🌙 #ماه_رمضان ، ماه فرصت ها
👤 #مقام_معظم_رهبری
✳️ وقت را غنیمت دان آن قدر که بتوانی
حاصل از حیات ای جان این دم است تا دانی
کام بخشی گردون عمر در عوض دارد
جهد کن که از دولت داد عیش بستانی
باغبان چو من زین جا بگذرم حرامت باد
گر به جای من سروی غیر دوست بنشانی
زاهد پشیمان را ذوق باده خواهد کشت
عاقلا مکن کاری کآورد پشیمانی
محتسب نمیداند این قدر که صوفی را
جنس خانگی باشد همچو لعل رمانی
با دعای شبخیزان ای شکردهان مستیز
در پناه یک اسم است خاتم سلیمانی
پند عاشقان بشنو و از در طرب بازآ
کاین همه نمیارزد شغل عالم فانی
یوسف عزیزم رفت ای برادران رحمی
کز غمش عجب بینم حال پیر کنعانی
پیش زاهد از رندی دم مزن که نتوان گفت
با طبیب نامحرم حال درد پنهانی
میروی و مژگانت خون خلق میریزد
تیز میروی جانا ترسمت فرومانی
دل ز ناوک چشمت گوش داشتم لیکن
ابروی کماندارت میبرد به پیشانی
جمع کن به احسانی #حافظ پریشان را
ای شکنج گیسویت مجمع پریشانی
گر تو فارغی از ما ای نگار سنگین دل
حال خود بخواهم گفت پیش آصف ثانی
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_473
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_4
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین.
خدایا، در این ماه برای برپا داشتن امرت نیرومند ساز مرا و شیرینی ذکرت را به من بچشان و ادای شکرت را به من الهام فرما و به نگهداری و پرده پوشی خودت ای بیناترین بینایان.
👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر
http://alumni.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=2&pageid=30651
http://www.aviny.com/Voice/ramazan/sharh_doa_ruzane/mojtahedi.aspx
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#رمضان_روز_4
👈 #ختم_سی_روزه_قرآن_کریم
#جزء_خوانی قرآن بصورت #تحریر (تندخوانی)
#جزء_4
https://qurantv.ir/qariinfo/6827
👈 #ختم_سی_روزه_صحیفه_سجادیه
از صفحه 41 تا صفحه 53
http://moshaf.org/files/other/document/Sahifeh%20Sajjadiyeh.pdf
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام روزانه برنامه ی تعیین شده را با هم قرائت کنیم
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Sahifeh Sajjadiyeh.pdf
2.95M
🌙 لطفا کتاب صحیفه سجادیه - از صفحه 41 تا صفحه 53 مطالعه شود
#خطبه_شعبانیه یکی از خطبه هایی است که رسول مکرم اسلام(صل الله علیه و آله) همزمان با اتمام #ماه_شعبان و برای استقبال از #ماه_رمضان در آخرین جمعه ی ماه شعبان ایراد کرده اند.
جا دارد در این روزهای اول ماه مبارک #رمضان آن را مروری کنیم ...
باشد تا در استفاده ی هر چه بهتر از فرصتهای بی نظیر این ماه پر برکت ما را یاری دهد.
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_45
از امروز ان شالله
#شرح استاد حسین #انصاریان
بر دعای #چهل_پنج
دعای #امام_سجاد (علیه السلام ) " در #وداع با ماه #رمضان "
را آغاز میکنیم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_45 #دعا_چهل_پنج_1
بند 1 تا 7
«1» اللَّهُمَّ يَا مَنْ لَا يَرْغَبُ فِي الْجَزَاءِ «2» وَ يَا مَنْ لَا يَنْدَمُ عَلَى الْعَطَاءِ «3» وَ يَا مَنْ لَا يُكَافِئُ عَبْدَهُ عَلَى السَّوَاءِ «4» مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ وَ عَفْوُكَ تَفَضُّلٌ وَ عُقُوبَتُكَ عَدْلٌ وَ قَضَاؤُكَ خِيَرَةٌ «5» إِنْ أَعْطَيْتَ لَمْ تَشُبْ عَطَاءَكَ بِمَنٍّ وَ إِنْ مَنَعْتَ لَمْ يَكُنْ مَنْعُكَ تَعَدِّياً «6» تَشْكُرُ مَنْ شَكَرَكَ وَ أَنْتَ أَلْهَمْتَهُ شُكْرَكَ «7» وَ تُكَافِئُ مَنْ حَمِدَكَ وَ أَنْتَ عَلَّمْتَهُ حَمْدَكَ
خدايا! اى كه ميل و رغبتى به پاداش ندارد؛ چون بىنياز از آفريدههاست، و اى كه بر عطا بخشىاش، پشيمان نمىشود، و اى كه پاداش بندهاش را مساوى و برابر نمىدهد؛ بلكه پاداشش بيش از عمل بنده است، نعمتت ابتداست، دست كسى در ساخت و پرداختش دخالت ندارد، و گذشتت احسان و مجازاتت عدالت، و فرمانت اختيارى است. اگر عطا كنى، عطايت را به منّت آلوده نمىكنى و اگر منع كنى، منعت بر پايه تجاوز نيست. كسى كه تو را شكر كند، جزايش مىدهى، در حالى كه خودت شكر را به او الهام كردى، و كسى كه تو را سپاس گويد، پاداشش مىبخشى، در صورتى كه سپاس را خودت به او تعليم دادى.
دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_45
#دعا_چهل_پنج_1
قسمت 1
🔴 #وداع با ماه مبارك رمضان
⏺ معرفت و بصيرت حضرت زينالعابدين عليه السلام نسبت به معنويّت ماه مبارك، و ملكوتى بودن اين قسمت از زمان، علّت عشق و علاقه شديد حضرت به اين ماه بود، او از ملاقات با محبوب و معشوقش فوقالعاده خوشحال مىشد، و به هنگام رسيدن زمان هجران از ماه، گويى به سختترين مصيبت دچار مىگشت.
او در وداع با ماه مبارك رمضان ناله سوزان داشت، دلش پردرد بود، غصهاش فزونى مىگرفت، غمش جانكاه مىشد، آه آتشين از نهاد پاكش خرمن فلك را مىسوخت، بىتاب مىگشت، قرار از كفش مىرفت، در دريايى از اشك حسرت غرق مىشد، در اقيانوس محنت و رنج دست و پا مىزد، و همچون كسى كه بىاختيار عزيزترين موجودش را از دست مىدهد به عزا مىنشست.
اشكش فزون بود، سوزش مىسوزاند، نالهاش دل سنگ را آب مىكرد، چه بايد گفت كه آن عاشق دلباخته مىديد ماه مبارك در تمام ايام سال جايگزين ندارد، بايد ديد كه معشوق از برابر ديده عاشق پنهان مىشود، و عاشق را براى حفظ معشوق چارهاى نيست.
#فيض_کاشانی بزرگوار در فراق ماه رمضان اين غزل را سروده است:
بى لقاى دوست حاشا روزگارم بگذرد
سر بسر چون زندگانى بى بهارم بگذرد
بى جمال عالم آرايش نيارم زيستن
عمر بى حاصل مگر در انتظارم بگذرد
گر سر آيد يك نفس بى دوست كى آيد به كف
در تلافى عمرها گر بى شمارم بگذرد
بى قرارى برقرارستم اگر صدبار يار
بر دل بى صبر و جان بىقرارم بگذرد
گرچه مىدانم به سويم ننگرد از كبر و ناز
مىنشينم بر سر ره تا نگارم بگذرد
از براى يك نظر بر خاك راهش سالها
مىنشينم تا مگر آن شهسوارم بگذرد
جويبارى كردهام از آب چشم خود روان
شايد آن سرو روان بر جويبارم بگذرد
بر من او گر نگذرد تا جان بود در قالبم
مىشوم خاك رهش تا بر غبارم بگذرد
صد در از جنّت گشايد در درون مرقدم
نفخهاى از كوى او گر بر مزارم بگذرد
بر مزارم گر گذار آرد ز سر گيرم حيات
يا رب آن عيسى نفس گر بر مزارم بگذرد
ياد وصلش بگذرد چون بر كنار خاطرم
دجلهاى از اشك خونين بر كنارم بگذرد
در دل و جان دادهام جاى خيالش بر دوام
اشك نگذارد به چشم اشكبارم بگذرد
روز مىگويم مگر شب رو دهد، شب همچو روز
در اميد يك نظر ليل و نهارم بگذرد
پار مىگفتم مگر سال دگر، اين هم گذشت
سال ديگر نيز مىترسم چو پارم بگذرد
عمر شد مر فيض را در حسرت و در انتظار
كى بود حسرت نماند انتظارم بگذرد
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 227
👌 دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_45
#دعا_چهل_پنج_1
قسمت 2
⏺ پاداش بيش از عمل 1
جزا و پاداش خداوند نه تنها زياده بر اعمال ما است، بلكه اعمال ما در مقابل فضل و احسان او چيزى به حساب نمىآيد، چرا كه اگر يك لحظه خداوند نظر لطف و عنايتش را از ما بردارد و با نگاه عدالتِ بدون تفضّل، به اعمال ما رسيدگى كند، ديگر چيزى از هستى باقى نمىماند، تفضّل و احسان او به خاطر اعمال ما نيز نمىباشد، جه عمل داشته باشيم چه نداشته باشيم، هميشه مرهون عنايت او هستيم، از ابتداى خلقت كه انسان پا به عرصه وجود مىگذارد، يا بهتر بگوييم از ابتداى خلقت هستى، حالا چه خلقت انسان، چه خلقت ديگر موجودات، خداوند تمام نعمتهاى مادّى و معنوى را بدون هيچ گونه چشمداشت و توقّعى در اختيار انسان و باقى موجودات گذاشته، چون او نياز به عمل ما ندارد، ماييم كه محتاج به لطف و كرامت او هستيم او حتّى احتياج به شكرگزارى ما ندارد چون او بىنياز مطلق است، احسان و تفضّل او به خاطر تشكّر بندگان از او نيست كه منتظر تشكّر بندهاش باشد.
به قول #غزالى دانشمند معروف:
«تفضّل فرماينده به جاى همه اصناف خلق، خداى تعالى است:
در مرتبه اوّل: به هست كردن ايشان، در مرتبه دوّم: به كامل گردانيدن ايشان به عضوها و سببها كه ايشان را ضرورى بود، در مرتبه سوّم: بدانچه ايشان را در نعمت و رفاهيت دارد، به آفريدن سببها كه محتاج باشد، اگر چه حاجتشان بدان ضرور نبود، در مرتبه چهارم: بدانچه ايشان را بيارايد، به مزيّتها [و زوايد] كه آرايش ايشان باشد و بيرون است از ضرورات و حوايج.
مثال ضرورى، از عضوها سر است و دل و جگر و مثال حاجت، چشم و دست و پاى و مثال زينت، خميدگى ابرو و لعلى لب و بادام چشمى وجز آن، از چيزهايى كه بدان ضرورت و حاجت نباشد، و مثال ضرورت از نعمتهايى كه بيرون تن آدمى است نان و آب، و مثال حاجت دوا و گوشت و ميوهها و مثال مزيّتها و زوايد، سبزى درختان و خوبى شكوفهها و ميوهها و طعامهاى لذيذ كه بدان حاجتى و ضرورتى نيست، و اين سه قسم هر حيوانى را موجود است، بلكه هر نباتى را، بلكه هر صنفى را از اصناف خلق، از ذروه عرش تا حضيض ثرى، پس محسن اوست و غير او چگونه محسن باشد.» ترجمه احياء العلوم: 4/ 523- 524.
آرى، خداوند نه تنها به اعمال ناقص ما چندين برابر پاداش مىدهد و خودش اهل احسان و تفضّل است، بلكه علاوه بر اين به انسانها و مؤمنان نيز امر مىكند كه اهل احسان و فضيلت باشند، از اينرو در سوره نحل مىفرمايد:
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسنِ وَ إِيتَآىِ ذِى الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ وَ الْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
به راستى خدا به عدالت و احسان و بخشش به خويشاوندان فرمان مىدهد، و از فحشا و منكر و ستمگرى نهى مىكند. شما را اندرز مىدهد تا متذكّر [اين حقيقت] شويد [كه فرمانهاى الهى، ضامن سعادت دنيا و آخرت شماست.]
و نيز مىفرمايد:
مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ امْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى الّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»
هر كس كار نيك بياورد، پاداشش ده برابر آن است، و آنان كه كار بد بياورند، جز به مانند آن مجازات نيابند و ايشان مورد ستم قرار نمىگيرند.
از اميرمؤمنان على عليه السلام در توضيح آيه فوق سؤال شد، ايشان فرمودند:
الْعَدلُ الْانْصافُ وَ الْاحْسانُ التَّفَضُّلُ
عدل آن است كه حق مردم را به آنها برسانى و احسان آن است كه بر آنها تفضّل كنى.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 227
👌 دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_45
#دعا_چهل_پنج_1
قسمت 2
⏺ پاداش بيش از عمل 2
محتوا و جاذبه آيه اين قدر بالاست كه وقتى آيه عدل و احسان نازل شد و آن را پيامبر صلى الله عليه و آله براى مردم خواندند، تأثير به سزائى بر قلبهاى آنان گذاشت به طورى كه در روايتى عثمان بن مظعون از صحابه معروف پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مىگويد:
«من در آغاز، اسلام را تنها به طور ظاهرى پذيرفته بودم، نه با قلب و جان، دليل آن هم اين بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله همواره پيشنهاد اسلام به من كرد و من هم از روى حيا پذيرفتم، اين وضع هم چنان ادامه يافت تا اين كه روزى خدمتش بودم، ديدم سخت در انديشه فرورفته است، ناگهان چشم خود را به طرف آسمان دوخت، گويى پيامى دريافت مىدارد، وقتى به حالت عادى بازگشت، از ماجرا پرسيدم، فرمود: آرى، هنگامى كه با شما سخن مىگفتم، ناگهان جبرئيل را مشاهده كردم كه اين آيه را براى من آورد: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسنِ پيامبر صلى الله عليه و آله آيه را تا آخر خواند، چنان محتواى آيه در قلب من اثر گذاشت كه از همان ساعت اسلام در جان من نشست، من به سراغ ابوطالب عموى پيامبر صلى الله عليه و آله آمدم و جريان را به او خبر دادم، فرمود: اى طايفه قريش! از محمد صلى الله عليه و آله پيروى كنيد كه هدايت خواهيد شد؛ زيرا او شما را به مكارم اخلاق دعوت مىكند.
سپس به سراغ وليد بن مغيره، دانشمند معروف عرب و يكى از سران مشرك آمدم و همين آيه را بر او خواندم، او گفت: اگر اين سخن از خود محمد صلى الله عليه و آله است بسيار خوب گفته و اگر از پروردگار اوست باز هم بسيار خوب است.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
اذا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ بِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى:
وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ
فَاحْسِنُوااعْمالَكُمْ الَّتى تَعْمَلُونَها لِثَوابِ اللَّهِ، فَقُلْتُ لَهُ: وَ مَا الْاحْسانُ؟ قالَ: اذا صَلَّيْتَ فَاحْسِنْ رُكُوعَكَ وَ سُجُودَكَ وَ اذا صُمْتَ فَتَوَقَّ كُلَّ ما فيهِ فَسادُ صَوْمِكَ وَ اذا حَجَجْتَ فَتَوَقَّ ما يَحْرُمُ عَلَيْكَ فى حَجِّكَ وَ عُمْرَتِكَ، قالَ: وَ كُلَّ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ فَلْيَكُنْ نَقيًّا مِنَ الدَّنَسِ.
هنگامى كه مؤمن عمل نيكى انجام دهد و اعمالش را نيكو نمايد، خداوند عملش را چندين برابر نموده، براى هر عمل نيك هفتصد برابر عنايت مىفرمايد كه در قرآن فرمود: «و خدا براى هر كه بخواهد چند برابر مىكند».
بنابراين اعمال خود را براى رسيدن به ثوابهاى الهى نيكو كنيد، عرض كردم: احسان و نيكو كردن عمل چگونه است؟ فرمود: نماز كه مىخوانى ركوع و سجودت را نيكو به جا آور و روزه كه مىگيرى از آنچه كه روزه را فاسد مىكند، خوددارى كن و حجّى كه انجام مىدهى از آن چه كه در حجّ و عمره بر تو حرام است، خوددارى كن و هر عملى كه به جا مىآورى بايد از آلودگى و فساد پاكيزه باشد.
با اين همه لطف و كرامت خداوند و چند برابر كردن پاداش، واى به حال بندهاى كه از اين فرصت استفاده نكند و نتواند براى آخرت خود توشه برگرفته و دست خالى اين دار فانى را وداع كند.
امام زين العابدين عليه السلام مىفرمايد:
يا سَؤْاتاهُ لِمَنْ غَلَبَتْ احْداتُهُ عَشَراتِهِ يُرِيدُ انَّ السَّيِّئَهَ بِواحِدَةِ وَ الْحَسَنَةَ بِعَشَرَةٍ.
واى بر آن كس كه يكى او بيشتر از دهگانش باشد، منظورش گناه است كه به اندازه همان گناه كيفر مىشود ولى ثواب ده برابر خواهد شد.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 227
👌 دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
خدايا، اى كه بر نعمتهايى كه به بندگان دهى پاداش نخواهى.
و بر عطا و بخشش پشيمان نمىشوى
و جزاى بندگان را يكسان نمىدهى.
نعمتت ابتدايى است (نه آن كه آنان مستحق باشند) و عفو تو، نيكى كردن بدون علت است و كيفرت عدل است و حكم تو خير است.
اگر عطا و بخشش نمودهاى عطايت را به منت نياميختهاى و اگر بازداشتهاى از روى ستم نبوده است.
هر كه تو را سپاس گزارد پاداش دهى و حال آن كه تو سپاسگزارى را به او الهام كردهاى.
و هر كه تو را بستايد جزا مىدهى و حال آن كه ستودن را تو به او آموختهاى.
بخش اول دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊چیکار کنیم #شیطان از ما فرار کنه؟
👈 #روزه تو، شیطان را روسیاه میکنه...
👈 وقتی برای خدا دست تو جیبت میکنی کمر شیطان میشکنه!
👤استاد حسین #انصاریان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا #مومنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا مُكَوِّنُ يَا مُلَقِّنُ
خدايا از تو درخواست مى كنم به اسم مباركت اى خداى ايمنى بخش اى مقتدر اى آفريننده اى آموزنده
يَا مُبَيِّنُ يَا مُهَوِّنُ يَا مُمَكِّنُ يَا مُزَيِّنُ يَا مُعْلِنُ يَا مُقَسِّمُ
اى روشن كننده اى آسان كننده اى قدرت بخشنده اى زينت بخش اى آشكار سازنده اى قسمت كننده هر چيز
👈بخشی
از دعای #جوشن_کبیر
#اسم_اعظم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌙 لطفا کتاب صحیفه سجادیه - از صفحه 41 تا صفحه 53 مطالعه شود
دعای هفتم به بعد
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_259
بیوفایی در مقابل پیمان شکنان
قَالَ (علیه السلام): الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ، غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ؛ وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ، وَفَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ.
امام علی که درود خدا بر او باد در شناخت جايگاه وفادارى فرموذند : وفادارى با خيانتكاران نزد خدا نوعى #خيانت ، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفادارى است.
#برجام #مذاکره
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ جزاى پيمانشكنان:
📜 امام عليه السلام در اين گفتار حكمتآميز دستورى درباره پيمانشكنان داده، مىفرمايد: «وفادارى در برابر پيمانشكنان، پيمانشكنى در پيشگاه خداست وپيمانشكنى با آنان، وفادارى نزد خداوند است»؛ (أَلْوَفَا لاَِهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللّهِ، وَالْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَاللّهِ).
«غَدْر» در اصل به معناى ترك گفتن چيزى است، ازاينرو به كار كسى كه پيمان و عهد خود را بشكند و آن را ترك گويد «غدر» گفته مىشود و گودالهاى آب را ازآنرو «غدير» مىگويند كه در آنها مقدارى آب باران رها و ترك شده است. امام عليه السلام در اين گفتار آموزنده مىفرمايد: انسان نبايد در برابر پيمانشكنان وكسانى كه پايبند به عهد خود نيستند دچار وسوسه شود و پيمان شكستن در برابر آنها را گناه بداند، بلكه به عكس اگر آنها عهد خود را بشكنند و ما در برابر آنها به عهد خود وفا كنيم، نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آنهاست و آن را حمل بر ترس ما مىكنند و سبب جسارت آنها در وقايع مشابه مىشود، ازاينرو دستور داده شده كه در برابر آنها مقابله به مثل كنيد. اين مقابله به مثل نوعى وفا در پيشگاه خدا محسوب مىشود.
قرآن مجيد نيز دراين باره دستور قاطعى داده است. «(وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ الْخَائِنِينَ)؛ و هرگاه (با ظهور نشانههايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، بهطور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است، زيرا خداوند، خائنان را دوست نمىدارد!».
در شأن نزول آيه آمده است كه اشاره به قوم يهود مدينه است كه آنها بارها با پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله پيمان بستند و پيمان خويش را ناجوانمردانه شكستند، ازاينرو مىفرمايد: اگر از خيانت و پيمانشكنى آنها بترسى، پيمانت را با آنها قطع كن. البته اين سخن به آن معنا نيست كه يكجانبه و بدون هيچ نشانهاى پيمان با آنها را بشكنند بلكه هميشه به دنبال نشانههايى از اراده پيمانشكنى خوف حاصل مىشود. هرگاه اين نشانهها ظاهر شد دستور داده شده پيمان با آنها شكسته شود مبادا از آن براى غافلگير ساختن مسلمانان سوء استفاده كنند.
اين در حالى است كه قرآن تأكيد مىكند نسبت به آنهايى كه به عهد خود وفادارند وفادار بمانيد. در چهارمين آيه از سوره «توبه» بعد از اعلان جنگ با مشركان پيمانشكن مىفرمايد: «(إِلاَّ الَّذِينَ عَاهَدتُّمْ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيْئآ وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ)؛ مگر كسانى از مشركان كه با آنها عهد بستيد و چيزى از آن را در حقّ شما فروگذار نكردند، و احدى را بر ضدّ شما تقويت ننمودند؛ پيمان آنها را تا پايان مدّتشان محترم بشمريد، زيرا خداوند پرهيزكاران را دوست دارد!».
ولى درباره پيمانشكنان در آيه 12 تأكيد به مقابله به مثل كرده مىفرمايد : «(وَإِنْ نَّكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِّنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِى دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ)؛ و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، وآيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد، چراكه آنها پيمانى ندارند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند!».
اينها همه با توجه به اين است كه در اسلام به كمتر چيزى بهاندازه وفاى به عهد و اداى امانت اهميت داده شده است تا آنجا كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله مىفرمايد : «مَنْ كَانَ يُوْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآْخِرِ فَلْيَفِ إِذَا وَعَدَ؛ كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد بايد هرگاه وعدهاى مىدهد (و عهدى مىبندد) به آن وفا كند».
در حديث ديگرى از امام زين العابدين عليه السلام مىخوانيم كه در برابر اين سؤال كه جميع تعليمات اسلام در چه چيزى خلاصه مىشود؟ فرمود: «قَوْلُ الْحَقِّ وَالْحُكْمُ بِالْعَدْلِ وَالْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ؛ سخن حق گفتن و عادلانه قضاوت كردن و وفاى به عهد نمودن است».
اين حديث را نيز سابقاً در ذيل #نهج_البلاغه_حكمت_155 آورديم كه امام صادق عليه السلام مىفرمايد: سه چيز است كه هيچكس عذرى در مخالفت با آن ندارد. و دومين آن را وفاى به عهد مىشمارد خواه در برابر نيكوكار باشد يا بدكار. اشتباه نشود، منظور از وفاى به عهد در برابر بدكاران اين نيست كه در مقابل پيمانشكنان وفاى به عهد كنيد، بلكه منظور اين است كه اگر با كسى كه گناهان مختلفى انجام مىدهد و پايبند به احكام دين نيست عهد و پيمانى بستيد و او به عهد و پيمانش وفادار بود شما هم وفادار باشيد. به بيان ديگر، فسق و فجور او خارج از حوزه پيمانى است كه با ما بسته است.
#نهج_البلاغه_حكمت_259
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_140
أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَهِيمَ وَإِسْمَعِيلَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَ الأَسْبَاطَ كَانُواْ هُوداً أَوْ نَصَرى قُلْ ءَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَدَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
یا مىگویید كه ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط، یهودى یا نصرانى بودند؟ بگو: شما بهتر مىدانید یا خدا؟ (چرا حقیقت را كتمان مىكنید؟) و چه كسى ستمكارتر است از آن كس كه گواهى و شهادت الهى را (دربارهى پیامبران) كه نزد اوست، كتمان كند و خدا از اعمال شما غافل نیست.
این آیه، خطابى دیگر به اهل كتاب است، كه شما آن قدر به یهودى یا نصرانى بودن خود مباهات مىكنید كه حتّى حاضرید بزرگترین افتراها را به بهترین اولیاى خدا نسبت دهید؟!
⏺ گاهى تعصّب به جایى مىرسد كه شخص حاضر مىشود واقعیّتهاى روشن تاریخى را تحریف و یا انكار كند. «ام تقولون...»
⏺ بزرگترین ظلمها، ظلم فرهنگى و كتمانِ حقایق است. «ومن اظلم ممن كتم»
⏺ علم خداوند به كتمان وظلمها، باید براى ما هشدار باشد. «و ما اللّه بغافل عمّا تعملون»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2