eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
891 عکس
1.3هزار ویدیو
120 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣 تصاویر بالا از کتاب (the design of life) نیز گویای این مطلب از مایکل دنتون است. لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/51?single
تربیت اجتماعی ١ 1.mp3
5.98M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ چیستی و ضرورت تربیت اجتماعی مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/52
✍️ ابوالفضل ساجدی به چه دلیل به دین نیاز داریم؟ ⭕️ پاسخ حاميان بی نیازی از دین (امثال دكتر سروش كه مدعی استغناء محمود از دين است.): : وجه نياز به منبع فراتر از عقل از مقدمات زير روشن مي شود: 1. انسان موجودي پيچيده و کمال‎پذير است. 2. نيل به كمال، نيازمند شناخت جامع نسبت به ابعاد جسماني و روحاني انسان؛ و جهان دنيا و اخرت؛ و كيفيت رابطه و تاثير و تاثر ميان جهان درون و برون انسان است. 3. عقل، و تجربه براي شناخت و هدايت, توانايي كافي در اين مسير را ندارند. ▫️نتيجه: پس ما نيازمند ابزار ديگري هستيم تا كمال لازم را كسب كنيم. ▫️از طرفي فراهم نساختن مقدمات شناختي لازم براي نيل به كمال، با حكمت الهي ناسازگار است. يعني خداي حكيم, انساني با اين ظرفيت را بدون منبع شناختي لازم رها نمي سازد. بدين جهت ارسال وحي الهي ضروري است و خداي حكيم آن را نازل كرده است. ▫️بر اساس مقدمات فوق، رجوع به وحي ضرورت منطقي، (از نوع ضرورت بالقياس) دارد. يعني اگر کسب كمالات، مطلوب انسان است و ابزار‎هاي شناختي براي وصول به اين مقصد، کافي نيست؛ رجوع به وحي، براي شناخت راه‎کار‎هاي کمال و سپس کاربرد آن‎ها، در زندگي ضرورت منطقي پيدا‎ مي‎كند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_409790757.mp3
6.2M
🎤 (16) ✅ ابعاد روانشناختی گرايشات قلبی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/53
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ زبان تعليم دين زبان حكمت و تحليل است نه تحكّم و تحميل يكي از آسيب‎هاي موجود در تعليم دين در بخشهايي از كشوراين است كه به جاي زبان تحليل، تفهيم و بيان حكمت احكام، با زبان تحكم و تحميل, دين را عرضه ميكنند. در جامعه ما، آموزه‎هاي ديني اغلب به صورت مطالب كليشه‎اي و تكراري مطرح مي‎شود بدون آن‌كه به دقت تحليل و به مخاطب تفهيم شود. با فقدان اين دو عنصر، مخاطب احساس مي‎كند كه بايد چشم‎بسته قوانين و تعاليمي را بپذيرد و در حافظه جاي دهد. مخاطبان هر قدر بيش‌تر اهل انديشه‎ورزي باشند، به شيوه تحليلي علاقة فزون‌تري دارند. ضرروت اين امر به ويژه در فضاي خردگرايي جاري جامعه و جوانان، كه تا حدي در فرهنگ راسيوناليسم غرب ريشه دارد، به خوبي محسوس است. اگر مخاطب، متناسب سن خود، تحليلي از موضوع ديني دريافت كند تأثير فزون‌تري از آن مي‎پذيرد. آموزگاران و خطيباني كه از چنين تواني برخوردارند، بيش‌تر مورد توجه و استقبال شنوندگان هستند. اگر به تناسب، از تعظيم و تجليل بكاهيم و بر تنظيم و تحليل بيفزاييم، با ترغيب فزون‌تر مخاطبان كنوني مواجه خواهيم شد. تفهيم آموزه‎هاي نظري و عملي با متقاعد ساختن مخاطبان و ملموس‎كردن اطلاعات ميسر مي‎شود. مخاطب بايد احساس كند كه در پرتو اين آموزه به بازبيني مجددي در زندگي خود نياز دارد. قرآن كتابي بصيرت‎بخش است كه پيروان خود را به بينش كامل فرا مي‎خواند. بصيرت‎بخشي نه با تحميل كه با تحليل و هدايت شنونده به روشني و آگاهي سازگار است. هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًي وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يوقِنُونَ (الجاثية:20). اين قرآن بصيرت‎هايي است براي مردم و هدايت و رحمتي است براي گروهي كه يقين آورند. قُلْ هَذِهِ سبِيلي أَدْعُوا إِلي اللَّهِ عَلي بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سبْحَنَ اللَّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشرِكِينَ (يوسف:108). بگو راه من اين است كه من و پيروانم با بصيرت كامل همه مردم را بسوي خدا مي‎خوانيم، خداي يكتا منزّه است، و من از مشركان نيستم. توجه به رشد عقلي كودك و جوان و ميل به استدلال، ضرورت بيان تحليلي در عرصة تعليم و تربيت ديني را روشن‎تر مي‎سازد. آموزشي كه انديشه جوان را بارور نسازد، بلكه او را به ركود كشاند، نه شايستة نام ديني و نه روشي كامياب در تبيين آموزه‎هاي آسماني است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
تربیت اجتماعی ق.mp3
4.56M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ ضعف در تربیت اجتماعی مومنین سبب دین گریزی اطرافیان و تزلزل خانواده ها مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/55
◾شهات حضرت جوادالائمه علیه السلام تسلیت باد. ⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ يكی از روشهای تعليمی قرآن بكارگيری زبان حكمت است نه تحكم آيا روش تعليم دين كه در جامعه مشاهده ميكنيم موافق روش قرآني است؟ آيا غالب مبلغين و گويندگان ديني با زبان حكمت از احكام سخن ميگويند؟ وقتي به جوان دستوري بدون تحليل, ديكته شود آن را تحكم به خود تلقي مي كند مگر آنكه زمينه لازم براي پذيرش آن براي وي فراهم شده باشد. بي ترديد اگر زبان حكمت را در بيان احكام پيش گيريم جمع زيادي از نسل نو را با خود همراه خواهيم كرد. يكي از راهكارهاي عملي بكارگيري اين روش, بيان كاركردها و آثار احكام است كه قرآن نيز در مواردي آن را پيش گرفته است. به چند نمونه اشاره مي كنيم: أقِمْ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي(طه:14) براي ياد من [خدا] نماز به پاي داريد. أقِمْ الصَّلاَةَ ان الصَّلاَةَ تَنْهَي عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (العنكبوت:45). نماز را به پاي دار. به راستي نماز از فحشا و منكر جلوگيري مي‎كند. در اين آية كريمه، فلسفة اقامة نماز، ياد خدا، دروني‎سازي آن در قلوب مؤمنان و ايجاد ارتباط قلبي با خدا تلقي شده است. خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا (التوبة:103) از اموال آن‌ها صدقه‎اي (زكات) بگير تا با آن آن‌ها را پاك سازي و تربيت پرورش دهي. اين آيه به فلسفة وجوب زكات اشاره دارد، كه در نتيجة آن، مؤمنان از رذائل اخلاقي، دنياپرستي و بخل و امساك پالايش، و به زيور سخاوت، نوعدوستي، و توجه به حقوق ديگران، آرايش مي‎يابند. خداوند در خصوص حج مي‎فرمايد: وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ ... لِيشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ (حج:27-28) و مردم را دعوت عمومي به حج كن...تا شاهد منافع گوناگون (معنوي و اجتماعي خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند. قرآن در (سورة مباركه بقره، آيه شريفه183) نيز رمز وجوب روزه را تقوا پيشگي و آزاد‎سازي آدميان ازتنگناهاي غرايز حيواني برشمرده است. جميع آيات حاوي آثار و عملكرد آموزه‎هاي ديني، به نحوي ازحكمت احكام پرده مي‎دارد. اين‎ها نيك هويدا مي‌سازد، كه يكي از روشهاي قرآن در تعليم دين، بيان حكمت احكام است. ⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
⚫ صلوات خاصه امام جواد علیه السلام السلام علیک یا محمد ابن علی ایها الجواد در روز شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام، صلواتی را به محضر نورانی ایشان اهدا نماییم و برای سلامتی همه دوستداران اهل بیت دعا کنیم. ⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
بخش سوم نشست.mp3
23.29M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش سوم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/58
قسمت سوم تربیت اجتماعی.mp3
7.51M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ 1. رابطه دين با تربيت اجتماعی 2. تفاوت تربيت اجتماعی دينی و سكولار مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/59
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به 3️⃣ اثبات وجود خدا با برهان تنظیم ظریف کیهانی (1) امروزه با پیشرفت در فیزیک و کیهان شناسی، نمونه های تازه تری از نظم و غایتمندی طبیعت کشف شده است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. این کشفیات موجب پیدایش صورت جدیدی از برهان نظم براي اثبات وجود خدا، تحت عنوان برهان تنظیم ظریف کیهانی(Fine Tuning Argument) شده است. علم فیزیک پدیده ها و رخدادهای طبیعت را بر اساس کمیتهایی همچون سرعت، جرم، انرژی و ... بیان می کند. این کمیتهای فیزیکی در نهایت به کمیتهای بنیادینی باز می گردند که در واقع زیر بنای سایر کمیتهای فیزیکی هستند. برای مثال جرم یک جسم در واقع به جرم الکترونها و پروتونها و ... آن باز می گردد. در قرن بیستم پژوهشهای فیزیک دانان و کیهان شناسان آنها را به این نتیجه رساند که میان کمیتهای بنیادین بزرگ طبیعت (مانند میزان نیروی جاذبه در مقایسه با سایر نیروها) در بدو پیدایش جهان توافق، سازگاری و ریزتنظیمی(تنظیم دقیق و ظریف) خاصی رخ داده است که شکل گیری و استمرار حیات بسیار وابسته به آن است، به نحوی که اگر این کمیتهای پایه، اندکی کمتر یا بیشتر بودند، حیات هوشمند به وجود نمی آمد. به این توافق و ریز تنظیمی کمیتهای بنیادین فیزیکی، همرویدادی عددهای بزرگ (Large Number Coincidences) می گویند. رابین کالینز (Robin Collins) ریزتنظیمی جهان برای پیدایش حیات را به سه دسته تقسیم می کند: الف: تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت. ب: تنظیم دقیق ثابتهای طبیعت. ج: تنظیم دقیق وضعیت اولیه جهان. (توضيحات هر يك در يادداشتهاي بعدي خواهد آمد.) ر.ک: Robin Collins, The Teleological Argument: An Exploration of the Fine-Tuning of the Universe 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_412957646.mp3
7.84M
🎤 (17) ✅ يک اثر سرنوشت ساز عشق الهی ، اتصال علم به عمل است. چرا بسياری از آنچه را از دين و اخلاق می دانيم عمل نمی كنيم؟ دليل آن ضعف در عشق آسمانی و قوت عشق های زمينی است. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/60
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ 🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(1) اگر نسل نو فهم مناسبي از دين نداشته و در زمينة خداشناسي، انسان‏شناسي و جهان‏شناسي از ضعف معرفت رنج برد، اين امر مي‎تواند آبشخور دين‎گريزي وي شود. چه بسيارند نونهالان و جواناني كه در اين موضوعات دچار ضعف، جهل بسيط يا مركب هستند. نمونه‎هايی از تصویر زشت و کاریکاتوری از دين عبارتند از: 1. دين درد و عزلت 2. دين مرگ و وحشت 3. دين رنج و زحمت 4. دين جنگ و خشونت توضيح مختصر هر كدام ارائه مي شود: 🔹دين درد و عزلت: دريغا كه كثيري از جوانان دين را با عزلت، ترك شادي‎ها، لذّت‌ستيزي، و بيتوته در تاريك‎خانة غم معادل مي‎شمارند، دين‌داري را ملازم افسردگي و دل‎مردگي مي‎پندارند. آنان دين و شادي را دو جبهة متقابل و دو سوية متضاد مي‎انگارند، و چون به مقتضاي جواني، به نشاط علاقه دارند، دين را زيرپا مي‎گذارند، و عمل به آن را به سنين پيري خود وانهاده و اين‎چنين خود را مجاب مي‎سازند. گويا از درخت دين‌داري جز ميوه‎هاي تلخ و ناخوشايند نمي‎رويد. غافل از آن‎كه حقيقت جز اين است، و دين مخالفتي با گرايش‎هاي غريزي و فطري ندارد، بلكه غريزه را تعديل و فطرت خفته را احيا و تقويت مي‎كند. اگر آموزش صحيحي از دين صورت پذيرد، جوان آن‎چنان كه علاقه به كسب اطلاعات در عرصة بهداشت تن دارد، به كسب اطلاعات ديني نيز تمايل نشان خواهد داد. ديني كه نياز رواني انسان را برآورد، عمل به فرامين آن لذت‎بخش است. ايمان و دين‌داري افسردگي‎زداست نه افسردگي‎زا. جوان مي‎تواند از آسمان دين آب و شراب گوارا و مصفايي بنوشد و از آلودگي ساير آب‎ها در مصون ماند. ايمان ديني براي زايش لذّاتي مستمر و پايدار، و دلنشين و روح نواز، به كار مي‎آيد، لذّاتي كه از مسير ديگر ميسر نيست. اگر چنين ديني براي جوانان ترسيم شود، آنان با دل و جان پذيراي آن خواهند بود. در روايتي كه از امام رضا ع نقل شده به اين نكته اشاره شده است. قال(ع):الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا. میزان الحکمة، ج 8، ح 13797 (صدوق، عيون اخبار الرضا ع، ج1، ص307) "خدا رحمت کند بنده‌اي را که امر ما را زنده مي‌نمايد". راوي می‌گوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده نمايد؟ حضرت فرمود: «علوم ما را فرا بگيرد و آنها را به مردم بياموزد که اگر مردم، محاسن و زيبایي‌هاي کلام ما را بدانند از ما پيروي مي‌کنند». اين سخن امام رضا ع از كوتاهي ما در روش تبيين دين پرده برمي دارد. اگر عده اي از اهل بيت ع پيروي نمي كنند چه بسا مقصر, كساني هستند كه تبيين دين را به عهده دارند اما زيباييها و محاسن دين و سخنان معصومان ع را بيان نمي كنند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
قسمت_4_تربیت.mp3
5.77M
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ غفلت از تربیت اجتماعی = پایمالی مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/62
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ 🔸تصویری زشت و کاریکاتوری از دین (2) 🔹دين رنج و زحمت: برخي در آموزش دين چنان تصوير سختي از آن مي‎سازند كه نااميدي مخاطبان را در پي دارد. تصوير‎سازي گاه براي فهم، گاه براي عمل، و زماني براي هر دو است. برخي فهم اولية دين (براي اثبات اصول عقايد و ...) را بسيار مي‎پيچانند، پاره‎اي عمل به دين را بسي صعب و نااميدكننده جلوه مي‎دهند، و بعضي با هر دو بعد چنين مي‎كنند. ارائة چنين تصويري، حتي مخاطبان علاقه‎مند به دين را نيز نسبت به امكان توفيق در دين‌داري، مأيوس مي‎سازد، چه رسد به جواناني كه راه دين‎گريزي در پيش گرفته‎اند. سبك صائب آموزگاران نخستين دين چنين نبوده است. براي مثال، زماني كه ‏پيامبر ص، تصميم گرفت امير مؤمنان ع و معاذ را برای آموزش دين روانة يمن ‏سازد، فرمود: انطلقا فبشرا ولا تنفرا و يسرا ولا تعسرا "برويد و مردم را مژده و بشارت دهيد و آنان را از خود مرانيد، امور ديني را بر آنان آسان بگيريد نه سخت و دشوار." چه نيكوست كه در نظام تعليم دين از امام صادق ع پند گيريم كه فرمود: فرغبوا الناس في دينكم‏ (وسائل الشيعه ج 16، ص 164) مردم را در دين و عقايد خود ترغيب و تشويق‏ نماييد. آموزه‎هاي دين را نبايد سخت و پرمشقت جلوه داد. قرآن حتي نسبت به پيامبر خود مي‎فرمايد: مَا أَنْزَلْنَا عَلَيكَ الْقرآن لِتَشْقَي (طه:2) ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه در سختي بيافتي. اسلام بر خلاف پاره‎اي اديان ساختگي، سركوبي خواسته‎هاي طبيعي مانند تغذيه، تفريح و ارضاي غرايز جنسي را هدف قرار نداده است؛ بلكه فقط آن‌ها را كنترل مي‎كند تا به اهداف برتر آدميان صدمه وارد نيايد. آموزه‎هاي اسلام آسان است و در پي قراردادن انسان در سختي‎ها نيست: مَا يرِيدُ اللَّهُ لِيجْعَلَ عَلَيكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يرِيدُ لِيطَهِّرَكُمْ وَلِيتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيكُمْ (مائده: 6) "خداوند نمي‎خواهد براي شما تنگنا و رنج قرا دهد؛ ولي مي‎خواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد." زبان بيان آموزه‎هاي اسلام به جوانان نيز بايد به گونه‎اي قابل هضم و پذيرفتني باشد و به تدريج از آسان به مشكل سير كند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_414476838.mp3
7.21M
🎤 (18) ✅ چرا در پله اول اخلاق مانده ايم يعنی می دانيم اما عمل نمی كنيم؟ چون محبوب برتر ما خدا نيست. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/64
✍️ حامد ساجدی ⭕علم و دین: پاسخ به 4️⃣ 🔹برهان تنظیم ظریف کیهانی (2) الف: تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت. چنانکه پیشتر بیان شد در برهان تنظیم ظریف کیهانی نشان داده می شود پیدایش حیات هوشمند وابستگی شدیدی به تنظيم دقيقي دارد كه ميان کمیتهای بنیادین فیزیکی(شامل قوانین و ثابتهای طبیعت و وضعیت اولیه جهان) رخ داده است. اين تنظيم دقيق برای پیدایش حیات، سه نوع است. نوع اول آن، تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت است. در توضيح اين نوع، رابين كالينز ميگويد: پنج قانون (یا نیرو) برای پیدایش موجودات پیچیده هوشمند لازم است: 1. نیرویی که همچون نیروی جاذبه کار کند. 2. نیرویی که همچون نیروی هسته ای قوی، نوترون و پروتون را در درون هسته کنار هم نگه دارد. 3. نیرویی که همچون نیروی الکترومغناطیس عمل کند. 4. قانونی شبیه قانون کوانتیده بودن انرژی الکترونهای اتم که توسط بوهر ارائه شده است. (این قانون نشان می دهد میزان انرژی الکترونها دارای مقادیر گسسته ای است و یک طیف پیوسته را تشکیل نمی دهد) 5. اصل طرد پاولی. (این قانون نشان می دهد که دو الکترون نمی توانند حالت کوانتومی یکسانی داشته باشند برای مثال نمی توانند همزمان در یک مکان باشند) کالینز توضیح می دهد که چگونه اگر هر یک از این قوانین یا چیزی شبیه به آنها وجود نداشت، زمینه پیدایش حیات هوشمند فراهم نمی شد. ر.ک: obin Collins, The Teleological Argument: An Exploration of the Fine-Tuning of the Universe 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
تربیت اعتقادی 1 1.mp3
4.01M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : (1) (؟) 🔷 : ✅ معنای شکوفایی اندیشه دینی مجموعه سخنان دکتر ساجدی در این موضوع که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/66
تربیت اعتقادی 1111.mp3
4.5M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (2) (؟) 🔷 : ✅ تفاوت باور با علم و رابطه هر يک با رفتار مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/67
1_416306234.mp3
5.21M
🎤 (19) ✅ نقش ترک گناه در تقويت عشق الهی (تحليل روانشناختی آن) 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/69
🔸پيشتازی اسلام بر غرب در طرح سلامت معنوی غرب در قرن بيستم سلامت معنوي را طرح كرده است. توضیح در لینک زیر: https://eitaa.com/sajedi_ir/3872 بر خلاف غرب، اسلام در بيش از 1400 سال قبل بدان توجه داشته است. در روايات معصومين ع, واژه سلامت غالبا ناظر به «امور معنوی» و «ابعاد فرا مادی زندگی» انسان بكار رفته است مانند: 🔹سلامت از فتنه ها: عن الرسول (ص): «فَمَنْ أَرَادَ مِنْكُمُ النَّجَاةَ بَعْدِي وَ السَّلَامَةَ مِنَ الْفِتَنِ الْمُرْدِيَةِ فَلْيَتَمَسَّكْ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»؛ «کسی‌که در پی نجات و سلامت از فتنه‌های پیش آمده است باید به ولایت علی ع تمسک بجوید» 🔹سلامت از گناه: دعای پیامبر (ص) د رتعقیب نماز ظهر: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ ...وَ «السَّلَامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْم»؛ خدایا! اسباب رحمتت... و سلامت از تمام گناهان را از تو می‌طلبم‏» (ارشاد القلوب، ج 1، ص 82.) و همچنین در دعای مأثور برای شب یکشنبه آمده است: «اللَّهُمَّ ... أَسْأَلُكَ... الْعَفَافَ وَ «السَّلَامَةَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْخَطَايَا»؛ خدایا...پاکدامنی و «سلامت از گناه و خطا» را از تو می‌طلبم» (بحارالانوار، ج 87، ص 159.) 🔹سلامت نفس: در دعای امام صادق علیه اسلام در تعقیب نماز آمده است:«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ... «السَّلَامَةَ فِي نَفْسِي» یعنی بارالها! به حق محمد و آلش...«سلامت نفس» به من عطا فرما!» (وسائل الشیعه، ج 6، ص )485. 🔹واژه صحت در روايات غالبا براي بعد جسمي بكار رفته است مانند: قال الصادق ع: «مَنْ زَارَ أَخَاهُ فِي اللَّهِ فِي «مَرَضٍ» أَوْ «صِحّةٍ» .....» «کسی که برادرش [دینی] اش را برای رضای خداوند در بیماری یا سلامتی زیارت کند....»‏(الکافی، ج 2، ص 177.) 👈در نتیجه: انسان مومن بايد چنان اهتمامي به بعد معنوي خود داشته باشد كه هرگاه از سلامت و بيماري سخن ميگويد ابتدا ساحت معنوي به ذهنش تبادر كند. اگر غالبا يا هميشه در ميان خانواده ها و جامعه, سلامت در مورد امور جسماني بكار مي رود ما از فرهنگ ديني فاصله زيادي داريم. 🖌ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
قسمت دوم اعتقادی.mp3
6.54M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (3) (؟) 🔷 : ✅ ابعاد شکوفایی اندیشه دینی و ضرورت ويژه آن در عصر حاضر مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/71
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ 🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(3) 🔹دين مرگ و وحشت چشم انداز بسياري از جوانان ما از دين، نه آيين زندگي بل مرام مردگي است؛ نه روشي روشن و مطلوب براي زيستن؛ بلكه تيره‎راهي هولناك و مانع زيستن است. غافل از آن‌كه دين قابليت آن دارد كه توان آدميان در حركت فراسوي تربيت خود و جامعه، و متبلورساختن استعدادهاي نهفته در نهان خانة فرد و اجتماع را مضاعف سازد. گام‎نهادن در قدم‎گاه پيامبران، خاصه خاتم آنان، جوانان را براي تحقق آرمان‎هاي مادي‏ و معنوي پرتوان مي‎سازد و اعتماد به نفسي ستودني براي آنان به ارمغان مي‎آورد. آنان را در عرصه توفيقات معنوي, مادي, انواع روابط فردي و اجتماعي, تعليمي و تربيتي مدد مي‎رساند و راهكارهايي فراروي آنان مي‎نهد. پيروي از اين راهكارها، هم راه را بر كسب لذايذ دنيوي مي‎گشايد، هم آدمي را از افراط، اضرار به نفس، و سقوط به ورطة فساد و افساد صيانت مي‎بخشد. بسياري از جوانان دين را عامل سركوبي اميال خود مي‎پندارند. آنان دين را ارائه دهندة مجموعه دستوراتي مي‎بينند كه نهي‎كنندة انسان و بازدارندة او است. بدين ترتيب دين مجموعة محدوديت‎ها است، و جوان در جستجوي آزادي و راحتي است؛ در حالي كه چنين تصوير كدري از دين به دور از حقيقت است. بد نيست براي ارائة آموزه‎هاي ديني از راهكارهاي پيشنهادي پزشكان بياموزيم. روشن است كه مراجعه به پزشك و كسب سلامت جسمي و دفع بيماري براي همگان پذيرفتني و مقبول است. در عين حال امروزه به پزشكان توصيه مي‎شود كه پيش از دادن داروي تلخ، انجام تزريقات، جراحي و اعمال پزشكي دردآور، به ويژه در خصوص كودكان، بيمار توجيه شود، و رابطة تحمل موقت درد با نتايج فرح‎بخش بعدي آن بر آنان مكشوف شود. ارتباط مستقيمي ميان توجيه فكري بيمار و ارتقاي آستانة تحمل درد وجود دارد. به‌كارگيري اين شيوة آماده‎سازي، كه در بيماران جسمي سفارش‎شده، در تربيت ديني به مراتب ضرروري‌تر است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin