eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 «من و کتاب» 👈 مجموعه بیانات در مورد ✅بخشی از کتاب:«من در دوران جوانی زیاد مطالعه می کردم. غیر از کتاب‌های درسی خودمان که مطالعه می‌کردم و می‌خواندم، هم کتاب تاریخ، هم کتاب ادبیات، هم کتاب شعر، هم کتاب قصه و رمان می‌خواندم. به کتاب قصه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمان‌های معروف را در دورهٔ نوجوانی خواندم. شعر هم می‌خواندم. من در دورهٔ نوجوانی و جوانی، با بسیاری از دیوان‌های شعر آشنا شدم. به کتاب تاریخ علاقه داشتم، و چون درس عربی می‌خواندم و با زبان عربی آشنا شده‌بودم، به حدیث هم علاقه داشتم. الان احادیثی یادم است که آنها را در دورهٔ نوجوانی خواندم و یادداشت کردم. دفتر کوچکی داشتم که احادیث را در آن یادداشت می‌کردم. احادیثی را که دیروز یا همین هفته نگاه کرده‌باشم، یادم نمی‌ماند؛ مگر این‌که یادآوری ‌وجود داشته‌باشد؛ اما آنهایی را که در آن دوره خواندم، کاملاً یادم است. شماها واقعاً باید دورهٔ نوجوانی و جوانی را قدر بدانید. هرچه امروز مطالعه می‌کنید، برایتان می‌ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمی‌شود. این دورهٔ نوجوانی، برای مطالعه کردن و یاد گرفتن، دورهٔ خیلی خوبی است؛ واقعاً یک دورهٔ طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست.» 👌شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/24597 🆔 @sahife2
📚 جای را هیچ چیز نمی‌گیرد!! 👤 📚 رهبر انقلاب هر سال چند کتاب را برای خواندن در جهت ایجاد فرهنگ پیشنهاد می‌کنند. در این صفحه کتاب‌هایی که از سال ۱۳۹۰ تا به حال معرفی شده‌اند، آورده‌ایم. کتاب دلتنگ نباش فتنه ‌‌ی تغلّب بینوایان ( 2 جلد) زنده باد کمیل سرباز کوچک امام (ره) یادداشت‌های ناتمام فرمانده من سفر به قبله؛ یادداشت‌های سفر حج در کمین گل سرخ خداحافظ کرخه جشن حنابندان مهاتما گاندی همپای صاعقه آن مرد با باران می‌آید پایی که جا ماند من زنده‌ام رهنمای طریق آب هرگز نمی‌میرد گلستان یازدهم وقتی مهتاب گم شد عصرهای کریسکان: خاطرات امیر سعیدزاده لشکر خوبان: خاطرات مهدی‌قلی رضایی پنجره های تشنه فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور دختر شینا: خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان نورالدین پسر ایران 👈 کتابهای فوق در زیر اینجا 🆔 @sahife2
📚 «زندگی و سلوک مرحوم آیت الله تهرانی ره» ✅بخشی از کتاب:«در یک مقطع زمانی وضع مالی حوزه‌ی علمیه‌ی ما خوب نبود به حدی که یک ماه، برای پرداخت شهریه پول نداشتیم و از این بابت خیلی نگران بودم که این ماه چه می‌شود. آن موقع حدود چهل هزار تومان، هر ماه شهریه می‌دادیم، یک روز بعد از نماز دیدم شخصی که معلوم بود اهل روستا است نزدیک سجاده آمد، و یک چیزی گفت من نفهمیدم چه گفت، خیال کردم، انسان فقیری است و پول طلب می‌کند، گفتم: برو مسجد دیگری او هم متوجه حرف من نشد یک وقت چهل هزار تومان پول بیرون آورد و جلوی من گذاشت و گفت این خمس برای آیت الله خویی است. من متحیر شدم و گفتم شما برای چه اینجا آمده ای؟ اهل کجا هستی؟ گفت من اهل تربت حیدریه هستم کاری داشتم آمدم تهران و در خیابان از شخصی پرسیدم وکیل آقای خویی را می‌شناسی؟ او آدرس اینجا را داد و شما را معرفی کرد.» 👌شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/11488 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم و القول بالحق و ان عز
امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و القول بالحق و ان عز، بار الها! مسلمانان را موفق بدار كه همواره سخن حق بگويند اگر چه آن سخن براى آنان سنگين و موجب مشقت باشد.
قول مطابق با واقع را،حق می گویند. عامه مردم می گویند حق تلخ است،اما در واقع،حق تلخ نیست،چون به ضرر من است،آن را تلخ می بینم.صحیح آن است که حق،سنگین است.امام علی علیه السلام درنامه 53نهج البلاغه می فرمایند:«والحق کله ثقیل» چرا سنگین است؟ دنیایی که هدف خلقت را فراموش کرده است،فطرت را زیر لایه های هوی و هوس پنهان نموده است،دنیای وارونه ای که حرف اول را ابلیس می زند،...البته حق سنگین است. گویا امام علی علیه السلام،امروز بشر را می دیده وفرموده ...الحق کله ثقیل ...ودر ادامه فرمود....اما یک چیز آن را سبک میکند،طلب عاقبت بخیری....کسی که می خواهد سرانجامش،به نیکویی وخیر باشد،سنگینی حق را تحمل می کند،صبر میکند...صبر برآنچه نفس می خواهد،صبربر هوی وهوس... هرکس این سختی را چشید،شیرینی حسن عاقبت نصیبش می شود.«این سنت پروردگارمتعال است» شئ با ارزش آسان به دست نمی آید.نتیجه اینکه،حق وزین است،ارزشمند و قیمتی است. یا صاحب الزمان مارا به جبر هم که شده سر به راه کن خیری ندیده ایم از این اختیار ها. صلوات الله علیه
«حق» در لغت عرب به معانى متعددى آمده است، گاهى «حق» گفته مى‏شود به معناى «عدل» در مقابل ظلم، گاهى «حق» گفته مى‏شود به معناى «صحيح و صواب» در مقابل باطل و ناصواب، گاهى «حق» گفته مى‏شود به معناى «واقع و نفس‏الامر» در مقابل ناحق و غيرواقعى، و در كلام امام سجاد (ع) اين سه معنى راه دارد و مسلمانان بايد در سخنان خود هميشه و همه جا اين سه مطلب را رعايت نمايند، اگر چه مشقت‏بار و سنگين باشد.
سنگينى قول حق گاهى از اين جهت است كه : عدل در كلام به ضرر ما يا به ضرر بستگان مورد علاقه‏ى ما تمام مى‏شود، و گاهى از اين جهت است كه بر وفق عدل سخن گفتن به نفع كسانى است كه بغض و كينه‏ ى ما را در دل دارند. در هر دو صورت، گفتن حق سنگين و مشقت‏بار است، اما ارزش حق و عدل در اسلام به قدرى مهم است كه بايد سختى و مشقت آن را تحمل نمود و هرگز در راه ظلم و ناحق قدم نگذارد. قرآن شريف در زمينه ‏ى عدل، اين هر دو مشقت را در دو آيه مورد توجه قرار داده و به مسلمانان خاطرنشان ساخته است كه هيچ يك از اين دو مشقت موجب نشود كه عدل و حق را ترك گوييد و به باطل و نادرستى گرايش يابيد. يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط شهداء لله و لو على انفسكم او الوالدين و الاقربين. اى اهل ايمان! بپا داريد عدل را و همواره گواهان حق باشيد هر چند بپا داشتن عدل و گواهى حق به ضرر خودتان يا والدين و نزديكانتان باشد. يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين لله شهداء بالقسط و لا يجر منكم شنان قوم على الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در راه خدا پايدار و استوار باشيد و به حق و عدل گواهى دهيد، مراقبت نماييد كه عداوت و بغض گروهى شما را وادار نكند كه درباره‏ى آنان عدل را ترك گوييد. عدالت كنيد كه عدل از هر عمل خوبى به تقوى نزديكتر است.
امام عسكرى (ع) فرموده است: هيچ عزيزى حق را ترك نگفته جز آنكه ذليل و خوار شده است و هيچ ذليلى حق را اخذ ننموده، جز آنكه به عز و بزرگى رسيده است.
امام باقر (ع) فرمود: پدرم حضرت زين‏العابدين موقعى كه مرگش فرارسيده بود مرا به سينه چسباند و به من فرمود: تو را وصيت مى‏كنم به چيزى كه پدرم موقع مرگ به من وصيت نمود و فرمود پدرم اين وصيت را به من فرموده است: براى حق بردبار و صابر باش اگر چه تلخ و ناگوار باشد.
اولياى گرامى اسلام براى آنكه پيروان خود را به صراط مستقيم حق سوق دهند و آنان را از گرايش به راه باطل بازدارند با تعبيرهاى مختلف در اين باره سخن گفته و مسئوليت الهى خود را به بهترين وجه انجام داده‏اند. على (ع) فرموده: با تلخى حق بساز و سختى آن را تحمل كن، بپرهيز از اينكه شيرينى باطل، اغفالت كند و راه حق را ترك گويى و براى هميشه بدبخت و سيه‏روز شوى
بعضى از افراد، قسمتى از عمر خويش را در انجام كار باطل گذرانده و با پيمودن آن راه، زندگى بالنسبه راحت و مرفهى به دست آورده‏اند. اگر به اين روش ناروا و خلاف حق تا آخر عمر ادامه دهد، سرانجام با سوء عاقبت و وجدانى ناراحت مى‏ميرد و در پيشگاه الهى شرمنده و معذب خواهد بود، و اگر بخواهد از آن راه برگردد به سختى و زحمت دچار مى‏شود و زندگى راحت را از كف مى‏دهد. على (ع) به چنين انسانى فرموده است: عودك الى الحق و ان تعتب خير من راحتك مع لزوم الباطل. برگشتت به حق اگر چه مستلزم رنج و تعب باشد بهتر از اين است كه راحت زندگى كنى و همچنان ملازم اعمال باطل و ناروا باشى.
بحق سخن گفتن و طبق حق عمل نمودن هميشه و همه جا مطلوب شرع مقدس و مايه‏ ى جلب رحمت حضرت بارى‏تعالى است ولى در بعضى از مواقع گفتن يك كلمه ‏ى حق در مقابل قدرتمندى ستمگر كه حيات بى‏گناهى را حفظ مى‏كند يا ستمى را از مردمى مى‏گرداند بسيار ارزنده و مهم است و پيشواى بزرگ اسلام آن را برترين جهاد خوانده است. عن النبى صلى الله عليه و آله: ان افضل الجهاد كلمه حق عند سلطان جائر. رسول اكرم (ص) فرموده: بالاترين جهاد گفتن كلمه‏ى حق نزد سلطان ستمكار است.
شرط اصلى عمل نمودن بر وفق حق، شناختن حق و تميز آن از باطل است. در پاره‏اى از مواقع جامعه بر اثر حوادث و رويدادهاى سنگينى دچار اختلاف شديد مى‏گردد و حق و باطل آنچنان به هم مى‏آميزد كه شناخت روا از ناروا، حتى براى افراد پاكدل و منظمى كه با خلوص علاقمند به اقامه‏ى حق و عدل‏اند، مشكل مى‏شود و در گزينش خط مشى خود دچار حيرت مى‏گردند. ممكن است كسانى تصور كنند در اين قبيل مواقع راهى را كه اكثريت در پيش گرفته و مى‏پيمايد صحيح و بر حق است و بايد به آنان پيوست، بعضى ممكن است تحت تاثير افرادى قرار گيرند كه بين مردم قدر و منزلتى رفيع دارند و گمان كنند پيروى از افراد نامى و مشهور، راه نيل به حق و عدالت و مايه‏ى وصول به رستگارى و سعادت است، اما بايد اين مطلب روشن باشد كه هيچ يك از اين دو راه معيار وصول به حق و عدل و رهايى از باطل و ظلم نيست. در چنين موقع خطيرى هر فردى بايد وظيفه ى خويش را انجام دهد، به مسئوليت شخصى خود بينديشد، عقل خود را به كار گيرد، از پى كاوش و تحقيق برود، و سعى خود را آنطور كه بايد مبذول دارد تا حق را بشناسد، راه خود را تميز دهد، و براى جلب رضاى خداوند آن راه واقعى را بپيمايد.
براى آنكه آدمى بتواند با مجاهده و كوشش و از راه به كار بستن عقل، حق و باطل را بشناسد، روا را از ناروا تميز دهد و صراط مستقيم رستگارى و سعادت را بيابد، بايد : *در اولين مرحله، عقل را از تمام قيد و بندهاى اسارت كه سد راه واقع ‏بينى است، آزاد سازد و انديشه ‏هاى تعصب و تصلب، لجاج و عناد، دوستى و دشمنى، تفوق‏طلبى و برترى‏جويى، خودخواهى و هوى‏پرستى و ديگر فكرهايى همانند اينها را از صفحه‏ى خاطر بزدايد، آزاد تعقل كند و فقط در جستجوى حق باشد. *در مرحله‏ى دوم از خداوند استمداد نمايد كه مجاهده ‏اش خالصانه و پاك باشد تا از هدايت حضرت بارى‏تعالى بهره‏مند گردد. خداوند در قرآن شريف فرموده: و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا. هر كس در راه ما مجاهده نمايد، او را از هدايت خود برخوردار مى‏سازيم. اگر او با خلوص و براى نيل به حق و حقيقت مجاهده نمايد قطعا خداوند وعده‏ى خود را درباره‏ى او عملى مى‏نمايد و هدايتش مى‏كند. *در مرحله‏ى سوم وقتى حق را شناخت، بدون چون و چرا از آن پيروى كند، هر چند برخلاف ميلش باشد، چه آنكه پيروى از حق، اطاعت از خداوند است و افراد مطيع حق مشمول فيض او خواهند بود
على عليه‏السلام فرموده: برتر از همه‏ ى مردم نزد بارى‏ تعالى كسى است كه عمل به حق، نزد او محبوبتر از باطل باشد. اگر چه عمل به حق مايه‏ ى نقص و اندوه وى گردد و عمل به باطل موجب جلب منفعت و افزايش موقع او شود.
حضرت سلام الله علیها اولین مدافع ولایت و عامل به این بیان امام سجاد (علیه السلام) : و القول بالحق و ان عز، در قالب بود او پس از رحلت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله سخن حقی را گفت در دفاع از علی علیه السلام و ولایت !!! اگر چه آن سخن حق براى او بسیار سنگين تمام شده و موجب مشقت و در نهایت شهادت وی شد. (🔊👈بشنوید )
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
برنامه ی ✳️ انسان ضعیف را با فخر چه کار؟ 👈 و قَالَ (عليه السلام) : مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ؟! أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ، وَ لَا يَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لَا يَدْفَعُ حَتْفَهُ. 👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود : فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟ او كه در آغاز نطفه اى گنديده، و در پايان مردارى بد بو است، نه مى تواند روزى خويشتن را فراهم كند، و نه مرگ را از خود دور نمايد. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 با اين حال چرا؟ ! (راه زدايى) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى‏ هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى‏ أَحَدٌ مِّثْلَ مَآ أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَآجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ‏ (بزرگان یهود، براى جلوگیرى از گرایش یهود به اسلام، به آنان مى گفتند:) جز به كسى كه آیین شما را پیروى كند، ایمان نیاورید. (زیرا دینِ حقّ منحصر به ماست. اى پیامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است كه خدا بنماید (ومانعى ندارد) كه به امّتى دیگر نیز همانند آنچه (از كتاب وشریعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج كنند. (همچنین اى پیامبر! به آنان) بگو: فضل ورحمت بدست خداست، او به هر كه بخواهد عطا مى كند وخداوند داراى رحمت وسیع وعلم بى انتهاست. دوازده نفر از دانشمندان یهود، تصمیم گرفتند براى ایجاد تزلزل و تردید در مسلمانان، صبحگاهان نزد حضرت محمّدصلى الله علیه وآله آمده و اظهار ایمان كنند، ولى در آخر روز از اسلام برگردند و بگویند: ما محمّد و آیین او را دیدیم، ولى با آنچه در تورات وانجیل آمده است، مطابقت ندارد. آنها با این نقشه ى ماهرانه مى خواستند به هم كیشان خود این طور وانمود كنند كه اگر اسلام مكتب خوبى بود، اهل علم و كتاب از آن دست برنمى داشتند، با این كار هم در مسلمانان تردید بوجود آورند و هم سایر یهودیان را از مسلمان شدن بازدارند. خداوند متعال نیز با نزول این آیه، نقشه ى آنان را برملا ساخت. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2