eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ سوگند سريع التأثير: 📜 امام عليه السلام در اين گفتار نورانى دستورى درباره سوگندهاى مؤثر در برابر كارهايى كه ظالمى مرتكب شده مى‌دهد و مى‌فرمايد: «هرگاه خواستيد ظالمى را سوگند دهيد اين‌گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه الهى برى است (اگر فلان كار را انجام داده باشد) زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى‌رسد (يا به درد سختى مبتلا مى‌گردد و يا مى‌ميرد) اما اگر چنين سوگند ياد كند: به خدايى كه جز او خدايى نيست (اين كار را نكرده‌ام) در كيفرش تعجيل نمى‌شود، زيرا خدا را به يگانگى ستوده است»؛ (أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَقُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَإِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لاَِنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى). از اين سخن امام عليه السلام روشن مى‌شود كه تعبيرات سوگندها بسيار متفاوت است؛ تعبيرهايى كه مدح و ثناى الهى در آن است سبب تعجيل عقوبت نمى‌شود اما تعبيرات خشنى كه بر ضد آن باشد، عقوبت را تعجيل مى‌كند. در حديث معروفى كه در كتب مختلف آمده مى‌خوانيم: شخصى نزد منصور، خليفه عباسى از امام صادق عليه السلام بدگويى كرد. منصور به دنبال حضرت فرستاد وهنگامى كه امام عليه السلام حضور پيدا كرد عرض كرد: فلان كس درباره شما چنين وچنان مى‌گويد. امام عليه السلام فرمود: چنين چيزى دروغ است؛ اما بدگويى‌كننده گفت: دروغ نيست و واقعيت دارد. امام عليه السلام او را به برائت از حول و قوه الهى اگر دروغ‌گو باشد قسم داد. او همين سوگند را ياد كرد و هنوز گفتارش تمام نشده بود كه فلج شد و مانند قطعه گوشتى بى‌جان به روى زمين افتاد! پاى او را گرفتند و كشان‌كشان از مجلس بيرون بردند و امام صادق عليه السلام از اين توطئه رهايى يافت. در رخداد ديگرى مى‌خوانيم كه منصور دوانيقى به امام صادق عليه السلام عرض كرد : يكى از ياران شما به نام «معلى بن خنيس» مردم را به سوى شما فرا مى‌خواند و(براى خروج كردن) اموالى ذخيره مى‌كند. امام عليه السلام فرمود: به خدا سوگند چنين چيزى نبوده است. منصور گفت: من كسى را كه چنين خبرى داده نزد شما حاضر مى‌كنم. و سپس آن مرد را حاضر كرد. امام عليه السلام رو به آن فرد كرده فرمود: قسم مى‌خورى؟ عرض كرد: آرى؛ سپس گفت: «وَاللهِ الَّذى لا إلهَ إلّا هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ الرَّحْمانِ الرَّحيمِ كه او اين كار را كرده است». امام عليه السلام فرمود: تو خداوند را با اوصاف جلالش مى‌ستايى و او به همين سبب تو را مجازات نمى‌كند. اين‌گونه كه من مى‌گويم قسم بخور. بگو: «بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ وَأَلْجَأْتُ إِلَى حَوْلِي وَقُوَّتِي (كه تو اين سخن را گفته‌اى)» آن مرد اين‌گونه قسم خورد. هنوز كلامش تمام نشده بود كه بر زمين افتاد و مرد. منصور گفت: بعد از اين، كلام هيچ سخن‌چينى را درباره تو نخواهم پذيرفت. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبَتُمْ وَلاَ تُسئَلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ آنها امتى بودند كه درگذشتند، دست آورد آنها مربوط به خودشان و دست آورد شما نیز مربوط به خودتان است و شما از آنچه آنان انجام داده‌اند، بازخواست نخواهید شد. یكى از اشتباهات بنى‌اسرائیل این بود كه به نیاكان و پیشینیان خویش، بسیار مباهات و افتخار مى‌كردند و گمانشان این بود كه اگر خودشان آلوده باشند، به خاطر كمالات گذشتگانشان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. این آیه به آنان هشدار مى‌دهد كه شما مسئول اعمال خویش هستید، همچنان كه آنان مسئول كرده‌هاى خویش هستند. ⏺ نسبت خویشاوندى، در قیامت كارساز نیست. «لها ماكسبت ولكم ما كسبتم» ⏺ آینده هركس وهر جامعه‌اى، در گرو عمل خود اوست. «ولاتسئلون عمّاكانوا یعملون» ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ که برد به نزد شاهان ز من گدا پیامی که به کوی می فروشان دو هزار جم به جامی شده‌ام خراب و بدنام و هنوز امیدوارم که به همت عزیزان برسم به نیک نامی تو که کیمیا فروشی نظری به قلب ما کن که بضاعتی نداریم و فکنده ‌ایم دامی عجب از وفای جانان که عنایتی نفرمود نه به نامه‌ای پیامی نه به خامه‌ای سلامی اگر این شراب خام است اگر آن حریف پخته به هزار بار بهتر ز هزار پخته خامی ز رهم میفکن ای شیخ به دانه‌های تسبیح که چو مرغ زیرک افتد نفتد به هیچ دامی سر خدمت تو دارم بخرم به لطف و مفروش که چو بنده کمتر افتد به مبارکی غلامی به کجا برم شکایت به که گویم این حکایت که لبت حیات ما بود و نداشتی دوامی بگشای تیر مژگان و بریز خون که چنان کشنده‌ای را نکند کس انتقامی 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد حسین بر دعای دعای (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«11» وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ حَتَّى لَا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِكَتِكَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ و ما را در اين توفيق ده، كه به وسيله اعمال شايسته، كه ما را به سبب آنها از گناهان پاك كنى به تو تقرّب جوييم، و ما را در اين ماه از اين كه بخواهيم اعمال زشت را از سر بگيريم حفظ فرما، و كار بندگى ما در اين ماه به جايى رسد، كه هيچ يك از فرشتگانت نتواند، بالاتر از آنچه ما به جا آورديم، از ابواب بندگى و طاعت براى تو، و انواع اعمالى كه سبب قرب ما به حضرت توست، به پيشگاهت عرضه كند. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 دعا و توسّل در براى شستشوى قلب‏ 1 طبيعت جهان مادّى فنا و نابودى است، محكمترين بناها و حكومت‏ها و قوى‏ترين انسان‏ها بدون اتصال به منبع وحى فرسوده و خاموش مى‏گردند. اگر موجودات را به گونه‏اى بتوان با ذات پاك خداوند پيوند داد و راه آنان را به سوى هدايت حق، باز كرد، رنگ جاودانگى به خود مى‏گيرند. پيامبران و امامان عليهم السلام و دانشمندان راستين و مجاهدان در راه حق، در تاريخ ابدى هستند. شهيدان و نيكان و اعمال صالح در افكار مردم، جاودانه مى‏مانند؛ زيرا كه همگى رنگ الهى‏ دارند. خداوند حكيم در اين زمينه مى‏فرمايد: صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عبِدُونَ [به يهود و نصارى بگوييد:] رنگ خدا را [كه اسلام است، انتخاب كنيد] و چه كسى رنگش نيكوتر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش كنندگان اوييم. چه رنگى بهتر از رنگ خدايى كه او را عبادت و بندگى مى‏كنيم و رنگ و بوى مذهبى به خود مى‏دهيم، بهترين رنگ آن است كه صفا و بقا داشته باشد و چشم اولياى خدا را به خود جلب كند، همرنگ با فطرت و منطق بودن. مشترى آن خدا و بهاى آن بهشت باشد. همه رنگ‏ها پاك مى‏شود، ولى آنچه ابدى است رنگ اخلاص و ايمان الهى است. براى جاودانگى رنگ‏ها و فطرت‏هاى توحيدى بايد راه نور را به دل بازگذاشت. «شخصى در ديوار خانه‏اش سوراخى ايجاد مى‏كرد؛ امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا اين كار را مى‏كنى؟ او جواب داد: تا دود اجاق منزل بيرون رود. امام عليه السلام فرمود: مى‏توانى اين منظور را داشته باشى كه روزنه‏اى براى ورود روشنايى نور قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. يعنى اگر بناست در ديوار روزنه‏اى ايجاد شود، چرا تنها براى بيرون كردن دود باشد، براى ورود نور نباشد. «2» اگر رنگ خدايى نباشد، رنگ‏هاى ديگر انسان را گيج و سرگردان مى‏كند. همرنگ شدن با جماعت‏هاى گمراه، بيشتر انسان را گمراه مى‏كند و خود مايه رسوايى و خوارى قيامت است. پيمان شكنى از صفات رذيله برخى انسان‏هاى سست عنصر است؛ زيرا سبب سوء استفاده از مقدسات و بدعاقبتى است. گاهى يك گناه، زمينه ساز گناهان ديگرى مى‏شود و بازداشتن ديگران از راه خدا، گناه نابخشودنى است. خداوند به چنين افرادى توصيه مى‏فرمايد: وَلَا تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ و پيمان خدا را به بهايى اندك نفروشيد؛ زيرا آنچه نزد خداست، براى شما بهتر است، اگر بدانيد [كه ارزش وفاى به پيمان خدا قابل مقايسه با همه دنيا نيست. همه سرمايه‏هاى جاودانى آدمى خدادادى هستند و از همه سرمايه‏هاى مادى بشرى مفيدتر و ماندگارترند. به همين دليل قرآن به ما هشدار مى‏دهد كه سرمايه‏هاى وجود خود را از فناپذيرى نجات بخشيد؛ و در صندوق پس‏اندازى ذخيره كنيد و گذشت شب و روز آن را به فنا و نيستى سوق نمى‏دهد و در حافظه طبيعت ثبت شده و آثار آن‏ها، در دنيا و آخرت نمايان مى‏گردد. مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ وَ لَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ آنچه [از ثروت و مال‏] نزد شماست، فانى مى‏شود و آنچه [از پاداش و ثواب‏] نزد خداست، باقى مى‏ماند، و قطعاً آنان كه [براى دينشان‏] شكيبايى ورزيدند، پاداششان را بر پايه بهترين عملى كه همواره انجام مى‏داده‏اند، مى‏دهيم. از دست دادن الطاف الهى براى به دست آوردن كاميابى اندك، ساده نگرى محض است. هيچ مشترى بهتر از خدا نيست، چون جنس معمولى يا كم ارزشى را هم به قيمت گران مى‏خرد. بنابراين دل كندن از مادّيات و پيوسته با خدا بودن و پايبندى به تعهّدات دينى و وفاى به عهد؛ نياز به صبر و مخالفت با هواى نفس دارد. اگر كسى حيات طيّبه بخواهد بايد در پى روحى پرفتوح و دلى آرام باشد، مؤمن به نور خدا مى‏بيند و مشمول دعاى رحمت فرشتگان و تأييدات غيبى پروردگار مى‏گردد. قلب انسان در ماه رمضان كه شهر الطَّهُور و ماه پاكيزگى و صفا و سازندگى جان و روح است، با برپايى عبادت‏هاى شبانه و سحرگاهى، صيقل مى‏يابد و اگر به سان زغال سنگ هم باشد، تبديل به الماس شفاف و باارزش مى‏گردد. شب زنده دارى از صفات با صفاى بزرگان دين است. اگر اين ويژگى با روزه روز همسان گردد و اعضاى بدن هم همكارى كنند، نهادينه شدن طهارت در دل و جان قطعى است؛ زيرا اين گونه روزه‏دارى در اعماق وجود انسان ريشه مى‏دواند و هر جا زنگارى رسوب يافته باشد؛ مى‏زدايد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 290 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 دعا و توسّل در براى شستشوى قلب 2 روزه و هر عبادتى دو چهره ظاهر و باطن دارد، چهره ظاهر آن عبارت از ايجاد پيكره عبادت و دعا به شكل صحيح با تمام اجزا و شرايط و احتياط است. ولى چهره باطن و ملكوت عمل، مربوط به اندام‏هاى ظاهرى نيست، بلكه عمل قلبى و باطنى بوده كه برپايى عمل به انگيزه رضاى خداوند و تقرّب به اوست. دام‏هاى شيطانى را كه ابليس ملعون بر سر راه انسان‏ها گسترانيده در زمينه كشاندن مستمرّ انسان به وادى بى‏بندوبارى است. از اين رو آنگاه كه انسان با زحمت و رنج بسيار از كيدهاى او رهايى مى‏يابد؛ دام ديگرى را در مسير او قرار مى‏دهد و چه بسا گمان مى‏كند از نيرنگ‏هاى شيطانى رسته است. بنابراين بايد چهره باطنى اعمال را نيز از دام ابليس رهانيده و عمل را خالصانه به‏ درگاه خداوند تقديم بداريم، تا چهره ملكوتى انسان بيمه دستگاه حق گردد. امام على عليه السلام درمان حقيقى شخصيت آدمى را، روزه جان مى‏داند و مى‏فرمايد: دَوَاءُ النَّفْسِ الصَّوْمُ عَنِ الْهَوَى‏ وَ الْحِمْيَةُ عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْيا. داروى نفس، خويشتن دارى از هوس؛ و پرهيز كردن از لذّت‏هاى دنيا است. رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در باب اهتمام به عبادت و نقش آن در حيات انسان مى‏فرمايد: أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبادَةَ فَعانَقَها وَ أَحَبَّها بِقَلْبِهِ وَ باشَرَها بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَها، فَهُوَ لايُبالِى عَلَى ما أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيا عَلى‏ عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْرٍ. برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود، پس دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن درآميزد و خويشتن را وقف آن گرداند، پس چنين شخصى را باكى نباشد كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 290 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏🔴 خدایا به ما توفيق ده كه در اين به سوى تو تقرب جوييم با اعمال شايسته‏ اى كه ما را از لوث گناهان پاك كنند و از اينكه دوباره عيوب و زشتيها را از سر گيريم، حفظ كنند. تا اينكه هيچ فرشته ‏اى از فرشتگان مامور بندگان، چيزى از گناهمان بر تو نياورد مگر آنكه از طاعت و بندگى ما و تقرب به درگاهت، كمتر باشد. 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ «از خدا بخواهید؛ واقعاً کمک بخواهید! در پیش است؛ فرصت است، فرصت است، بیداری شبها فرصت است، که قاعدتاً مؤمنین در این‌جور شبها بیشتر توفیق پیدا میکنند بخوانند، فرصت است؛ دعا کنید، تضرّع کنید و از خدا بخواهید که شما را موفّق کند» ۱۳۹۵/۳/۱۶ 👤 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
ادامه ختم روزانه کتاب نورانی صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تَذَرْنِى فِى طُغْيَانِى عَامِها، وَ لا فِى غَمْرَتِى سَاهِيا حَتَّى حِينٍ، وَ لا تَجْعَلْنِى عِظَةً لِمَنِ اتَّعَظَ، وَ لا نَكَالا لِمَنِ اعْتَبَرَ، وَ لا فِتْنَةً لِمَنْ نَظَرَ، وَ لا تَمْكُرْ بِى فِيمَنْ تَمْكُرُ بِهِ، وَ لا تَسْتَبْدِلْ بِى غَيْرِى، وَ لا تُغَيِّرْ لِى اسْما، وَ لا تُبَدِّلْ لِى جِسْما، وَ لا تَتَّخِذْنِى هُزُوا لِخَلْقِكَ، وَ لا سُخْرِيّا لَكَ، وَ لا تَبَعا إِلا لِمَرْضَاتِكَ، وَ لا مُمْتَهَنا إِلا بِالانْتِقَامِ لَكَ🔹 🔸و مرا در اسراف كارى سرگردان مگذار و در نادانى و بى خبرى رها مكن، و به رنج و عذاب، مرا پند ديگران مگردان، و موجب عبرت آنان مساز و به مزيد نعمت مرا فتنه بينندگان قرار مده و مانند گروهى كه فريب نعمت خوردند چنان مكن كه فريب خورم و ديگرى را به جاى من بر مگزين و نام مرا بر مگردان و تن مرا به آفت ديگرگون مساز و مضحكه خلق قرار مده و با من عمل مستهزئان مكن و مرا پيرو چيزى مگردان مگر آن چه سبب خشنودى تو باشد و به رنج و تعب نیفکن مگر در راه انتقام از دشمنان تو🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر گرداب وَ لَا تَذَرْنِي فِي طُغْيَانِي عَامِهًا، وَ لَا فِي غَمْرَتِي سَاهِيًا حَتَّى حِينٍ، وَ لَا تَجْعَلْنِي عِظَةً لِمَنِ اتَّعَظَ، وَ لَا نَكَالًا لِمَنِ اعْتَبَرَ، وَ لَا فِتْنَةً لِمَنْ نَظَرَ، وَ لَا تَمْكُرْ بِي فِيمَنْ تَمْكُرُ بِهِ، وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي، وَ لَا تُغَيِّرْ لِي اسْمًا، وَ لَا تُبَدِّلْ لِي جِسْمًا، وَ لَا تَتَّخِذْنِي هُزُوًا لِخَلْقِكَ، وَ لَا سُخْرِيًّا لَكَ، وَ لَا تَبَعًا إِلَّا لِمَرْضَاتِكَ، وَ لَا مُمْتَهَنًا إِلَّا بِالِانْتِقَامِ لَكَ. و مرا در سركشى، سرگردان و در گرداب غفلت، تا مدّت زمانى بى‏خبر رها نكن. و مرا پندِ پندگيران و درس عبرت‏پذيران و موجب گمراهىِ بينندگان، قرار نده. و در ميان كسانى كه با آنها مكر مى‏كنى، با من مكر نكن. و ديگرى را جايگزين من نكن و نامم را تغيير نده و تنم را دگرگون نكن و مرا سبب خنده آفريدگانت و مسخره خود و جز پيرو خوشنودى‏ات قرار نده و جز براى انتقام گرفتن براى تو، خدمت‏گزارم نگردان. «عَامِها»: كسى كه چشم دارد، ولى راه را تشخيص نمى‏دهد و سرگردان گشته است. اين جمله اشاره به آيه 110 سوره انعام است كه خداوند كج انديشان و كسانى را كه حقيقت را درنمى‏يابند و به لجاجت خود ادامه مى‏دهند، چشمان و دلهاى آنها را وارونه و دگرگون كرده و در طغيان و سركشى به حال خود واگذارده تا سرگردان مانند. (وَ نَذَرُهُمْ فِى طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ) «حَتَّى حِين»: منظور وقت و زمان طولانى است يا منظور تا زمان عذاب الهى است و شايد منظور تا مرگ باشد. اين جمله نيز اشاره به آيه 54 سوره مؤمنون دارد كه مى‏فرمايد: آنها كه دين خداوند را رها كردند و هر يك پى عقيده و حزب خود رفتند پس آنان را تا مدتى (كه زمانش معلوم نيست)، در گرداب جهلشان واگذار. (فَذَرْهُمْ فِى غَمْرَتِهِمْ حَتّى حِينٍ) «وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي»: يعنى خداوندا (با كوتاهى و كم‏كارى من در حفظ دينت و كوتاهى در انجام واجبات تو و ترك محرّماتت) ديگرى را بدل و جايگزين من در موقعيت ايمانى‏ام قرار نده. خداوند متعال به مسلمانان صدر اسلام تذكر داده كه جز در راه خداوند از مال خود نگذرند و بخل ورزند و از دين روى برگردانند كه غير از آنان را جايگزين آنان خواهد كرد و جايگزين‏ها همانند قبلى‏ها عمل نخواهند كرد. (مراجعه فرماييد: محمد/ 38.). در تفسير اين آيه آمده است، روزى اصحابْ خدمت پيامبر صلى الله عليه وآله رسيدند در حالى كه كنار اينان سلمان فارسى نشسته بود. يكى از اصحاب سؤال كرد: يا رسول اللّه منظور از اين آيه كدام قوم است؟ پيامبر صلى الله عليه وآله دست بر زانوى سلمان زده، فرمودند: اين شخص و قومش منظور آيه هستند. به خدايى كه جانم در دست اوست، اگر ايمان در كره ثريا باشد، اهل فارس آن را بدست خواهند آورد. (بحارالانوار 52 /22.). «لَا تُغَيِّر»: يعنى اسم مرا از ديوان اهل سعادت محو و نابود مساز كه در آن صورت در ديوان افراد شقى ثبت مى‏گردد و تغيير اسم حاصل مى‏شود و اسم من از افراد بهشتى تغيير كرده، در زمره اهل جهنم وارد مى‏گردد. «لَا تُبَدِّلْ»: يعنى خداوندا جسم مرا به آفات دنيوى و عذاب‏هاى آخرتى و به مسخ شدن در دنيا و آخرت (كه چهره غير انسان داخل محشر گردم ،) تبديل مفرما. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ خدایا مرا در گرداب لحظه ای رها نکن!! 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا مرا لحظه‏اى بخود وامگذار كه در طغيان و سركشى متحير و در گرداب جهل و نادانى، غافل باشم، و سرنوشت مرا پندى براى پندپذيرها و سرانجامى شوم براى عبرت پذيران و آزمايشى براى اهل نظر قرار مده و مرا در ميان آنانكه با آنها مكر مى‏كنى، مورد مكر قرار نده و بجاى من ديگرى را بر مگزين و اسم مرا در زمره‏ى بندگانت تغيير مده و جسم مرا مبدل مساز و مرا وسيله‏ ى استهزاء بندگانت و مورد تمسخر در آستانت قرار مده و چنانم كن كه تنها به دنبال رضايت تو و در انتقام از دشمنانت، تنها در خدمت تو باشم. 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
پیغمبر اکرم(صل الله علیه و آله) : در اولین شب ، درهاى آسمان به ‌روی بندگان گشوده مى ‏‌شود و تا آخرین شب این ماه بسته نخواهد شد. 👈 با این اعمال به استقبال شب و روز اول ماه رمضان بروید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) پس از برای خود و اعتراف به گناه: 🔹و هَذَا مَقَامُ مَنِ اسْتَحْيَا لِنَفْسِهِ مِنْكَ، وَ سَخِطَ عَلَيْهَا، وَ رَضِىَ عَنْكَ، فَتَلَقَّاكَ بِنَفْسٍ خَاشِعَةٍ، وَ رَقَبَةٍ خَاضِعَةٍ، وَ ظَهْرٍ مُثْقَلٍ مِنَ الْخَطَايَا وَاقِفا بَيْنَ الرَّغْبَةِ إِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ🔹 🔸در اين مقام كسى ايستاده است، كه از تو شرمسار، و بر جان خويش ‍ خشمگين و از تو خشنود، با دلى شكسته، و گردنى فرو افكنده، پشتى از بار گناه سنگين، از يك سوى به تو اميدوار و از ديگر سوى از تو ترسان است🔸 🖊کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️توصیه های مرحوم به هنگام آغاز ماه مبارک رمضان 📜برای ورود به میهمانی الهی، رعایت چند نکته لازم و ضروری است: الف) خواندن نماز شکر شایسته است مسلمان به سبب نعمت هدایت و توفیق درک ماه رمضان با فراغت کامل، شکر الهی را به جا آورد. ب) توبه و استغفار پس از خواندن نماز شکر، به خاطر کوتاهی ها و ستم هایی که در حق نفس انجام داده، طلب عفو و گذشت کند. از سستی در اصلاح و پاکی قلب و کم کاری های اعضا و جوارح خود در عبادت و تأخیر توبه نیز بخشش بخواهد. ج) توسل به آستان پروردگار با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، شایسته است به کرم و رحمت الهی متوسل شود و از او درخواست کند تا هر آنچه او را در اجرای دستورهای الهی یاری می دهد، به او ببخشد. د) توسل به معصومین علیهم السلام مهم ترین مسئله ای که پوینده راه معرفت الله در شب اول ماه رمضان باید انجام دهد، توسل به ائمه معصومین علیهم السلام است. باید آبرو و عظمت آنان را در پیشگاه خداوند، شفیع قرار دهد تا آن بزرگان پذیرش اعمال او را در راستای خشنودی خداوند از پروردگار بخواهند. ه) پاک کردن اموال با پرداخت خمس از کارهای مهمی که پس از توبه و پاک کردن قلب و توسل به خدا و معصومین باید انجام دهد، این است که با پرداخت خمس، خوردنی ها، نوشیدنی ها، پوشاک و... را پاک کند. بهتر آن است که خمس اموالش را ابتدای ماه بدهد تا عبادت های او از راه حلال انجام پذیرد. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ✓ 1 🔸 رمضان مهمان بسیار عزیزی است؛ هر سال چند روز شمرده‌ای به نزد ما می‌آید و آن در بین ماه‌ها همانند یوسف در میان برادرانش می‌باشد. پس باید قدرش را بدانیم و آن‌چنان که شایسته‌ی آن است برایش آماده‌گیری نماییم. خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لأَعَدُّوا لَهُ عُدَّهً﴾ [توبه: ۴۶]؛ اگر می‌خواستند بیرون روند، توشه و ساز و برگ آن را آماده می‌کردند. این‌ها جرقه‌های نورانی‌ای جهت آماده‌گیری برای ماه مبارک رمضان هستند: ۱ـ شوق رمضان: در دل محبوب‌ترین فردت را تصور کن که یازده ماه از تو دور بوده است و به تو خبر رسیده که بعد از چند روز می‌آید، چه قدر مشتاق دیدارش هستی؟! ۲ـ اظهار شادمانی: خداوند متعال می‌فرماید: ﴿قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ﴾ [یونس: ۵۸]؛ بگو: به فضل و رحمت خدا (به همین نه چیز دیگر) باید مردمان شادمان شوند؛ این بهتر از چیزهائی است که گرد می آورند. پس خوشحالی نسبت به طاعات و موسم‌های خیرات، فرعی از محبت خداوند متعال است؛ مردم نیک به فضل خدا نسبت به خود که عمرشان را طولانی کرد و آنان را به روزه‌ی رمضان و شب‌زنده‌داری‌هایش رساند، خوشحال هستند. ۳ـ دعا: سلف صالح با دعا به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رفتند و چنین دعا می‌کردند: اللهم بلغنا رمضان، اللهم سلمنا رمضان وسلم رمضان لنا و تسلمه منا متقبلاً؛ خدایا ما را به رمضان برسان و ما را تا ماه رمضان سالم نگه‌دار و رمضان را به سلامت به ما برسان و آن را از ما قبول شده بپذیر. ۴ـ قلب‌ها در میان امید و یأس نسبت به وصول رمضان هستند: همگی مسافریم؛ بعضی در میان راه از سفر باز می‌مانند و بعضی به مقصد می‌رسند. آیا ما به ماه مبارک رمضان می‌رسیم یا عمرمان کوتاه می‌شود همان‌طوری که نسبت به برادران و خواهرانی که سال گذشته با ما روزه گرفتند و طناب عمرشان پاره شد و هرگز نمی‌توانند سال جاری را روزه بگیرند؟ ۵ـ عزم راستین: رمضان یک فرصت است و فرصت اگر از دست برود، گاهی موقع دوباره بر نمی‌گردد؛ پس عزمت را چنان راسخ کن که روزه‌ات با روزه‌های قبلی فرق داشته باشد و با خود بگو: اگر خدا در ماه رمضان به من فرصتی دوباره بخشید، روزه‌ی خداحافظی‌ام را خواهم گرفت. و به نفست بگو: خداوند ماه‌های رمضان زیادی را به من فرصت داد، اما از من خیر زیادی فوت شد، اگر سال جاری به من فرصت دهد، می‌بیند که من چه کار خواهم کرد. و به نفست بگو: امسال تو را به بارگاه پروردگارم عرضه خواهم کرد، آیا تو را قبول می‌کند و یا رد خواهی شد. صداقت، در عزم راستین است؛ خداوند متعال می‌فرماید: ﴿مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً﴾ [الأحزاب: ۲۳]؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که با خدا در پیمانی که با او بسته‌اند، راست بوده‌اند. برخی پیمان خود را بسر برده‌اند و برخی نیز در انتظاراند. آنان هیچ گونه تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود نداده‌اند. 👈ادامه دارد .... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ 2 🔸۶ـ توبه: چگونه در زمین شوره‌زار کشت می‌کنی، باید خاک دلت را قبل از فصل کاشت پاک کنی و آن را با آب توبه و تگرگ انابت و ژاله‌ی استغفار شستشو بدهی. اللهم اغسلنی بالماء والثلج والبرد؛ بار الها! مرا با آب و برف و ژاله بشوی. قلب‌ها محل نظر پروردگار نسبت به بنده هستند؛ آیا دوست داری که خدا به قلبت بنگرد و در آن آلودگی شرک، چرک گناه، پلیدی کینه، حسد، فریب و دیگر گناهان مهلک را ببیند؟! الله تعالى می‌فرماید: ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحاً عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعَى بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴾ [التحریم: ۸]؛ ای مؤمنان! به درگاه خدا برگردید و توبه‌ی خالصانه‌ای بکنید‌، شاید پروردگارتان گناهانتان را محو نماید و بزداید و شما را به باغ‌های بهشتی داخل گرداند که از زیر آن رودبارها روان است. این کار در روزی خواهد بود که خداوند پیغمبر و کسانی را که با او ایمان آورده اند، خوار و سبک نمی دارد. نور ایشان پیشاپیش و سوی راستشان در حرکت است؛ می گویند : پروردگارا ! نور ما را کامل گردان و ما را ببخشای، چرا که تو بر هر چیزی بس توانائی. ۷ـ علم قبل از عمل: چه‌قدر نیکی‌هایی بودند که از دست رفتند و چه‌قدر اعمالی بودند که به سبب نادانی برباد شدند! پس باید بنشینیم و قبل از روزه گرفتن، چیزی از فضایل، احکام و آداب روزه را فرا گیریم. رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:«طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ» یاد گرفتن علم بر هر مسلمان فرض است. ۸ـ بالا بردن سطح آمادگی: کسی وارد معرکه می‌شود که امید پیروزی را دارد و کسی که برای آزمونی می‌رود که آرزوی موفقیت را در آن دارد، آن‌چنان آمادگی‌ای می‌گیرد که آرزوی پیروزی و قبولی را می‌کرد. ما به استقبال ماهی می‌رویم که در آن درجات بالا می‌روند و به ثواب نیکی‌ها افزوده و بدی‌ها زدوده می‌شوند و انسان‌ها از آتش جهنم رهایی می‌یابند. پس بر ما لازم است که آمادگی خود را نسبت به پایبندی بر نمازهای جماعت و پشت سر آن خواندن نمازهای سنت و نوافل، شب‌زنده‌داری، یاد خدا و دیگر طاعات بالا ببریم. ۹ـ در شعبان هم زیاد روزه بگیریم: روزه‌ی شعبان مانند سنت پیش از رمضان است و این روزه تمرینی برای نفس و دلیلی بر محبت و اشتیاق برای روزه است تا این‌که رمضان بیاد؛ در آن هنگام نفس از روزه گرفتن لذت می‌برد نه این‌که روزه‌ی رمضان برایش دردآور باشد. پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در ماه شعبان زیاد روزه می‌گرفت، بلکه اکثر ماه شعبان را روزه بود همان‌طور که در حدیث اسامه بن زید آمده است که در این باره از پیامبر صلی الله علیه وسلم پرسید، آن حضرت صلی الله علیه وسلم جواب دادند: «ذٰلِکَ شَهْرٌ یَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَیْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِیهِ الأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ فَأُحِبُّ أَنْ یُرْفَعَ عَمَلِی وَأَنَا صَائِمٌ» این ماهی است در میان رجب و رمضان که بسیاری از مردم از آن غافل‌اند و در این ماه، اعمال به سوی پروردگار جهانیان برده می‌شوند، پس من دوست دارم عملم در حالی به نزد پرودگارم برود که روزه باشم. ۱۰ـ رام کردن حواس: - زبانت مثل درنده است، اگر آن را رها کنی، تو را می‌درد؛ پس آن را با ذکر، استغفار و تلاوت قرآن رام کن و آن را از لغویات، غیبت، سخن‌چینی، مسخره و شوخی ناجایز باز دار. - چشمت را اگر حفاظت نکنی، خیانت می‌کند، پس نگاهت را پایین بگیر و از نگاه حرام به فیلم، تلویزیون، مجلات و در راه‌ها پرهیز کن. - شکمت را از حرام حفاظت کن و در خورد و نوشت به دنبال رزق حلال باش. - پاهایت را به رفتار متواضعانه عادت ده و در زمین با تکبر و غرور راه نرو و حذر کن از این‌که به محل‌های فساد بروی. بیش‌ترین گام‌هایت را به سوی مساجد و دروس علمی سوق بده. - سر را و آن‌چه در سر است و شکم و محتویاتش را حفاظت کن و مرگ و پوسیدگی را یاد کن. 👈ادامه دارد .... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ 3 🔸۱۱ـ مشغله‌ات را کمتر کن: انسان در ماه رمضان کارهایی دارد که از آن‌ها بی‌نیاز نیست؛ مانند خرید احتیاجات منزل از آب، غذا و پوشاک، و این‌ها فرصت زیادی را از ما در ماه رمضان می‌گیرد و وقت گران‌بها و بی‌بدیل را ضایع می‌کنند. چه خوب است که هر یک از ما احتیاجات منزلی‌اش را ـ اگر می‌تواند ـ قبل از رمضان به وفور تهیه نماید تا در رمضان با فراغت قلب به عبادت بپردازد. چنین نباشد که یکی در حال نماز و دیگری مشغول به برنج و روغن باشد! و دیگری ساعاتی را در صف‌ها بگذراند! و این چنین وقت‌های گران‌بها به هدر برود که انسان در این معامله دچار چه ورشکستگی فاحشی می‌شود! ۱۲ـ اهدافت را تعیین و خط مشیت را مشخص کن: - در ماه رمضان چه اهدافی داری؟ “بخشش گناهانم ـ آزادی از آتش جهنم ـ دخول بهشت از دروازه‌ی ریان ـ …” - برای رسیدن به این اهداف، چه وسیله‌ای داری؟ برای تحقق هر هدف بزرگی، وسایلی لازم است؛ وسایل تو جهت تحقق اهدافت چیست؟ - آیا این اهداف و این وسایل را نوشته‌ای؟ - آیا خط مشی‌ای برای ماه رمضان وضع کرده‌ای؟ ۱۳ـ قضایی‌هایت را به جا بیاور، چرا که وقت تنگ است: آیا روزه‌ی قضایی از سال گذشته داری؟ اگر داری، عجله کن که وقت تنگ است؛ چرا که هر کس قضا را تا رمضان به تأخیر بیندازد، اگر معذور نباشد بر او قضا و فدیه [هر دو] لازم است. ۱۴ـ برای رمضانت ذخیره‌ای داشته باش: بعضی از مردم پول زیادی را جهت خرید غذاهای گران‌قیمت برای ماه رمضان ذخیره می‌کنند تا این‌که ماه رمضان را ماه خورد و نوش و برآوردن خواهش‌های نفسانی بگردانند و آن را ماه تبذیر و اسراف قرار دهند!! تو چنین مباش؛ ولی پولت را ذخیره کن تا آن را در ماه رمضان صدقه بدهی. «کَانَ رَسُولُ اللهِ -صلى الله علیه وسلم- أَجْوَدَ النَّاسِ، وَکَانَ أَجْوَدُ مَا یَکُونُ فِی رَمَضَانَ» پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم سخی‌ترین مردم بود و بیش‌ترین سخاوتش در ماه رمضان بود. - ذخیره‌ای داشته باش تا روزه‌داری را افطاری دهی تا ثواب دو رمضان به تو برسد یا دو روزه‌دار را افطاری بده تا ثواب سه رمضان به تو برسد و همین‌طور…. رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: «مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَیْرَ أَنَّهُ لا یَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَیْئًا» هر کس روزه‌داری را افطاری دهد به او ثواب همان روزه‌دار می‌رسد، البته از ثواب‌های آن روزه‌دار چیزی کم نمی‌شود. ۱۵ـ تو مسافری، توشه‌ات کجاست؟ از هم اکنون توشه‌ی روزه‌دار را آماده کن و در آن بگذار: (۱) مصحف قرآن کریم؛ زیرا ماه رمضان، ماه قرآن است، پس باید در آن حفظ‌هایت را ورد کنی، به صورت قرائت ورد داشته باشی، در آن تدبر نمایی. مصحف در مسجد، خانه، محل کار و رفت و آمدت همراه تو باشد. (۲) مسواک؛ مسواک پاکی دهان و سبب رضایت پروردگار است؛ تو قبل از وضو، وقت نماز، وقت تلاوت قرآن، هنگام بیداری از خواب و نزد اجتماع با برادران ایمانی به آن نیاز داری و در ماه رمضان چه قبل از زوال و چه بعد از زوال استفاده از مسواک اشکالی ندارد. (۳) عطر؛ همانا عطر به بدن نشاط می‌دهد و ملاقات‌ها را بهتر و دوستان را خوش‌حال می‌گرداند. از دنیای ما خوش‌بویی و زنان محبوب پیامبر صلی الله علیه وسلم بودند. (۴) خرما؛ زیرا افطار باید با خرمای تازه و یا خشک و به صورت وتر باشد، اگر کسی نیافت، با آب افطار نماید. حضرت انس بن مالک رضی الله عنه می‌گوید: «کَانَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم یُفْطِرُ عَلَى رُطَبَاتٍ قَبْلَ أَنْ یُصَلیَ فَإِنْ لَمْ تَکُنْ رُطَبَاتٌ فَتَمَرَاتٌ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ تَمَرَاتٌ حَسَا حَسَوَاتٍ مِنْ مَاءٍ» پیامبر صلی الله علیه وسلم قبل از این‌که به نماز برخیزد، با چند عدد خرما افطار می‌کرد و اگر خرما نبود، چند جرعه آب می‌نوشید. اللهم بلّغنا رمضان؛ خدایا! ما را به ماه رمضان برسان. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2