eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5.1هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار ذکر یاحیّ یاقیوم 🔻 ذکر «یاحی یا قیوم» سلطنت مادی (اعم از اقتصادی و...) و اُخروی می آورد. 🔹 در روایات دارد این ذکر همان ذکری بود که با آن آصف بن برخیا تخت بلقیس را آورد (اعلام قرآن،ج۱، ص۱۱۳). ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
⁉️آیا در و به ویژه در ، علامت نزدیکی ظهور است؟ ✅دکتر محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع) پاسخ می دهند : برخی برای این امر به روایت زیر استناد کرده اند که «امام (ع) فرموده است: وقتی که زمان نزدیک شود، بارانی بر مردم می بارد که مانندش دیده نشده ... و آب از روی آنان بالا می رود، از موهای سر و رویشان خاک می ریزد. 📚مفید،الارشاد، ج٢، ص٣٨١. 📍پاسخ کوتاه: متن فارسی بالا که به عنوان حدیث نشر شده، تنها یک ترجمه ناقص، نادرست و تقطیع شده(برش داده شده) از روایتی است که با یک نقل شده است. حتی متن کامل و نشده آن روایت را نیز نباید با قاطعیت به عنوان سخن (ع) ترویج کرد زیرا دارای سند محکمی نیست. 〽️توضیح بیشتر: ۱- حدیثی شبیه این در منبعِ ذکر شده یعنی کتاب الارشاد، ج2 ، ص381 وجود دارد، اما متن عربیِ آن با ترجمه فارسی بالا، تفاوتهای مهمی دارد. ۲- متن فارسیِ بالا، یک بُرِشِ مغرضانه از ترجمه حدیث است و بخشهای مهمی از متن عربی را عمدا ترجمه نکرده اند تا آن را به باران ها و بلاهای اخیر ربط بدهند. ۳ - عبارت «آب از روی آنان بالا می رود» در متن عربی نیست. ۴- مؤلف کتاب ، این حدیث را به عنوان یک حدیث صحیح نیاورده بلکه فقط گفته که شخصی اینچنین نقل کرده است.(یعنی نمی گوید این روایت، درست و عینِ حدیثِ معصوم است). وی همچنین سند متصلی برای آن را ارائه نفرموده است. ۵ - وقتی متن کامل روایت را ببینیم درباره ارتباطش با سیل و بارانهای شدید اخیر در ایران و عراق بیشتر شک خواهیم کرد. 📍متن روایت: عبدالکریم خثعمی گفت: به امام (ع) عرض کردم: قائم عج چند سال حکومت خواهد کرد؟ امام (ع) فرمود: «هفت سال (حکومت می کند ولی) روزها و شبها برای او طولانی خواهد شد به گونه ای که یک سال از سالهای (حکومتِِ) او با 10 سال از سالهای شما برابری خواهد کرد؛ بنابراین مدت حکمرانیِ او برابر با هفتاد سال از سالهای شما خواهد بود و هنگامی که او فرا برسد در ماه جمادی الآخرة و 10 روز از ماه رجب، آنچنان بارانی بر مردم خواهد بارید که مانندش را ندیده باشند و خداوند با آن باران، گوشتهای مومنان و بدنهای آنان در قبرهایشان را خواهد رویاند. گویی من به آنان می نگرم که (از گور برخاسته اند و ) از سمتِ جُهَینه می آیند در حالی که خاک را از موهای خود می تِکانَند.» 〽️توضیحات تکمیلی: این حدیث - حتی اگر صحیح باشد- ربطی به شدید و در ایران و عراق ندارد زیرا: ۱ - با توجه به اینکه امام (ع) در زندگی می کردند و گاهی نیز برای به می رفتند؛ بنابراین اگر واقعا چنین فرموده باشند - که یقین نداریم- منظورشان بارش در سرزمین است نه ایران. ضمنا در متن نیز آمده که افرادی که از قبر بر می خیزند از سمت جُهَینه (منطقه ای بین و ) می آیند. ۲ - طبق این روایت، باران های مورد نظر از ماه جمادی الآخره شروع می شود و 10 روز نیز در خواهد بود و موجب زنده شدن مومنان و برخاستن آنها از قبر می شود، که این خصوصیات انطباق با باران ها و بلاهای اخیر و ندارد. نتیجه: این حدیث را نباید به عنوان سیل ها و بلاهای اخیر، به نسبت داد؛ زیرا با شرایط کنونی سازگاری ندارد. ضمنا حتی متن اصلی آن، سند محکمی ندارد و محتوایش نیز مشکوک است و یقین نداریم امام (ع) چنین فرموده اند. 〽️مطالعه بیشتر : http://www.shabestan.ir/detail/News/908716 نظر حجه الاسلام کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت قم👆🏻
📚 کیفیت سجده سهو 💠 سؤال: کیفیت به چه شکل است؟ ✅ جواب: براى سجده‏ سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده‏ سهو، را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و بخواند و دهد. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ___________________
🔹به مجرد اینکه بگوییم ما متمسّک هستیم به ولایت امیرالمؤمنین، این کافی نیست. امام خمینی(ره): 👈 وقتی حکومت اسلامی، امیرالمؤمنین را در اجراء اجزای حکومتش الگو قرار داد، این تمسک کرده به ولایت امیرالمؤمنین. 🔻چنانچه او الگو نباشد هزاربار هم الحمدلله الذی جعلنا... بگوید جز کذبی چیزی نیست؛ شیعیان باید از او تبعیت کنند، اگر تبعیت نباشد و فقط بگویند که ما شیعه هستیم، لاطائلات گفته‌اند! 🗓۱۳۶۲/۷/۴
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ 🌺 پاسخ: استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (2) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🌸اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4) 🍃 در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. --------------------- پي‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 خواندن نماز عشا پیش از نماز مغرب 💠 سؤال: اگر پيش از خواندن ، سهواً مشغول شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: چنانچه به نرفته است، بايد نيت را به نماز برگرداند و نماز را تمام كند و سپس نماز را بخواند. اما اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بنابراحتیاط بايد نماز را تمام كند، سپس نماز مغرب و عشا را بخواند. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ___________________
🔹☀️🔹☀️🔹 ✅پرسش: 🔰آيا نمازي براي مغفرت مرحومين وجود دارد؟ 🔰اگر دارد به چه صورت ميباشد؟ ✍️پاسخ: ✅امام صادق ـ عليه السّلام ـ هر شب براي فرزندش و در هر روز براي پدر و مادر خود دو ركعت نماز مي گزارد، در ركعت اول سوره ي قدر و در ركعت دوم سوره ي كوثر مي خواندند.[1] 🗞نماز شب اول دفن ميت آثار زيادي دارد. مستحب است در شب اول قبر دو ركعت نماز وحشت براي ميّت بخوانند: 🗞 در ركعت اول سوره ي حمد و آيه الكرسي، و ركعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره ي قدر بخواند، و بعد از سلام نماز بگويد: «اللهم صل علي محمد وآل محمد و ابعث ثوابها الي قبر فلان » و به جاي اين كلمه اسم ميّت را بگويد.[2] 🗞و سيد بن طاوس از حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ روايت كرده كه فرمود: نمي گذرد بر ميّت ساعتي سخت تر از شب اول قبر، پس رحم نماييد مردگان خود را به صدقه، و اگر نيافتي چيزي كه صدقه بدهي، پس يكي از شما دو ركعت نماز بخواند و در ركعت اول حمد يك مرتبه و سوره ي توحيد دو مرتبه، و در ركعت دوم حمد يك مرتبه و سوره ي تكاثر ده مرتبه، و سلام دهد و بگويد: « اللهم صل علي محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الي قبر ذلك الميت فلان بن فلان ». 💠پس حق تعالي مي فرستد همان ساعت هزار ملك به سوي قبر آن ميت با هر ملكي جامه اي و حلّه اي ، و تنگي قبر او را وسعت دهد تا روز نفع صور عطا كند به نماز كننده به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع مي كند حسنات، و بالا برده مي شود براي او چهل درجه.[3] 📚منابع: [1] . مفاتيح الجنان، ص 396. [2] . كافي، ج 3، ص 285. [3] . سفينه البحار، ج 2، ص 47. 📎
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨استاد حسینی آملی 🍃حقیـــــــقت 🌹دعـــــــا ............................................... | اَللّهُمَّ عَجـِّل لِوَلیِّکَ الفَـرَج
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات