🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 شرح صوتی تصویری دعای #مکارم_اخلاق حضرت آیت الله محمد رضا #ناصری دولت آبادی رحمت الله علیه 👇
🔉 (اینجا)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
« #دعا_ندبه: زندگی در فردایی نورانی»
https://taaghche.com/book/2735
✍️ استاد اصغر #طاهرزاده
👈شما میتوانید آن را بصورت #رایگان و قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#کتاب_امام_زمان عجل
#کتاب_طاهرزاده
#شرح_دعا_طاهرزاده
🆔 @sahife2
❇️فرازی از دعای #ندبه
⏺ فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ
و به ظلم و ستم گروهی کشته شدند
⏺وَ سُبِیَ مَنْ سُبِیَ وَ أُقْصِیَ مَنْ أُقْصِیَ
و عده اي هم اسير و جمعی آواره و دور از وطن و يا از حق خود محروم شدند
⏺فَعَلَى الْأَطَائِبِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمَا وَ آلِهِمَا
پس بر پاکیزگان از اهل بیت محمّد و على ( درود خدا بر ایشان و خاندانشان)
⏺فَلْیَبْکِ الْبَاکُونَ
باید گریه کنندکان بگریند
⏺وَ إِیَّاهُمْ فَلْیَنْدُبِ النَّادِبُونَ
و زارى کنندگان بر ایشان زارى کنند
⏺وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتُذْرَفِ الدُّمُوعُ
و براى مانند آنان باید اشکها روان شود
⏺وَ لْیَصْرُخِ الصَّارِخُونَ
و فریادکنندگان فریاد زنند
⏺وَ یَضِجُّ الضَّاجُّونَ
و شیون کنندگان شیون کنند
⏺وَ یَعِجُّ الْعَاجُّونَ
و خروشندگان بخروشند
⏺أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ
کجاست #امام_حسن (علیه السلام) ؟ کجاست #امام_حسین (علیه السلام) ؟
👈بخشی از #دعا_ندبه
🔉 اینجا بشنوید
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 79 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_15
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 قسمت اول از سه فقره ی زیر:
1️⃣وَ لَيْسَ عِنْدِى مَا يُوجِبُ لِى مَغْفِرَتَكَ،
2️⃣وَ لا فِى عَمَلِى مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ،
3️⃣وَ مَا لِى بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِى إِلا فَضْلُكَ،
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ🔹
اگر انسان پذیرفت که بنده است،فقر وجودی را درک می کندوفقر مادی را نیز.یعنی برده است،عبد است،هیچ از خود ندارد،حتی خواسته های لذت هایش رابایدزمین بگذارد.مدیریت بامولایش است،داده های مولا تفضل است ولاغیر.
امام سجاد علیه السلام بر بلندای قله بندگی،چنین می فرماید؛خداوندا هیچ ندارم که بواسطه آن،آمرزش تو مرا دربر گیردوحتی هیچ عملی که مستحق بخشش باشم.
حال چنین فردی چگونه است جزآن که به فضل تو امید داشته باشد.
پس ای خدای من،با درودبر محمد وآلش برمن منت بگذار ومرا برتکیه گاه فضل خود جای ده.
چهار مطلب محتواى چهار جمله ى قبل " #دعا_بیستم_15 " دعاى امام سجاد (ع) بود:
اول وفود و ورود به مغفرت الهى،
دوم قصد عفو و بخشش بارىتعالى،
سوم اشتياق به گذشت حضرت حق،
و چهارم وثوق و اعتماد به فضل او.
در قطعه ى دعاى مورد بحث امروز، ابتدا راجع به مغفرت و عفو خداوند 3 جمله به پيشگاه الهى عرض نموده و سپس نتيجه مىگيرد كه فقط به فضل و رحمت خداوند اميدوار است و بس.
در جمله ى اول عرض مىكند:
و ليس عندى ما يوجب لى مغفرتك،
بار الها! چيزى نزد من نيست كه ايجاب كند تو مرا بيامرزى.
خداوند در قرآن شريف مكرر از مغفرت گناهان سخن گفته و به مردم گناهكار وعدهى گذشت و غفران داده است،
اما در هيچ آيهاى از خود، سلب اراده و اختيار ننموده بلكه مغفرت خويش را وابسته به مشيت خود فرموده است و اگر در موردى گناهكار شايسته و لايق غفران نباشد اراده ى الهى به مغفرت او تعلق نمىگيرد و بخشوده نمىشود،
خواه گناهش ظاهر و جوارحى باشد
و خواه گناهش درونى و معنوى،
قرآن کریم
ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر مادون ذلك لمن يشاء.
خداوند گناه كسى را كه به او شرك آورده است نمىآمرزد
اما در مورد گناهان غير شرك، مغفرت بارى تعالى شامل كسانى مىشود كه مشيت او بر غفران آنان تعلق گرفته باشد.
در كنار معصيتهاى جوارحى كه آشكارا انجام مىشود مانند دروغ و تهمت،
گناهانى وجود دارد كه در ضمير مردم نهفته است، اگر آنها را به زبان بياورند آشكار مىشود، اگر نه پنهان مىماند، مانند راضى بودن به وقوع ظلم، و موافقت درونى و باطنى با بقاى ظالم و ادامهى ستم.
به طور مثال :
رضايت پنهانى به گناه، خود از گناهان بزرگ است.
على (ع) فرموده: كسى كه راضى به عمل مردمانى باشد همانند شخصى است كه خود در آن عمل با آنان همكارى داشته است، و اگر در امر باطلى راضى باشد براى چنين كسى دو گناه است: يكى گناه اصل عمل و آن ديگر گناه رضايت داشتن به آن عمل است.
مغفرت و بخشش گناهان درونى اشخاص همانند گناهان برونى آنان وابسته به مشيت حضرت بارىتعالى است،
و اين مطلب نيز در قرآن شريف آمده است:
ان تبدوا ما فى انفسكم او تخفوه يحاسبكم به الله فيغفر لمن يشاء و يعذب من يشاء.
اگر نيت بدى را كه در باطن داريد آشكار نماييد يا آنكه پنهان نگاه داريد مورد محاسبه ى الهى قرار مىگيريد، هر كس را كه بخواهد مىبخشد و هر كس را كه بخواهد با عذاب خود كيفر مىدهد.
تذكر : در مقابل نيت هاى بد و عذاب الهى، نيت هاى خوب و مرضى خداوند نيز مورد محاسبه است و صاحبش از اجر و پاداش بارىتعالى برخوردار مىگردد،
و اين هر دو در مورد واقعهى #كربلا مصداق دارد. راجع به كسانى كه در نيت، به قتل حضرت ابىعبدالله الحسين عليهالسلام راضى بودهاند در «زيارت وارث» چنين آمده است:
لعن الله امه قتلتك و لعن الله امه ظلمتك و لعن الله امه سمعت بذلك فرضيت به.
لعن خداوند به كسانى كه تو را كشتند، لعن خداوند به كسانى كه دربارهات ستم كردند، لعن خداوند به كسانى كه قتل مظلومانهى تو را شنيدند و در دل به وقوع آن رضايت دادند.
اما كسانى كه قيام حسين (ع) را قيام الهى و مرضى خداوند دانسته و دوستار آن حضرت و عمل مقدسش هستند در اجر و ثواب با اصحاب شهيدش شريكند و اين سخن را جابر بن عبدالله انصارى، موقعى كه براى زيارت قبر مقدس امام، و قبور شهداى بزرگوارش به كربلا آمده بود به استناد حديث رسول اكرم (ص) به عطيه گفته است. جابر پس از آنكه به شهيدان كربلا سلام نمود و به مراتب وفادارى آنان به تعاليم الهى و مجاهده در راه حق شهادت داد، چنين گفت:
قسم به خدايى كه حضرت محمد (ص) را به پيمبرى مبعوث نمود ما شريك شما هستيم در آنچه شما در آن وارد شديد. عطيه مىگويد به جابر گفتم: چگونه تو شريك اصحاب حسين (ع) هستى با آنكه در وادى پستى فرود نيامدى و از كوهى بالا نرفتى و شمشيرى نزدى و اينان بين سر و بدنشان جدايى افتاد، اطفالشان يتيم و زنانشان بيوه شدند. جابر گفت: اى عطيه! از حبيبم رسول خدا (ص) شنيدم فرمود: كسى كه مردمى را دوست دارد در قيامت با آنان محشور مىشود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در كار آنان شريك است و به حق قسم كه نيت من و نيت اصحاب من بر همان راه و روشى است كه حسين (ع) و اصحابش پيمودهاند.
نيت خوب عبادت است و پاداش آن ثواب و اجر الهى است، و نيت بد گناه است و اگر خداوند آن را نيامرزد عذاب و كيفر او را از پى خواهد داشت.
على (ع) فرموده: جزاى بد و خوب بندگان طبق نيت هايى است كه در دل دارند.
خداوند در كتاب مجيد وعده ى مغفرت گناهان را به مردم داده است به شرط آنكه بخشش گناه بر وفق خواسته و ارادهى او باشد و اگر در موردى مشيت بارىتعالى به عللى كه ما نمىدانيم به عفو گناهكار تعلق نگيرد آمرزيده نمىشود، خواه گناهش ظاهرى باشد و آشكار و خواه گناهش درونى باشد و پنهان.
بنابراين آمرزيدن گناه براى خداوند الزامى نيست
جملهى اول دعاى امام سجاد (ع) در این قطعه دعا امروز اشاره به همين مطلب است،
او به پيشگاه بارىتعالى عرض مىكند:
و ليس عندى ما يوجب لى مغفرتك،
بار الها! چيزى نزد من نيست كه ايجاب كند تو مرا بيامرزى و مشمول بخشش و عفو خود قرار دهى.
اراده ى خداوند به مغفرت گناهكاران مايه ى اميدوارى آنان است و از خطر ياس كه منشاء بسيارى از بدبختيها و محروميت هاست مصونشان مىدارد.
تعليق مغفرت به مشيت ، سد راه غرور آنان است و نمىگذارد گناهكاران ، فكر ايمنى از عذاب الهى در سر بپرورند و در نتيجه، گناهكار همواره خويشتن را بين #خوف و #رجا احساس مىكند
و اين خود يكى از تعاليم دينى است :
*امام صادق (ع) فرموده: بنده ى خداوند به مقام ايمان نمىرسد تا آنكه واجد خوف و رجا گردد
*و در حديث ديگر فرموده: به خداوند اميدوار باش تا حدى كه تو را در گناه، جرى و جسور نكند، و از خداوند بترس به اندازهاى كه تو را از رحمت او مايوس ننمايد.
*حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود: اى هشام! مرد مسلمان به مقام ايمان نمىرسد تا آنكه خائف و اميدوار باشد و به مقام خوف و رجا نايل نمىگردد تا آنكه بر وفق ترس و اميدش عمل نمايد.
*على (ع) فرموده: براى بهترين افراد اين امت از عذاب خداوند ايمن مباشيد كه در قرآن شريف فرموده: از مكر خداوند ايمنى ندارند مگر گروه زيانكاران، و براى بدترين فرد اين امت از رحمت خداوند مايوس نباشيد كه در قرآن شريف فرموده: از رحمت خداوند مايوس نيستند مگر گروه كفار.
مغفرت گناهكاران براى خداوند الزامى نيست بلكه معلق به مشيت و ارادهى ذات مقدس اوست
و نتيجه ى مهم وعدهى مغفرت خداوند از يك طرف
و تعليق آن به مشيت او از طرف ديگر
آن است كه مسلمانان همواره بين خوف و رجا باشند،
نه از رحمت حق مايوس شدند
و نه خويشتن را ايمن از عذاب او بدانند
و اين حالت روانى نه تنها در شان دين لازم و ضرورى است بلكه سعادت مردم جهان در جميع شئون زندگى وابسته به اين است كه همواره بين بيم و اميد باشند،
مريض بايد به درمان خويش اميدوار باشد تا از پى طبيب و دارو برود
و بايد از شدت مرض و مزمن شدن آن بترسد تا از آنچه مضر است پرهيز نمايد،
كشاورز بايد اميدوار به برداشت محصول باشد و بذر خود را در زمين بيفشاند
و بايد از آفتهاى گوناگون بترسد و كمال مراقبت را معمول دارد،
و همچنين ساير امور مربوط به زندگى تمام انسانها بايد همواره بين #خوف و #رجا باشد.
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
1️⃣کتاب اول « «شهید #رئیسعلی_دلواری نماد #غیرت دینی»
https://taaghche.com/book/116378
✍️ حسین نامور (خواهر زاده شهید رئیسعلی #دلواری )
👈 شهید رئیسعلی دلواری که از ایشان با عنوان «قهرمان ملی ضد استعمار #انگلیس»، «تاج سرکرانه» و «نماد غیرت دینی» یاد میشود، که مردانه در برابر تجاوزگران انگلیسی ایستاد و پس از چندین بار غلبه بر نیروهای غاصب، در 12 شهریور سال 1294 به شهادت رسید و به نماد ایستادگی و مبارزه با استعمار تبدیل شد.
#مقام_معظم_رهبری در این باره می فرمایند : " "رئیسعلی دلواری #قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس است و ملت ایران همانند شهید رئیسعلی دلواری، که در مقابل انگلیس ایستادگی کرد، امروز در برابر قدرتهای متجاوز به سرکردگی آمریکا ایستاده است و از دشمنان خود هیچ واهمهای در دل ندارد. " ( 13/10/70) "
2️⃣کتاب دوم «دلاور دلوار» ویپزه کودکان و نوجوانان نوشته علی باباجانی
https://taaghche.com/book/66458
👈شما میتوانید آن ها را بصورت قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#حدیث_سرو
#کتاب_شهدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_87
❇️ بخش پنجم: حکومت #بنی_امیه
👈 حَتَّى يَظُنَّ الظَّانُّ أَنَّ الدُّنْيَا مَعْقُولَةٌ عَلَى بَنِي أُمَيَّةَ، تَمْنَحُهُمْ دَرَّهَا وَ تُورِدُهُمْ صَفْوَهَا وَ لَا يُرْفَعُ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ سَوْطُهَا وَ لَا سَيْفُهَا، وَ كَذَبَ الظَّانُّ لِذَلِكَ، بَلْ هِيَ مَجَّةٌ مِنْ لَذِيذِ الْعَيْشِ يَتَطَعَّمُونَهَا بُرْهَةً ثُمَّ يَلْفِظُونَهَا جُمْلَةً.
👈 5. #پیشگویی آينده بنى اميّه
تا آن كه برخى از شما گمان مى برند كه دنيا به كام بنى اميّه شد، و همه خوبى ها را افزون به آنها سپرده و آنها را از سرچشمه خود سيراب كرده، و تازيانه و شمشيرشان از سر اين امّت كنار نخواهد رفت.
كسانى كه چنين مى انديشند در اشتباهند، زيرا سهم بنى اميّه تنها جرعه اى از زندگى لذّت بخش است كه مدّتى آن را مى مكند سپس همه آنچه را كه نوشيدند بيرون مى ريزند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 کوتاهى عمر بنى اميّه
* ناکامى بنى اميّه در حکومت
الف- قيام هاى خوارج بر ضد بنى اميّه ( لیست 12 قیام و شورش)
ب- قيام گروههاى ديگر در برابر بنى اميّه( لیست 15 قیام و شورش)
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2