حدیث
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:
نَومُ الصائمِ عِبادَةٌ، و صَمتُهُ تَسبيحٌ، و دُعاؤهُ مُستجابٌ، و عَمَلُهُ مُضاعَفٌ. إنّ للصائمِ عِندَ إفطارِهِ دَعوَةً لا تُرَدُّ.
خوابِ روزه دار عبادت است، و خاموشى او تسبيح ،و دعايش پذيرفته ،و عملش دو چندان، براستى كه براى روزه دار به هنگام افطار ،دعايى است كه در درگاه خدا ردّ نمى شود.
منبع:
میزان الحکمه، ج ۶، ح ۱۱۰۹۱
#حدیث
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
چند #حدیث درباره غیبت
🔸 پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
تَركُ الغیبَةِ اَحَبُّ اِلیَ اللهِ عزَّوجلَّ مِن عَشَرَةِ آلافِ رَكعةٍ تَطَوُّعاً!
ترک #غیبت، در نزد خدای متعال از ده هزار ركعت نماز مستحبّی محبوبتر است! (مستدرك، ج ٩، ص ١١٧)
🔸 امام زینالعابدین علیهالسلام:
اِیّاكَ وَالغیبةَ فَإنَّها اِدامُ كِلابِ النّار.
برحذر باش از غیبت كردن كه غیبت خوراك سگهای جهنم است. (بحار، ج ٧٨، ١٦١)
🔸 مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
السّامعُ لِلغیبَةِ كَالمُغتابِ.
شنونده غیبت همانند غیبتكننده است. (میزانالحكمة، ج ٧، ص ٣٥٢)
🔸 پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
مَنِ اغتابَ مُسلماً فی شهرِ رمضان لَم یُوجَرْ علی صِیامِه.
کسی که در #ماه_مبارک_رمضان غیبت مسلمانی کند روزه او پاداشی نخواهد داشت. (مستدرک، ج ٩، ص ١٢٢)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃
#سوره_انعام ــ #آیه ۷۴
۞ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً ۖ إِنِّيٓ أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
و [یاد كنید] هنگامی كه ابراهیم به پدرش آزر [شخصی كه بنابر روایات اهلبیت «علیهم السّلام»، پدر خوانده یا عمویش بود] گفت: آیا بتهایی را به عنوان معبود خود انتخاب میكنی؟ قطعاً من تو و قومت تو را در گمراهی آشكار میبینم.
🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃
#تفسیر_قرآن
#سوره_انعام_آیه_هفتاد_چهار
🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃
#تفسیر:(آيه ٧٤) :
♦️از آنجا كه اين سوره جنبۀ مبارزۀ با شرک و بتپرستى دارد، در اينجا به گوشهاى از سرگذشت #ابراهيم، قهرمان #بتشكن اشاره كرده، مىگويد: ابراهيم پدر (عموى) خود را مورد سرزنش قرار داد و به او چنين «گفت: آيا اين بتهاى بىارزش و موجودات بىجان را خدايان خود انتخاب كردهاى» ؟ ! (وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً) .
♦️«بدون شکّ من، تو و جمعيّت پيروان و هم مسلكان تو را در گمراهى آشكارى مىبينم» (إِنِّي أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ) . چه گمراهى از اين آشكارتر كه انسان مخلوق خود را معبود خود قرار دهد، و موجود بىجان و بىشعورى را پناهگاه خود بپندارد و حلّ مشكلات خود را از آنها بخواهد.
♦️ جمعى از مفسّران سنّى، آزر را پدر واقعى ابراهيم مىدانند، در حالى كه تمام مفسّران و دانشمندان شيعه معتقدند آزر پدر ابراهيم نبود، بعضى او را پدر، مادر و بسيارى او را عموى ابراهيم دانستهاند.
🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_انعام_آیه_هفتاد_چهار
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت282
بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ.
امام علیه السلام فرمود : ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد (كه مانع تأثير آن است).
شرح و تفسير
حجاب معرفت
امام علیه السلام در اين گفتار كوتاه و حكيمانه، به يكى از حجاب هاى معرفت و علم و حكمت و تربيت اشاره كرده مى فرمايد: «ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد»؛ (بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ). «غِرَّة» به معناى غفلت و بى خبرى و كم تجربگى است. مى دانيم، در جهانى كه زندگى مى كنيم هم واعظان بسيارند و هم موعظه ها؛ تاريخ پيشينيان، واعظ بسيار گويايى است، حوادثى كه در طول تاريخ رخ مى دهد و دگرگونى قدرتها، سرنگونى دولت ها و از كار افتادن قهرمانان و فقر گروهى از ثروتمندان، هركدام واعظى هستند، حتى مردگان كه همه روزه مى بينيم بر دوش بستگان و عزيزانشان به سوى ديار خاموشان برده مى شوند ـ به فرموده اميرمؤمنان على علیه السلام ـ بهترين واعظانند.
كاخهاى ويران شده شاهان مقتدر و قصرهاى آباد آنها همه در حال وعظند؛ دندانه هرقصرى پندى دهدت نونو پند سر دندانه بشنو ز بن دندان در كلام امام موسى بن جعفر علیه السلام خطاب به هارون ـ كه درخواست موعظه كرده بود ـ آمده است: «هرچيزى را كه در گرد خود مى بينى همه داراى موعظه است»؛ (مَا مِنْ شَيْءٍ تَرَاهُ عَيْنُکَ إِلاَّ وَفِيهِ مَوْعِظَةٌ).
اضافه بر همه اينها، خيل انبيا و اوليا و معصومان : همگى واعظان بزرگى بودند كه در طول تاريخ به وعظ و اندرز انسانها پرداختند و امروز بسيارى از مواعظ آنها در اختيار ماست.
با اين حال چرا اين موعظه هاى بسيار قوى در دلهاى گروهى تأثير نمى گذارد؟ قطعاً دليلى دارد؛
امام علیه السلام در اين بيان كوتاه به يكى از مهمترين آنها اشاره مى كند و مى فرمايد: «حجاب غفلت، جلوى تأثير اندرزها را مى گيرد».
اين غفلت ممكن است هنگام شنيدن مواعظ باشد كه انسان گوش دل به واعظ نمى سپارد و در فكر مال و منال و شهوت خويش است و يا اينكه همچون هارون موقتاً با شنيدن موعظه مردى الهى بيدار مى شود؛ اما بهزودى حجاب غفلت بر دل او مىافتد و موعظه را به فراموشى مى سپارد.
بسيارند كسانى كه در يك مجلس فاتحه كه براى دوست و يا يكى از بستگان نزديكشان برپا شده در فكر فرو مى روند و لحظاتى بيدار مى شوند، مخصوصاً اگر واعظ آگاهى در آنجا سخنرانى كند، اما هنگامى كه از آن مجلس پا بيرون گذاشتند همه چيز فراموش مى شود و به حال اول بازمى گردند. سرچشمه اين غفلت ممكن است هوا و هوس هاى نفسانى و شهوت و زرق و برق دنيا و يا وسوسه هاى شيطانى جن و انس باشد
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
📖 متن 🤲 دعای مجیر
☀️ بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم ☀️
ا1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَااللَّهُتَعَالَيتَيَارَحمَانُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَارَحِيمُتَعَالَيتَيَاكَرِيمُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامَلِكُتَعَالَيتَيَامَالِكُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا4️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاقُدُّوسُتَعَالَيتَيَاسَلاَمُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا5️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامُؤمِنُتَعَالَيتَيَامُهَيمِنُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا6️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاعَزِيزُتَعَالَيتَيَاجَبَّارُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا7️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامُتَكَبِّرُتَعَالَيتَيَامُتَجَبِّرُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا8️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاخَالِقُتَعَالَيتَيَابَارِئُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا9️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامُصَوِّرُتَعَالَيتَيَامُقَدِّرُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا0⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاهَادِيتَعَالَيتَيَابَاقِيأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا1️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاوَهَّابُتَعَالَيتَيَاتَوَّابُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا2️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَافَتَّاحُتَعَالَيتَيَامُرتَاحُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا3️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاسَيِّدِيتَعَالَيتَيَامَولاَيَأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا4️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاقَرِيبُتَعَالَيتَيَارَقِيبُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا5️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامُبدِئُتَعَالَيتَيَامُعِيدُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا6️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاحَمِيدُتَعَالَيتَيَامَجِيدُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا7️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاقَدِيمُتَعَالَيتَيَاعَظِيمُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا8️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاغَفُورُتَعَالَيتَيَاشَكُورُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا9️⃣1️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاشَاهِدُتَعَالَيتَيَاشَهِيدُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا0⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاحَنَّانُتَعَالَيتَيَامَنَّانُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا1️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَابَاعِثُتَعَالَيتَيَاوَارِثُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا2️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامُحيِيتَعَالَيتَيَامُمِيتُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا3️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاشَفِيقُتَعَالَيتَيَارَفِيقُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا4️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاأَنِيسُتَعَالَيتَيَامُونِسُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا5️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاجَلِيلُتَعَالَيتَيَاجَمِيلُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا6️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاخَبِيرُتَعَالَيتَيَابَصِيرُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا7️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاحَفِيُّتَعَالَيتَيَامَلِيُّأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا8️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامَعبُودُتَعَالَيتَيَامَوجُودُأَجِرنَامِنَنَّارِيَامُجِير
ا9️⃣2️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاغَفَّارُتَعَالَيتَيَاقَهَّارُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا0⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَامَذكُورُتَعَالَيتَيَامَشكُورُأَجِرنَامِنَنَّارِيَامُجِير
ا1️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاجَوَادُتَعَالَيتَيَامَعَاذُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا2️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاجَمَالُتَعَالَيتَيَاجَلاَلُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا3️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاسَابِقُتَعَالَيتَيَارَازِقُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا4️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاصَادِقُتَعَالَيتَيَافَالِقُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا5️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاسَمِيعُتَعَالَيتَيَاسَرِيعُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا6️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَارَفِيعُتَعَالَيتَيَابَدِيعُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا7️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَافَعَّالُتَعَالَيتَيَامُتَعَالُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا8️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاقَاضِيتَعَالَيتَيَارَاضِيأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا9️⃣3️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاقَاهِرُتَعَالَيتَيَاطَاهِرُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا0⃣4️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاعَالِمُتَعَالَيتَيَاحَاكِمُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا1️⃣4️⃣🔰
سُبحَانَكَيَادَائِمُتَعَالَيتَيَاقَائِمُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا2️⃣4️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاعَاصِمُتَعَالَيتَيَاقَاسِمُأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا3️⃣4️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاغَنِيُّتَعَالَيتَيَامُغنِيأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
ا4️⃣4️⃣🔰
سُبحَانَكَيَاوَفِيُّتَعَالَيتَيَاقَوِيُّأَجِرنَامِنَالنَّارِيَامُجِير
دعایمجیر۩سماواتی.mp3
10.86M
🤲 دعای مجیر
#دعای_مجیر
🎙 با نوای حاج مهدی سماواتی
doa-mojir.pdf
2.64M
📃 متن و ترجمه دعای مجیر
👈 سفارش شده برای شبهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🌹 #دعای_مجیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨☁️ کوتاه و شنیدنی ☁️✨
🔳 پنج دسته که غذای عقرب در جهنم هستند
🎙آیت الله#مجتهدی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف )
🔵 جزء دهم
🌕 اذان حضرت مهدی ارواحنافداه
#امام_زمان
#آیات_مهدوی
#رمضان_مهدوی
اللهم ليّن قلبي لولي أمرك
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#مهدویت_در_قرآن
🔴 بعضی آیات مهدویت در جزء دهم
1️⃣ توبه : 3 👈🏻 دعوت امام مهدی (عج) به قبول امامت خویش
2️⃣ توبه :16 👈🏻 ابتلائات قبل از ظهور
3️⃣ توبه : 32و33 👈🏻 ناکامی دشمنان در جلوگیری از تحقق ظهور و جهانی شدن اسلام، پیروزی بر ادیان
4️⃣ توبه : 34 👈🏻 ممنوعيت ثروتاندوزی در دوران ظهور
5️⃣ توبه : 36 👈🏻 از بین رفتن شرک در عصر ظهور، امامان 12 نفر هستند
6️⃣ توبه : 52 👈🏻 عذاب دشمنان خدا به دست یاران امام مهدی (عج)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🔶 تملق و چاپلوسی
🔸کلمه چاپلوسی رو احتمالا شنیده باشین، اما میدونستین این کار یکی از گناههای مهم زبانه؟
#چهل_گناه_زبان (۷)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🔶 سرزنش کردن
🔸شده تا حالا کسی رو بابت کاری یا حرفی سرزنش کنین؟ میدونستین که این کار در دسته گناههای زبان قرار میگیره؟
#چهل_گناه_زبان (۸)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
✍ شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
🔰پیامهای دعا
1- درخواست پاکی از پلیدیهای ظاهری و باطنی
2- صبر بر مقدرات الهی
3- توفیق تقوا و مصاحبت با خوبان
4- اجابت دعاها
🔰پیام منتخب
✍️از سالكی پرسيدند: تقوا چگونه است؟ گفت: هرگاه در زمينی وارد شدی كه در آن خار وجود دارد، چه میكنی؟ گفتند: دامن برمیگيریم و خويشتن را مواظبت مینمايیم تا خار و خاشاک به ما نچسبد. گفت: در دنيا نيز چنين كنید، كه تقوا اين گونه است.
📚قمی، شيخ عباس، سفينة البحار، ج ۲، ص ۶۷۸
👌از امام صادق(ع) دربارۀ تفسیر تقوا سؤال شد، حضرت فرمود: «أنْ لايَفْقِدَكَ اللَّهُ حَيْثُ أمَرَكَ وَ لايَرَاكَ حَيْثُ نَهَاك؛
✅ تقوا آن است که خداوند تو در جایی که امر فرموده، غایب نبیند و در جایی که نهی فرموده، حاضر نبیند.
📚محمدی ریشهری، محمد، میزان الحکمه، باب تقوا
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
💠اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتُّقی وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.
💠خدایا، مرا در این ماه از آلودگی ها و ناپاکی ها پاکیزه ام کن و بر شدنی های مورد تقدیرت شکیبایم گردان و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای روشنی چشم مستمندان.
🔰#آیت_الله_مجتهدی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
ده درس از جزء سیزدهم قرآن کریم
1⃣ مهمترین ویژگی حکمرانان از زبان حضرت یوسف: امانتدار، متخصص
از آن خزانه حکمت بدو سپرد خدای
که هست در سنن شرع و دین حفیظ و علیم
بزیر هر سخن او هزار گونه نکت
بزیر هر نعم او هزار گونه نعیم (جمال الدین عبدالرزاق)
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ (یوسف ۵۵)
2⃣ هیچ گاه از رحمت خدا ناامید نشوید.
دورِ گردون گر دو روزی بر مرادِ ما نرفت
دائماً یکسان نباشد حالِ دوران غم مخور
هان مَشو نومید چون واقِف نِهای از سِرِّ غیب
باشد اندر پرده بازیهایِ پنهان غم مخور (حافظ)
وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ (یوسف ۸۷)
3⃣ عفو و گذشت را باید از پیامبر خدا حضرت یوسف بیاموزیم، با سختی های ۴۰ ساله باز هم برادران را بخشید
نه یوسف که چندان بلا دید و بند
چو حکمش روان گشت و قدرش بلند
گنه عفو کرد آل یعقوب را؟
که معنی بود صورت خوب را
به کردار بدشان مقید نکرد
بضاعات مزجاتشان رد نکرد (سعدی)
قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (یوسف ۹۲)
4⃣ يوسف به قدرتش مغرور نشد و همه علم و قدرت را از خدا می دید
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ، ﺗﻮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻱ ﻭ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺁﻣﻮﺧﺘﻲ. ﺍﻱ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﻧﺪﻩ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ، ﺗﻮ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭ ﻣﻨﻲ، جانم را ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ بگیر ﻛﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ تو ﺑﺎﺷﻢ، ﻭ ﺑﻪ بندگان صالحت ﻣُﻠﺤﻘﻢ ﻛﻦ.
رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ (یوسف ۱۰۱)
5⃣ اکثر ما مومنین ایمانمان همراه با شرک است. (قدرت، ثروت، شهرت و صاحبان آنها را شریک خدا قرار می دهیم)
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ (یوسف ۱۰۶)
6⃣ انسان های خردمند از تاریخ پیشینیان عبرت می گیرند.
تو رفتی و گیتی بماند دراز
کسی آشکارا نداند ز راز
جهان سر به سر عبرت و حکمتست
چرا زو همه بهر من غفلتست (فردوسی)
لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ (یوسف ۱۱۱)
7⃣ برخی از ویژگی های خردمندان:
نقض پیمان نمی کنند.
ارتباطات خوب انسان ها را نقض نمی کنند.
قیامت باور هستند.
اهل انفاق و دستگیری از فقرا هستند.
جواب بدی را با خوبی می دهند.
و...
آیات ۱۹ تا ۲۲ سوره رعد
8⃣ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻬﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﻨﺪ، و ارتباطات انسانی را قطع می کنند، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻟﻌﻨﺖ خدا ﻭ ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭی ﺑﺮﺍیشان ﺍﺳﺖ.
وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّار (رعد ۲۵)
9⃣ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎشید، ﺩﻝ ﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ.
غیر حقّ را از دل خود دور کن
باطن از ذکر خدا معمور کن (عطار نیشابوری)
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد ۲۸)
🔟 شیطان ما را مجبور به پیروی نمی کند، بلکه این ما هستیم که دنبال او می دویم، پس باید خودمان را سرزنش کنیم.
یکی مال مردم به تلبیس خورد
چو برخاست لعنت بر ابلیس کرد
چنین گفتش ابلیس اندر رهی
که هرگز ندیدم چنین ابلهی
تو را با من است ای فلان، آشتی
به جنگم چرا گردن افراشتی؟(سعدی)
وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم (ابراهیم ۲۲)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء سیزدهم قرآن کریم💠
❇️فراز اول:اکثر ایمانها، آلوده به شرک است:
🔸وَ مَا یُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ(106- یوسف علیه السلام)
🔹 اکثر آنها كه ایمان مىآورند، ایمانشان آمیخته با شرك است و مشرک هستند.
🔹مراد از این شرک آن شرک آشکار بت پرستان نیست؛ زیرا هیچ مومنی اهل پرستش بت نیست و بر آن سجده نمی کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است(1) که امام هادی علیه السلام در توصیف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِی النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِی اللَّیْلَةِ الْمُظْلِمَة(2)؛ نفوذ شرك در ضمیر مردم، پنهانتر از آنست كه مورچه سیاهى در شب تیره و تار بر روى گلیم سیاهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از این شركی كه پنهانتر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثری غیر از خداوند متعال عقیده پیدا کند و او را شریک خدا قرار دهد.(3) امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَیْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ(4)؛ شرک در این آیه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت.(5)
دو روایت مهم در توضیح این مطلب:
1⃣امام باقر علیه السلام فرمود: گناهانی که مومنین مرتکب می شوند همان شرک طاعت است زیرا با آن کارها، در حقیقت شیطان را اطاعت کرده اند پس در زمینه اطاعت، برای خدا شریک قائل شده اند.(6) در نتیجه می توان گفت که هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد. و این حکم به شرک در صورتیست که فرد متوجه نباشد که کار او تبعیت از شیطان است(7)؛ زیرا اگر این اطاعت را با آگاهی و از روی عمد انجام دهد کار او از مرحله شرک گذشته و به کفر می رسد.(8)
شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثری غیر از خداوند متعال عقیده پیدا کند و او را شریک خدا قرار دهد.(3) امام صادق علیه السلام در توضیح این یه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَیْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ(4)؛ شرک در این یه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت
2⃣مالک بن عطیه می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم منظور از شرک اکثریت مومنین که در آیه آمده است چیست؟ امام فرمودند: مقصود مثل این حرفهایی است که گاهی انسان می گوید «اگر فلانى نبود من نابود می شدم»، «اگر فلان كس نبود من به فلان ناراحتى مبتلا مىشدم»، «اگر فلانى نبود خاندان من، اهل و عیالم از بین می رفتند». او با این اندیشه اشخاص را موثر در زندگى خود مىبیند و براى خدا در رازقیت و در تاثیر شریك قرار می دهد. عرض كردم: این چنین بگوید چطور؟ «اگر خداوند به وسیله فلانى بر من لطف و منت نمی گذاشت من نابود مىشدم» آیا باز هم اشكالى دارد؟ حضرت فرمود: اگر این گونه بگوید مانعى ندارد.(9) چون در این بینش خداوند متعال را مؤثر، مسبب، وسیله ساز و دیگرى را وسیله می داند.
❇️فراز دوم:تغییر سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست:
🔸إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرُِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ یُغَیرُِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(11- رعد)
🔹 خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمىدهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند.
🔹این جمله یك قانون كلى و عمومى را بیان مىكند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرین و نیز هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایههاى اساسى جهان بینى و جامعهشناسى در اسلام است به ما مىگوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمی گردد. شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مىسازد.
💠به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامههاى اجتماعى اسلام را بیان مىكند به ما مىگوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مىگیرد.(10)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
❇️فراز سوم:ویژگی های حق گرایان از نظر قرآن:
🔸الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ(20)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَُّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً وَ یَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد)
🔹کسانی اند كه به پیمان الهى وفا مىكنند و عهد را نمىشكنند و به پیوندهایى كه پروردگار بدان امر فرموده پا برجا بوده و از خداى خویش مىترسند و نگران بدى حساب هستند و نیز صبر مىكنند تا جلب رضایت پروردگار خویش نمایند. نماز را برپا داشته و از آنچه به آنها روزى شده، پنهان و آشكار انفاق مىكنند و به وسیله كارهاى پسندیده، اعمال زشت خود را از بین مىبرند. ایشان کسانی اند که در جهان آخرت، عاقبت خوبى در انتظارشان است.
✅امام باقر علیه السلام فرمود: گناهانی که مومنین مرتکب می شوند همان شرک طاعت است زیرا با آن کارها، در حقیقت شیطان را اطاعت کرده اند پس در زمینه اطاعت، برای خدا شریک قائل شده اند
💠در این آیات به چند ویژگی مهم و برجسته کسانی که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنین توصیف می کند:
1⃣به عهد الهى وفا مىكنند و آن عهد را نمىشكنند.(11) این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد.(12)
2⃣پیوندهایى را كه خداوند امر به حف0آن كرده برقرار مىدارند. که چون مطلق است دلالت مىكند بر هر ارتباط و پیوندی كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترین مصادیق آن صله رحم است.(13)
3⃣و4⃣نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مىترسند.
🔹فرق بین خشیت و خوف: خشیت تاثر در محدوده قلب است ولی خوف واکنش عملی برای خلاص شدن است هر چند كه در دل متاثر نگشته و دچار هراس نشده باشد.(14)
5⃣در برابر تمام مشكلاتى كه در مسیر اطاعت، ترك گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت می ورزند.
6⃣نماز را بر پا مىدارند.
7⃣از آنچه به آنان روزى دادهایم در پنهان و آشكار انفاق مىكنند.
8⃣بوسیله حسنات، سیئات را از میان مىبرند. به این معنى كه وقتی گناهی از آنها سر بزند، تنها به ندامت و استغفار، قناعت نمىكنند، بلكه عملا با انجام کار خیر و عمل به وظایف فوت شده در مقام جبران بر مىآیند. این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نمیكنند(15)، بلكه سعى دارند با انجام نیكى در حق کسی که به آنها بدی کرده است او را وادار به تجدید نظر كنند.(16)
❇️فراز چهارم:آدرس مهمی که همه به دنبال آنند:
🔸الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوبُ(28- رعد)
🔹کسانی اند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مىگیرد. آگاه باشید! که دلها فقط به یاد خدا آرام مىگیرد.
🔹آیه در وصف کسانی است که در آیه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» نامید یعنی کسی که به سوی خدا بازگردد و رو به او کند.
🔹آرامش و آسایش دو عنوان جدای از هم هستند که در بین انسانهای بیگانه با فرهنگ قرآن این دو به یک معنا و یا به جای هم گرفته می شوند. آسایش مفهومی مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است.
🔹گمشده بشر هر روز آرامش است و خود به تجربه فهمیده که وسایل آسایش برای او آرامش نمی آورد. بسیارند کسانی که مجهزترین زندگی و امکانات رفاهی روز دنیا را دارند؛ اما دریغ از ذره ای آرامش و راحتی جان؛ در عوض کم نیستند کسانی که با حداقل امکانات روزگار سپری می کنند و شور و نشاط و صفا و صمیمیت و از همه مهتر آرامش خاطر سراسر زندگی بیرون و وجود درونشان را لبریز کرده است.
🔹راز این داستان کجاست؟ کلید حل این معما به دست کیست؟ قرآن کریم به این سوال مهم و بسیار کاربردی انسان پاسخ می دهد که هر کس به خدا رو کرد و به او ایمان آورد و برنامه او را در زندگی خود پیاده کرد یقین بداند که به آرامش واقعی خواهد رسید؛ آرامشی که محال است آن را بتوان در غیر این آدرس پیدا کرد.
📚پی نوشت ها:
۱)المیزان ج11 ص 276
۲)تحف العقول ص 487
۳)ر.ک به لسان العرب، ج10 ص450
۴)الكافی ج2 ص 397
۶)بحار الأنوار ج9 ص214
۷)الکافی ج۲صفحه۳۹۷
۸)الوافی ج4 ص 193
۹)بحارالأنوار ج68 ص150
۱۰)ر.ک به نمونه ج10 ص145
۱۱)المیزان ج11 ص342
۱۲)ر.ک به نمونه ج10 ص184
۱۳)المیزان ج11 ص343
۱۴)ر. ک به همان
۱۵)آیه35 سوره فصلت
۱۶)ر.ک به نمونه ج10 ص191
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
13.mp3
5.86M
🌺 #تندخوانی ساده
🌺 #جزء_13
🌺 توسط استاد #حجت_الاسلام_قاسمیان
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_5776112559304215566.mp3
33.02M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_13
🌺 توسط استاد #احمد_دباغ
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج