eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
929 عکس
1.4هزار ویدیو
124 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
1_398666515.mp3
4.8M
🎤 (12) ✅ گام بعدی برای كسب عشق الهی : رفع موانع فكری و اعتقادی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/33
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ تعليم دين در عصر حاضر, شنا در برابر حركت موج است يكی از ويژگيهای تعليم و تبليغ و دفاع از دين در دوران حاضر, كه آن را سخت كرده است شنا در برابر حركت موج است و شناگري ماهر مي طلبد در حاليكه تعليم دروس ديگر مانند رياضي و فيزيك به چنين مانعي مبتلا نيست. دين‎گرايي حركتي است كه در برابر موج گسترده و جهان‎شمول دين‎گريزي كشورهاي غربي در دوران رنسانس و مدرنيسم است؛ زيرا در قرون اخير به ويژه دوران مدرنيسم قرن 19 و 20 دين امري مذموم تلقي مي‎شده است و سلطه جهاني فرهنگ غرب, اين موج دين گريزي را به ساير كشورها هم سرايت داده است. اين مشكل در آموزش علوم تجربي، يا تربيت مادي آدمي وجود ندارد. فضاي فكري فراگير جهان، نه تنها اين نوع تعليم و تربيت را منع نمي‎كند؛ بلكه مشوق و محرك آن است، در حالي كه دين‎گرايي را منفور مي‎پندارد. پرسش: مگر خداگرايي فطري نيست پس چرا تبليغ دين, شنا در برابر حركت موج است. پاسخ: دين گرچه در فطرت ريشه دارد اما رشد ماديگرايي بشر و تبليغات ضد ديني به ويژه در قرون اخير, سبب كم رنگ و ضعيف شدن گرايشات فطري شده است. افزون آنكه انسان, گرايشات غريزي مادي نيز دارد كه افراط در براوردن آنها عرصه را بر گرايشات فطري تنگ مي كند. گرايشات فطري خداجويي همچون نهال نوپا و ضعيفي است كه اگر به درستي محافظت, آبياري و سم زدايي نشود به پژمردگي ميگرايد. آتش ماديگرايي كه در قرون اخير در جهان شعله ورتر شده و آتش غرايز حيواني را شعله ورتر ساخته مي تواند نهال نوپاي فطرت را بسوزاند يا ضعيف و ضعيفتر سازد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_400352931.mp3
6.72M
🎤 (13) ✅ یکی از آثار دنیوی عشق الهی رسیدن به سلامت روان یا بهداشت روان است. کسی که از تجارب معنوی برخوردار نباشد از نظر روانشناسان، سلامت روان ندارد. 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/39
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ چه ضرورتی دارد که به مسایل معنوی توجه کنیم؟ پرسش: گاه شنيده مي شود كه برخي جوانان يا بزرگسالان ميگويند توجه به مسائل معنوي چه ضرورتي دارد؟ ما دوست داريم مشغول ارضاء نيازهاي مادي خود باشيم. پاسخ: كسانيكه مي گويند توجه به مسائل معنوي, عرفاني, و تجارب ماورايي مهم نيست توجه داشته باشند که از نظر روانشناسان متعددي مانند كارل گوستاو يونگ، اريك فروم و آبراهام هارولد مزلو، كسانيكه از اين تجارب (كه از آن گاهی به peak experience يعني تجربه اوج و گاهی به religious experience تجربه عرفانی یا دینی تعبير ميكنند) برخوردار نباشند سلامت روان ندارند. از نظر آنان فعليت بخشي به اين ظرفيت دروني يكي از نيازهاي اساسي انسان تلقي مي شود و غفلت از آن, چشم بستن نسبت به اين نياز بنيادي است. يونگ بر اين باور است كه انسان در نيمه اول زندگي، يعني در سال‏هاي نوجواني و جواني، بيشتر نگرش بيروني به دنياي مادي دارد، ولي در نيمه دوم، بايد به دنياي درون توجه كند؛ يعني گرايش‏هاي خود را به موضوع‏هاي روحاني و شهودي تغيير دهد و با آگاهي از تجربه‏ هاي ناهشيار، توجهات هشيار و مادي خود را تعديل بخشد. اريك فروم، عشق به خدا را از عشق‏هاي برتر و سازنده و نشانه سلامت روان معرفي مي‏كند و مزلو، تجربه ‏هاي عرفاني يا اوج را از مؤلفه ‏هاي سلامت روان تلقي مي‏كند. اصل ضرورت توجه به اين نياز اساسي انسان (در بعد معنوي) با رجوع به عقل و نتايج تجربي روانشناسی سلامت روشن مي شود, اما كيفيت توجه به آن و چگونگي براوردن آن, نيازمند شناخت همه جانبه نسبت به انسان و هستي است كه در سايه وحي آسماني حاصل مي شود. پس بي توجهی به مسائل معنوی = محروميت از سلامت روان توضیح بیشتر در 👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/39 🔰 @Sajedi_ir
1_401986708.mp3
7.53M
🎤 (14) ✅ مقايسه لذات مادی و معنوی 🔸اگر لذت گرا هم باشيم باید به معنويات روی آوريم. چرا؟ به دليل عقل, تجربه و وحی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/42
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 2️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده(1) یکی از موضوعاتی که طرفداران نظریه طراحی هوشمند بر آن تأکید دارند پیدایش اولین سلول زنده است. در زمانی که داروین نظریه خود را مطرح کرد، گمان بر این بود که سلول ساختمانی ساده دارد و لذا پیدایش اولین سلول مسأله بغرنجی برای طبیعت گرایان نبود. خود داروین پیدایش حیات را در برکه های کوچک و گرمی تصور کرده بود که نمکهای آمونیاک، فسفر، نور، گرما و الکتریسیته در آن جمعند. اما با پیشرفتهایی که در زیست شناسی ملکولی رخ داد معلوم شد که سلول دارای ساختمانی بسیار پیچیده است. به گفته مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شناس استرالیایی- انگلیسی، سلول شبیه یک شهر با قطر ده مایل با یک تکنولوژی فوق العاده و شگفت انگیز است که درون یک فضاپیمای غول آسا جای داده شده است. بدین ترتیب تبیین فرایند پیدایش حیات هدف پژوهشهای گسترده پیشازیستی قرار گرفت. از نظر حامیان نظریه طراحی هوشمند، اولین سلول زنده از نمونه های نظم و پیچیدگی سامانمند است که با تبیینهای طبیعی نمی توان آن را توضیح داد و لذا برای تبیین آن باید به سراغ طراح هوشمند فراطبیعی برویم. به عبارت دیگر شرایط محیطی کره زمین و منابع موجود بر روی زمین و یا در اقیانوسها و آتشفشانها گرچه پتانسیل شکل دهی یک سلول را دارند و مواد اولیه آن را فراهم می کنند، اما فرایند پیچیده ساخت سلول و طراحی دقیق آن به گونه ای است که ماده و طبیعت نمی تواند خود به خود موجب شکل گیری آن شده باشد مگر اینکه یک موجود هوشمند این مسیر را جهت دهی کرده باشد. ر.ک: John Priscu (18 Dec 2013), Origin and Evolution of Life on a Frozen Earth. Michael Denton, Evolution, A Theory in Crisis. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_402931742.mp3
7.47M
🎤 (15) ✅ حلاوت ايمان عميق قلبي, روشمندی و تدريجی بودن كسب آن 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/45
⭕️ آیا انسان را بی نیاز از دین می داند؟ 2️⃣ به گفته ايشان: انسان مدرن بويژه غربيها به سطح بي نيازي از دين (استغناء محمود از دين) رسيده اند: ▫️وي در سخنراني خود (در شهر مونترال كانادا, حوالي اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) در پاسخ به سوالات اينجانب نكاتي بيان كرد كه مراد وي در باب استغناء محمود از دين را روشنتر مي كند. ▫️اينجانب ضمن گفتگو با دكتر سروش تأكيد كردم كه بنده ملاك دينداري را فقط نماز و روزه و حجاب نمي دانم اما آن را جزيي لازم از دين مي دانم و از وي خواستم با توجه به اين نكته, به پرسش, پاسخ دهد. ▫️وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بشر مدرن از تعاليم انبيا بي نياز شده است يا نه چنين گفت: "ما در رسالت انبياء يك چنين‏ ‏چيزي داريم در اين چهارجوب. [يعني] كه پيامبري مي‎تواند بيايد [و] مردم آن به استغناء محمود برسند. اين يك‏ ‏چيز عجيب و غريبي نيست... عرض كردم از اول، تمام سخن سر صغري است.‏ ‏شما‎ مي‎گوييد امروزه اينطوري شده‎است يا نشده است؟ تمام حرف شما اين است. اين خيلي چيز مهمي نيست. حالا اگر فرض‏ ‏كنيم اين شده بود آيا اين اشكالي داشت؟"‏ ▫️‏حقير: "خير، هيچ اشكالي نداشت بلكه بسيار هم خوب بود. اگر تمام مردم جهان، اعم از كشورهاي غرب و‏ ‏شرق عالم، مثل پيغمبر اسلام (ص) بودند و به تمام دستورات خداوند عمل‎ مي‎كردند، در اين صورت ما بهترين‏ ‏جامعه را داشتيم و هيچ نيازي به تعاليم انبياء نداشتيم چون نتيجه ي نهايي تلاش پيامبران از قبل حاصل بود."‏ ▫️‏دكتر سروش: "اصلا فرض كنيد [در حال حاضر] هيچ جاي دنيا چنين نشده‎است و مردم همان بت پرست‎هاي اوليه‏ ‏هستند. من دارم مي‎گويم اگر واقعا بشر به يك چنين جايي رسيده باشد آيا نبايد خشنود باشيم؟ [معلوم است كه‏ ‏بايد خوشنود باشيم] اين بسيار عالي است و علامت توفيق انبياء نيز هست. حالا اگر كسي آمد و به شما گفت كه‏ ‏بعضي از جوامع اينچنين شده‎اند آيا شما بايد ناراحت شويد؟ [خير] شما بايد خوشنود شويد. فقط ممكن است‏ ‏بگوييد كه متأسفانه اينچنين نشده‎اند والا اين جاي نگراني نيست. اين كه حرف ضد ديني نيست. پس ما بحث‏ ‏ديني باهم نداريم. فقط يك بحث اجتماعي است كه آيا بعضي جا‎ها اينچنين شده‎اند يا نشده‎اند."‏ ▫️‏حقير: "بنده در تعريف اصطلاح استغناء ممدوح و مذموم با شما اختلافي ندارم. بحث در اين است كه آيا امروزه در كشورهاي مختلف جهان، اعم از ايران و ساير كشورهاي‏ ‏غربي و شرقي، نسبت به پيام قرآن و احاديث و يا به عبارت ديگر نسبت به اسلام بعنوان يك دين، يك مجموعه‏ ‏ي ديني با توجه به ابعاد مختلف آن، اعم از مسائل عبادي، اجتماعي و غيره، بي‎نيازي حاصل شده‎است يا نه، و‏ ‏اگر استغناء حاصل شده‎است چند درصد شده است؟"‏ ▫️‏دكتر سروش: "بلي سوال شما همين است. پس مسئله ي ديني در كار نيست. چون به لحاظ ديني استغناء محمود نه تنها‏ ‏بد نيست بلكه چيز خوبي است. اگر هم مردم به آن نرسيده‎اند ما متأسفيم كه نرسيده‎اند خوب بود كه‎ مي‎‏رسيدند. ...پس شما هم قبول داريد كه استغناء محمود خلاف دين نيست. اگر هم به آن برسيم خيلي چيز خوبي‏ ‏است. ولكن متأسفيم بقول شما كه بعضي جاها [به مرحله استغناء محمود] نرسيده‎اند. خيلي خوب حالا بنده جواب اين را‏ ‏مي‎خواهم بدهم. اما و هزار اما من آن مشكلي را در فكر ديني مي‎بينم كه در شما هم هست. شما فكر مي‎كنيد دين‏ ‏يعني فقه. شما‎ مي‎گوييد اگر مردم نماز نمي‎خوانند پس ديگر دين نيست. اگر [مردم] روزه نمي‎گيرند، اگر شراب‏ ‏مي‎خورند [پس ديگر دين نيست] شما اينچنين داريد فكر ميكنيد. اگر مطلب چنين است [يعني اگر اين‎ها را معيار‏ ‏دينداري بگيريم] بنده هم با شما موافق هستم [كه انسان جديد از دين بي‎نياز نشده است]. ولي من دين را‏ ‏اينچنين نمي‎بينم. ببينيد گير ما همين است توي تفكر جامعه ي ما، واين تفكر از بالا به بايين آمده‎است. تقصير‏ ‏ان را من به گردن رهبران فكري ميكذارم. دين براي آن‎ها مساوي با فقه‎است. اگر در جامعه حجاب بود،‏ ‏مي‎گويند اين جامعه ديني است. اگر توي جوامع غربي بيحجابي هست، مي‎گويند اين‎ها استغناء از پيغمبران پيدا‏ ‏نكرده‎اند، بايد پيغمبر بيايد به آن‎ها بگويد كه حجاب سرتان بكذاريد. با اين معيار بنده با شما موافقم. [يعني اگر‏ ‏معيار شما را بپذيريم] اين استغناء [محمود] حاصل نشده‎است. ولي من سر معيار شما حرف دارم، دعوا دارم." ▫️براي اطلاعات بيشتر رك. ابوالفضل ساجدي, كتاب: عصر نياز به دين, (نشر موسسه امام خميني) فصل 4 و دكتر سروش, مقاله ي ”ريشه در آب است“ در مجله كيان، شماره29 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
بخش_اول_نشست.mp3
25.27M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش اول ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/46
بخش اول(1) 1.mp3
22.81M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش دوم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/48
ابوالفضل ساجدی
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 2️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در
✍️ حامد ساجدی ⭕️ ناتواني نظريه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده 2️⃣ 🔸 چندی پیش پستی با عنوان "ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده" در کانال قرار داده و در تاييد آن مطلبي را از مايكل دنتون, بيوشيمدان برجسته بريتانيايي-استراليايي نقل كردم. برخی از کاربران به این پست ایراد گرفته و منبع آن را جعلی شمردند. لذا لازم دانستم در ادامه اصل متن کتاب مایکل دنتون را قرار دهم: Aside from any quantitive considerations, it seems intuitively, impossible that such self-evident brilliance in the execution of design could ever have been the result of chance. For, even if we allow that chance might have occasionally hit on a relatively ingenious adaptive end, it seems inconceivable that it could have reached so many ends of such surpassing "perfection". [Michael Denton: Evolution, A Theory in Crisis, Adler & Adler Publishers 1986, p327.] The intuitive feeling that pure chance could never have achieved the degree of complexity and ingenuity so ubiquitous in nature has been a continuing source of scepticism ever since the publication of the Origin; and throughout the past century there has always existed a significant minority of first-rate biologists who have never been able to bring themselves to accept the validity of Darwinian claims. In fact, the number of biologists who have expressed some degree of disillusionment is practically endless. [Ibid] Perhaps in no other area of modern biology is the challenge posed by the extreme complexity and ingenuity of biological adaptations more apparent than in the fascinating new molecular world of the cell. [Ibid, p328.] We would see that nearly every feature of our own advanced machines had its analogue in the cell: artificial languages and their decoding systems, memory banks for information storage and retrieval, elegant control systems regulating the automated assembly of parts and components, error fail-safe and proof-reading ·devices utilized for quality control, assembly processes involving the principle of prefabrication and modular construction. In fact, so deep would be the feeling of deja-vu, so persuasive the analogy, that much of the terminology we would use to describe this fascinating molecular reality would be borrowed from the world of late twentieth-century technology. [Ibid, p329.] What we would be witnessing would be an object resembling an immense automated factory, a factory larger than a city and carrying out almost as many unique functions as all the manufacturing activities of man on earth. However, it would be a factory which would have one capacity not equalled in any of our own most advanced machines, for it would be capable of replicating its entire structure within a matter of a few hours. To witness such an act at a magnification of one thousand million times would be an aweinspiring spectacle. [Ibid] گفتنی است مایکل دنتون از دانشگاه بریستول انگلیس دکترای پزشکی و از دانشگاه کینگز لندن دکترای بیوشیمی گرفته و به مدت پانزده سال از سال 1990 تا 2005 در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه اتاگوی نیوزیلند به عنوان محقق ارشد فعالیت داشته و بعد از آن به عنوان محقق علمی در موضوع بیماریهای ژنتیکی چشم به پژوهش پرداخته است. سخنان وی درباره ژنتیک، تکامل و برهان آنتروپیک شهرت جهانی دارد. وی همچنین همکار ارشد مرکز علم و فرهنگ موسسه اکتشاف (Discovery Institute) در واشنگتن و از سردمداران نظریه طراحی هوشمند است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin
ابوالفضل ساجدی
✍️ حامد ساجدی ⭕️ ناتواني نظريه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده 2️⃣ 🔸 چندی پیش پستی
🟣 تصاویر بالا از کتاب (the design of life) نیز گویای این مطلب از مایکل دنتون است. لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/51?single
تربیت اجتماعی ١ 1.mp3
5.98M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ چیستی و ضرورت تربیت اجتماعی مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/52
✍️ ابوالفضل ساجدی به چه دلیل به دین نیاز داریم؟ ⭕️ پاسخ حاميان بی نیازی از دین (امثال دكتر سروش كه مدعی استغناء محمود از دين است.): : وجه نياز به منبع فراتر از عقل از مقدمات زير روشن مي شود: 1. انسان موجودي پيچيده و کمال‎پذير است. 2. نيل به كمال، نيازمند شناخت جامع نسبت به ابعاد جسماني و روحاني انسان؛ و جهان دنيا و اخرت؛ و كيفيت رابطه و تاثير و تاثر ميان جهان درون و برون انسان است. 3. عقل، و تجربه براي شناخت و هدايت, توانايي كافي در اين مسير را ندارند. ▫️نتيجه: پس ما نيازمند ابزار ديگري هستيم تا كمال لازم را كسب كنيم. ▫️از طرفي فراهم نساختن مقدمات شناختي لازم براي نيل به كمال، با حكمت الهي ناسازگار است. يعني خداي حكيم, انساني با اين ظرفيت را بدون منبع شناختي لازم رها نمي سازد. بدين جهت ارسال وحي الهي ضروري است و خداي حكيم آن را نازل كرده است. ▫️بر اساس مقدمات فوق، رجوع به وحي ضرورت منطقي، (از نوع ضرورت بالقياس) دارد. يعني اگر کسب كمالات، مطلوب انسان است و ابزار‎هاي شناختي براي وصول به اين مقصد، کافي نيست؛ رجوع به وحي، براي شناخت راه‎کار‎هاي کمال و سپس کاربرد آن‎ها، در زندگي ضرورت منطقي پيدا‎ مي‎كند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_409790757.mp3
6.2M
🎤 (16) ✅ ابعاد روانشناختی گرايشات قلبی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/53
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ زبان تعليم دين زبان حكمت و تحليل است نه تحكّم و تحميل يكي از آسيب‎هاي موجود در تعليم دين در بخشهايي از كشوراين است كه به جاي زبان تحليل، تفهيم و بيان حكمت احكام، با زبان تحكم و تحميل, دين را عرضه ميكنند. در جامعه ما، آموزه‎هاي ديني اغلب به صورت مطالب كليشه‎اي و تكراري مطرح مي‎شود بدون آن‌كه به دقت تحليل و به مخاطب تفهيم شود. با فقدان اين دو عنصر، مخاطب احساس مي‎كند كه بايد چشم‎بسته قوانين و تعاليمي را بپذيرد و در حافظه جاي دهد. مخاطبان هر قدر بيش‌تر اهل انديشه‎ورزي باشند، به شيوه تحليلي علاقة فزون‌تري دارند. ضرروت اين امر به ويژه در فضاي خردگرايي جاري جامعه و جوانان، كه تا حدي در فرهنگ راسيوناليسم غرب ريشه دارد، به خوبي محسوس است. اگر مخاطب، متناسب سن خود، تحليلي از موضوع ديني دريافت كند تأثير فزون‌تري از آن مي‎پذيرد. آموزگاران و خطيباني كه از چنين تواني برخوردارند، بيش‌تر مورد توجه و استقبال شنوندگان هستند. اگر به تناسب، از تعظيم و تجليل بكاهيم و بر تنظيم و تحليل بيفزاييم، با ترغيب فزون‌تر مخاطبان كنوني مواجه خواهيم شد. تفهيم آموزه‎هاي نظري و عملي با متقاعد ساختن مخاطبان و ملموس‎كردن اطلاعات ميسر مي‎شود. مخاطب بايد احساس كند كه در پرتو اين آموزه به بازبيني مجددي در زندگي خود نياز دارد. قرآن كتابي بصيرت‎بخش است كه پيروان خود را به بينش كامل فرا مي‎خواند. بصيرت‎بخشي نه با تحميل كه با تحليل و هدايت شنونده به روشني و آگاهي سازگار است. هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًي وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يوقِنُونَ (الجاثية:20). اين قرآن بصيرت‎هايي است براي مردم و هدايت و رحمتي است براي گروهي كه يقين آورند. قُلْ هَذِهِ سبِيلي أَدْعُوا إِلي اللَّهِ عَلي بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سبْحَنَ اللَّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشرِكِينَ (يوسف:108). بگو راه من اين است كه من و پيروانم با بصيرت كامل همه مردم را بسوي خدا مي‎خوانيم، خداي يكتا منزّه است، و من از مشركان نيستم. توجه به رشد عقلي كودك و جوان و ميل به استدلال، ضرورت بيان تحليلي در عرصة تعليم و تربيت ديني را روشن‎تر مي‎سازد. آموزشي كه انديشه جوان را بارور نسازد، بلكه او را به ركود كشاند، نه شايستة نام ديني و نه روشي كامياب در تبيين آموزه‎هاي آسماني است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
تربیت اجتماعی ق.mp3
4.56M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ ضعف در تربیت اجتماعی مومنین سبب دین گریزی اطرافیان و تزلزل خانواده ها مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/55
◾شهات حضرت جوادالائمه علیه السلام تسلیت باد. ⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ يكی از روشهای تعليمی قرآن بكارگيری زبان حكمت است نه تحكم آيا روش تعليم دين كه در جامعه مشاهده ميكنيم موافق روش قرآني است؟ آيا غالب مبلغين و گويندگان ديني با زبان حكمت از احكام سخن ميگويند؟ وقتي به جوان دستوري بدون تحليل, ديكته شود آن را تحكم به خود تلقي مي كند مگر آنكه زمينه لازم براي پذيرش آن براي وي فراهم شده باشد. بي ترديد اگر زبان حكمت را در بيان احكام پيش گيريم جمع زيادي از نسل نو را با خود همراه خواهيم كرد. يكي از راهكارهاي عملي بكارگيري اين روش, بيان كاركردها و آثار احكام است كه قرآن نيز در مواردي آن را پيش گرفته است. به چند نمونه اشاره مي كنيم: أقِمْ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي(طه:14) براي ياد من [خدا] نماز به پاي داريد. أقِمْ الصَّلاَةَ ان الصَّلاَةَ تَنْهَي عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (العنكبوت:45). نماز را به پاي دار. به راستي نماز از فحشا و منكر جلوگيري مي‎كند. در اين آية كريمه، فلسفة اقامة نماز، ياد خدا، دروني‎سازي آن در قلوب مؤمنان و ايجاد ارتباط قلبي با خدا تلقي شده است. خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا (التوبة:103) از اموال آن‌ها صدقه‎اي (زكات) بگير تا با آن آن‌ها را پاك سازي و تربيت پرورش دهي. اين آيه به فلسفة وجوب زكات اشاره دارد، كه در نتيجة آن، مؤمنان از رذائل اخلاقي، دنياپرستي و بخل و امساك پالايش، و به زيور سخاوت، نوعدوستي، و توجه به حقوق ديگران، آرايش مي‎يابند. خداوند در خصوص حج مي‎فرمايد: وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ ... لِيشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ (حج:27-28) و مردم را دعوت عمومي به حج كن...تا شاهد منافع گوناگون (معنوي و اجتماعي خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند. قرآن در (سورة مباركه بقره، آيه شريفه183) نيز رمز وجوب روزه را تقوا پيشگي و آزاد‎سازي آدميان ازتنگناهاي غرايز حيواني برشمرده است. جميع آيات حاوي آثار و عملكرد آموزه‎هاي ديني، به نحوي ازحكمت احكام پرده مي‎دارد. اين‎ها نيك هويدا مي‌سازد، كه يكي از روشهاي قرآن در تعليم دين، بيان حكمت احكام است. ⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
⚫ صلوات خاصه امام جواد علیه السلام السلام علیک یا محمد ابن علی ایها الجواد در روز شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام، صلواتی را به محضر نورانی ایشان اهدا نماییم و برای سلامتی همه دوستداران اهل بیت دعا کنیم. ⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
بخش سوم نشست.mp3
23.29M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش سوم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/58
قسمت سوم تربیت اجتماعی.mp3
7.51M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ 1. رابطه دين با تربيت اجتماعی 2. تفاوت تربيت اجتماعی دينی و سكولار مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/59
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به 3️⃣ اثبات وجود خدا با برهان تنظیم ظریف کیهانی (1) امروزه با پیشرفت در فیزیک و کیهان شناسی، نمونه های تازه تری از نظم و غایتمندی طبیعت کشف شده است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. این کشفیات موجب پیدایش صورت جدیدی از برهان نظم براي اثبات وجود خدا، تحت عنوان برهان تنظیم ظریف کیهانی(Fine Tuning Argument) شده است. علم فیزیک پدیده ها و رخدادهای طبیعت را بر اساس کمیتهایی همچون سرعت، جرم، انرژی و ... بیان می کند. این کمیتهای فیزیکی در نهایت به کمیتهای بنیادینی باز می گردند که در واقع زیر بنای سایر کمیتهای فیزیکی هستند. برای مثال جرم یک جسم در واقع به جرم الکترونها و پروتونها و ... آن باز می گردد. در قرن بیستم پژوهشهای فیزیک دانان و کیهان شناسان آنها را به این نتیجه رساند که میان کمیتهای بنیادین بزرگ طبیعت (مانند میزان نیروی جاذبه در مقایسه با سایر نیروها) در بدو پیدایش جهان توافق، سازگاری و ریزتنظیمی(تنظیم دقیق و ظریف) خاصی رخ داده است که شکل گیری و استمرار حیات بسیار وابسته به آن است، به نحوی که اگر این کمیتهای پایه، اندکی کمتر یا بیشتر بودند، حیات هوشمند به وجود نمی آمد. به این توافق و ریز تنظیمی کمیتهای بنیادین فیزیکی، همرویدادی عددهای بزرگ (Large Number Coincidences) می گویند. رابین کالینز (Robin Collins) ریزتنظیمی جهان برای پیدایش حیات را به سه دسته تقسیم می کند: الف: تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت. ب: تنظیم دقیق ثابتهای طبیعت. ج: تنظیم دقیق وضعیت اولیه جهان. (توضيحات هر يك در يادداشتهاي بعدي خواهد آمد.) ر.ک: Robin Collins, The Teleological Argument: An Exploration of the Fine-Tuning of the Universe 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_412957646.mp3
7.84M
🎤 (17) ✅ يک اثر سرنوشت ساز عشق الهی ، اتصال علم به عمل است. چرا بسياری از آنچه را از دين و اخلاق می دانيم عمل نمی كنيم؟ دليل آن ضعف در عشق آسمانی و قوت عشق های زمينی است. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/60