eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 احترام ماه رمضان 💠 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: لا یَکونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ عِندَکُم کَغَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ؛ فَإِنَّ لَهُ عِندَ اللّهِ حُرمَةً و فَضلاً عَلى سائِرِ الشُّهورِ، ولا یَکونَنَّ شَهرُ رَمَضانَ یَومُ صَومِکُم کَیَومِ فِطرِکُم/ 🔶 ماه رمضان پیش شما مثل ماه‌هاى دیگر نباشد؛ چرا که نزد خداوند، احترام و بر سایر ماه‌ها برترى دارد. در ماه رمضان، روزِ روزه‌‌دارى شما مثل روزِ خوردنتان نباشد! (ادب و حرمت این ماه را نگه دارید) 📚 فضائل الأشهر الثلاثة ص ٩٥ ح ٧٨. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
⚜ امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔅«روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است». 🔅«صُومُ‏ القَلبِ‏ خَیرٌ مِن صیامِ اللّسانِ‏ وَ صُوم‏ اللّسانِ خَیرٌ مِن صیامِ البَطنِ». 📗 غُرَرالحِکَم و دُرَالکَلِم (صص ۴۲۳ ـ ۴۲۴). ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🔴 رویایی درباره عروج ملکوتی علامه مجلسی علامه حاج علی نمازی شاهرودی در کتاب اثبات ولایت چنین نقل کرده است که: یکی از افرادی که معاصر با علامه مجلسی بوده است و بین او و علامه کدورتی بوده چون خبردار شد که علامه مجلسی مریض شده است تصمیم می گیرد که به عیادت آن بزرگوار برود و از او طلب رضایت کند و حلّیّت بخواهد. هنوز به عیادت نرفته بود که در عالم خواب مشاهده می کند که پیامبر و امیرالمومنین علیه السلام از آسمان فرود می آیند و مستقیماً وارد منزل علامه مجلسی می شوند و زمانی فاصله نمی شود که می بیند برگشتند و با علامه مجلسی به طرف آسمان می روند تا آن که غایب شدند و از نظرها پنهان گشتند. پس از آن که از خواب بیدار می‌شود و از خانه بیرون می آید و با عجله به طرف منزل علامه می رود چون به خانه علامه مجلسی می رسد با کمال تأثر و تاسف صدای گریه و زاری از مرد و زن بلند بود که می‌شنود که می‌گویند علامه مجلسی وفات کرده است. ⚫️ فرا رسیدن بیست و هفتم رمضان سالروز وفات بزرگ عالم جهان تشیع ، باب الائمه علامه محمد باقر مجلسی تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃 ــ ۵۵ فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ ۚ وَكَفَىٰ بِجَهَنَّمَ سَعِيرًا پس برخی از آنان [یعنی اهل كتاب‌] به او [كه پیامبر اسلام و والاترین فرد از خاندان ابراهیم است‌] ایمان آوردند، و گروهی از او روی گردانیده‌اند، و دوزخ كه آتشی سوزان و برافروخته است، برای آنان بس است. 🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃 🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃 (آيه ٥٥) : 🌀در اين آيه مى‌گويد: «جمعى از مردم آن زمان به كتاب آسمانى كه بر آل ابراهيم نازل شده بود ايمان آوردند و بعضى ديگر (نه تنها ايمان نياوردند بلكه) در راه پيشرفت آن ايجاد مانع كردند و شعلۀ فروزان آتش دوزخ براى آنها كافى است» (فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ كَفى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً) . 🌀 همچنين كسانى كه به اين كتاب آسمانى كه بر پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» نازل گرديده كفر مى‌ورزند به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد. 🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت162 مَنْ کَتَمَ سِرَّهُ کَانَتِ الْخِیَرَهُ بِیَدِهِ. امام(علیه السلام) فرمود: کسى که راز خود را بپوشاند همواره اختیار آن به دست اوست (و کسى که نپوشاند از اختیارش بیرون مى رود). شرح و تفسیر روش حفظ اسرار امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه تأکید بر حفظ اسرار مى کند و مى فرماید: «کسى که راز خود را بپوشاند همواره اختیار آن به دست اوست (و کسى که نپوشاند از اختیارش بیرون مى رود.)»; (مَنْ کَتَمَ سِرَّهُ کَانَتِ الْخِیَرَهُ بِیَدِهِ). منظور از سرّ، امورى است مربوط به انسان که اگر دیگران از آن آگاه شوند ممکن است مشکلات عظیمى براى وى فراهم سازند; مثلاً شخصى که معتقد به مذهب اهل بیت است و در میان متعصبان لجوج و نادانى از مخالفان قرار گرفته است، بدیهى است اگر سرّ خویش را فاش کند جانش به خطر مى افتد و گاه افشاى اسرار سبب مى شود که حسودان انسان را از رسیدن به نتیجه کارش باز دارند و به اصطلاح چوب لاى چرخ هایش بگذارند یا رقیبانى باشند که براى حفظ منافع خود پیش دستى کنند و کارى را که او ابداع کرده از وى بگیرند و به ثمر برسانند و از فواید آن بهره گیرند و ابداع کننده اصلى را محروم سازند. بدیهى است عقل مى گوید: در چنین مواردى اسرار را باید مکتوم داشت و حتى براى عزیزترین عزیزان بازگو نکرد، زیرا آن عزیزان هم عزیزانى دارند که براى آنها بازگو مى کنند و چیزى نمى گذرد که آن سرّ، همه جا منتشر مى شود و صاحب سرّ در رسیدن به اهدافش ناکام مى ماند. در نامه ۳۱ نهج البلاغه (نامه امام به فرزند دلبندش امام حسن مجتبى(علیهما السلام)) نیز اشاره به کتمان سرّ شده است. همچنین در حکمت ۶ و ۴۸ نیز امام(علیه السلام)بر این معنا تأکید کرده است. مسئله کتمان اسرار به قدرى اهمیت دارد که در حدیثى امام صادق(علیه السلام) آن را همچون خونى مى شمرد که فقط باید در درون رگ هاى خود انسان جریان یابد، مى فرماید: «سِرُّکَ مِنْ دَمِکَ فَلاَ تُجْرِیهِ فِی غَیْرِ أَوْدَاجِکَ». البته مسئله کتمان سرّ در مسائل اجتماعى که براى یک جامعه سرنوشت ساز است از اهمیت بسیار بیشترى برخوردار است و چه بسا افشاى یک سرّ سبب حمله غافل گیرانه دشمن و ریخته شدن خون هاى بى گناهان گردد. در تاریخ زندگى پیامبر(صلى الله علیه وآله) موارد زیادى مى بینیم که از طریق کتمان، پیشگیرى از خسارات مهمى بر جامعه اسلامى کرد و از آن جمله مسئله کتمان اسرار در فتح مکه بود که با دقت انجام شد و هنگامى که لشگر اسلام با عِدّه و عُدّه فراوان در کنار مکه فرود آمدند تازه مکیان از جریان باخبر شدند و همین امر سبب شد مقاومتى نشان ندهند و خونى ریخته نشود و فوج فوج اسلام را پذیرا شوند. گاه مى شد رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) هنگامى که به گروهى براى یکى از جنگ هاى اسلام مأموریت مى داد براى این که دشمن از هدف آگاه نشود دستور مى داد نامه اى بنویسند و آن را به صورت سربسته به فرمانده لشگر مى داد و مى فرمود: هنگامى که به فلان نقطه رسیدید نامه را باز کنید و مطابق دستور عمل نمایید و به این ترتیب دشمن از نقشه هاى مسلمانان آگاه نمى شد. ادامه دارد.... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای سی و دوم صحیفه سجادیه فراز سی و دوم تا آخر شب زنده داری و زیبایی چهره اسماعيل بن موسى ازبرادربزرگوارش حضرت رضا(ع)روايت مى‌كندكه ازحضرت زين‌العابدين (ع)پرسيدند:چگونه است كه شب‌زنده‌داران از ميان مردم به زيبائى چهره وخوش صورتى ممتازند؟ فرمود:ازآن جهت است كه آنان با پروردگار خودخلوت كرده‌اند وخداوند مهربان آنان را با جامه‌اى از نور خود پوشانده است.«18» شب به خاطراين‌كه چشم و گوش از ديدنى‌ها و شنيدنى‌ها به دور است،دل از هرجهت فارغ و پس حضور قلب و طمأنينه نفس بيشتر است وهمگامى دل با زبان در ذكر ودعا و تلاوت قرآن صادق‌ترو به نشاط و اخلاص در عمل نزديكتر است. قرآن مى‌فرمايد:﴿انَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِىَ اشَدُّ وَطْاً وَ اقْوَمُ قِيلًا﴾«19» بى‌ترديدعبادت شب محكم‌تر وپايدارتر و گفتار در آن استوارتر و درست‌تر است. آخوندملاحسينقلى همدانى آن عارف بزرگ و سالك كم نظير فرموده است: كسانى كه درمقامات دين به جائى رسيده‌اند همه از شب خيزها بوده‌اند،از غير آنها رسيدن به كمالات معنوى ديده نشده است. داستانی در رابطه با نماز شب شيخ جعفر كبيرمعروف به كاشف الغطاء در يكى از شب‌ها براى تهجد برخاست،فرزند جوانش را از خواب بيداركرد و به او فرمود: بيا به حرم مطهّر حضرت امير(ع)رفته در آنجا نماز شب بخوانيم. فرزندجوان كه برخاستن از بسترگرم در آن وقت شب برايش سخت بوددر مقام عذرخواهى برآمده عرض كرد:پدرجان من اكنون آماده اين برنامه نيستم شما منتظر من نباشيد. فرمود:نه،من اينجا ايستاده و منتظرم تا شما مهياشويد،فرزندجوان به ناچار ازجاى برخاست و وضوگرفت و دنبال پدر به راه افتاد.كنار درب صحن رسيدند،در آنجا فقيرى را ديدندنشسته و دست سؤال براى گرفتن پول به سوى مردم دراز كرده است! شيخ جعفر رو به فرزندش نمود و فرمود:اين شخص در اين وقت شب براى چه اينجا نشسته است؟عرض كرد:براى گدايى.فرمود: چه مقدار ممكن است از رهگذران عايداو شود؟عرضه داشت:احتمالًا يك تومان(به پول آن زمان). فرمود:فرزندم درست فكر كن،ببين اين آدم براى مبلغى ناچيز در اين وقت شب دست از راحت و استراحت و خواب ناز برداشته و دست ذلت به سوى مردم دراز كرده،آيا تو به اندازه اين شخص اعتمادبه وعده‌هاى حق درباره شب بيداران و متهجّدان ندارى كه فرموده:﴿فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾«20» پس هيچ كس نمى‌داندچه چيزهايى كه مايه شادمانى و خوشحالى آنان است به پاداش اعمالى كه همواره انجام مى‌داده‌اند،براى آنان پنهان داشته‌اندگفته‌اند:فرزند جوان از شنيدن اين سخن چنان متنبّه شدكه تا آخرعمراز سعادت شب بيدارى و تهجد برخوردار بود.«21» سحرخيزى‌ حضرت صادق (ع)فرموده است: بزرگوارى و شرف مؤمن نماز اوست در شب، و عزّتش خوددارى از آزار مردم است.(۲۲) امير المؤمنين(ع)در نامه‌اى به ابن حنيف مى‌فرمايد:خوشا به حال كسى كه واجبات پروردگارش را به جا آورده،و مشكلات را تحمّل نموده،و در شب از خواب خوش دورى كرده،تا وقتىكه خواب بر او چيره شود زمين را فرش خود گرفته،ودست را بالش زير سر كند،درميان جمعيتى كه ترس از قيامت،ديده‌هايشان را بيدارگذاشته،و پهلوهاشان از بستر استراحت جدا شده،ولبهاشان به ذكر پروردگارشان آهسته و آرام گوياست،و گناهانشان به كثرت استغفار از بين رفته است.(۲۳) حضرت صادق(ع)مى‌فرمايد: پيامبر در ضمن وصيّتش به امام على(ع)فرمود: تو را سفارش مى‌كنم به اعمال و صفاتى كه پيوسته با آنها باشى، آنگاه فرمود: الهى! على را در اين برنامه يارى ده. تا سخنش به اين‌جا رسيد كه فرمود: برتو باد به نماز شب،بر توبادبه نماز شب،بر تو باد به نماز شب.(۲۴) راوى مى‌گويد: از حضرت صادق(ع) شنيدم كه فرمود: از امورى كه خداوندآنها را وسيله نشاط قلب قرار داده؛سه چيز است:نماز شب،افطار روزه‌داربه وقت مغرب،ديدار برادرمؤمن.(۲۵) حكايت جنيد و اثر سحرخيزى‌ جنيد راپس از مرگ به خواب ديدند،ازوى پرسيدند:چه شد؟پاسخ داد: رموزعرفانى ازدست برفت،عبارات درهم ريخت،علوم ازدل ناپديد گشت،ورسوم ازهم پاشيد،و جزچند ركعت كوتاهى كه به هنگام سحربجاى آورديم ما راچيزديگرى سود نداد!۲۶ ادامه در پست بعدی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
چگونگى نماز شب‌ نمازشب كه وقت آن از نيمه شب به بعد است۱۱ركعت مى‌باشد.۸ركعت به صورت۴ نماز۲ركعتى به عنوان نافله شب،و ۲ ركعت تحت عنوان نماز شفع،و ۱ ركعت هم به عنوان نمازوترخوانده مى‌شود،و از ويژگى‌هاى اين يازده ركعت و ساير نوافل اين است كه درحال اختيار مى‌توان به هرصورتى به جا آورد. از رسول حق(ص)روايت شده:چون عبداز محل خواب خودبراى نماز شب به خاطرجلب رضاى رب برخيزد درحالىكه باقىمانده خواب هنوز به چشم اوست،خداوندبه فرشتگانش به اومباهات مى‌كندومى‌فرمايد:آيا نمى‌بينيد اين بنده‌ام راكه ازخواب خوش خود دست برداشته وبه نمازى كه بر او واجب نكرده‌ام برخاسته است!گواه باشيدكه من او را مشمول مغفرت خويش قراردادم!«27» از رسول الهى(ص)رايت شده: چون آخرشب فرا رسدخداوند مى‌فرمايد:آيا دعا كننده‌اى هست تادعايش را اجابت كنم؟ آياسؤال كننده‌اى هست تاخواسته‌اش را بدهم؟آيااستغفار كننده‌اى هست تا او را بيامرزم؟آياتوبه كننده‌اى هست تاتوبه‌اش را بپذيرم؟(۲۸) اين همه را مى‌توان در نماز شب به خصوص درقنوت نماز وترديد،به اين معنا كه نماز،دعا و درخواست است ودرقنوتش توبه و استغفار پس به توسط نماز شب مى‌توان به فيوضات عظيمه‌اى نايل شد. آداب قنوت نماز شب‌ در آداب قنوت وتر آمده: ۱.طولانى بودن آن را رعايت كنيدكه رسول حق (ص)فرمود:هريك از شما قنوت نماز وترش طولانى‌تر است،آسايشش درموقف قيامت درازمدت‌تراست.«29» ۲. ۷۰باراستغفاركنيد. ۳. ۷بار بگوييد:هذا مَقامُالْعائِذِ بِكَ مِنَ النّارِ. ۴. ۳۰۰بارالْعَفوْبگوييد. ۵.دست چپ را مقابل صورت گرفته وبا دست راست عدداستغفارو سايرذكرها را بشماريد. ۶.براى۴۰مؤمن دعا كنيد. ۷.بكوشيد كه پرونده گذشته را به ياد آورده،و مواقف قيامت را درنظر نماييدتا اشك از ديدگانتان بررخسارتان جارى گردد،كه اين اشك درپيش حق، قيمتى بس عظيم است. امام صادق(ع)دربيان منافع نماز شب مى‌فرمايد:نماز شب موجب رضاى حق،محبّت ملائكه،به پا داشتن سنت انبيا،نور معرفت اصل ايمان،راحتى بدن،ناخشنودى شيطان، سلاح عليه دشمنان،وباعث اجابت دعا،قبولى اعمال،بركت در رزق،شفيع بين انسان و ملك الموت،چراغ گور،زائرانسان در قبرتاقيامت، و سايه سر او درمحشر،وتاج سر،ولباس بدن،و نورپيشاپيش حركت،وپوشش بين انسان و آتش جهنم،وحجتى بين عبدوحق،ومايه سنگينى ميزان،وجواز عبور از صراط،وكليد بهشت است.«30» عظمت صدیقین درروايت بسيار مهمى آمده است؛خداوند مهربان به يكى از صديقان وحى كرد: براى من بندگانى هستندكه مرا دوست دارند، و من هم آنان را دوست دارم،آنان مشتاق من و من مشتاق آنهايم،آنان مرا در ياد دارندو من هم به يادآنان هستم،وبه من نظر دارندو من نيز به آنها نظر دارم،پس اگر تو قدم جاى قدم آنها نهى،تو را هم دوست خواهم داشت،و اگر از راه آنها منحرف شوى عقوبتت خواهم نمود. عرضه داشت:الهى نشانه‌هاى آنان چيست؟ خطاب رسيد:آنان روزها همچون چوپان مهربانى كه مواظب گوسپندان خود هست به سايه مى‌نگرندومنتظر آمدن شب هستند،و همانگونه كه پرندگان هنگام غروب با شور و شوق عازم آشيانه خود مى‌گردند،اينان هم با همين حال به استقبال غروب خورشيد مى‌روند،پس آنگاه كه شب فرا رسيد وتاريكى همه جا را فراگرفت و فرش‌ها پهن وهمه گرد هم جمع شدند و هردوستى با دوست خود خلوت نمود،اينان دربرابرمن به پاى مى‌ايستند وصورت‌هاى خود را برخاك مى‌نهندو باتلاوت آياتم به مناجات وگفتگوى با من برمى‌خيزند، ونعمت‌هاى مرا سپاس مى‌گويند،پس آنان را مى‌بينى كه گاه گريه مى‌كنند وگاه شيون سر مى‌دهند،گاه آه مى‌كشند وگاه از معاصى و گناهان شكوه مى‌نمايند،وگاه ايستاده و گاه نشسته وگاهى درحال ركوع و گاه درسجده هستند،وآنچه راكه آنان به خاطر من تحمل مى‌كنندهمه را مى‌بينم،وشكوه‌هائى كه از محبّت من بر لب دارند مى‌شنوم. اول چيزى كه به آنها عطا مى‌كنم؛۳چيز است:۱.نور خود را در دل‌هاى آنان مى‌افكنم، درنتيجه همانگونه كه من از آنها آگاهم آنها نيز از من باخبرخواهند بود. ۲.اگرآسمان‌ها و زمين‌ها و آنچه را كه در ميان آنهاهست درميزان آنان ببينم بازآن را كم خواهم دانست. ۳.روى سوى آنها مى‌كنم،آيا اگركسى را روى به سويش كنم احدى مى‌تواندبفهمدكه چه به اوعطا مى‌كنم؟«31» پس از انجام نماز شب،خواندن دعاى سى و دوم«صحيفه سجاديه»لذت فوق‌العاده دارد، دعائى كه حضرت زين‌العابدين(ع)هرشب پس ازنمازشب قرائت مى‌كرد. پی نوشت ها: ۱۸.علل الشرايع:2/ 366،باب87،حديث1 ۱۹.مزّمّل(73):6 ۲۰.سجده(32):17 ۲۱.شب مردان خدا:44 ۲۲.الخصال:1/ 6،حديث18 ۲۳.نهج البلاغه:نامه 45 ۲۴.من لايحضره الفقيه:1/ 484،حديث 1399 ۲۵.الأمالى،شيخ طوسى:172،حديث291 ۲۶.شب مردان خدا:64 ۲۷.مستدرك الوسائل:حديث 6934 ۲۸.وسائل الشيعة:حديث 8749 ۲۹.بحارالأنوار:82/ 199،باب32،حديث7 ۳۰.ارشادالقلوب،ديلمى:1/ 191 ۳۱.بحارالأنوار:67/ 26،باب43،حديث28 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز_بیست_و_هفتم ماه مبارک رمضان ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
💠شرح دعای روز بيست‌وهفتم ماه مبارک رمضان 🔹 أللَّهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ اُمُوری فيهِ مِنَ الْعُسْرِ إلىَ الْيُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذيری وَ حُطَّ عَنّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يَا رَئُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِين؛ 🔸 اى خدا! در اين روز فضيلت ليلة قدر را نصيب من گردان، تمام ‏كارهاى مشكلم را آسان کن، عذرهايم را بپذير و وزر و گناهم را نابود ساز. اى مهربان در حق صالحان! 🔰پیام‌های دعا 1- درخواست بهره‌مندی از فضیلت شب قدر 2- درخواست تبدیل سختی‌ها به آسانی‌ 3- رأفت خداوند بر بندگان صالح 🔰پیام منتخب ✍️اگر تلخی‌ها، ناكامی‌ها، سختی‌ها و مشكلات زندگی نباشد، انسان به آسايش و راحتی نخواهد رسيد. درواقع اين مشيت الهی و خواست خداوند است كه با هر سختی‌، آسانی باشد و هر سربالايی‌، سراشيبی را در پی داشته باشد: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً.» (انشراح: آيه 5) علاوه بر مشيت الهی‌، قرآن كريم راه عبور از سختی‌ها و دست‌يابی به آسانی‌ها را چنين بيان می‌كند: «فَأمّا مَنْ أعْطَی وَ اتَّقَی وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَی فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَی؛ آن‌ را كه در راه خدا انفاق كند، پرهيزكاری پيش گيرد و پاداش نيک خداوند را تصديق نمايد، در مسير آسايش قرار می‌دهيم.» (ليل: آيه5-7) و مسير دشواری‌ها و سختی‌ها را چنين بيان كرده است: «وَ أمّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنَی وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنَی فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَی؛اما كسی كه بخل ورزد و از اين طريق بی‌نيازی طلبد و پاداش الهی را تكذيب كند، به زودی او را در مسير دشواری قرار می‌دهيم.» (ليل:آيه 8-10) ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و هفتم قرآن کریم💠 ❇️فراز اول:فرزندانی که در بهشت کنار والدین خواهند بود: 🔸الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ اتَّبَعَتهُْمْ ذُرِّیَّتهُُم بِإِیمَانٍ أَلحَْقْنَا بهِِمْ ذُرِّیَّتهَُمْ (21- طور) 🔹كسانى كه ایمان آوردند و فرزندانشان [به نوعى‏] در ایمان از آنان پیروى كردند، فرزندانشان را [در بهشت‏] به آنان ملحق مى‏كنیم‏. 🔹یک از نعمتهایی که خدا به بهشتیان داده و موجب سرور آنها می شود وعده ایست که در این آیه آمده است. خداوند متعال در مورد اهل بهشت می فرماید: ما از میان فرزندان مؤمنین، آنهایى را كه در ایمان به خدا به نوعى از ایشان پیروى كردند به آنها ملحق مى‏كنیم. و این كار را بدان جهت مى‏كند كه مومنین خشنود گشته؛ چشمشان روشن شود.(1) بی تردید این نیز خود یك نعمت بزرگ است كه انسان، فرزندان با ایمان و مورد علاقه‏اش را در بهشت در كنار خود ببیند، و از انس با آنها لذت برد. ⁉️کدام فرزندان شخص مومن به او ملحق می شوند؟ ✅در این الحاق تمام فرزندان با ایمان فرد مومن که به نحوی بهره ای از ایمان او برده و در آن مسیر حرکت کرده اند به او ملحق می شوند حتی فرزندانی که از نظر ایمان در مرتبه ای پایین تر قرار دارند. 🔹در این لطفی که خداوند به مومن در بهشت می کند هم فرزندان بالغ دارای ایمان و هم فرزندان نابالغی که در حکم مومن هستند به او ملحق می شوند. (2) ❇️فراز دوم:چه کردی که آمدی به بهشت؟ 🔹وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ(25)قَالُواْ إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فىِ أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ(26)فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَ وَقَئنَا عَذَابَ السَّمُومِ(27)إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبرَُّ الرَّحِیمُ(28- طور) 🔹و بهشتیان به یكدیگر روى مى‏كنند از یکدیگر این سوال را می پرسند که در دنیا چه حالى داشته و چه عملى او را به سوى بهشت كشانیده است؟ در جواب می گویند: ما در دنیا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتیم‏ و خدا بر ما منت نهاد و ما را از عذاب مرگبار حفظ كرد و چون او پروردگارى نیكوكار و مهربان بود ما همواره او را مى‏خواندیم‏. 🔹در این آیات، بهشتیان به یکی از مهم ترین عوامل ورودشان به بهشت اشاره می کنند عاملی که به رغم اهمیت فوق العاده اش در رسیدن به سعادت دنیا و آخرت گاه مورد غفلت جدی قرار می گیرد. 🔹در این آیات که گزارشی از حال خوش و گفتگوهای شیرین بهشتیان است اهل بهشت از حال و احوال دنیای یکدیگر می پرسند و اینکه در دنیا چه حالى داشته و چه عملى آنها را به سوى بهشت و نعیم الهى كشانده است؟ که در جواب می گویند: «ما نسبت به خانواده مان مشفق بودیم» 🔹«اشفاق» به معناى توجه ای آمیخته با ترس است؛ چون مشفق نسبت به كسى كه به او اشفاق دارد هم محبت دارد و هم مى‏ترسد كه مبادا دامنگیر او شود. این كلمه هر وقت با حرف «مِن» بیاید معناى ترس در آن بیشتر از محبت است و هرگاه که با حرف «فى» همراه شود مانند همین آیه معناى توجه و محبت در آن بیشتر از معنای ترس به ذهن مى‏رسد. پس معناى آیه چنین مى‏شود: 🔹ما در دنیا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتیم؛ یعنی هم آنان را دوست ‏داشتیم و به سعادت و نجاتشان از مهلکه ها و ضلالت‏ها عنایت داشتیم و هم از اینكه مبادا گرفتار انحراف و تباهی شوند مى‏ترسیدیم؛ به همین منظور به بهترین وجهى با آنان معاشرت مى‏كردیم و از نصیحت و دعوت ایشان به سوى حق چیزی کم نمی گذاشتیم.(3) ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
❇️فراز سوم:از چنین کسانی دوری کن! 🔸فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلىَ‏ عَن ذِكْرِنَا وَ لَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَوةَ الدُّنْیَا(29- نجم) 🔹از كسانى كه از یاد ما روى گردانده‏اند و جز زندگى دنیا را نخواسته‏اند، روى بگردان. 🔹با توجه به آیه قبل و بعد از این آیه دستوری که آیه می دهد این است: این مشركین‏ چون از ذكر ما رویگردان شده و تنها همّ و غمشان زندگى دنیا است و بس؛ علم را رها كرده دنبال ظن را گرفته‏اند و تابع هواى نفس خویش شده اند؛ بنابراین تحلیل، اینها از علوم وحیانی و هدایت بی بهره اند و تنها بهره‏ ایشان از علم؛ منحصر به مسائل مادى دنیوى است، و چون چنین است تو نیز از آنان اعراض كن، براى اینكه ایشان گمراهند.(4) ⁉️منظور از ذکر در این آیه چیست؟ ✅منظور از «ذكر» در این آیه، یا «قرآن» است كه پیروان حق را به سوى آن هدایت نموده و با ادله قاطع و روشن كه جاى تردید در آنها نیست انسان را به سوى سعادت آخرت كه وراى دنیا است ارشاد مى‏نماید و یا مراد از آن، «یاد خدا» است كه در مقابل غفلت قرار می گیرد و اگر فرموده که از چنین كسى باید اعراض كرد براى لین است که یاد خدا به نحوى كه شایسته ذات متعالیه او باشد؛ یعنى یاد خدا به اسماء و صفاتش، بشر را به سوى حقایقى علمى درباره مبدأ و معاد هدایت مى‏كند كه هیچ جاى تردید در آن باقى نمى‏گذارد.(5) ❇️فراز چهارم:طهارت روح، شرط ورود به باطن قرآن: 🔸إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِیمٌ(77)فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ(78)لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ(79- واقعه) 🔹یقیناً این قرآن، قرآنى است ارجمند و باارزش [كه‏] در كتابى مصون از هر گونه تحریف و دگرگونى [به نام لوح محفوظ جاى دارد.] جز پاك شدگان به آن دسترسى ندارند. 🔹در آیه بعد مى‏فرماید: قرآن محفوظ و مصون از هر گونه تبدیل و دگرگونى است؛ چون در كتابى است كه آن «لوح محفوظ»(6) است. 🔹جمله «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» هم می تواند صفت كتاب مكنون و لوح محفوظ باشد و هم می تواند صفت سومى براى قرآن باشد که در این صورت حکم به ممنوعیت مس قرآن، بدون طهارت و وضو می شود. هر چند این حکم حق است و با سایر ادله فقهی ثابت می شود اما چون در اینجا سخن از تجلیل و بزرگداشت قرآن است پس منظور از مس قرآن نمی تواند دست كشیدن به خطوط آن باشد؛ بلكه منظور از تماس با قرآن، علم به معارف آن است كه جز پاكان خلق، كسى به معارف آن عالم نمى‏شود؛ چون فرموده: قرآن در كتابى مكنون و پنهان است. 🔹و منظور از «مطهرون» هم كسانى هستند كه خداوند متعال دلهایشان را از هر رجس و پلیدى پاك كرده است. پس مطهرون عبارتند از كسانى كه خداى تعالى دلهایشان را پاك كرده که برترین و بارزترین مصداقشان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند که قرآن بر طهارتشان گواهی داده و می فرماید: « إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً(7)».(8) ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
❇️فراز پنجم:مراحل پنجگانه زندگی دنیایی: 🔸إعْلَمُواْ أَنَّمَا الحَْیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاَثُرٌ فىِ الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَْبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمُ‏َّ یهَِیجُ فَترََاهُ مُصْفَرًّا ثمُ‏َّ یَكُونُ حُطَامًا وَ فىِ الاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٌ وَ مَا الحَْیَوةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ(20- حدید) 🔹بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كه محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى‏برد، سپس خشك مى‏شود بگونه‏اى كه آن را زردرنگ مى‏بینى سپس تبدیل به كاه مى‏شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضاى الهى و (به هر حال) زندگى دنیا چیزى جز متاع فریب نیست. 🔹«لعب‏» به معناى بازى قانونمندى است كه اطفال به منظور رسیدن به غرضى خیالى آن را انجام مى‏دهند. «لهو» به معناى هر عمل سرگرم كننده‏اى است كه انسان را از كارى مهم و حیاتى و وظیفه‏اى واجب باز بدارد. «زینت» عبارت از آن است كه چیز مرغوبى را ضمیمه چیز دیگرى كنى تا مردم به خاطر زیبایی این مجذوب آن شوند. «تفاخر» به معناى مباهات كردن به حسب و نسب است و «تكاثر در اموال و اولاد» به این معنا است كه شخصى به دیگرى فخر بفروشد كه من مال و فرزند بیشترى دارم.(9) 🔹بعد از ذکر این مراحل که بر زندگی دنیایی حاکم است، حقیقت زندگى دنیا را كه انسان فریب خورده دل به آن مى‏بندد، و چیزى نمى‏گذرد كه به حكم اجبار همه را از كف مى‏دهد، با مثالى که بیانگر فریبندگی ظاهری دنیاست تشریح و بیان مى‏كند. ✅از نکات قابل توجه در این آیه: 1⃣شیخ بهایی(ره) این خصلتهای پنجگانه را ناظر به مراحل زندگی دنیایی و مرتبت به هم می داند:(10) نخست، دوران كودكى است كه زندگى او غرق در لعب و بازیست. سپس مرحله نوجوانى فرا مى‏رسد و سرگرمى جاى بازى را مى‏گیرد.مرحله سوم، مرحله جوانى و عشق و تجمل پرستى است. از این مرحله كه بگذرد مرحله چهارم فرا مى‏رسد و احساس كسب مقام و فخر در انسان زنده مى‏شود و سرانجام به مرحله پنجم مى‏رسد و در این مرحله به فكر افزایش مال و نفرات و جمع ثروت مى‏افتد. 2⃣گاهی بعضى از انسانها شخصیتشان در همان مرحله اول و دوم متوقف می گردد و تا پیرى در فكر بازى و سرگرمى و معركه گیرى هستند و یا در دوران تجمل پرستى متوقف می گردد و ذكر و فكرشان تا دم مرگ فراهم كردن خانه و مركب و لباس زینتى است؛ اینها در حقیقت كودكانى هستند در سن كهولت و پیرانى هستند با روحیه كودك!(11) 3⃣البته کسانی که تحت رهنمودهای قرآن و عترت علیهم السلام خود را تربیت کرده باشند، فریب عشوه گری دنیا را نخورده و این مراحل دنیایی نمی تواند آنها را از هدف والایی که به دنبال آنند باز دارد.(12) 📚پی نوشتها: (1) المیزان ج19 ص13 (2) المیزان ج19 ص12 ؛ اما تفسیر نمونه، الحاق غیر بالغین را تنها به دلیل احترام پدران بهشتی صحیح می داند و ملاک ایمان را در مورد آنها نمی پذیرد. ج22 ص429 (3) ر.ک به المیزان ج19 ص15 (4) ر.ک به المیزان ج19 ص41 (5) همان (6) بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِیدٌ فِی لَوْحٍ مَحْفُوظ(بروج 21-22) (7) آیه 33 سوره احزاب (8) ر. ک به المیزان ج19 ص137 (9) المیزان ج19 ص164 (10)به نقل از المیزان، همان (11) نمونه ج23 ص352 (12) رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّكاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ (37- نور) ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5816907481531550113.mp3
36.21M
🌺 (تندخوانی) 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
جزء 27.mp3
5.82M
🌺 ساده 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_5933960484402233771.mp3
12.86M
🌺 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_293413254921716490.mp3
7.07M
🌺 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
4_293413254921716488.mp3
4.08M
🌺 (تندخوانی) 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
mafahime_qoran_haj_abolgasem27.mp3
7.71M
📝توضیح مفاهیم جزء بیست و هفتم قرآن کریم« آستانه مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها) 🎤استاد محمد 🌺 ؛ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج