1_537734243.docx
20.5K
#مرحوم_قاضی(ره)
۶ربیع الاول مصادف با سالروز وفات مرحوم آسید علی آقای قاضی (ره)
🔹گفتار حضرت استاد تحریری در مورد روش تربیتی مرحوم آیت الله آسید علی آقای قاضی (ره)
فایل به صورت word
🌸بیانات استاد تحریری
#تاریخ_اسلام
⁉️آیا امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند؟ زمان شهادت وی کی است؟
📍پاسخ:
1️⃣بر اساس گزارش تمامی منابع تاریخی، انساب و حدیث #شیعه و #سنی، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند که در زمان حمل توسط رسول خدا(ص) نامگذاری شده است.
2️⃣ هجوم به خانه امیرمؤمنان علی(ع) در ۲ مرحله بوده است.
یک بار به خاطر فدک که مدت کمی بعد از رحلت پیامبر(ص) بود؛
اما زمان هجوم آخر که منجر به سوختن در خانه، ضربت خوردن حضرت زهرا(س) و شهادت محسن شد، ۵۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص) است.
یعنی بعد از خطبه فدک و فراخواندن انصار و مهاجران و آن زمانی که شیعیان در خانه امیرمؤمنان علی(ع) تحصن کردند تا حق الهی علی(ع) را از غاصبان بگیرند.
📌 پس زمان شهادت محسن، اوائل #ربیع_الاول نیست. بلکه ۵۰ روز بعد از ۲۸ #صفر است.
3️⃣ مهاجمین با هجوم به خانه امیرمؤمنان علی(ع) افزون بر ضربه زدن به پهلوی حضرت زهرا(س) و سقط کردن محسن، به درگیری با اصحاب علی(ع) پرداختند.
📌برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی اخبار محسن بن علی(ع) اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر #جباری و دکتر #یاوری در پست بعدی مراجعه کنید.👇🏼
مهدویت .Mp3
453.4K
❓اینکه در زمان ظهور امام زمان(ع) حضرت عیسی(ع) هم ظهور می کنند و دین خود را به اسلام تغییر می دهد و پیرو حضرت مهدی(ع) می شوند چقدر حقیقت دارد؟
🎙پاسخ استاد مهدی یوسفیان
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت23 :تفسیر آیه6 سوره مطففین
✳️ يوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِ الْعَالَمِينَ
☑️ ۱ - قیامت، روز حضور همه انسان ها در برابر خداوند (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) کلمه «یوم» ظرف براى «مبعوثون» است.
☑️ ۲ - مردم در صحنه قیامت، به حال ایستاده در انتظار فرجام نهایى خویش اند. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑️ ۳ - خداوند، مالک و پرورش دهنده تمام عوالم هستى است. (لربّ العلمین) «ربّ» به معناى مالک و سیّد آمده است و نیز مصدرى است که در معناى سیاست و تدبیر به کار مى رود (مصباح). راغب مى گوید: کلمه «ربّ» در اصل مصدر است و در مورد فاعل استعمال مجازى دارد. «عالمین»; یعنى، اصناف مخلوقات. (لسان العرب)
☑️ ۴ - عوالم هستى، پس از برپایى قیامت نیز در حال رشد و تکامل خواهند بود. * (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) توصیف خداوند به «ربّ العالمین» - حتى در قیامت - بیانگر تداوم تدبیر و تربیت جهان هستى، در آن زمان است.
☑️ ۵ - مالک و مدبّر بودن خداوند بر تمام عوالم هستى، وادار سازنده مردم به گردن نهادن در برابر حکم او در قیامت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین) «لام» در «لربّ العالمین» در معناى تعلیل به کار رفته و مفاد آیه این است که فرمانبردارى کامل مردم، به جهت قرار گرفتن آنان در پیشگاه «ربّ العالمین» است.
☑️ ۶ - توجّه به لحظه حضور در پیشگاه خداوند و در انتظار صدور حکم او بودن، بازدارنده انسان از کم فروشى و خیانت به اموال مردم (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑️ ۷ - ربوبیت خداوند، مقتضى مجازات حرام خواران و کم فروشان (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑️ ۸ - کم فروشى، ناسازگار با اعتقاد به ربوبیت خداوند بر جهان هستى (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑️ ۹ - ایستادن در پیشگاه خداوند براى حسابرسى اعمال، از صحنه هاى خوفناک و حوادث بزرگ روز قیامت است. (لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
☑️ ۱۰ - تعدد عوالم هستى در جهان آخرت (یوم یقوم الناس لربّ العلمین)
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
4_129915012582998414.mp3
2.91M
* #کلیپ_صوتی #نماز_شب #آیت_الله_قاضی
🎧 توصیه مرحوم آیت الله قاضی به علامه طباطبایی
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
اگر امکانش هست امام رضا رو با زبان ساده معرفي کنيد تا با فضايل ايشون اشنا بشيم و زيارت با معرفت داشته باشيم
قسمت دوم(آخر)
🌺پاسخ:
🍃آن حضرت به مهمان احترام فراوانى مىنهاد، بطورى که نقل شده شبى مهمان آن حضرت برخاست تا چراغ اتاق را درست کند، امام او را نشانيد و خود برخاست و چراغ را تعمير کرد و فرمود: ما مهمان خود را به کار نمىگيريم.
🌸مردى از اهل بلخ ميگويد: با حضرت رضا در سفر بودم، چون سفره گسترده شد، دستور داد که همه بيايند و کنار سفره حاضر شوند، گفتم: فدايت شوم، اجازه دهيد سفره غلامان را جدا کنيم، فرمود: ساکت باش، بدان که هيچ کدام از ما بر يک ديگر برترى نداريم! خداى ما يکيست، پدر و مادر ما يکيست، برترى ميان ما فقط بواسطه تقواست.
☘️امام رضا(علیه السلام) در اوج قله فروتنى و خوشرفتارى با مردم قرار داشت، هرگز در گفتار خود به کسى بىاحترامى نمىکرد و سخن هيچ کس را قطع نمىنمود و هيچگاه دست رد بر سينه کسى که مىتوانست حاجتش را روا کند، نمىزد ديده نشد که در حضور کسى که در برابرش نشسته بود، پاى خود را دراز کند و تکيه دهد.
🌼نسبت به غلامان و کنيزان با خشونت رفتار نمىکرد و قهقهه نمىزد، بلکه همواره چهره تابناکش به زيور تبسّم آراسته بود، چون سفره مىگستردند، بندگان و حتّى دربان و نگهبان را با خود بر سر سفره دعوت مىکرد، بسيار روزه مىگرفت و در هر ماه حتما سه روز، (اوّل، پانزدهم، آخر ماه) را روزه مىگرفت و مىفرمود: اين روزه ثواب روزه تمام روزگار را دارد، شبها کم مىخوابيد و بيشتر به عبادت مىگذراند، بسيار صدقه مىداد و اغلب در نهان بخشش مىفرمود و در فضل و کرامت کسى به پايه او نمىرسيد.
🌸بسيار بردبار و بخشنده بود، همواره قبل از غذا خوردن مىفرمود: بشقابى حاضر کنند، آنگاه از گواراترين خوراکها قدرى در آن بشقاب مىنهاد و دستور مىداد آن بشقاب را براى نيازمندان ببرند، سپس اين آيه را تلاوت مىفرمود: فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ، وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ، فَکُّ رَقَبَةٍ، أَوْ إِطْعامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ.
☘️آنگاه مىگفت: خداوند عزّ و جلّ مىدانست که هر انسانى قادر به آزاد کردن بنده نيست، بنابراين راه بهشت را بر آنها از طريق اطعام قرار داد. آنقدر سخى و گشادهدست بود که در روز عرفه تمامدارايى خود را بخشيد، اغلب در شبهاى تاريک و بهصورت پنهانى صدقه مىبخشيد." 1
پی نوشت :
1. جزائرى، نعمت الله بن عبد الله، قصص الأنبياء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبياء جزائرى)ص: 808 - 811 - انتشارات فرحان، تهران، چاپ: اول، 1381 ش.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
#سیره
برگزار کردن جشن به مناسبت نهم ربیع الاول ( عیدالزهرا س ) به دو جهت میتواند باشد:
نخست آنکه سال روز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است. زیرا هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر(عج) سپرده میشود. شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن میگیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند.
دومین مناسبت که به اشتباه وغلط بین مردم مشهور گشته گفته می شود این روز سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب است که این سخن بدون مستند تاریخی و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشته است . بنابر این، این نظر که او در نهم ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است. بله در برخی نقل ها این روز سال مرگ عمر بن سعد است. (۱)
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است:
در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت. (۲)
هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:
باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است. (۳)
حتی مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، مینویسد: اینکه گفتهاند قتل عمر در ماه ذیحجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است. (۴)
گذشته از این نکته تاریخی، خلیفه دوم در هر تارخی به قتل رسیده باشد، برپایی مراسم جشن و سرور به این مناسبت از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می رود .
نه تنها در شرایط کنونی بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سال روز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است. شیعیان نیز چنین برنامهای نداشتهاند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهل بیت با آنان برخورد مینمودند.
بر گزاری این مراسم امروزه از طرف عده ای بعضا همراه با کارهای زشت همراه است که مطمئناً بر خلاف دین اسلام و توصیه ائمه اهل بیت (ع) است.
امروزدنیای اسلام بیش از همه زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه اختلافات را گستردهتر و فاصله میان مسلمانان را بیشتر نماییم.
وحدت و انسجام اسلامی از برترین نعمتهای خدادادی است، همان گونه که امیرالمؤمنین فرمود: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده که در سایة آن زندگی کنند. به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.
برپایی چنین جلساتی با هر عنوان آتش دشمنی اهل سنت را برمیافروزد . آنان را نیز به مقابله به مثل و توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه و احیاناً تعرض به جان شیعیان وا میدارد که این قطعاً مورد رضایت امام زمان (عج) نیست.
پینوشت ها:
۱. مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم؛ الطبقات الكبرى،ابن سعد كاتب واقدى، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم.
۲. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص ۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
۳. المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
۴.بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸.
۵. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲.