⚜ امام حسن مجتبى عليه السلام در توصيف و شرح حال قرآن مجيد فرمود:
🔅«براستى كه در اين قرآن، چراغهاى روشنايى [بخش] و شفاى سينه ها [از بيماريهاى دلها] است. پس، جلا دهنده، بايد كه به نور آن [ديده دل خويش را] جلا دهد و اوصاف قرآن را [به دل خويش ]پيوند زند؛ زيرا كه انديشيدن [در قرآن] مايه حيات دل شخص با بصيرت است، همچنان كه آدمى در تاريكيها، با كمك نور راه خود را مى پيمايد».
🔅«إنَّ هَذَا اَلْقُرْآنَ فِيهِ مَصَابِيحُ اَلنُّورِ وَ شِفَاءُ اَلصُّدُورِ فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْيُلْحِمِ اَلصِّفَةَ فِكْرَهُ فَإِنَّ اَلتَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ اَلْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي اَلْمُسْتَنِيرُ فِي اَلظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ».
📚 بحارالأنوار، ج ۸۹، ص ۳۲.
#حدیث
#ماه_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢
#سوره_نساء ــ #آیه ۴۸
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَآءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰٓ إِثْمًا عَظِيمًا
مسلّماً خدا شركی كه به او ورزیده شود نمیآمرزد، و غیر آن را برای هر كس كه بخواهد میآمرزد. و هر كه به خدا شرك بیاورد، مسلّماً گناه بزرگی را مرتكب شده است.
🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢
#تفسیر_قرآن
#سوره_نساء_آیه_چهل_هشت
🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢
#تفسیر(آيه ٤٨) :اميدبخشترين آيات قرآن!
🍁اين آيه صريحاً اعلام مىكند كه همۀ گناهان ممكن است مورد عفو و بخشش واقع شوند، ولى «خداوند (هرگز) شرك را نمىبخشد و پايينتر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مىبخشد» (إِنَّ اللّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ) .
🍁 ارتباط اين آيه با آيات سابق از اين نظر است كه يهود و نصارى هر يك به نوعى مشرك بودند، و قرآن به وسيلۀ اين آيه به آنها اعلام خطر مىكند كه اين عقيده را ترك گويند كه گناهى است غير قابل بخشش.
🍁 سپس در پايان آيه دليل اين موضوع را بيان كرده مىفرمايد: «كسى كه براى خدا شريكى قائل شود گناه بزرگى مرتكب شده است» (وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظِيماً) .
🍁طبق روايتى كه از امير مؤمنان على «عليه السّلام» نقل شده اين آيه اميدبخشترين آيات قرآن است و افراد موحّد را به لطف و رحمت پروردگار دلگرم مىسازد، زيرا در اين آيه خداوند امكان بخشش همۀ گناهان را غير از شرك بيان كرده است.
🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_نساء_آیه_چهل_هشت
🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢
🍁اسباب بخشودگى گناهان:
🍁از آيات قرآن استفاده مىشود كه وسائل آمرزش و بخشودگى گناه متعدّد است از جمله:
✔️ ١-توبه و بازگشت به سوى خدا كه توأم با پشيمانى از گناهان گذشته و تصميم بر اجتناب از گناه در آينده و جبران عملى اعمال بد به وسيلۀ اعمال نيك بوده باشد.
✔️ ٢-كارهاى نيك فوق العادهاى كه سبب آمرزش اعمال زشت مىگردد.
✔️ ٣-شفاعت كه شرح آن در ذيل آيۀ ٤٨ سورۀ بقره گذشت.
ث
✔️ ٤-پرهيز از گناهان «كبيره» كه موجب بخشش گناهان «صغيره» مىباشد.
✔️ ٥-عفو الهى كه شامل افرادى مىشود كه شايستگى آن را دارند.
🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢🔰💢
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_نساء_آیه_چهل_هشت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت155
اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِی أَوْتَادِهَا.
امام(علیه السلام) فرمود: به پیمان کسانى چنگ بزنید که به پیمانشان وفادارند.
شرح و تفسیر
با چه کسانى پیمان ببندیم؟
امام(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیز اشاره به شرایط بستن پیمان مى کند، مى فرماید: «به پیمان کسانى چنگ بزنید که به پیمانشان وفادارند»; (اِعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِی أَوْتَادِهَا). «اوتاد» جمع «وَتَد» به معناى میخ است; میخ هایى که معمولا به وسیله آن طناب خیمه ها را محکم مى کردند تا خیمه در مقابل باد و طوفان مقاومت کند.
براى این کلام حکمت آمیز تفسیرهاى فراوانى ذکر شده است; نخست همان چیزى که در ترجمه بالا آمد که هرگاه مى خواهید پیمان ببندید به سراغ افراد بى اعتبار و پیمان شکن و غیر قابل اطمینان نروید، بلکه با کسانى عهد ببندید که داراى دین و شخصیت و تعهدند.
این تفسیر با آنچه در شأن ورود این گفتار حکیمانه در کلام ابن ابى الحدید که در بحث سند این کلام حکمت آمیز گفتیم کاملاً سازگار است، زیرا امام(علیه السلام) بعد از جنگ جمل هنگامى که «مروان بن حکم» خدمتش رسید و عرض کرد: مى خواهم با تو بیعت کنم. امام(علیه السلام) فرمود: بیعت تو چه فایده اى دارد؟ دیروز (در آغاز خلافت ظاهرى) با من بیعت کردى و شکستى. باز آمده اى با من بیعت کنى. سپس دستور داد او را از مجلسش خارج کردند.
بنابراین تفسیر، «اوتاد» به معناى انسان هاى قابل اعتماد است. تفسیر دیگر این است که منظور از «اوتاد» شرایط استحکام پیمان است; یعنى به هنگامى که مى خواهید با کسى پیمان ببندید شرایط دقیق و محکمى براى آن ذکر کنید تا راه فرارى براى طرف باقى نماند.
تفسیر سوم این که وفاى به پیمان لازم است; اما نه در برابر پیمان شکنان; هرگاه آنها پیمان شکستند شما هم مى توانید دست از پیمان بردارید، همان گونه که در آیه ۷ سوره «توبه» مى خوانیم: «(فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ); تا زمانى که به پیمان شما پایبند باشند، شما نیز به پیمان آنها پایبند باشید».
نیز در آیه ۱۲ همان سوره آمده است: «(وَإِنْ نَّکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِّنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِى دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ); و اگر پیمان هاى خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن (و تمسخر) قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید; چرا که پیمان آنها اعتبارى ندارد».
مناسب تر از همه این تفاسیر همان تفسیر اول به نظر مى رسد، هرچند جمع تفاسیر مختلف در یک عبارت طبق عقیده ما که بارها به آن اشاره کرده ایم امکان پذیر است.
نکته: شرایط پیمان بستن با مخالفان و لزوم وفاى به عهد به تناسب کلام حکیمانه بالا اشاره به دو قسمت از تعلیمات اسلام را در این باره لازم مى دانیم: نخست این که در تعلیمات دینى ما دستور داده شده هنگامى که با مخالفان خود عهد و پیمان مى بندید مراقب باشید محکم کارى کنید; با الفاظ صریح و شرایط لازم و رعایت نکاتى که هرگونه بهانه پیمان شکنى را از مخالف مى گیرد عهدنامه را تنظیم کنید.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
ادامه شرح دعای سی و دوم صحیفه سجادیه فراز دوازدهم تا پانزدهم
حسن بن عطيّه مىگويد به امام صادق (عليه السلام) گفتم:
حَدَّثَنى كَيْفَ قالَ اللَّهُ لِإِبْلِيسَ: ﴿فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ * إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ﴾قالَ: لِشَىءٍ كانَ تَقَدَّمَ شُكْرَهُ عَلَيْهِ، قُلْتُ: وَ ما هُوَ؟ قالَ: رَكْعَتانِ رَكَعَهُما فِى السَّماءِ فِى أَلْفَى سَنَةٍ أَوْ فى أَرْبَعَةِ آلافِ سَنَةٍ ...«8»
بازگو بفرما چرا خداوند به ابليس فرمود: از مهلت داده شدگانى تا وقت معلوم. حضرت فرمود: براى چيزى كه خداوند متعال خواست از آن تشكّر بجا آورد، گفتم: آن چه بود؟
حضرت فرمود: دو ركعت نماز بود كه ابليس آن را در آسمان به مدت دو هزار يا چهار هزار سال بجا آورده بود.
در روايت ديگر آمده است:
ابليس در آسمان دو ركعت نماز را ظرف هفت هزار سال بجا آورد و حق تعالى در مقابل عبادتش، آن را مهلت ثواب آن را مهلت به او عطا فرمود.«9»
آنگاه مظهر پليدى خلقت در اوّلين برنامه نقشههاى گمراهانه خود، در بهشت به سوى آدم و حوّا رفت و با سوگند زياد و خيرخواهى آنها را نصيحت نمود تا جايى كه آنان به درخت ممنوعه دست درازى نموده و پوشش حيا و عفتشان فرو ريخت، پس ماهيّت پليد او روشنتر گرديد.
خداوند سپس در بعضى آيات به همه افراد بشر و فرزندان آدم هشدار مىدهد كه مراقب فريبكارى شيطان باشند؛ زيرا او سابقه دشمنى خود را با پدر بشر نشان داده است همانطور كه لباس بهشتى را بر اثر وسوسه از اندام جسمى او بيرون كرد، در صدد برآمد كه لباس تقوا را هم از اندام روحى و جانى او بيرون نمايد پس به اقسام گوناگون ابزارهاى مالى و زينتى و بازى و سرگرمىهاى نشاطآور، آدميان را مىفريبد و از راه مستقيم به در مىكند و خداوند منّان به اين منظور هشدارهاى فراوانى داده است كه از آن جمله فرموده است:
﴿يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ﴾«10»
اى فرزندان آدم! شيطان، شما را نفريبد چنان كه پدر و مادرتان را [با فريبكاريش] از بهشت بيرون كرد، لباسشان را از اندامشان بر مىكشيد تا شرمگاهشان را به آنان بنماياند، او و دار و دستهاش شما را از آنجا كه شما آنان را نمىبينيد مىبينند، ما شياطين را سرپرست و ياران كسانى قرار داديم كه ايمان نمىآورند.
و در سوره يس، براى آگاهى و شناساندن هر چه بيشتر آن دشمن قديمى و خطرناك و در انديشيدن روز حساب و رسوايى مىفرمايد:
﴿وَ لَقَدْ أَضَلَّ مِنكُمْ جِبِلًّا كَثِيرًا أَفَلَمْ تَكُونُواْ تَعْقِلُونَ﴾«11»
و همانا شيطان گروه بسيارى از شما را گمراه كرد، آيا تعقّل نمىكرديد [كه پيروانش به چه سرنوشت شومى دچار شدند؟] يعنى آيا نمىنگريد چه بدبختهايى شيطان به سر پيروان خود آورده است؟ آيا تاريخ پيشينيان را مطالعه نكرديد تا ببينيد بندگان او به چه سرنوشت شوم و دردناكى گرفتار شدند؟ ويرانههاى شهرهاى بلا ديده آنها در برابر چشم شماست و عاقبت غمانگيز آنها براى هر كس كه كمترين تفكّر و انديشهاى داشته باشد روشن است.
پس چرا دشمنى را كه آزمايش دشمنى خود را بارها و بارها داده است جدّى نمىگيرد و باز با او طرح دوستى مىريزيد؛ حتّى او را رهبر و پيشگام خود انتخاب مىكنيد و مراسم قبيله شيطان پرستى برپا مىسازيد.
خرد و منطق سليم حكم مىكند كه انسان از چنين جانور خطرناكى كه به هيچ انسانى رحم نمىكند و قربانيان او در هر گوشه و كنار دنيا بر خاك مذلّت كفر افتادهاند بر حذر باشد و لحظهاى به خود، اجازه غفلت از او را ندهد.
امام على (عليه السلام) در نامهاى به معاويه فريب خوردن او را تذكّر مىفرمايد:
وَ خُذْ اهْبَةَ الْحِسابِ وَ شَمِّرْ لِما قَدْ نَزَلَ بِكَ و لاتُمَكِّنِ الْغُواةَ مِنْ سَمْعِكَ وَ الّا تَفْعَلْ اعْلِمْكَ ما اغْفَلْتَ مِنْ نَفْسِكَ فَانَّكَ مُتْرَفٌ قَدْ اخَذَ الشَّيْطانُ مِنْكَ مَأْخَذَهُ وَ بَلَغَ فيكَ امَلَهُ وَ جَرى مِنْكَ مَجْرَى الرُّوحِ وَ الدَّمِ.«12»
و براى حساب آماده شو، و براى بلاهايى كه به تو مىرسد مهيّا باش، سخن گمراهان را مشنو، و اگر بدين صورت عمل نكنى تو را به آنچه نسبت به خود غفلت دارى آگاه سازم؛ زيرا ناز و نعمت به طغيانت انداخته و شيطان راه خود را در تو پيش گرفته، و با اوضاع تو به آرزويش رسيده، و در وجودت همچون روح و خون روان گشته.
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_دوم_فراز_دوازدهم_پانزدهم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
آرى، درس عبرت و هشدار بسيار است، امّا پند گيرنده كم هستند.
رسول اللّه اعظم (صلى الله عليه و آله) فرمود:
أَغْفَلُ النَّاسِ مَنْ لَمْ يَتَّعِظْ بِتَغَيُّرِ الدُّنْيا مِنْ حالٍ إِلى حالٍ وَ أَعْظَمِ النَّاسِ فِى الدُّنْيا خَطَراً مَنْ لَمْ يَجْعَلْ لِلدُّنْيا عِنْدَهُ خَطَراً.«13»
غافلترين مردم كسى است كه از اوضاع و احوال دنيا و دگرگونىهاى آن پند نگيرد و كسانى در دنيا گرفتار خطر مىشوند كه دنيا را براى خود خطر ندانند.
پی نوشت ها:
(8)- علل الشرايع: 2/ 525، حديث 1؛ بحار الأنوار: 60/ 240، باب 3، حديث 85.
(9)- علل الشرايع: 2/ 526، حديث 1؛ بحار الأنوار: 60/ 240، باب 3، حديث 86.
(10)- اعراف (7): 27.
(11)- يس (36): 62.
(12)- نهج البلاغه: نامه 10.
(13)- بحار الأنوار: 70/ 88، باب 122، حديث 55؛ الأمالى، شيخ صدوق: 20، حديث 4
ادامه دارد...
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_دوم_فراز_دوازدهم_پانزدهم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء هفدهم قرآن کریم💠
❇️فراز اول:وحی فعل یا ایجاد تمایل به کار خیر:
🔸وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیرَْاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوةِ وَ إِیتَاءَ الزَّكَوةِ وَ كاَنُواْ لَنَا عَابِدِینَ(73- انبیاء ع)
🔹و ما به آنها انجام كارهاى خیر و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات را وحى كردیم و آنها تنها ما را عبادت می کردند.
🔹هر چند این آیه در توصیف پیشوایان هدایت است ولی حالتی در آن آمده که مراتب ضعیف ترش را می توان در دیگران نیز مشاهده کرد.
🔹وحی همان الهام کردن و به دل انداختن است(1) چیزی که هست در وحی یا به دلیل سرعت زیاد یا به دلیل رمزی و سری بودن(2) و یا به دلایلی دیگر، کسی جز موجود الهام شده از این فرایند و نیز محتوای آن با خبر نمی شود.
🔹وحی به دو صورت ممکن است رخ دهد؛ یکی وحی گزاره های علمی است که در این نوع گیرنده به چیزی که نمی دانست عالم می شود. نوع دیگر وحی فعل عملی است به این صورت که فرد گیرنده در خود میل و اشتیاق شدید به کاری را پیدا کرده و درصدد انجام آن بر می آید.(3)
🔹در آیه مورد بحث سخن از وحی فعل و کارهای خیر است. نمونه های قابل درک این نوع وحی را همه می توانند در خود احساس کنند؛ زمانی که بدون مقدمه در خود میل شدیدی به انجام کار خیری پیدا می کنید و به تکاپو می افتید تا به هرترتیب که شده آن را انجام دهید؛ مصداق و نمونه ضعیف شده ای از وحی فعل خیر است. وحی به مادر موسی برای رها کردن او در آب(4) هم از نمونه های این نوع وحی است.
❇️فراز دوم:باید قدردان دانشمندان نظامی و هسته ای باشیم:
🔸وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاكِرُونَ(80- انبیاء ع)
🔹ما ساختن زره را به داود ع آموختیم، تا شما را در جنگهایتان حفظ كند. آیا شكر آن را به جا مىآورید؟
🔹«لبوس» بر اساس آنچه که صاحب تفسیر مجمع البیان مىگوید هر گونه اسلحه دفاعى و تهاجمى؛ مانند زره، شمشیر و نیزه را شامل مىشود(5)؛ ولى عبارت « لِتُحْصِنَكُم؛ تا شمارا حفظ کند» قرینه خوبی است که نشان مىدهد «لبوس» در اینجا به معنى زره است.(6)
🔹زره امروز جامعه اسلامی ادوات نظامی و تدافعی و نیز هسته است که خداوند متعال دانش ساخت و تجهیز آن را به دانشمندان ما عنایت می کند ما نیز وظیفه داریم بر اساس دستور قرآن کریم قدردان آنها و سپاسگذار این نعمت الهی باشیم
✅نکته ای که در این آیه وجود دارد این است که خداوند متعال می فرماید ما به داود علیه السلام یاد دادیم که چگونه زره بسازد بعد جمله ای دارد که معلوم می شود این تعلیم برای نفع شخصی نبوده است چون نمی فرماید آموختیم تا با ساخت و پوشیدن زره از خود محافظت کند بلکه می فرماید تا شما را از خطر حفظ کند این جمله نشان می دهد که تعلیم صنعت زره و ساخت آن به دست داود علیه السلام برای منفعتی عام و حفظ مومنان از خطر دشمنان بوده است. آنگاه در پایان در قالب سوالی به جامعه ایمانی توصیه اکید می کند که قدر این نعمت را دانسته و نسبت به آن شکرگزار باشند.
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
❇️ فراز سوم:ذکر یونسیه نسخه ای برای نجات همه مومنین:
🔸وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىِّ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ(87)فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجََّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ(88- انبیاء ع)
🔹و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را زمانى كه خشمناك از میان قومش رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكىهاى شب، زیر آب و در دل ماهى، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم. پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و اینگونه مؤمنان را نجات مىدهیم.
🔹«نون» در لغت به معنى ماهى عظیم یا به تعبیر دیگر نهنگ یا وال است.(7) مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند.
🔹یونس در حالی که از قومش غضبناک بود از میانشان بیرون شد و آنها را به عذاب خدا سپرد و رفت بدون اینكه از ناحیه خدا دستورى داشته باشد. اما همین كه نشانههاى عذاب نمودار شد قوم او توبه كردند و ایمان آوردند. پس خدا عذاب را از ایشان برداشت و خداوند صحنهاى به وجود آورد كه در نتیجه یونس به شكم یك ماهى بزرگ فرو رفت و در آنجا زندانى شد تا آنكه خدا آن بلیه را از او برداشته دو باره به سوى قومش فرستاد.(8)
🔹جمله « كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ» نشان مىدهد نسخه ای که یونس علیه السلام آن را برای نجات خود به کار بست و خداوند او را از گرفتاری رهایش کرد جنبه اختصاصی نداشته است. بسیارى از حوادث غمانگیز و گرفتاریهاى سخت و مصیبتبار مولود گناهان ماست.
💠هر انسان مومنی می تواند با به کار بستن همان سه نكتهاى كه یونس علیه السلام به کار بست، نجات و رهایى حتمى خود را از خداوند متعال طلب کند:
1⃣توجه به حقیقت توحید و اینكه هیچ معبود و هیچ تكیهگاهى جز خدای سبحان نیست.
2⃣پاك شمردن و تنزیه خدا از هر عیب و نقص و ظلم و ستم، و پرهیز از هر گونه گمان سوء در باره ذات پاك او
3⃣اعتراف به گناه و تقصیر خویش.(9)
❇️فراز چهارم:تصویری از لحظه وقوع قیامت:
🔸یَأَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شىَْءٌ عَظِیمٌ(1) یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَ مَا هُم بِسُكَارَى وَ لَاكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ(2- حج)
🔹اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بىتردید زلزله قیامت، واقعهاى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مىدهد، غافل مىشود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست مىبینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است.
🔹این آیات تمام انسانها را از گناه و شکستن حریمهای الهی برحذر می دهد و به آنها هشدار می دهد که صحنه ای بسیار سخت و عجیبی در پیش است که اگر اهل تقوا نباشند به تلخی و رنج شگفت آور آن روز را با تمام وجود خواهند چشید.(10)
✅آنگاه صحنه هایی از آن واقعه را به تصویر می کشد:
1⃣در آن واقعه، تنها زمین نمی لرزد بلکه جهان به لرزه در می آید؛ آسمان و زمین، خورشید و ستارگان، کرات و کهکشانها همه دگرگون می شوند.(11)
2⃣« مُرْضِعَةٍ » به زنی گفته می شود که در حال شیر دادن به کودک است و سینه اش در دهان اوست. ذهول هم یعنی اینکه از روی ترس و وحشت از چیزی بگذری و بروی.(12) در آن واقعه مادرانی که در حال شیر دادن به کودکان خود هستند با اینکه عاطفی ترین حالت و قوی ترین دلبستگی عالم میان آن دو وجود دارد ولی با این حال کودک را از خود جدا کرده او را رها می کند و می رود.
3⃣هر بارداری طفل خود را سقط می کند.
4⃣مردم هراسان و وحشت را که می نگری گمان می کنی که مست اند و عقل از سرشان پریده؛ اما اینطور نیست؛ عذاب شدید خدا آنها را به این روز انداخته است.
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
❇️فراز پنجم:حالت توبه شکننان در قیامت:
🔸كُلَّمَا أَرَادُواْ أَن یخَْرُجُواْ مِنهَْا مِنْ غَمٍّ أُعِیدُواْ فِیهَا وَ ذُوقُواْ عَذَابَ الحَْرِیقِ(22- حج)
🔹هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مىگردانند، و به آنان گفته مىشود، بچشید عذاب سوزان را از آنجائیکه قیامت ظرف ظهور باطن اعمال است هر پاداش و عذابی که به انسان داده می شود در حقیقت چهره اخروی عمل اوست(13) و جهنم در واقع صورت باطنی گناه است؛
🔰بنابر این می توان گفت این حالتی که آیه از آن سخن می گوید حقیقت و باطن همان حالت دنیایی این عده است که در دنیا چون به گناه عادت کرده بودند هرگاه تصمیم به ترک آن می گرفتند باز دوباره به سمت آن برگشته و جان به آتش گناه می سوزاندند؛ همین حالت یعنی فاصله گرفتن و برگشتن به گناه در قیامت به شکل ظهور می کند که قرآن می گوید: هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مىگردانند.
📚پی نوشت ها:
(1) مجمع البحرین ج1 ص431
(2) المفردات ج1 ص858
(3) ر.ک به المیزان ج14 ص305
(4) آیه 7 سوره قصص
(5) مجمع البیان ج7 ص90
(6) راغب هم در المفردات خود همین نظر را داده است.
(7) همان ص485
(8) ر.ک: المیزان ج14 ص314-315
(9) ر.ک: همان ص488
(10) ر.ک به المیزان ج14 ص339
(11) آیات ابتدایی سوره تکویر و انشقاق گویای این حقیقت هستند.
(12) المیزان ج14 ص339
(13) آیه49 سوره کهف
(14) نمونه ج14 ص111
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
🔹أللَّهُمَّ اهْدِنی فیهِ لِصَالِحِ الْأعْمالِ وَ اقْضِ لی فیهِ الْحَوائِجَ وَ الآمالَ یا مَنْ لایَحْتَاجُ إلیَ التَّفْسیرِ وَ السُّؤالِ یا عالِماً بِما فی صُدُورِ الْعالَمینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🔸 خدایا! مرا در این روز به اعمال شایسته راهنمایی کن و حاجتها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند به شرح و سئوال بندگان نیستی! ای خدایی که ناگفته به حاجات و سرائر خلق آگاهی! درود فرست بر محمد و خاندان پاک او
پیامهای دعا
1- درخواست هدایت الهی به سمت اعمال صالح
2- برآوردهشدن حوائج و آرزوها
3- خدا نياز به شرح و سؤال ندارد
4- صلوات در دعا موجب اجابت دعا
پیام منتخب
شرط قبولی دعا و برآوردهشدن آرزو ها، این است که امیدمان فقط به خدا باشد. زیرا خدای سبحان به یکی از پیامبرانش فرمود: «قسم به عزت و جلالم! آرزوی هر آرزوکننده را از غیر خودم قطع میکنم؛ او را مأیوس میکنم، پیش مردم لباس خواری بر تنش میپوشانم و از گشایش و فضل خود، دورش میکنم. آیا بندهام غیر مرا در سختی ها امید دارد؛ درصورتی که سختیها در دست من است! و آیا امید به غیر من دارد؛ در حالی که من بینیاز و جوادم، کلیدهای درهای بسته شده در دست من است و درب رحمتم برای دعاکنندهها باز است.
📚 الکافی،ج ۲،ص ۶۶
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💢↶ شرح دعای روز هفدهم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
【اَلّلهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ】
خدایا در ماہ رمضان
مرا به اعمال صالح راهنمائی کن
نه اینکه فقط بخورم و بخوابم
طوری باشم که اهل سحر باشم
دعای افتتاح بخوانم
دعای سحر بخوانم
این طور نباشد که دعاها را
از رادیو و تلویزیون گوش کنیم
بلکه باید خودمان دعاها را بخوانیم
↫◄ واعظی در قم به نام میرزا
محمد تقی اشراقی بود
ایشان از قول والدشان نقل میکرد:
که سحر در نجف اشرف هفتاد تن از علما
را دیدم که دعای ابوحمزہ ثمالی را
از حفظ در قنوت نماز وتر میخواندند
آن هم با حالت گریه
لذا سعی کنید دعاها را خودتان بخوانید
و سعی کنیم اهل عمل باشیم
در قدیم حرف با عمل توأم بود
اما الآن فقط حرف است و شنیدن
◽️خدایا در ماہ رمضان
به اتیان اعمال صالح یاریم کن
◽️توفیق بدہ اهل قرائت قرآن باشم
که یکی از اعمال صالح تلاوت قرآن است
بهترین چیزها تلاوت قرآن است که زنگار
دل را از بین میبرد مخصوصاً در سحرها
مقید باشید دو سه صفحه قرآن بخوانید
◽️استغفار هم زنگ دل را میبرد
◽️دست بر سر یتیم بکشی هم زنگار
دل را از بین میبرد
【وَاقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَالْآمَالَ】
خدایا احتیاجات مرا برآوردہ کن
و هر آرزوی شرعی که دارم
برای من مستجاب کن
⤵️ شرط قبولی دعا و برآوردہ شدن
آرزوهای تو این است که
امیدت فقط به خدا باشد
و اگر دلت به جای دیگر گرم باشد
و امیدت به دیگری بود
بدان که حاجتت برآوردہ نمیشود
دعای تو زمانی مستجاب میشود
که از همه ناامید بشوی و آن وقت
زمان استجابت دعای توست
⬅️ برای برآوردہ شدن حاجاتتان
توسل به اهل بیت علیهالسلام داشته باشید
مخصوصاً به حضرت نرجس خاتون
سلام الله علیها مادر امام زمان عج
↫◄ حدود سی الی چهل سال قبل یکی
از اولیاء الهی این مطلب را به من آموختند
و به هر کسی که گفتهام از توسل به حضرت
نرجس خاتون سلام اللہ نتیجه گرفتهاند
شخصی بود که اهل فرزند نمیشد
من به او گفتم که یک ختم قرآن
هدیه به روح نرجس خاتون داشته باشد
که ایشان هم عمل کردند و خواندند
و صاحب اولاد شد
و ایشان مادر ولی وقت است
اگر شما به ایشان متوسل شوید
و مادر با امام زمان عج در میان بگذارد
که فلانی بمن متوسل شده و حاجت خواسته
حضرت هم درخواست مادر بزرگوارشان را
رد نمیکند و این توسل بسیار راهگشا
و مجرب است و سرعت در اجابت
از خصوصیات توسل به حضرت
نرجس خاتون میباشد
【یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَالسُّؤَالِ】
ای خدایی که احتیاج نداری که من
حاجتم را برای تو تفسیر و شرح کنم
چرا که خداوند عالم است به گرفتاری من
نه تنها خداوند نیاز به شرح و تفسیر
حاجاتمان ندارد بلکه ائمه علیهالسلام هم
همینطور هستند چرا که عالم به حاجات
و دعاهای ما میباشند
خدایا برای برآوردہ کردن حاجات ما
حتی احتیاج به شنیدن درخواست ما نداری
کسانی که از تو درخواستی هم ندارند
تو کار آنها را راہ میاندازی
【یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ】
چرا تو احتیاج به تفسیر و توضیح حاجات
بندگانت نداری برای اینکه تو عالم هستی
به هر امری که در دل بندگانت است
تو با خدای خود باش
تا خدا کارت را درست بکند
【صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین】
خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان
طاهر و پاک او
╭┅┅┅┅┅❀🍃🌺🍃❀┅┅┅┅┅╮
أَلَا بِذِڪْرِاللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
✅ ۱۷ ماه رمضان ، سالروز معراج
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله وسلم)
#بهار_قرآن
#ماه_مبارک_رمضان #ماه_رمضان
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
4_293413254921716416.mp3
6.82M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_17
🌺 توسط استاد #منشاوی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
4_293413254921716414.mp3
3.86M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_17
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
4_5787591748461005572.mp3
32.71M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_17
🌺 توسط استاد #احمد_دباغ
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
4_5902315281329422700.mp3
11.88M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_17
🌺 توسط استاد #پرهیزگار
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
4_293413254921716415.mp3
6.88M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_17
🌺 توسط استاد #سعد_الغامدی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
17.mp3
5.53M
🌺 #تندخوانی ساده
🌺 #جزء_17
🌺 توسط استاد #حجت_الاسلام_قاسمیان
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
mafahime_qoran_haj_abolgasem_17_179076.mp3
6.68M
📝توضیح مفاهیم جزء هفدهم قرآن کریم« آستانه مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها)»
🔹سوره حج و سوره انبیاء
🎤استاد محمد #حاجابوالقاسم
🌺#ماه_رمضان ؛#جزء_17
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج