eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح بند های 25 تا 28 دعای شانزدهم ‏ 1 ✳️ سير حركت طبيعت هستى بر صورت تدريجى و مرحله‏اى به پيش مى‏رود و هر پديده‏اى بر اساس قانون تكامل از اصل تا پايان زمان او مراحلى را بايد بگذراند. اگر گاهى امرى يا حادثه‏اى ناگهانى اتفاق مى‏افتد. به خاطر اين است كه آن زنجيره طبيعى دچار بحران و دگرگونى گشته پس حقيقت حركت آن، وارونه شده است. خداى متعال در نظام قانونمند، مقدّمات خاصى براى تربيت قدم به قدم انسان تدبير فرموده است. از خلقت نطفه؛ تا رسيدن به كمال مراحلى تكاملى مى‏پيمايد و هرگز در مجازات آن موجود شتاب نمى‏كند، چون انسانى در جوانى به كارهاى خلاف و ناهنجار دست مى‏زند؛ پس از زمانى در برخى افكار يا اعمالش تجديد نظر مى‏كند و سرانجام او به نيكى پايان مى‏پذيرد. يا گاهى وضعيت ناگوار مانند فقر، بيمارى، يا سلطه دشمن سبب توكّل يا توسّل بنده خدا مى‏شود و با دل شكستگى از كردار گذشته خود توبه مى‏كند يا گاهى در سفر زيارت اماكن مقدس يا ديدار دانشمندان و عارفان و يا مطالعه كتابهاى اخلاقى در او تحوّلى پيدا شده و در پى اصلاح خود رفته است. بنابراين حكمت پروردگار حكيم بر پايه رحمت و بنده پرورى و طبيعت آفرينش او مقتضى تأخير و تقدير در جزاى اعمال موجودات مى‏گردد. هر چند ممكن است مدارا كردن حق موجب طغيان و شقاوت در باطن فردى گردد و به خيالش در زندگى حساب و كتابى وجود ندارد ولى او مسير كمال خود را عوض مى‏كند، پس سنت الهى بر صبر و قدرت رو به تكامل موجودات است؛ اگر همگام با هدايت رسولان و اوليا در صراط مستقيم قرار گيرد؛ به مقام مقربان مى‏رسد و اگر در راه باطل گام بردارد؛ در دامن شيطان به چاه گمراهى و سرگردانى سقوط مى‏كند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 371 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح بند های 25 تا 28 دعای شانزدهم ‏ 2 ✳️ هر گاه بنده‏اى به زيبايى ارشاد و هدايت الهى آگاه و دست‏گيرى شود؛ آينه تمام نما و جلوه كامل جمال و جلال حق مى‏شود و اسما و صفاتش را ظهور مى‏دهد و اين زيبايى تنها با برداشتن علاقه‏هاى دنيايى وميل‏هاى خلقى و رسيدن به درگاه قرب و فنا حاصل مى‏گردد. اگر بنده‏اى با زشتى عصيان‏گرى و غرور، خويش را بيارايد و بفريبد او آينه جلوه‏گرى شيطنت و افسون‏گرى ابليس شود؛ و رابطه فطرى خود را با پروردگار بريده است در نتيجه مانند شيطان در مرحله استدراج و فرصت انتظار قرار مى‏گيرد؛ سپس در كمين خدا به سخت‏ترين حالت نابود مى‏شود. بنابراين عزّت و ذلّتى كه خداوند به بندگان مى‏دهد در اثر شكيبايى بى‏حد حق براى رسيدن به هدف آفرينش است ولى بندگان به جهت شتاب و بى‏خردى از حق خود محروم مى‏شوند؛ سپس در قيامت درخواست بازگشت به دنيا مى‏كنند. اين هوشيارى و زيركى در هر انسانى بايد پيوسته باشد؛ كه خداوند با او چه مى‏كند؟ زيرا گاهى خداوند در اثر پى در پى فرستادن نعمت‏ها يا فيض معنوى سرشار يا رسيدن امور خير و بركت به نسل ديگر يا آزمايش بندگان يا ايجاد ارتباط با موجودات، عمرى طولانى به بندگانش مى‏بخشد و حتى با كافران همچنين مى‏كند ولى متأسفانه نقش خداوند در امور فراموش مى‏شود پس خداوند با صبر عجيب‏ خود راه تحوّل را هموار مى‏سازد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 371 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📚برشی از کتاب کهکشان نیستی داستان زندگی سید علی قاضی ره https://eitaa.com/sahife2/53796 🆔 @sahife2
طرح هفته 108 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت 3 عبارت زیر 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ ادْرَأْ عَنِّى بِلُطْفِكَ، 2️⃣ وَ اغْذُنِى بِنِعْمَتِكَ، 3️⃣ وَ أَصْلِحْنِى بِكَرَمِكَ، 4️⃣ وَ دَاوِنِى بِصُنْعِكَ، 5️⃣ وَ أَظِلَّنِى فِى ذَرَاكَ، 6️⃣ وَ جَلِّلْنِى رِضَاكَ، 7️⃣ وَ وَفِّقْنِى إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا، وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا، وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا🔹 https://eitaa.com/sahife2/5494 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚برشی از کتاب کهکشان نیستی داستان زندگی سید علی قاضی ره 👈نامه ای از مرحوم حسینقلی همدانی ره https://eitaa.com/sahife2/53796 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴سلام بر صاحب کتاب نورانی آقا علیه السلام که قبرش را به همراه امامان دیگر ما در بقیع در چنین روزی غریبانه تخریب کردند 🔈https://www.aparat.com/v/Wisne ⏺کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم .. و اصلحنى بكرمك، بار الها به كرم و بزرگوارى خود، مرا اصلاح كن.
...بزرگی می فرمود؛عمل صالح موافق مزاج عالم است،خداوند برکتش می دهد.«الیه یصعد الکلم الطیب».....«ولدینا مزید» برخلاف گناه وسیئه که عوالم وجود را به هم می ریزد،بدبختی و فساد می آورد. «اصلحنی بکرمک»همین جا به کار می رود یعنی اعاده چیزی که فاسد شده و از انتفاع خارج شده است.اینجا بعد نفسانی منظور است،نفس انسان با گناه فاسد می شود و از رسیدن به مقصد دور... امام سجاد علیه السلام راهکار این مشکل را،دست انداختن به کرم خداوند می داند و درخواست اصلاح وراستی نفس میکند. ...واصلحنی بکرمک...
«» «». الاصلاح اعاده ما فسد الى الصلاح، و الكرم افاده ما ينبغى لا لغرض. «اصلاح» عبارت است از برگرداندن چيزى كه فاسد شده به صلاح و سلامت، و «كرم» انجام دادن كار شايسته‏اى است، بدون توقع مادى.
گاهى يك فرد بر اثر ضربه‏ اى كه به دستش وارد مى‏شود استخوان بازويش مى‏شكند و به صورت چند قطعه‏ ی كوچك و بزرگ استخوان در عضله مى‏ماند و دست از كار مى‏افتد . او به دكتر متخصص مراجعه مى‏كند و دكتر با عمل جراحى، وضع استخوان شكسته را مرتب مى‏نمايد، دست را گچ مى‏گيرد تا از حركت بازماند، و تدريجا استخوانهاى شكسته به هم بپيوندند و پس از مدتى كه استخوان وضع عادى به خود گرفت، جراح دست را باز مى‏كند و رفته رفته فعاليت دست آغاز مى‏گردد. بنابراين، شكستن استخوان به معناى فاسد شدن دست است و عمل جراحى طبيب متخصص به معناى اصلاح آن فساد است.
يكى از طرق اصلاح و برطرف ساختن فساد، وجود افراد لايق در سرپرستى گروه يا فرمانروايى اجتماع است. گاهى سرپرست گروه، فرد لايق و بافضيلتى است، اما در بين آنان عناصر فاسد و منحرفى وجود دارد و بر اثر آن مجاهدتهاى سرپرست آنطور كه بايد به ثمر نمى‏رسد. هارون برادر حضرت موسى بن عمران (ع) فردى بود كه براى سرپرستى و رهبرى شايستگى داشت. و وهبنا له من رحمتنا اخاه هرون نبيا. ما رحمت خود را به موسى ارزانى داشتيم و برادرش هارون را نبى قرار داديم. حضرت موسى (ع) طبق مواعده‏ى الهى، عازم ميقات شد. و قال موسى لاخيه هرون اخلفنى فى قومى و اصلح و لا تتبع سبيل المفسدين. به برادرش هارون فرمود: بين مردم جانشين من باش، به اصلاح امور بپرداز، و از منحرفين و اخلالگران تبعيت منما. موسى (ع) رفت، چند روزى برگشتن موسى (ع) به تعويق افتاد. سامرى با حمايت و پشتيبانى افراد مفسد، بتى طلايى به صورت گوساله ساخت و مجاهدتهاى هارون در مبارزه با اين عمل، به نتيجه نرسيد. موقعى كه حضرت موسى (ع) برگشت، از مشاهده ‏ى اين اوضاع بشدت ناراحت شد و برادر خود هارون را سخت مورد موآخذه قرار داد و به او تعرض كرد. هارون گفت: ان القوم استضعفونى و كادوا يقتلوننى. مردم مرا با ديده‏ ى استضعاف نگريستند، به سخن من اعتنا نكردند و در خطر كشته شدن قرار گرفتم. هارون مرد الهى بود و شايسته‏ ى رهبرى و اصلاح، اما وجود افراد فاسد كه در راه باطل خويش مصر و پابرجا بودند، سد راه سعادت مردم مى‏شدند و با وسوسه و اخلال، افكار آنان را از مسير حق مى‏گرداندند و خودشان نيز به نصايح خيرخواهانه‏ى او اعتنا نمى‏كردند. بر سيه دل چه سود خواندن وعظ نرود ميخ آهنين بر سنگ
على (ع) در دوران زمامدارى خود، با اين قبيل افراد فاسد مواجه بود. در موقعى كه جنگ با دشمنان اسلام ضرورت داشت، به عناوين مختلف از شركت در جبهه شانه خالى مى‏كردند و مردم را نيز از اجابت دعوت بازمى‏داشتند و در نتيجه، روز به روز فساد گسترش مى‏يافت. على (ع) ضمن سخنان تند و آتشين خود، آينده‏ى تيره‏ى مسلمين را گوشزد مى‏نمود، از آن جمله در يكى از خطبه ‏ها فرمود: و الذى نفسى بيده ليظهرن هولاء القوم عليكم ليس لانهم اولى بالحق منكم و لكن لاسراعهم الى باطل صاحبهم و ابطائكم عن حقى، و لقد اصبحت الامم تخاف ظلم رعاتها و اصبحت اخاف ظلم رعيتى. قسم به آن كس كه جان على در دست اوست، اين قوم بر شما غلبه خواهند نمود، نه از اين جهت كه آنان در حق از شما برتر و بالاترند، بلكه از اين جهت كه آنها در اجراى باطل زمامدار خود سريع‏اند و شما در اجراى دستور حق من بطى‏ء و سستيد. امتها صبح مى‏كردند در حالى كه از ستم فرمانروايان خويش خائف بودند و من صبح كرده‏ام در حالى كه از ظلم مردم خود خائفم. https://eitaa.com/sahife2/51412
قرآن درباره‏ ى منافقين افسادگر فرموده است: و اذا قيل لهم لاتفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون. الا انهم هم المفسدون و لكن لايشعرون. وقتى به اينان گفته مى‏شود در زمين افساد نكنيد، مى‏گويند ما مصلح و برقراركننده‏ى صلاح جامعه هستيم. آگاه باشيد اينان مفسدند و نمى‏دانند با اعمال نارواى خويش افساد مى‏نمايند.
پيمبران الهى و جانشینان بر حقشان علاقه‏مند بودند كه مفاسد اجتماعى را براندازند و مردم را به راه صلاح و رستگارى سوق دهند، ولى در هر عصر، افراد مخالف و مزاحم وجود داشتند كه سد راه اصلاح جامعه مى‏شدند و پيمبران مى‏دانستند كه در نيل به هدف انسان‏سازى خود موفقيت كامل نخواهند داشت، ولى از فعاليت دست نمى‏كشيدند و زبان حال همه ‏ى آنان مانند زبان قال حضرت شعيب بود كه مى‏فرمود: ان اريد الا الاصلاح ما استطعت. من به قدر تواناييم اراده دارم در اصلاح جامعه مجاهده كنم.
ولى با همه‏ ى مزاحمتها كه مخالفين به وجود آوردند، پيمبران الهى به پيروزيهاى شايان ملاحظه‏اى نايل آمدند و در اخلاق و اعمال بسيارى از مردم اثر گذاردند و آنان را به راه پاكى و درستى سوق دادند. آنچه از خلقيات حميده و سجاياى انسانى در جهان مشاهده مى‏شود، منشا اصلاح آنها پيمبران بوده‏اند. در دنياى مادى امروز كه لذت‏گرايى بر جهان حاكم شده و به قول يكى از غربيها، انسانيت پيش پاى بت اقتصاد قربانى گرديده، هنوز هم عده‏ى زيادى متوجه مكتب پيمبران‏اند و مى‏خواهند خويشتن را با تعاليم آسمانى آنان منطبق نمايند. خلاصه، پيشوايان دين و فرستادگان خداوند مجراى فيض الهى در اصلاح مفاسد بوده‏اند، كوشش داشتند تا جايى كه قادرند افكار مردم را بسازند و آنها را مهياى قبول فيض اصلاح بارى تعالى بنمايند و در مواردى كه فعاليتهاى بشرى جوابگوى مفاسد نباشد و نتواند وضع موجود را دگرگون سازد، بايد براى رفع فساد از قدرت رفع قيوم استفاده نمود و اين قبيل مفاسد گاهى جنبه‏ى عمومى دارد و مربوط به همه‏ى مردم است و گاه جنبه‏ى خصوصى دارد و هدف، اصلاح مفاسد شخص معين است و اين هر دو، قسمت در ادعيه‏ى ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام آمده است.
در دعاى معروفى كه ما در ماه رمضان مى‏خوانیم، ضمن درخواستهاى متعدد عرض مى‏كنند: اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمين. بار الها تمام مفاسدى را كه مسلمانان جهان گرفتار آنها هستند با قدرت لايزال خود اصلاح فرما. اما مفاسدى كه از جهت خصوصى مورد دعا و درخواست واقع مى‏شود مانند بيمارى كه اصلاح مفاسد مزاجى خود را درخواست مى‏كند يا تاجرى كه در امر كسب دچار اختلال گرديده و از بارى تعالى اصلاح آن را مى‏طلبد، يا پدرى كه فرزندش به فساد اخلاق مبتلا شده و اصلاحش را از خداوند مى‏خواهد و اين نيز در ادعيه‏ ى ائمه‏ ى معصومين عليهم‏السلام آمده است