21.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥 روزمان را با #قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۷۰ قرآن کریم شامل آیات ۱۵۴ تا ۱۵۷ سوره مبارکه آل عمران
🍃🌹🍃
🌺 پیامبر (ص) میفرمایند:
«قارِئُ القُرآنِ وَ المُستَمِعُ فِی الأَجرِ سَواءٌ»
قاری قرآن و گوشکننده آن در پاداش مساوی هستند.
(مستدرک الوسائل ۴/ ۲۶۱)
🎙 استاد: منشاوی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند :
هَلاکُ الْمَرْءِ في ثَلاثٍ:
اَلْکِبْرُ، وَالْحِرْصُ، وَالْحَسَدُ؛ فَالْکِبْرُ هَلاکُ الدّينِ، وَبِهِ لُعِنَ إبْليسُ.
وَالْحِرْصُ عَدُوّ النَّفْسِ، وَبِهِ خَرَجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّةِ.
وَالْحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ، وَمِنْهُ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ .
هلاکت و نابودي هر شخص در سه چيز است :
تکبّر، حرص، حسد.
تکبّر سبب نابودي دين و ايمان شخص مي باشد ، به خاطر تکبّر شيطان با آن همه عبادت ، ملعون گرديد.
حرص و طمع دشمن شخصيّت انسان است، همان طوري که حضرت آدم عليه السلام ، به وسيله آن از بهشت خارج شد.
حسد سبب همه خلاف ها و زشتي ها است ، و به همان جهت قابيل برادر خود ، هابيل را به قتل رساند.
منبع :
اعیان شیعه، ج ۱،ص۵۵۷.
#حدیث
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
حضرت امام حسین علیه السلام فرمودند :
خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثِيرُ مُسْتَمْتِعٍ :
اَلْعَقْلُ، وَ الدّينُ، وَ الاَدَبُ، وَ الْحَيَاءُ، وَ حُسْنُ الخُلْقِ.
پنج چيز است كه در هركسى نباشد،
خير زيادى در او نيست:
عقل، دين، ادب، حيا و خوشخويى.
منبع :
حياة الامام الحسين(ع)، ج 1، ص181
#حدیث
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🍁🍂🍁🌹🍁🍂🍁🌹
#سوره_مائده ــ #آیه ۶۷
۞ يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علیّ بن أبیطالب امیرالمؤمنین علیه السّلام] بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرساندهای. خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه میدارد؛ قطعاً خدا گروه كافران را هدایت نمیكند.
🍁🍂🍁🌹🍁🍂🍁🌹
#تفسیر_قرآن
#سوره_مائده_آیه_شصت_هفت
🍁🍂🍁🌹🍁🍂🍁🌹
#تفسیر:(آيه ٦٧) :انتخاب جانشين نقطۀ پايان رسالت!
💠 در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفۀ او را بيان مىكند، با خطاب «اى پيامبر!» (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) . شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مىدهد، كه «آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است (به مردم) برسان» (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ) .
💠سپس براى تأكيد بيشتر به او اخطار مىكند كه: «اگر از اين كار خوددارى كنى (كه هرگز خوددارى نمىكرد) رسالت خدا را تبليغ نكردهاى» ! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ) .
💠 سپس به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» كه گويا از واقعۀ خاصّى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مىدهد و به او مىگويد: از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش» زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت» (وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ) .
💠 و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، مىگويد: «خداوند كافران لجوج را هدايت نمىكند» (إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ) .
💠 راستى چه مسألۀ مهمّى در اين آخرين ماههاى عمر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» مطرح بوده كه در آيۀ فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است.
💠 در كتابهاى مختلف دانشمندان شيعه و اهل تسنّن روايات زيادى ديده مىشود كه با صراحت مىگويد آيۀ فوق دربارۀ تعيين جانشين براى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» و سرنوشت آيندۀ اسلام و مسلمين در #غدير_خم نازل شده است.
🍁🍂🍁🌹🍁🍂🍁🌹
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_مائده_آیه_شصت_هفت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🍂🍁🍂🌹🍁🍂🍁🌹
💠خلاصۀ جريان #غدير:
💠در آخرين سال عمر پيامبر مراسم #حجّة_الوداع، با شكوه هر چه تمامتر در حضور پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به پايان رسيد. نه تنها مردم #مدينه در اين سفر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» را همراهى مىكردند بلكه، مسلمانان نقاط مختلف #جزيرۀ_عربستان نيز براى كسب يك افتخار تاريخى بزرگ به همراه پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» بودند. آفتاب حجاز آتش بر كوهها و درّهها مىپاشيد، امّا شيرينى اين سفر روحانى بىنظير، همه چيز را آسان مىكرد، ظهر نزديك شده بود، كمكم سرزمين «جحفه» و سپس بيابانهاى خشك و سوزان «غدير خم» از دور نمايان مىشد.
💠 روز پنج شنبه سال #دهم_هجرت بود، و درست هشت روز از #عيد_قربان مىگذشت، ناگهان دستور توقّف از طرف پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به همراهان داده شد. مؤذّن پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» با صداى «اللّه اكبر» مردم را به نماز ظهر دعوت كرد، مردم به سرعت آمادۀ نماز مىشدند، امّا هوا به قدرى داغ بود كه بعضى مجبور بودند، قسمتى از عباى خود را به زير پا و طرف ديگر آن را به روى سر بيفكنند. نماز ظهر تمام شد، مسلمانان تصميم داشتند فوراً به خيمههاى كوچكى كه با خود حمل مىكردند پناهنده شوند، ولى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به آنها اطّلاع داد كه همه بايد براى شنيدن يك پيام تازۀ الهى كه در ضمن خطبۀ مفصّلى بيان مىشد خود را آماده كنند.
كسانى كه از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» فاصله داشتند قيافۀ ملكوتى او را در لابلاى جمعيّت نمىتوانستند مشاهده كنند. لذا منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد و پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» بر فراز آن قرار گرفت و نخست حمد و سپاس پروردگار بجا آورد و خود را به خدا سپرد، سپس مردم را مخاطب ساخت و چنين فرمود:
💠 «من به همين زودى دعوت خدا را اجابت كرده، از ميان شما مىروم، من مسؤولم، شما هم مسؤوليد، شما دربارۀ من چگونه شهادت مىدهيد» ؟ مردم صدا بلند كردند و گفتند:«ما گواهى مىدهيم تو وظيفۀ رسالت را ابلاغ كردى و شرط خيرخواهى را انجام دادى و آخرين تلاش و كوشش را در راه هدايت ما نمودى، خداوند تو را جزاى خير دهد» .
💠سپس فرمود: «آيا شما گواهى به يگانگى خدا و رسالت من و حقانيّت روز رستاخيز و برانگيخته شدن مردگان در آن روز نمىدهيد» ؟ ! همه گفتند: «آرى! گواهى مىدهيم» فرمود: خداوندا! گواه باش» ! . . . بار ديگر فرمود: اى مردم! آيا صداى مرا مىشنويد؟ . . . گفتند: آرى، و بدنبال آن، سكوت سراسر بيابان را فرا گرفت و جز صداى زمزمۀ باد چيزى شنيده نمىشد.
💠 پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» فرمود: اكنون بنگريد با اين دو چيز گرانمايه و گرانقدر كه در ميان شما به يادگار مىگذارم چه خواهيد كرد؟ يكى از ميان جمعيّت صدا زد، كدام دو چيز گرانمايه يا رسول اللّه؟ !
🍁🍂🍁🌹🍁🍂🍁🌹
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_مائده_آیه_شصت_هفت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🍁🍂🍁🌹🍁🍂🍁🌹
💠 پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» بلافاصله گفت: اوّل #ثقل_اكبر، كتاب خداست كه يك سوى آن به دست پروردگار و سوى ديگرش در دست شماست، دست از دامن آن برنداريد تا گمراه نشويد.
💠 و امّا دوّمين يادگار گرانقدر من #خاندان منند و خداوند لطيف خبير به من خبر داده كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپيوندند، از اين دو پيشى نگيريد كه هلاك مىشويد و عقب نيفتيد كه باز هلاك خواهيد شد.
💠ناگهان مردم ديدند پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به اطراف خود نگاه كرد گويا كسى را جستجو مىكند و همين كه چشمش به #على_عليه_السّلام افتاد، خم شد و دست او را گرفت و بلند كرد، آنچنان كه سفيدى زير بغل هر دو نمايان شد و همۀ مردم او را ديدند و شناختند كه او همان افسر شكست ناپذير اسلام على «عليه السّلام» است.
💠 در اينجا صداى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» رساتر و بلندتر شد و فرمود: «چه كسى از همۀ مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است؟ !» . گفتند: خدا و پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» داناترند، پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» گفت: خدا، مولى و رهبر من است، و من مولى و رهبر مؤمنانم و نسبت به آنها از خودشان سزاوارترم (و ارادۀ من بر ارادۀ آنها مقدّم) سپس فرمود:
💠 «فمن كنت مولاه فعلىّ مولاه»: «هر كس من مولا و رهبر او هستم على مولا و رهبر اوست» و اين سخن را #سه_بار و به گفتۀ بعضى از راويان حديث، چهار بار تكرار كرد. و بدنبال آن سر به سوى آسمان برداشت و عرض كرد:
💠 «اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و احبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و ادر الحقّ معه حيث» دار: «خداوندا! دوستان او را دوست بدار و دشمنان او را دشمن بدار، محبوب بدار آن كس كه او را محبوب دارد، و مبغوض بدار آن كس كه او را مبغوض دارد، يارانش را يارى كن، و آنها را كه ترك ياريش كنند، از يارى خويش محروم ساز، و حقّ را همراه او بدار و او را از حقّ جدا مكن» .
💠 سپس فرمود: «آگاه باشيد، همۀ حاضران وظيفه دارند اين خبر را به غايبان برسانند» . خطبۀ پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به پايان رسيد، عرق از سر و روى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» و على «عليه السّلام» و مردم فرو مىريخت، و هنوز صفوف جمعيّت از هم متفرّق نشده بود كه #امين_وحى خدا نازل شد و اين آيه را بر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» خواند:
💠 اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي. . . «امروز آيين شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم، پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» فرمود: «اللّه اكبر، اللّه اكبر على اكمال الدّين و اتمام النّعمة و رضى الرّبّ برسالتى و الولاية لعلىّ من بعدى»: «خداوند بزرگ است، خداوند بزرگ است همان خدايى كه آيين خود را كامل و نعمت خود را بر ما تمام كرد، و از نبوّت و رسالت من و ولايت على «عليه السّلام» پس از من راضى و خشنود گشت».
💠در اين هنگام شور و غوغايى در ميان مردم افتاد و به على «عليه السّلام» اين موقعيّت را تبريك مىگفتند و از افراد سرشناسى كه به او تبريك گفتند، #أبوبكر و #عمَر بودند، كه اين جمله را در حضور جمعيّت بر زبان جارى ساختند: «آفرين بر تو باد، آفرين بر تو باد، اى فرزند أبوطالب! تو مولا و رهبر من و تمام مردان و زنان با ايمان شدى» .
💠 اين بود خلاصهاى از حديث معروف غدير كه در كتب دانشمندان اهل تسنّن و شيعه آمده است.
🍁🍂🍁🌹🍁🍂🍁🌹
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_مائده_آیه_شصت_هفت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت235
وَقِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ، فَقِيلَ: فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ: قَدْ فَعَلْتُ. (قالَ الرَّضِىُ يَعْني أنَّ الْجاهِلَ هُوَ الَّذي لا يَضَعُ الشَّىْءَ مَواضِعَهُ فَكانَ تَرْكُ صِفَتِهِ صَفَةٌ لَهُ إذْ كانَ بِخَلافِ وَصْفِ الْعاقِلِ).
امام(عليه السلام) فرمود: عاقل كسى است كه هر چيز را در جاى خود قرار مى دهد. گفته شد: جاهل را توصيف بفرما. فرمود: توصيف كردم. مرحوم سيد رضى مى گويد: «منظور امام(عليه السلام) اين است كه جاهل كسى است كه هرچيزى را در جاى خود قرار نمى دهد، بنابراين ترك وصف جاهل خود صفت او محسوب مى شود، زيرا بر خلاف وصف عاقل است»;
شرح و تفسير
عاقل كيست؟
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به وصف عاقل مى پردازد به اين صورت كه خدمتش عرض شد: عاقل را براى ما توصيف كن. فرمود: عاقل كسى است كه هر چيز را در جاى خود قرار مى دهد.
گفته شد: جاهل را توصيف بفرما. فرمود: توصيف كردم»; (وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقال(عليه السلام): هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ فَقِيلَ: فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ: قَدْ فَعَلْتُ).
مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام مى گويد: «منظور امام(عليه السلام) اين است كه جاهل كسى است كه هرچيزى را در جاى خود قرار نمى دهد، بنابراين ترك وصف جاهل خود صفت او محسوب مى شود، زيرا بر خلاف وصف عاقل است»;
(قالَ الرَّضِىُ يَعْني أنَّ الْجاهِلَ هُوَ الَّذي لا يَضَعُ الشَّىْءَ مَواضِعَهُ فَكانَ تَرْكُ صِفَتِهِ صَفَةٌ لَهُ إذْ كانَ بِخَلافِ وَصْفِ الْعاقِلِ). امام(عليه السلام)
در اين گفتار حكيمانه در عبارتى كوتاه و پرمعنا در واقع تمام اوصاف عاقل و جاهل را خلاصه كرده است; عاقل كسى است كه درباره هرچيز مى انديشد و محل مناسب آن را بررسى مى كند و سپس آن را در محل مناسب قرار مى دهد; مثلاً اگر رئيس اداره يا رئيس حكومت است شايستگى هاى افراد را در نظر مى گيرد و هر كدام را در محل لايق خود قرار مى دهد يا اگر مى خواهد مثلاً سخنرانى كند، مطالب را چنان تنظيم مى كند كه مقدمه در جايگاه خود، شرح مطالب در جاى خود و نتيجه گيرى پايانى سخن نيز در جاى خود باشد.
اگر عبادتى انجام مى دهد، اجزا و شرايط و واجبات و مستحبات آن را هر كدام در جاى خود به جا مى آورد. اگر طبيب است و مى خواهد بيمارى را درمان كند مراحل مختلف درمان را دقيقا در نظر مى گيرد و هر دارو و درمانى را در جاى خود قرار مى دهد و اگر مى خواهد اموال زكات و بيت المال را تقسيم كند نياز افراد و گروه ها را در نظر مى گيرد و به هر كدام به اندازه نيازش مى پردازد. حتى اگر مى خواهد مجازات كند، مجازات نيز درجات و مراحلى دارد.
ادامه دارد...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج