#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_308
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_120
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و إِذَا أَرَدْتَ بِقَوْمٍ فِتْنَةً أَوْ سُوءا فَنَجِّنِى مِنْهَا لِوَاذا بِكَ، وَ إِذْ لَمْ تُقِمْنِى مَقَامَ فَضِيحَةٍ فِى دُنْيَاكَ فَلا تُقِمْنِى مِثْلَهُ فِى آخِرَتِكَ🔹
🔸و چون گروهى را #فتنه و آزمايش خواهى يا عذابى نازل كنى مرا كه پناه به تو آورده از آن رهايى ده و چنان كه در دنيا مرا رسوا نساختى در آخرت هم رسوا مساز و نعمت هاى نخستين خود را در باره من به نعمت هاى آخرين پيوسته كن🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_121
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و اشْفَعْ لِى أَوَائِلَ مِنَنِكَ بِأَوَاخِرِهَا، وَ قَدِيمَ فَوَائِدِكَ بِحَوَادِثِهَا، وَ لا تَمْدُدْ لِى مَدّا يَقْسُو مَعَهُ قَلْبِى، وَ لا تَقْرَعْنِى قَارِعَةً يَذْهَبُ لَهَا بَهَائِى ، وَ لا تَسُمْنِى خَسِيسَةً يَصْغُرُ لَهَا قَدْرِى وَ لا نَقِيصَةً يُجْهَلُ مِنْ أَجْلِهَا مَكَانِى🔹
🔸و عطاياى ديرين را به عطاياى تازه متصل گردان و چنان مرا سرگرم نعمت مساز كه دل مرا سخت گرداند و به مصيبتى مبتلا مكن كه آبروى من برود و مرا به صفتى شهره مساز كه قدر من كم شود و به عيبى مبتلا مكن كه مكانت من مجهول گردد🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_122
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تَرُعْنِى رَوْعَةً أُبْلِسُ بِهَا، وَ لا خِيفَةً أُوجِسُ دُونَهَا، اجْعَلْ هَيْبَتِى فِى وَعِيدِكَ، وَ حَذَرِى مِنْ إِعْذَارِكَ وَ إِنْذَارِكَ، وَ رَهْبَتِى عِنْد تِلاوَةِ آيَاتِكَ🔹
🔸و ترسى در دل من مينداز كه از رحمت تو نوميد شوم و بيمى نه كه در باطل جان استوار گردد اما توفيق ده كه از عذاب تو بترسم و از اتمام حجت و وعيد تو بيمناك باشم و هنگام تلاوت آيات تو بیمناک شوم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_123
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و اعْمُرْ لَيْلِى بِإِيقَاظِى فِيهِ لِعِبَادَتِكَ، وَ تَفَرُّدِى بِالتَّهَجُّدِ لَكَ، وَ تَجَرُّدِى بِسُكُونِى إِلَيْكَ، وَ إِنْزَالِ حَوَائِجِى بِكَ، وَ مُنَازَلَتِى إِيَّاكَ فِى فَكَاكِ رَقَبَتِى مِنْ نَارِكَ، وَ إِجَارَتِى مِمَّا فِيهِ أَهْلُهَا مِنْ عَذَابِكَ🔹
🔸و شب هاى مرا به #نماز_شب و بيدارى آباد كن تا تنها به عبادت تو برخيزم و به تو آرامش دل يابم و از تو حاجت بخواهم و رهايى خود را از آتش خشم تو به پی در پی طلبم ناه برم به تو از عذاب دوزخ که اهلش در آن گرفتارند🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_120
#عذاب خداوند
وَ إِذَا أَرَدْتَ بِقَوْمٍ فِتْنَةً أَوْ سُوءًا فَنَجِّنِي مِنْهَا لِوَاذًا بِكَ، وَ إِذْ لَمْ تُقِمْنِي مَقَامَ فَضِيحَةٍ فِي دُنْيَاكَ فَلَا تُقِمْنِي مِثْلَهُ فِي آخِرَتِكَ.
و هرگاه خواستى به قومى، #فتنه و عذابى يا بدى اى (فروفرستى)، پس مرا كه به تو پناه بردهام، نجات ده و حال آنكه مرا در دنيايت در مقام رسوايى بهپا نداشتى، پس مانند آن در آخرتت (در مقام رسوايى) مرا بهپا ندار.
عذابهاى الهى كه بر اجتماع يا شهرى نازل مىشود، تمامى انسانهاى آن شهر را در بر خواهد گرفت. چرا كه خاصيّت بلاهاى اجتماعى چنين است. هنگامى كه افراد جامعه در انجام وظائف خود كوتاهى ورزند و به گناه و معصيت و نافرمانى خداوند بپردازند، يقيناً به عذاب خداوند گرفتار خواهند شد. لذا خداوند تعالى اخطار كرده، مىفرمايد: (وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَآصَةً وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ): «و از فتنهاى بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران شما نمىرسد، (بلكه همه را فراخواهد گرفت، چرا كه ديگران سكوت اختيار كردند) و بدانيد خداوند سختكيفر است!» (انفال/ 25.).
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «خداوند - عزّوجلّ - هرگز عموم را به خاطر عمل گروهى خاص، مجازات نمىكند، مگر آن زمان كه منكرات در ميان آنها آشكار گردد و توانايى بر انكار آن داشته باشند و در عين حال سكوت كنند. در اين هنگام خداوند آن گروه خاص و همه توده اجتماع را مجازات خواهد كرد». (تفسير نمونه 131 /7.).
با آن حال امام سجاد عليه السلام كه ظلم و ستم و بىدينى و گناهكارى بنىاميه را مىبيند و سكوت و همراهى مسلمانان را ملاحظه مىنمايد، دست به دعا برداشته، نجات خود را از اين توهّم و عذابِ آنان، درخواست مىنمايد.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_121
تكامل
وَ اشْفَعْ لِي أَوَائِلَ مِنَنِكَ بِأَوَاخِرِهَا، وَ قَدِيمَ فَوَائِدِكَ بِحَوَادِثِهَا، وَ لَا تَمْدُدْ لِي مَدًّا يَقْسُو مَعَهُ قَلْبِي، وَ لَا تَقْرَعْنِي قَارِعَةً يَذْهَبُ لَهَا بَهَائِي، وَ لَا تَسُمْنِي خَسِيسَةً يَصْغُرُ لَهَا قَدْرِي وَ لَا نَقِيصَةً يُجْهَلُ مِنْ أَجْلِهَا مَكَانِي.
و براى من اوّلين نعمتهايت را، با آخِرين آن و سودهاى ديرين را، با تازههاى آن توأم ساز و مرا عمر طولانى كه با آن سنگدل شوم، نده. و بر من مصيبت بزرگى كه با آن، آبرويم از بين برود، وارد نكن و پستىاى را كه با آن، مرتبهام خُرد گردد، دچارم مساز و عيبى را كه به خاطر آن، منزلتم تباه شود، بر من ثابت نگردان.
انسان از آغاز خلقت ضعيف است و تدريجاً از نظر جسمى و روحى رو به رشد و تكامل مىرود، جسم آدمى در دوران جنينى هر روز شاهد خلقت تازهاى و رشد جديدى است، در چهار ماهگى روح به جسم اضافه شده هر دو مسير تكامل را طى مىكنند. بعد از تولد، جسم و روح به تكامل خود ادامه داده، قوا و استعدادهاى خدادادى كه در درون وجودِ وى نهفته، يكى پس از ديگرى شكوفا مىشود. دوران طفوليّت، كودكى، نوجوانى و ميانسالى طى شده، انسان در اوج قلّه تكامل قرار مىگيرد. از اين پس، جسم عقبگردِ خود را آغاز كرده و تدريجاً قواى جسمانى و حتّى عقلانى رو به نزول مىرود و حتّى گاه به مراحل كودكى بازمىگردد، امّا روح هيچگاه عقبگرد ندارد و مراحل تكامل خود را هر روز طى مىكند. حال اگر در نوجوانى و جوانى روح پاك شده و از گناهان دور و به واجبات و مستحبات خو گرفته باشد، در پيرى نيز به تكامل آن مىپردازد ولى اگر به گناه و معصيت آغشته شده باشد در پيرى نيز، مسير تكاملِ همان را طى مىكند و بسيار سخت است كه بازگشتى حاصل كند. لذا امام سجاد عليه السلام از خداوند مىخواهد، عمر طولانى كه با آن معصيت خدا صورت گيرد عطا نشود.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_122
#تلاوت قرآن
وَ لَا تَرُعْنِي رَوْعَةً أُبْلِسُ بِهَا، وَ لَا خِيفَةً أُوجِسُ دُونَهَا، اجْعَلْ هَيْبَتِي فِي وَعِيدِكَ، وَ حَذَرِي مِنْ إِعْذَارِكَ وَ إِنْذَارِكَ، وَ رَهْبَتِي عِنْد تِلَاوَةِ آيَاتِكَ.
و مرا چنان وحشت نده كه نااميد گردم. و چنان بيم نده كه هميشه هراسان باشم. (بلكه) هراس مرا در تهديدهايت، و بيم مرا از مهلت دادنها و ترساندنهايت، و هول مرا هنگام تلاوت آيات خود، قرار ده.
«هَيْبَة»، «حَذَر» و «رَهْبَة» هر سه به معنى خوف و هراس است. ولى «هيبة» ترسى است كه به همراه فروتنى و خضوع باشد و همراه با تعظيم و جلالت دادن است. «حذر» به معنى ترسِ همراه با حذر كردن و پرهيز نمودن. «رهبة» به معنى ترسْ به همراه هول و اضطراب و نگرانى است.
«تِلَاوَةِ آيَاتِك»: منظور تلاوت و خواندن قرآن كريم است كه تجارتيست معنوى كه هيچ كساد و ضررى در آن نيست. (اشاره به فاطر/ 29.) تلاوت قرآن است كه دلها را جلا بخشيده و از زنگار دنيايى پاك مىنمايد (اشاره به حديثى از پيامبر اكرم كنزالعمال/ ح 2441.) و كفّاره گناهان و از بين برنده آتش دوزخ و امانى براى عذاب دردناك دوزخ است. چرا كه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «عَلَيْكَ بِقِرائَةِ الْقُرانْ فَاِنَّ قِرائَتَهُ كَفارَةٌ لِلذُّنُوبِ وَ سِتْرٌ فِى النَّارِ وَ اَمانٌ مِنَ الْعَذابِ». (بحارالانوار 18 /92.) علاوه بر آن تلاوت آيات نورانى قرآن قلب انسان را حيات بخشيده، زنده مىكند و فحشا و منكرات را از او دور مىنمايد. (اشاره به حديث پيامبر اكرم كنزالعمال/ ح 4032.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_123
شب زندهدارى و #نماز_شب
وَ اعْمُرْ لَيْلِي بِإِيقَاظِي فِيهِ لِعِبَادَتِكَ، وَ تَفَرُّدِي بِالتَّهَجُّدِ لَكَ، وَ تَجَرُّدِي بِسُكُونِي إِلَيْكَ، وَ إِنْزَالِ حَوَائِجِي بِكَ، وَ مُنَازَلَتِي إِيَّاكَ فِي فَكَاكِ رَقَبَتِي مِنْ نَارِكَ، وَ إِجَارَتِي مِمَّا فِيهِ أَهْلُهَا مِنْ عَذَابِكَ.
و شبم را با بيدار ساختنم براى بندگىات، و تنها بودنم به شبزندهدارى براى تو، و كوشش كردنم براى خو گرفتن با تو و درخواست نمودن حاجتهايم از تو و رجوع كردن پياپى من بر آزاد ساختنم از آتشت و حفظ نمودنم از عذابت كه سزاوارش ]دوزخيان[، در آن بهسر مىبرد، آباد گردان.
«اعْمُرْ لَيْلِي»: منظور آباد گرداندن شب است و آبادىِ شب، كنايه از شبزندهدارى و تمايل نفس، به عبادت و تهجّد به درگاه الهى است و در مقابلِ آبادىِ شب، خراب شدن آن است، به غفلت، كسالت و اينكه فرصتها از دست برود، خداوند متعال، حضرت ختمى مرتبت صلى الله عليه وآله را به بيدار باشِ شبهنگام امر كرده، مىفرمايد: (وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكْ...): «و پارهاى از شب را به آن (خواندن قرآن و نماز) بيدار باش، در حالى كه (عبادتى) افزون براى توست». (اسراء/ 79.).
شبزندهدارى و نماز شب آنچنان از طرف خداوند تأكيد شده كه پيامبر صلى الله عليه وآله مىفرمايد: «وَ ما زالَ يُوصينى بِقِيامِ اللَّيْلِ حَتَّى ظَنَنْتُ اَنَّ خِيارَ اُمَتى لَنْ يَنامُوا»: «گمان كردم برگزيدگان امّتم شب را نبايستى بخواب روند». (بحارالانوار 333 /73.)، هر كه شبزندهدارى را رها كند ضرر بزرگى كرده.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «فَاِنَّ الْمَغْبُونَ مَنْ غَبَنَ قِيامُ اللَيْل». (معانى الاخبار 342 /1.) چرا كه شرافت مؤمن در اداء نماز شب است. و نيز فرمودهاند: «شَرَفُ المُؤْمِنِ صَلاتُه بِاللَّيْل» (كافى 488 /3.) و اين شرافت از نورانيّتى حاصل مىشود كه در شبِ تاريك خداوند به نماز شب داده است. همچنانكه پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله مىفرمايد: «صَلاةُ اللَّيْلِ نُورٌ» (مستدرك الوسائل 327 /6.).
«تَجَرُّد»: به معنى كوشش كردن است و در اينجا مراد بريدن از غير خدا و خلوت كردن با خداوند است، به گونهاى كه هيچ كس ميان حبيب و محبوب فاصله نيندازد تا آنكه هر دو حبيب يكديگر و محبوب يكديگر گردند. چرا كه حبيب دوست ندارد، مگر محبوب خود را. «تجّرد» در اصطلاح عرفا عبارت است از دور انداختن هر چه غير خداست از قلب و درون، به گونهاى كه در درون انسان و قلب او فقط خدا باشد و بس.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 یا الله
از تو می خواهم
در آخرت پناهم دهی از عذاب و در صحرای محشر رسوایم نکنی
#عمر طولانی ای که در معصیت باشد مرحمت مفرمایی
#تلاوت قرآنی خاشعانه و خاضعانه نصیبم کن
و #توفیق شب زنده داری و #نماز_شب عطایم فرمایی
آمین
👌 دعای #چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_120
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ قد أقبل الیکم شهرالله
🌙 «از قبل از شروع ماه مبارک ، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده میفرمود برای ورود در این عرصهی خطیر و والا و پربرکت؛
«قد اقبل الیکم شهر اللَّه بالبرکة و الرّحمة».
در خطبهی روز جمعهی آخر ماه شعبان، بنا به روایتی اینطور فرمود: خبر داد، توجه داد به مردم که #ماه_رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه #رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصت ها. فرصتهای فراوانی در این ماه در برابر من و شماست. اگر از این فرصتها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره ی عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود»
👤 #مقام_معظم_رهبری
🔗 متن کامل بیانات که توصیه می شود حتما بخوانید ... حتما 👇
۱۳۸۶/۰۶/۲۳
#استقبال_رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_253
سوگند دادن ظالم
قَالَ (علیه السلام): أَحْلِفُوا الظَّالِمَ -إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَهُ- بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ، فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً، عُوجِلَ الْعُقُوبَةَ؛ وَ إِذَا حَلَفَ بِاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ، لَمْ يُعَاجَلْ، لِأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ اللَّهَ تَعَالَى.
امام علی که درود خدا بر او باد در روش سوگند دادن ستمكار فرموذند : آنگاه كه خواستيد ستمكارى را سوگند دهيد از او بخواهيد كه بگويد (از جنبش و نيروى الهى بيزار است» زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزارى، در كيفر او شتاب شود، امّا اگر در سوگند خود بگويد «به خدايى كه جز او خدايى نيست» در كيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگى ياد كرد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ سوگند سريع التأثير:
📜 امام عليه السلام در اين گفتار نورانى دستورى درباره سوگندهاى مؤثر در برابر كارهايى كه ظالمى مرتكب شده مىدهد و مىفرمايد: «هرگاه خواستيد ظالمى را سوگند دهيد اينگونه سوگند دهيد كه از حول و قوه الهى برى است (اگر فلان كار را انجام داده باشد) زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مىرسد (يا به درد سختى مبتلا مىگردد و يا مىميرد) اما اگر چنين سوگند ياد كند: به خدايى كه جز او خدايى نيست (اين كار را نكردهام) در كيفرش تعجيل نمىشود، زيرا خدا را به يگانگى ستوده است»؛ (أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَقُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَإِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لاَِنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى).
از اين سخن امام عليه السلام روشن مىشود كه تعبيرات سوگندها بسيار متفاوت است؛ تعبيرهايى كه مدح و ثناى الهى در آن است سبب تعجيل عقوبت نمىشود اما تعبيرات خشنى كه بر ضد آن باشد، عقوبت را تعجيل مىكند. در حديث معروفى كه در كتب مختلف آمده مىخوانيم: شخصى نزد منصور، خليفه عباسى از امام صادق عليه السلام بدگويى كرد. منصور به دنبال حضرت فرستاد وهنگامى كه امام عليه السلام حضور پيدا كرد عرض كرد: فلان كس درباره شما چنين وچنان مىگويد. امام عليه السلام فرمود: چنين چيزى دروغ است؛ اما بدگويىكننده گفت: دروغ نيست و واقعيت دارد. امام عليه السلام او را به برائت از حول و قوه الهى اگر دروغگو باشد قسم داد. او همين سوگند را ياد كرد و هنوز گفتارش تمام نشده بود كه فلج شد و مانند قطعه گوشتى بىجان به روى زمين افتاد! پاى او را گرفتند و كشانكشان از مجلس بيرون بردند و امام صادق عليه السلام از اين توطئه رهايى يافت.
در رخداد ديگرى مىخوانيم كه منصور دوانيقى به امام صادق عليه السلام عرض كرد : يكى از ياران شما به نام «معلى بن خنيس» مردم را به سوى شما فرا مىخواند و(براى خروج كردن) اموالى ذخيره مىكند. امام عليه السلام فرمود: به خدا سوگند چنين چيزى نبوده است. منصور گفت: من كسى را كه چنين خبرى داده نزد شما حاضر مىكنم. و سپس آن مرد را حاضر كرد. امام عليه السلام رو به آن فرد كرده فرمود: قسم مىخورى؟ عرض كرد: آرى؛ سپس گفت: «وَاللهِ الَّذى لا إلهَ إلّا هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ كه او اين كار را كرده است». امام عليه السلام فرمود: تو خداوند را با اوصاف جلالش مىستايى و او به همين سبب تو را مجازات نمىكند. اينگونه كه من مىگويم قسم بخور. بگو: «بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ وَأَلْجَأْتُ إِلَى حَوْلِي وَقُوَّتِي (كه تو اين سخن را گفتهاى)» آن مرد اينگونه قسم خورد. هنوز كلامش تمام نشده بود كه بر زمين افتاد و مرد. منصور گفت: بعد از اين، كلام هيچ سخنچينى را درباره تو نخواهم پذيرفت.
#نهج_البلاغه_حكمت_253
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_134
تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبَتُمْ وَلاَ تُسئَلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
آنها امتى بودند كه درگذشتند، دست آورد آنها مربوط به خودشان و دست آورد شما نیز مربوط به خودتان است و شما از آنچه آنان انجام دادهاند، بازخواست نخواهید شد.
یكى از اشتباهات بنىاسرائیل این بود كه به نیاكان و پیشینیان خویش، بسیار مباهات و افتخار مىكردند و گمانشان این بود كه اگر خودشان آلوده باشند، به خاطر كمالات گذشتگانشان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. این آیه به آنان هشدار مىدهد كه شما مسئول اعمال خویش هستید، همچنان كه آنان مسئول كردههاى خویش هستند.
⏺ نسبت خویشاوندى، در قیامت كارساز نیست. «لها ماكسبت ولكم ما كسبتم»
⏺ آینده هركس وهر جامعهاى، در گرو عمل خود اوست. «ولاتسئلون عمّاكانوا یعملون»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ که برد به نزد شاهان ز من گدا پیامی
که به کوی می فروشان دو هزار جم به جامی
شدهام خراب و بدنام و هنوز امیدوارم
که به همت عزیزان برسم به نیک نامی
تو که کیمیا فروشی نظری به قلب ما کن
که بضاعتی نداریم و فکنده ایم دامی
عجب از وفای جانان که عنایتی نفرمود
نه به نامهای پیامی نه به خامهای سلامی
اگر این شراب خام است اگر آن حریف پخته
به هزار بار بهتر ز هزار پخته خامی
ز رهم میفکن ای شیخ به دانههای تسبیح
که چو مرغ زیرک افتد نفتد به هیچ دامی
سر خدمت تو دارم بخرم به لطف و مفروش
که چو بنده کمتر افتد به مبارکی غلامی
به کجا برم شکایت به که گویم این حکایت
که لبت حیات ما بود و نداشتی دوامی
بگشای تیر مژگان و بریز خون #حافظ
که چنان کشندهای را نکند کس انتقامی
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_468
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#شرح استاد حسین #انصاریان
بر دعای #چهل_چهار
دعای #امام_سجاد (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه #رمضان "
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_چهار_11
«11» وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ حَتَّى لَا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِكَتِكَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ
و ما را در اين #ماه_رمضان توفيق ده، كه به وسيله اعمال شايسته، كه ما را به سبب آنها از گناهان پاك كنى به تو تقرّب جوييم، و ما را در اين ماه از اين كه بخواهيم اعمال زشت را از سر بگيريم حفظ فرما، و كار بندگى ما در اين ماه به جايى رسد، كه هيچ يك از فرشتگانت نتواند، بالاتر از آنچه ما به جا آورديم، از ابواب بندگى و طاعت براى تو، و انواع اعمالى كه سبب قرب ما به حضرت توست، به پيشگاهت عرضه كند.
#چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_11
🔴 دعا و توسّل در #ماه_رمضان براى شستشوى قلب 1
طبيعت جهان مادّى فنا و نابودى است، محكمترين بناها و حكومتها و قوىترين انسانها بدون اتصال به منبع وحى فرسوده و خاموش مىگردند.
اگر موجودات را به گونهاى بتوان با ذات پاك خداوند پيوند داد و راه آنان را به سوى هدايت حق، باز كرد، رنگ جاودانگى به خود مىگيرند. پيامبران و امامان عليهم السلام و دانشمندان راستين و مجاهدان در راه حق، در تاريخ ابدى هستند. شهيدان و نيكان و اعمال صالح در افكار مردم، جاودانه مىمانند؛ زيرا كه همگى رنگ الهى دارند.
خداوند حكيم در اين زمينه مىفرمايد:
صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عبِدُونَ
[به يهود و نصارى بگوييد:] رنگ خدا را [كه اسلام است، انتخاب كنيد] و چه كسى رنگش نيكوتر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش كنندگان اوييم.
چه رنگى بهتر از رنگ خدايى كه او را عبادت و بندگى مىكنيم و رنگ و بوى مذهبى به خود مىدهيم، بهترين رنگ آن است كه صفا و بقا داشته باشد و چشم اولياى خدا را به خود جلب كند، همرنگ با فطرت و منطق بودن. مشترى آن خدا و بهاى آن بهشت باشد. همه رنگها پاك مىشود، ولى آنچه ابدى است رنگ اخلاص و ايمان الهى است.
براى جاودانگى رنگها و فطرتهاى توحيدى بايد راه نور را به دل بازگذاشت.
«شخصى در ديوار خانهاش سوراخى ايجاد مىكرد؛ امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا اين كار را مىكنى؟ او جواب داد: تا دود اجاق منزل بيرون رود. امام عليه السلام فرمود:
مىتوانى اين منظور را داشته باشى كه روزنهاى براى ورود روشنايى نور قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. يعنى اگر بناست در ديوار روزنهاى ايجاد شود، چرا تنها براى بيرون كردن دود باشد، براى ورود نور نباشد. «2» اگر رنگ خدايى نباشد، رنگهاى ديگر انسان را گيج و سرگردان مىكند. همرنگ شدن با جماعتهاى گمراه، بيشتر انسان را گمراه مىكند و خود مايه رسوايى و خوارى قيامت است.
پيمان شكنى از صفات رذيله برخى انسانهاى سست عنصر است؛ زيرا سبب سوء استفاده از مقدسات و بدعاقبتى است. گاهى يك گناه، زمينه ساز گناهان ديگرى مىشود و بازداشتن ديگران از راه خدا، گناه نابخشودنى است. خداوند به چنين افرادى توصيه مىفرمايد:
وَلَا تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
و پيمان خدا را به بهايى اندك نفروشيد؛ زيرا آنچه نزد خداست، براى شما بهتر است، اگر بدانيد [كه ارزش وفاى به پيمان خدا قابل مقايسه با همه دنيا نيست.
همه سرمايههاى جاودانى آدمى خدادادى هستند و از همه سرمايههاى مادى بشرى مفيدتر و ماندگارترند. به همين دليل قرآن به ما هشدار مىدهد كه سرمايههاى وجود خود را از فناپذيرى نجات بخشيد؛ و در صندوق پساندازى ذخيره كنيد و گذشت شب و روز آن را به فنا و نيستى سوق نمىدهد و در حافظه طبيعت ثبت شده و آثار آنها، در دنيا و آخرت نمايان مىگردد.
مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ وَ لَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
آنچه [از ثروت و مال] نزد شماست، فانى مىشود و آنچه [از پاداش و ثواب] نزد خداست، باقى مىماند، و قطعاً آنان كه [براى دينشان] شكيبايى ورزيدند، پاداششان را بر پايه بهترين عملى كه همواره انجام مىدادهاند، مىدهيم.
از دست دادن الطاف الهى براى به دست آوردن كاميابى اندك، ساده نگرى محض است. هيچ مشترى بهتر از خدا نيست، چون جنس معمولى يا كم ارزشى را هم به قيمت گران مىخرد. بنابراين دل كندن از مادّيات و پيوسته با خدا بودن و پايبندى به تعهّدات دينى و وفاى به عهد؛ نياز به صبر و مخالفت با هواى نفس دارد.
اگر كسى حيات طيّبه بخواهد بايد در پى روحى پرفتوح و دلى آرام باشد، مؤمن به نور خدا مىبيند و مشمول دعاى رحمت فرشتگان و تأييدات غيبى پروردگار مىگردد.
قلب انسان در ماه رمضان كه شهر الطَّهُور و ماه پاكيزگى و صفا و سازندگى جان و روح است، با برپايى عبادتهاى شبانه و سحرگاهى، صيقل مىيابد و اگر به سان زغال سنگ هم باشد، تبديل به الماس شفاف و باارزش مىگردد.
شب زنده دارى از صفات با صفاى بزرگان دين است. اگر اين ويژگى با روزه روز همسان گردد و اعضاى بدن هم همكارى كنند، نهادينه شدن طهارت در دل و جان قطعى است؛ زيرا اين گونه روزهدارى در اعماق وجود انسان ريشه مىدواند و هر جا زنگارى رسوب يافته باشد؛ مىزدايد.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 290
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_11
🔴 دعا و توسّل در #ماه_رمضان براى شستشوى قلب 2
روزه و هر عبادتى دو چهره ظاهر و باطن دارد، چهره ظاهر آن عبارت از ايجاد پيكره عبادت و دعا به شكل صحيح با تمام اجزا و شرايط و احتياط است. ولى چهره باطن و ملكوت عمل، مربوط به اندامهاى ظاهرى نيست، بلكه عمل قلبى و باطنى بوده كه برپايى عمل به انگيزه رضاى خداوند و تقرّب به اوست.
دامهاى شيطانى را كه ابليس ملعون بر سر راه انسانها گسترانيده در زمينه كشاندن مستمرّ انسان به وادى بىبندوبارى است. از اين رو آنگاه كه انسان با زحمت و رنج بسيار از كيدهاى او رهايى مىيابد؛ دام ديگرى را در مسير او قرار مىدهد و چه بسا گمان مىكند از نيرنگهاى شيطانى رسته است.
بنابراين بايد چهره باطنى اعمال را نيز از دام ابليس رهانيده و عمل را خالصانه به درگاه خداوند تقديم بداريم، تا چهره ملكوتى انسان بيمه دستگاه حق گردد.
امام على عليه السلام درمان حقيقى شخصيت آدمى را، روزه جان مىداند و مىفرمايد:
دَوَاءُ النَّفْسِ الصَّوْمُ عَنِ الْهَوَى وَ الْحِمْيَةُ عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْيا.
داروى نفس، خويشتن دارى از هوس؛ و پرهيز كردن از لذّتهاى دنيا است.
رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در باب اهتمام به عبادت و نقش آن در حيات انسان مىفرمايد:
أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبادَةَ فَعانَقَها وَ أَحَبَّها بِقَلْبِهِ وَ باشَرَها بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَها، فَهُوَ لايُبالِى عَلَى ما أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيا عَلى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْرٍ.
برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود، پس دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن درآميزد و خويشتن را وقف آن گرداند، پس چنين شخصى را باكى نباشد كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 290
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_چهار_11
🔴 خدایا به ما توفيق ده كه در اين #ماه_رمضان به سوى تو تقرب جوييم
با اعمال شايسته اى كه ما را از لوث گناهان پاك كنند
و از اينكه دوباره عيوب و زشتيها را از سر گيريم، حفظ كنند.
تا اينكه هيچ فرشته اى از فرشتگان مامور بندگان، چيزى از گناهمان بر تو نياورد
مگر آنكه از طاعت و بندگى ما و تقرب به درگاهت، كمتر باشد.
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ «از خدا بخواهید؛ واقعاً کمک بخواهید! #ماه_رمضان در پیش است؛ #روزه فرصت است، #دعا فرصت است، بیداری شبها فرصت است، #نماز_شب که قاعدتاً مؤمنین در اینجور شبها بیشتر توفیق پیدا میکنند بخوانند، فرصت است؛ دعا کنید، تضرّع کنید و از خدا بخواهید که شما را موفّق کند» ۱۳۹۵/۳/۱۶
👤 #مقام_معظم_رهبری
#استقبال_رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_309
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2