eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
5.MP3
30.14M
خاطرات عمليات والفجر8 از زبان فرمانده شهيدمحمود دوستاني
1.MP3
30.47M
خاطرات عمليات والفجر8 از زبان فرمانده شهيدمحمود دوستاني
6.MP3
29.49M
خاطرات عمليات والفجر8 از زبان فرمانده شهيدمحمود دوستاني
2.MP3
30.74M
خاطرات عمليات والفجر8 از زبان فرمانده شهيدمحمود دوستاني
🔰 تحمل حکومت الهی #وارثان_عاشورا 🔻استاد صفایی حائری
🔰 تحمل حکومت الهی ◾️ مادام كه تلقى مردم از خود و از دنيا دگرگون نشود تحمل حكومت الهى و علوى را نخواهند داشت كه در بحث‏هاى قبل اشاره كرديم كه: ▪️ مردم حتى با شهادت اباعبدالله عليه السلام به على ابن الحسين عليه السلام روى نياورند و با كنار زدن يزيد به حكومت علوى نپيوستند، ▪️كه نان و رفاهى كه آن‏ها مى‏ خواستند به اين ولايت سنگين نياز نداشت. ◾️▪️ «ان امرنا صعب مستصعب لا يحتمله الا ملك مقرب او نبى مرسل او مؤمن امتحن الله قلبه للايمان.» ◾️ تحمل امر و حكومت معصوم، به شهود تمام و يا دل عاشق و مبتلا و ساخته شده نياز دارد. ▪️ حكومتى كه هدف هدايت و رحمت و بينات و ميزان و فرقان را دارد و تمامى نسل‏ها را در نظر مى‏ گيرد و تمامى عوالم را ملاحظه مى‏ كند، پايه‏ هاى محكم و دل‏هاى استوار را مى‏ طلبد. ▪️دل‏هايى كه با درك ضرورت و با احساس اضطرار، به تسليم و اطاعت و به همراهى و معيّت رسيده‏ اند و از تقدم و تأخر نجات يافته‏ اند و از نكث و مروق و قسط پاك شده‏ اند، كه ناكث مارق قاسط، يا جلوتر مى‏ رود و يا عقب مى‏ ماند كه؛ ◾️ «المتقدم عليكم مارق و المتأخر عنكم زاهق»، ◾️«فمعكم معكم». ◾️ «اللهم اجعلنا مع الحسين و اصحاب الحسين الذين بذلوا مهجهم دون الحسين عليه السلام»... 📝 استاد علی صفایی حائری 📚کتاب وارثان عاشورا، 🔻 استاد صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اهمیت کتاب منتهی الآمال 🎙آیت‌الله مرتضی تهرانی این منتهی‌الآمال به خصوص فضائل اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین را بخوانید، خسته نشوید...
🍃تنهای خدا ما از عالم خودمان می‌ترسیم ولی عجیب این که دانه دانه آدم‌های دور و برمان را به عالم خودمان می‌‌کشانیم. اضافه شدن آدم‌های دیگر ترسمان را کم نمی‌کند ولی گویی از با هم ترسیدن لذّت می‌بریم. چه قدر عجیب و غریبیم ما که زندگی را خلاصه کرده‌ایم در خودآزاری و دیگرآزاری! مگر از عالم خویش چه بهره‌ای برده‌ایم که این قدر حرص داریم برای دعوت دیگران؟! شاید می‌خواهیم عالممان را شلوغ کنیم تا ترس، در میان شلوغی‌ها گم شود! شاید هم می‌خواهیم زشتی این عالم را پشت آدم‌های متراکم عالممان پنهان کنیم!هر چه هست، عالمی که در آن نفس می‌کشیم هر چه شلوغ‌تر می‌شود کندن ما از خودش را سخت‌تر می‌کند. باید دعا کنی تا زودتر عالممان خلوت شود. کاش زودتر برسد روزی که در عالم تو جای سوزن انداختن هم نباشد. آقا! التماس می‌کنم کمی دیگر تحمّل کن! دارم عالم خودم را می‌کِشم به سوی عالم تو. شبت بخیر تنهای خدا!
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🔅🔅🔅 📌نگاشت15:نکات تفسیری آیه 13 سوره انشقاق إِنَّهُ‌ کَانَ‌ فِي‌ أَهْلِهِ‌ مَسْرُوراً ☑️ ۱ - جهنمیان، که در آرزوى هلاکت ناله سر مى دهند، روزگارى در کنار خویشاوندان خود، دنیایى شاد و زندگى خرّمى داشتند. (یدعوا ثبورًا ... إنّه کان فى أهله مسرورًا) ☑️ ۲ - دوزخیان در آخرت، از حضور شادمانه نزد خویشاوندان خود محروم خواهند بود. (إنّه کان فى أهله مسرورًا) مقایسه دو تعبیر «ینقلب إلى أهله» (در آیات پیشین) و «کان فى أهله»، گویاى این است که گرفتاران دوزخ، از لذت همنشینى با خویشاوندان خود بهره اى نمى برند. ☑️ ۳ - شادى هاى دنیایى کافران، شایسته دل بستگى نبوده و پایدار نخواهد ماند. (إنّه کان فى أهله مسرورًا) ☑️ ۴ - شادمانى از حضور بین خانواده و دودمان خویش در آخرت، غیر قابل قیاس با دل خوشى به حضور بین آنان در دنیا است. (و ینقلب إلى أهله مسرورًا ... إنّه کان فى أهله مسرورًا) آیه شریفه حضور فرح بخش بین خویشاوندان در آخرت را به عنوان پاداش یاد کرده و شادکامى بین خاندان در دنیا را ناپایدار و بى اثر در رفع مشکلات قیامت معرفى کرده است; تا تفاوت دو حالت نمودار گردد. ☑️ ۵ - خوش بختى هاى دنیایى و دل خوشى به پیوندهاى خانوادگى، در قیامت کارساز نبوده و انسان را از آتش دوزخ رهایى نمى بخشد. (و یصلى سعیرًا . إنّه کان فى أهله مسرورًا) 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اِلهي اِنْ ظَهَرَتِ الْمَحاسِنُ مِنّي فَبِفَضْلِكَ وَ لَكَ الْمِنَّةُ عَلَيَّ خدايا اگر زيبايی‌هايی از من نمايان شود، به فضل توست و تو را بر من منت بسيار است. وَ اِنْ ظَهَرَتِ الْمَساوي مِنّي فَبِعَدْلِكَ و اگر زشتی‌هایی از من ظاهر گردد به عدل توست.
✔️ اثر بخشی سریع حرکت امام حسین (ع) ☑️ قسمت اول ▪️تغییر نگرش عبیدالله ابن زیاد عبیدالله بن زیاد یکی از خون خوارترین مامورانی بود در جریان کربلا ، دخالت داشت و اگر او نبود ، مسلما جریان کربلا به این شکل پایان نمی یافت.او خواسته بود امام حسین (ع) علاوه بر اینکه با یزید بیعت می کند ، زیر بار حکم و حکومت او نیز برود❗️ او بود که به عمر سعد حکم کرد ، که مانع رسیدن آب به امام حسین (ع) و یاران او باشد تا آنجا که کسی نتواند حتی یک قطره آب بنوشد. عبیدالله ابن زیاد حتی پس از پایان ماجرای کربلا می خواست ، امام سجاد (ع)_که در آن روز تا حدّ مرگ مریض و ناتوان بود_ و نیز بعضی از مخدرات بیت نبوّت را به قتل برساند. ⚠️هنگامی که عبیدالله بعد از واقعه ی عاشورا می خواست ماجرا را برای مردم توصیف و از پیروزی خود سخن بگوید ، گفت : 《اَلحَمدُلله الذّی اظهَرَ الحقَّ و اَهله و نَصَرَ اَمیر المومنین یَزید بن معاویه و حزبِه و قَتَلَ الکَذّاب ابن الکَذّاب الحسین بن علی و شیعته》 با قتل عام کربلا عبیدالله در دولت اموی به مقبولیت رسید و در عوض این کار به او دو استان بصره و کوفه بطور کامل در اختیارش قرار داده شد. اما یک سال بیشتر نگذشته بود که همه چیز درهم ریخت و وقتی یزید در سال بعد از او خواسته بود به مقابله و جنگ با مردم مدینه و مکه ، که شورش کرده بودند برود ، عبیدالله از فرمانش سرباز زد و در جواب یزید گفت : 《لا اجمَعَهما لِلفاسقِ ابدا》 ؛ من دو گناه کشتن پسر دختر پیامبر و جنگ با خانه ی خدا را برای این فاسق جمع نمی کنم❗️ 👈او دیگر یزید را امیرالمومنین نمی دانست.برای او ، یزید یک فاسق و فاجر بود و دیگر اطاعت از او ، واجب نبود بلکه عملی حرام شده بود‼️ 📚معلم درس محبت ص ۴۴
✨🌼✨ پنج‌شنبه ڪه می‌شود . . . ثانیـه‌هایمـان سخت بوی دلتنگی می‌دهد عده‌ای آن طرف . . . چشم به راه هدیه‌ای تا آرام بگیرند... با فاتحه وصلواتی هوایشان را داشته باشیم ... ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
آیا رنج و عذاب بخاطر بیماری های سخت باعث بخشیده شدن گناهان میشود یا نه؟_01.mp3
543.2K
❓آیا رنج و عذاب بخاطر بیماری های سخت باعث بخشیده شدن گناهان میشود یا نه؟ 🎙پاسخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓خلاصه پرسش زندگی‌نامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را، بیان نمایید. ❓❓پرسش لطفاً زندگی‌نامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را بیان نمایید. 🔰🔰پاسخ اجمالی یکی از شهدای کربلا و از افرادی که روز عاشورا در راه دفاع از امام حسین(ع) به شهادت رسید، جندب بن حجیر[1] (حجر)[2] بن جندب‏[3] خولانی[4] است. وی از قبیله‌ی جوان،[5] یا جواب[6] بود. جز نام و اندک اطلاعاتی از این شهید که در منابع مهم وجود دارد، توضیح بیشتری در ارتباط با زندگی ایشان مشاهده نمی‌شود، اما در برخی کتاب‌های متأخر نام وی را جندب بن زهیر ذکر کرده و گفته‌اند که وی از اهالی کوفه و از همراهان امام علی(ع) بوده و در جنگ صفین نیز یکی از فرماندهان قبیله کنده و ازد بود . طبق گزارش این منابع، هنگام نهضت امام حسین(ع) وی توانست از کوفه خارج شده و در منطقه حاجز و قبل از محاصره حضرتشان توسط حر بن یزید ریاحی به آن‌حضرت(ع) برسد و روز عاشورا لیاقت جنگیدن در رکاب ایشان را پیدا کند و در حمله‌ی اوّل به شهادت برسد. [7] در زیارت ناحیه، این‌گونه از وی تجلیل شده است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ جُنْدَبِ‏ بْنِ حَجَرٍ الْخَوْلَانِیِّ».[8] و در زیارت امام حسین(ع) در ماه شعبان، با اندک تفاوتی این‌گونه به وی سلام داده شده است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ جُنْدَبِ‏ بْنِ حُجَیْر».[9] 📚منابع: [1]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 155، قم، آل البیت ع‏، چاپ دوم‏، 1406ق؛ کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، محقق، مصحح، شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن،‏ ص 100، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق. [2]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق، مصحح، قیومی اصفهانی، جواد، ص 494، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1419ق. [3]. محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، مصحح، محطوری، مرتضی بن زید، ج 1، ص 211، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق. [4]. المزار الکبیر، ص 494. [5]. الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، ج 1، ص 211. [6]. تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 155. [7]. الحسینی الحائری الشیرازی‏، السید عبد المجید، ذخیرة الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین ع و اصحابه‏، ص 421 – 422، قم، زمزم هدایت‏، بی‌تا. [8]. المزار الکبیر، ص 494. [9]. ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج 2، ص 714، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1367ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
samtekhoda 14.mp3
13.08M
🔊 فایل صوتی برنامه 👤 📚 موضوع: چگونه در برابر مشکلات صبر کنیم؟ 🗓 چهار شنبه: نوزدهم شهریور ماه1399
به پویش من محمد را دوست دارم در روز پنجشنبه ۲۰ شهریور بپیوندید و استوری کنید و # هشتک بزنید
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓س: چرا در اکثر ایام ع با فضیلت ترین است؟ ✅ ج: به خاطر اینکه حفظ اسلام با امام حسین ع است. علت اینکه خدا این را دیده بود، چون دید بعد از ص خیلی از عوضی ها می خواهند را از بین ببرند، همه جا را بی دین کنند، خدای متعال با و حکمتش تشخیص داد آن چیزی که بتواند اسلام را از نابودی حفظ کند شهادت امام حسین علیه السَّلام است. این شهادت و مصیبت سنگین یک جوری است که دل انسانها را تحریک می کند، اگر چه باشند، لذا شما دیدید ها، ها، نذری می دهند، به خاطر شهادت امام حسین ع است، این حفظ می کند. هر سال که ایام محرم می‌رسد، روز عاشورا و شام و ناهار و و... عده ای می آیند در تور و مسلمان می‌شوند. ⬅️ کسانی که به واسطه از فاصله میگیرند در این ایام به خون امام حسین ع جمع می شوند و و و و کارها درست می شود، بنابراین هیچ چیزی به اندازه امام حسین ع اسلام را حفظ نکرده است.
با توجه به اینکه امروز 21 محرم مصادف با رحلت دانشمند بزرگ تشیع مرحوم علامه حلی رحمة الله علیه است،بیانات زیبا و ارزشمند مرجع عالیقدر در مورد مقام این شخصیت بزرگ تشیع تا لحظاتی دیگر تقدیم همراهان گرامی می گردد. التماس دعا
20.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست! 🎥 آیت الله العظمی وحیدخراسانی 🔰 در بیان مقام مرحوم 📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵ ◻️
🔰بیان مقام مرحوم علامه حلی در کلام آیت الله العظمی وحیدخراسانی ⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست! این‌ها ایتام علیه‌السلام هستند. شما هم چکاره‌اید؟ این لباس، لباس سربازی اوست، لباس خدمتگذاری اوست. اگر از ما بپرسند که خودت را به او نسبت دادی، ملبس به او شدی، اما نوکری نکردی، چه جواب بدهیم؟ 💠 ما بی خبریم، چه کردند؟! چه بودند؟! حسن بن یوسف بن مطهر... ابن حجر! آن هم ابن حجر عسقلانی، با آن نصبش، درباره علامه می‌گوید: کان آیة فی الذکاء، یکتب وهو راکب... - نه تنها در خانه می نوشت، هم می‌نوشت- یزاحم بعظمته الکواکب. ♨️ عمری کار کردیم اما به قدر علامه کاری نکردیم! آمد به مجلس خدابنده... هنر این است. واقعاً بهت انگیز است. آمد به مجلس خدابنده، کفش‌هایش را در آورد، زیر بغلش گرفت! 🔷 همه حیران. علمای چهار مذهب نشسته‌اند، همه می‌خندند که آبروی رفت. در محفل سلطان! کفش زیر بغل !!! 🔶بعد پرسیدند: چرا کفشت را زیر بغلت آوردی؟ گفت: می‌ترسم! پرسیدند: از چه می‌ترسی؟ پرسید: اگر شما می‌خندید به من که کفش را برداشتم، از ترس دزدیدن حنفیه شافعیه حنبلیه مالکیه بود، چرا رؤسای چهار مذهب کفش را دزدیدند؟ ‼️ باز تعجب بیشتر شد. گفتند: این‌ها کجا صلی‌الله‌علیه‌وآله را درک کردند؟ بعد پرسید: اگر رسول را درک نکردند، چرا دین رسول را از این‌ها گرفتید؟ ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش ✅ در همان مجلس چهار مذهب را به لنگ کفشش بیچاره کرد. این مرد علم و عمل. واقعاً بهت انگیز است. این توفیق چه می‌کند! 📚 ۵۰۰ کتاب از او به یادگار مانده است. این علمش. بعد عملش، تقوایش: لولا کتاب الألفین و زیارة قبر لأهلکتنی الفتوی. احتیاطش در دین این است. اگر کتاب الفین در امامت نبود، اگر زیارت قبر نبود، فتاوا مرا هلاک می کرد! علامه این است، این علم و این تقوا. لاهلکتنی الفتاوی. 🔶 بعد رسید به این مقام: می رفت از حله به زیارت قبر علیه‌السلام. یک وقت مشاهده کرد یک کسی با او راه می‌رود. سؤالاتی می‌کند بهت انگیز، از فروع فقهیه، از طهارت تا دیات، از عقود تا ایقاعات، تا احکام تا عبادات. همه ابواب فقه پیش او حاضر است. ‼️ علامه مبهوت شد این کیست؟ از بهت تازیانه‌اش افتاد، بعد تازیانه را برداشت، داد به علامه، علامه وقتی این احاطه را دید، گفت: این مسئله را برای من حل کن: آیا در هم‌چون روزگاری، می‌شود کسی به خدمت ، صاحب دهر و زمان برسد؟ 🌥 گفت: چطور نمی‌شود و حال آن که تازیانه به دست علامه می‌دهد! این جور بودند، این جور شدند. 💢ما چه کردیم؟ در یک مجلس فقهای چهار مذهب را بیچاره کرد. سلطان دستور داد از خطبه ها سب علیه‌السلام را برداشتند، مذهب را در ایران رسمی کرد. 🔺 این ، این . آیا ما جز ، جز هیچ داریم؟ مگر خدا لطفی کند، بر ما ببخشد... 🎙 آیت الله العظمی وحیدخراسانی 📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵ ◻️
Roze_shab-jome_Mirzamohamadi(8).mp3
15.36M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله 🔉 چقدر نام تو زیباست اباعبدالله.. ▪️روضه شب جمعه ماه محرم 🎤 حجت الاسلام
✅پراکنده گو، رؤیای پراکنده می بیند. 🔸آنهایی که خواب‌های آشفته می‌بینند، مثل بیداری آنهاست. 🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدم‌های عادی‌ هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا می‌نشینند، اول که وارد می‌شوند در یک موضوع سخن می‌گویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند می‌روند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطه‌ای بین آن حرف‌های آخر اینها با حرف‌های اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکنده‌گویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» می‌گویند. 🔸شما ببینید این باغ‌هایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است ده‌ها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی. 🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را می‌گویند دسته‌ای! اینها را می‌گویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است. 🔸خواب‌های آشفته مثل بیداری است، چون انسان همان‌طوری که در بیداری پراکنده زندگی می‌کند، خواب آنها هم همین‌طور است. 🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی می‌شود؟! 🔸هر کسی هر حرفی می‌زند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟ 🔸کسی که با قصه زندگی می‌کند، خواب تحقیقی نصیبش نمی‌شود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی می‌کند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمی‌شود. 🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111
🔰 معجزه 🔷🔹ما هنگامى كه مى‏ خواهيم با پاى خودمان اين همه راه برويم و با دست ضعيف خودمان مى‏ خواهيم سنگ‏هاى بزرگ را برداريم، ناچار عقب مى‏ نشينيم و كنار مى‏ رويم و اگر جلو هم بتازيم، ضربه مى‏خوريم وخُرد مى‏شويم، 🔹اما هنگامى كه با دست حق و با نصر او و با فتح او همراهيم، ديگر ضعفى نيست. 🔷🔹 هنگامى كه ما در راه هستيم، ناچار از تمام هستى مدد مى‏ گيريم و تمام هستى كمك ماست. 🔷 هيچ گاه ميان انسان و طبيعت و اللَّه مرز بسته نمى‏ شود. هنگامى كه انسان در راه بود، از تمام اين‏ها مدد مى‏ گيرد. و اين است كه نيرومند مى‏ شود و ضعفى نمى‏ بيند. 🔶🔸 با اين توضيح ديگر معجزه‏ ها و كمك‏ هاى الهى مسأله‏ اى نيست، كه انسان در راه، از تمام بهره‏ ها استفاده مى‏ كند. 🔶 آن‏ها كه با قانون‏ هاى حاكم بر هستى هماهنگ‏ اند، از تمام آن‏ها بهره برمى‏ دارند و معجزه‏ ها به راحتى توضيح مى‏ يابند. 🔶🔸 تمام طبيعت معجزه‏اى است كه با آن مأنوس شده‏ ايم و تمام معجزه‏ ها طبيعت‏ هايى هستند كه با آن انس نداشتيم. 🔸معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت معجزه‏ى مأنوس. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب عاشورا، صفحه ۳۶ استاد صفایی حائری