزاده امام است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ قسمت 4 🔴 آب و زمين‏ «مى‏دانيم قشر روئين زمين از دو طبقه كاملًا مختلف تشكيل يافته: طبقه نفوذ پذير، و طبقه نفوذ ناپذير. اگر تمام قشر زمين نفوذپذير بود، آب‏هاى باران فوراً در اعماق زمين فرو مى‏رفتند و بعد از يك باران ممتد همه جا خشك مى‏شد و قطره‏اى آب پيدا نبود. و اگر تمام قشر زمين طبقه نفوذ ناپذير همچون گل رُس بود تمام آب‏هاى باران در سطح زمين مى‏ماندند، آلوده و متعفن مى‏شدند و عرصه زمين را بر انسان تنگ مى‏كردند، و اين آبى كه مايه حيات است مايه مرگ انسان مى‏شد. ولى خداوند مهربان قشر بالا را نفوذپذير و قشر زيرين را نفوذ ناپذير قرار داده تا آبها در زمين فرو روند و در منطقه نفوذپذير مهار شوند و ذخيره گردند، و بعداً از طريق چشمه‏ها، چاه‏ها و قنات‏ها مورد استفاده واقع شوند بى آن كه بگندند و توليد مزاحمت كنند، يا آلودگى پيدا كنند. اين آب گوارائى را كه ما امروز از چاه عميق بيرون مى‏كشيم و با نوشيدن آن جان تازه پيدا مى‏كنيم، ممكن است از قطرات بارانى باشد كه هزاران سال قبل از ابرها نازل شده و در اعماق زمين براى امروز ذخيره گشته است، بى آن كه فاسد شود. به هر حال كسى كه انسان را براى زندگى آفريده و مهم‏ترين مايه حيات او را آب قرار داد، منابع بسيار مهمّى براى ذخيره اين مادّه حياتى قبل از او آفريده و آب‏ها را در آن ذخيره كرده است 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 169 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ قسمت 5 🔴 آب و احياى زمين‏ وَالَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً كَذلِكَ تُخْرَجُونَ و آن كه از آسمان آبى به اندازه نازل كرد، پس به وسيله آن سرزمينى مرده را زنده كرديم، [و] همين‏گونه [درقيامت از گورها] بيرون آورده مى‏شويد. باران و برف اگر بيشتر از اندازه بود، همه سودهاى آنها تبديل به زيان مى‏گرديد، سيلاب‏ها راه مى‏افتاد، هر كوى و برزن را ويران مى‏كرد، درختان و گياهان را مى‏شست و مى‏برد، نه شهرى مى‏ماند، نه دهى و نه باغى و نه بوستانى. مرداب‏هاى بسيار در جميع مناطق پيدا مى‏شد و بهترين مؤسّسه توليد حشرات‏ مى‏گرديد. فرآورده‏هاى اين مؤسّسه، زنده‏اى در روى زمين باقى نمى‏گذاردند. گلِ و لاى، آن قدر زمين را مى‏پوشاند كه ديگر قابل كشت و زرع نبود. براى جانوران جائى يافت نمى‏شد، كم كم همگ نابود مى‏شدند. جانوران كه مى‏رفتند انسان‏ها در دنبالشان بودند. آيا تشخيص مقدار احتياج زمين به باران و دادن همان مقدار به زمينيان، نشانه او نمى‏باشد؟ آيا هزارها سال به اين روش ادامه دادن نشانه او، نشانه حكمت او، نشانه دانش او و نشانه قدرت او نمى‏باشد؟! اگر باران و برف كمتر بود، ذخاير آبى زمين بسيار كم مى‏شد. آب‏هاى روى زمين در اثر تبخير از آب‏هاى زير زمين كمتر مى‏گرديد، رودهاى عظيمى ديگر يافت نمى‏شد و به جوى‏ها تبديل مى‏گرديد، سال به سال خشكسالى بيشتر مى‏شد، آب‏هاى زيرزمينى يا تمام مى‏شد، يا آن‏قدر پائين مى‏رفت كه ديگر قابل بهره‏بردارى نبود. قحطى سراسر جهان را مى‏گرفت، ديگر گياهى نمى‏روييد، و آنچه روييده مى‏شد خشك مى‏شد، زندگى بر جانداران بسيار سخت مى‏گشت و مرگ به استقبال آنان مى‏شتابيد. ولى لطف و مهربانى او نگذارده است كه چنين شود، باران و برف را به اندازه احتياج زمينيان داده است. باران نه تنها بر زمين مى‏بارد، بلكه براى تخفيف حرارت خورشيد باران‏هاى متناوب بر آن مى‏بارد. به يك حديث بسيار مهم از حضرت باقر عليه السلام و صورتى از آخرين تحقيقات علمى بشر توجّه كنيد: جابر از حضرت باقر عليه السلام روايت مى‏كند: خورشيد بر آيد و با او چهار فرشته باشند: يكى فرياد مى‏كند: اى اهل خير! اعمال نيك خود را كامل و تمام نمائيد، و بر شماست بشارت به سعادت ابد. ديگرى گويد: اى اهل شر! از زشت كارى دست بداريد و حول آن كمتر بگرديد. سومى صدا كند: پروردگارا! به مردم نيكوكار كه انفاق مى‏كنند مزيد نعمت و به اهل بخل، تلف و نابودى بده. و فرشته چهارم خورشيد را آب‏پاشى مى‏كند و اگر چنان نبود زمين از شدّت حرارت سوخته و برافروخته مى‏شد. «1» با توجه به اين كه سطح خارجى خورشيد محكوم به چند هزار درجه حرارت و مركزش حدود هفتاد ميليون درجه است، مى‏توانيم به خوبى حدس بزنيم كه طبعاً سوخت اين بخارى محيّرالعقول نيز لازم است پر استقامت‏ترين سوخت‏هاى جهان باشد كه هر چه در آخرين درجه بسوزد بدان تبديل شود، و اين ماده قاعدةً ساده‏ترين اتم‏هاى جهان يعنى هيدروژن و در درجه دوم هليوم است، و اين سوخت مانند ساير سوخت‏ها هر اندازه مشتعل‏تر گردد ايجاد حرارت بيشترى مى‏كند و به همين نسبت عمرش نيز كمتر مى‏شود. براى جلوگيرى از اين دو حادثه بايستى آب به كمك آن آمده و از حرارت ونقصانش بكاهد. باران‏هاى متناوبى كه بر چهره خورشيد على الدوام در جريان است توسط تلسكوپ نيز ديده شده، چنانكه دونالد منزل منجّم شهير آمريكايى در كنفرانس منجّمان اظهار داشت: اختلاف اشكالى كه در تكّه هايى در چهره خورشيد نمودار است به علّت باريدن باران‏هاى شديدى است كه على الدوام بر آن مى‏بارد. سپس فيلمى را كه از خورشيد گرفته بود نشان داد و نمايندگان منجّمان در آن مشاهده كردند كه بارانى سخت از ارتفاع هشتاد هزار كيلومتر بر خورشيد مى‏بارد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 169 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ قسمت 6 🔴 تفسير نبات كل شى‏ء «وَهُوَ الَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» و اوست كه از آسمان آبى فرستاد، و به وسيله آن گياهان گوناگون را [از زمين‏] رويانديم. «مفسران در تفسير «نبات كلّ شى‏ء» دو احتمال ذكر كرده‏اند: نخست اين كه منظور از آن انواع و اصناف گياهانى است كه همه با يك آب آبيارى و از يك زمين و يك نوع خاك پرورش مى‏يابند. و اين از عجايب آفرينش است كه چگونه اين همه انواع گياهان با آن خواصّ كاملًا متفاوت و گاهى متضاد و اشكال گوناگون و مختلف همه در يك زمين و با يك آب پرورش مى‏يابند؟! و ديگر اين كه منظور، گياهان مورد نياز هر چيزى است، يعنى هر يك از پرندگان و چهارپايان و حشرات و حيوانات دريا و صحرا بهره‏اى از اين گياهان دارند. و جالب اين كه خداوند از يك زمين و يك آب، غذاى مورد نياز همه را تأمين كرده است، و اين يك شاهكار عجيب و بزرگ است كه فى المثل از يك مادّه معين در آشپزخانه هزاران نوع غذا براى انواع سليقه‏ها و مزاج‏ها تهيه كنند. جالب‏تر اين كه: نه تنها گياهان صحرا و خشكى‏ها از بركت آب باران پرورش مى‏يابند، بلكه گياهان بسيار كوچكى كه در لابه‏لاى امواج آب درياها مى‏رويند و خوراك عمده ماهيان درياست از پرتو نور آفتاب و دانه‏هاى باران رشد مى‏كنند. فراموش نمى‏كنم يكى از ساكنان جزاير خليج فارس كه از كمبود صيد شكايت داشت در مورد بيان علّت آن مى‏گفت: كمبود صيد ماهى به خاطر خشكسالى بوده، و او معتقد بود اثر حياتبخش دانه‏هاى باران در دريا حتّى بيش از خشكى‏هاست. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 169 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا لَمْ يَحْمَدْكَ خَلْقٌ مِثْلَهُ، وَ لا يَعْرِفُ أَحَدٌ سِوَاكَ فَضْلَهُ🔹 🔸سپاسى كه هيچ آفريده اى چنان سپاس نگزارده و فضل آن را غير تو هيچ كسى نداند🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹حمْدا يُعَانُ مَنِ اجْتَهَدَ فِى تَعْدِيدِهِ، وَ يُؤَيَّدُ مَنْ أَغْرَقَ نَزْعا فِى تَوْفِيَتِهِ🔹 🔸سپاسى كه هرکس در شمارش آن بکوشد نیازمند یاری شود و هرکس در به جای آوردن حق آن سعی بلیغ کند، نیروی بیشتری خواهد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2