✨این انتخابات هم تمام شد و هر کدام از مردم ایران، آزادانه، کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کردند. از باب تولی و تبری، اظهار ارادت میکنیم به تمام کسانی که در این انتخابات و تمام انتخاباتهایی که در کشور برگزار شده است، نقشی داشتهاند و اعلام برائت و انزجار از هر کسی که در طول تاریخ، اخلالی در اعتماد مردم نسبت به انتخابات، ایجاد کرده است. خصوصا میرحسین موسوی، که مستبدانه، بدون یک خط دلیل، سلامت انتخابات را زیر سوال برد، فرصت انتخابات پرشور سال ۸۸ را به تهدید تبدیل کرد و هزینههای گزافی را به کشور تحمیل نمود.
نه میبخشیم، نه فراموش میکنیم.
@sajjadsakeni
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
از امروز آقای سید محسن دهنوی مسئولیت «مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام» را بر عهده گرفتند. ضمن تبریک به ایشان، از خدای متعال موفقیتشان را در این مسئولیت خطیر مسئلت دارم.
https://www.isna.ir/news/1403041107145/
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارتباط نزدیک و متواضعانه و صمیمی با مردم؛ این خیلی مهم است. ما حق نداریم با مردم از جایگاه استعلاء و استکبار برخورد کنیم و حرف بزنیم؛ ما کسی نیستیم؛ آنچه هست متعلّق به مردم است؛ اگر شأنی، شغلی، مقامی هم به ما داده شده، اوّلاً مردم دادهاند، ثانیاً داده شده برای اینکه به مردم خدمت بکنیم. سادهزیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت، بخصوص شخص آقای رئیسجمهور، برای من چشمگیر است و چیز مهم و قابل توجّهی است.|مقام معظم رهبری، ۱۴۰۲/۶/۸
@sajjadsakeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨عجیب است!
وقتی پای وزیر شدن و مسئولیت گرفتن در میان باشد، آقایان دائمالوزیر، سرحال و قبراق و جوان و در عین حال با تجربهاند. اما در هنگامه پاسخگویی و بازخواست، به ناگاه پیرمردهای مظلومی میشوند که بیکس و بیپناهاند.
@sajjadsakeni
و رجعالحسین(ع) الیالمخیم، منکسرا حزینا باکیا، «یکفکف دموعه بکمه».
#علمدار_نیامد
@sajjadsakeni
✏️حکومت و «دینداری منهای شریعت»
🔸چند روز پیش، فیلمی در #فجازی منتشر شد که در آن چند دختر بیحجاب در دسته عزای حسینی به زنجیرزنی مشغول بودند. پس از آن نیز خبری از فرمانده انتظامی استان البرز منتشر شد که دختران مذکور، شناسایی شده و به پلیس احضار شدهاند.
🔸باید پرسید، حقیقتا «چه باید کرد؟»
البته برخی که دچار افراط یا تفریط هستند خیال خود را راحت کرده و دم دستیترین پاسخها را در مواجهه با این سوال مهیا نمودهاند. برخی چاره را در تسلیم شدن و رها کردن فضای فرهنگی کشور جستجو میکنند و برخی دیگر راه حل را بگیر و ببند میدانند. تکلیف این دو قماش، روشن است. اینها دو لبه یک قیچی اند که هدف آن بریدن و گسیختن حجاب از سر زنان ایرانی است. این دو مکمل یکدیگرند و به خوبیِ دوندههای دوی امدادی، یکدیگر را یاری میرسانند. هرچه یک طرف بگیر و ببند را افزایش میدهد، طرف دیگر با قدرت بیشتری در آتش اباحهگری میدمد و هرچه بیشتر در آتش اباحهگری دمیده میشود چماقدارها برافروختهتر میشوند و داغ و درفش را تیزتر مینمایند. این تسلسل بیانتها، پایانی جز نابودی عفاف و حجاب در جامعهٔ همیشه عفیف ایرانی نخواهد داشت. چه، انسان طبعا با داغ و درفش سر ناسازگاری دارد و آن را برنمیتابد.
🔸اساساً نباید از این دو قماش، انتظار داشت به پاسخ سوال «چه باید کرد؟» بیندیشند! کسانی میتوانند به پاسخ این سوال فکر کنند که اولاً اقتضائات جامعه را درک نموده و ثانیاً دغدغه حفظ عفاف و حجاب را داشته باشد.
🔸طرفه آنکه در جامعه ایرانی، کمتر با کسانی مواجهیم که دینگریز یا دینستیز باشند. رهبر معظم انقلاب، در دیدار ائمه جمعه در سال گذشته، میفرمایند: «مردم ما مردم خیلی خوبیاند؛ مردم ما مؤمنند؛ حتّی کسانی که به حسب ظاهر به بعضی از ظواهر شرعی هم ملتزم نیستند، این ملتزم نبودنِ عملی به معنای عدم التزام قلبی نیست؛ دلشان با خدا است، دلشان با معانی و مفاهیم معنوی است، دارای ایمانند. خب کوتاهی در عمل در همهی ماها هست. کدامِ ماها در عمل کوتاهی نداریم؟ هر کدام یک جور؛ بنده یک جور کوتاهی دارم، شما یک جور کوتاهی دارید، او هم یک جور کوتاهی دارد». آنچنانکه در واقعه اخیر(زنجیرزنی دختران بدحجاب)، مشاهده میشود، مسئله، در پایبندی به شریعت و ظواهر دین است که البته در اهمیت آن، شکی نیست.
🔸وقتی پای صحبت به اصطلاح صاحبنظران این حوزه مینشینید، همه، اذعان دارند که باید از روشهای ایجابی، بهره جست. با این حال، هیچ کدام از این فلاسفه حجاب! راه حل ایجابیتری از حجاببان، گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی ارائه نمیکنند.
🔸سوال اینجاست که:
⚡نحوه مواجهه با کسانی که دین را قبول دارند، اما به ظواهر شرعی پایبند نیستند چگونه باید باشد؟
⚡آیا داغ و درفش آنها را از دین «نیز» گریزان نخواهد کرد؟
⚡آیا دادگاه و پاسگاه و جریمه و بگیر و ببند، مشکل حجاب را حل میکند یا آن را تشدید مینماید؟
⚡از طرفی آیا میتوان از پلیس، انتظار داشت که در مواجهه با ناهنجاریهای موجود بیتفاوت باشد؟
⚡مرز مداخله پلیس، در این ناهنجاریها کجاست و بر چه مبنایی تعریف میشود؟
⚡آیا راه حل کوتاهمدتی برای مسئله حجاب وجود دارد یا کماکان باید از روشهای مترقی! دهه شصتی، استفاده کرد؟
🔸اگر کشور دارای «شورای عالی انقلاب فرهنگی» بود😏 انتظار میرفت بهعنوان یک قوه عاقله، پاسخ این سوالات را یافته و بر مبنای آن، سیاستگذاری نماید. اما متأسفانه در فقدان چنین نهادی، با بلبشوی فرهنگی و روزمرگی، مواجهیم. بهگونهای که بیشترین بار فرهنگ بر دوش پلیس، قرار گرفته است!
🔸به اعتقاد نگارنده، حلقه مفقوده در مسئله حجاب، نوع نگاهی است که سیاستگذار به مردم دارد. اینکه بدحجاب را از دریچه نگاه رهبر معظم انقلاب بنگریم یا از دریچه نگاه امیرحسین بانکیپور، اینکه مردم را مؤمن و با خدا بدانیم یا آنها را مجرم قلمداد کنیم، راهحل ما را شکل خواهد داد. نوع نگاه سیاستگذار به فرد بدحجاب، فهم او از مسئله را شکل خواهد داد و فهم از مسئله، به طراحی راهحل، منجر خواهد شد. به نظر میرسد اولین و مهمترین گامی که میبایست در راستای شناخت مخاطب و به تبع آن، فهم مسئله حجاب برداشت، شناخت دقیق جامعه زنان ایرانی، با همه تنوعها و پیچیدگیهای آن است.
🔸اولا مخاطب مسئله حجاب، صرفا بانوان بدحجاب نیستند، بلکه همه زنان ایرانی باید مدنظر قرار گیرند. ثانیا در نگاه سیاستگذار، میبایست نقش زنان از ابژه به سوبژه، تغییر پیدا کند. سیاستگذار باید بتواند برای زن ایرانی، نقش مؤثر و فعالی در پیشبرد مأموریتهای اصیل انقلاب اسلامی تعریف نموده و عرصه را برای نقشآفرینی او فراهم نماید. نگاه «جنس دوم» به زن، سرانجام مطلوبی برای مسئله حجاب، در پی نخواهد داشت.
@sajjadsakeni
✏️دولت اجماع ملی، دولت سهامی خاص است.
🔸آقای رئیسجمهور منتخب، گفته است: «به همه گفتهایم برای تشکیل کابینه، آدم معرفی کنید. هر کسی آدم خودش را معرفی میکند». باید از آقای رئیس، پرسید مگر غیر از این، انتظار داشتید؟ اجماع ملی در واقع به معنای کنار آمدن خواص و قدرتمندان با یکدیگر است. اجماع ملی، یعنی صاحبان قدرت، آن را میان یکدیگر تقسیم نمایند و دولت اجماع ملی، یعنی دولت سهمدهی به خواص.
🔸حال آنکه امیرالمومنین(علیهالسلام) در نامه ۵۳ نهجالبلاغه شریف، میفرماید:
«لَيْسَ اَحَدٌ مِنَ الرَّعِيَّةِ اَثْقَلَ عَلَى الْوالى مَؤُونَةً فِى الرَّخاءِ، وَ اَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِى الْبَلاءِ، وَ اَكْرَهَ لِلاِْنْصافِ، وَ اَسْاَلَ بِالاِْلْحافِ، وَ اَقَلَّ شُكْراً عِنْدَ الاِْعْطاءِ، وَ اَبْطَاَ عُذْراً عِنْدَ الْمَنْعِ، وَ اَضْعَفَ صَبْراً عِنْدَ مُلِمّاتِ الدَّهْرِ مِنْ اَهْلِ الخاصَّةِ. وَ اِنَّما عِمادُ الدّينِ، وَ جِماعُ الْمُسْلِمينَ، وَ الْعُدَّةُ لِلاَْعْداءِ الْعامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ، فَلْيَكُنْ صَغْوُكَ لَهُمْ، وَ مَيْلُكَ مَعَهُمْ.»
🔸مولای متقیان به مالک اشتر میفرماید: نورچشمیها و خواص، از همه، صبرشان کمتر و کمکشان ضعیفتر و ناقابلتر است. در حالیکه آنکه از همه بیشتر به درد میخورد مردماند.
🔸از طرفی دولت اجماع ملی -بخوانید سهامی خاص- ایده مشخصی برای اداره کشور نخواهد داشت. هر یک از خواص، کشور را به سویی خواهد کشاند که یا منطبق بر منافع اوست یا مبتنی بر ایدههای او. در واقع، چنین دولتی، دچار چندصدایی و تفرقه خواهد شد و نخواهد توانست بار اداره امور کشور را به سرمنزل مقصود برساند. توضیح آنکه هر چند وجود چندصدایی در عرصه عمومی، عیب محسوب نمیشود، اما در خصوص دولت یک نقیصه بزرگ است. دولت چندصدا همانند خودرویی است که هر یک از چرخهایش به یک سو حرکت میکنند!
🔸علیایحال، در مورد دولتی که ایده مشخصی برای اداره کشور، جز طالبان خواندن طرف مقابل، نداشته است، بروز چنین شرایطی دور از انتظار نبود. آنچه در حال حاضر از دولت و شخص رئیسجمهور منتخب، انتظار میرود این است که به اشتباه خود اعتراف کند، دور «دولت اجماع ملی» را خط بکشد و یک دولت یکدست،همراستا، قوی، منسجم و همراه با یک یا چند ایده مشخص، در اداره کشور تشکیل دهد.
@sajjadsakeni
در مملکتی که #کمیسیون_فرهنگی مجلس، به حدنصاب نمیرسد و نمایندگان، حاضر نیستند عضو آن شوند، طبیعی است که #اجتماع_۱۰۰هزارنفری_حجاب کار فرهنگی، محسوب شود!
@sajjadsakeni
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
آقا مرتضی شما هنوز فقیه نشدی که حکم می دهی.
کارشناس هم نیستی که بتوانی تشخیص دهی که راه دیگری هست یا نه.
قطعا راه نه، راه های فراوان دیگری وجود دارد.
کمی دندان به جگر بگذار و درسهایت را خوب بخوان. در همین حین جستجو کن و کارشناسان مختلف را ببین.
زمان فتوا دادن هم می رسد.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi