#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_21
آن گاه امام در سومین جمله حکمت آمیز به اهمّیّت استفاده از فرصت ها پرداخته مى فرماید: «فرصت ها همچون ابر در گذرند، ازاین رو فرصت هاى نیک را غنیمت بشمارید (و پیش از آن که از دست برود از آنها استفاده کنید»; (وَالْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ(۶)، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ).
منظور از فرصت، آماده شدن کامل اسباب کار خوب است مثل این که تمام مقدمات جهت تحصیل علم براى کسى فراهم گردد; هم تن سالم دارد، هم هوش و استعداد، هم استاد لایقى آماده تدریس او و هم فضاى آموزشى خوبى در اختیار اوست که در عرف نام آن را فرصت مى گذارند و از آنجایى که فرصت ها ترکیبى از عوامل متعددى است و هر کدام از این عوامل ممکن است بر اثر تغییراتى زایل شود از این رو فرصت ها زودگذرند.
لذا در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم: «الْفُرْصَهُ سَرِیعَهُ الْفَوْتِ بَطِیئَهُ الْعَوْدِ; فرصت با سرعت از دست مى رود و به زحمت به دست مى آید».(۷)
به همین دلیل روایات فراوانى در باب «اغتنام فرصت» آمده است و به ما دستور داده اند فرصت ها را غنیمت بشمریم، چرا که ترک آن اندوه بار است.
امیرمؤمنان على(علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه در ضمن وصایایى که به فرزند دلبندش امام مجتبى(علیه السلام) مى کند مى فرماید: «بَادِرِ الْفُرْصَهَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّهً; به سراغ استفاده از فرصت برو (پیش از آنکه از دست برود و) مایه اندوه گردد».
به هر حال تمام مواهب الهى که در دنیا نصیب انسان مى شود فرصت هاى زودگذرند; جوانى، تندرستى، امنیت، آمادگى روح و فکر، بلکه عمر و حیات انسان همگى فرصت هاى زودگذرى هستند که اگر آنها را غنیمت نشمریم و بهره کافى نگیریم نتیجه اى اندوهبار خواهد داشت.
اى دل به کوى عشق گذارى نمى کنى * اسباب، جمع دارى و کارى نمى کنى
چوگان حکم در کف و گویى نمى زنى * بازِ ظفر به دست و شکارى نمى کنى
ترسم کزین چمن نبرى آستینِ گل *** کز گلشنش تحمل خارى نمى کنى
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_22
لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِینَاهُ، وَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، وَإِنْ طَالَ السُّرَى.
امام(علیه السلام) فرمود:
ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) و الاّ (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد،
هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد.(۱)
سید رضى در ادامه این سخن مى گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها»; (قالَ الرَّضىُ وَهذا مِنْ لَطیفِ الْکَلامِ وَفَصیحِهِ وَمَعْناهُ أنّا إنْ لَمْ نُعْطَ حَقَّنا کُنّا أذِلاّءُ وَذلِکَ أنَّ الرَّدیفَ یَرْکَبُ عَجُزَ الْبَعیرِ کَالْعَبْدِ وَالاْسیرِ وَمَنْ یَجْرى مَجْراهُما).
شرح و تفسیر
اگر حق ما را بگیرند…
این جمله حکمت آمیز خواه مقارن ایام سقیفه گفته شده باشد یا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه پس از او، اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود. مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد»; (وَقَالَ(علیه السلام): لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِینَاهُ، وَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، وَإِنْ طَالَ السُّرَى).
با توجه به این که «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سیر شبانه است مفسران در این که منظور از این تشبیه چیست، احتمالاتى داده اند: مرحوم سیّد رضى مى گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها»; (قالَ الرَّضىُ وَهذا مِنْ لَطیفِ الْکَلامِ وَفَصیحِهِ وَمَعْناهُ أنّا إنْ لَمْ نُعْطَ حَقَّنا کُنّا أذِلاّءُ وَذلِکَ أنَّ الرَّدیفَ یَرْکَبُ عَجُزَ الْبَعیرِ کَالْعَبْدِ وَالاْسیرِ وَمَنْ یَجْرى مَجْراهُما).
ادامه دارد
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_23
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ.
امام(علیه السلام) فرمود:
کسى که عملش او را (از پیمودن مدارج کمال) کُند سازد
نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشید.(۱)
شرح و تفسیر
مرد عمل باش!
امام(علیه السلام) در این سخن پربار و حکمت آمیز به اهمیت عمل صالح و نیک در سرنوشت انسان اشاره دارد و تلویحاً کسانى را که بر نسب خود تکیه مى کنند در خطا مى شمرد و مى فرماید: «کسى که عملش او را (از پیمودن مدارج کمال) کُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشید»; (مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ).
قرآن مجید و روایات اسلامى در جاى جاى خود بر فرهنگ عمل تکیه کرده است و آن را مقدم بر هر چیز مى شمرد و این آیه شریفه قرآنى که به صورت شعار براى مسلمانان در آمده شاهد این گفتار است: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُم).(۱)
درست است که نسب عالى یکى از مزایاى اجتماعى افراد محسوب مى شود ولى در واقع جنبه تشریفاتى دارد; آنچه به حقیقت و واقعیت مقرون است اعمال خود انسان است و بسیار دیده ایم افرادى که از خانواده هاى پایین بودند به سبب جد و جهد و تلاش و کوشش به مقامات عالى رسیده اند در حالى که افراد دیگرى با نسب هاى عالى بر اثر سستى و تنبلى خوار و بى مقدار شدند.
از آنچه گفتیم روشن مى شود که عمل در اینجا ـ بر خلاف آنچه ابن ابى الحدید نگاشته ـ به معناى عبادت نیست بلکه هرگونه عمل مثبت معنوى و مادى را شامل مى شود.
ادامه دارد.....
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فراز هجدهم
ثم له الحمد مكان كل نعمه له علينا و علي جميع عباده الماضين و الباقين عدد ما احاط به علمه من جميع الاشيا، و مكان كل واحده منها عددها اضعافا مضاعفه ابدا سرمدا الي يوم القيامه. پس حمد در مقابل تمام آن نعمت هايي كه بر ما و تمام بندگان گذشته و آينده اش ارزاني داشته به عدد آنچه او به آن عالم دارا سزاست، بلكه به تعداد هر نعمت، چنين حمدي به طور ابد تا قيامت لازم و حتمي است.
شرح:
لزوم حمد در مقابل نعمت از نظر عقل قطعي و حتمي است و جاي هيچ گونه ترديد و شك و شبهه اي ندارد ولي سؤ ال در آن است كه نعمت هاي مربوط به امتهاي پيشين در ايام گذشته چرا و چگونه براي امتهايي پيشين كه هنوز به وجود نيامده اند ضرورت دارد و شكر را در هر زمان قرار داده است ؟ بر گذشتگان از ما شكر بر نعمت هاي ما لازم بوده و بر گذشته نسبت به گذشتگان ؟!
حال بايد دانست كه نهاد هستي داراي حقيقت واحدي است و ذره ذره موجودات آن از ديگري متاثر هستند. پس اگر در فضاي غير متناهي ميليون ها سال قبل اتفاقي افتاد كه مثلا انبوه توده گازها به صورت منظومه ها و كهكشان ها در آمد، بر امروز تاثيري تمام دارد؛ چنان كه آنچه امروز اتفاق افتد در همان كهكشان ها بي تاثير نيست. به گفته حضرت، علامه طباطبايي رحمه الله: اگر دم ماهي در درياي كارائيب حركتي كند،؛ در جو اثر خواهد گذاشت ؛ چنانكه حركت همان ماهي معلول هزاران هزار علل گذشته و مقارن است كه با فقد هر يك از آن ها، اين حركت هرگز ميسر نخواهد بود. لذا نعمت هاي جاري در گذشته قطعا موثر در نعمت موجود خواهد بود، چنان كه نظم طبيعي عالم و آباداني موجود در امروز، گاهي به جهت آباداني گذشته بوده است همان طور كه آباداني امروز مؤ ثر در آينده است - چون اگر ملاحظه آينده در كار نبود، اين نعمت امروز تحقق پيدا نمي كرد.
پس اگر ما هم اكنون در نعمت به سر مي بريم ؛ مرهون نعمت هاي گذشته جاري در امم سابقه هستيم، چنان كه مرهون نعمت هاي آيندگان نيز مي باشيم و نكته جالب در جريان گذشته و حال و آينده آن است كه استاد عظيم الشان ما حضرت علامه طباطبايي رحمه الله مي فرمود: فضل خدا يك واحد است و علامت آن تاثير و تاثر مجموعه نظام از يكديگر است و ما امرنا الا واحده كلمح بالصبر آنچه از ناحيه ماست، يك واحد است كه به سرعت چشم به هم زدن، بلكه كمتر به وقوع مي پيوندد.
#صحیفه_سجادیه
#دعای_اول_فراز_هجدهم
@saleheinmaryam313114
فراز نوزدهم
حمدا لا منتهي لحده، و لا حساب لعدده، و لا مبلغ لغايته و لا انقطاع لامده، حمدا يكون وصله الي طاعته و عفوه، و سببا الي رضوانه، و ذريعه الي مغفرته و طريقا الي جنته، و خفيرا من نقمته. براي خدا حمدي ضروري است كه نه حد، نه عدد، نه مقدار و نه نهايت داشته باشد و آن موجب رسيدن به اطاعت او و موجب عفو و رضوان و وسيله اي براي مغفرت خداي منان و متعال گردد.
شرح:
محدود بودن هر چيز در يكي از اين چهار چيز قابل تصور است: يا در حد ماهوي اوست، بدان معني كه داراي حدي است كه از ساير موجودات ممتاز است، همانند امتياز درخت از حيوان و امتياز آب از آتش.
و گاهي حد شي در تعداد و شمارش آن است كه از عدد خاصي تجاوز نكند. و گاهي داراي مرز خاصي است كه با پيوستن به آن مقصود حاصل شود؛ همانند فردي كه درس مي خواند تا دانشنامه خود را از دانشگاه خاصي اخذ كند و پس از گرفتن دانشنامه تحصيل او به پايان مي رسد، و چهارم آن كه از نظر زمان متناهي است، همانند فصول سال كه ايام بهار سپري مي شود و ايام تابستان مي رسد.
در حقيقت، اين چهار گونه حد آن چنان است كه هيچ موجودي از موجودات عالم از آن خارج نيست، بلكه هر فردي از افراد در خارج به يكي از اين چهارگونه مرز محدود است: يا در ماهيت، يا در عدد، يا در غايت و مقصد، يا در زمان. و اگر حقيقتي يافت شود كه داراي هيچ يك از اين حدود نباشد، او غيرمتناهي است.
امام عليه السلام در اين فراز براي خداي متعال حمدي را لازم ديده كه هيچ يك از اين چهار مرز را نداشته و قهرا غيرمتناهي و بي پايان باشد، اما ضرورت اين چنين حمدي آن است كه حضرت حق، غيرمتناهي با لذات است و قهرا نعمت هاي او نيز چنين است كه فرموده: ان تعدو نعمت الله لا تحصوها.
پس حكم مسلم عقل اين است كه در مقابل ذات بي نهايت و نعمت هاي بي نهايت، شكر بي نهايت ضروري و لازم خواهد بود.
سؤ الي كه در اين جا رخ مي نمايد اين است كه آيا چنين شكري از بندگان قابل تحقق است يا خير؟
جواب آن است كه اگر كسي فهميد كه در مقابل نعم الهي از شكر ناتوان است، به حق بندگي واصل گشته است. در روايتي آمده كه به يكي از انبيا خطاب شد كه شكر خداي خود بگذار، در جواب عرض كرد: چگونه شكر نعم بي پايان گذارم كه عاجزم ؟! جواب آمد كه اين خود شكر من است.
فراز بيستم (آخرين فراز)
و امنا من غضبه، و ظهيرا علي طاعته، و حاجزا عن معصيته و عونا علي تاديه حقه و ظائفه. حمدا نسعد به في السعدا من اوليائه، و نصير به في نظم الشهدا بسيوف اعدائه، انه ولي حميد.
حمدي سزاوار خداي متعال است كه بدان وسيله در امن از غضب او باشم و كمك بر اطاعت من و مانع از معصيت و ياري كننده بر اداي حق و وظايف گردد و نيز ستايشي كه در صف نيك بختان از اوليا قرار گيريم و در نظام شهدا كه به وسيله شمشير دشمنان دين به لقا حق پيوسته اند قرار گيريم كه او ولي و ياري دهنده اي ستوده است.
شرح:
از مجموعه اين چند فقره اخير معلوم مي شود كه از حمد كارهاي بسياري ساخته است و خود موجب آثار متفاوتي خواهد بود. ولي ظاهر آن است كه حمدها با يكديگر فرق دارند، زيرا آن حمدي كه موجب امن از غضب است با آن كه موجب ياري در طاعت و يا مانع از معصيت مي گردد، هر يك داراي زمينه هاي مختلفي خواهد بود.
مثلا كفران نعمت خود موجب خشم خداي متعال است ؛ در قرآن كريم فرموده: و ان كفرتم ان عذابي لشديد، پس آن حمدي كه امن از غضب مي آورد، در ارتباط با شخص خاص در موردي خاص است و آن نعمت به گونه اي است كه سپاسگزاري از آن واجب و قطعي است و كفران آن نعمت موجب خشم خداوند خواهد شد.
پس اگر كسي به شكر نعمت مبادرت ورزيد، از غضب خدا به دور مانده و به عفو الهي پناهنده شده است. و يا اگر انسان در اثر ترك معصيت يا به جا آوردن طاعتي - نعوذ بالله - مغرور شود، اين غرور ابتلا به معصيت را به دنبال مي آورد، ولي اگر قدرت بر انجام طاعت و دوري از عصيان را از خداي متعال ديد و او را شكر كرد، اين حمد مانع از معصيت مي شود توفيق اداي وظيفه و اطاعت بيشتر را براي او حاصل به همراه مي آورد.
گاه ممكن است شخص به مصيبت عظيمي مبتلا گردد، ولي صبر كرده و همواره از ناسپاسي و ناشكري خودداري كند، يا با تسليم و رضاي خود آرامش خود را حفظ سازد، در اين صورت است كه او به وادي سعدا و نيك بختان تشرف پيدا كرده و از اوليا و صالحين شده است و همين طور اگر در سلك مجاهدين في سبيل الله قرار گرفت و در ميدان هاي جنگ و دفاع از حريم مقدس اسلام دل بر كف نهاد و جنگيد و در اين جهاد و غلبه بر هواي نفس پيوسته از خداي خود تشكر و قدرداني كرد و از او ممنون بود كه او را در اين مرحله ياري فرموده، قطعا خداوند او را در زمره فداكاران و شهدا محسوب مي نمايد.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_اول_فراز_نوزدهم
@saleheinmaryam313114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_فرزند
🎙 سخنران: استاد تراشیون
🔻 موضوع : از شير گرفتن فرزندان قسمت اول
💠
@saleheinmaryam313114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_فرزند
🎙 سخنران: استاد تراشیون
🔻 موضوع : اشتغال بانوان
💠
@saleheinmaryam313114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_فرزند
🎙 سخنران: استاد تراشیون
🔻 موضوع : جداخوابي فرزندان قسمت پنجم
💠
@saleheinmaryam313114
🌺 آفرینش شگفت حضرت زهرا (س)
🌺 ﺩﺭ ﺷﺐ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﻴﺒﻰ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻫﺪﻳﻪ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﺑﻮﻯ ﻭ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﺋﻰ ﺁﻥ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺗﻌﺠﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺗﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻴﻞ ﻛﻨﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺳﻴﺐ ﺭﺍ ﺷﻜﺎﻓﺖ، ﻧﻮﺭﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺸﻴﺪ. ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﻮﺭ ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﱠﻪ، ﻛﻪ ﺗﻴﻦ ﻧﻮﺭ ﻣﻨﺼﻮﺭﻩ ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﺩﺧﺘﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺗﻮ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
📚 ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻟﺎﻧﻮﺍﺭ: ﺝ 42، ﺹ 18، ﺑﻴﺖ ﺍﻟﺎﺣﺰﺍﻥ ﻣﺤﺪﺙ ﻗﻤﻰ: ﺹ 7، ﻋﻮﺍﻟﻢ ﺍﻟﻌﻠﻮﻡ: ﺝ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﺝ 1، ﺹ 36 - 37
🌺 ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻃﺐ ﺑﻬﺸﺘﻰ ﻫﻢ ﺧﺎﺗﻢ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎﺀ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻴﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ.
📚 ﻋﻮﺍﻟﻢ ﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺝ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ: ﺝ 1، ﺹ 37
🌺 ﺩﺭ 10 ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﻄﺢ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ 40 ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺣﻤﻞ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻓﺮﻣﻮﺩ.
📚 ﻗﻠﺎﺋﺪ ﺍﻟﻨﺤﻮﺭ: ﺝ ﺷﻌﺒﺎﻥ، ﺹ 398
🌺 ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻭﺍﻓﺮﻯ ﺑﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﭘﺮ ﻣﺸﻘﺖ ﺑﻮﺩ، ﻭﻟﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ الله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﭘﻴﻐﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﻣﺪﺗﻰ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﻧﻤﻰﺁﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺑﻨﺖ ﺍﺳﺪ ﺳﻠﺎﻡ الله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻣﻰﺭﻭﻡ. ﺷﺒﻬﺎ ﺩﺭ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﺁﺳﺎﻳﺶ ﻛﻦ.
🌺 ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺷﺒﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺑﻨﺖ ﺍﺳﺪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﱠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻣﻰ ﺁﻣﺪ. ﻫﺮ ﺷﺐ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻓﻄﺎﺭ، ﺧﺮﻣﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﻭ ﻏﺬﺍﻯ ﺑﻬﺸﺘﻰ ﻣﻰﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. ﺑﺎ ﺁﺏ ﺑﻬﺸﺘﻰ ﻭ ﺣﻮﻟﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺷﺴﺘﻪ ﻭ ﺗﻤﻴﺰ ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺣﺴﺐ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍلله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺟﻠﻮ ﺩﺭ ﻣﻰﻧﺸﺴﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﻰ ﻧﻴﺎﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻏﺬﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺷﺐ ﭼﻬﻠﻢ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ الله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺑﺮﻭ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻣﺸﺐ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺗﻮ ﺫﺭﻳّﻪ ﭘﺎﻙ ﻭ ﻃﻴّﺒﻪﺍﻯ ﺑﻴﺎﻓﺮﻳﻨﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﺟﺎ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺁﻣﺪﻧﺪ.
🌹 ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻣﻰﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺁﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺟﻮﺷﺎﻧﻴﺪﻩ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﻭﺭ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﻨﮕﻴﻨﻰ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻡ.
📚 ﺑﺤﺎﺭﺍﻟﺎﻧﻮﺍﺭ: ﺝ 16، ﺹ 78 - 80
#ولادت_حضرت_زهرا
#روز_مادر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🌺ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﻯ حضرت ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ
🌺 ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ الله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺁﺑﺴﺘﻨﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻰﮔﺬﺭﺍﻧﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺳﻠﺎﻡ الله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﺯ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﻜﻢ ﺑﺎ ﻣﺎﺩﺭ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻰﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻟﺪارﻯ ﻣﻰ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻯ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﻮﺩ.
🌺 ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﻯ ﭘﺎﻙ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻧﺴﻞ ﻭ ﺫﺭﻳﻪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺍﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﺍﻣﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻭﺣﻰ ﺍﻭ، ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻧﺶ ﺩﺭ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ».
🌺 ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﻭﺿﻊ ﺣﻤﻞ، ﺳﺮﺍﻍ ﺯﻧﺎﻥ ﻗﺮﻳﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻧﺪ. ﻭﻟﻰ ﻛﺴﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﻤﻚ ﻧﻴﺎﻣﺪ، ﭼﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍﺿﻰ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻏﻤﻨﺎﻙ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﻟﺎ ﻛﻪ ﺷﺒﻴﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻧﺪ. ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ:
🌹 ﺍﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ، ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻣﺒﺎﺵ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺗﻮﺍﻳﻢ. ﻣﻦ ﺳﺎﺭﻩ ﻫﺴﺘﻢ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺁﺳﻴﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﻭ ﻫﻤﻨﺸﻴﻦ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﻮﺭﺍﺀ ﺩﺧﺘﺮ ﺷﻌﻴﺐ ﺍﺳﺖ.
🌺 ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻴﻢ. (ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺭﻭﺍﻳﺎﻥ حوﺍ ﻫﻢ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ) ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺍﻭ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﭼﭙﺶ، ﻭ ﺳﻮﻣﻰ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻣﻰ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺍﻭ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ.
#ولادت_حضرت_زهرا
#روز_مادر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🌺🌺ماجرای تولد حضرت زهرا(س) و کوثر بودن ایشان ...
♦️دو فرزند پسر حضرت محمد (ص)، به دنبال یکدیگر از دنیا رفتند: اول قاسم و سپس عبدالله.
♦️ بعد از وفات این دو پسر که رنج فراوانی برای رسول مهربان خدا (ص) به دنبال داشت، در کوچه های مکه، عده ای از جاهلان، با رسول خدا (ص) رو به رو شدند. «عاص بن وائل» که از ناراحتی رسول خدا (ص) به وجد آمده بود، فرصت را غنیمت دانست و خواست ایشان را با کنایه برنجاند. رو به حضرت کرد و با گستاخی گفت: «چه خوب شد ابتر (بی دنباله) شدی!»
🌺 در پی این سخن و دل شکسته شدن رسول خدا (ص)، سوره کوثر نازل شد : «به نام خداوند رحمان و رحیم،ما به تو کوثر عطا کردیم، پس به شكرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن، و بدان كه محققاً شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بی دنباله است.»
🌺 یکی از زیبایی های کوتاه ترین سوره قرآن، معنای واژه ی «کوثر» است: کوثر، از ریشه «کثرت» و به معنای «خیر کثیر و فراوان» است؛ خیری و برکتی که در نسل آن حضرت قرار داده شد.
🌺هم اکنون سادات از نسل حضرت زهرا(س) و علی(ع) (و در واقع پیامبر اکرم(ص) در اقصی نقاط جهان به تعداد پرشمار وجود دارند: در ایران، لبنان، یمن، عراق، عربستان، لیبی، جنوب آسیا و... پرشمارتر از نسل هر کسی بر زمین...
🌺تنها در ایران، بیش از 6 و نیم میلیون از سادات زندگی می کنند. (آن هم تنها از سمت پدر)
🌺و بیش از 12 میلیون دختر و زن ایرانی، نام یا القاب حضرت فاطمه(س) را دارند... فاطمه، زهرا، مرضیه، صدیقه، طاهره، راضیه، فاطمه زهرا، معصومه، بتول، زهره، طیبه، ریحانه، مهدیه، سعیده، فریده و...
🌺این است خیر کثیری که خداوند به پیامبرش عطا فرمود...
🌺🌺 میلاد دختر نور و آسمان، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و روز زن و مادر بر شما مبارک باد
#ولادت_حضرت_زهرا
#روز_مادر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🌺 حضرت ﻓﺎﻃﻤﻪ سلام الله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ
🌺 ﻋﻠﻴﺎ ﻣﺨﺪﺭﻩ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻛﺒﺮﻯ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻬﺎﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻮﺭﻯ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺩﺭﺧﺸﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻜﻪ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺭ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺩﺭﺧﺸﺶ ﻧﻤﻮﺩ.
🌺 ﺑﺎﻧﻮﺋﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ الله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺑﻮﺩ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻛﻮﺛﺮ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺳﻔﻴﺪﻯ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﺳﻔﻴﺪﺗﺮ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺸﻚ ﻭ ﻋﻨﺒﺮ ﺧﻮﺷﺒﻮﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ. ﻳﻜﻰ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺪﻥ ﺍﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮﺵ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ. ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻟﺐ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﮔﺸﻮﺩ، ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
🌺 «ﺍﺷﻬﺪ ﺍﻥ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ، ﻭ ﺍﻥ ﺍﺑﻰ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎﺀ ﻭ ﺍﻥ ﺑﻌﻠﻰ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺎﻭﺻﻴﺎﺀ ﻭ ﺍﻥ ﻭﻟﺪﻯ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺎﺳﺒﺎﻁ»: «ﮔﻮﺍﻫﻰ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍلله ﺧﺪﺍﺋﻰ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﭘﺪﺭﻡ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻡ ﺳﺮﻭﺭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻢ ﺁﻗﺎﻯ ﻧﻮﺍﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﻁ ﻫﺴﺘﻨﺪ».
🌹 ﺑﻌﺪ ﺑﺮ ﻳﻜﺎﻳﻚ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﺻﺪﺍ ﺯﺩ. ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﭼﻬﺮﻩ، ﺍﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺣﻮﺭ ﺍﻟﻌﻴﻦ ﻭ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﺍﺩﻧﺪ.
🌺 ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻧﻮﺭﻯ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﭼﻨﺎﻥ ﻧﻮﺭﻯ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﻧﺎﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ «ﺯﻫﺮﺍ» ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺑﺎﻧﻮﺋﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻯ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ الله ﻋﻠﻴﻬﺎ نشسته ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍلله ﻋﻠﻴﻬﺎ ﮔﻔﺖ:
🌹«ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺮ ﮔﻴﺮ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﻭ ﺫﺭﻳّﻪ ﺍﺵ ﺑﺮﻛﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ». ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﺎﺩﻯ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻭ ﺳﻴﻨﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺭﺷﺪ ﺟﺴﻤﻰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺮﺩ.
📚 ﺑﺤﺎﺭﺍﻟﺎﻧﻮﺍﺭ: ﺝ 16، ﺹ 80
#ولادت_حضرت_زهرا
#روز_مادر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🌺🌺روایت تاریخی یکی از همسران پیامبر از جایگاه ویژه حضرت زهرا در نزد رسولالله(ص)
🌺امام خامنه ای : فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها چنانند که در زمان خودشان، نه فقط پدر و همسر و فرزندان و شیعیان خاصّشان، بلکه حتّی کسانی که شاید رابطه صمیمانه و گرمی هم با ایشان نداشتند، زبان به مدح آن بزرگوار گشودند.
🌺اگر به کتابهایی که درباره فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها بهوسیله محدّثین اهل سنّت نوشته شده است، نگاه کنید، روایات بسیاری را میبینید که... بسیاری از این روایات، از زبان کسانی است که از آن قبیل بودهاند؛ مثل بعضی از زوجات پیغمبر و دیگران.
🌺این حدیث معروف از عایشه است که گفت: «واللَّه مارأیت فی سمته و هدیه اشبه برسولاللَّه صلّیاللَّهعلیهوآلهوسلّم من فاطمة»؛ هیچ کس را از لحاظ هیأت، چهره، سیما، درخشندگی و حرکات و رفتار، شبیهتر از فاطمه به پیغمبر اکرم ندیدم.
🌺«وکان اذا دخلت الیه، اذا دخلت علی رسولاللَّه قامت قام الیها»؛ وقتی که فاطمه زهرا بر پیغمبر وارد میشد، آن حضرت برمیخاست و مشتاقانه به سمت او میرفت. این معنای تعبیرِ «قام الیها» است.
🌺اینطور نبود که وقتی فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها وارد اتاق میشود، پیغمبر جلو پای او فقط بلند شود. قامالیها؛ برمیخاست و به سمت او میرفت.
🌺در بعضی از این نقلها، باز از همین راوی اینگونه آمده است: «وکان یقبلها و یجلسها مجلسة»؛ فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها را میبوسید، دست او را میگرفت و میآورد در جای خودش مینشاند. این مقام فاطمه زهراست. انسان درباره این دختر چه بگوید؟ درباره این موجود باعظمت چه بگوید؟»
#ولادت_حضرت_زهرا
#روز_مادر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهارت_های_زندگی
⭕️ موضوع : 11-ازدواج و تشکیل خانواده از نگاه اسلام
🎙 سخنران : استاد رفیعی
@saleheinmaryam313114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهارت_های_زندگی
⭕️ موضوع : 12-دو ملاک مهم در بحث ازدواج
🎙 سخنران : استاد رفیعی
@saleheinmaryam313114
tajvid-sotodeh-nia (16).mp3
5.92M
#آموزش_تجوید
🎤استاد ستوده نیا
✴️جلسه شانزدهم
@saleheinmaryam313114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزش_روخوانی
#آموزش_روانخوانی
💠 دوره آموزش درست خوانی و روانخوانی قرآن کریم
🎤استاد قاسمی
#درس_چهاردهم
🌹کسب مهارت در تلفظ حرف ظ
@saleheinmaryam313114
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم ١٣
🔹➖✅✅
آیا ما لازم داریم خداوند در دل ما عظمت داشته باشد یا نه؟!
🙇
حالا اگر من می پرسیدم آیا ما باید به خدا عشق داشته باشیم؟
همه محکم می فرمودید بله!
اما اگه می پرسیدم آیا لازم است خدا در قلب ما عظمت داشته باشد؟ همه آرام می گفتید بله!
🔹🔹💥➖👇🔵
واقعش اینه که شما میگید خب حاج آقا ما باید عاشق خدا بشیم ، فدای خدا بشیم دیگه!
خب عزیز من
👇🔸✅👇
کوچه ای که تو می خوای ازش عبور کنی و به خانه ی عشق به خدا برسی
کوچه ای است که باید "اول احساس عظمت خدا در دلت بنشیند..."
(فکر میکنی چرا انقد راحت گناه میکنی؟؟؟
❗🔴❗
خب معلومه چون خدا پیشت عظمت نداره....
چون خدا رو توی زندگیت حساب نمیکنی...
با نماز باید عظمت خدا تو دلت بیفته....
با نماز باید هوای نفست رو از خدا بترسونی تا موقع گناه زیاد پر رو نشه و ازت گناه نخواد.
نماز یعنی زدن هوای نفس....
#اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَجـ 🌺🍃
#نماز_خوب
┅═ 🌿🌸🌿 ═┅
@saleheinmaryam313114
┄┅═✧❁✧═┅┄
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم١٤
خدای با عظمت....
✅🔹➖🔴
شما خودتون انصافا چقدر نشستید تو جلساتی که حاج آقا روی منبر از عشق و محبت و کرم خداوند متعال گفته
و اشک ریختید و حال کردید،
بعد وقتی رفتید بیرون باز اوضاع همونی شده که بوده ؟؟؟
😏
بین خودمونیم دیگه!
بله آقا؟؟!
❗♦❗
آدم باید راستشو بگه دیگه!
🔴 جهان مسیحیت مشکلشون می دونید چیه؟؟؟
مشکلشون اینه که خداشون عظمت نداره...
فقط مهربونه...
" فقط خداشون تنها کاری که می تونه انجام بده اینه که ببخشه...."
ببین عزیزم
خدایی رو که ازش حساب نبرن، عاشقشم نمیتونن بشن.
✅✅✅
شما می دونید چرا اینقدر عاشق علی بن ابی طالب هستید ؟؟؟
❓
چون از ذوالفقار و از غضب علی و از هیبت علی هم خبر دارید .
شما چرا از بین شهدای کربلا از همه بیشتر به اباالفضل العباس قمر بنی هاشم علاقه مند هستید؟!
👆🌺❓✅
چون قدرت او، هیبت او، علم او و علمداری او از همه بیشتر بود .
ما برای عباس یه حساب دیگه ای قائلیم . بعد برای اون هم می میریم .
حالا من از شما می پرسم اگر به شما بگن اباالفضل یه آقایی بود خیلی خوب؛
خیلی داداش با وفایی بود برای امام حسین اما حیف که خیلی ضعیف بود !
اگه کسی بهش تنه میزد، می خورد زمین!!
همون اول جنگ هم شهید شد!
❓❗
تو رو قرآن قسم به من بگید اینقدر عباس بن علی ع عزیز می شد؟؟!
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل...
#اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَجـ 🌺🍃
#نماز_خوب
┅═ 🌿🌸🌿 ═┅
@saleheinmaryam313114
┄┅═✧❁✧═┅┄
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم ١٥
زیراب زنی همه ی عرفان های کاذب!
بسیار مهم
🔹⛔☝❗💥
چرا بعضیا دوست دارن قدرت خدا رو حذف کنن؟
عظمت خداوند رو حذف کنن؟
چرا میخوان فقط با خدا عشق بازی کنن؟!
👌❓
چرا بعضیا اینجوری دوست دارن؟!
جوونا من به شما عرض کنم الان سرزمین نازنین ما که پر از معنویت است و نعمات معنوی در این سرزمین فراوان هست،
داره مین گذاری میشه توسط دشمن...
💣🔫⛔
خواستی راه بری تو فضای علمی مواظب باش! مین کاشتن!
مین چیه!؟
👈 عرفان های وارداتی...
عرفان های وارداتی که از غرب و شرق عالم میاد .
(مث عرفان اوشو و مذاهب بودایی و صوفی گری و یوگا و شیعیان افراطی و...)
⛔❓⛔
آقا جان اونقدر کتاب فارسی دارن چاپ می کنن به اسم های مختلف و با نویسندگان مختلف غربی و
شرقی که دین ندارند .
هیچ دینی ندارن اما با خدا حرف می زنن!
یک کتابی دیدم نوشته بود: "مناجات با لبخند"
😊
خب مناجات با لبخند خیلی قشنگه حالا ان شاءالله بعدا درمورد نماز خوندن با صفا و با نشاط با هم صحبت می کنیم.
👇✅
من اتفاقا خوشم اومد؛ گفتم چه آدم با سلیقه ای! مناجات که نباید همیشه با اشک و ناله باشه که.
البته در این باره جلسات بعد باهم سخن خواهیم گفت.
ولی گفتم با سلیقه ست و کار قشنگی کرده. رفتم تو کتاب دیدم
"بالاترین کفریات رو لابلای چهارتا حرف قشنگ زده "
⛔❗🔫💣💥
(خیلی خیلی خیلی مهم)
عرفان های وارداتی که بدون دین و بدون امام زمان و بدون اهل بیت و بدون خدا و بدون نماز و بدون تقوا و بدون حجاب هستن!
👇⛔❓❗🔹
این عرفانها رو دارن میارن صد تا حرف خوب می زنن درباره ی اینکه: خدا نازه و... خدا حرف ما رو میشنوه...
خدا ما رو دوست داره و...
خب اینا خوبه حاج آقا! چه ایرادی داره!
عزیزم ظاهرش قشنگه اما فقط همین عرفان ها می دونی چه فاجعه ای به بار میاره!؟
👇⛔❗❓👇
خدایی که عظمت نداره، همه میخوان که دوستش داشته باشن ولی هیچ کس واقعا دوستش نخواهد داشت....
👆👆🔴🔴
همه دوست دارن عاشق این خدای عشق پرور باشن ولی کسی عاشق خدایی که عظمت ندارد نخواهد شد...
🔹🔹🔹🌍
عظمت خدا رو اول باید تو دلت بندازی...
ازش باید حساب ببری...
کم کم خوف از خدا هم تو دلت می شینه...
و بعد عاشق خدا میشی...
بدون اطاعت از خدا کسی واقعا عاشق خدا نخواهد شد...
💜👆
#اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَجـ 🌺🍃
#نماز_خوب
┅═ 🌿🌸🌿 ═┅
@saleheinmaryam313114
┄┅═✧❁✧═┅┄