#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
«8» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّتَّ
«9» وَ أَنْزِلْنَا فِيهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنَازِلِهَا الْحَافِظِينَ لِأَرْكَانِهَا الْمُؤَدِّينَ لَهَا فِي أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ- صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- فِي رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِيعِ فَوَاضِلِهَا عَلَى أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست و ما را در اين ماه، اوقات نمازهاى پنجگانه، با آدابى كه براى آنها معين كردى، و واجباتى كه جهت آنها واجب فرمودى، و شروطى كه محض آنها مقرّر نمودى، و اوقاتى كه بر تعيين كردى آگاه ساز، و ما را در اداى اين نمازهاى پنجگانه، در رتبه كسانى قرار ده، كه به مراتب و منزلتهاى آن رسيدهاند، كسانى كه حفظ كننده اركان آنهايند، و هر يك از پنج نماز را در اوقات مخصوص به خودش ادا مىكنند، و بر پايه آن كميت و كيفيتى كه بنده و رسولت كه درود تو بر او و خاندانش باد؛ تشريع فرموده و بيان كرده، در ركوع و سجودش و همه فضايل و درجاتش، با كاملترين طهارت و روشنترين مرتبه خشوع و رساترينش.
#نماز #ماه_رمضان
#چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
#نماز 1
🔴 نماز واقعيتى ملكوتى و حقيقتى عرشى و مسئلهاى الهى است كه از شروع حيات انسان در زمين، به صورت تكليفى واجب در جهت رشد و كمال و تربيت اين موجود برتر به او ارائه شده است.
نماز گفتگوى عاشق با معشوق، محبّ با محبوب، مملوك با مالك، عبد با مولا، فقير با غنى، و ذليل با عزيز، و ميّت با زنده است.
نماز عبادتى جامع، و برنامهاى نورانى، و روشى متين، و راه مستقيم به سوى مقصد اعلى، و وسيله قرب انسان به حق، و زمينه ساز تحصيل لقا و وصال حضرت دوست، و موجب رضايت و خشنودى وجود مقدس ربّالعالمين است.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
الصَّلاةُ مِنْ شَرائِعِ الدّينِ، وَ فِيها مَرْضاةُ الرَّبِّ عَزَّوَجَلَّ، فَهِىَ مِنْهاجُ الاْنْبِياءِ.
نماز از احكام عملى دين، و مايه رضايت و خشنودى حق، و راه انبياى الهى است.
و نيز آن حضرت فرموده:
وَ لِيَكُنْ اكْثَرُ هَمِّكَ الصَّلاةَ، فَانَّها رَأْسُ الاْسْلامِ بَعْدَ الاْقْرارِ بِالدِّينِ.
بايد قسمت عمده همّ و غمّت نماز باشد، زيرا نماز بعد از اقرار به دين خدا در رأس فرهنگ الهى است.
حضرت صادق عليه السلام فرمود:
احَبُّ الاْعْمالِ الَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الصَّلاةُ، وَ هِىَ آخِرُ وَصايَا الاْنْبِياءِ
محبوبترين عمل در پيشگاه حضرت حق نماز است، و اين حقيقت آخرين سفارش تمام انبيا عليهم السلام به امّتها بود.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
خداوند بزرگ نور چشمم را در نماز قرار داد، و نماز را آن چنان محبوب قلب من كرد كه طعام محبوب گرسنه و آب معشوق تشنه است، گرسنه چون بخورد سير مىشود، تشنه چون بنوشد سيراب مىگردد، و من از نماز سير نمىشوم. حضرت صادق عليه السلام فرمود:
انَّ طاعَةَ اللَّهِ خِدْمَتُهُ فِى الاْرْضِ، فَلَيْسَ شَىْءٌ مِنْ خِدْمَتِهِ يَعْدِلُ الصَّلاةَ.
طاعت حق خدمت به پيشگاه او در روى زمين است، و چيزى از خدمت به او همسنگ نماز نيست.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
أُوصِيكُمْ بِالصَّلاةِ وَ حِفْظِها، فَانَّها خَيْرُ الْعَمَلِ، وَ هِىَ عَمُودُ دينِكُمْ.
به شما نماز را سفارش مىكنم، و وصيّتم اين است كه در حفظ آن كوشا باشيد، نماز بهترين عمل و ستون خيمه دين است.
از حضرت صادق عليه السلام سؤال شد:
چه عملى بعد از معرفت برترين عمل است؟ فرمود: چيزى در دين معادل نماز نيست. رسول اللّه صلى الله عليه و آله فرمود:
اذا قامَ الْعَبْدُ الَى الصَّلاةِ فَكانَ هَواهُ وَ قَلْبُهُ الَى اللَّهِ تَعالَى انْصَرَفَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ امُّهُ.
چون عبد به نماز برخيزد و خواسته و نيّت قلبش، خدا باشد، از نماز بيرون مىرود مانند روزى كه از مادر متولّد شده است.
حضرت باقر عليه السلام فرمود:
انَّ اوَّلَ ما يُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَانْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها.
به حقيقت اول چيزى كه عبد به آن محاسبه مىشود نماز است، اگر قبول شود بقيه اعمالش از بركت قبولى نماز پذيرفته خواهد شد.
حضرت رضا عليه السلام فلسفه نماز را بدين صورت بيان مىكنند:
اقرار به مالكيت حق بر سراسر هستى و نفى غير او از تمام امور حيات، قرار گرفتن در برابر حضرت جبّار به حالت ذلّت و مسكنت و خضوع و اعتراف به تقصير و كوچكى و پستى در برابر عظمت او.
درخواست درگذشتن از گناهان گذشته، و قرار دادن صورت در پنج وقت براى نشان دادن حقارت در برابر عظمت و اينكه اين عبد فراموشت نكرده و در مقام طغيان نيست.
نماز خضوع و ذلّت و رغبت به رحمت و طلب زياد شدن دين و دنياست.
نماز ترمزى در برابر گناهان، و مداومت بر ياد خدا در شب و روز، و اعلام به اين معناست كه عبد مولا و آقايش و مدبّر امورش را فراموش ننموده تا بر اثر فراموشى به طغيان و #شرارت دچار شود.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 260
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
#نماز 2
🔴 نماز ياد خداست، يادى كه عبد را از انواع معاصى و فساد باز مىدارد. حضرت باقر عليه السلام فرمود:
اذَا اسْتَقْبَلَ الْمُصَلِّى الْقِبْلَةَ اسْتَقْبَلَ الرَّحْمانُ بِوَجْهِهِ، لا الهَ غَيْرُهُ. «
چون نمازگزار به قبله رو كند خداوند رحمان، كه خدايى جز او نيست، به او رو كند.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
اذا قامَ الرَّجُلُ الَى الصَّلاةِ اقْبَلَ الَيْهِ ابْليسُ يَنْظُرُ الَيْهِ حَسَداً لِما يَرى مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ الَّتى تَغَشّاهُ.
چون عبد به نماز برخيزد، ابليس با چشم حسد به او مىنگرد، زيرا وى را پوشيده در رحمت حق مىبيند.
حضرت رضا عليه السلام فرمود:
الصَّلاةُ لَها ارْبَعَةُ آلافِ بابٍ.
براى نماز چهارهزار در از آداب و شرايط است.
امام صادق عليه السلام فرمود:
چون به نماز برخاستى بگو: الهى براى نيازهايم محمّد صلى الله عليه و آله را شفيع مىآورم، و با آبروى او به تو توجّه مىكنم، خدايا به حقّ او مرا در پيشگاهت در دنيا و آخرت آبرومند گردان، و مرا از بندگان مقرّب درگاهت قرار ده، به حقّ او نمازم را قبول كن، گناهانم را ببخش، دعايم را مستجاب كن، هر آينه تو غفور و رحيمى.
آداب باطنى نماز
امام على عليه السلام فرمود:
يا كُمَيْلُ! لَيْسَ الشَّأْنُ انْ تُصَلِّىَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ، الشَّأْنُ انْ تَكُونَ الصَّلاةُ فُعِلَتْ بِقَلْبٍ نَقِىٍّ، وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِىٍّ، وَ خُشُوعٍ سَوِىٍّ.
اى كميل! كار به نماز و روزه و صدقه دادن نيست. كار به اين است كه نمازت را با قلبى پاك و تصفيه شده از تمام آلودگىها بخوانى، و عملت عمل مورد رضاى حق باشد، و خشوعى صاف و استوار به حضرت دوست ارائه دهى.
سُئِلَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: مَا الْخُشُوعُ؟ قالَ: التَّواضُعُ فِى الصَّلاةِ، وَ انْ يُقْبِلَ الْعَبْدُ بِقَلْبِهِ كُلِّهِ عَلى رَبِّهِ
از رسول حق صلى الله عليه و آله از خشوع پرسيدند؟ فرمود: تواضع در نماز، واينكه بنده با تمام قلب به خدا رو كند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله شخصى را به وقت خواندن نماز مشغول به بازى با دست و صورت ديدند، فرمودند: اگر قلبش خاشع بود هر آينه اعضايش نيز خاشع بودند. «3» مرحوم شيخ طبرسى در توضيح خشوع مىفرمايد:
«خضوع و تواضع و ذلّت و ديده از موضع سجده بر نداشتن و به راست و چپ نظر نكردن، خشوع در نماز است.» «4» از روايت استفاده مىشود كه خشوع در نماز هم به قلب است هم به اعضا. اما خشوع قلب فارغ بودن آن از ماسوىاللَّه است واينكه جز عبادت و معبود چيزى در ميان نباشد. و اما خشوع جوارح چشم پوشى از نظر به راست و چپ و ترك التفات و بازى است.
در روايت است كه:
رسول حق صلى الله عليه و آله با ما سخن مىگفت و ما با او سخن مىگفتيم، چون وقت نماز مىرسيد گويى ما را نمىشناسد و ما هم او را نمىشناسيم! حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
چون على عليه السلام به نماز برمىخاست و آيه وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى را قرائت مىكرد رنگش تغيير مىنمود به طورى كه تغيير رنگ را در صورتش مىديدند. ائمّه ديگر عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز خشوعشان در نماز همانند رسول خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام بود.
امام صادق عليه السلام از قول حضرت حق عز و جل نقل مىكند:
نماز كسى را قبول مىكنم كه در برابر عظمتم تواضع كند، و به خاطر من نفس را از شهوات حرام حفظ كند، و روزش را به ياد من تمام كند، و بر بندگانم تكبر نورزد، گرسنه را سير كند، و برهنه را بپوشاند، و مصيبت زده را ترحم نمايد، و غريب را جاى دهد. چنين نمازگزارى نورش چون نور خورشيد مىدرخشد، من براى او در ظلمات روشنايى، و در جهالت علم و بصيرت قرار مىدهم.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 266
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
#نماز 3
🔴 موانع قبولى نماز
آنچه مانع از قبولى نماز است:
1- نظر به خشم و دشمنى به پدر و مادر.
2- غيبت از مسلمانان.
3- سبك انگاشتن نماز.
4- آلودگى به شراب.
5- نشوز زن از شوهر.
6- نپرداختن زكات.
7- ترك كردن وضو.
8- رعايت نكردن حجاب به وسيله زن در نماز.
9- امامت نماز از جانب كسى كه مردم او را نمىخواهند.
10- مستى.
11- عدم رعايت آداب تخلّى.
امام سجّاد عليه السلام در باب حق نماز در «رساله حقوق» مىفرمايد:
حق نماز به اين است كه بدانى نماز ورود به خدا و ايستادن در پيشگاه اوست، چون به اين حقيقت توجّه كنى مىايستى ايستادن ذليل، حقير، راغب به رحمت، خوفناك از عذاب، اميدوار، خائف، مستكين، متضرع، و عظيم دانستن معبود با رعايت سكون و وقار، و روى آوردن به نماز با همه وجود، و رعايت حدود و حقوق نماز. «1» از اهل بيت عليهم السلام درباره معناى نماز سؤال شد، فرمودند:
اتصال عبد به رحمت الهى است، و درخواست وصال معشوق به توسط عاشق، در صورتى كه با نيّت پاك وارد شود، و با توجّه به عظمت حق تكبير گويد، و ترتيل در قرائت را رعايت نمايد، و ركوعش با خشوع باشد، و به تواضع دست بردارد، و با ذلّت و خضوع سجده آورد، و با اخلاص و آرزو تشهّد نمايد، و با رحمت و رغبت سلام دهد، و با خوف و رجا از اين سفر بازگردد؛ چون چنين نمازى به جا آورد نماز حقيقى به جا آورده است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 268
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 خدایا ما را در #ماه_رمضان موفق به اقامه ی #نماز ی که امام سجاد علیه السلام در این بند های دعای #چهل_چهار صحیفه سجادیه ( #دعا_چهل_چهار_8 #دعا_چهل_چهار_9 ) از خدا مسئلت می نماید بفرما
آمین
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ در دعاهایى که چه در صحیفه مبارکه سجادیه، چه در بقیه دعاهاى مأثورِ براى #ماه_رمضان وارد شده است، صفاتى براى این ماه ذکر شده که هر کدام از این صفات و خصوصیات، قابل تأمل و تدبر است: «شهر التّوبة و الانابة» توبه یعنى بازگشت از یک راه غلط، از یک کار غلط، از یک فکر غلط. انابه یعنى رجوع الىاللَّه، بازگشت به سمت خدا «شهر الاسلام»، که در دعاى صحیفه مبارکه سجادیه است. ... در میان خصوصیاتى که ذکر شده است آنچه که نظر بنده را جلب میکند این «شهر التّوبة و الانابه» است؛ این توبه و انابه، به طور طبیعى یک معنایى را در خودش مندرج دارد. وقتى میگوییم از راه خطا برگردیم، معنایش این است که نقطه خطا را، راه خطا را شناسایى کنیم؛ این خیلى مهم است. ما همین طور که داریم حرکت میکنیم، غالباً این جور هستیم که از کار خودمان، از خطاى خودمان، از تقصیرى که میکنیم، غفلت میکنیم؛ توجه نمیکنیم به اشکالى که در کار خودمان وجود دارد...این توبه و انابه که فرمودند، قدم اوّلش این است که به عیب کار توجه کنیم، بفهمیم کجاى کار ما اشکال دارد؛ خطامان کجاست، گناهمان کجاست، تقصیرمان کجاست. از شخص خودمان هم شروع کنیم، تا بعد برسیم به دایرههاى جمعى وسیعتر...
👤 #مقام_معظم_رهبری 27/5/89
#استقبال_رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_927650905.mp3
12.69M
#شرح_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهل_دو_7
👌 هفتم
👤 استاد #اعوانی
دعا #چهل_دو
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) " هنگام #ختم_قرآن "
دعا #چهل_دو
👌متن و صوت دعا 👇
📋 https://b2n.ir/652186
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️توصیه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
به خواندن #صحیفه_سجادیه و خواندن #نماز های قضای بجا مانده
📜 محدث عظیم و سالک وارسته مرحوم #مجلسی اول می فرماید :
در اوایل جوانی مایل بودم نماز شب بخوانم.
اما نماز قضا بر عهده ام بود و به همین دلیل
احتیاط می کردم و نمی خواندم.
خدمت شیخ بهایی (ره) عرض نمودم .
فرمودند : ((نماز قضا بخوان)).
اما من با خود می گفتم :
نماز شب ویژگی های خاص خود را دارد
و با نماز های واجب فرق می کند.
یک شب بالای پشت بام خانه ام در خواب و بیداری بودم که
امام زمان (عج) را در بازار خربزه فروشان اصفهان
در کنار مسجد جامع دیدم.
با شوق و شعف نزد او رفتم و سوالاتی کردم از جمله
خواندن #نماز_شب .
فرمودند : (( نماز های قضایت را بخوان !))
عرض کردم:
(( یابن رسول الله ُ همیشه دستم به شما نمی رسد !
کتابی به من بدهید که به آن عمل کنم.))
فرمودند :
برو از آقا محمد تاج کتاب بگیر !
در خواب گویا اورا می شناختم ُ رفتم کتاب را از او گرفتم
و مشغول خواندن بودم و می گریستم که از خواب بیدار شدم.
از ذهنم گذشت که شاید محمد تاج همان #شیخ_بهایی است
و منظور امام از تاج این است که شیخ بهایی ریاست
شریعت را در آن دوره به عهده دارد.
نماز صبح را خواندم و خدمت ایشان رفتم.
دیدم شیخ با سید گلپایگانی مشغول مقابله
صحیفه سجادیه است.
ماجرا را برایش نقل کردم . فرمودند:
انشاء الله به چیزی که می خواهی می رسی !.
بعد ناگهان یاد جایی که امام را در آن ملاقات کرده بودم افتادم
و به کنار مسجد جامع رفتم.
در آنجا آقا حسن تاج را دیدم که از آشنایان قدیم بود.
مرا که دید گفت :
ملا محمد تقی ! من از دست طلبه ها به تنگ آمده ام.
کتاب را از من می گیرند و پس نمی دهند.
بیا برو خانه یک سری کتب به تو می دهم.
مرا به خانه اش برد . در اتاقی را باز کرد و گفت :
هر کتابی را که می خواهی بر دار !
کتابی را بر داشتم !
ناگهان دیدم همان کتابی است که دیشب در خواب دیده بودم.
صحیفه سجادیه بود.
به گریه افتادم و برخاساتم و بیرون آمدم.
گفت باز هم بر دار !
گفتم همین بس است.
پس شروع کردم به تصحیح و مقابله و
آموختن صحیفه سجادیه به مردم و
چنان شد که از برکت این کتاب بسیاری از اهل اصفهان مستجاب الدعوه شدند.
👈 مرحوم مجلسی دوم می فرماید :
« مجلسی اول چهل سال از عمر خود را صرف ترویج صحیفه سجادیه کرد
و انتشار این کتاب توسط او باعث شد که اکنون خانه ای نیست که صحیفه سجادیه در آن نباشد !!!!
این حکایت بزرگ باعث شد بر صحیفه شرح فارسی بنویسم که عوام و خواص از آن بهره مند شوند.»
📗 متن کامل صحیفه سجادیه👇
https://www.erfan.ir/farsi/sahifeh
📗 #صحیفه_سجادیه_گویا_فارسی
ترجمه گویای کل صحیفه سجادیه
باصدای استاد #ریاحی 👇
https://rasekhoon.net/media/3437/
🖋کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
https://eitaa.com/sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 توصیه #امام_زمان عجل به مرحوم #مجلسی اول پدر صاحب کتاب بحارالانوار
❇️ صحیفه سجادیه را بخوان
👤استاد #عالی
🙏 کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
@sahife2
سلسله مباحث
#بهترین_زندگی_در_پرتوی_سخنان_امام_سجاد علیه السلام
در #صحیفه_سجادیه
◀️ #برکت دارايي
👈 بخشي از دعاي #بیستم :
⏺ خداوند دارايی مؤمن را به وسيله برکت افزون ميکند.
https://b2n.ir/sahife2_020
https://eitaa.com/sahife2/24967
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#منتخب
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ... ، وَ وَفِّرْ مَلَكَتِى بِالْبَرَكَةِ فِيهِ🔹
🔸خداوندا! درود بر محمد و آل او فرست ،... و در دارائى من بركت ده🔸
👈رمز و راز #برکت در دارایی
https://www.google.com/amp/s/article.tebyan.net/Article/AmpShow/191032
#بیستم #مکارم_اخلاق #دعا_بیستم_23
❇️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_249
اجبار نفس بر انجام کار خیر
َقَالَ (علیه السلام): أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ، مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ.
امام علی علیه السلام: بهترين كارها آن است كه با ناخشنودى در انجام آن بكوشى.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ بهترين عمل ها
📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به برترين اعمال اشاره كرده مىفرمايد: «برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى»؛ (أَفْضَلُ الاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ).
اشاره به اينكه، كارى است برخلاف خواسته نفس؛ مثل اينكه مىخواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نيست، يا از ارتباط نامشروعى بپرهيزد كه نفس تمايل به آن دارد و يا قدرت بر انتقام پيدا كرده ونفس تمايل به آن دارد و او از انتقامجويى بپرهيزد. در تمام اين موارد كه نفس انسان تمايل به فعل معروف يا ترك منكر ندارد هنگامى كه افراد با ايمان در برابر خواسته نفس مقاومت كنند و آن معروف را به جا آورند و آن منكر را ترك كنند، عملى بسيار پرفضيلت انجام دادهاند، چراكه هم كار خير انجام شده و هم نفس سركش تحت رياضت قرار گرفته و از طغيان آن پيشگيرى شده است.
اكثر شارحان نهجالبلاغه در اينجا تصريح كردهاند كه اين گفتار حكيمانه شبيه حديث معروف پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله است كه در بسيارى از منابع آمده است؛ آن حضرت فرمود: «أفْضَلُ الاَْعْمال أحْمَزُها بهترين اعمال عملى است كه سختتر و قوىتر و پرمشقتتر باشد».
منتها امام عليه السلام شاخه خاصى از آن حديث نبوى را بيان كرده، زيرا مشقتبار بودن يك عمل گاه به واسطه انجام دادن كارهاى بدنى سنگين است و گاه به سبب طول مدت و گاه به علّت فراهم نبودن مقدمات و نيز گاهى بهواسطه مخالفت نفس با آن است كه امام عليه السلام روى همين نكته تكيه فرموده است. دليل آن هم روشن است؛ پاداشهاى مادى در عرفِ عقلا همواره متناسب با مقدار زحمتى است كه براى كارى كشيده مىشود و به همين دليل كار پرزحمتتر پاداش و مزد و اجرت بيشترى دارد. پاداشهاى الهى نيز همينگونه است؛ هرقدر عمل سختتر و پرمشقتتر باشد، پاداشش نزد خداوند بيشتر است و اينگونه احاديث به هنگامى كه انسان در انجام وظايف خود يا ترك گناه گرفتار زحمت و مشقت شديدى مىشود اسباب آرامش روح است، زيرا مىداند هرچه زحمتش بيشتر باشد لطف و كرامت و عنايت حق به او بيشتر است.
بعضى از بزرگان مانند علامه مجلسى؛ در بحارالانوار در اينجا به اِشكالى اشاره كردهاند و آن اينكه اين كلام حكيمانه در بدو نظر با رواياتى كه مىگويد : «نِيَّةُ الْمُؤمِنُ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ» منافات دارد، زيرا «نيت» به تنهايى كار آسانى است وعمل است كه غالباً داراى مشكلاتى است. سپس پاسخ سيد مرتضى را درباره حل اين اشكال پذيرفته كه مىفرمايد: «خير» (در حديث نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ) به معناى افعل تفضيل نيست بلكه اشاره به اين است كه نيت مؤمن همواره خير خوب است. ولى هرگاه به تفسيرى كه از امام باقر عليه السلام در بحارالانوار نقل شده مراجعه مىشود اشكال بدون تكلف حل مىگردد آنجا كه مىفرمايد: «نِيَّةُ الْمُوْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِکَ لاَِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَنِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِکَ لاَِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لايُدْرِكُهُ؛ نيت مؤمن از عمل او بهتر است، زيرا همواره قصد كارهاى (مهمى) را دارد كه به آن نمىرسد و نيت كافر از عمل او بدتر است، زيرا قصد كارهاى بدترى را دارد كه به آن دسترسى پيدا نمىكند» ، بنابراين بهتر بودن نه ازنظر فضيلت است، بلكه ازنظر همت وقصد والاست.(
#نهج_البلاغه_حكمت_249
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_130
وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِّلَّةِ إِبْرَهِيمَ إلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَهُ فِى الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِى الْأَخِرَةِ لَمِنَ الصَّلِحِينَ
كیست كه از آئین ابراهیم روى بگرداند، مگر كسى كه خود را (فریب داده و) بىخردى كند؟ و همانا ما او را در این جهان برگزیدیم و قطعاً او در جهان دیگر (نیز) از صالحان است.
🔴 در آیات قبل، گوشههایى از اهداف و شخصیّت حضرت ابراهیم بیان گردید. این آیه با توجّه به تابناكى وپاكى چهره ابراهیم وآئین او مىپرسد، چه كسى جز افراد نادان وسفیه از ابراهیم واهداف او اعراض مىكند؟! آئین او به قدرى ارزش دارد كه پیامبر صلى الله علیه وآله مفتخر است كه راه او راه ابراهیم است.
⏺ سفیه كسى است كه منطق، مكتب، رهبر و راه حقّ را نادیده گرفته و به دنبال هوسهاى خود یا دیگران رهسپار شود. «سفه نفسه»
⏺ اعراض از دیندارى و خردورزى ، دلیل بى خردى است. «منیرغب... سفه نفسه»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ سلام الله ما کر اللیالی
و جاوبت المثانی و المثالی
علی وادی الاراک و من علیها
و دار باللوی فوق الرمال
دعاگوی غریبان جهانم
و ادعو بالتواتر و التوالی
به هر منزل که رو آرد خدا را
نگه دارش به لطف لایزالی
منال ای دل که در زنجیر زلفش
همه جمعیت است آشفته حالی
ز خطت صد جمال دیگر افزود
که عمرت باد صد سال جلالی
تو میباید که باشی ور نه سهل است
زیان مایه جاهی و مالی
بر آن نقاش قدرت آفرین باد
که گرد مه کشد خط هلالی
فحبک راحتی فی کل حین
و ذکرک مونسی فی کل حال
سویدای دل من تا قیامت
مباد از شوق و سودای تو خالی
کجا یابم وصال چون تو شاهی
من بدنام رند لاابالی
خدا داند که #حافظ را غرض چیست
و علم الله حسبی من سؤالی
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
وادی اَلْاَراکَ: وادی الاراک در مکه واقع است متّصل به غیقة. منطقه ای فرعی پائین ثافل میان مکه و مدینه.
ولایت اراک در ایران قدیم منطقه ی وسیعی راازقم تا اصفهان را شامل می شد
#حافظ_غزل_463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ سلام الله ما کر اللیالی و جاوبت المثانی و المثالی علی وادی الاراک و من علیها و دار باللوی فوق الر
👈سلام ودرود خدا تاآن هنگام که شبها ازپی هم به ترتیب می آیند وتکرار می شوند و تارهای دوّم و سوّم عود منظِم وهماهنگ و همنوا پاسخ می دهند….
درود خدا….. بر درّه ی اَراک و ساکنان آنجا و بر خانه ای که بر فراز تپه های شنی آنجاست باد.
برای تمام غریبان جهان پی درپی وبی وقفه دعامی کنم.
خدایا محبوب من درجایی که منزل اختیارنمود عنایت ولطف خویش راشامل حال اوکن وازبلایا محفوظ نگاه دار.
ای دل دربند وزنجیرزلفش منال که تنها تو پریشانحال نیستی همه ی جمعیّت دلهای عاشقان که دربند زلفش گرفتارند پریشانحال وآشفته خاطرند.
به لطفِ موهای لطیف گِرداگردرخسارت صدها حُسن وزیبایی دیگربررخسارت افزوده شد آرزومندم که صدهاسال شمسی باشکوه وعزّت زنده باشی.
(ای محبوب من نگران من مباش…) آنچه که اهمیّت دارد این است که وجود تو سالم باشد وگرنه خسارتهای مالی وزوال مقامات و منصب های دولتی آسان وقابل تحمّل است.
آفرین ومرحبا برآن نقّاش خلقت وقدرت آفرینش خداوند که باظرافت ولطافت گِرداگِردِ روی ماهِ توخطّ هلالی نقش زده وبه زیبایی وجمال توافزوده است.
عشق و محبّت تو در هر لحظه مایه ی آرامش و آسایش من و یاد تو درهرحالی که بوده باشم مونس و همدم من است.
اشتیاق واندیشه ی عشق توتاروزرستاخیز درقلب من خواهد بود وهرگزقلبم ازشوق تو لحظه ای خالی نخواهد ماند.
من که بدنام وبی قید وبند وولگرد ودربدرهستم چگونه خواهم توانست به حریم وصال تودسترسی پیدا کنم؟
خداوند نیک می داند که هدف ومقصود حافظ ازاین صحبت ها چیست .. آگاهی خداوند کافیست و بس!!
#حافظ_غزل_463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#تحفه_ای_بنام_مناجات_شعبانیه
🌺 دقایقی تأمل در فقرات #مناجات_شعبانیه
✳️ إِلَهِی وَ أَنَا عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ قَائِمٌ بَیْنَ یَدَیْکَ مُتَوَسِّلٌ بِکَرَمِکَ إِلَیْکَ إِلَهِی أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَیْکَ مِمَّا کُنْتُ أُوَاجِهُکَ بِهِ مِنْ قِلَّهِ اسْتِحْیَائِی مِنْ نَظَرِکَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْکَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِکَرَمِکَ إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إِلا فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ وَ کَمَا أَرَدْتَ أَنْ أَکُونَ کُنْتُ فَشَکَرْتُکَ بِإِدْخَالِی فِی کَرَمِکَ وَ لِتَطْهِیرِ قَلْبِی مِنْ أَوْسَاخِ الْغَفْلَهِ عَنْکَ إِلَهِی انْظُرْ إِلَیَّ نَظَرَ مَنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِکَ فَأَطَاعَکَ یَا قَرِیبا لا یَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ وَ یَا جَوَادا لا یَبْخَلُ عَمَّنْ رَجَا ثَوَابَهُ إِلَهِی هَبْ لِی قَلْبا یُدْنِیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ وَ لِسَانا یُرْفَعُ إِلَیْکَ صِدْقُهُ وَ نَظَرا یُقَرِّبُهُ مِنْکَ حَقُّهُ إِلَهِی إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِکَ غَیْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِکَ غَیْرُ مَخْذُولٍ وَ مَنْ أَقْبَلْتَ عَلَیْهِ غَیْرُ مَمْلُوکٍ [مَمْلُولٍ].
✳️ خدایا و من بنده تو و فرزند بنده توام، در برابرت ایستادهام، به کرمت به حضرت تو متوسّلم. خدایا، بندهاى هستم، که به درگاهت از آنچه که با آن با تو روبرو بوده ام از کمى حیایم از مراقبتت نسبت به من بیزارى می جویم و از تو درخواست گذشت می کنم، زیرا گذشت صفتى درخور کرم توست. خدایا برایم نیرویى نیست که خود را بوسیله آن از عرصه نافرمانی ات بیرون برم، مگر آنگاه که به محبّتت بیدارم سازى، و آنچنانکه خواستى باشم، پس تو را شکر گذارم، براى اینکه در آستان کرمت واردم کردى، و هم اینکه دلم را از آلایه هاى غفلت از حضرتت پاک نمودى. خدایا بر من نظر کن، نظر به کسی که صدایش کردى و تو را اجابت کرد، و به یاری ات به کارش گماشتى و او از تو اطاعت کرد، اى نزدیکى که از فریفتگان دور نمی شود، و اى سخاوتمندى که از امید بستگان به پاداشش دریغ نمی ورزد. خدایا، قلبى به من عنایت کن، که اشتیاقش او را به تو نزدیک کند، و زبانى که صدقش به جانب تو بالا برده شود؛ و نگاهى که حق بودن او را به تو نزدیک نماید، خدایا، کسی که به تو شناخته شد، ناشناخته نیست، و آنکه به تو پناهنده شد خوار نیست، و هرکه را تو به او روى آورى برده نیست.
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺 سه نقطه کلیدی در یک فقره کوتاه #مناجات_شعبانیه :
إِلَهی هَب لی قَلباً یُدنیهِ مِنکَ شَوقُهُ و لِساناً یُرفَعُ إِلَیکَ صِدقُهُ و نَظَراً یُقَرِّبُهُ مِنکَ حَقُّهُ
[خدای من] به من عطـا کن دلی که شـوق، او را به تـو نزدیک کند. آلودگی ما به مادیات وگناه این شـوق را در دل میمیراند، اُنس ما با قـرآن، دعـا، نوافـل و درست بهجا آوردن فرائـض این شـوق را در دل برمیانگیزد. زبانِ صادق، سخن باصداقت حرفی که در آن شائبهای از مادّیت و خودخواهی و هواپرستی نباشد، این سخنی است که به سمت خدا بالا میرود. نگاهِ حقیقتآمیز؛ نگاهِ حقانی به مسائل، نه نگاهِ جانبدارانه، هوسگرانه و کاسبکارانه. مسائل را با نگاه طرفداری از حق، دنبالهی حق بودن، با این نظر نگاه کنیم. آنوقت این نگاه به خدا نزدیک میشود.
#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#شرح استاد حسین #انصاریان
بر دعای #چهل_چهار
دعای #امام_سجاد (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه #رمضان "
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_چهار_10
«10» وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ
و ما را در اين ماه توفيق ده، كه با خويشاوندان خود با نيكى و صله رحم ارتباط پيدا كنيم، و با احسان و بخشش به همسايگان خود رسيدگى نماييم، و اموال خود را از مظالم و حقوق مردم پاك كنيم، و با بيرون كردن زكات، ثروت و مال خود را در مدار پاكى قرار دهيم، و با كسى كه با ما قهر كرده آشتى نموده و با آن كه به ما ستم روا داشته، به عدالت و انصاف معامله كنيم، و با شخصى كه با ما دشمنى كرده، از در مسالمت در آييم، مگر كسى كه در راه تو، و به خاطر تو با او دشمنى شده باشد؛ همانا او دشمنى است كه با او دوستى نكنيم، و حزبى است كه به او دست صداقت ندهيم.
#چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
🔴 در این فراز ملكوتى به چند مسئله بسيار مهم خانوادگى، اجتماعى، مالى، اخلاقى و سياسى اشاره شده است.
1- #صله_رحم
2- #همسايه
3- #مال_حلال مخلوط به حرام
4- آشتى با آن كه در #قهر و هجر است.
5- #انصاف و مدارا
6- دشمنى با دشمنان خدا (#تبری)
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 270
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
https://eitaa.com/sahife2/40675
قسمت اول
#صله_رحم_قرآن_روایات 1
🔴 قرآن مجيد در بيست و سه مورد به اهل ايمان و ساير مردم سفارش اقوام و ذوىالقربى و #صله_رحم را نموده، و اين همه تأكيد تحت اين عنوان كه با مال و ارث و اداى حقوق نسبت به آنان از آنان رعايت كنيد، دليل بر اهميّت صله رحم در پيشگاه حضرت حق است.
حضرت صادق عليه السلام در توضيح آيه شريفه:
الَّذينَ يَصِلُونَ ما امَرَ اللَّهُ بِهِ انْ يُوصَلَ
و آنچه را خدا به پيوند آن فرمان داده پيوند مىدهند.
مىفرمايد:
از جمله امورى كه حضرت حق امر به اتصال كردهاند صله رحم و رسيدگى به اقوام است، و نهايت تأويل آيه، صله مردم نسبت به ما اهل بيت است. صله نسبت به اهل بيت عليهم السلام، قبول ولايت و امامت آن بزرگوار و تأسّى به آنان در اخلاق و اعمال و اطاعت از امر و نهى ايشان است.
قطع رحم آن چنان مورد نفرت حق است كه در قرآن مجيد فرموده است:
وَ الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ مَا امَرَ اللَّهُ بِهِ انْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِى الاْرْضِ اولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدّارِ
و كسانى كه عهد خدا را پس از استوار كردنش مىشكنند، و پيوندهايى را كه خدا به برقرارى آن فرمان داده مىگسلند، و در زمين فساد مىكنند، لعنت و فرجام بد و دشوار آن سراى، براى آنان است.
الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما امَرَ اللَّهُ بِهِ انْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِى الاْرْضِ اولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ
آنان كسانى هستند كه پيمان خدا را [كه توحيد و وحى و نبوت است] پس از استوارىاش [با دلايل عقلى و علمى و براهين منطقى با عدم وفاى به آن] مىشكنند و آنچه را خدا پيوند خوردن به آن را فرمان داده است [مانند پيوند با پيامبران و كتابهاى آسمانى و اهل بيت طاهرين و خويشان] قطع مىنمايند و در زمين تباهى و فساد بر پا مىكنند، آنانند كه زيانكارند.
وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذى تَسائَلُونَ بِهِ وَ الاْرْحامَ انَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً
و از خدايى كه به نام او از يكديگر درخواست مىكنيد، پروا كنيد و از [قطع رابطه با] خويشاوندان بپرهيزيد. يقيناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است.
امام صادق عليه السلام در توضيح آيه مىفرمايد:
منظور از ارحام در اين آيه اقوام مردمند كه خداوند نسبت به آنان امر به صله فرموده و آن را بزرگ دانسته است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 271
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2