eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
930 عکس
1.4هزار ویدیو
126 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا فارغ التحصیل حوزه علمیه قم مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین: @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نمونه ای از سوء استفاده گسترده کانال ها و سایت های آتئیست و ضد اسلام از سخنان سید کمال حیدری درباره «چالش های پیش روی دین در مواجهه با کرونا»👇👇 لینک فایل های زیر در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/78
آقای حیدری ظاهرا افکار عمومی جوامع متدین را بازیچه و به مسخره گرفته است. ایشان بعد از سوء استفاده های سایتهای الحادی و ضد دین و مواجه شدن با اعتراضها و پاسخها تا حدي از مواضع خود عقب نشيني كرد و بیانیه داد که من منظورم طرح سوال بوده است 👇👇
ابوالفضل ساجدی
آقای حیدری ظاهرا افکار عمومی جوامع متدین را بازیچه و به مسخره گرفته است. ایشان بعد از سوء استفاده ها
❇️ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و صلوات بر نبی مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت (علیهم السلام) 🔸 در پی نشر و انعکاس گسترده بیانات بحث‌برانگیز آیت الله حیدری درباره "چالش‌های پیش روی دین و مدرنیته، در مواجهه با ویروس کرونا" به ویژه در فضای مجازی و همه برنامه های ارتباط جمعی، محافل علمی و عموم مردم، اشاره به چند مطلب در این باره ضروری می نماید. 1️⃣ سخنان آیت الله حیدری درباره کرونا که در قالب یک کلیپ‌ تصویری از سوی سایت و کانال رسمی تلگرام ایشان منتشر گردید، در میان مردم و اهل علم، مباحث و مناقشات فراوانی را از سوی موافقین و مخالفین برانگیخته است، به نحوی که عده ای زیادی را بر آن داشته تا در مقام آگاهی از پاسخ این سؤالات از سوی نهادها و مؤسسات دینی از جمله خود ایشان بر آیند. 2️⃣ باید توجه داشت که بر اساس روش دین شناسی آیت الله حیدری در سال های اخیر، به خود دین و مکتب تشیّع، اشکالی وارد نبوده، بلکه به باور وی اصل دین، قرآن، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) همواره به عنوان بهترین گره‌گشا و حل‌کننده مشکلات کلان فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی و حتی جامعه بشری بوده و معرفی شده است، بلکه این فهم، برداشت و قرائت نادرست و نامعقول برخی از عالمان دین است که گاهی ناکارآمد و نقدپذیر می باشد. پس نباید بین حقیقت دین و مکتب - به مثابه یک نظام فکری و عملی کامل و کارآمد -، و برداشت های علما از دین - به عنوان مجموعه ای نظرات و اجتهادات بشری که خطاپذیر بوده و گاهی چهره نورانی اسلام و تشیّع را تیره و مخدوش می کند -، خلط و اشتباه نمود! 3️⃣ هدف اصلی آیت الله حیدری از طرح بحث مذکور و امثال آن، ایجاد سؤال در اذهان جامعه علمی و حتی عموم مردم، جهت پویایی افکار و در گرفتن بحث های تحلیلی و انتقادی میان موافقین و مخالفین می باشد. در جامعه ای که بذر سؤال و چالش فکری پدید نیاید، رشد جوانه های پاسخ و تکامل عقول و اندیشه ها را نیز نمی توان انتظار داشت. توقّع از حوزه های علمیه و عالمان دین این است که به جای مذمّت اصل طرح سؤال و اشکال، به ارائه پاسخ های علمی و متقن روی آورده و از این رهگذر، تبیینی معقول و اثربخش از دین در مواجهه با مشکلات جوامع بشری، پیش رو نهند. 4️⃣ نباید از نظر دور داشت که نمی توان جلوی تولید سؤال، ایجاد اشکال و مناقشه به مباحث دینی - به خصوص هنگام پدید آمدن مشکلات بزرگ -، از سوی عده ای از مردم را گرفت. تجربه نشان داده که روش جلوگیری و مقابله با تولید سؤال و نقد در اذهان جامعه دینی، شیوه ای عقیم و مردود است، بلکه روش صحیح، اجازه طرح سؤالات، اشکالات و مناقشات از طرف مردم و حتی خود مؤسسات دینی از یک سو، و ارائه پاسخ های مستدل، معقول و به‌روز از سوی دیگر است. 5️⃣ با این همه، آیت الله حیدری ضمن مؤثّر و کارآمد دانستن اصل دین و مکتب تشیّع در رفع و حل ّ مشکلات مختلف جوامع گوناگون، و ناکافی دانستن قرائت رسمی و مشهور برخی عالمان از نصوص دینی، به‌زودی تفسیر و قرائت متفاوت خود از معارف دینی در پاسخ به معضل کرونا را ارائه خواهند نمود، تا مردم و اهل علم، در فضایی باز و با مقایسه قرائت های مختلف، در مقام تفکر و انتخاب قرار گرفته و در نهایت نگرش معقول‌تر و اثربخش‌‌تر را بپذیرند. ▪️ مؤسسه علمی- فرهنگی امام جواد (علیه السلام). ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ 📎 http://alhaydari.com/fa/2020/07/9647/
قسمت سوم اعتقادی.mp3
3.85M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (4) (؟) 🔷 : ✅ 1. چرخش شيوه دشمن از جنگ سخت و نيمه سخت به جنگ نرم (تغيير باورها) 2. تفاوتهاي جنگ سخت و جنگ برای تغيير باورها مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/83
شهادت سفیرالحسین علیه السلام مسلم ابن عقیل سلام الله علیه تسلیت باد. @SAJEDI_IR
دوستان عزیز التماس دعا @SAJEDI_IR
✍️ ابوالفضل ساجدی سلامت معنوی اسلامی با باطن انسان و جهان چه رابطه ای دارد؟ رويكرد اسلامي در باب سلامت معنوي همسو با نظام معرفتي اسلام و هستي‌شناسي توحيدي طراحي شده است. بنا برجهان‌بيني اسلامي، هستي و جهان از دو لايه تشكيل‌شده است؛ لايه‌اي ظاهري كه آشكار است و انسان‌ها با ابزارهاي ادراكي معمولي بدان دسترسي دارند؛ لايه‌اي باطني كه پنهان و خارج از دسترس همگاني است و انسان براي فهم آن به ابزارهاي فراتر از مشاعر حسي نياز دارد. لايه اول هستي را «جهان ظاهر»، «دنيا»، «عالم ماده» و «جهان ملك» نام گذارده‌اند و به لايه دوم «جهان غيب»، «ماوراء»، «عالم معنا» يا «جهان ملكوت» خطاب نموده‌اند. به بيان آيه الله جوادي آملي جهان مُلكي، موطن دنيايي و در دايره زمان و مكان است همان‌گونه كه جهان ملكوتي موطني فرامادي و خارج از دايره زمان و مكان دارد. اين سطح‌بندي واقعيت در مفهوم‌شناسي لغوي «معنا» و «معنويت» نيز منعكس است. معنويت از ريشه معنا گرفته‌شده است؛ «معنا» سطح ژرف‌تري است كه در مقابل پوسته و ظاهر به باطن و روح چيزي اشاره دارد. نگاه اسلامي به معنويت بر پايه اصل هستي‌شناختي فوق، بناشده است. علامه طباطبايي ضمن پذيرش توأمان عالَم ظاهر و باطن معتقد است كه جهان باطن، موطن حيات معنوي است؛ جهاني كه بسيار اصيل‌تر و واقعيت‌دارتر و پهناورتر از جهان ظاهر و ماده است. بدين ترتيب جهان, ظاهر و باطن دارد. ظاهر آن عالم ماده و باطن آن عالم غيب و ملكوت است. انسان نيز ظاهر و باطن دارد. ظاهر او جسم و باطن او روح است. روح, ساحت ملكوتي انسان است كه قابليت ارتقا دارد. در معنويت اسلامي, جهان باطن درون يعني روح با جهان باطن برون يعني ملكوت اتصال برقرار مي كند و ارتباط شهودي ميگيرد. هر قدر انسان بتواند ظرفيت جهان باطن را بيشتر شكوفا كند به درياي معنويت الهي بيشتر متصل خواهد شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin
قسمت5 اصلی تربیت.mp3
6.36M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ 1. اهميت به و و ضعف در تربيت اجتماعی = دين كاريكاتوری 2. ضعف در تربيت اجتماعی = سد راه تربيت معنوی مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/85
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔹سلامت معنوی یعنی چه؟ 🔹آیا برای سلامت معنوی به وحی نیاز داریم؟چرا؟ "سلامت معنوي" از دو واژه‌اي تركيب يافته كه هر دو مطلوب آدمي است. همه ما به سلامت مي‌انديشيم، در پي دستيابي به آن هستيم و از بيماري گريزانيم. معنويت نيز ريشه در نهاد همه دارد و با فطرت انساني گره خورده است. تعريف سلامت معنوي: "سلامت" به وضعيتي گفته مي شود كه در آن, موجود، داراي نقص و عيب نباشد, و كاركرد مناسب و وضعيت مطلوب خود را داشته باشد. سلامتي در سلامت جسمي، ناظر به اعضا و جوارح و اندام‌هاي دروني وبيروني است؛ اگر بدن و اعضاي ان كاركرد مطلوب مورد انتظار عقلايي را داشته باشند فرد از سلامت جسمي برخوردار است؛ اما در سلامت معنوي, سلامت معطوف به روح آدمي است. اگر روح انسان در وضعيت مطلوب خود از لحاظ معنويت باشد و در كاركردهاي معنوي‌اش نقص و خللي نداشته باشد، آن انسان در «سلامت معنوي» بسر مي برد. بدين ترتيب سلامت جسمي نيازمند ارتباط با پزشك جسم و سلامت معنوي نيازمند ارتباط با پزشك روح و روان است. و چون روح انسان ظرفيتها و ابعاد پيچيده اي دارد, ارتباطات و تاثير و تاثرها ميان روح و جسم, ميان فرد و جامعه, ميان جهان درون و برون انسان, ميان جهان غيب و شهود, و ميان دنيا و آخرت, وجود دارد, راه مطمئن سلامت معنوي تكيه به وحي آسماني است كه بر اين روابط پيچيده احاطه علمي لازم را داشته باشد. همين امر, ضرورت دين را نيز آشكار مي سازد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_421206677.mp3
3.9M
🎤 (21) ✅ راهكار تقويت لذت حضور قلب در 1️⃣ 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/87
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ نقد سخنان آيه الله درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا" 1️⃣ 🔹 تفسير غلط ايشان از سخنان _طباطبايی مدتی قبل كليپي با عنوان "چالشهاي پيش روي دين در مواجهه با كرونا" توسط سايت ايشان منتشر شد. حقير هم ضمن يادداشتي نقد آن را به اجمال بيان كردم. ايشان پس از مواجه شدن با نقدها و اعتراضها، با انتشار يك بيانيه يك صفحه اي و نيز ارائه يك سخنراني 62 دقيقه اي در مقام پاسخ برامدند و مدعي شدند كه هدفشان در آن كليپ فقط طرح سوالاتي بوده است نه اينكه قصد ديگري داشته باشند. ايشان ضمن اين سخنراني، قرائت خود از دعا و توسل به معصومين خاصه امام زمان ع را نيز بيان كردند. در رابطه با اين سخنراني نكاتي را ضمن چند يادداشت عرض ميكنم: 1. در كليپ قبلي ايشان گفتند بيني و بين الله از ديگر بركات اين ويروس كرونا اين است كه شاخ غرور قرائت رسمي از دين را شكسته است چون اين قرائت رسمي معتقد است كه دعا و توسل همه مشكلات را حل ميكند و ما ديديم كه در مورد ويروس كرونا دعا مشكل را حل نكرد. 🔸جا دارد از ایشان بپرسیم: جناب آقاي حيدري! آيا اين سخن شما طرح سوال است يا بيان ديدگاه شما؟ چرا چيزي را كه به صراحت بيان مي كنيد و به قرائت رسمي دين نسبت مي دهيد، طرح سوال مي ناميد؟ (ضمنا حقير پاسخ اين ادعاي دروغ نسبت داده شده به قرائت رسمي از دين را در يادداشت قبلي دادم.) 2. ايشان در مقام بيان ديدگاه خود ميگويند نبايد دعا جايگزين اسباب طبيعي شود. وي معتقد است كه امور عالم تحت قدرت الهي است اما خدا چنين مقدر كرده كه امور طبيعي فقط از طريق اسباب مادي محقق شود. وي در تاييد سخنان خود عبارت علامه طباطبايي در الميزان (ترجمه فارسي) ج2 ص 50 را چنين نقل ميكند: "آنچه اين دو حديث افاده مي‏كنند اين است كه دعا بايد خالص باشد، نه اينكه سببيت اسباب وجودي عالم را كه آنها را ميان هر موجودي و حوائجش واسطه قرار داده ابطال كنند" اقاي حيدري به دنبال اين عبارت, به عنوان نتيجه گيري از كلام علامه طباطبايي اضافه مي كند: كه {پس} اينطور نيست كه دعا يا توسل جايگزين اسباب طبيعي باشد. اينطور نيست كه امام زمان جايگزين اين اسباب باشد بلكه "جعل لكل شي سببا" شما برويد به آن سمت. سمت علم، سمت تجربه انساني، سمت پيشرفت، نه اينكه بياوريد {بگوييد} هر جا گير كرديم آن را با دعا يا توسل حل كنيم" اقاي حيدري از كلام علامه طباطبايي نتيجه مي گيرد كه دعا نمي تواند در تحقق حوادث عالم نقش سببيت داشته باشد بلكه امور مادي عالم فقط از طريق اسباب مادي خود محقق مي شود. لذا براي حل مشكلات مادي بايد برويد سراغ پيشرفتهاي مادي و تجارب بشري. ايشان معتقد است كه هرگز دعا نمي تواند در عرض ساير علل موثر در جهان, نقشي داشته باشد, يعني نمي تواند به عنوان يك جزء اثر گذار (به اصطلاح جزء العله) در كنار ساير علل مادي تلقي شود. 🔸در جواب مي توان گفت: گرچه ما بايد توجه كامل به اسباب و علل مادي در اين جهان داشته باشيم و آنها را بكار گيريم اما نبايد غافل باشيم كه از جمله علل موثر در تحقق امور جزيي اين عالم, در عرض (يا به موازات) ساير علل, دعا و توسل است. اينها هم مي توانند در جهان موثر باشند. منظور علامه طباطبايي هم از عبارت فوق نفي نقش عليت دعا و توسل به موازات ساير علل نيست, بلكه منظور وي اين است كه دعا نظام علت و معلولي و سببيت و مسببيت را ابطال نمي كند بلكه خود دعا هم مي تواند از جمله اسباب و علل در تحقق امور جهان در عرض ساير علل باشد. اقاي حيدري فقط يك جمله علامه را گرفته و بدون توجه به بقيه ي مطالبي كه علامه به دنبال آن ذيل همين آيه 186 سوره بقره بيان كرده ديدگاه خود را به علامه نسبت مي دهد. اي كاش آقاي حيدري دنباله عبارت علامه را هم مي خواند و بعد به ايشان نسبت مي داد. ادامه دارد👇👇👇
ابوالفضل ساجدی
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ نقد سخنان آيه الله #سید_کمال_حیدری درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام
⭕ نقد سخنان آيه الله درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا" 2️⃣ ذيل تفسير آيه 186 سوره بقره در ج2 تفسير الميزان مي فرمايد: "دعا يكي از همان اسباب است ... با دعا يكي از اسباب وجود شي محقق مي شود." در بخش ديگري (ج2 ص 61-62) نيز ذيل تفسير همين آيه مي فرمايد: "علم به مقام خداي سبحان مي‏گويد درست است كه خداي تعالي چنين مقرر كرده كه مثلا در هنگام تحقق سير و حركت، نزديكي به مقصد نيز محقق شود، و در هنگام وجود آتش حرارت نيز پيدا گردد، ولي چنين هم نيست كه تنها وقتي آتش بود حرارت هم باشد، و يا وقتي آتش بود حرارت و سوزاندن هم حتمي باشد و خلاصه خداي تعالي با به كار انداختن نظام اسباب و مسببات قدرتش محدود نشده بلكه هم چنان قدرتش مطلقه است، مي‏تواند واسطه‏ها را از وساطت بيندازد و اثر را بدون فلان واسطه ايجاد كند، هم چنان كه در مورد معجزات مي‏بينيم آتش هست اما نمي‏سوزاند، و يا خوردن نيست ولي سيري و سيرابي هست. و همين توهم باعث شده كه خيال كنيم تخلف مسببات از اسباب عاديه محال است، هر جا جسم هست سنگيني و سقوط نيز هست، هر جا حركت هست نزديكي به مقصد نيز هست، هر جا خوردن و نوشيدن هست سيري و سيرابي هم هست و مانند اينها، در حالي كه در بحث‏ اعجاز گفتيم درست است كه ناموس عليت و معلوليت و به عبارتي ديگر وساطت اسباب ميان خداي سبحان و ميان مسببات حق است، و گريزي از آن نيست، و اما اين ناموس باعث نمي‏شود كه ما حدوث حوادث را منحصر در صورتي بدانيم كه اسبابش مهيا باشد، بلكه بحث عقلي و نظري و همچنين كتاب و سنت در عين اينكه اصل واسطگي اسباب را اثبات مي‏كند، انحصار آنها را انكار مي‏نمايد...حال كه اين معنا روشن گرديد، مي‏گوئيم: علم و ايمان به خدا ما را وادار مي‏كند تا معتقد شويم به اينكه آنچه محال ذاتي نيست و عادت آن را محال نمي‏داند دعا در مورد آن مستجاب است، كه قسمت عمده از معجزات انبيا هم مربوط به همين استجابت دعا است." 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
اعتقادی 5.mp3
6.1M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (5) (؟) 🔷 : ✅ نگرانی پيامبر ص نسبت به ضعف اعتقادی فرزندان مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/90
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ضرورت تبلیغِ همگانی : در اين پيام رسانی ، لازم است دقت شود كه اگر در پس ذهن فرزندان يا دوستان, پرسشی نهفته است پاسخ داده شود. ✍️ رسول خدا (ص) در فرمودند: ⚡️ معاشِرَ النَّاسِ! ⚡️ انّی قَدْ بَلَّغْتُ ما اُمِرْتُ بِتَبْليغِهِ، ⚡️ حجَّةً عَلي كُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبِ، ⚡️ و عَلي كُلِّ اَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ، ⚡️ ولِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ، ⚡️ فلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ، ⚡️ و الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلی يَوْمِ الْقِيامَةِ. 💢 اي مردم! 💢 من آنچه را که مأمور به ابلاغش بودم به شما ابلاغ کردم و گفتم، و ماموریت خود را انجام دادم، 💢 تا حجّتی باشد بر حاضر و غائب، 💢 و بر همه‌ی كسانی كه حضور دارند يا ندارند، 💢 و همه‌ی کسانی که به دنيا آمده‌اند يا نيامده‌اند. 💢 پس حاضران به غائبان، 💢 و پدران به فرزندانِ خود تا روز قيامت این پیام را برسانند. 📚 احتجاج طبرسي، ج1 ص 79 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_424471529.mp3
4.72M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ ضعف در تربيت اجتماعی = ابتلای ناخواگاه به گناه به سبب گناه ديگران مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/92
🌸 ولادت با سعات امام هادی علیه السلام مبارک باد. 🌺 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🌸 میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام 🌸 🌺 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
روزنامه فرهیختگان | تاریخ:1399/05/15 | صفحه:15 http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4003/15/&page=181760 نقد نظرات كرونايی آيه الله (بازنشر منسجم مطالب چند يادداشت اين كانال در روزنامه فرهيختگان) با عنوان: كرونا و چالش با کدام دین؟ 🟣کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/93
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔹سلامت معنوی با سلامت روانی چه تفاوت و رابطه ای دارد؟ 1️⃣ در سلامت روان، حالت مطلوبي كه مورد توجه قرار مي‌گيرد اين است كه فرد بتواند ذهنيت‌ها و احساسات خود را به گونه‌اي كنترل كند كه احساس خوبي از زندگي داشته باشد و توانايي پيگيري اهداف خود را داشته باشد. رضايت از زندگي، اميد به آينده، قدرت كنترل استرس و اضطراب و وسواس نداشتن از جمله شاخص‌هاي سلامت رواني است؛ اما در سلامت معنوي، حالت مطلوب، نيل به كمال و قرب الهي است كه توضيحات و آثار آن را بعدا اشاره خواهيم كرد. بدين ترتيب هدف سلامت معنوي با هدف سلامت رواني متفاوت است. 2️⃣ سلامت معنوي تمام آثار سلامت رواني را به دنبال دارد اما سلامت رواني تمام آثار سلامت معنوي را به دنبال ندارد. 3️⃣ به رغم تفاوت ميان اين دو, اما آنها با هم ارتباط دارند: بدون تقويت ارتباط با خدا نيز مي‌توان به سطحي از سلامت رواني دست يافت، اما از طرفي بايد گفت سلامت معنوي و ارتباط با خدا مي‌تواند سطح سلامت رواني را ارتقاء دهد. براي مثال ويژگيهايي مانند اعتماد به خدا و توكل بر او مي‌تواند در زدون نااميدي و اضطراب انسان موثر باشد. از سوي ديگر سلامت يا بيماري روان مي‌تواند زمينه سلامت يا بيماري معنوي را فراهم كند. مثلا كسي كه قدرت كنترل احساسات خود را ندارد و يا نمي‌تواند تخيلات و افكار خود را هدايت كند و در نتيجه سلامت روانش در خطر است، طبيعتا نمي‌تواند احساس حضور خدا را نيز در خود تقويت كند و يا از خيالات و وساوس شيطاني خود را رها كند. براي مثال در حديثي از اميرالمؤمنين (ع) نقل شده است كه «ابليس كمندي بزرگتر از خشم و شهوت ندارد». بر اساس اين حديث شريف عدم توانايي در كنترل خشم كه يك شاخص سلامت رواني است منجر به افتادن در دام ابليس مي‌شود. بديهي است هدف اصلي ابليس دور كردن انسانها از معنويت و ياد خداست، بدين ترتيب، اين حديث بين يك شاخص سلامت رواني و سلامت معنوي پيوند برقرار كرده است. پيامبر اكرم(ص) در اين باره مي‌فرمايند: «غضب ايمان را فاسد مي‌كند همانطور كه سركه عسل را فاسد مي‌كند». يونگ نيز به رابطه ميان ساحت معنوي و رواني انسان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: من حتي يك بيمار را نديده‌ام كه اساساً، حل مشكلش به يك گرايش ديني از زندگي وابسته نباشد؛ منشا بيماري رواني در بيماران به ارضا نشدن نيازهاي معنوي آنها بازمي‌گشت. تنها وقتي‌كه به دين بازگشتند و نيازمعنوي شان برآورده شد، بيماري‌شان هم به طور كامل درمان شد. طي دهه‌هاي گذشته، نظريه‌پردازان در زمينه‌هاي مختلف وجود دامنة گسترده‌اي از نيازهاي معنوي انسان را مسلم مي‌دانسته‌اند . 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
1_425664087.mp3
4.7M
🎤 (22) ✅ راهكار تقويت لذت حضور قلب در 2️⃣ 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/96