eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
232 دنبال‌کننده
39 عکس
6 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 خدا کانون معنابخشی به زندگی در نگاه ملاصدرا عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) نهم خرداد ۱۴۰۳ https://iqna.ir/fa/news/4216632/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
ادراک شنیداری فرازیستی در عرفان اسلامی عبدالله صلواتی 💢در ادراک شنیداری فرازیستی، وجود گامی به پیش می آید و ما قدمی به جلو، و شنیدن در پرتوی خیره کننده از وجود اما در تاریکی شکل می گیرد و بیشتر بار ایمان، آموزش، فرهنگ، و تفکر بر دوش این دست از شنیدن است و این گونه شنیدن ضروری ترین امری است که در روزگار کنونی بیش از هر امری بدان نیاز داریم. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت یازدهم: رهایی ❇️انس به زمین، آسمان را دست نیافتنی می کند. زمینی که از آن سخن می گویم از سنخ خاک نیست و سرشت آسمان هم این جهانی نیست. زمینی که مورد نظر است انسداد «جریان آگاهی» است و زمین گیر شدن در «طرحواره های ناسازگار»، غفلت از «میدان آگاهی»، و چسبیدن به «نوئزیسِ» تخریب و تحقیر. ✳️زمینی که تا چشم کار می کند کویر تفتیده «خودگروی» است و در آن، دریچه ای بسوی «دیگری» باز نیست. زمینی که تاریک است به تمنیات بی انتها، به تعصبات رنگارنگ، و به «فروبستگی های وجودی». ✅زمینی که انگاره حاکم بر آن، نزاع و تحقیر است. جان کلام آنکه این زمین، «وجه سوبژکتیو» دارد و ما تا زمین گیر این زمین هستیم راهی بسوی بهشت نداریم. بهشتی که با شکافت این زمینِ سوبژکتیو، انرژی ای آزاد می کند که جهان زیست ما را امن تر، آبادتر، دوست داشتنی تر، و الهی تر می کند. ✳️ما برای تعالی نیازمند «اپوخه نظام مند» این زمین هستیم. رهایی از این زمین و روی آوردن به «زیست جهانِ» واجد مقولات بهشتی، ضروری ترین اقدام فردی و سازمانی برای دستیابی به «حیات طیبه» است. ✳️ در نگاه پدیدارشناسانه، یکی از ویژگی های نامزدهای پذیرش مسئولیت سازمانی، رهایی از «زمینِ سوبژکتیو» یادشده و ارائه «نوئماها»ی آبادگر بر اساس «مقولات بهشتی» است و داشتن تجربه های زیسته در این فقره. بی تردید چاشنی کردن نزاع و تخریب و تحقیر، فراخوان مردم به زمینِ یادشده است و فراخوان به «خود» است نه فراهم کردن مقدمات تعالی و پیشرفت در پرتو مقولات بهشتی. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) پانزدهم خرداد ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
قالَ الامام الجواد(ع ): اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ: بدان كه تو از دید خدا پنهان نیستى. پس، بنگر كه چگونه‌اى. تحف العقول: ۴۵۵ شهادت امام جواد علیه السلام را به شما بزرگواران تسلیت می گویم https://eitaa.com/salavati_hekmatha
قدرت انگاره در زیست جهان رسانه ای سخنران: دکتر عبدالله صلواتی امشب ساعت ۲۰:۳۰ در دوره سراسری "قدرت انگاره‌" تبیین و روشنگری در میدان جنگ‌شناختی 🔺 بصورت "رایگان" و اعطای "گواهی معتبر" در بستر "فضای مجازی" 🔻 لینک ثبت‌نام در دوره: tarjomangd.ir/event/engareha 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لینک دوره به کانال زیر مراجعه نمائید: https://eitaa.com/joinchat/2586378832C291df762f0 ▫️دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)
کتاب باور در عصر کلیک عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) https://www.aparat.com/v/X5T7J https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸 دوره سراسری "قدرت انگاره‌" تبیین و روشنگری در میدان جنگ‌شناختی 🔺 بصورت "رایگان" و اعطای "گواهی معتبر" در بستر "فضای مجازی" 🔍 زمان برگزاری دوره: از دوشنبه مورخ ۲۱ خرداد به مدت ۵ شب 🔹‌ راس ساعت ۲۰:۳۰ 🔻 لینک ثبت‌نام در دوره: tarjomangd.ir/event/engareha 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لینک دوره به کانال زیر مراجعه نمائید: https://eitaa.com/joinchat/2586378832C291df762f0 ▫️دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) 🌐 https://Www.ihu.ac.ir ▫️پیام‌رسان بله، ایتا و روبیکا: 🆔 @ihu_ac_ir 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃 🌼🍃🌸┈••❀✾❀✾••┈┈🌸🍃🌼
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت دوازدهم: الگو ✳️«لئو اشتراوس می گفت: سرشت جامعه را آن شخصی نشان می دهد که در آن نظام، آن شخص، بیش از همه تحسین برانگیز است» ❇️لیندا زگزبسکی پس از آنکه جمله بالا را در کتاب الگوگرایی گفت ادامه داد: «نمی توانم بگویم دیدگاه اشتراوس درست است یا نه اما به نظرم می رسد انواع متفاوتی از الگوها بر فرهنگ های مختلف حاکم هستند. چین باستان بدون فرزانگان غیرقابل فهم است و یونان باستان بدون قهرمانان مفهومی ندارد. ظاهراً قدیسان با مسیحیت ظهور کردند.» ✅او در ادامه می گوید:« ...فرهنگ های قهرمانی در حال زوال اند و امروزه در جوامع غربی فرزانگان چنان اندک اند که حتی مفهوم فرزانه در خطر زوال است. در آن بخش های از جهان هم که خود را پسامسیحی به شمار می آورند قدیسان رو به زوال اند.» ✳️آنچه زگزبسکی گفته درخور تامل و قابل نقد است. چراکه الگوها بهشت سازند بویژه الگوهایی که سه مولفه «احسان» در قدیسان و «حکمت» در فرزانگان و «شجاعت» در قهرمانان را در خود بنحو اعلا دارا هستند. این سه مولفه را زگزبسکی در کتاب الگوگرایی گفته است اما از اجتماع آنها سخنی نگفت و از مصادیق این اجتماع هم شخصیتی را نام نبرد. ❇️پیش از این از مقولات بهشتی یاد کردیم حکمت و احسان و شجاعت از مقولات بهشتی اند و واجدان این مولفه ها به میزان بهره مندی از این مقولات از بهشت سهم دارند. حال آن که در هر یک از این مولفه ها الگو باشد سهمش از بهشت بیشتر است. ✳️ و بالاتر، آن که این مقولات را بنحو مجتمع و در حد اعلا دارد خود میشود میزان بهشتی بودن و نزدیک شدن معنوی به این الگو دقیقا به معنا و مفهوم نزدیک شدن به بهشت است. از آنجاکه امام علی علیه السلام مقولات بهشتی بویژه احسان و حکمت و شجاعت را با هم و بنحو اعلا دارد، بلکه بالاتر از آن، اصل مقولات هستند، عنوان قاسم را داراست، یعنی میزان بهشتی بودن و جهنمی بودن است و یاد ایشان و اقتدا و تقرب به این شخصیت باشکوه، یاد بهشت و تقرب به بهشت است. ❇️در جامعه ما، برخلاف فرهنگ غربیِ کنونی به روایت زگزبسکی، الگوهای ناب و قدرتمندی چون حضرت محمد (ص) و امامان معصوم (ع) حضور دارند و با حضور آنها مقولات بهشتی چون احسان و حکمت و شجاعت از خطر زوال مصون هستند. گفتنی است: این عدم زوال مقولات بهشتی مشروط به نفس کشیدن در زیست جهان الگوهای ناب، یعنی اهل بیت (ع) است و تغییر زیست جهان و حاکمیت فرهنگ غربیِ کنونی این سرمایه و امکان را از ما می گیرد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیست و پنجم خرداد ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 وعده تو کردیّ و او به جا آورد «یکی با اعتماد به خویشتن، همه چیز را به دست آورد، و یکی، ایمن در قدرت خویش، همه چیز را فدا کرد. اما آن کس که به خدا ایمان داشت از همه بزرگتر بود. یکی به واسطة قدرتش و یکی به واسطة خردش، و یکی به واسطة امیدش، و یکی به واسطة عشقش، بزرگ بود. اما ابراهیم از همه بزرگتر بود...» اینها را کی یرکگور در کتاب ترس و لرز دربارة مقام و منزلت وجودی ابراهیم علیه السلام گفته است. اما آنچه حضرت ابراهیم علیه السلام دربارة قربانی وعده کرد امام حسین علیه السلام به نحو عالی و گسترده وفا کرد. به تعبیر حافظ: مرید پیر مُغانم ز من مرنج ای شیخ/ چرا که وعده تو کردیّ و او به جا آورد. ✳️عید باشکوه قربان بر همه شما بزرگواران مبارک✳️ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت سیزدهم: دردآگاهی ❇️ظاهراً درد خاصیتی ندارد. غالبا مردم از درد و مواضع درد گریزان هستند و در زمانه انتخاب و اتخاذ تصمیم، گزینه ای را که از درد دورتر است ترجیح می دهند. ✳️اما زمانی که به باطن هستی نزدیک می شویم درد و دردآگاهی نماد مروت و مردانگی است. درد چاشنی بسط و ابتهاج و تعالی می شود. ✅درد در ظاهر هستی، پریشانی و بهم ریختگی را در پی دارد و آرزوی فرد دردمند کاهش زمان درد و برطرف شدن درد است. اما اهل دل و آشنایان با باطن هستی بسوی درد می روند البته دردی از سنخ معنا و با رنگ معنویت. دردآگاهی برای این دسته، وحدت و همدلی را در پی دارد. ✳️کسی که درد را نشناسد و از مواضع درد دوری کند قدرت همدلی را از دست می دهد و با فقدان همدلی، خودگروی فربه تر می شود و اخلاق و زیست اخلاقی در سطح فردی و سازمانی نحیف تر می شود و در غیبت همدلی در همین دنیا می شود هرم جهنم را حس کرد. ❇️درد در باطن هستی به شکل دردآگاهی فراق، دردآگاهی نادانی، دردآگاهی ظلم، دردآگاهی تبعیض و... جلوه می کند. وجودی که در قبال تبعیض، ظلم، نادانی و فراق بی تفاوت است وجودی ناخالص است و وجود ناخالص مناسبتی با بهشت ندارد. ❇️شهید چمران که سی و یکم خرداد سالگرد شهادت اوست درباره قدرت درد در خالص سازی آدمی می گوید: خدایا! تو را شکر میکنم که مرا با درد آشنا کردی تا درد دردمندان را لمس کنم، و به ارزش کیمیایی درد پی ببرم، و «ناخالصی»های وجودم را در آتش درد بسوزم، و خواسته های نفسانی خود را زیر کوه غم و درد بکوبم. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢نشست علمی «حکمت و غدیر» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ❇️امکان غدیر برای انسان معاصر دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ✳️امتداد تمدنی غدير مبتنی بر منظومه فکری شيعه دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دبیر نشست دکتر سعید حسن زاده (دانش آموخته دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس) روز دوشنبه 4 تیرماه 1403، ساعت: 16- 14 📲لینک ورود👇 http://irip.ac.ir/u/136 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 انگاره های انتخاباتی با تاکید بر هویت و امید عبدالله صلواتی این نشست در پی پاسخ به این پرسش هاست: ♻️انگاره های انتخاباتی چیست؟ 🟠آیا انگاره های انتخاباتیِ مخرب هم داریم؟ 🟢قدرتمندترین انگاره انتخاباتی کدام انگاره است؟ 🔵نامزدهای ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ از چه انگاره هایی بهره بردند؟ 🟡انگاره های انتخاباتی چه نسبتی با هویت و امید دارند؟ ⚪️چه انگاره هایی سبب افزایش مشارکت و پیروزی انتخاباتی می شود؟ 🔴آیا نامزدهای ریاست جمهوری نیاز به مشاورانی در محور انگاره های انتخاباتی دارند؟ 🟤لشگر انگاره های انتخاباتی یک نامزد باید در خدمت چه اموری باشد؟ 🟣چگونه می توان انگاره های انتخاباتی را سنجش کرد؟ (انگاره سنجی) چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۶ ساعت ۲۱ پیوند ورود به جلسه👇 https://vc.sru.ac.ir/entekhab14 📍معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 🔎 @srufarhang https://eitaa.com/salavati_hekmatha
❇️امکان غدیر برای انسان معاصر عبدالله صلواتی در این نشست از این مسائل گفت و گو می شود: 1⃣ غدیر در نگاهی تاریخی چه ویژگی هایی دارد؟ 2⃣نگاه وجودی و فراتاریخی به غدیر چه امکانی را فراروی ما قرار می دهد؟ 3⃣خطبه غدیر با نگاه وجودی چه نسبتی دارد؟ 4⃣ امکانات خطبه غدیر برای انسان معاصر چیست؟ 5⃣غدیر چه اموری را برای انسان امروز هایلایت می کند؟ روز دوشنبه 4 تیرماه 1403، ساعت: 16- 14 📲لینک ورود👇 http://irip.ac.ir/u/136 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
نشست علمی حکمت و غدیر برگزار می‌شود خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/6145640/ ❇️امکان غدیر برای انسان معاصر دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ✳️امتداد تمدنی غدير مبتنی بر منظومه فکری شيعه دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📲لینک ورود👇 http://irip.ac.ir/u/136 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢«امکان غدیر برای انسان معاصر» اگر غدیر نبود تا ابد امکان دستیابی زمینیان به آسمان آن‌طور که شایسته دوره خاتم است از بشر سلب می‌شد عبدالله صلواتی گزارش خبرگزاری بین المللی ایکنا از نشست علمی «امکان غدیر برای انسان معاصر» در ۴ تیرماه ۱۴۰۳👇 https://iqna.ir/fa/news/4223121 🔵با جریان غدیر بنوعی یک دوره تاریخی تمام و دوره جدیدی شروع می‌شود و یک عهد وجودی با عالم تمام و عهد جدید شروع می‌شود و در این دوره هر چیزی که برای رسیدن به کمال حداکثری لازم است بیان شده است یعنی  رسیدن به بهشت ذات و مقامات عالی با ولایت به نحو سریع و قدرتمند انجام می شود. 🟣جریان غدیر برای همیشه الگوگرایی بنحو جامع، زنده، و اثربخش را با معرفی شاه راه ولایت، ولایت حضرت علی علیه السلام و امامان معصوم علیم السلام، تضمین می کند؛ الگوگرایی که امروزه در جهان بیرون از تشیع، دستخوش بحران شده است. 🟡 غدیر هم یک اصل تقویمی است و هم یک اصل تنظیمی. یعنی ما باید به عنوان یک شیعه به غدیر اعتقاد داشته باشیم و به الزامات غدیر هم پایبند باشیم ولی در کنار این مسئله غدیر یک اصل تنظیمی است یعنی در برنامه‌ریزی و مدیریت و سیاستگذاری باید از غدیر استفاده کنیم و غدیر باید قدرت تنظیم‌گری برای ما داشته باشد و باید اصل تنظیمی غدیر را در حوزه فردی و اجتماعی به رسمیت بشناسیم. 🟢پیامبر در خطبه غدیر فرمودند نور از خدا در وجود من جاری و ساری شده است و این نور از طریق من در وجود حضرت علی(ع) تا سایر ائمه(ع) هم جاری است. بنابراین، جریان غدیر با ابلاغ انسان کامل می‌گوید جهان، بدون حضرت علی(ع) و خاندان ایشان تاریک است و چون همه چیز با نور دیده می‌شود و حقایق قرار است با ائمه معصوم(ع) دیده شود یعنی ما در عرصه سیاستگذاری و مدیریت باید در جریان نور و نه ظلمات حرکت کنیم و این اقتدا به غدیر و علی(ع) است و گرنه تنزل دادن غدیر به یک عید خواهد شد.  🔴پیامبر در خطبه غدیر فرمودند کسی که با امام علی(ع) ستیزه و دشمنی داشته باشد ملعون و مغضوب است. ملاصدرا در تفسیر قرآن مطرح کرده است که لعن به لحاظ تکوینی، یعنی اینکه فرد از یک مرتبه وجودی به مرتبه پایین‌تر وجودی نزول کند و عدم پذیرش ولایت امام علی(ع) و ائمه(ع) به معنای نزول وجودی تکوینی انسان است و انسان خود را از بهره‌مندی از یک امکان محروم می‌کند؛ امکانی که می‌خواهد انسان را از اسارت و دربند بودن تصویر زمین نجات دهد. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢ما می آییم می آییم چون اساسی ترین مسأله کشور، یعنی انتخابات برای ما مهم است می آییم چون عزم و اقتدار ایران برای ما مهم است می آییم چون تضمین امنیت کشور برای ما مهم است می آییم چون انتخابات برای ایران فرصت و برای دشمنان تهدید است می آییم چون آینده ایران و سرنوشت آن برای ما مهم است می آییم چون انتخابات فرصتی است برای ورود افکار جدید و راه های نو می آییم چون ... https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت چهاردهم: حیث التفاتی 🟢بهشتی که در قرآن و از زبان معصوم علیه السلام توصیف می شود نه فانتزی و تزئینی است، نه صرفا بیان امری است که فعلا بطور نسیه مطرح می شود، نه صرفا امری انگیزشی است 🔵توصیف بهشت بنوعی «اراده خیر»، یعنی اراده تحقق بهشت در زمین است و هنرمندی آدمی این است که بهشت اخروی را که بنوعی اکنون موجود است در زمین بازتولید کند تا از سر این بازتولید مناسبتش را با بهشت افزون کند. 🟣«التفات» به بهشت ما را از زمین جدا می کند و به شدت از جاذبه ها و جذابیت های فریبنده این جهانی رها می کند و سرمایه دل را معطل سیم و زر نمی کند. 🔴دلی که به بهشت میل کند و به قواعد بهشتی گرایش یابد و این گرایش برایش، «هویت تنظیم گری» پیدا کند. دلی که به آفریدگار بهشت یا بهشت ذات «التفات وجودی» کند، پدیده های این جهانی در برابر او خلع سلاح شده و قدرت اغوا و غفلت زایی شان از دست می رود. 🟡به تعبیر امام علی علیه السلام: «تنها آفريدگار در نظرشان بزرگ است و جز او هر چه هست در ديدگانشان خُرد مى نمايد. با بهشت چنان اند كه گويى مى بينندش و غرق نعمتهايش هستند. و با دوزخ چنانند كه گويى مى بينندش و به عذاب آن گرفتارند.  دلهايشان اندوهگين است و مردمان از آسيبشان در امان اند. بدنهاشان لاغر است و نيازهاشان اندك است و نفسهايشان به زيور عفت آراسته است.» (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۳، ترجمه آیتی) 🔵از منظری، بهشتی با بهشت مناسبت دارد. بهشتی هم اکنون کانون بازتولید «مقولات بهشتی» همانند زیبایی، امنیت، عفت و.. است. گویی هم اکنون بهشت پیش روی بهشتی است، و متنعم به بهشت فضیلت و سعادت و خیرخواهی و آزادگی است. 🟤و هم اکنون، بهشتی، جهنم رذیلت و تباهی و بدخواهی و تمامیت خواهی و غفلت را با تمام وجودش درک می کند و دلش که گرانیگاه کشور وجودش است در پرتو التفات به پرجاذبه ترین حقیقت، تن به فریب خود و دیگری نمی دهد. 🔴و با همه توش و توان، خویش را در «میدان آگاهی» بهشت حفظ می کند و در این مسیر سعی می کند بهشت را «طرح افکنی» کند در هرآنچه از صنع دلدار بی همتا می بیند و با اراده او هرآنچه از خیر هست در نهر «حیث التفاتی» بهشت جاری و ساری می شود. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢ما می آییم می آییم چون اساسی ترین مسأله کشور، یعنی انتخابات برای ما مهم است می آییم چون عزم و اقتدار ایران برای ما مهم است می آییم چون تضمین امنیت کشور برای ما مهم است می آییم چون انتخابات برای ایران فرصت و برای دشمنان تهدید است می آییم چون آینده ایران و سرنوشت آن برای ما مهم است می آییم چون انتخابات فرصتی است برای ورود افکار جدید و راه های نو می آییم چون ... https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پيامبر صلي الله عليه و آله: بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَيتُم... وَ بِالْحَسَنِ اُعْطيتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَينِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَينَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه ُ عَلَيهِ ريحَ الْجَنَّةِ؛ [مأة منقبة، ص 22 .] پیامبر اکرم که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد فرمود: به وسيله من انداز یافتید و به واسطه على عليه السلام هدايت مى يابيد و به وسيله حسن علیه السلام احسان مى شويد و به واسطه حسين علیه السلام خوشبخت مى گرديد و بدون او بدبخت. بدانيد كه حسين علیه السلام درى از درهاى بهشت است، هر كس با او دشمنى كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى كند.
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت پانزدهم. پدیده اشباع شده 🟢طیفی از پدیده ها بسیار پیش پاافتاده هستند و ما را خیلی درگیر خود نمی کنند و ما هم به سادگی از کنار آنها عبور میکنیم. از سوی دیگر به راحتی بر این دست پدیده ها غالب میشویم و بر آن تسلط می یابیم. در مواجهه با این دست پدیده ها ما از قواعد و اصول و مقولات حاکم بر ذهن تبعیت می کنیم و به مثابه کنشگر و فاعل شناسا رفتار می کنیم. 🔵ماریون این دست از پدیده ها را دو گروه می داند: یکم. "پدیده های فقیر" که واجد شهود بسیار کمی هستند و مثال آنها "پدیده های انتزاعی" است. دوم. "پدیده های معمولی" که "شهود"، اندکی در آنها بیشتر است اما ذهن می تواند آنها را ابژه کند و تسلط بر آنها یابد و آنها را بشناسد 🟣اما در مقابل این دو، پدیده هایی هستند که بیش از حد با شهود اشباع شده اند اینها را ماریون، پدیده های اشباع شده می نامد. او حضرت مسیح و وحی و مکاشفه رستاخیز و.. را از مصادیق پدیده های اشباع شده معرفی می کند. 🔴بهشت نیز "پدیده اشباع شده" است چون مشحون از شهود است و این شهود غنی و بیش از حد، سوژه را به خود متوجه می کند و افق های ادراک و فهم سوژه را متاثر می کند و سوژه را از "فاعلی خودمختار" به "شاهدی حیران" مبدل می کند. 🟡بهشت را نمی توان به مقولات و مفاهیم تقلیل داد و چه هستی آن فراتر از آن است که بتوان بدان خیره شد و از آن سخن گفت، بلکه باید اجازه داد که او خویش را بر ما اعطا کند و ما را به خویش فراخواند و چشم دیدن و زبان وصف کردن و پای همراهی و قلب همدلی را خودش به جنبش درآورد. 🔵با التزام و "منطق عشق" اما "اشباع مضاعفی" رخ می نماید. در سنت ما انسان کامل اصل و سرچشمه حکمت است و حکمت، بهشت است. چنان که در روایتی آمده: حسین علیه السلام دری از درهای بهشت است. بنابراین در اتمسفر حسین علیه السلام قرار گرفتن و با عشق ورزی به او، پدیده اشباع اشباع رخ می دهد. 🟤حماسه حسینی در سال ۶۱ هجری در واقع نمایش باشکوه و بی نظیری از پدیده اشباع مضاعف از سوی یاران باوفای سالار شهیدان، حسین بن علی علیه السلام، بود. 🔴سوگواری برای رویداد عظیم نهضت حسینی نوعی مواجهه با پدیده اشباع مضاعف است و از منظری منطق مواجهه با آن منطق عشق است و بجای ابژه کردن این رویداد و رد یا تقلیل آن، باید به مثابه شاهد، عاشقانه گوش و چشم و دل و همه مجاری ادراکی را به دست این رویداد و صاحب آن سپرد تا نه با فهم خویش و نه با زبان خود، بلکه با این پدیده و به مدد عنایت و التفات اصل حکمت، یعنی امام حسین علیه السلام، فهم رخ دهد و سخن جاری شود و از دری که او به مثابه باب الجنه می گشاید بهشت به دیدار آید. ۲۲تیر ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.