eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح دعای سی و دوم صحیفه سجادیه فراز بیست و سوم و چهارم اللَّهُمَّ وَأَنْتَ حَدَرْتَنِي مَاءً مَهِيناً مِنْ صُلْبٍ مُتَضَايِقِ الْعِظَامِ،حَرِجِ الْمَسَالِكِ إِلَى رَحِمٍ ضَيِّقَةٍ سَتَرْتَهَا بِالْحُجُبِ،تُصَرِّفُنِي حَالاً عَنْ حَالٍ حَتَّى انْتَهَيْتَ بِي إِلَى تَمَامِ الصُّورَةِ،وَ أَثْبَتَّ فِيَّ الْجَوَارِحَ كَمَا نَعَتَّ فِي كِتَابِكَ نُطْفَةً ثُمَّ عَلَقَةً ثُمَّ مُضْغَةً ثُمَّ عَظْماً ثُمَّ كَسَوْتَ الْعِظَامَ لَحْماً،ثُمَّ أَنْشَأْتَنِي خَلْقاً آخَرَكَمَا شِئْتَ خدایا!تو مرا به صورت آبی کم‌ارزش،از پشتی که استخوان‌هایش در هم فشرده و راه‌هایش تنگ است،به تنگنای رحم مادر که آن را به پرده‌ها پوشانده‌ای فرود آوردی؛ و مرا از مرحله‌ای به مرحلۀ دیگر تغییر دادی تا وقتی که صورت انسانی‌ام را کامل کردی و اندام را در من پابرجا فرمودی؛همانگونه که در کتابت وصف کردی:نطفه،سپس علقه، آنگاه پاره گوشت و بعد از آن استخوان؛ سپس استخوان را گوشت پوشاندی،آنگاه آنگونه که خواستی،مرا به مرحله‌ای دیگر از آفرینش درآوردی حَتَّى إِذَا احْتَجْتُ إِلَى رِزْقِكَ،وَلَمْ أَسْتَغْنِ عَنْ غِيَاثِ فَضْلِكَ،جَعَلْتَ لِي قُوتاً مِنْ فَضْلِ طَعَامٍ وَ شَرَابٍ أَجْرَيْتَهُ لِأَمَتِكَ الَّتِي أَسْكَنْتَنِي جَوْفَهَا،وَأَوْدَعْتَنِي قَرَارَ رَحِمِهَا تازمانی که به رزق و روزی تو نیازمند شدم و از فریادرسی احسانت بی‌نیاز نگشتم،از باقیمانده خوردنی و آشامیدنی کنیزت که مرا در اندرونش جای دادی و در قرارگاه رحمش به ودیعت سپردی،برایم خوراک و آشامیدنی قرار دادی. تكامل آفرينش آدم از نطفه تا انسان‌ آگاهى انسان از هويّت خويش؛شناخت او از اسرار آفرينش هستى و خداشناسى را در پى دارد. خداوند سبحان تمام مراحل آفرينش آدمى را زير نظر خود اداره فرموده است: ﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ * ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍمَكِينٍ *ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾«۱» ويقيناً ما انسان را ازعصاره وچكيده‌اى از گل آفريديم*سپس آن را نطفه‌اى در قرارگاهى استوار[چون رحم مادر]قرار داديم.*آنگاه آن نطفه را علقه گردانديم،پس آن علقه را به صورت پاره‌گوشتى درآورديم،پس آن پاره‌گوشت را استخوان‌هايى ساختيم و بر استخوان‌ها گوشت پوشانديم،سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم؛پس هميشه سودمند و بابركت است خدا كه نيكوترين آفرينندگان است. ﴿خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۚ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ﴾«۲» شما را از يك تن آفريد،سپس همسرش را از او پديد آورد،و از چهارپايان[شتر و گاو و گوسفند و بز به اعتبار يك نر و يك ماده‌] هشت زوج آفريد،شما را در شكم‌هاى مادرانتان آفرينشى پس از آفرينشى ديگر در ميان تاريكى‌هاى سه گانه[شكم و رحم و مشيمه‌]به وجود آورد. اين است خدا پروردگار شما كه فرمانروايى[مطلق بر همه هستى‌]ويژه اوست،معبودى جز او نيست، پس چگونه شما را از حق بازمى‌گردانند؟ مطالبى كه از اين گونه آيات،استفاده مى‌شود عبارتند از: ۱.آفرينش هستى و موجودات از خداوند هميشگى و پيوسته است. ۲.محدوديّت به اشياى مخصوصى ندارد. ۳.تنوّع و گوناگونى در آن نامحدود است. ۴.از ساده‌ترين چيزها مهم‌ترين را مى‌سازد. ۵.مواد اوليه او از خود اوست. ۶.در آفريدن از الگويى تقليد نمى‌كند. ۷.پشيمانى و ترديد در كار او راه ندارد ۸.بر اساس رحمت و عزّت مى‌آفريند. ۹.ساخته‌هاى او هدفدار و با فايده است. ۱۰.آفريده او با نظام هستى هماهنگ است.«۳» تكامل تدريجى بشر در كلام علّامه طباطبايى‌ «تكامل تدريجى بشر از حكمت‌ها و امتيازاتى برخوردار است كه مرحوم علّامه طباطبايى در بحث تجرّد نفس، تفاوت اساسى پيدايش روح و جسم را در هويت سنخى آن دو مى‌داند و مى‌نويسد: ﴿وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ﴾«۴» و از روح خود در وى دميد. ودر جاى ديگر فرموده است: ﴿وَ يَسَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبّى﴾«۵» وازتو درباره روح مى‌پرسند،بگو:روح از امر پروردگار من است. در اين آيه روح را از سنخ و نوع امر خود معرّفى مى‌كند و سپس در جاى ديگر امر را معرّفى كرده و مى‌فرمايد: ادامه در پست بعدی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
درجاى ديگرامر را چنين وصف مى‌فرمايد: ﴿وَمَاأَمْرُنَا إِلَّاوَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ﴾«۷» وفرمان ماجزفرمان واحدى نيست كه مانند يك چشم برهم زدن است. تعبير﴿كَلَمْحِ بِالْبَصَرِ﴾مانند:يك چشم برهم زدن مى‌رساندكه امرباهمان حكم‌ كن موجودى است كه يكباره به وجود مى‌آيدنه به تدريج،بنابراين هنگام وجود يافتن احتياج به شرايط و قيودى مانندزمان و مكان ندارد.ازاينجا روشن مى‌شود:امر،كه روح هم ازآن جمله است،موجودى غيرجسمانى و غيرمادى است.چون يكى از قوانين حاكم بر موجودات مادى و جسمانى اين است كه به تدريج هستى مى‌يابندو مقيّد به زمان و مكان مى‌باشند.بنابراين روح انسان مادى و جسمانى نيست،هرچند به پيكر مادى و جسمانى به گونه‌اى وابسته است. آياتى وجود داردكه از چگونگى اين وابستگى پرده برمى‌دارد،مانند آيه: «۸»شما را از زمين آفريديم،و به آن باز مى‌گردانيم،وبارديگراز آن بيرونتان مى‌آوريم. و آيه:«۹»انسان را از گلى خشكيده مانند سفال آفريد. وآيه۱۰سپس نسل او را از چكيده‌اى از آب پست و بى‌مقدار قرار داد. و آيه:﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ * ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَاالنُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَاالْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚفَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾«۱۱»ويقيناً ما انسان راازچكيده‌اى از گل آفريديم،*سپس آن را نطفه‌اى در قرارگاهى استوار[چون رحم مادر]قرار داديم.*آنگاه آن نطفه را علقه گردانديم، پس آن علقه را به صورت پاره‌گوشتى درآورديم،پس آن پاره‌گوشت را استخوان‌هايى ساختيم و بر استخوان‌ها گوشت پوشانديم،سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم؛پس هميشه سودمند و بابركت است خداكه نيكوترين آفرينندگان است. همه اين آيات نشان مى‌دهدكه انسان در ابتدايك جسم طبيعى است كه صورتها و شكل‌هاى گوناگونى يكى پس ازديگرى به او دست مى‌دهدوسپس خداونداين جسم جامدخاموش رابه موجودى داراى شعور و اراده تبديل مى‌كندكه كارهايى مانند:شعور واراده وانديشيدن ودخل وتصرف در پديده‌هاوتدبيرامورعالم ازقبيل جابجايى و تبديل وتغييرو ديگرافعالى كه ازاجسام و پديده‌هاى جسمانى سرنمى‌زند؛ انجام مى‌دهد.پس نه اين امورجسمانى است و نه فاعل آنها از جسمانیات است.(۱۲) حضرت على(ع)درمراتب پيدايش آدميزاد تا كرداراومى‌فرمايد:يااين انسانى كه خداونداو رادرتاريكى‌هاى رحم،وغلاف پوشاننده بدين صورت ايجادكرد:نطفه ريخته شده،وخون بسته صورتبندى نشده وجنين در رحم و طفل شيرخوار،وكودك ونوجوان آنگاه براى او قلبى حافظ،وزبانى گويا،وچشمى بينا قرار داد،تابفهمدوپندگيرد،وازگناه خوددارى نمايد.ولى چون به حدكمال رسيد،وقامتش آراسته شد، به حال غرور و كبر از مدار حق گريخت،وبى‌باك وگمراه گشت،بادلْوِهوا و هوس آب كشيد،براى رسيدن به دنيا كوشش بسيار كرد،درهرلذت و خوشى گام نهاد،هرچه به نظرش رسيدعمل كرد، احتمال اينكه به بلاوناكامى دچار شودنداد، وازهيچ گناهى پروا نكرد،پس درغفلت و گمراهى عمرش راتمام كردو مدتى اندك در گناهان خودبه سر برد،دربرابر نعمت‌هاى خدادادى سودى عايدخودننمودوبه آنچه واجب بود اعتنا نكرد.(۱۳) درخطبه ديگر،ازراز آفرينش و توحيد حق پرده برداشته و مى‌فرمايد:درحالىكه جنين بودى درشكم مادر جنبش داشتى،نه سخنى را مى‌توانستى بگويى ونه صدايى را مى‌شنيدى.آنگاه ازقرارگاهت به سرايى آورده شدى كه آن رانديده بودى،وراههاى سودش رانمى‌شناختى.چه كسى تو رادركشيدن غذا ازسينه مادرت هدايت كرد؟ وچه كسى تو رابه هنگام نيازبه آنچه نيازمند وطالب آن بودى آشنا نمود؟هيهات! آنكه از توصيف موجودى كه دارنده شكل واعضاو اندام است ناتوان است ازتوصيف خالقش ناتوان‌تر،وازدرك آفريننده ازطريق حدودو اندازه‌هاى مخلوقات دورتر است. گروهى اززنادقه‌«15»بر امام رضا(ع)وارد شدندوبعضى باپرسش‌هايى به مناظره با امام پرداختند،ازجمله مردى پرسيددليل بر وجودخداوندچيست؟حضرت رضا(ع)فرمود: من وقتى به جسم خودنگريستم،ديدم كه نمى‌توانم درقدوپهناى آن كم وزيادكنم وبدىهاراازآن دور سازم وسودومنفعتى به آن برسانم دريافتم كه اين ساختمان معمارى داردپس به وجوداواقرار كردم.«۱۶» پی نوشت ها: ۱.مؤمنون(23):12- 14. ۲.زمر(39):6. ۳.برگرفته ازتفسير نور: 8/ 86- 87، ذيل آيه 14 سوره مؤمنون. ۴.سجده(32):9 ۵.اسرا(17):85 ۶.يس(36):82-83 ۷.قمر(54):50 ۸.طه(20):55 ۹.الرحمن(55):14 ۱۰.سجده(32):8 ۱۱.مؤمنون(23):12- 14 ۱۲تفسيرالميزان:1/ 350،ذيل آيه 154 سوره توبه ۱۳.نهج البلاغه:خطبه82 ۱۴.نهج البلاغه:خطبه162 ۱۵.زنادقه:جمع زنديق معرّب زنديك ۱۶.بحارالأنوار:3/ ۳۶،باب ۳،حديث ۱۲ ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز_بیست_و_یکم ماه مبارک رمضان ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
💢↶ شرح دعای روز بیست‌ و یکم ✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره 【اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ دَلِیلاً】 خدایا یک راهی برای من پیدا بشود که تو از من راضی بشوی ⬅️ در حدیث آمدہ است که اگر می‌خواهید بدانید که آیا خدا از شما راضی هست یا نه؟ به خودت نگاہ کن ببین که آیا از خدا راضی هستی یا نه؟ اگر تو از خدا راضی هستی خدا هم از تو راضی هست و اگر راضی نیستی و ته دلت اعتراض داری که چرا فلانی دارد و من ندارم بدان که خدا هم از تو راضی نیست غالباً ما در زندگی اینطور هستیم که می‌گوئیم چرا خدا به من مال و اموال و ... ندادہ و به فلانی دادہ است!؟ باید سعی کنیم حسادت را از دل بیرون کنیم و روزه ما روزہ خاص باشد که چشم و مو و پوست و همه اعضاء و جوارحم در حال روزہ باشند ◽️⇦ کسانی که روزہ می‌گیرند و فقط به نخوردن و نیاشامیدن اکتفاء می‌کنند مثل اسب آسیاب هستند که هر چه راہ می‌روند باز هم سر جای اولشان هستند اسب عصاری و آسیاب از صبح تا غروب حرکت می‌کند و آخر شب که نگاہ می‌کند می‌بیند که سر جای اولش هست و فقط دور خود گشته است ◽️⇦ روزه‌ای که فقط صرف نخوردن و نیاشامیدن است و چشم و گوش روزہ دار نیستند مثل حرکت همین اسب آسیاب هست و از روزہ هیچ بهره‌ای جز گرسنگی و تشنگی نمی‌برد و درجا می‌زند و اول ماہ و آخر ماہ رمضان هیچ تفاوتی نکردہ است ⬅️ در حدیث آمدہ است که سگ دہ خصلت خوب دارد⇩ یک صفت او این است که از صاحبش راضی است هر چه به او بدهند گله نمی‌کند و راضی است وفا دارد و صاحب خودش را رها نمی‌کند ولی ما اگر دو مرتبه دعا کنیم و مستجاب نشود در خانه خدا را رها می‌کنیم این صفات خوب را یاد بگیریم 【وَلاَ تَجْعَلْ لِلشَّیطَانِ فِیهِ عَلَیَّ سَبِیلاً】 خدایا کاری کن که شیطان در ماہ رمضان و بعد از آن به من راہ پیدا نکند ⬅️ حالا اگر بخواهیم شیطان به ما راہ پیدا نکند چه باید کرد؟ در حدیث آمدہ است سه طایفه‌اند که شیطان با ایشان کار ندارد⇩ ◽️یکی «اَلذّاکِرُونَ للهِ» کسی که یاد خدا باشد ◽️و دیگری «اَلمُسْتَغفِرینَ بِالاَسْحار» کسانی که در سحرها استغفار می‌کنند ◽️و سوم «اَلباکُونَ لِله» کسی که از خوف خدا گریه می‌کند شیطان با او کاری ندارد 【وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً】 خدایا بهشت را منزل من قرار بدہ و آسایشگاہ ما را بهشت قرار بدہ اگر با ایمان از دنیا بروید شفاعت شامل حالتان می‌شود و اهل بهشت می‌شوید 【یا قَاضِیَ حَوَائِجِ الطَّالِبِین】 ای خدائی که حوائج طالبین را تو برآوردہ می‌کنی ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی از فضایل مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن: فضائل مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام: ۱. من آیاتنا الکبری (لنریک من آیاتنا الکبری: طه ۲۳) ۲. الداعی در قیامت (یومئذ یتبعون الداعی لا عوج له: طه ۱۰۸) ۳. القیوم (و عنت الوجوه للحیّ القیوم: طه ۱۱۱) ۴. القیوم (الله لا اله إلا هو الحیّ القیوم: آل‌عمران ۱) ۵. المَلِک (تعالی الله الملک الحق: طه ۱۱۴) ۶. انفسنا (فقل تعالوا ندع ابنائنا… و نساءنا… و انفسنا: آل‌عمران ۶۱) ۷. نفس الله (و یحذرکم الله نفسه: آل‌عمران ۲۸و۳۰ و سوره انعام ۱۲و۵۴) ۸. النجم (و النجم إذا هوا: نجم ۱) ۹. ما اوحی در فضای أدنی (فکان قاب قوسین أو ادنی، فأوحی الی عبده ما أوحی: نجم ۱۰و۱۱) ۱۰. ذکری (و من أعرض عن ذکری: طه ۱۲۴) ۱۱. ذکرنا (فأعرض عن من تولی عن ذکرنا: نجم ۲۹) ۱۲. سدرة المنتهی (عند سدرة المنتهی، عندها جنة المأوی، إذ یغشی السدرة ما یغشی: نجم ۱۴ الی ۱۶) ۱۳. من آیات ربه الکبری (نجم ۱۸) ۱۴. بسم‌الله (بسم‌الله الرحمن الرحیم: حمد ۱) ۱۵. الآزفة (نجم 57) ** تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ الْإِكْرام (آیه ۷۸ – سوره الرحمان) اسم رب ذالجلالِ، اسم رب ذالاکرامِ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و یکم قرآن کریم💠 ❇️فراز اول:هدایتی که نصیب هر کس نمی شود: 🔸وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَُّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(69- عنکبوت) 🔹كسانى كه در راه ما جهاد كنند ما آنها را به طرق خویش هدایت مى‏كنیم، و خداوند با نیكوكاران است‏. 🔹«مجاهدة» یعنى به كار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن که بر سه قسم است: جهاد با دشمن ظاهرى، جهاد با شیطان و جهاد با نفس.(1) 🔹«جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست‏» کنایه از این است كه جهادشان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در امورى است كه متعلق به خداوند متعال است. 🔹« سُبُلَنَا؛ راه‏هاى خدا» عبارت است از راه ‏هایى كه آدمى را به سوى او هدایت و به او نزدیك مى‏كند؛ چون به عنوان مثال وقتى مى‏گویند این راهِ سعادت است، معنایش این است كه: این راه به سعادت ختم مى‏شود.(2) 🔰نکته قابل توجه اینکه هدایتی که در آیه آمده است از جنس هدایت ابتدایی که همه انسانها از آن برخوردارند نیست. هدایت ابتدایی همان نشان دادن راه در ابتدای کار است که این هدایت ابتدایی با فرستادن پیامبران و بیان احکام الهی در مورد تمام انسانها محقق می شود. از این مرحله به بعد کسانی که طبق آن برنامه های عمل کردند و قدری در مسیر خدا حرکت کردند هدایت ویژه الهی شامل حال آنها می شود که این می شود هدایت مضاعف(3). مؤید این تفسیر اشاره به معیت یا همان همراهی اختصاصی(4) است که در جمله بعد آمده است. ❇️فراز دوم:عاقبت گنهکاری که توبه نکند: 🔸ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا یَسْتَهْزِءُونَ(10- روم) 🔹سرانجام كسانى كه اعمال بد انجام دادند بجایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند، و از آن بدتر به استهزاء و مسخره كردن آن برخاستند. 🔹این آیه هشداری است به کسانی که بعد از لغزش و گناه به مسیر حق بر نگشته و توبه نمی کنند. کسانی که با توبه بعد از گناه، جانشان را شستشو نمی دهند در اثر تراکم گناه بر جانشان کم کم به مرحله ای می رسند که امیدی به بازگشتشان نیست و آن زمانی است که کارشان از کذب به تکذیب برسد. اینان کسانی اند که تا دیروز برخلاف دستور دین عمل می کردند و امروز منکر اصل دین اند. 🔹حقیقت این است که گناه بی توبه رفته رفته سر از کفر درمی آورد. برای نمونه اگر سالهای قبل روزه نمی گرفت و گناهکار بود چون توبه نکرد و این گناهان در او انباشته شد حرف امسال او این است که: «ای بابا چه دینی چه روزه ای دلت پاک باشه!» بی تردید اگر کسی این سخن را بگوید و به آن باور داشته باشد کافر است؛ کفری که محصول تجمع گناهانی به ظاهر ساده است. 🔹آرى گناه مانند جذام به مرور روح ایمان را مى‏خورد و آن را از بین مى‏برد تا كار به جایى مى‏رسد كه سر از تكذیب آیات الهى در مى‏آورد؛ از آن هم فراتر رفته و او را به تمسخر پیامبران و آیات الهى وامى‏دارد. به این مرحله که رسید دیگر هیچ اندرز و انذارى در او مؤثر نیست و جز تازیانه عذاب الهى، راهى باقى نمى‏ماند.(5) ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
❇️فراز سوم:سیل و زلزله ای که ما می سازیم: 🔸ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(41- روم) 🔹به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى در خشكى و دریا نمودار شد تا خداوند كیفر برخى از آنچه را که انجام داده‏اند به آنان بچشاند؛ شاید از گناه و طغیان‏ برگردند. 🔹مراد از فساد در زمین، مصایب و بلاهایى عمومى است كه منطقه ای را فرا گرفته و مردم را نابود مى‏كند؛ مانند زلزله، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها و غارتها؛ خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم ‏زند و زندگی خوش انسانها را از بین ببرد. آیه شریفه می فرماید: این فساد ظاهر در زمین، بر اثر اعمال مردم است؛ یعنى به خاطر شركى است كه مى‏ورزند، و گناهانى است كه مى‏كنند.(6) ✅چند نکته: 1⃣این آیه مخصوص به یك زمان و یا به یك مكان و یا به یك واقعه خاص نیست(7) در نتیجه مراد از « الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ » همان معناى معروف است كه همه روى زمین را در بر می گیرد. 2⃣این آیه ناظر به پیامد دنیوى گناهان و چشاندن اثر بعضى از آنها (نه همه آنها) در دنیاست و نسبت به عذاب و پیامدهای اخروى گناهان ساكت است. 3⃣اینكه فرمود: « بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ؛ بعض اعمالشان را» به این جهت است که خداوند متعال از بیشتر گناهان آنها صرف نظر كرد و فرمود: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ».(8) 4⃣هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مى‏كند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مى‏زند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد.(9) 5⃣از روایات اسلامى استفاده مى‏شود كه آثار شوم بسیارى از گناهان، حداقل از نظر طبیعى شناخته شده نیست؛ مثلا در روایات آمده است: قطع رحم، عمر را كوتاه و خوردن مال حرام، قلب را تاریك و زنا سبب کوتاهی عمر و کمی روزى می شود.(10) ❇️فراز چهارم:عده ای که امیدی به هدایتشان نیست: 🔸وَ مَا أَنتَ بِهَدِ الْعُمْىِ عَن ضَلَالَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن یُؤْمِنُ بَِایَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ(53- روم) 🔹و تو نمى‏توانى كوردلان را از گمراهى‏شان نجات دهی. فقط كسانى سخن تو را مى‏شنوند كه ایمان به آیات ما آورده و در برابر حق تسلیم‏اند. 🔹قرآن کریم غیر از حیات و مرگ بدنی و همچنین شنوایى و بینایى ظاهرى، نوع دیگرى از حیات و مرگ، دید و شنود را مطرح می کند که هم فراتر از نوع مادی و ظاهری آن است و هم سعادت یا بدبختى انسان به آن بستگی دارد. 🔹در فرهنگ قرآن، سعادت انسان در گرو ایمان و عمل صالحی است که انسان بر اساس دستورات وحی و فطرت انجام می دهد.(11) دریافت آموزه های وحیانی از فرستادگان الهی هم تنها در صورتی ممکن است که دریافت کننده صاحب گوش درونی شنوا و روح ایمانی زنده باشد و اگر کسی در اثر گناه و پلیدی گوش باطنش کر شد و روح ایمانش مُرد(12)؛ دیگر امیدی به هدایت او توسط فرستادگان حق نخواهد بود؛ هر چند هدایتگری مانند رسول خدا صلی الله علیه و آله بخواهد او را هدایت کند؛ چون او ابزار لازم برای سعادت را به سوء اختیار خود از دست داده است؛ بنابراین امکان هدایت او دیگر وجود ندارد. 🔹در مقابل کسانی که روح تسلیم و ایمان در آنها زنده است و گوش و چشم دل به گناه کر و کور نکرده اند در برابر ندای وحی و فطرت تسلیم اند و همین امر سبب سعادت و خیری عاقبت آنها می شود. بر این اساس خدا به پیامبرش توصیه می کند که این قدر مشغول این گونه افراد سست عنصر نشو و غم بى ایمانیشان را مخور؛ اینها به آیات ما ایمان نمى‏آورند و در آنها تعقل نمى‏كنند؛ چون اینان مردگانى كر و كورند و تو نمى‏توانى چیزى به ایشان بفهمانی و هدایتشان كنى؛ تو تنها كسانى را مى‏ توانی هدایت ‏كنى كه به آیات ما ایمان داشته باشند؛ یعنى در این جهت‏ها تعقل كنند و تصدیق نمایند.(13) ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
❇️فراز پنجم:احترام همیشه؛ اما اطاعت تا مرز حرام: 🔸وَ إِن جَاهَدَاكَ عَلىَ أَن تُشْرِكَ بىِ مَا لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَ صَاحِبْهُمَا فىِ الدُّنْیَا مَعْرُوفًا (15- لقمان) 🔹و اگر پدر و مادر تلاش كردند تو چیزى را شریك من قرار دهى كه از آن آگاهى ندارى، از آنان اطاعت مكن‏ ولی در دنیا رفتار شایسته ای با آنها داشته باش. ✅از این آیه دو دستور مهم درباره رفتار با والدین دیده می شود: 1⃣اطاعت از پدر و مادر تا جایی رواست که نافرمانی خدا نشود. پس اگر پدر یا مادری انسان را امر به ترک واجب یا انجام معصیتی کردند انسان حق ندارد و نباید به حرف آنها گوش دهد. 2⃣احترام به پدر و مادر زمان و مکان نمی شناسد. بر همه لازم و واجب است که در همه حال آنها را تکریم کند و احترام بگذارد حتی در آن لحظه ای که آنها او را به ترک واجب یا انجام معصیتی امر کرده اند و سر باز می زند هم نباید کم ترین بی احترامی نسبت به آنها کند.(14) ❇️فراز ششم:یکی از دلایل عذاب در دنیا: 🔸وَ لَنُذِیقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنىَ‏ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبرَِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(21- سجده) 🔹و بى‏تردید آنان را از عذاب نزدیك‏تر [در دنیا] که غیر از عذاب بزرگ‏تر [در قیامت‏] است مى‏چشانیم، باشد كه [از فسق و فجور دست برداشته و به سوی خدا] برگردند. 🔹از این آیه به دست می آید که خداوند بندگان نافرمانش را قبل از وقوع قیامت به سختی و فشاری از قبیل قحطى و مرض و جنگ و خونریزى و امثال آن مبتلا می کند تا شاید به خود آیند و از شرك و لجبازیشان توبه نمایند و به سوى او برگردند.(15) 🔰البته باید به این نكته توجه داشت كه در این دنیا عذابهایى وجود دارد كه به هنگام نزول آن، درهاى توبه بسته مى‏شود که به آن عذاب استیصال گفته می شود؛ یعنى مجازاتهایى كه براى نابودى اقوام سركش به هنگامى كه هیچ وسیله بیدارى در آنها مؤثر نگردد نازل مى‏شود که این نوع عذابها از بحث این آیه خارج است.(16) 📚پی نوشتها: (1) المفردات ص208 (2) المیزان ج16 ص151 (3) آیه 7 سوره محمد صلی الله علیه و آله (4) المیزان ج16 ص152 (5) ر.ک به نمونه ج16 ص374 (6) علامه طباطبایی (ره) در آیه 96/اعراف و نیز در مباحث نبوت جلد دوم المیزان، ثابت می کند که بین اعمال مردم و حوادث عالم رابطه مستقیم هست كه هر یك متاثر از صلاح و فساد دیگرى است. (7) به دلیل به ظاهر الفاظش که عام هستند. المیزان ج16 ص195 (8) آنچه از مصائب به شما مى‏رسد به خاطر كارهایى است كه خودتان كردید و این در حالی است که خدا از بسیارى از گناهانتان گذشت مى‏كند. 30/شوری (9) تفسیر نمونه ج16 ص456 (10) مانند این روایت که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: فِی الزِّنَا خَمْسُ خِصَالٍ یَذْهَبُ بِمَاءِ الْوَجْهِ وَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یَنْقُصُ الْعُمُرَ وَ یُسْخِطُ الرَّحْمَنَ وَ یُخَلِّدُ فِی النَّار ؛ زنا پنج ضرر دارد: آبرو را می برد؛ باعث فقر می شود؛ عمر را کوتاه می کند؛ خشم خداوند را بر می انگیزد و انسان را در جهنم جاودان می گرداند. کافی ج5 ص542 (11) آیات 71 سوره احزاب و 9 سوره شمس (12) آیه 35 سوره انعام (13) ر.ک به المیزان ج16 ص 204 (14) آیه 23 سوره اسراء (15) المیزان ج16 ص264 (16) ر.ک به نمونه ج17 ص159 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_293413254921716281.mp3
4.1M
🌺 (تندخوانی) 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_293413254921716382.mp3
6.41M
🌺 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_5801018318739475234.mp3
35.23M
🌺 (تندخوانی) 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_5801018318739475235.mp3
6.62M
🌺 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_5958742896671722407.mp3
6.04M
🌺 ساده 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_5915920642506489993.mp3
13.06M
🌺 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
mafahime_qoran_haj_abolgasem_21_179072.mp3
5.95M
📝توضیح مفاهیم جزء بیست و یکم قرآن کریم« آستان مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها)» 🔹سوره عنکبوت، روم و لقمان، سجده و احزاب 🎤استاد محمد 🌺 ؛ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 💠 شب قدر ✅ پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله): 🍃منْ قَامَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ إِيمَاناً وَ اِحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ 🍃هر كه از روي ايمان و براي رسيدن به ثواب الهي ، شب قدر را به عبادت بگذراند ، گناهان گذشته‌اش آمرزيده مي‌شود. 📚وسائل الشیعة ج۱۰ ص۳۵۸ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
⚜️ امام رضا (علیه السلام): ▪️«اميرالمؤمنين عليه السلام سه شب نمى‌خوابيد: ‌🌙 شب بيست و سوم ماه رمضان، شب عيد فطر و شب نيمه ماه شعبان؛ ‌▪️در اين شب‌ها روزی‌ها تقسيم و مدت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد، تعيين مى‌شود». ▪️كانَ أميرُالمؤمنينَ عليه السلام لا يَنامُ ثلاثَ ليالٍ: لَيلةَ ثلاثٍ و عِشرِينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لَيلةَ الفِطرِ و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ و فيها تُقسَمُ الأرزاقُ و الآجالُ و ما يَكونُ في السَّنَةِ». ‌📗 مصباح المتهجد، ص ۸۸۱. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
احتمال بیشتر درباره شب قدر 🖌 خدمت حضرت (ع) نامه نوشتم و از غسل در شبهای ماه رمضان پرسیدم. فرمود: اگر توان احیای شبهای _هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم و بیست سوم_ را نداری، احیای شب بیست و سوم را از دست نده. 🖌 کَتَبْتُ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع أَسْأَلُهُ عَنِ الْغُسْلِ فِی لَیَالِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَکَتَبَ ع ... فَإِنْ لَمْ تَقْدِرْ عَلَی إِحْیَائِهَا فَلَا یفَوُتَنَّکَ إِحْیَاءُ لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ. 📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ح ۹۱. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ـــ ۵۳ أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا آیا آنان را بهره‌ای از حكومت است [كه بخواهند چیزی به مردم دهند و كارساز دنیا و آخرتشان باشند، اگر هم بهره‌ای باشد] چیزی به اندازه گودی پشت هسته خرما به مردم نمی‌پردازند. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 :(آيه ٥٣) : 🍂در تفسير دو آيۀ قبل گفته شد كه يهود به خاطر جلب توجّه بت‌پرستان مكّه گواهى دادند كه بت‌پرستى قريش از خدا پرستى مسلمانان بهتر است! و حتّى خود آنان در مقابل بتها سجده كردند! 🍂در اين آيه و آيۀ بعد اين نكته يادآورى شده كه قضاوت آنان به دو دليل فاقد ارزش و اعتبار است: ✔️ ١- «آيا آنها (يهود) سهمى در حكومت دارند (كه بخواهند چنين داورى كنند؟) در حالى كه اگر چنين بود به مردم كمترين حق را نمى‌دادند» و همه چيز را در انحصار خود مى‌گرفتند (أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذاً لا يُؤْتُونَ النّاسَ نَقِيراً) . 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا