eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
234 دنبال‌کننده
44 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢امکان این سینا برای انسان معاصر عبدالله صلواتی سمینار بزرگداشت حکیم شیخ الرئیس ابوعلی سینا اصفهان یکم شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸ تا ۱۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان این سینا برای انسان معاصر قسمت نخست عبدالله صلواتی اصفهان، سمینار بزرگداشت ابن سینا 🟣ابن سینا دروازه ورود به حکمت اشراق و حکمت متعالیه است. در عین حال او فیلسوف مستقل است و با آمدن سهروردی و ملاصدرا هنوز زنده و اثرگذار است و حرفها برای شنیدن و امکانات برای استنباط دارد. 🔵ملاصدرا در عین حالی که منتقد سرسخت این سیناست بشدت از او متأثر است و بسیار هوشمندانه امکانات ابن سینا را با شاقول نگرش وجودی به استخدام میگیرد برای طراحی نظامی نو. 🟢برخی می گویند «ابن سینا در روش فلسفی خویش اهل احتیاط بوده و از تعبیر «لعل» در بیان فلسفی خویش به کار میبرد اما ملاصدرا چنین نبود.» اما واقع امر سویه دیگری دارد. با این توضیح که راهبرد هر دو فیلسوف یعنی این سینا و ملاصدرا انعطاف پذیری و گشودگی به حقایق و دیگری بود اما تاکتیک آنها متفاوت است ابن سینا از«لعل» در زمان تردید بهره میبرد و با این کار گشودگی اش را حفظ میکرد و ملاصدرا با گزارش خطای فلسفی اش از گشودگی خویش خبر می داد. 🟡در فلسفه ابن سینا راهبردهای قدرتمندی برای سیاستگذاری و مدیریت و حاکمیت وجود دارد و توان کشف و تشخیص پیشفرض های انسان شناختی بویژه یکسان انگاری انسانها و نادیده گرفتن تفاوت‌ها و فروکاست امکانات آدمی را داراست و در گام بعد امکان ویرایش این پیش‌فرض‌ها و طراحی پیشفرض های اثربخش نیز در این فلسفه وجود دارد. 🟣 تشخیص حماقت در حوزه فردی و سازمانی یکی از کارویژه های فلسفی است و فلسفه ابن سینا هم این ظرفیت را داراست. در مجموع می توان گفت این امکان را فلسفه سینوی داراست که بر پایه آن، جهانی انسانی تر و معنوی تر بسازیم. دوم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢گشودگی به جهان؛ میراث ابن‌سینا برای انسان امروز عبدالله صلواتی گزارش خبرگزاری بین المللی ایکنا از سخنرانی با موضوع امکان این سینا برای انسان معاصر در سمینار بزرگداشت ابن سینا در اصفهان https://iqna.ir/fa/news/4233171 ❇️ایران فرهنگی ریشه در فلسفه و حکمت دارد و آنچه ما از سیاستگذار انتظار داریم، این است که به ریشه خود توجه کند که یکی از این ریشه‌ها، ابن‌سیناست. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢عالَم فیلسوف گاهی جزء نانوشته‎ها و نااندیشیده‏‌هاست عبدالله صلواتی خبرگزاری مهر ۹۷/۳/۵ https://www.mehrnews.com/news/4306327/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان ابن سینا برای انسان معاصر (قسمت دوم) عبدالله صلواتی 🟣میراث فلسفی ابن سینا همانطور که برای آکادمی‌ها ظرفیت قدرتمندی برای اندیشیدن فراهم می‌کند برای امروز ما هم سخن‌ها دارد. این میراث برای سیاست‌گذاران ما، برای مدیران ما، برای برنامه ریزان ما، و برای زندگی کنونی ما حرف‌های جدی برای گفتن دارد. 🟡میراث فکری ابن سینا برای خروج از وضعیت کاریکاتوری زمانه و آدمی، برای تعمیق معنای زندگی، برای زیست اخلاقی تمام قد، برای گفت و گوهای میان فرهنگی، و برای ایران فرهنگی امکانات بسیاری دارد. 🟠ابن سینا برای انسان معاصر و برای ایرانی مهم است به دلیل امکاناتی چون ویرایش ذهن، تصحیح رویکردها، ترمیم سیاست‌گذاری‌ها، رهایی از تمامیت‌خواهی‌ها، الگویی برای توانمندی، نجات از «تقلیل‌های مهلک معرفت‌شناختی،انسان‌شناختی‌، و الهیاتی»، و خلق آینده‌ای روشن. 🟢شاید انگاره‌هایی که از فلسفه و از میراث فکری فلسفی بطور عام و از ابن سینا بطورخاص داریم سبب شده فلسفه را در گذشته فریز کنیم و هرازگاهی کالاهای فلسفی را به مثابة زیرخاکی، در موزة آکادمی، ویترین و عرضه کنیم. 🔵 اکنون باید عینک‌های انگاره‌‌های ترک‌خورده را زمین گذاشت و چشم‌ها را شست و جور دیگری به ابن سینا نگریست و او را در زمان زنده کرد و تپش نبض زمان را در حکمت سینوی به‌وضوح شنید. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت هفدهم: دانش 🔵دانش به نوعی انباشت منسجم مجاهدت های عقلانی و معنوی و تجربی بشر است. تجربه، آزمایش، مشاهده، استدلال، شهود، تحلیل، ترکیب، توصیف، و تبیین همگی دست به دست هم می دهند تا به نظریه، نظام، حکم و نتیجه برسیم. 🟣 تعبیری علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) دارد با این مضمون «جهان علم انباشته است» و عالِم با نسبت درستی که با عالَم برقرار می کند به نماهایی از حقایق دست می یابد و به مدد قوه متصرفه، دست به تجزیه و ترکیب و محاکات و انگاره سازی می زند تا بهتر پدیده ها را فهم کند و حجاب از مجهولات بردارد و آنها را به سرای ناب معلومات فراخواند و نماها و اسرار و دلالت‌های باطنی پدیدها را دریابد. 🟢دانش به نوعی حرکت از ظاهر خویش به باطن است و التفات به قوا و ادراکات باطنی و در پی این حرکت، حرکت از ظاهر عالَم به باطن عالَم محقق می شود و دانش محصول این دو حرکت و باطنی شدن و عمق یافتن آدمی است. 🟡باطن عالَم موضع سکینه و وقار و وحدت و وجود ناب است و «بهشت سرریزشده» در جهان تجلی همان وجود ناب است که در شکل آرامش و وقار رخ می نماید و اشتغال به کثرات و تعینات از آن حیث که حجاب اند نه از آن جهت که آیه و نمای حق هستند ما را به ظاهر هستی در جایی دور از بهشت سکنا می دهند. 🔵پس دانش به یک معنا بهشت است چنان که در روایت از امام علی علیه السلام آمده: «مَجلِسُ العِلمِ رَوضَةُ الجَنَّةِ». ذهنی که با نسیه انگاری بهشت خو گرفته روایت بالا را تاویل می کند و اجازه نمی دهد ظهور روایت فهم شود و روایت بالا را اینطور می فهمد: پاداش جلسات علمی، بهشت است یا نتیجه مجلس علم، بهشت است یا با شرکت در جلسات دانشی بعد از مرگ به بهشت می رویم. همه اینها درست است اما اگر پدیدارشناسانه سراغ روایت رویم و تعصبات و تمنیات و پیش‌فرض‌ها را اپوخه کنیم دانش و مجلس دانش را خود بهشت درمی یابیم؛ به تعبیر نگارنده: «بهشتی سرریزشده». 🟣از سوی دیگر، سروکار داشتن با عالَم از آن جهت که دفتر و صنع الهی است سرو کار داشتن با بهشت است. به تعبیر علامه حسن زاده آملی(ره): «سراسر صنع دلدارم بهشت است» و دانش مقدمات ورود به باطن و اسرار هستی را فراهم می کند و وقتی هستی را صنع الهی بدانیم مطالعه هستی می شود مطالعه بهشت و گام زدن در باغ های بهشت. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیستم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
❇️میلاد با سعادت پیامبر رحمت حضرت رسول (ص) و ولادت با برکت امام جعفر صادق(ع) مبارک❇️ امام صادق (عليه‌السلام): «ما قَضى مُسلِمٌ لِمُسلِمٍ حاجَةً إلاّ ناداهُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى: عَلَيَّ ثَوابُكَ، ولا أرضى لَكَ بِدونِ الجَنَّةِ:هيچ مسلمانى حاجت مسلمانى را روا نمى‌كند، مگر آن كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را ندا دهد: «ثواب تو بر عهده من است و براى تو، به [چيزى]جز بهشت، راضى نمى‌شوم». الكافي : ج ۲ ص ۱۹۴ ح ۷ ، دانشنامه قرآن و حديث جلد ۱۸ ، ص : ۴۶۰ منبع: حدیث نت
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت هجدهم: بهشتِ جست و جوگر 🔵انسانی که از ساحت بشری فراروی کرده و آهنگ آدمیت می کند عشق به بهشت در او شعله ور می شود. شعله ای که قرار را از او می رباید و دلش را گم می کند در هیاهوی جذبه و زیبایی و شکوه. 🟢شکوهی که زبان در وصفش توان سخن ندارد مگر آنکه به خدای بهشت متوسل شود و از او بخواهد به مددش واژه ها را بر زبانش جاری سازد تا با او و به زبان او از تجربه لحظه ناب شکوه سخن گوید. 🟣پیامبر رحمت (ص) فرموده است: «هر امری راهی دارد و راه بهشت، دانش است» (میزان الحکمه/حدیث ۱۳۹۰۲) و می فرماید: «هرکه برای آموختن دانش بیرون رود، دری به سوی بهشت به رویش گشوده می شود». (میزان الحکمه/ حدیث ۱۳۹۰۳) در نگاهی می توان گفت مراد از این بهشت، بهشتِ این جهانی نیست، بلکه بهشتی است که در آینده نصیب طالب علم می شود.. 🟠اما از منظری پدیدارشناسانه می توان گفت این بهشت نقد است. زیرا به تعبیر قرآن کریم جزا وفق عمل است: «جَزَاءً وِفَاقًا» (نبا/۲۶) به تعبیر علامه حسن زاده آملی، جزا عین عمل است نه جدای از آن. بنابراین دانش کلید بهشت سرریزشده است. 🔵در روایت دیگری آمده: «هرکه در جست و جوی دانش باشد بهشت در جست و جوی او برمی آید» (میزان الحکمه/ حدیث ۱۳۹۰۴). از منظر پدیدارشناسانه، اهتمام به دانش، ورود به ساحتی شگفت انگیز است؛ ساحتی که برای بهشت هم جذاب است و دوست دارد آدمی را در این ساحت دیدار کند. 🟢به عبارتی، دانش، ویژگی «روی آوردندگی» بهشت را فعال می کند و بهشت می شود طالب و دانش جو می شود مطلوب. در این حالت بهشت دوست دارد در پی طالب دانش بدود و خویش را به آدم عالم برساند همان طور که دیگران دوست دارند به سوی بهشت حرکت کنند و بهشتی شوند. 🟣 نزد طیفی که بهشت شیدای آنهاست بهشت، حجاب و رهزن بهشت آفرین نیست.به دیگرسخن، دانش، حجاب نورانی و ظلمانی را کنار می زند تا هیچ چیز حجاب راه حقیقت نشود. البته اگر دانش زمانی خاصیت حجاب زدایی اش را از دست دهد خود می تواند به حجاب اکبر تبدیل شود. به نظر می رسد بهشت عاشق این خاصیتِ حجاب زدایی دانش و دلالتش به حق و حقیقت است و بنابر اتحاد علم و عالم و معلوم، بهشت عاشق انسانِ عالم است. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) یکم مهر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برنامه تلویزیونی پیامبر اکرم (ص) از نگاه غربیان (پیامبر اکرم از نگاه کارل ارنست-قسمت اول) نگارش متن: عبدالله صلواتی تهیه کننده: محمد رحیمی گویندگان: آقای سعید مظفری و خانم الیزا اورامی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 بازپخش سوم مهر ۱۴۰۱ https://telewebion.com/episode/0x2995a61 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
عالم چهار فصلست فصلی خلاف فصلی با جنگ چار دشمن هرگز قرار ماند پیش آ بهار خوبی تو اصل فصل‌هایی تا فصل‌ها بسوزد جمله بهار ماند دیوان شمس https://eitaa.com/salavati_hekmatha
طرح واره صدرایی.pdf
372.2K
طرح وارة صدرایی برای علوم انسانی در زمینه و زمانة اسلامی عبدالله صلواتی در زمینه و زمانه علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی، جهان به بخش کوچکی، یعنی دنیا فروکاست شد و انسان با همة پیچیدگی اش به تن و روان تقلیل یافت. اما بنابر زمانة آخرین پیامبر بر این باور است که: زمینه کنونی علوم باید مطابق این زمانه دگردیسی یابد و بجای غوطه ور شدن در برساخت ها و زندانی شدن در ذهن (زمینه معرفت شناسی کنونی) و بجای تقلیل انسانی به آدمک های ابژه شده (زمینه انسان شناسی کنونی) باید به نظم جدیدی اندیشید که در آن، برساخت های اجتماعی، نه شریعت را می بلعد و نه عدالت را زیر چرخ دندنه هایش له می کند. نگارنده بر این باور است که شبکة معرفتی صدرایی با طرح، رهیافت، اهداف، روش، و مسائلی که دارد می تواند بدون آنکه تجربیات بشری را نادیده بگیرد، زمینه ای را فراهم کند تا هم نظریه های نوینی در علوم انسانی و علوم اجتماعی شکل گیرد و هم نظریه های شکل گرفته در علوم انسانی و اجتماعی رایج، سیرتی بومی و الهی بیابند .https://eitaa.com/salavati_hekmatha
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔲 انا لله و انا الیه راجعون شهادت سید مکتب مقاومت تسلیت ▪️ وای از غمی که تازه شود با غمی دگر       مرهم نداشت سود، که داغی اثر نکرد