#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_7
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفتم_2
#آسانى_سختی_ها_به_قدرت_خدا 3
#دعای_ائمه_سختی_ها 9
فرازى از دعاى #مشلول 2
✳️ در قرآن مجيد، بسيار در مقام پرسش آمده است كه اين همه عجايب خلقت و شگفتىهاى آفرينش و موجودات گوناگون و مخلوقات بى شمار و گرهگشايىها به وسيله كيست؟ آيا اين همه از به وجود آورنده هستى است يا قدرت و معبودى غير او؟! اوست كه به تنهايى با اراده و قدرت مطلقهاش اين مسائل را در مجارى خلقت به جريان مىاندازد، يا شريكى با اوست؟ اگر غير اوست آن غير كيست؟ اگر او را در برنامههايش شريكى هست آن شريك كيست؟
أمَّنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأْرْضَ وَ أنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأنْبَتْنابِهِ حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَةٍ ما كانَ لَكُمْ أنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ* أمَّنْ جَعَلَ الأْرْضَ قَراراً وَ جَعَلَ خِلالَها أنْهاراً وَ جَعَلَ لَها رَواسِىَ وَ جَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حاجِزاً ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أكْثَرُهُمْ لايَعْلَمُونَ* أمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الأْرْضِ ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ قَليلًا ما تَذَكَّرُونَ* أمَّنْ يَهديكُمْ فى ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مَنْ يُرْسِلُ الرّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِ ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ تَعالَى اللَّهُ عَمّا يُشْرِكُونَ* أمَّنْ يَبْدَؤُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ وَ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الأْرْضِ ءَإلهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إنْ كُنْتُمْ صادِقينَ» « نمل (27): 60- 64.»
[آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه آسمانها و زمين را آفريد، و براى شما از آسمان آبى نازل كرد كه به وسيله آن باغهايى خرم و باطراوت رويانديم كه روياندن درختانش در قدرت شما نيست؛ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيّت او باشد؟ نه، نيست]، بلكه آنان مردمى منحرفاند [كه براى او شريك مىگيرند.]* [آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه زمين را [براى موجوداتش] آرام و قرارگاه ساخت و در شكافهايش نهرهايى پديد آورد، و براى آن كوههايى استوار قرار داد [تا زير پاى اهلش نلرزد]، و ميان دو دريا [ى شيرين و شور] مانع و حايلى قرار داد [كه با هم مخلوط نشوند]؛ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد]؟! [نه، نيست] بلكه بيشترشان اهل معرفت و دانش نيستند.* [آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه وقتى درماندهاى او را بخواند اجابت مىكند و آسيب و گرفتاريش را دفع مىنمايد، و شما را جانشينان [ديگران در روى] زمين قرار مىدهد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد؟!] اندكى متذكّر و هوشيار مىشوند.* [آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه شما را در تاريكىهاى خشكى و دريا [به وسيله ستارگان و ديگر نشانهها] راهنمايى مىكند؟! و كيست كه پيشاپيش [باران] رحمتش بادها را مژدهرسان مىفرستد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد؟!] خدا برتر است از آنچه براى او شريك قرار مىدهند.*
[آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آن كه مخلوقات را مىآفريند، آن گاه آنان را [پس از مرگشان] بازمىگرداند؟! و كيست آن كه از آسمان و زمين شما را روزى مىدهد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست [كه شريك در قدرت و ربوبيت او باشد؟] بگو: اگر راستگوييد دليل خود را بياوريد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 5 ، ص: 259
👌 #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#هفتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👌 #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : محمود #کریمی
دعای #هفتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
کوچکترین نسخه #خطی صحیفه سجادیه
کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران - تاریخ کتابت سال ۱۰۹۰ قمری- شماره ثبت ۱۱۵۵۱ – ابعاد ۴*۶*۸ س.م
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🎥منزل آیت الله #حسن_زاده_آملی - قم
👌 ایشان به گواه همسایگان، عالمی برجسته، خوشرو و مردمی بود که دیگر مانند ایشان نخواهد آمد.
مردم میگویند که با رحلت ایشان، پدر آن محله از میانشان به دیار باقی رخت بر بسته است.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ آیت الله #حسن_زاده_آملی در یک نگاه
🙏 إلهی، همه از مردن می ترسند، و حسن از زیستن، که این کاشتن است و آن دِرَویدن (کُلَّما رُزِقُوا مِن ثَمَرهٍ ِرزْقاً قالوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْل و اُتُو بِهِ مُتَشابِهاً- بقره/25) الدنیا مزرعة الآخرة، (جَزاءً وِفْقاً-نبأ/26)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📚 #فرهنگ_کتاب_خوانی
#مناجات
#کتاب بسیار زیبای " إلهی نامه "
✍️ مرحوم آیت الله #حسن_زاده_آملی ره👇
👈 شرح
👈 متن ( اینجا )
👉 pdf
#کتاب_حسن_زاده_آملی
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 39
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَدِّدْنِى لِأَنْ....
وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِى إِلَى حُسْنِ الذِّكْرِ، 🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست،
و موفقم بدار تا
به نيكى ياد كنم آن را كه #غيبت من گفته است 🔹
https://eitaa.com/sahife2/24491
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_9
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ «اميد انكه در حوزه علميه صحف ادعيه و اذكاري كه از ائمه اطهار صادر شده است و بيانگر مقامات و مدارج و معارج انسانند از متون كتب درسي قرار گيرند و در محضر كساني كه زبان فهم اهل دعا و سير سلوك اند و راه يافته و راهنمايند درس خوانده شود .
در نظر اين كمترين:
1⃣اول مفتاح الفلاح شيخ بهايي
2⃣و پس از ان عده الداعي ابن فهد حلي
3⃣ و بعد از ان قوت القلوب ابوطالب مكي
4⃣و سپس اقبال سيدبن طاووس
5⃣ و درآخر انجيل اهل بيت و زبور ال محمد (#صحیفه_سجادیه )
در عداد كتب درسي در ايند كه نقش خوبي در احياي معارف اصيل اسلامي است .
البته فهم و تعليم و تعلم انها بدون معرفت به علوم ادبي و معارف نقلي و عقلي و عرفاني صورت پذير نيست . . . و شك نيست كه نيل بدان معارف نور الهي از بسيار مباحث رائج و دارج به مراتب مفيد تر است بلكه به قياس در نمي آيد آن كجا و اين كجا. [1]
...................................................
[1]کتاب « رساله نور علي نور»، #حسن_زاده_آملی ره
◀️ کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 39 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند `
✳️برداشت من از « #برداشت_من »
👌 سخنی؛
با اعضا دوست داشتنی کانال پربار صحیفه سجادیه:
دوتا نکته رو به عزیزان یادآوری کنم؛
اول اینکه،تشکر کنم از همه دوستانی که درطرح «برداشت من» شرکت می کنند,از نوشته های خوب شما ،خیلی چیزها یاد میگیرم.
دوم اینکه؛توصیه به عزیزانی که هنوز در این طرح مشارکت نکردند،....حتما شرکت کنند،خیلی برکت دارد.تجربه کرده ام.
شاید بعضی پیش خود چنین تصور کنندکه اندوخته لازم را ندارند،یا قلم شیوایی در دست ندارندویا....هرچیز دیگر....
....اما این یک تصور است،نه تصدیق..
حقیقت این است؛،شما با هر توان که باشید،ازمن بی توشه تر،کم رو تر نیستید...به خواست خدا و رهنمود استاد بزرگوارم ،شروع کردم و....شد.
درنظر بگیرید ؛پس از مدتی این مجموعه ،شرح دلی اما مستند ازدعای مکارم اخلاق ،دراختیار دوستداران قرار میدهد...وهمه درثواب آن شریک ...ولبخندی بر لب امام عصر علیه السلام روحی له الفداء آن شاء الله.
✍️ توصیه ای از طرف یکی از دوستان بسیار خوب کانال ما
#دعا_بیستم_9
و اخالف من اغتابنى الى حسن الذكر.
امام سجاد عليهالسلام در پيشگاه خداوند عرض مىكند:
بار الها! موفقم بدار تا برخلاف روش آن كس كه
از من #غيبت نموده
و به بدى يادم كرده است
قدم بردارم
و او را به خوبى و نيكى ياد كنم.
براى آنكه محبت و برادرى كه عامل موثر پيشرفت اسلام و مسلمين بود در جامعه پايدار بماند و مسلمانان همواره نسبت به يكديگر دوست و علاقهمند باشند قانونگذار اسلام تمام عواملى را كه مىتواند موجبات تفرق و جدايى مردم را از يكديگر فراهم آورد ممنوع شناخته و پيروان اين دين شريف را از آن برحذر داشته است و غيبت يكى از آن عوامل است.
قرآن شريف در اين باره فرموده است:
و لا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم ان ياكل لحم اخيه ميتا فكرهتموه.
از يكديگر غيبت منماييد، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت بدن برادر مردهى خود را بخورد؟
در اسلام و در قرآن غيبت كردن به خوردن گوشت بدن برادر مرده تنظير شده است.
از امام صادق (ع) سوال شد راجع به روايتى كه مردم از رسول گرامى حديث مىكنند كه فرموده: خداوند، دشمن دارد اهل بيتى را كه گوشتخوارند.
امام صادق (ع) فرمود: معنى اين حديث آن نيست كه تصور كردهاند، مراد خوردن گوشت گوسفند باشد كه خود رسول اكرم از آن مىخورد و آن را دوست مىداشت،
مقصود از اين گوشت كه در روايت آمده آن است كه در آيه ى غيبت در قرآن شريف ذكر شده و غيبت نمودن برادر مسلمان به خوردن گوشت بدن برادر مرده تنظير گرديده است.
نظر به اينكه در شرع مقدس اسلام «غيبت» از گناهان بزرگ شناخته شده و بيش و كم مبتلا به عموم مردم است، اين بحث به شرح و بسط آن اختصاص يافته و به قدر ممكن راجع به ابعاد مختلفش توضيح داده مىشود
در آغاز لازم است
اولا غيبت را بشناسيم
و ثانيا بدانيم آيا غيبت فقط به زبان آوردن چيزى است كه غيبت شده از گفتن آن ناراضى است و كراهت دارد يا با غير زبان نيز اين گناه تحقق مىيابد.
تعریف غيبت:
غيبت عبارت از اين است كه ديگرى را به صفتى ياد كنيد كه اگر خبر گفته ى شما به او برسد با كراهت و بىميلى آن را تلقى مىنمايد،
خواه اين گفته دربارهى نقائص ساختمان طبيعى او باشد
يا راجع به اخلاق و گفتار و رفتار دينى و دنيويش سخن گفته باشيد،
رسول اكرم فرمود: آيا مىدانيد غيبت چيست؟ گفتند: خداوند و رسول خدا آگاهاند. فرمود غيبت عبارت از اين است كه برادرت را به چيزى كه از آن كراهت دارد ياد كنى. عرض كردند: اگر چه آن صفت در او باشد؟ فرمود: اگر سخنى بگويى كه در او هست غيبت است و اگر چيزى بگويى كه در وى نباشد به او بهتان زدهاى و نسبت دروغ دادهاى.
غيبت فقط با گفتن به زبان نيست،
بلكه با اشاره ى چشم و ابرو،
يا دست و پا،
و يا ديگر وسايلى كه از صفتى حكايت مىكند كه صاحب آن صفت از آن كراهت دارد آن نيز غيبت است،
از عايشه میگوید: زنى بر ما وارد شد. وقتى روى گرداند كه برود من با دستم اشاره نمودم كه او كوتاه قد است. رسول اكرم به من فرمود: با اين عمل از او غيبت نمودى.
جرم غيبت در روايات اسلامى بسيار مهم معرفى شده :
رسول اكرم فرموده: هر كس از مومنى غيبت نمايد همانند اين است كه عمدا كسى را كشته باشد.
رسول اكرم به ابوذر غفارى فرمود: بپرهيز از غيبت كه گناه غيبت شديدتر از گناه زناست. عرض كرد يا رسول الله! چرا چنين است؟ فرمود: زناكار از گناه خود توبه مىكند و خداوند او را مىآمرزد و غيبتكننده از گناه خود توبه مىكند ولى بخشيده نمىشود تا آنكه غيبت شده از او راضى گردد و او را ببخشد.
يكى از نتايج زيانبار غيبت اين است كه عبادات و طاعات غيبت كننده بر اثر غيبت، مقبول درگاه باريتعالى نمىشود، مگر آنكه شخص غيبت شده او را مورد عفو و بخشش خود قرار دهد.
رسول اكرم فرمود: اگر كسى از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند خداوند چهل روز نماز و روزهى او را قبول نمىكند مگر آنكه صاحب غيبت او را ببخشد.
در جايى كه غيبت با زبان و از راه سخن باشد شنونده ى غيبت نيز مرتكب گناه غيبت شده و عبادت او هم تا چهل روز مقبول درگاه باريتعالى نخواهد بود :
رسول اكرم فرمود: كسى كه غيبت را استماع مىكند يكى از دو غيبتكننده به حساب مىآيد.
گرفتارى و مصيبت بزرگ براى غيبتكنندگان در عرصهى قيامت است. در موقعى كه سرنوشت قطعى افراد با رسيدگى به پروندهى اعمالشان روشن مىشود و غيبتكنندگان در آن روز به ضرر و زيان غيبتهايى كه در دنيا نمودهاند واقف مىگردند و از عمل خويش سخت نادم مىشوند و در آن موقع ندامت سودى نخواهد داشت.
رسول اكرم مىفرمود: شخصى را در قيامت مىآورند و او را در محكمهى عدل الهى متوقف مىكنند و نامهى عملش را به دستش مىدهند. مشاهده مىكند حسناتى را كه در دنيا انجام داده در نامهى عملش نمىبيند. عرض مىكند بار الها! اين كتاب عمل من نيست چه آنكه در اين كتاب حسنات خود را نمىبينم. به او گفته مىشود: خداوندت منزه از خطا و فراموشى است، اعمال خوبت بر اثر غيبت مردم از ميان رفت. شخص دگرى را در محضر الهى مىآورند و نامهى عملش را به وى مىدهند. در آن نامه طاعات بسيار مىبيند. عرض مىكند بار الها! اين نامهى عمل من نيست و من در دنيا چنين اعمالى را انجام ندادهام. به او گفته مىشود: فلانى از تو غيبت نموده و حسنات او به نامهى عمل تو منتقل شده و در حساب تو آمده است.
چقدر براى آدمى دردناك و رنجآور است كه ببيند اعمالى را در دنيا انجام داده و اميدوار بوده كه در روز جزا آن اعمال موجب نجاتش گردد، اينك به دگرى منتقل شده براى آنكه در دنيا از او غيبت نموده است.
علل و عواملى كه موجب غيبت كردن مردم از يكديگر مىشود متعدد است،
گاهى حسد، آدمى را به غيبت وامىدارد زيرا محسود كه از عز و بزرگى يا محبوبيت اجتماعى برخوردار است حسود بر او رشك مىبرد و براى آنكه ناراحتى درونى خويشتن را تسكين بخشد زبان به غيبت او مىگشايد تا او را در جامعه موهون كند و ارزش او را از ميان ببرد.
گاهى خشم و حس انتقامجويى آدمى را به غيبت وامىدارد،
گاهى محيط مجلس انس زمينه را براى غيبت اين و آن فراهم مىآورد،
و گاه كسى خود داراى عيوب و نقائصى است و براى اينكه وانمود نمايد كه اين نقائص منحصر به او نيست از نقائص دگران سخن مىگويد و عيب آنان را نشر مىدهد،
و على عليهالسلام دربارهى اين گروه فرموده است: كسانى كه داراى عيوبى هستند دوست دارند كه عيوب دگران را شايع نمايند تا عذر عيوب خودشان وسعت يابد.