eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتگویی در مورد زین العابدین علی بن الحسین(ع) و در ارتباط با منابع تاریخ و سیره ✅ گویا امام سجاد(ع) پس از حادثه عاشورا دو رسالت برای خود تعریف کرده باشد: یکی پاسداری از حادثه خونین کربلا و دوم پاسداشت سیره نبوی در خصوص رسالت نخست سخن زیاد گفته شده است، اما در خصوص رسالت دوم، سخن بسیار کم است، در حالی که از آن‌حضرت روایات چندی در باب سیره نبوی وجود دارد. ❓ 3️⃣ پرسش این که: - چه عواملی سبب شد تا حضرت به سیره نبوی بپردازد؟ - امام(ع) در بیان این روایت‏‎ها چه رویکرد و اهدافی داشت؟ ✅3️⃣پاسخ: در عصر امام سجاد(ع)، به علت همزمانی با سامان‌مند شدن نقل تاریخ و سیره برای انتقال به نسل‌های بعدی، خطر تحریف جدی بود. بر این پایه، امام با بیان واقعیت‌های تاریخی در عصر نبوی، به تحریف تاریخ در آن دوره واکنش جدی نشان داد و به تحریف‌زدایی در حیطه دفاع از حقوق اهل‌بیت(ع) پرداخت. برای اطلاع کامل از این موضوع به مقاله زیر مراجعه شود: نقش امام سجاد(ع) در تحریف‌زدایی از سیره نبوی http://jhr.ui.ac.ir/article_16687.html
🍃نفسم آه را نباید فقط یک بازدم ساده دانست. وقتی که آدم آه می‌کشد همۀ‌حسرت‌هایش را در ذرّه ذرّۀ نفسش جمع می‌کند و بیرون می‌دهد. آه، نمایندۀ حسرت‌های آدم است. هر چه قدر آه، طولانی‌تر باشد نشانۀ حسرتی عمیق‌تر است. یعنی می‌شود پیش از رفتنم از این دنیا یک بار هم که شده به حسرت عمیقی که نشان تو را داشته باشد گرفتار شوم و یک بار برای تو آهی طولانی بکشم؟ دوست دارم آه حسرتی که برای تو می‌کشم به قدری طولانی باشد که پس از آن، تاب نفسی دیگر برایم نماند. چه می‌شود اگر آخرین نفسم همان آهی باشد که در حسرت تو می‌کشم؟ عاقبت بخیر کسی است که در دامان تو جان دهد اگر چنین عاقبتی در انتظارم نیست کاش با آه حسرت تو عاقبت بخیر شوم! با آه حسرت تو اگر از دنیا بروم می‌دانم که در قیامت به هیچ حسرتی مبتلا نخواهم شد. شبت بخیر نفسم!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🔅🔅🔅 📌نگاشت22:نکات تفسیری آیه 21 سوره انشقاق وَ إِذَا قُرِئَ‌ عَلَيْهِمُ‌ الْقُرْآنُ‌ لاَ يَسْجُدُونَ‌ ☑️ ۱ - شنیدن آیات قرآن، باید مایه خضوع و فروتنى انسان گردد. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) «سجود» به معناى خضوع است. (قاموس) ☑️۲ - گروهى از مردم، هشدارهاى قرآن را نشنیده انگاشته و در برابر آن سر تعظیم فرود نمى آورند. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۳ - لزوم قرائت آیات قرآن، براى مردم و ابلاغ آن حتى به غیر مؤمنان (و إذا قرىء علیهم القرءان) ☑️۴ - لزوم کرنش و سر فرود آوردن، در برابر عظمت قرآن (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۵ - روحیه ناباورى، مانع پذیرش قرآن و خضوع در برابر آن (لایؤمنون . و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۶ - امتناع برخى از مردم، از فروتنى و تواضع هنگام شنیدن و دریافت آیات قرآن، شگفت آور و توجیه ناپذیر است. (فما لهم ... و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۷ - سجود و به خاک افتادن هنگام شنیدن آیات قرآن، رفتارى شایسته و مطلوب است. * (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) کلمه «سجود» در برداشت یاد شده، به معناى اصطلاحى آن گرفته شده است. این آیه هر چند از آیاتى نیست که سجده واجب دارند; ولى مفاد آن مندوب بودن سجده به هنگام شنیدن هر یک از آیات قرآن و یا خصوص آیاتى است که در آن فرمان سجود آمده است. ☑️۸ - کافران، بر ترک فروع دین نیز توبیخ مى شوند. (فما لهم ... لایسجدون) مراد از سجود در آیه ممکن است معناى اصطلاحى آن و به خاک افتادن هنگام شنیدن آیات قرآن باشد. ☑️۹ - عظمت قرآن، به مجرد قرائت آن بر شنوندگان، نمایان شده و در دل هر انسان جا مى گیرد. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) توبیخ کسانى که با شنیدن قرآن اظهار خضوع نکرده و به خاک نمى افتند، بیانگر تأثیر آن در اعماق دل هر شنونده منصف است. ☑️۱۰ - قرآن، نامى برگزیده از جانب خداوند پیش از تکمیل آیات آن در عصر رسول اکرم(ص) (و إذا قرىء علیهم القرءان) ☑️۱۱ - تلاوت کنندگان قرآن در عصر بعثت، غیر مؤمنان را نیز با آیات آن آشنا ساخته، براى آنها قرآن مى خواندند. (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) ☑️۱۲ - مفاد آیات قرآن، قابل فهم حتى براى غیر مؤمنان (و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون) توبیخ در موردى صحیح است که مخاطب در برابر آنچه درک کرده است، خضوع نکند. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ۲۶ ◼️السَّلامُ‏ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ دينِ الله ◼️ آیت الله العظمی وحید خراسانی ◼️
صاحـب‌الامر . ما به امیدِ صبح وصال تو ، زنده‌ایم... . اَللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هَذِهِ الأُْمَّهِ بِحُضُورِهِ وَعَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ.... آمین اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــڪَ الفَــــرَج🍃 .
🌾 🌾 و افتادگى، بشر را به مقامات بلند و خود متوجّه مى‏ سازد؛ كه: «مَنْ تَواضَعَ، عَظَّمَهُ اللَّهُ وَرَفَعَهُ.» (هركس فروتنى نمايد، خداوند او را بزرگ داشته و بالا مى برد.) 🌾 ولى كسى كه به خود مغرور باشد و تكبّر ورزد، از رسيدن به مقامات معنوى محروم مانده و مطرود درگاه الهى خواهد شد. 📚برگرفته از کتاب جمال آفتاب (شرح غزلیات حافظ) تالیف ره)🌱
📢 کاروان کربلا.... سر شهیدان را از دروازه "توما" به آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند. هنگامی که امام (ع) در کنار در جامع بودند، پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و را بر شما پیروز کرد. 📌 امام (ع) به او فرمود: آیا خوانده ای؟ پیرمرد گفت آری. امام فرمود: پس آیه( ) را شنیده ای که خداوند فرمود: بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳) گفت: آری. امام سجاد(ع) فرمود: ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد. پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت: 📢 خداوندا در پیشگاه تو از آل محمد علیهم السلام، از و انس بیزاری می جویم. 📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰
🏡🏡 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا خرید خانه و اسباب کشی در ماه صفر اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. خرید و فروش یا اسباب کشی در ماه صفر هیچ اشکالی ندارد و فرقی بین ماه صفر و ماه های دیگر سال برای اینکارها نیست. تنها برخی روایات روز عاشورا را بی برکت دانسته اند، به این معنا که اگر پس انداز یا خرید و فروشی در این روز شود، برکت نخواهد داشت، اما این هم به معنای این نیست، که خرید و فروش در روز عاشورا حرام باشد. توضیحات بیشتر:👇 مردم ماه صفر را نحس می دانند، اما روایات مخصوصى که از ائمه (علیه السلام) درباره نحسی ماه صفر باشد، به دست ما نرسیده است و فلسفه ی آن دقیقاً براى ما روشن نیست، اما آنچه در مورد این ماه در روایات آمده است، این است که به خاطر دفع بلایای این ماه، صدقه دهید و دعا بخوانید، اما نه از آن جهت که روزهای این ماه ذاتا نحس باشند، بلکه به خاطر از دست دادن سه تن از معصومین (علیهم السلام) و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، روزهای این ماه برای مردم خوب نیست. اما در هر صورت خوب نبودن روزهای ماه صفر، به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده و صدقه و استعاذه، خوب نبودن این روزها را برطرف نمائیم. 📚منابع: ۱.میرزا جواد ملکى تبریزى، مراقبات(اعمال السنه) ، ترجمه علیرضا میرزا حکیم خسروانى، انتشارات نور فاطمه، ج 1، ص 49. ۲. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر.
🔆 بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 📝❓سؤال: برگزاری مراسم شبیه خوانی و تعزیه چه حکمی دارد؟ 📝 استفتاء از دفتر (دام ظله العالی): بطور کلی مراسم عزای سیدالشهداء علیه السلام از افضل قربات الی الله و تعظیم شعائر الهی است. همه مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است. مگر اینکه با درنظر گرفتن شرایط زمان، مکان و ... عناوينی همچون هتک بر آن صادق باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍋 من خیلی گنه‌کار هستم چه فایده دارد بخوانم؟ 🍋 آیا می دانید خدا از توبه بی نماز چقدر خوشحال می شود؟
❓1️⃣پرسش: منابع اصلی تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام چه کتاب‌هایی است؟ ✅ 1️⃣پاسخ: بخشی از کتب مربوط به تاریخ چهارده معصوم، تحقیقات و کتب تحلیلی است که نویسندگان جدید نوشته‌اند. اما منابع یعنی کتب اصلی تاریخ اهل‌بیت، آثاری است که در سده‌های اولیه نوشته شده و هر چه از آن زمان فاصله بگیریم، اعتبار اخبار کاهش می‌یابد. هر چند وجود گزارش یا روایتی در این کتب اولیه نیز به معنای قطعی بودن آن نیست. چند اثر اصلی در این موضوع عبارتند از: سیره ابن‌هشام و مغازی واقدی درباره تاریخ پیامبر و تاریخ امیرمؤمنان در عصر رسالت؛ ارشاد شیخ مفید در تاریخ دوازده امام؛ اِعلام الوری طبرسی در تاریخ چهارده معصوم؛ کشف الغمه اربلی. در برخی کتب روایی مانند کافی کلینی هم اخباری درباره تاریخ اهل‌بیت وجود دارد. البته در خصوص تاریخ و زندگانی هر یک از آن بزرگوران، کتب اختصاصی بسیاری وجود دارد. مانند وقعة صفین درباره امیرمؤمنان؛ وقعه الطف درباره سیدالشهدا و کتبی با عنوان الغیبه درباره امام عصر علیهم‌السلام.
📆 به مناسبت روز شعر و ادب فارسی شعری از محمدحسین شهریار در وصف امام خمینی (ره): 🌿آبی که خاک کشور ما در میان گرفت خاکش جواهری است که در پرنیان گرفت 🌿بنشان غبار فتنه که این نوبهار عشق چون ابر انقلاب به سر سایبان گرفت جان‌بخش بود باد بهارش به کوه و دشت هر جا گذشت سبزه بجنبید و جان گرفت ... 🌿سیمرغ دین به کوری اسفندیار کفر پرورد رستمی که کمین و کمان گرفت 🌿خواهم شدن به‌نعره، به خاک حکیم طوس کان ژنده پیل زنده شد و هفت خوان گرفت 🌿این «رهبر کبیر»، «خمینی بت شکن» خط امان خود از «امام زمان» گرفت 🌿سر پنجه «ولی» است کزین آستان برون بیخ گلوی فتنه آخر زمان گرفت ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: آيا استفاده از تبل و شيپور و ... در کوچه و خيابان ها در مراسم عزاداري امام حسين با توجه به اين که باعث اذيت افراد به خصوص پيرمردان و پيرزنان و بيماران مي شود کار درستي است؟ کلا فلسفه اي وجود دارد در مورد اين کارها يا مردم از خودشون درآورده اند؟ ◾️ پاسخ: هيچ روايتي درباره طبل زدن در ايام محرم وجود ندارد. براي رسيدن به علت شيوع اين مسئله در مراسم عزاداري بايد به مطالب زير توجه نمود: ▪️يکي از مهم‌ترين مراحل عزاداري امام حسين ـ علیه السلام ـ ، دورة قدرت يافتن سلسلة آل‌بويه در قرن چهارم هجري مي‌باشد؛ که اوج گسترش تشيّع است. در اين قرن حکومت‌هاي شيعي چون: زيديان يمن، حمدانيان در شمال عراق، فاطميان در مصر و آل‌بويه در عراق به روي کار آمدند. عزاداري امام حسين ـ ع ـ براي نخستين بار در اين قرن، در قلمروي حکومت آل‌بويه و تحت حمايت آنان به صورت علني و عمومي در کوچه و بازار برگزار شد. با توجه به نظامي بودن آل بويه آنان براي خبر کردن مردم و جمع کردن آنان از طبل که وسيله شايع ميان لشکرها براي جمع نمودن سربازان بود، استفاده کردند. ▪️دسته‌هاي سينه‌زني شکل جديد عزاداري بود که در عصر آل‌بويه به مراسم سوگواري امام حسين ـ ع ـ افزوده شد. معزّ‌الدوله در سال ??? ق دستور داد، روز عاشورا تعطيل شود. آن روز شيعيان به صورت دسته جمعي با حالت غم و اندوه به سر و روي خويش کاه و خاکستر مي‌پاشيدند و به سر و سينه مي‌زدند و اشعاري در عزاي امام حسين مي‌خواندند و خيابانهاي شهرها را مي‌گشتند. همچنين در اين روز مردم از تهية غذا براي خويش خودداري مي‌کردند. از اين رو نيکوکاران، احسان و اطعام مي‌دادند. تنها آلتي که از آن در اين نوع دسته‌ها نام برده شده طبل است. 👈🏽اما اگر باعث اذيت و آزار شود از اين کار پرهيز شود نکته: ديگران هم در اين ايام عزاداري اندکي آستانه صبرشان را بالا ببرند و تحمل کنند و عزاداران نيز زمان مناسبي را براي اقامه عزا انتخاب کنند و در زمان هاي بد وقت از زدن آلات موسيقي که رايج شده است پرهيز نمايند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شهریار دوران‌ها 📌دیدار رهبر انقلاب با استاد شهریار در تبریز به مناسبت ۲۷شهریورماه، سالروز درگذشت شاعر شوریده انقلابی سید محمدحسین شهریار و روز شعر و ادب فارسی
🏴 سلام می‌دهم از راه دور در شب جمعه سلام بر حرم تو؛ سلام بر شب جمعه به سمت صحن و سرای تو ایستاده‌ام آقا سلام می‌دهمت با دو چشم تر؛ شب جمعه ▪️حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمود: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ «هر کسی که خداوند خیرش را بخواهد، محبت امام حسین علیه‌السلام و شوق زیارتش را در دل او می‌اندازد.» 📚کامل الزیارات، ص 142 ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓جادو و طلسم سلام حال سوال من این است که 1)دعاهایی که به اصطلاح دعانویس ها ارایه می دهند کاربردی است و از دید اسلام تایید شده است و یا از همان جنس طلسم و جادو است؟ مثلا خواندن سوره ای یاسین با روشی خاص برای مطیع کردن فردی !!یا مثلا برای بخت می گویند : هفتاد بار حمد بر آب خوانده شود و 40 روز صورت خود را با آن آب شست 2)دستورات و جداولی که از ملاصدرا و میرداماد و شیخ اشراق به دست ما رسیده اجازه استفاده از آنها را داریم ؟ با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس پرسشگر گرامي، قبل از پاسخ دادن به سوال هاي شما بايد گفت كه: هرچند كه از منظر دين سحر و جادو وجود دارد و در آيات قرآن(1) و روايات نيز به اين مسئله اشاره شده است.(2) اما غالب آنچه امروزه در جامعه و در ميان مردم در باره سحر و جادو و بستن بخت و... شايع است، واقعا سحر و جادو و... نيستند و از نظر عقل و شرع بي اساس هستند و بيشتر به افكار رواني، تخيلات، سوء ظنها و مشكلات موجود در رفتار آن ها مربوط مي شوند نه به سحر و جادو و... حال در پاسخ سوال اول شما مي گوييم كه اولا؛ دعا نوشتن با سحر و جادو فرق مي كند و از حيث ماهيت دعا غير از سحر و جادو است و در دعانويسي بيشتر بر اذكار و دعاهايي كه از پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار (ع) نقل شده و يا ادعيه بي سند تكيه مي شود. ولي در سحر و جادو بيشتر بر اعداد و اشكال و اعمال خاص تكيه مي شود و كمتر از دعا و اذكار استفاده مي شود در نتيجه دعانويسي حتما به معناي سحر و جادو كردن نيست و اكثر دعاهايي كه دعا نويسان ارائه مي كنند با سحر و جادو مطابقت ندارند و نمي توان آنها را از قسم سحر و جادو بحساب آورد. ثانيا در مورد حكم شرعي و جواز مراجعه به افراد دعا نويس و يا ساحر و جادوگر و رمال و جن گير و... بين فقهاء و مراجع تقليد اختلاف نظر است و هر شخصي بايد به نظر مرجع تقليد خودش عمل بكند. البته در بين فقهاء حرمت سحر و جادو مورد اتفاق همه است و هر نوع آموزش، يادگيري، استفاده از آن و پرداخت پول در قبال آن حرام است. تنها در صورتي كه انجام سحر به قصد باز كردن سحر و بر طرف كردن آثار آن باشد آن هم در صورتي كه مستلزم انجام كار خلاف شرع مانند تهمت زدن به ديگران يا به كار بستن كارهاي حرام ديگر نباشد توسط برخي مراجع اجازه داده شده،(3) ولي برخي مراجع ديگر رجوع به جادوگران و فالگيران را در هر صورت حرام دانسته اند و نيز در خصوص مراجعه به دعا نويس ها عده اي از مراجع فرموده اند كه نوشتن دعاهايي كه از حضرات معصومين (عليهم السلام) رسيده و در كتب معتبر موجود است، اشكالي ندارد. ولي دعا نويسي حرفه‌اي، كه امروزه در جامعه ما رواج دارد و شغل عده اي افراد سودجوست، صحيح نيست و مراجعه به چنين افرادي جايز نيست (4)و شما پرسشگر محترم نيز بايد به نظر مرجع تقليد خود عمل بكنيد. ثالثا؛ هرچند كه در بعضي از كتب روايي دعاها و اذكاري براي ابطال سحر و جادو نقل و به نوشتن و همراه داشتن و خواندن آنها سفارش شده است ولي اين به معناي تائيد هر دعا و دعا نويسي نيست چرا كه امر دعا نويسي شرايط و ضوابطي دارد كه بايد دعانويسي بر اساس اين شرايط و ضوابط باشد كه از جمله اين شرايط آن است كه خود فرد دعانويس شخصي متخصص در علم حديث شناسي و راوي شناسي(رجال و درايه) و يا لااقل عالم به معارف ديني و متقي و اهل فضل باشد و ديگري از شرايط دعانويسي اين است كه در نوشتن دعا از دعاهايي كه ماثوره هستند و از طريق ائمه و اهل بيت (ع) نقل شده است استفاده كنند نه از هر دعايي و نه از هر ذكري. لذا بايد توجه داشته باشيم كه اكثر آن افرادي كه ادعاي دعا نويسي دارند. دعانويس واقعي نيستند و متخصص امر دعانويسي محسوب نمي شوند و غالب اين افراد حتي كمترين تحصيلات ديني كه لازمه امر دعانويسي است را ندارند و به تجربه ثابت شده كه غالب اين افراد مكار و دكان دار هستند و حقيقتا چيزي جز آداب و رسوم موهوم ظاهري و مردم فريب ندارند و نيز دعاهايي را كه مي نويسند دعاهاي ماثوره از اهل بيت (ع) نيست و اكثرا ساختگي و من درآوردي است در نتيجه اگر دعانويسي كه خود عالم و عامل به دين است و دعايي را كه در كتب روايي ما آمده است و از اهل بيت (ع) نقل شده است را بنويسد مي توانيم از نگاه ديني اين دعا را مورد تاييد بدانيم و آن را بكار ببنديم. ولي اگر دعاي نوشته شده دعاي مورد تاييد كتب روايي و ادعيه معروف نباشد نمي توانيم اين دعا را دعاي مورد تاييد دين بدانيم و استفاده از آن را مجاز اعلام كنيم. در نتيجه در مورد مثال هاي ذكر شده در سوال مي گوييم كه ما در كتب روايي و دعايي معتبر و معروفي كه در اختيار داشتيم چنين دعاهايي با روش مذكور نيافتيم و با توجه به اين كه انجام چنين كارهايي مجوز شرعي لازم دارد شما بايد نظر مرجع تقليد خود را جويا شده و بدان عمل كنيد.
و در پاسخ سوال دوم شما مي گوييم كه اولا نبايد به همه دستورات و جداولي كه از عده اي از علماء و دانشمندان نقل شده است اعتماد كنيم چرا كه ممكن است كه به دروغ به عده اي از بزرگان نسبت داده باشند ثانيا بر فرض كه اين دستورات و جداول از كتاب هاي معتبر خود اين بزرگان نقل شده باشد باز مي گوييم كه اين دستورات و جداول منسوب به خود اين افراد است نه به دين در نتيجه اين گونه دستورات و جداول محصول تلاشها و تخصص آنها در علم نجوم و علوم غريبه است و تنها كسي كه متخصص در اين علوم است مي تواند صحت و سقم آنها را تشخيص بدهد. در نتيجه ما نمي توانيم آنها را تاييد و يا نفي بكنيم و تنها مي توانيم بگوييم كه اين گونه دستورات و جدول ها در كتب معتبر روايي و دعايي نيامده است و ما نمي توانيم به آنها سبقه ديني بدهيم و آنها را دستوراتي ديني و مورد تاييد دين بدانيم. ثالثا ممكن است كه اين گونه دستورها و جدول هاي نقل شده جنبه خصوصي داشته باشد نه عمومي، و اين بزرگان بر اساس شرايط و قابليت شخصي خاص چنين توصيه اي را به او كرده اند و چه بسا براي عموم و همه افراد نه تنها كارساز نباشند. بلكه ممكن است مشكل ساز باشد. لذا انجام و بكار بردن چنين دستورات و جداول را به شما دوستان توصيه نمي كنيم و اگر خداي ناكرده به اين نتيجه رسيديد و قطع پيدا كرديد كه عامل مشكل شما سحر و جادو است شما را به خواندن و نوشتن دعاهاي ماثوره كه در كتبي همچون مفاتيح الجنان مرحوم شيخ عباس قمي آمده است توصيه مي كنيم. پي نوشت ها: 1. بقره(2)، آيه 102. 2. علامه مجلسي، بحارالانوار، موسسه الوفاء، بيروت،1404ق، ج10، ص170. 3. ر.ك. محمد حسن بني هاشمي، توضيح المسائل مراجع(سيزده مرجع)، دفتر انتشارات اسلامي، قم، چاپ يازدهم، 1384ش، ج2،ص980.
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.