4.mp3
10.97M
🎤 #عشق_الهی (4)
✅ اگر سراغ عشق الهی رفتيم آيا عقل را بايد كنار بگذاريم؟ با عقل چه كنيم؟؟🤔
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
🔸لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/18
5.mp3
6.83M
🎤 #عشق_الهی (5)
✅ آيا می توانيم عشق الهی را كسب كنيم؟
✅ آيا قفل قلب دنيایی، گشودنی است؟
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
🔸لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/19
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ تعلیم دین چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟
يكي از آسيبهايي كه ميتواند دامن آموزش ديني را آلوده سازد، كاستي در فهم چيستي آموزش ديني و يكسانانگاري آن با آموزش غير ديني است. هر گاه از آموزش ديني سخن ميرود، ابتدا ممكن است چنين به نظر آيد كه آموزشهاي ديني و غير ديني از وضعيت به طور كامل مساوي و اصول واحد آموزشي برخوردارند. آيا ميتوان بر همسانانگاري اين دو فتوا داد؟ پاسخ منفي است، چرا كه آموزشهاي ديني به دليل ويژگيهاي خاص محتواي آموزشي و وجوه تمايز آن از ساير دروس (رياضي، فيزيك، بيولوژي و ...) اقتضاءات ويژهاي دارد؛ در نتيجه افزون بر لزوم رعايت اصول علمي آموزشهاي غير ديني، رعايت اصول ديگري نيز ضروري است. برخي از خصائص تعليم دين عبارتند از:
1⃣ اختلاط با اهداف تربيتي،
2⃣ اصطكاك با تعصبهاي قومي، عقايد خرافي و زيادهطلبيهاي مادي و دنيوي سلطه جويان،
3⃣ مقابله با موج گسترده دينگريزي دوران رنسانس و مدرنيسم غرب، و شنا در مقابل حركت موج.
👈توجه به اين ويژگيها رعايت اصول خاصي را براي آموزش موفق ديني ميطلبد.
#آموزش_دینی
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇
@mohamad_admin
6.mp3
11.92M
🎤 #عشق_الهی (6)
✅ عشق الهی: سرمایه بزرگ و سرنوشت ساز
🔷معرف حقیقی شخصیت هر فرد، معشوق یا محبوب اعلای اوست. اگر مي خواهيم خود را بشناسيم بايد ببينيم چه چيزي را بيشتر دوست داريم.
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
🔸لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/21
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ آیا #دكتر_سروش انسان را بی نیاز از دین می داند؟ 1️⃣
دكتر سروش سالها پيش"، اين سخن را مطرح كرد. وي در مقاله ي ”ريشه در اب است“ در مجله كيان، شماره29 بحثي را تحت عنوان ”استغناء محمود و مذموم از دين“ مطرح نمود. ايشان در سخنراني خود كه در شهر مونترال كانادا در تاريخ حدود اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) برگزار شد نيز نكات ديگري را در تبيين اين موضوع افزود. حقير در اين جلسه حضور داشتم و برخي عبارات وي را نقل خواهم كرد.
ايشان در آغاز مقاله فوق مي نويسد: "سوال اين است كه اگر مجموعه ي بشريت را در نظر آوريم و حسنات و خيرات و بركات آدمي را در كفهاي نهيم و بديها و زشتيهاي او را در كفهاي ديگر بگذاريم، كدام كفه سنگيني خواهد كرد؟ ... "آنچه آشكارا ميتوان ديد استغناءيي است كه مجموع بشريت از انبياء و تعاليم آنان پيدا كردهاست و حكايت از آن دارد كه گويي نسبت آدميان با مكتب انبياء عوض شدهاست و سلطهاي كه مكتب پيامبران در دورهها ي گذشته بر آدميان داشتهاست، اينك سستتر شدهاست."
وي پس از طرح مسئله ي بينيازي از دين، استغناء را به دو نوع، استغناء محمود و استغناء مذموم تقسيم ميكند. به نظر ايشان استغناء بيمار از طبيب پس از بهبودي بيمار، و استغناء شاگرد از استاد پس از فارغ التحصيل شدن و يا استاد شدن شاگرد، از نوع بينيازي پسنديده و ممدوح است. اما اگر بيمار مادامي كه هنوز بيمار است ادعاي استغناء از طبيب نمايد، يا اگر شاگرد مادامي كه هنوز سواد كافي نياموختهاست ادعاي استغناء از معلم و راهنما سر دهد، بينيازي مذموم و ناپسند تلقي ميشود. بيمار ابتدا نيازمند به طبيب است اما پس از بهبودي و درمان، وي را به طبيب حاجتي نيست. حاجت به طبيب مادامي است كه هنوز اتش بيماري شعله ور است. نياز شاگرد به استاد نيز به همين گونه است. ايشان پس از طرح موضوع استغناء از دين و تقسيم استغناء به ممدوح و مذموم مدعي مي شود كه استغناء بشر مدرن نسبت به دين از نوع استغناء ممدوح است.
#دکتر_سروش
#دین
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇
@mohamad_admin
7.mp3
6.21M
🎤 #عشق_الهی (7)
✅ روش کسب عشق الهی :
تجديد نظر در روش بهره برداری از منابع اخلاقی 1️⃣
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
🔸لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/23
⭕️ #تعليم_دين چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟ 1️⃣
👈آموزه های دینی با تربیت پیوند دارند
والدين، معلمان، مبلغان، فرهنگ سازان و دغدغه مندان تعليم دين بايد به تفاوت كار خود با تعليم ساير دروس توجه داشته باشند، اما در موارد زيادي به اين نكته توجه نمي شود. آموزشهاي ديني به دليل محتوا و مقصد خاص خود، با ساير دروس همچون رياضي و فيزيك، تفاوت دارد. تعليم ديني فقط ياد دادن علوم توصيفي و گزارشگر را هدف قرار نميدهد؛ بلكه با مقاصد تربيتي گره خورده است. اين آموزهها به دو دستة كلي قابل تقسيم است:
1. مسايل نظري و اعتقادي
2. مسايل عملي، اخلاقي و تربيتي و جهتدهي گرايشها و عواطف
هدف از آموزش نوع دوم ايجاد تغييرهاي رفتاري، هدايت اخلاقي و گرايشي است. آموزش نوع نخست نيز چون مقدمة پذيرش و عمل به دين است، با هدايت عملي آدمي پيوند دارد. بنابراين آموزههاي ديني، مستقيم يا غير مستقيم، با اهداف تربيتي آميخته است. قرآن نيز تعليم و تزكيه را در كنار هم ذكر ميكند و ميفرمايد:
هُوَ الَّذِي بَعَث في الاُمِّيينَ رَسولاً مِّنهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايتِهِ وَ يزَكِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحِْكْمَةَ وَ آن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضلَلٍ مُّبِينٍ (جمعه:2).
اوست خدايي كه ميان عرب اُمي (يعني قومي كه خواندن و نوشتن هم نميدانستند) پيغمبري بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحي خدا تلاوت كند و آنها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوي و حكمت الهي بياموزد با آنكه پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهي بودند.
برخي از پژوهشگران غربي مانند زورديگ زبان آموزههاي ديني را زبان وجود (is language) و زبان ساير دروس را زبان ابزاري (use language) ناميدهاند تا به اين حقيقت اشاره كنند كه آموزههاي ديني با كل وجود و هستي انسان پيوند دارد. كسي كه نگرش الاهي را ميپذيرد، كل زندگي او رنگي جديد به خود ميگيرد، اما ساير دانشهاي بشري چنين خاصيتي ندارند. وقتي زبان آموزههاي ديني زبان وجود باشد و به كل حيات فرد رنگ ويژهاي دهد، پيوند آن با عمل و تربيت آشكار ميشود.
🖌ابوالفضل ساجدی
🔰 @Sajedi_ir
8.mp3
6.84M
🎤 #عشق_الهی(8)
✅ روش کسب عشق الهی :
تجديد نظر در روش بهره برداری از منابع اخلاقی 2️⃣
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
🔸لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/25
✅ #تعلیم_دین چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟2️⃣
⭕️ این آموزه ها با خرافات و تعصبات سنتی و مدرن اصطكاك دارند، لذا مخاطب در پذیرش آن مقاومت زیادی دارد.
آموزش و تبليغ دين علاوه بر اختلاط آن با مسايل تربيتي، با تعصبهاي فردي و قبيلهاي، عقايد خرافي و جاهلي، اصطكاك دارد. هيچيك از اين مشكلات در تدريس رياضي، فيزيك، شيمي و ... وجود ندارد. در تدريس اين موضوعها يادگيرنده علايق، تعصبها و دشمني خاصي نسبت به يادگيري آنها ندارد؛ اما آموزش ديني اغلب به چنين موانعي مبتلا است. دين با قلب پيوندي وثيق دارد و نيل به تحول دروني به سختي حاصل ميشود، چنانچه امام صادق ع نيز ميفرمايد:
ازاله الجبال اهون من ازاله القلب عن موضعه.
حركتدادن كوهها از برطرفكردن باورهاي قلبي افراد آسانتراست.
از اينجا ميتوان به پيچ و خم ويژة مسير آموزش و تربيت ديني پي برد، مشكلاتي كه در آموزش هيچ درس ديگري يافت نميشود. اقناع فكري در اين حوزه كار آساني نيست، زيرا چه بسا به مبارزه با تعصبات، ذهنيات غلط و عاداتي نياز داشته باشد كه سالها در فرد راسخ شده است. با توجه به اين مشكلات، نگرش علمي به موضوع آموزش ديني اقتضا ميكند كه بيش از آموزش ساير دروس در خصوص آن دقت، مطالعه، و كارشناسي شود.
🖌ابوالفضل ساجدی
🔰 @Sajedi_ir
9.mp3
6.73M
🎤 #عشق_الهی (9)
✅ از بركات عشق الهی : رسيدن به آرامش روان و بالا رفتن آستانه تحمل در مشكلات
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
🔸لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/27
✍️ حامد ساجدی
⭕ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 1️⃣
نظریه طراحی هوشمند:
یکی از نظریاتی که در حوزه زیست شناسی مطرح است، دیدگاه قائلین به طراحی هوشمند (Intelligent Design) است.
طرفداران این دیدگاه بر خلاف خلقت گرایان سنتی که نظریه فرگشت (تکامل - داروینیسم) را باطل می دانند و فرضیه نیای مشترک و طولانی بودن عمر زمین را نمی پذیرند، به طور کلی فرگشت را قبول می کنند. با این حال آنها بر این باورند که بر پایه اطلاعات علمی و تجربی می توان نشان داد که انتخاب طبیعی و تغییرات غیر هوشمند و تصادفی به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده سیر تکامل موجودات زنده باشد بلکه به نظر می رسد سیر تکامل، هدفمند و هدایت شده است. همچنین آنها نمی گویند انتخاب طبیعی هیچ چیز را تبیین نمی کند، بلکه می گویند همه چیز را تبیین نمی کند.
ویلیام دمبسکی ( William Dembski) ریاضیدان و مایکل جی. بهی(Michael J. Behe) بیوشیمیدان و فیلیپ جانسون ( Phillip Johnson) حقوق دان از جمله سردمداران این دیدگاه هستند.
آنها عمدتاً بر دو موضوع تأکید می کنند که با نظریه فرگشت قابل تبیین نیست:
- پیچیدگی های فرونکاستنی (سیستمهای پیچیده در ساختار موجودات زنده همراه با برهمکنشهای بسیار دقیق میان اجزای آن به طوری که با حذف و جابجایی هر از یک از اجزاء، کارکرد سیستم به طور کلی از بین می رود.)
- پیدایش اولین موجود زنده
ر.ک:
Darwin’s Black Box,
Debating Design: From Darwin to DNA Black Box,
Philosophy of Biology, an Anthology,
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال :👇
@mohamad_admin
10.mp3
7.01M
🎤 #عشق_الهی (10)
✅ دلیل رسیدن به آرامش و نشاط پایدار در سایه عشق الهی
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/29
1_397533563.mp3
7.23M
🎤 #عشق_الهی (11)
✅ یک گام برای کسب عشق الهی:
شناخت میزان و عمق علایق نفسانی فعلی و موانع درونی خود برای رسیدن به این گوهر گرانبها
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/30
✍️ ابوالفضل ساجدی
✅ #آسيبهاي_تعليم_و_تربيت_دينی_در_كشور_و_راههای_برون_رفت 5️⃣
⭕️ تعلیم دین در کشور مبتلا به آسیب غفلت از موانع
تعليم، تبليغ و تربيت ديني بسي سختتر از تعليم دروس رياضي و تجربي و كسب مهارتهاي مادي و تبليغ كالاهاي تجاري دنيوي است.
يكي از دلايل سختتر بودن آن، اصطكاك با اهداف سلطه جويان جهاني است. تعليم دروسي مانند رياضي و تجربي با چنين مانعي مواجه نيست، گرچه دشمنان، رشد ما در علوم تجربي را نيز تحمل نمي كنند. قدرتهاي سلطهطلب اقتصادي و سياسي جهاني رگ حيات منافع خويش را در گسترش ظلم و بيداد، تبعيض و فساد، وابستگي و انقياد، محروميت و اعتياد، و بيثباتي و اختلاف ميان كشورهاي اسلامي ميبينند؛ از سوي ديگر چون آنان تأکيد اسلام بر عدالت و رحمت، مساوات و فضيلت، استقلال و عزّت، برخورداري و قدرت، ثبات و وحدت، غيرت و شوكت، رفع ضعف و ذلت و زبوني و وحشت را شاهد هستند، بناي بنيانكني و براندازي نظام اسلامي و تضعيف باورهاي اسلامي را پيش ميگيرند.
اصطكاكِ مسلك اسلام و دنياخواهان، جوانان را طعمه تبليغات سودجويان ميسازد، چرا كه آنان براي شكار جوانان و ممانعت آنان از تعليم و تربيت ديني ابزارهاي فراواني را به كار ميگيرند تا كالاهاي ضد ديني خود را به فروش رسانند. آنان با تبليغات پيدا و پنهان و توسل به روش اقناع هوشمندانه، به هدايت فرهنگي و ضد اسلامي جوامع همت ميگمارند و شاهرگهاي تبليغاتي جهان را در اختيار ميگيرند. به اذعان روانشناسانِ تبليغ، مردم اغلب نقش تبليغات را اندك ميانگارند در حالي كه قربانيان سادة آن هستند. براي مثال، كارخانجات عظيم اقتصادي اغلب افراد را به خريد كالاهايي وامي دارند كه اصلاً آنان قصد خريد آن را نداشتهاند. قربانيان اين تبليغات مصرفكنندگاني هستند كه اغلب دربارة علل تصميمهاي خود فكر نميكنند و گويا بدون اراده در دام فرهنگسازان حرفهاي گرفتار ميشوند. بر اساس برخي پژوهشها، ميتوان اميالي آني در جوانان پديد آورد كه آنان را ناخواسته به خريد و مصرف كالاهاي فرهنگي وادارد. اين تكنيك حتي در خصوص خريد محصولات اقتصادي در سوپرماركتها نيز قابل كاربرد است، تا آنجا كه نيمي از خريداران در سوپر ماركتها نيز ممكن است در پاي اميال آني تبليغي فدا شوند. به گفتة پژوهشگران، گاه بيش از 62% خريداران دستكم يك جنس را بدون برنامهريزي قبلي خريداري ميكنند. افزون آنكه روشهاي اقناع جوانان نشان ميدهد كه هم در زمان هشياري و هم عدم هشياري ميتوان آنان را تحت تأثير قرار داد.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸ارتباط با ادمین کانال :👇
@mohamad_admin
1_398666515.mp3
4.8M
🎤 #عشق_الهی (12)
✅ گام بعدی برای كسب عشق الهی :
رفع موانع فكری و اعتقادی
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/33
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕ تعليم دين در عصر حاضر, شنا در برابر حركت موج است
يكی از ويژگيهای تعليم و تبليغ و دفاع از دين در دوران حاضر, كه آن را سخت كرده است شنا در برابر حركت موج است و شناگري ماهر مي طلبد در حاليكه تعليم دروس ديگر مانند رياضي و فيزيك به چنين مانعي مبتلا نيست. دينگرايي حركتي است كه در برابر موج گسترده و جهانشمول دينگريزي كشورهاي غربي در دوران رنسانس و مدرنيسم است؛ زيرا در قرون اخير به ويژه دوران مدرنيسم قرن 19 و 20 دين امري مذموم تلقي ميشده است و سلطه جهاني فرهنگ غرب, اين موج دين گريزي را به ساير كشورها هم سرايت داده است. اين مشكل در آموزش علوم تجربي، يا تربيت مادي آدمي وجود ندارد. فضاي فكري فراگير جهان، نه تنها اين نوع تعليم و تربيت را منع نميكند؛ بلكه مشوق و محرك آن است، در حالي كه دينگرايي را منفور ميپندارد.
پرسش: مگر خداگرايي فطري نيست پس چرا تبليغ دين, شنا در برابر حركت موج است.
پاسخ: دين گرچه در فطرت ريشه دارد اما رشد ماديگرايي بشر و تبليغات ضد ديني به ويژه در قرون اخير, سبب كم رنگ و ضعيف شدن گرايشات فطري شده است. افزون آنكه انسان, گرايشات غريزي مادي نيز دارد كه افراط در براوردن آنها عرصه را بر گرايشات فطري تنگ مي كند.
گرايشات فطري خداجويي همچون نهال نوپا و ضعيفي است كه اگر به درستي محافظت, آبياري و سم زدايي نشود به پژمردگي ميگرايد. آتش ماديگرايي كه در قرون اخير در جهان شعله ورتر شده و آتش غرايز حيواني را شعله ورتر ساخته مي تواند نهال نوپاي فطرت را بسوزاند يا ضعيف و ضعيفتر سازد.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
1_400352931.mp3
6.72M
🎤 #عشق_الهی (13)
✅ یکی از آثار دنیوی عشق الهی رسیدن به سلامت روان یا بهداشت روان است.
کسی که از تجارب معنوی برخوردار نباشد از نظر روانشناسان، سلامت روان ندارد.
🔸 ارائه شده در رادیو معارف
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/39
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ چه ضرورتی دارد که به مسایل معنوی توجه کنیم؟
پرسش: گاه شنيده مي شود كه برخي جوانان يا بزرگسالان ميگويند توجه به مسائل معنوي چه ضرورتي دارد؟ ما دوست داريم مشغول ارضاء نيازهاي مادي خود باشيم.
پاسخ: كسانيكه مي گويند توجه به مسائل معنوي, عرفاني, و تجارب ماورايي مهم نيست توجه داشته باشند که از نظر روانشناسان متعددي مانند كارل گوستاو يونگ، اريك فروم و آبراهام هارولد مزلو، كسانيكه از اين تجارب (كه از آن گاهی به peak experience يعني تجربه اوج و گاهی به religious experience تجربه عرفانی یا دینی تعبير ميكنند) برخوردار نباشند سلامت روان ندارند. از نظر آنان فعليت بخشي به اين ظرفيت دروني يكي از نيازهاي اساسي انسان تلقي مي شود و غفلت از آن, چشم بستن نسبت به اين نياز بنيادي است.
يونگ بر اين باور است كه انسان در نيمه اول زندگي، يعني در سالهاي نوجواني و جواني، بيشتر نگرش بيروني به دنياي مادي دارد، ولي در نيمه دوم، بايد به دنياي درون توجه كند؛ يعني گرايشهاي خود را به موضوعهاي روحاني و شهودي تغيير دهد و با آگاهي از تجربه هاي ناهشيار، توجهات هشيار و مادي خود را تعديل بخشد. اريك فروم، عشق به خدا را از عشقهاي برتر و سازنده و نشانه سلامت روان معرفي ميكند و مزلو، تجربه هاي عرفاني يا اوج را از مؤلفه هاي سلامت روان تلقي ميكند.
اصل ضرورت توجه به اين نياز اساسي انسان (در بعد معنوي) با رجوع به عقل و نتايج تجربي روانشناسی سلامت روشن مي شود, اما كيفيت توجه به آن و چگونگي براوردن آن, نيازمند شناخت همه جانبه نسبت به انسان و هستي است كه در سايه وحي آسماني حاصل مي شود.
پس بي توجهی به مسائل معنوی = محروميت از سلامت روان
توضیح بیشتر در 👇
https://eitaa.com/sajedi_ir/39
🔰 @Sajedi_ir
1_401986708.mp3
7.53M
🎤 #عشق_الهی (14)
✅ مقايسه لذات مادی و معنوی
🔸اگر لذت گرا هم باشيم باید به معنويات روی آوريم. چرا؟ به دليل عقل, تجربه و وحی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/42
✍️ حامد ساجدی
⭕ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 2️⃣
🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده(1)
یکی از موضوعاتی که طرفداران نظریه طراحی هوشمند بر آن تأکید دارند پیدایش اولین سلول زنده است. در زمانی که داروین نظریه خود را مطرح کرد، گمان بر این بود که سلول ساختمانی ساده دارد و لذا پیدایش اولین سلول مسأله بغرنجی برای طبیعت گرایان نبود. خود داروین پیدایش حیات را در برکه های کوچک و گرمی تصور کرده بود که نمکهای آمونیاک، فسفر، نور، گرما و الکتریسیته در آن جمعند. اما با پیشرفتهایی که در زیست شناسی ملکولی رخ داد معلوم شد که سلول دارای ساختمانی بسیار پیچیده است. به گفته مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شناس استرالیایی- انگلیسی، سلول شبیه یک شهر با قطر ده مایل با یک تکنولوژی فوق العاده و شگفت انگیز است که درون یک فضاپیمای غول آسا جای داده شده است. بدین ترتیب تبیین فرایند پیدایش حیات هدف پژوهشهای گسترده پیشازیستی قرار گرفت.
از نظر حامیان نظریه طراحی هوشمند، اولین سلول زنده از نمونه های نظم و پیچیدگی سامانمند است که با تبیینهای طبیعی نمی توان آن را توضیح داد و لذا برای تبیین آن باید به سراغ طراح هوشمند فراطبیعی برویم. به عبارت دیگر شرایط محیطی کره زمین و منابع موجود بر روی زمین و یا در اقیانوسها و آتشفشانها گرچه پتانسیل شکل دهی یک سلول را دارند و مواد اولیه آن را فراهم می کنند، اما فرایند پیچیده ساخت سلول و طراحی دقیق آن به گونه ای است که ماده و طبیعت نمی تواند خود به خود موجب شکل گیری آن شده باشد مگر اینکه یک موجود هوشمند این مسیر را جهت دهی کرده باشد.
ر.ک:
John Priscu (18 Dec 2013), Origin and Evolution of Life on a Frozen Earth.
Michael Denton, Evolution, A Theory in Crisis.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
1_402931742.mp3
7.47M
🎤 #عشق_الهی (15)
✅ حلاوت ايمان عميق قلبي, روشمندی و تدريجی بودن كسب آن
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/45
⭕️ آیا #دكتر_سروش انسان را بی نیاز از دین می داند؟ 2️⃣
به گفته ايشان: انسان مدرن بويژه غربيها به سطح بي نيازي از دين (استغناء محمود از دين) رسيده اند:
▫️وي در سخنراني خود (در شهر مونترال كانادا, حوالي اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) در پاسخ به سوالات اينجانب نكاتي بيان كرد كه مراد وي در باب استغناء محمود از دين را روشنتر مي كند.
▫️اينجانب ضمن گفتگو با دكتر سروش تأكيد كردم كه بنده ملاك دينداري را فقط نماز و روزه و حجاب نمي دانم اما آن را جزيي لازم از دين مي دانم و از وي خواستم با توجه به اين نكته, به پرسش, پاسخ دهد.
▫️وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بشر مدرن از تعاليم انبيا بي نياز شده است يا نه چنين گفت:
"ما در رسالت انبياء يك چنين چيزي داريم در اين چهارجوب. [يعني] كه پيامبري ميتواند بيايد [و] مردم آن به استغناء محمود برسند. اين يك چيز عجيب و غريبي نيست... عرض كردم از اول، تمام سخن سر صغري است. شما ميگوييد امروزه اينطوري شدهاست يا نشده است؟ تمام حرف شما اين است. اين خيلي چيز مهمي نيست. حالا اگر فرض كنيم اين شده بود آيا اين اشكالي داشت؟"
▫️حقير: "خير، هيچ اشكالي نداشت بلكه بسيار هم خوب بود. اگر تمام مردم جهان، اعم از كشورهاي غرب و شرق عالم، مثل پيغمبر اسلام (ص) بودند و به تمام دستورات خداوند عمل ميكردند، در اين صورت ما بهترين جامعه را داشتيم و هيچ نيازي به تعاليم انبياء نداشتيم چون نتيجه ي نهايي تلاش پيامبران از قبل حاصل بود."
▫️دكتر سروش: "اصلا فرض كنيد [در حال حاضر] هيچ جاي دنيا چنين نشدهاست و مردم همان بت پرستهاي اوليه هستند. من دارم ميگويم اگر واقعا بشر به يك چنين جايي رسيده باشد آيا نبايد خشنود باشيم؟ [معلوم است كه بايد خوشنود باشيم] اين بسيار عالي است و علامت توفيق انبياء نيز هست. حالا اگر كسي آمد و به شما گفت كه بعضي از جوامع اينچنين شدهاند آيا شما بايد ناراحت شويد؟ [خير] شما بايد خوشنود شويد. فقط ممكن است بگوييد كه متأسفانه اينچنين نشدهاند والا اين جاي نگراني نيست. اين كه حرف ضد ديني نيست. پس ما بحث ديني باهم نداريم. فقط يك بحث اجتماعي است كه آيا بعضي جاها اينچنين شدهاند يا نشدهاند."
▫️حقير: "بنده در تعريف اصطلاح استغناء ممدوح و مذموم با شما اختلافي ندارم. بحث در اين است كه آيا امروزه در كشورهاي مختلف جهان، اعم از ايران و ساير كشورهاي غربي و شرقي، نسبت به پيام قرآن و احاديث و يا به عبارت ديگر نسبت به اسلام بعنوان يك دين، يك مجموعه ي ديني با توجه به ابعاد مختلف آن، اعم از مسائل عبادي، اجتماعي و غيره، بينيازي حاصل شدهاست يا نه، و اگر استغناء حاصل شدهاست چند درصد شده است؟"
▫️دكتر سروش: "بلي سوال شما همين است. پس مسئله ي ديني در كار نيست. چون به لحاظ ديني استغناء محمود نه تنها بد نيست بلكه چيز خوبي است. اگر هم مردم به آن نرسيدهاند ما متأسفيم كه نرسيدهاند خوب بود كه ميرسيدند. ...پس شما هم قبول داريد كه استغناء محمود خلاف دين نيست. اگر هم به آن برسيم خيلي چيز خوبي است. ولكن متأسفيم بقول شما كه بعضي جاها [به مرحله استغناء محمود] نرسيدهاند. خيلي خوب حالا بنده جواب اين را ميخواهم بدهم. اما و هزار اما من آن مشكلي را در فكر ديني ميبينم كه در شما هم هست. شما فكر ميكنيد دين يعني فقه. شما ميگوييد اگر مردم نماز نميخوانند پس ديگر دين نيست. اگر [مردم] روزه نميگيرند، اگر شراب ميخورند [پس ديگر دين نيست] شما اينچنين داريد فكر ميكنيد. اگر مطلب چنين است [يعني اگر اينها را معيار دينداري بگيريم] بنده هم با شما موافق هستم [كه انسان جديد از دين بينياز نشده است]. ولي من دين را اينچنين نميبينم. ببينيد گير ما همين است توي تفكر جامعه ي ما، واين تفكر از بالا به بايين آمدهاست. تقصير ان را من به گردن رهبران فكري ميكذارم. دين براي آنها مساوي با فقهاست. اگر در جامعه حجاب بود، ميگويند اين جامعه ديني است. اگر توي جوامع غربي بيحجابي هست، ميگويند اينها استغناء از پيغمبران پيدا نكردهاند، بايد پيغمبر بيايد به آنها بگويد كه حجاب سرتان بكذاريد. با اين معيار بنده با شما موافقم. [يعني اگر معيار شما را بپذيريم] اين استغناء [محمود] حاصل نشدهاست. ولي من سر معيار شما حرف دارم، دعوا دارم."
▫️براي اطلاعات بيشتر رك. ابوالفضل ساجدي, كتاب: عصر نياز به دين, (نشر موسسه امام خميني) فصل 4
و دكتر سروش, مقاله ي ”ريشه در آب است“ در مجله كيان، شماره29
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
بخش_اول_نشست.mp3
25.27M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش اول
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/46
بخش اول(1) 1.mp3
22.81M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش دوم
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/48
✍️ حامد ساجدی
⭕️ ناتواني نظريه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده 2️⃣
🔸 چندی پیش پستی با عنوان "ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده" در کانال قرار داده و در تاييد آن مطلبي را از مايكل دنتون, بيوشيمدان برجسته بريتانيايي-استراليايي نقل كردم. برخی از کاربران به این پست ایراد گرفته و منبع آن را جعلی شمردند. لذا لازم دانستم در ادامه اصل متن کتاب مایکل دنتون را قرار دهم:
Aside from any quantitive considerations, it seems intuitively, impossible that such self-evident brilliance in the execution of design could ever have been the result of chance. For, even if we allow that chance might have occasionally hit on a relatively ingenious adaptive end, it seems inconceivable that it could have reached so many ends of such surpassing "perfection". [Michael Denton: Evolution, A Theory in Crisis, Adler & Adler Publishers 1986, p327.]
The intuitive feeling that pure chance could never have achieved the degree of complexity and ingenuity so ubiquitous in nature has been a continuing source of scepticism ever since the publication of the Origin; and throughout the past century there has always existed a significant minority of first-rate biologists who have never been able to bring themselves to accept the validity of Darwinian claims. In fact, the number of biologists who have expressed some degree of disillusionment is practically endless. [Ibid]
Perhaps in no other area of modern biology is the challenge posed by the extreme complexity and ingenuity of biological adaptations more apparent than in the fascinating new molecular world of the cell. [Ibid, p328.]
We would see that nearly every feature of our own advanced machines had its analogue in the cell: artificial languages and their decoding systems, memory banks for information storage and retrieval, elegant control systems regulating the automated assembly of parts and components, error fail-safe and proof-reading ·devices utilized for quality control, assembly processes involving the principle of prefabrication and modular construction. In fact, so deep would be the feeling of deja-vu, so persuasive the analogy, that much of the terminology we would use to describe this fascinating molecular reality would be borrowed from the world of late twentieth-century technology. [Ibid, p329.]
What we would be witnessing would be an object resembling an immense automated factory, a factory larger than a city and carrying out almost as many unique functions as all the manufacturing activities of man on earth.
However, it would be a factory which would have one capacity not equalled in any of our own most advanced machines, for it would be capable of replicating its entire structure within a matter of a few hours. To witness such an act at a magnification of one thousand million times would be an aweinspiring spectacle. [Ibid]
گفتنی است مایکل دنتون از دانشگاه بریستول انگلیس دکترای پزشکی و از دانشگاه کینگز لندن دکترای بیوشیمی گرفته و به مدت پانزده سال از سال 1990 تا 2005 در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه اتاگوی نیوزیلند به عنوان محقق ارشد فعالیت داشته و بعد از آن به عنوان محقق علمی در موضوع بیماریهای ژنتیکی چشم به پژوهش پرداخته است. سخنان وی درباره ژنتیک، تکامل و برهان آنتروپیک شهرت جهانی دارد. وی همچنین همکار ارشد مرکز علم و فرهنگ موسسه اکتشاف (Discovery Institute) در واشنگتن و از سردمداران نظریه طراحی هوشمند است.
#الحاد_مدرن
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال :👇
@mohamad_admin