eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5985788000791955490.mp3
7.58M
🎧 موضوع: ما و کرونا 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۲۵ ⏱ زمان: ۳۰ دقیقه 📍 در جمع اساتید و طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی قم ‌ ‌
❓❓پرسش اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟ 🔰🔰پاسخ اصل هر چیز، همان ریشه و اساس آن است که بنایش را روی آن می سازند، بنابراین، اصول دین چیزی است که ساختمان دین روی آن بنا گردیده است. [1] اصطلاح اصول دین «اگر به معنای خاص [2] آن (یعنی اساسی ترین عقاید)، که در علم اعتقادات به کار برده می شود؛ استعمال شود، شامل عقاید اساسی در هر دین می شود که دین بدون آن عقاید تحقق نمی یابد. همه ادیان توحیدی دارای سه اصل کلی مشترک می باشند: «اعتقاد به خدای یگانه،‌ اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت و دریافت پاداش و کیفر اعمالی که در این جهان انجام داده است (معاد) و اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای متعال برای هدایت بشر به سوی کمال نهایی و سعادت دنیا و آخرت» [3] . اما این اصطلاح و استعمال واژه «اصل» در مورد این گونه اعتقادات اساسی،‌ تابع اصطلاحات و قرار داد است [4] . و آیه یا روایتی که مستقیماً دلالت بر این مطلب کند وجود ندارد، بلکه دانشمندان اسلامی با توجه به اهمیت یکسری از مسائل آن ها را جزء اصول دین بر شمرده اند. غیر از این اصول سه گانه که بین همه ادیان توحیدی مشترک است و بنیان این ادیان بر آن بنا نهاده شده است، علمای شیعه دو اصل امامت و عدالت را به این اصول اضافه کرده اند. اگر چه امامت از توابع نبوت است ولی به خاطر اختلافی که در صدر اسلام در صف مسلمانان ایجاد شد؛ شیعه برای ابراز این عقیده مهم خود، امامت و اعتقاد به آن را در اصول خود وارد کرد؛ زیرا با توجه به ادله عقلی و نقلی و سفارشات پیامبر اکرم (ص)؛ در صورت عدم استمرار نبوت توسط امامت دین ناقص و مردم در گمراهی واقع می شوند [5] . اما فروع دین: فروع دین اصطلاحی است (در مقابل اصول دین) که به احکام عملی اسلام اطلاق می شود، رتبه اصول دین چون از باب علم (به همراه یقین) است، مقدم بر فروع دین که از باب عمل است می باشد، یعنی تا علم و اعتقاد نباشد عمل معنا ندارد به همین خاطر به این سری از احکام عملی اسلام، «فروع دین» گفته می شود که بر پایه اصول و بر آن بنا می شود و به قول مرحوم فیض کاشانی اصول دین مانند درختی است که فروع دین ثمرات آن است و می فرماید: «اشرف از میان این دو (علم و عمل)، علم است، علم به منزله درخت و عبادت به منزله ثمره آن است» [6] شمارش فروع به هشت یا ده؛ از باب اهمیت این ها در بخش عبادات است؛ و گرنه تعداد واجبات و محرمات علاوه بر احکام معاملات که جزء فروع دین محسوب می شوند، بسیار زیاد است. [7] اما آنچه از فروع دین که مشهور است این ده مورد است: اول : نماز دوم : روزه سوم : خُمس چهارم : زکات پنجم : حج ششم : جهاد هفتم : امر به معروف (دستور به خوبیها و نیکیها) هشتم : نَهْى از مُنکَر (بازداشتن از بدیها و زشتیها) نهم : تَوَلَّى (دوستى با دوستان خدا) دهم : تَبَرَّى (دشمنى با دشمنان خدا) 📚📚منابع: [1] الرحمانی الهمدانی، احمد، الامام علی (ع)، ص 586، نشر منیر،‌ تهران. [2] مصباح یزدی، محمد تقی،‌ آموزش عقاید، ص 14، نشر بین الملل. [3] مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 65، ص ، نشر مؤسسه الوفاء، بیروت. [4] آموزش عقاید، ص 14. [5] در حدیث متواتر "ثقلین" ،(عترت و قرآن)، موجب هدایت مردم بعد از نبی (ص) شمرده شده است. [6] فیض کاشانی، ملامحسن، علم الیقین فی اصول الدین، ج 1، صص 4 – 5، انتشارات بیدار. [7] با استفاده از سؤال 2378 (سایت: 2909) .
📜 نظر شیخ صدوق(ره) درباره حضرت قائم(ع): ⤴️عقیده شیعه این است که حجت خدا و خلیفه اش در زمان ما، همان قائم منتظر محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع) است. ⤴️او همان کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند همانگونه که پر از جور و ظلم شده باشد. ⤴️مغارب و مشارق زمین به دست او فتح می شود و او همان مهدی است که پیامبر(ص) درباره اش خبر داد و فرمود که عیسی پشت سر او نماز خواهد خواند. ⤴️ما شیعیان معتقدیم که قائمی غیر از او نیست و او همچنان در غیبتش باقی می ماند و اگر به اندازه عمر دنیا غیبتش طول بکشد قائمی غیر از او نخواهد بود. 📚 اعتقادات الامامیه، شیخ صدوق، ص ۹۳ تا ۹۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4️⃣❓سؤال: اشکال و شبهه‌ای قدیمی که محرم امسال بار دیگر سؤال می‌شود. ✅4️⃣ پاسخ: بله؛ روایتی درباره بستن آب بر روی مشرکان در جنگ بدر داریم و اتفاقاً در منابع قدیمی هم هست اما قابل نقد است و با آیه قرآن ردّ می‌شود. گویا دستی در کار بوده تا نشان دهد که پیامبر چاه‌ها را پر کرد و یکی را برای خود گذاشت و به مشرکان هم اجازه نداد آب بردارند. این سؤال در رابطه با اقدام امیرمؤمنان در جنگ صفین نیز می‌شود که چطور وقتی آب را از معاویه گرفت، بر روی آنها نبست ولی پیامبر با مشرکان آن‌طور برخورد کرد؟ بعضی توجیه کرده‌اند که دشمنِ پیامبر مشرک و کافر بود ولی طرف جنگ با علی(ع) مسلمان بودند. جواب‌های دیگری هم داده‌اند که قانع‌کننده نیست. اما پاسخ صحیح یک کلمه است: قرآن این گزارش تاریخی را ردّ می‌کند. 👇👇👇
حقیقت ناب
4️⃣❓سؤال: اشکال و شبهه‌ای قدیمی که محرم امسال بار دیگر سؤال می‌شود. ✅4️⃣ پاسخ: بله؛ روایتی درباره ب
👆👆👆 📖إذْ يُغَشِّيكُمُ‏ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‏ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ (انفال/11) 🖊ترجمه: [ياد كنيد] هنگامى را كه خدا آن خواب سبك را بر شما چيره ساخت تا از جانب او [براى شما] آرامشى باشد، و از آسمان آبى بر شما نازل كرد تا شما را به وسيله آن پاك سازد، و پليدى شيطان را از شما بزدايد، دل‏هايتان را محكم كند و گام‏هايتان را به وسيله آن استوار سازد. از این آیه استفاده می‌شود که مسلمانان در جنگ بدر آب نداشته‌اند و مشکلاتی از قبیل پلیدی معنوی برایش آنها پیش آمد که نیازمند آب بودند و شیطان هم آنها را وسوسه و روحیه‌شان را تضعیف می‌کرد. خدا باران را فرستاد و چند مشکل آنها حلّ شد؛ حتی سبب محکم شدن زیر پای مجاهدان و مایه خوشحالی آنها شد. همین آیه کافی است برای ردّ آن روایت تاریخی. پس پیامبر چاه‌های بدر را در اختیار نداشت و آنها را بر روی دشمن نبست. توضیح بیشتر در کتب تحلیلی و ذیل آیه در تفسیر المیزان مطالعه شود.
گفتگویی در مورد زین العابدین علی بن الحسین(ع) و در ارتباط با منابع تاریخ و سیره ✅ گویا امام سجاد(ع) پس از حادثه عاشورا دو رسالت برای خود تعریف کرده باشد: یکی پاسداری از حادثه خونین کربلا و دوم پاسداشت سیره نبوی در خصوص رسالت نخست سخن زیاد گفته شده است، اما در خصوص رسالت دوم، سخن بسیار کم است، در حالی که از آن‌حضرت روایات چندی در باب سیره نبوی وجود دارد. ❓ 3️⃣ پرسش این که: - چه عواملی سبب شد تا حضرت به سیره نبوی بپردازد؟ - امام(ع) در بیان این روایت‏‎ها چه رویکرد و اهدافی داشت؟ ✅3️⃣پاسخ: در عصر امام سجاد(ع)، به علت همزمانی با سامان‌مند شدن نقل تاریخ و سیره برای انتقال به نسل‌های بعدی، خطر تحریف جدی بود. بر این پایه، امام با بیان واقعیت‌های تاریخی در عصر نبوی، به تحریف تاریخ در آن دوره واکنش جدی نشان داد و به تحریف‌زدایی در حیطه دفاع از حقوق اهل‌بیت(ع) پرداخت. برای اطلاع کامل از این موضوع به مقاله زیر مراجعه شود: نقش امام سجاد(ع) در تحریف‌زدایی از سیره نبوی http://jhr.ui.ac.ir/article_16687.html
🍃نفسم آه را نباید فقط یک بازدم ساده دانست. وقتی که آدم آه می‌کشد همۀ‌حسرت‌هایش را در ذرّه ذرّۀ نفسش جمع می‌کند و بیرون می‌دهد. آه، نمایندۀ حسرت‌های آدم است. هر چه قدر آه، طولانی‌تر باشد نشانۀ حسرتی عمیق‌تر است. یعنی می‌شود پیش از رفتنم از این دنیا یک بار هم که شده به حسرت عمیقی که نشان تو را داشته باشد گرفتار شوم و یک بار برای تو آهی طولانی بکشم؟ دوست دارم آه حسرتی که برای تو می‌کشم به قدری طولانی باشد که پس از آن، تاب نفسی دیگر برایم نماند. چه می‌شود اگر آخرین نفسم همان آهی باشد که در حسرت تو می‌کشم؟ عاقبت بخیر کسی است که در دامان تو جان دهد اگر چنین عاقبتی در انتظارم نیست کاش با آه حسرت تو عاقبت بخیر شوم! با آه حسرت تو اگر از دنیا بروم می‌دانم که در قیامت به هیچ حسرتی مبتلا نخواهم شد. شبت بخیر نفسم!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🔅🔅🔅 📌نگاشت22:نکات تفسیری آیه 21 سوره انشقاق وَ إِذَا قُرِئَ‌ عَلَيْهِمُ‌ الْقُرْآنُ‌ لاَ يَسْجُدُونَ‌ ☑️ ۱ - شنیدن آیات قرآن، باید مایه خضوع و فروتنى انسان گردد. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) «سجود» به معناى خضوع است. (قاموس) ☑️۲ - گروهى از مردم، هشدارهاى قرآن را نشنیده انگاشته و در برابر آن سر تعظیم فرود نمى آورند. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۳ - لزوم قرائت آیات قرآن، براى مردم و ابلاغ آن حتى به غیر مؤمنان (و إذا قرىء علیهم القرءان) ☑️۴ - لزوم کرنش و سر فرود آوردن، در برابر عظمت قرآن (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۵ - روحیه ناباورى، مانع پذیرش قرآن و خضوع در برابر آن (لایؤمنون . و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۶ - امتناع برخى از مردم، از فروتنى و تواضع هنگام شنیدن و دریافت آیات قرآن، شگفت آور و توجیه ناپذیر است. (فما لهم ... و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۷ - سجود و به خاک افتادن هنگام شنیدن آیات قرآن، رفتارى شایسته و مطلوب است. * (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) کلمه «سجود» در برداشت یاد شده، به معناى اصطلاحى آن گرفته شده است. این آیه هر چند از آیاتى نیست که سجده واجب دارند; ولى مفاد آن مندوب بودن سجده به هنگام شنیدن هر یک از آیات قرآن و یا خصوص آیاتى است که در آن فرمان سجود آمده است. ☑️۸ - کافران، بر ترک فروع دین نیز توبیخ مى شوند. (فما لهم ... لایسجدون) مراد از سجود در آیه ممکن است معناى اصطلاحى آن و به خاک افتادن هنگام شنیدن آیات قرآن باشد. ☑️۹ - عظمت قرآن، به مجرد قرائت آن بر شنوندگان، نمایان شده و در دل هر انسان جا مى گیرد. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) توبیخ کسانى که با شنیدن قرآن اظهار خضوع نکرده و به خاک نمى افتند، بیانگر تأثیر آن در اعماق دل هر شنونده منصف است. ☑️۱۰ - قرآن، نامى برگزیده از جانب خداوند پیش از تکمیل آیات آن در عصر رسول اکرم(ص) (و إذا قرىء علیهم القرءان) ☑️۱۱ - تلاوت کنندگان قرآن در عصر بعثت، غیر مؤمنان را نیز با آیات آن آشنا ساخته، براى آنها قرآن مى خواندند. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۱۲ - مفاد آیات قرآن، قابل فهم حتى براى غیر مؤمنان (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) توبیخ در موردى صحیح است که مخاطب در برابر آنچه درک کرده است، خضوع نکند. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ۲۶ ◼️السَّلامُ‏ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ دينِ الله ◼️ آیت الله العظمی وحید خراسانی ◼️
صاحـب‌الامر . ما به امیدِ صبح وصال تو ، زنده‌ایم... . اَللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هَذِهِ الأُْمَّهِ بِحُضُورِهِ وَعَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ.... آمین اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــڪَ الفَــــرَج🍃 .
🌾 🌾 و افتادگى، بشر را به مقامات بلند و خود متوجّه مى‏ سازد؛ كه: «مَنْ تَواضَعَ، عَظَّمَهُ اللَّهُ وَرَفَعَهُ.» (هركس فروتنى نمايد، خداوند او را بزرگ داشته و بالا مى برد.) 🌾 ولى كسى كه به خود مغرور باشد و تكبّر ورزد، از رسيدن به مقامات معنوى محروم مانده و مطرود درگاه الهى خواهد شد. 📚برگرفته از کتاب جمال آفتاب (شرح غزلیات حافظ) تالیف ره)🌱
📢 کاروان کربلا.... سر شهیدان را از دروازه "توما" به آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند. هنگامی که امام (ع) در کنار در جامع بودند، پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و را بر شما پیروز کرد. 📌 امام (ع) به او فرمود: آیا خوانده ای؟ پیرمرد گفت آری. امام فرمود: پس آیه( ) را شنیده ای که خداوند فرمود: بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳) گفت: آری. امام سجاد(ع) فرمود: ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد. پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت: 📢 خداوندا در پیشگاه تو از آل محمد علیهم السلام، از و انس بیزاری می جویم. 📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰
🏡🏡 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا خرید خانه و اسباب کشی در ماه صفر اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. خرید و فروش یا اسباب کشی در ماه صفر هیچ اشکالی ندارد و فرقی بین ماه صفر و ماه های دیگر سال برای اینکارها نیست. تنها برخی روایات روز عاشورا را بی برکت دانسته اند، به این معنا که اگر پس انداز یا خرید و فروشی در این روز شود، برکت نخواهد داشت، اما این هم به معنای این نیست، که خرید و فروش در روز عاشورا حرام باشد. توضیحات بیشتر:👇 مردم ماه صفر را نحس می دانند، اما روایات مخصوصى که از ائمه (علیه السلام) درباره نحسی ماه صفر باشد، به دست ما نرسیده است و فلسفه ی آن دقیقاً براى ما روشن نیست، اما آنچه در مورد این ماه در روایات آمده است، این است که به خاطر دفع بلایای این ماه، صدقه دهید و دعا بخوانید، اما نه از آن جهت که روزهای این ماه ذاتا نحس باشند، بلکه به خاطر از دست دادن سه تن از معصومین (علیهم السلام) و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، روزهای این ماه برای مردم خوب نیست. اما در هر صورت خوب نبودن روزهای ماه صفر، به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده و صدقه و استعاذه، خوب نبودن این روزها را برطرف نمائیم. 📚منابع: ۱.میرزا جواد ملکى تبریزى، مراقبات(اعمال السنه) ، ترجمه علیرضا میرزا حکیم خسروانى، انتشارات نور فاطمه، ج 1، ص 49. ۲. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر.
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: برگزاری مراسم شبیه خوانی و تعزیه چه حکمی دارد؟ 📝 استفتاء از دفتر (دام ظله العالی): بطور کلی مراسم عزای سیدالشهداء علیه السلام از افضل قربات الی الله و تعظیم شعائر الهی است. همه مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است. مگر اینکه با درنظر گرفتن شرایط زمان، مکان و ... عناوينی همچون هتک بر آن صادق باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍋 من خیلی گنه‌کار هستم چه فایده دارد بخوانم؟ 🍋 آیا می دانید خدا از توبه بی نماز چقدر خوشحال می شود؟
❓1️⃣پرسش: منابع اصلی تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام چه کتاب‌هایی است؟ ✅ 1️⃣پاسخ: بخشی از کتب مربوط به تاریخ چهارده معصوم، تحقیقات و کتب تحلیلی است که نویسندگان جدید نوشته‌اند. اما منابع یعنی کتب اصلی تاریخ اهل‌بیت، آثاری است که در سده‌های اولیه نوشته شده و هر چه از آن زمان فاصله بگیریم، اعتبار اخبار کاهش می‌یابد. هر چند وجود گزارش یا روایتی در این کتب اولیه نیز به معنای قطعی بودن آن نیست. چند اثر اصلی در این موضوع عبارتند از: سیره ابن‌هشام و مغازی واقدی درباره تاریخ پیامبر و تاریخ امیرمؤمنان در عصر رسالت؛ ارشاد شیخ مفید در تاریخ دوازده امام؛ اِعلام الوری طبرسی در تاریخ چهارده معصوم؛ کشف الغمه اربلی. در برخی کتب روایی مانند کافی کلینی هم اخباری درباره تاریخ اهل‌بیت وجود دارد. البته در خصوص تاریخ و زندگانی هر یک از آن بزرگوران، کتب اختصاصی بسیاری وجود دارد. مانند وقعة صفین درباره امیرمؤمنان؛ وقعه الطف درباره سیدالشهدا و کتبی با عنوان الغیبه درباره امام عصر علیهم‌السلام.
📆 به مناسبت روز شعر و ادب فارسی شعری از محمدحسین شهریار در وصف امام خمینی (ره): 🌿آبی که خاک کشور ما در میان گرفت خاکش جواهری است که در پرنیان گرفت 🌿بنشان غبار فتنه که این نوبهار عشق چون ابر انقلاب به سر سایبان گرفت جان‌بخش بود باد بهارش به کوه و دشت هر جا گذشت سبزه بجنبید و جان گرفت ... 🌿سیمرغ دین به کوری اسفندیار کفر پرورد رستمی که کمین و کمان گرفت 🌿خواهم شدن به‌نعره، به خاک حکیم طوس کان ژنده پیل زنده شد و هفت خوان گرفت 🌿این «رهبر کبیر»، «خمینی بت شکن» خط امان خود از «امام زمان» گرفت 🌿سر پنجه «ولی» است کزین آستان برون بیخ گلوی فتنه آخر زمان گرفت ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: آيا استفاده از تبل و شيپور و ... در کوچه و خيابان ها در مراسم عزاداري امام حسين با توجه به اين که باعث اذيت افراد به خصوص پيرمردان و پيرزنان و بيماران مي شود کار درستي است؟ کلا فلسفه اي وجود دارد در مورد اين کارها يا مردم از خودشون درآورده اند؟ ◾️ پاسخ: هيچ روايتي درباره طبل زدن در ايام محرم وجود ندارد. براي رسيدن به علت شيوع اين مسئله در مراسم عزاداري بايد به مطالب زير توجه نمود: ▪️يکي از مهم‌ترين مراحل عزاداري امام حسين ـ علیه السلام ـ ، دورة قدرت يافتن سلسلة آل‌بويه در قرن چهارم هجري مي‌باشد؛ که اوج گسترش تشيّع است. در اين قرن حکومت‌هاي شيعي چون: زيديان يمن، حمدانيان در شمال عراق، فاطميان در مصر و آل‌بويه در عراق به روي کار آمدند. عزاداري امام حسين ـ ع ـ براي نخستين بار در اين قرن، در قلمروي حکومت آل‌بويه و تحت حمايت آنان به صورت علني و عمومي در کوچه و بازار برگزار شد. با توجه به نظامي بودن آل بويه آنان براي خبر کردن مردم و جمع کردن آنان از طبل که وسيله شايع ميان لشکرها براي جمع نمودن سربازان بود، استفاده کردند. ▪️دسته‌هاي سينه‌زني شکل جديد عزاداري بود که در عصر آل‌بويه به مراسم سوگواري امام حسين ـ ع ـ افزوده شد. معزّ‌الدوله در سال ??? ق دستور داد، روز عاشورا تعطيل شود. آن روز شيعيان به صورت دسته جمعي با حالت غم و اندوه به سر و روي خويش کاه و خاکستر مي‌پاشيدند و به سر و سينه مي‌زدند و اشعاري در عزاي امام حسين مي‌خواندند و خيابانهاي شهرها را مي‌گشتند. همچنين در اين روز مردم از تهية غذا براي خويش خودداري مي‌کردند. از اين رو نيکوکاران، احسان و اطعام مي‌دادند. تنها آلتي که از آن در اين نوع دسته‌ها نام برده شده طبل است. 👈🏽اما اگر باعث اذيت و آزار شود از اين کار پرهيز شود نکته: ديگران هم در اين ايام عزاداري اندکي آستانه صبرشان را بالا ببرند و تحمل کنند و عزاداران نيز زمان مناسبي را براي اقامه عزا انتخاب کنند و در زمان هاي بد وقت از زدن آلات موسيقي که رايج شده است پرهيز نمايند .