❇️فراز سوم:پاسخ خدا به کسی که دنیا می خواهد و کسی که به دنبال آخرت است:
🔸كلاًُّ نُّمِدُّ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كاَنَ عَطَاءُ رَبِّكَ محَْظُورًا(20- اسراء)
🔹ما به هر دو گروه از لطف پروردگارت عطا مىكنیم زیرا هیچ كس از بخشش پروردگارت محروم نیست.
🔹بر اساس این آیه خداوند به هر دو گروه کمک می کند منتهی روش کار در اجابت آنها متفاوت است.
🔹درباره کسی که فقط دنیا می خواهد می فرماید: كسانى كه تنها هدفشان همین زندگى زودگذر دنیاى مادى باشد، ما آن مقدار را كه بخواهیم و به هر كس که صلاح بدانیم در همین زندگى زودگذر مىدهیم؛ سپس جهنم را براى او قرار خواهیم داد كه در آتش آن مىسوزد در حالى كه مورد سرزنش و دورى از رحمت خدا است.(5)
🔹دو قید در خصوص این گروه وجود دارد که قابل توجه است: «مَا نَشَاء»؛ آن مقداری که ما می خواهیم؛ نه آن مقداری که او می خواهد و «لِمَن نُّرِید»؛ آنهایی که ما می خواهیم؛ نه هر کس که می خواهد. بنابراین همه دنیاپرستان به خواستشان نخواهند رسید و آنها هم که می رسند تنها به مقداری از آن دست پیدا خواهند کرد و بعد از آن هم که جهنم در انتظار آنهاست.
🔹و درباره کسی که در پی امنیت و رفاه در آخرت است می فرماید: كسى كه آخرت را طلب کند و سعى و كوشش خود را در این راه به كار بندد، در حالى كه به این راه و هدفش ایمان داشته باشد، این سعى و تلاش او مورد قبول الهى خواهد بود.(6) بنابر این کسی که با ایمان قلبی و تلاش عملی در پی کسب سعادت اخروی باشد خداوند متعال از این تلاش او قدردانی کرده و بهشت را نصیبش می کند.(7)
❇️فراز چهارم:چه کسانی برادران شیطانند؟
🔸وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(26)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(27- اسراء)
🔹هیچگونه اسراف و ریخت و پاشی مكن. بىتردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیاطیناند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است.
🔹«تبذیر» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مىآید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مىكند که معادل آن در فارسى «ریختوپاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.(8)
🔹در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مىكنند و در غیر محلش، صرف مىنمایند.
🔹تعبیر به «اخوان؛ برادران» یا برای آن است كه اعمالشان همردیف و هماهنگ اعمال شیاطین است؛ همچون برادرانى كه یكسان عمل مىكنند و یا به دلیل آن است كه در دوزخ همنشین شیطان اند.(9)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
❇️فراز پنجم:چرا برخی نمی توانند گناه را ترک کنند؟
🔸قَالَ أَ رَءَیْتَكَ هَاذَا الَّذِى كَرَّمْتَ عَلىََّ لَئنِْ أَخَّرْتَنِ إِلىَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلًا(62- اسراء)
🔹شیطان گفت: اگر تا روز قیامت به من مهلت دهی تمام فرزندان این کسی که بر من مقدم داشتی را افسار می زنم؛ مگر عده کمی.
🔹اصل كلمه «احتناک» از «حنك» است. وقتى گفته مىشود:«حنك الدابة بحبلها» معنایش این است كه ریسمانى به گردن حیوان بست و او را كشید. خود «احتناك» هم به معناى افسار كردن است.(10)
🔹شیطان ابتدا وسوسه کرده و به گناه دعوت می کند. پس از آنکه فرد اولین قدم را برداشت و خود را به آن آلود، وسوسه های بعدی سریعتر و راحتتر در او اثر می کند. هر چه انجام گناه ساده تر و سریعتر شود نشان از آن دارد که شیطان بهتر و بیشتر بر او تسلط یافته و به تعبیری بهتر سوار شده و افسار نفس را به دست گرفته است. از این به بعد او می برد هر جا که خاطرخواه اوست و این افسار به دهان یا گردن هم می رود هر جا که او می کشد. چنین کسی به عیان مشاهده می کند که تلاشهای سطحی او برای ترک گناه سودی ندارد و با کوچکترین حرکتی که شیطان به افسار می دهد او با سرعت به سمت گناه رفته و آن را مرتکب می شود.
🔹چاره رهایی از این اسارت، توبه ای حقیقی و تلاش جدی در سایه توکل به خدا و توسل به اولیای اوست.
❇️فراز ششم:قرآن با دو تاثیر متضاد:
🔸وَ نُنزَِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَ لَا یَزِیدُ الظَّلِمِینَ إِلَّا خَسَارًا(82- اسراء)
🔹ما قرآن را نازل مىكنیم كه مایه شفاء و رحمت مؤمنان است؛ ولى ستمگران، جز خسران و زیان بیشتر، چیزى بر آنها نمىافزاید.
🔹از اینجا روشن می شود كه انسان، همانطور كه سلامتى و بیماری جسمى دارد، سلامتى و بیمارى روحى هم دارد و همانطور كه اختلال در نظام جسمى او باعث مىشود كه دچار مرضهایى جسمى گردد، اختلال در نظام روحی او نیز باعث مىشود به انواع بیماریهاى روحى مبتلا شود(11) و همانطور كه براى مرضهاى جسمیش دارویی وجود دارد، براى مرضهاى روحیش نیز دارویی هست.(12)
🔹اگر قرآن را شفا نامیده با اینكه شفا باید حتما مسبوق به مرضى باشد، خود این معنا را می رساند كه دلهاى بشر حالاتى دارد كه اگر قرآن را با آن مقایسه كنیم خواهیم دید كه همان نسبتى را دارد كه یك داروى معالج با مرض دارد
🔹قرآن کریم همان نسخه شفابخش است که داروی تمام مرضهای روحی را ارئه می کند؛ البته این نسخه، برای مومنین که به آن ایمان دارند و پذیرای آن هستند نافع است و شفادهنده ولی برای غیر مومنین که آن را باور ندارند و پذیرای آن نیستند نه تنها شفادهنده نیست؛ بلکه بر درد و آلام درونی آنها می افزاید. باید توجه داشت که علت این افزایش درد، قرآن نیست بلکه آن مرض درونی آنهاست که چون دارو را نمی پذیرد واکنش های دردآور بیشتری از خود نشان می دهد.
📚پی نوشت ها:
(1) المیزان ج13 ص41
(2) ر.ک به المیزان ج13 ص42
(3) ر.ک به نمونه ج12 ص27
(4) آیه 96 سوره اعراف
(5) آیه 18 سوره اسراء
(6) آیه 19 سوره اسراء
(7) ر.ک به نمونه ج12 ص63-65
(8) نمونه ج12 ص86
(9) همان ص88
(10) المیزان ج13 ص145
(11) در آیات و روایات معمولا با تعبیر «مرض قلب» از این بیماریها یاد شده است. مانند: آیات60 سوره احزاب و 31 سوره مدثر
(12) المیزان ج13 ص182-183
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌹🌸💐🌺🌻🌷🌺🌿☘🍀🌾🍃
#در_محضر_شهدا
یاد و خاطره شهید امروز یکی دیگر از شهدای عملیات رمضان استان زنجان شهید زین العابدین احمدی گرامی باد
💐🌸🌺🌻🌼🌷🌿☘🍀🌾🍃🍂
شهید زین العابدین احمدی در سال ۱۳۴۰ در خانوادهای مومن در شهر زنجان دیده به جهان فانی گشود. همرزمان وی از او به عنوان سرباز رشید و دلاور اسلام یاد میکنند. او تحصیلات خود را در همان شهر خودش تا پایه متوسطه ادامه داد. دوران تحصیل او با تظاهرات مردمی بر علیه رژیم شاهنشاهی مصادف بود. او همواره انزجار خود را از برنامههای غلط و استعمارپسند رژیم شاه اعلام میکرد.
در تاریخ ۱۳۶۰/۰۳/۱۹ به خدمت مقدس سربازی اعزام و بلافاصله به مرکز آموزش نزاجا اعزام شد و مدت ۱۲ هفته در رسته پیاده آموزش دید. پس از اختصاص به لشکر ۲۱ حمزه به منطقه عاشقان کفن پوش ایران در منطقه جنوب کشور اعزام شد.
در کمال دلاوری و شجاعت همراه سایر همرزمان خود به نبرد با دشمن تا بن دندان مسلح بعثی پرداخت تا در تاریخ ۱۳۶۱/۰۴/۲۸ مورد هدف تیرهای ظلم و ستم دشمن قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
مزار مطهر این شهید بزرگوار هماکنون در گلزار شهدای زنجان مامنی آرام برای دلسوختگان است.
مادر ایشان شهیده طاهره طاهری نیز از جمله شهدای ۱۳۶۶مکه مکرمه است
#شهدای_عملیات_رمضان
🌷🌻🌺🌳🌴🌾🌿☘🍀
#گنگره_3535_شهید_استان_زنجان
🍃🌺🍀🌹🌷🌱💐🌸☘️🌿
سلام و صلوات هدیه به امام و شهدا
💐شادی روح پرفتوح شهید #صلوات و قرائت فاتحه💐
💐الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین💐
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
سبک زندگی امام حسن مجتبی (ع)_۰۹۵۵۴۶.aac
15.57M
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات
مسابقه از فایل مورد سخنرانی مورد نظر به زودی سوالات بارگزاری خواهد شد
#حدیث
✅ دعای مستجاب وقت افطار
حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام از پدران بزرگوارشان از لسان مبارک امام مجتبی صلواتاللهعلیه روایت فرمودند:
🌿 «هر شخص روزهداری هنگام افطار، یک دعای مستجاب دارد؛ پس قبل از اوّلین لقمهی افطارت بگو:
"بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحِيمِ يَا وَاسِعَ المَغفِرَة اِغفِر لِي"
(ای خدایی که آمرزش و مغفرتت وسیع و گسترده است، مرا ببخش.)
پس هر کس این ذکر را وقت افطارش بگوید، (گناهانش) بخشیده میشود.»
📚 اقبال الاعمال، ج۱، ص۱۱۶
بحار الانوار، ج۹۵، ص۱۴
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
✅روزه دار واقعی کیست؟!
✍ امام صادق(ع): روزه، تنها دست كشيدن از طعام نيست، بلکه شرایطی دارد كه با رعايت آنها، روزه کامل می گردد. یعنی هنگامى كه روزه گرفتید
🔹زبان خود را نگه داريد.
🔸ديدگانتان را از ناروا بپوشانید،
🔹با يكديگر نزاع نكنيد.
🔸حسد نورزید.
🔹غيبت نكنيد.
🔸با هم بحث و جدل نکنید.
🔹به زیردستان خود دشنام و ناسزا مگویيد،
🔸و روزه هر روزتان با روز دیگر فرق داشته باشد.
📚کافی، ج۴، ص۸۷
#ماه_مبارک_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌺 امام حسن مجتبی علیه السلام:
خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه ای برای آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش برای خشنودی او از یکدیگر پیشی گیرند.
📚 تحف العقول، ص۲۳۶
🌤➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍁🍂🍁🍂🌹🍁🍂🍁🍂
🍁سوره البقرة ــ آیه ۱۳۹
قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ
بگو: آيا دربارهء خدا با ما مجادله مىكنيد؟ او پروردگار ما و شماست. اعمال ما از آنِ ما و اعمال شما از آنِ شماست و ما او را به پاكدلى مىپرستيم.
🍁🍂🍁🍂🌹🍁🍂🍁🍂
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_صد_سی_نه
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍁🍂🍁🍂🌹🍁🍂🍁🍂
🍁(آيه ١٣٩) -و از آنجا كه يهود و غير آنها گاه با مسلمانان به محاجّه و گفتگو بر مىخاستند و مىگفتند: تمام پيامبران از ميان جمعيّت ما برخاسته، و دين ما قديمىترين اديان و كتاب ما كُهَنترين كتب آسمانى است، اگر محمّد نيز پيامبر بود بايد از ميان ما مبعوث شده باشد! قرآن خطّ بطلان به روى همۀ اين پندارها كشيده،
🍁 نخست به پيامبر مىگويد: «به آنها بگو: آيا در بارۀ خداوند با ما گفتگو مىكنيد؟ در حالى كه او پروردگار ما و پروردگار شما است» (قُلْ أَ تُحَاجُّونَنا فِي اللّهِ وَ هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ) . اين را نيز بدانيد كه «ما در گرو اعمال خويشيم و شما هم در گرو اعمال خود» و هيچ امتيازى براى هيچ كس جز در پرتو اعمالش نمىباشد) (وَ لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ) .
🍁با اين تفاوت كه «ما با اخلاص او را پرستش مىكنيم و موحّد خالصيم» اما بسيارى از شما توحيد را به شرك آلوده كردهاند (وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ) .
🍁🍂🍁🍂🌹🍁🍂🍁🍂
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_صد_سی_نه
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
💫سوره البقرة ــ آیه ۱۴۰
أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطَ كَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
آيا مىگوييد كه ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و سبطها يهودى يا نصرانى بودند؟ بگو: آيا شما آگاه تريد يا خدا؟ ستمكارتر از كسى كه گواهى خود را از خدا پنهان مىكند كيست؟ و خداوند از كارهايى كه مىكنيد غافل نيست.
🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_صد_چهل
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
💫(آيه ١٤٠) -اين آيه به قسمت ديگرى از اين ادّعاهاى بىاساس پاسخ گفته مىفرمايد:
💫«آيا شما مىگوييد: ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط همگى يهودى يا نصرانى بودهاند») ؟ (أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطَ كانُوا هُوداً أَوْ نَصارى) . «آيا شما بهتر مىدانيد يا خدا» ؟ ! (قُلْ أَ أَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللّهُ) . خدا بهتر از همه كس مىداند كه آنها، نه يهودى بودند، و نه نصرانى. شما هم كم و بيش مىدانيد و اگر هم ندانيد باز بدون اطّلاع، چنين نسبتى را به آنها دادن تهمت است و گناه، و كتمان حقيقت «و چه كسى ستمكارتر از آن كسى است كه شهادت الهى را كه نزد او است كتمان كند» ؟ (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللّهِ) .
🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_صد_چهل
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت102
یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ یُقَرَّبُ فِیهِ إِلاَّ الْمَاحِلُ، وَلاَ یُظَرَّفُ فِیهِ إِلاَّ الْفَاجِرُ، وَلاَ یُضَعَّفُ فِیهِ إِلاَّ الْمُنْصِفُ، یَعُدُّونَ الصَّدَقَهَ فِیهِ غُرْماً، وَصِلَهَ الرَّحِمِ مَنّاً، وَالْعِبَادَهَ اسْتِطَالَهً عَلَى النَّاسِ! فَعِنْدَ ذَلِکَ یَکُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَهِ النِّسَاءِ، وَإِمَارَهِ الصِّبْیَانِ، وَتَدْبِیرِ الْخِصْیَانِ!.
یامام علیه السلام فرمود : زمانى بر مردم فرا مىرسد که تنها حیلهگرانِ سخنچین، مقرّبند وتنها فاجرانِ بدکار،ظریف ولطیف شمرده مىشوندوافرادباانصاف،ضعیف وناتوان محسوب خواهند شد. در آن زمان کمک به نیازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (که حق مسلم خویشاوندان است) منت، و عبادت (که وظیفه هر انسانى در پیشگاه خداست) وسیله برترىجویى بر مردم خواهد بود. در آن زمان حکومت به مشورت زنان وفرمانروایى کودکان و تدبیر خواجههاست.
شرح و تفسیر
پیش گویى عجیب
این کلام حکمت آمیز و پرمحتوا یکى از خبرهاى غیبى است که امام(علیه السلام) از زمان هاى آینده بیان مى کند و هشدارى است به اصحاب و یاران و پیروانش. امام(علیه السلام) زمانى را پیش بینى مى کند که سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه کار نیک و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالایق زمام حکومت را به دست مى گیرند. نخست مى فرماید: «زمانى بر مردم فرا مى رسد که تنها حیله گرانِ سخن چین، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدکار ظریف و لطیف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعیف و ناتوان محسوب خواهند شد»; (یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ یُقَرَّبُ فِیهِ إِلاَّ الْمَاحِلُ، وَلاَ یُظَرَّفُ فِیهِ إِلاَّ الْفَاجِرُ، وَلاَ یُضَعَّفُ فِیهِ إِلاَّ الْمُنْصِفُ). اشاره به این که در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احکام الهى و کتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سیرت و گنه کار و فاسد بر سر کار مى آیند و نیکان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند. در چنین شرایطى منکر معروف و معروف منکر مى گردد. تعبیر به «ماحِل» از ماده «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مکر و حیله و در اصل به معناى خشک و بى حاصل بودن زمین است. افراد حیله گر و سخن چین و مکّار را به همین سبب ماحل گفته اند. «فاجِر» اشاره به افراد بى بند و بارى است که هرچه بر زبانشان آمد مى گویند و از شوخى هاى رکیک و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخ طبعى و ظرافت و لطافت مى شمرند. «مُنْصِف» کسى است که حق مردم را به خوبى ادا مى کند; ولى در محیط زشت کاران چنین کسى را آدمى ضعیف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مى شود; ولى در نظر آنها افرادى که اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مى کنند، آدم هاى زرنگ و لایقى هستند. سپس مى افزاید: «(سه کار بسیار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان کمک به نیازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (که حق مسلم خویشاوندان است) منّت، و عبادت (که وظیفه هر انسانى در پیشگاه خداست) وسیله برترى جویى بر مردم خواهد بود»; (یَعُدُّونَ الصَّدَقَهَ فِیهِ غُرْماً، وَصِلَهَ الرَّحِمِ مَنّاً، وَالْعِبَادَهَ اسْتِطَالَهً عَلَى النَّاسِ). آرى در زمانى که ایمان و اخلاق از جامعه برچیده شود، مردم دلیلى نمى بینند که به نیازمندان کمک کنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گویند: فلان مقدار به فلان نیازمند دادیم و به همان اندازه از سرمایه ما کم شد و این خسارت است و نیز هنگامى که به دیدار بستگان خود مى روند آن را دِین شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلکه گویى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند و هنگامى که وظیفه عبادى خود را انجام مى دهند به جاى این که خضوع و تواضعشان بیشتر شود خود را از دیگران برتر و بلند مقام تر مى شمرند.
ادامه دارد...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت102
کوتاه سخن این که از اعمال به ظاهر نیک خود نتیجه هاى وارونه مى گیرند. جمله امام(علیه السلام) «یَعُدُّونَ الصَّدَقَهَ فیهِ غُرْماً» شبیه چیزى است که در قرآن مجید آمده است که درباره عرب جاهلى مى فرماید: (وَمِنَ الاْعْرابِ مَنْ یَتَّخِذُ ما یُنْفِقُ مَغْرَماً); بعضى از عرب هاى بادیه نشین (که از تعالیم اسلام دورند) آنچه را در راه خدا انفاق مى کند غرامت و خسران براى خود مى پندارد». و جمله «صِلَهُ الرَّحِمِ مِنّاً» شبیه چیزى است که در آیه ۱۷ سوره «حجرات» آمده است: «(یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لاَّ تَمُنُّوا عَلَىَّ إِسْلاَمَکُمْ بَلِ اللهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلاِْیمَانِ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ); آنها بر تو منت مى نهند که اسلام آوردند بگو اسلام آوردن خود را بر من منت ننهید خداوند بر شما منت مى نهد که شما را به سوى ایمان هدایت کرده است اگر (در ادعاى ایمان) صادق هستید». روشن است ایمان آوردن به پیامبر الهى وظیفه، بلکه برنامه سعادت و تکامل و افتخار است. این چیزى نیست که سبب منت بر پیامبر گردد. همچنین صله رحم همان گونه که اشاره کردیم وظیفه دینى و انسانى است که هر کس موفق به آن شود باید خدا را شکر گوید و مفتخر باشد نه این که وسیله منّت گردد. همچنین عبادت مکتب عالى تربیت انسان است و باید وسیله تواضع و خضوع انسان در پیشگاه خدا گردد نه این که وسیله برترى جویى بر مردم شود. آن گاه امام(علیه السلام) در ادامه این سخن به سه عامل فساد در چنین جامعه اى اشاره مى کند که سرچشمه آن اعمال نادرست است، مى فرماید: «در آن زمان حکومت به مشورت زنان و فرمانروایى کودکان و تدبیر خواجه ها خواهد بود»; (فَعِنْدَ ذَلِکَ یَکُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَهِ النِّسَاءِ، وَإِمَارَهِ الصِّبْیَانِ، وَتَدْبِیرِ الْخِصْیَانِ). بى شک، زنان در اسلام در بسیارى از حقوق با مردان برابرند، بلکه گاهى از آنان پیشى مى گیرند; ولى با توجه به ساختمان عاطفى آنها اداره بعضى از امور از توان آنها خارج است. به همین دلیل در تمام دنیا حتى در زمان ما که شعار مساوات زن و مرد در غرب همه جا را پر کرده ابتکار تمام حکومت ها و پست هاى مهم سیاسى و اقتصادى و جنگى ـ جز در موارد بسیار معدودى ـ در دست مردان است چرا که آنها آمادگى بیشترى براى این کار دارند. حال اگر حکومت با مشورت زنان باشد مشکلات غیر قابل انکارى به وجود خواهد آمد. در بعضى از نسخه ها و حتى نسخه مرحوم سیّد رضى در خصائص الائمه به جاى نساء «إماء» آمده است که اشاره به کنیزانى است که در دربار خلفا بودند و مورد علاقه شدید آنها قرار داشتند. آنها نیز از این علاقه استفاده کرده و در مسائل حکومت دخالت مى کردند و حتى افرادى که مى خواستند در امور حکومت تأثیر بگذارند گاهى از طریق آنها در خلیفه یا پادشاه نفوذ مى کردند. بعضى از روان شناسان امروز معتقدند زنان در مسائل جزیى دقیق تر از مردان اند; ولى در تصمیم هاى کلان مشکل دارند و به همین دلیل امر حکومت که نیاز به کلان نگرى دارد براى آنها مشکل است.
ادامه دارد...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت102
منظور از «اماره الصبیان» (حکومت کودکان) ممکن است مفهوم ظاهرى آن باشد که در طول تاریخ بارها کودکان کم سن و سالى به حکومت رسیده اند و امر حکومت به دست مادر یا بستگان نزدیک آنها انجام مى گرفت و یا معناى کنایى آن مراد باشد; یعنى کسانى که افکار بچه گانه دارند و دورنگر نیستند و افکار عمیق ندارند. نیز «تدبیر الخصیان» (تدبیر خواجه ها) ممکن است همان معناى ظاهرى آن مراد باشد که در بعضى از دوران هاى تاریخى وجود داشته و خلفا یا پادشاهان حرمسراى گسترده اى داشتند و مردانى را بر آنها مى گماردند که خواجه باشند تا بتوانند بر آنها اعتماد کنند. آنان با کمک همسران پرنفوذ شاهان و خلفا منویات خود را در حکومت اجرا مى کردند و کسانى که در حاشیه بودند از نفوذشان استفاده مى کردند و به این ترتیب نظام جامعه در مسیرهاى غلط و در طریق منافع اشخاص خاصى قرار مى گرفت. این احتمال نیز وجود دارد که منظور معناى کنایى آن باشد، زیرا خواجه ها به علت از دست دادن مردانگى ظاهرى خود بسیارى از صفات مردان را نیز از دست مى دادند و تدبیر آنها تدبیر ضعیفى مى شد تا آنجا که بعضى گفته اند: در میان خواجگان در طول تاریخ کمتر نابغه اى پیدا شده است. نکته ارزش هاى واقعى همه انسان ها طالب اشیاى گرانبها و مقامات عالى و شخصیت و احترامند ولى ارزش ها را چه کسى تعریف یا تعیین مى کند؟ پاسخ آنکه کسانى که زمام حکومت یا رشته فکرى مردم را در دست دارند، یعنى امرا و علما ارزش ها را تعیین مى کنند. حال اگر آنها از مسیر منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى کاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها کرده، به دنبال ارزش هاى کاذب مى روند. مثلا در دوران جاهلیت که ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعیین مى کرد هنگامى که قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتیبان هاى انسانى، تعجب کردند و گفتند: (لَوْلا نُزِّلَ هذا الْقُرْآنُ عَلى رَجُل مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظیمٌ; چرا این قرآن بر یکى از ثروتمندان با شخصیت مکه و طائف نازل نشده است یا فرعون هنگامى که موسى را در لباس چوپانى دید تعجب کرده گفت: «(فَلَوْلاَ أُلْقِىَ عَلَیْهِ أَسْوِرَهٌ مِّنْ ذَهَب); چرا موسى دستبندهاى طلا ندارد». بر این اساس مهم ترین کارى که پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود; ثروت را تحقیر کرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ)جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همین امر همه چیز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بیراهه ها به مسیرهاى واقعى هدایت فرمود.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
شرح دعاي چهاردهم صحيفه سجادیه فراز دهم تا سيزدهم
اللَّهُمَّ فَكَمَا كَرَّهْتَ إِلَيَّ أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِي مِنْ أَنْ أَظْلِمَ .
خدایا! همان طور که ستم کردن دیگران را بر من در نظرم ناخوشایند جلوه دادی، مرا از اینکه بر دیگران ستم ورزم حفظ فرما.
اللَّهُمَّ لَا أَشْكُو إِلَى أَحَدٍ سِوَاكَ ، وَ لَا أَسْتَعِينُ بِحَاكِمٍ غَيْرِكَ ، حَاشَاكَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ صِلْ دُعَائِي بِالْإِجَابَةِ ، وَ اقْرِنْ شِكَايَتِي بِالتَّغْيِيرِ .
خدایا! به کسی غیر تو شکایت نمیکنم و از هیچ حاکمی غیر تو یاری نمیخواهم، حاشا که چنین کنم؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و دعایم را به اجابت برسان و شکایتم را به تغییر وضع فعلیام مقرون ساز.
اللَّهُمَّ لَا تَفْتِنِّي بِالْقُنُوطِ مِنْ إِنْصَافِكَ ، وَ لَا تَفْتِنْهُ بِالْأَمْنِ مِنْ إِنْكَارِكَ ، فَيُصِرَّ عَلَى ظُلْمِي ، وَ يُحَاضِرَنِي بِحَقِّي ، وَ عَرِّفْهُ عَمَّا قَلِيلٍ مَا أَوْعَدْتَ الظَّالِمِينَ ، وَ عَرِّفْنِي مَا وَعَدْتَ مِنْ إِجَابَةِ الْمُضْطَرِّينَ .
خدایا! مرا به ناامیدی از عدل و انصاف در عرصۀ امتحان قرار نده و دشمن را به ایمنی از کیفرت امتحان مفرما تا این که بر ستمش نسبت به من پافشاری کند و بر حقّم چیره شود؛ و بهزودی او را به عذابی که ستمکاران را به آن تهدید کردی آشنا کن؛ و مرا با اجابتی که نسبت به دعای بیچارگان وعده دادی آگاه ساز.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ وَفِّقْنِي لِقَبُولِ مَا قَضَيْتَ لِي وَ عَلَيَّ وَ رَضِّنِي بِمَا أَخَذْتَ لِي وَ مِنِّي ، وَ اهْدِنِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَسْلَمُ .
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به پذیرفتن هر سود و زیانی که برایم مقرر کردهای موفّق دار و مرا به آنچه از دیگری برای من و از من برای دیگری میستانی، خشنود ساز؛ و به راستترین راه هدایتم کن و به سالمترین برنامه به کارم گمار.
سان در زيانكارى بزرگى است.
اين سوگند به خاطر ارزش قسمتى و بخشى از روز است؛ زيرا زمان، دگرگونى نظام زندگى انسانها را در پى دارد و كارهاى روزانه پايان مىگيرد، انسانها به خانههايشان مىروند، پرندگان و حيوانات به لانههاى خود بازمىگردند، خورشيد سر در افق مشرق مىبرد و آسمان رو به تاريكى مىرود. اين دگرگونى انسان را به قدرت بزرگ الهى متوجه مىسازد و نشانههاى يقينى اراده جهان و عالم هستى را بازگو مىكند.
سپس با توجّه و شدّت مىفرمايد:
به طور يقين همه انسانها در زيانند يعنى سرمايههاى وجودى خود را چه بخواهند يا نخواهند از دست مىدهند و سالها و ماهها و لحظهها به سرعت مىگذرد، نيروهاى معنوى و مادى به تحليل مىرود.
همانند كسى كه سرمايه عظيمى در اختيار دارد بىآنكه بخواهد، هر روز بخشى از آن سرمايهها را از او بگيرند. اين طبيعت زندگى دنياست.
خسران به معناى كم شدن سرمايه است كه گاهى به نفس انسان نسبت داده مىشود و آن بيشتر در خسارتهاى معنوى و اخلاقى است و گاهى به عمل انسان مربوط است كه در معامله و تجارتها اتفاق مىافتد. قرآن مجيد خسران را در سرمايههاى درونى مانند سلامتى، عقل، ايمان، ثواب، تقوا و ... به حساب مىآورد و به پيامبرش مىفرمايد:
﴿قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ أَلَا ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ﴾ «2»
بگو: بىترديد زيانكاران [واقعى] كسانى هستند كه روز قيامت سرمايه وجودشان و كسانشان را به تباهى داده باشند؛ آگاه باشيد! كه آن همان زيان آشكار است.
وجود انسان و خانوادهاش از سرمايه ابدى است ولى گروهى آنها را در قيامت از دست مىدهند و هر چه براى آن تلاش كردهاند به باد فنا مىدهند. مانند كسى كه كارش يخ فروشى است و در زير آفتاب سرمايهاش به هدر مىرود.
در تفسير فخر رازى در ذيل آيه فوق آمده است:
معناى اين سوره را از مرد يخ فروشى دريافتم كه فرياد مىزد و مىگفت: به كسى كه سرمايهاش ذوب مىشود رحم كنيد، به كسى كه سرمايهاش ذوب مىشود مهربانى كنيد. به نفس خود گفتم: اين معناى ﴿إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ﴾ است كه عصر و زمان بر او مىگذرد و عمرش پايان مىگيرد و ثوابى كسب نمىكند در اين حال زيانكار است. «3»
اين خاصيت دنياست كه مانند بازارى پر از زرق و برق و هيجان است. برخى مىبرند و برخى مىبازند؛ همان گونه كه امام هادى (عليه السلام) مىفرمايد:
الدُّنْيا سُوقٌ رَبِحَ فِيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ. «4»
دنيا بازارى است كه گروهى در آن سود برند و گروهى در آن زيان بينند.
#صحيفه_سجاديه
#شرح_دعاي_چهاردهم_فراز_ده_تا_سيزده
ادامه در پست بعدي
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
ادامه شرح دعاي چهاردهم صحيفه سجادیه فرازدهم تاسيزدهم
يعنى همه در گرداب محروميت و زيان گرفتارند مگر كسانى كه در چهار اصل توفيق به دست آورند:
1- ايمان به مقدسات حقيقى
2- اعمال شايسته و خالصانه
3- دعوت به حق و واقعيت
4- دعوت به استقامت و صبر
اين اصول چهارگانه جامعترين برنامه حيات و سعادت انسان است كه همان كسب پاداش و بهره اخروى است.
رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) وضعيت تجارت دنيايى و آخرتى را چنين توصيف مىفرمايد:
تاجِرُ الدُّنْيا مُخاطِرٌ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ وَ تاجِرُ الآخِرَةَ غانِمٌ رابِحٌ وَ أَوَّلُ رِبْحِهِ نَفْسُهُ ثُمَّ جَنَّةُ الْمَأْوَى. «5»
معاملهگر دنيا خودش و مالش را به خطر مىافكند و معاملهگر آخرتى ذخيره و سود مىبرد. نخستين سود او نفس او و سپس بهشت اعلى است.
حضرت على (عليه السلام) مىفرمايد:
وَ لاتِجارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ لارِبْحَ كَالثَّوابِ. «6»
هيچ داد و ستدى چون عمل شايسته نيست و هيچ سودى همچون ثواب و پاداش نيست.
امام على (عليه السلام) از سود سرشار و بىحساب خبر مىدهد و مىفرمايد:
مَنِ اتَّخَذَ طاعَةَ اللَّهِ بِضاعَةً أَتَتْهُ الأَرْباحَ مِنْ غَيْرِ تِجارَةٍ. «7»
هر كه فرمانبرى از خدا را كالاى خويش سازد، بىآنكه معاملهاى انجام دهد، سودها به طرف او سرازير مىشود.
پي نوشت ها
(1)- عصر (103): 1- 2.
(2)- زمر (39): 15.
(3)- التفسير الكبير، فخر رازى: 32/ 85.
(4)- بحار الأنوار: 75/ 366، باب 28، ذيل حديث 1؛ تحف العقول: 483.
(5)- مجموعة ورّام: 2/ 120.
(6)- نهج البلاغه: حكمت 113.
(7)- غرر الحكم: 183، حديث 3443.
#صحيفه_سجاديه
#شرح_دعاي_چهاردهم_فراز_ده_تا_سيزده
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍃🌟معراج پیامبر اکرم (ص)
🗓۱۴۴۴ سال پیش، در روز هفدهم رمضان سال قبل از هجرت بنا به روایتی، پیامبر گرامی اسلام (ص) شبانگاه به امر خداوند از مکه به بیت المقدس سیر کرد و به آسمانها عروج نمود.
📖در اولین آیه ازسوره اسراء این معجزه بزرگ چنین توصیف شده است:
🌟«سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ:
پاک و منزه است خدایی که بنده خویش را شبانگاه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی که اطراف آن را برکت داده است، سیر داد تا نشانههای خود را به او نشان دهد و خدا شنوا و بیناست.»
🔹به این ترتیب، باتوجه به این آیه و سخنان حضرت محمد (ص)، ایشان در معراج با بسیاری از اسرار الهی، رموز جهان آفرینش و سرنوشت انسانها در جهان دیگر آشنا شد. این حادثه از معجزات بزرگ پیامبر گرامی اسلام (ص) به شمار میرود و حاکی از جایگاه رفیع ایشان است.
🍃🌸
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🔴سالروز حماسه ی بدر در صدر اسلام
♦️خداوند در جنگ بدر چه کرد؟
🌹بدریها ۳۱۳ نفر بودند. خدا میفرماید:
❇️أَلَن يَكْفِيكُمْ أَن يُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُنزَلِينَ.
✳️و (بیاد آور) هنگامى که به مؤمنان مىگفتى: آیا شما را کفایت نمى کند که پروردگارتان شما را به سه هزار فرشته فرود آمده یارى کند؟
🌹تازه سنت الهی بر است که اگر لازم شد، بیشتر هم میفرستد⏬
❇️بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَـذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِينَ؛
✳️ آری، (امروز هم) اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید( یکباره به شما حمله کنند و غافلگیر شوید)، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان نشاندار، مدد خواهد داد!
👈اینها شعر نیست، آیات قرآن است.
۱۴۰۰سال پیشتر مسلمانها دیدند، چندسال پیش هم در لبنان حزبالله لبنان دیدند. خدا همان خداست، البته یک شرط دارد و آن این است که أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلاً.
🇮🇷خدا همان خداست. دین هم همان دین است. ما باید آنگونه بشویم. داستان طبس چگونه بود؟ در آنجا ما چند کشته دادیم؟! آیا جا دارد با اینکه این نعمتها و فضل و کرم خدا را دیدهایم، باز به سراغ دشمنان خدا برویم و با آنها قرارداد مخفیانه امضا کنیم؟!
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍃🔹جنگ بدر میان مسلمانان و مشرکین
🗓۱۴۴۱ سال پیش در چنین روزی، هفدهم رمضان سال دوم هجری قمری جنگ بدر، از جنگهای معروف رسول اکرم (ص)، در ناحیهای میان مکه و مدینه به وقوع پیوست.
🔸بدر نام چاهی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی مدینه است که اولین نبرد مسلمانان با مشرکین در این ناحیه روی داد. در این نبرد تعداد قوای مشرکین حدود ۹۲۰ نفر و سپاه اسلام متشکل از ۳۱۳ نفر با تجهیزات و سلاحهای اندک بود.
🔹باوجود این، مسلمانان به دلیل ایمان محکم در جنگ پیروز شدند. نظر به اینکه این فتح در مقابل قوایی به دست آمده بود که تعداد آنان حدوداً سه برابر سپاه اسلام بود، از این رو پیامبر اسلام (ص)، فتح و پیروزی در جنگ بدر را نشانهای از تایید و نصرت خاص الهی توصیف کردند.
🌟چنانکه خداوند در آیه ۱۲۳ از سوره آل عمران در این مورد میفرماید: «وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ: همانا خداوند در بدر شما را یاری کرد و در حالیکه شما ضعیف بودید پس راه تقوی را در پیش گیرید تا شکر او را بجا آورده باشید.»
🍃🌸
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج