eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ 5 2 2 ✳️ مسلّماً مفهوم خسران تنها اين نيست كه انسان منافعى را از دست بدهد، بلكه خسران واقعى آن است كه اصل سرمايه را نيز از كف دهد، چه سرمايه‏اى بالاتر از عقل و هوش و نيروهاى خداداد و عمر و جوانى و سلامت است، همين‏ها كه محصولش اعمال انسان است و عمل ما تبلورى از نيروها و قدرت‏هاى ما است. هنگامى كه اين نيروها تبديل به اعمال ويرانگر يا بيهوده‏اى شود، گويى همه‏نابود شده‏اند، درست مانند اين است كه انسان سرمايه عظيمى همراه خود به بازار ببرد، اما در وسط راه آن را گم كند و دست خالى برگردد. البته در صورتى كه انسان بداند سرمايه خويش را از دست داده گرچه خسران كرده، اما خسران خطرناكى نيست، چرا كه اين زيان درس‏هائى براى آينده به او مى‏آموزد كه گاهى اين درس‏ها برابر آن سرمايه يا بيشتر از آن است، و به اين ترتيب در واقع چيزى را از دست نداده است. اما زيان واقعى و خسران بالاتر آن جاست كه انسان سرمايه‏هاى مادى و معنوى خويش را در يك مسير غلط و انحرافى از دست دهد، و گمان كند كار خوبى كرده است، نه از اين كوشش‏ها نتيجه‏اى برده، نه از زيانش درسى آموخته، و نه از تكرار اين كار در امان است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 281 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 5 2 3 ✳️ جالب اين كه در اين جا تعبير «اخسرين اعمالا» شده در حالى كه بايد «اخسرين عملا» باشد، اين تعبير ممكن است اشاره به اين باشد كه آنها فقط در يك بازار عمل گرفتار خسران و زيان نشده‏اند، بلكه جهل مركّب اين بيچارگان سبب خسران در همه برنامه‏هاى زندگى و تمام اعمال و كارهايشان شده است. و به تعبير ديگر گاه انسان در يك رشته تجارت زيان مى‏كند، و در يك رشته ديگر سود، و در پايان سال آنها را روى هم محاسبه كرده مى‏بيند چندان زيانى نكرده است، ولى بدبختى آن است كه انسان در تمام رشته‏هائى كه سرمايه گذارى كرده زيان كند. و تعبير به «گم شدن» گويا اشاره به اين حقيقت است كه اعمال انسان به هر صورت در عالم نابود نمى‏شود، همان گونه كه ماده و انرژى‏هاى جهان هر چند هميشه تغيير شكل مى‏دهند، اما به هر حال از بين نمى‏رود ولى گاه گم مى‏شوند، چون آثار آنها به چشم نمى‏خورد و هيچ گونه از آن استفاده نمى‏گردد، همانند سرمايه‏هاى گم شده‏اى كه از دسترس ما خارج و بدون استفاده است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 281 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 5 2 4 ✳️ آيات بعد به معرفى صفات و معتقدات اين گروه زيان‏كار مى‏پردازد و چند صفت كه ريشه تمام بدبختى‏هاى آنهااست بيان مى‏دارد. نخست مى‏فرمايد: آنها كسانى هستند كه به آيات پروردگارشان كافر شدند. آياتى كه چشم و گوش را بينا و شنوا مى‏كند، آياتى كه پرده‏هاى غرور را در هم مى‏درد و چهره واقعيّت را در برابر انسان مجسم مى‏سازد و بالاخره آياتى كه نور است و روشنائى و آدمى را از ظلمت اوهام و پندارها بيرون آورده به سرزمين حقايق رهنمون مى‏گردد. ديگر اين كه آنها بعد از فراموش كردن خدا به «معاد» و لقاء اللّه كافر گشتند. آرى، تا ايمان به معاد در كنار ايمان به مبدأ قرار نگيرد و انسان احساس نكند كه قدرتى مراقب اعمال او است و همه را براى يك دادگاه بزرگ و دقيق و سختگير حفظ و نگهدارى مى‏كند، روى اعمال خود حساب صحيحى نخواهد كرد و اصلاح نخواهد شد. سپس اضافه مى‏كند: به خاطر همين كفر به مبدأ و معاد اعمالشان حبط و نابود شده است، درست همانند خاكسترى در برابر يك طوفان عظيم است. و چون آنها عملى كه قابل سنجش و ارزش باشد ندارند، لذا روز قيامت وزن و ميزانى براى آنها برپا نخواهيم كرد. چرا كه توزين و سنجش مربوط به جايى است كه چيزى در بساط باشد، آنها كه چيزى در بساط ندارند چگونه توزين و سنجشى داشته باشند. سپس ضمن بيان كيفر آنها سوّمين عامل انحراف وبدبختى و زيانشان را بيان كرده مى‏گويد: كيفر آنها جهنّم است به خاطر آن كه كافر شدند و آيات من و پيامبرانم را به باد استهزا و سخريه گرفتند. و به اين ترتيب آنها سه اصل اساسى «مبدأ، معاد و رسالت انبيا» را انكار كرده و يا بالاتر از انكار، آن را به باد مسخره گرفتند.» 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 281 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" 👈 🎙 لینک متن با ترجمه https://eitaa.com/sahife2/44714 صوتی تصویر https://www.aparat.com/v/I8FkT https://www.aparat.com/v/gU2DR صوتی http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745 https://meysammotiee.ir/media/1514 ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 102 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ بخش 3 از قسمت دوم عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ 1️⃣ أنْتَ عُدَّتِى إِنْ حَزِنْتُ، وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِى إِنْ حُرِمْتُ، و بِكَ اسْتِغَاثَتِى إِنْ كَرِثْتُ، 2️⃣ و عِنْدَكَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ، وَ لِمَا فَسَدَ صَلاحٌ، 👈وَ فِيمَا أَنْكَرْتَ تَغْيِيرٌ، 3️⃣ فامْنُنْ عَلَيَّ : قَبْلَ الْبَلاءِ بِالْعَافِيَةِ، وَ قَبْلَ الْطَّلَبِ بِالْجِدَةِ، وَ قَبْلَ الضَّلالِ بِالرَّشَادِ، 4️⃣ و اكْفِنِى مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ، 5️⃣ و هَبْ لِى أَمْنَ يَوْمِ الْمَعَادِ، 6️⃣ و امْنِحْنِى حُسْنَ الْإِرْشَادِ🔹 https://eitaa.com/sahife2/24845 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏 وَ يَا مَنْ ضَمِنَ لَهُمْ إِجَابَةَ الدُّعَآءِ وَ يَا مَنْ وَعَدَهُمْ عَلَى نَفْسِهِ بِتَفَضُّلِهِ حُسْنَ الْجَزَآءِ و اى آن كه اجابت دعاي دعا کنندگانش را ضامن شده، و به احسانش، پاداش نيكو را به آنان وعده داده ای بخشی از دعای دوازدهم صحیفه سجادیه «10» https://eitaa.com/sahife2/21160
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
حضرت زين ‏العابدين (ع) در جمله‏ ى سوم دعا عرض مى‏كند: و عِنْدَكَ ... و فيما انكرت تغيير. بار الها! چيزى كه نزد تو مطرود است و از آن ناراضى هستى، مى‏توانى تغييرش دهى، آن را بردارى و به جايش مرضى خود را قرار دهى.
چيزهايى كه برخلاف حق و عدل و منافى با كمال انسانى و فضايل اخلاقى است و بشر را به پستى و انحطاط سوق مى‏دهد، مرضى خداوند نيست
*ان تكفروا فان الله غنى عنكم و لا يرضى لعباده الكفر. اگر كافر شويد، خداوند از شما بى‏ نياز است و به ايمانتان احتياج ندارد، اما به كفرتان راضى نيست و نمى‏خواهد از سعادت و رستگارى محروم بمانيد.
*يحلفون لكم لترضوا عنهم فان ترضوا عنهم فان الله لا يرضى عن القوم الفاسقين. اين افراد آلوده و گناهكار قسم ياد مى‏كنند براى اينكه شما از آنان راضى شويد. اگر شما راضى شديد، خداوند از فاسقين و اهل عصيان راضى نمى‏شود.
شرك و كفر، سيئات اخلاقى، و گناهان به هر صورت كه باشد، مطرود درگاه بارى تعالى است و خداوند به هيچ يك از آنها راضى نيست. اگر اراده فرمايد مى‏تواند قلوب مردم را منقلب نمايد و بدون اينكه خودشان بخواهند، كارى كند كه همه موحد و يكتاپرست گردند و در اخلاق و اعمال به صراط مستقيم گرايش يابند. و لو شاء ربك لامن من فى الارض كلهم جميعا. اگر پروردگارت بخواهد، تمام مردم روى زمين ايمان مى‏آورند و همه مسير حق و عدل را مى‏پيمايند. ولى خداوند هرگز چنين اراده‏اى را نمى‏فرمايد، زيرا اين اراده منافى با اراده‏ى بارى تعالى در آزادى بشر است. خداوند به مشيت حكيمانه‏ ى خود، انسان را مختار آفريده، اوست كه بايد درباره‏ ى خود تصميم بگيرد، يا به اختيار و اراده‏ى خود ايمان را پذيرا شود و مستحق پاداش دنيوى و اخروى گردد يا با اراده و اختيار خود كفر را پذيرا شود و به كيفر دنيوى و اخروى برسد.
آنچه را كه خداوند افاضه مى‏فرمايد، ارشاد و هدايت مردم است.
و قل الحق من ربكم فمن شاء فليومن و من شاء فليكفر. پيمبر گرامى! بگو حق از جانب خداوند ارائه مى‏شود، هر كس ميل دارد ايمان بياورد و هر كه مى‏خواهد كفر را قبول نمايد.
مومنين واقعى و كسانى كه با اراده و اختيار دين حق را پذيرفته و به شرف اسلام مشرف شده‏اند، براى اينكه عمرشان بخوبى پايان يابد و با حسن عاقبت، دنيا را ترك گويند و روز قيامت در صف رستگاران محشور شوند، بايد همواره مراقب اعمال و اخلاق خود باشند و در مسير صحيح قدم بردارند و آگاهانه يا ناآگاه مرتكب عملى نشوند كه رضاى الهى در آن نباشد. براى نيل به اين هدف مقدس، بايد خويشتن را به خوبى و شايستگى بسازند، كمبودهاى خود را جبران نمايند، نقائصى را كه در عقايد و اخلاق و اعمال دارند و مرضى خداوند نيست برطرف سازند. اگر اين گروه باايمان به اختيار و اراده‏ى خود با استفاده و استمداد از توفيق الهى چنين كردند و در خود تغييرات لازم را به وجود آوردند، مى‏توان گفت مصداق جمله ‏ى سوم دعاى امام سجاد (ع) شده‏اند: و فيما انكرت تغيير. بار الها! چيزى را كه از آن رضايت ندارى مى‏توانى تغيير دهى و مرضى خود را جايگزينش نمايى.
خود ساختن و تغييرات لازم را در خويش به وجود آوردن، نياز به مربى و معلم آگاه دارد. علاقه ‏مندان به بايد از پى راهنمايان الهى و ان خدایی بروند و سخنانشان را با دقت بشنوند و فراگيرند و در مقام عمل به كار بندند تا بتوانند از ثمرات و نتايج سعادت‏بخش آنها مستفيض شوند. كسانى كه در تفقه دين و شناخت تعاليم الهى سعى كافى معمول مى‏دارند و به دقايق آيين الهى واقف مى‏شوند، مصداق كلام امام سجاد (ع) مى‏ گردند: و قبل الضلال بالرشاد. پيش از آنكه قدمى در بى ‏راهه بگذارند، از هدايت الهى برخوردار مى‏شوند و راه صحيح را مى‏پيمايند.
بعضى از اصحاب ائمه ‏ى معصومين عليهم ‏السلام با اينكه مردان باايمان و شريفى بودند، ولى بر اثر عدم توجه به پاره‏اى از دقايق و نكات دينى، گاه مرتكب خطا شده و قدمى ناروا برداشته‏ اند و پس از آنكه امام معصوم (ع) خطاى آنان را تذكر داده، سخت آزرده خاطر و متاثر گرديده و از پيشگاه الهى طلب بخشش نموده‏اند
حسين بن ابى‏العلاء مى‏گويد: بيست و چند نفر مرد بوديم كه به عزم مكه حركت نموديم، من در هر منزل براى غذاى جمعيتمان گوسفندى ذبح مى‏نمودم. روزى به قصد زيارت امام صادق عليه‏السلام رفتم، تا مرا ديد با تاثر فرمود: اى حسين آيا مسلمانان را ذليل مى‏كنى. گفتم: پناه مى‏برم به خداوند از اين امر. امام فرمود: به من خبر رسيده كه تو در هر منزل براى همسفرها گوسفندى ذبح مى‏كنى. عرض كردم: مولاى من، قسم به خدا من از اين كار جز رضاى الهى قصدى ندارم. امام فرمود: آيا نمى‏بينى در كاروان كسانى هستند كه مى‏خواهند همانند تو عمل كنند، اما تمكن مالى ندارند و دچار حقارت روحى مى‏شوند. عرض كردم: يابن رسول‏الله، بر اساس راهنمايى شما از خداوند آمرزش مى‏خواهم و از اين پس چنين عملى را تكرار نخواهم نمود.
🙏اللهم و عِنْدَكَ فِيمَا أَنْكَرْتَ تَغْيِيرٌ فامْنُنْ عَلَيَّ : قَبْلَ الضَّلالِ بِالرَّشَادِ بار الها! چيزى را كه مطرود توست و از آن ناراضى هستى، مى‏توانى بردارى و به جايش مرضى خود را قرار دهى. پس اى پروردگار مهربان! (بحق مقام با عظمت آقا ابوالفضل العباس علیه السلام ) بر من منت بگذار و : پيش از قدم گذاردن در راهى كه مرضى تو نيست، از نعمت رشاد و برخوردارم ساز. 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا