#حدیث
❤️قالَ الْكاظِمُ عليه السلام: دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ.
❤️امام كاظم عليه السلام فرمود:
🌹دعـاى شخـص روزه دار هنگام افطار مُستجاب مى شود.🍃
📕بحار الانوار، ج 93، ص 255، ح 33
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃
#سوره_نساء ــ #آیه ۵۶
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا
یقیناً كسانی كه به آیات ما كافر شدند به زودی آنان را به آتشی [شكنجهآور و سوزان] درآوریم، هرگاه پوستشان بریان شود، پوستهای دیگری جایگزین آن میكنیم تا عذاب را بچشند؛ یقیناً خدا توانای شكستناپذیر و حكیم است.
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃
#تفسیر_قرآن
#سوره_نساء_آیه_پنجاه_شش
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃
#تفسیر(آيه ٥٦) :
🌀در اين آيه و آيۀ بعد سرنوشت افراد با ايمان و بىايمان تشريح شده است، در اين آيه مىگويد: «كسانى كه به آيات ما كافر شدند به زودى آنها را در آتشى وارد مىكنيم كه هر گاه پوستهاى تنشان (در آن) بريان گردد (و بسوزد) پوستهاى ديگرى را به جاى آن قرار مىدهيم تا كيفر (الهى) را بچشند» (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِنا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ ناراً كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ) .
🌀 البتّه پوستهاى جديد از همان مواد پوستهاى پيشين تشكيل مىگردد، و اين نتيجۀ اصرار در زير پا گذاشتن حقّ و عدالت و انحراف از فرمان خداست.
🌀 و در پايان آيه مىفرمايد: «خداوند (نسبت به انجام اين گونه مجازاتها) هم قادر و توانا و هم حكيم است» و روى حساب كيفر مىدهد. (إِنَّ اللّهَ كانَ عَزِيزاً حَكِيماً) .
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_نساء_آیه_پنجاه_شش
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت162
این سخن را با حدیث پربار دیگرى از امیرمؤمنان(علیه السلام) ادامه مى دهیم که فرمود: «جُمِعَ خَیْرُ الدُّنْیَا وَالاْخِرَهِ فِی کِتْمَانِ السِّرِّ وَمُصَادَقَهِ الاَْخْیَارِ وَجُمِعَ الشَّرُّ فِی الاِْذَاعَهِ وَمُوَاخَاهِ الاَْشْرَارِ; خیر دنیا و آخرت در دو چیز جمع شده است: «کتمان سرّ و دوستى با نیکان و تمام شرور در دو چیز جمع شده: فاش کردن اسرار و دوستى با اشرار». البته این قاعده کلى مانند غالب قواعد کلّى استثناى محدودى نیز دارد و آن در موردى است که انسان مى خواهد با شخص عاقل و دانایى مشورت کند و با کلى گویى نمى تواند نظر او را جلب نماید، بلکه باید جزئیات مطلب را با او در میان بگذارد تا بتواند از مشورت او بهره گیرد.
هرگاه چنین کسى انسان رازدارى باشد مى توان اسرار را در اختیار او براى رسیدن به اهداف مشورت گذارد.
امام صادق(علیه السلام) در حدیثى که درباره شرایط شخص مورد مشورت بیان کرده مى فرماید: «چهارمین شرط (بعد از عقل و دیانت و صداقت) این است: «أَنْ تُطْلِعَهُ عَلَى سِرِّکَ فَیَکُونَ عِلْمُهُ بِهِ کَعِلْمِکَ بِنَفْسِکَ ثُمَّ یُسِرَّ ذَلِکَ وَیَکْتُمَهُ فَإِنَّهُ… إِذَا أَطْلَعْتَهُ عَلَى سِرِّکَ فَکَانَ عِلْمُهُ بِهِ کَعِلْمِکَ تَمَّتِ الْمَشُورَهُ وَکَمَلَتِ النَّصِیحَهُ;
چهارمین شرط این است که او را بر سرّ خود آگاه سازى و همان گونه که تو درباره موضوع مورد مشورت آگاهى دارى او هم آگاهى داشته باشد سپس سرّ تو را پنهان و مکتوم دارد… هرگاه او را بر سرّت آگاه ساختى و علم او نسبت به آن موضوع مانند علم تو شد مشورت کامل مى شود و خیرخواهى به کمال مى رسد».
نکته: حفظ اسرار و اهداف مهم آن گاه سؤال مى شود که براى چه منظورى ما اسرار را کتمان کنیم و از دیگران پنهان داریم.
ادامه دارد...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
شرح دعای سی و سوم صحیفه سجادیه فراز اول تا سوم
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ،فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِهِ،وَاقْضِ لِي بِالْخِيَرَةِ
خدایا!به سبب دانشت که محیط برهمه چیز است،از تودرخواست خیر دارم؛پس بر محمد و آلش درود فرست و به خیر و نیکی در حقّ من حکم فرما.
وَأَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِيَارِ،وَاجْعَلْ ذَلِكَ ذَرِيعَةً إِلَى الرِّضَابِمَا قَضَيْتَ لَنَاوَالتَّسْلِيمِ لِمَا حَكَمْتَ فَأَزِحْ عَنَّارَيْبَ الِارْتِيَابِ،وَأَيِّدْنَابِيَقِينِ الُْمخْلِصِينَ .
وشناخت انتخاب کردن و برگزیدن را به ما الهام کن و آن الهام را برای ماوسیله خشنودی به آنچه که برای ما مقرر کردی و تسلیم به آنچه در حقّ ما حکم فرمودی، قرار ده؛پس آلودگی شک و دودلی در تقدیرت را از دل ما پاک کن و ما را به یقین مخلصان تقویت فرما.
وَلَا تَسُمْنَا عَجْزَالْمَعْرِفَةِ عَمَّا تَخَيَّرْتَ فَنَغْمِطَ قَدْرَكَ،وَنَكْرَهَ مَوْضِعَ رِضَاكَ،وَنَجْنَحَ إِلَى الَّتِي هِيَ أَبْعَدُمِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ ،وَأَقْرَبُ إِلَي ضِدِّ الْعَافِيَةِ
و داغ ناتوانی معرفت را نسبت به آنچه برایمان اختیار کردی،بر پیشانی ما نزن؛تا بزرگی و عظمتت را سبک انگاریم و جایگاه خشنودیات را ناپسند شماریم و به چیزی که از حسن عاقبت دورتر و به ضد عافیت و سلامت همه جانبه نزدیکتر است،مایل شویم.
حقيقت استخاره
استخاره به معناى توسّل و دعا است. استخاره به معناى رو آوردن به پيشگاه حق ودرخواست تحقق خير در انجام امر از حضرت حق است.
استخاره توكل به خدا در جميع امور،و اقرار به جهل به مصالح خويش نزد حق و واگذارى تمام جهات زندگى به دست رحمت اوست،وطلب خير براى امر دنيا و آخرت از حضرت حق است.
اصل استخاره در اكثر روايات معتبره به اين معناست كه انسان از استبداد به رأى در تمام امورش كه روزنهاى براى تسلط شيطان است،واز اعتماد به نظر و عقل خودش بدون رعايت نظر اهل بصيرت و انديشه در امان بماند،كه استبداد به رأى و تنها به نظر و عقل خود تكيه كردن،عين ضلالت،وافتادن در مسير شقاوت،وزمينه سازى براى انواع شرور و ضرر و زيان است.
اينگونه استخاره بنابر روايات و عمل اولياى خدا از طريق دعا،يا باز كردن قرآن البته با رعايت شرايط لازم،يا تسبيح يا قرعه يا مشورت با پاكان،عملى مستحب است و در مجموع داراى نتيجه مثبت است.اما فال گرفتن ورمّالى براى درك خير،كارى نامشروع و عملى خلاف عقل و منطق و محل كسب مال براى تنبلان و تن پروران است.
حضرت صادق (عليه السلام) فرمود:
اذاارادَاحَدُكُمْ امْراًفَلا يُشاوِرْ فِيهِ احَداًحَتّى يَبْدَأَفَيُشاوِرَاللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَقيلَ لَهُ:ما مُشاوَرَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟قالَ:يَسْتَخيرُاللَّهَ فيهِ اوَّلًا ثُمَّ يُشاوِرُ فيهِ،فَانَّهُ اذا بَدَأَ بِاللَّهِ اجْرَى اللَّهُ لَهُ الْخَيْرَعَلى لِسانِ مَنْ شاءَ مِنَ الْخَلْقِ.«1»
هرگاه يكى از شما اراده كارى كرد،با احدى قبل از حضرت حق مشورت نكند،ابتداى مشورت خود را با پروردگار قرار دهد.عرضه داشتند:مشاوره با خداوند چگونه است؟ فرمود:به صورت دعا از حضرت حق بخواهد كه آنچه خير اوست پيش آورد،سپس با اهلش مشورت كند،كه هركس از خداوند خير بخواهدحضرت محبوب خيرش را بر زبان هر كه از خلقش بخواهد جارى كند.
پس حقيقت استخاره گدايى و درخواست خير از خداوند است، و چون اكرم الاكرمين كسى را از درگاهش نااميد نمىكند و استجابت اين گونه دعا را جارى شدن خير به وقت مشورت بر زبان غير براى دعا كننده قرار مىدهد.
امام صادق (عليه السلام) مىفرمايد:
حدود مشورت را نيز رعايت كن و آن چهار چيز است: طرف مشورت بايد عاقل، آزاد و مؤمن، رفيق موافق، و نگهدارنده اسرار باشد.«2»
حضرت صادق (عليه السلام) مىفرمايد:
وقتى يكى از شما خواست بخرد يا بفروشد يا وارد كارى شود، با ياد خدا شروع كند و اين گونه از او بخواهد: الهى قصد چنين كارى دارم اگر اين كار برايم در دين و دنيا و آخرت خير است بر من آسان كن، اگر شرّ است از من بگردان. سپس با ده مؤمن يا پنج مؤمن دوبار يا با دو مؤمن پنج بار يا با يك مؤمن ده بار مشورت كند.«3»
عبداللَّه بن يعفور مىگويد: از حضرت صادق (عليه السلام) در باب استخاره شنيدم:
خدا را به عظمت و بزرگى ياد كن، و او را سپاس بگو، سپس بر محمّد و آلش درود فرست آنگاه بگو:
اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِانَّكَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ، وَ انْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ، اسْتَخيرُاللَّهَ بِرَحْمَتِهِ.«4»
خداوندا! از تو درخواست مىكنم كه داناى پنهان و آشكارى، رحمتت بىاندازه و مهربانىات هميشگى است و تو عالم و داناى به غيب و پنهان هستى. مشورت و از خدا به خاطر رحمت بىانتهايش طلب خير مىكنم.
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_سوم_فراز_بیست_اول_تا_سوم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
در مقدمه دعاى سى و سوم«صحيفه سجاديه»فيضالاسلام آمده است كه شيخ مفيد فرموده است:
شايسته نيست كسى كه از خداى تعالى استخاره مىنمايددرچيزى باشدكه او را از آن نهى كرده يا بر او واجب نموده است، استخاره در اممباح و چيزى است كه روا باشد،مانندرفتن به يكى از دو مجلس كه جمع بين هر دو ممكن نباشد.
ازجمله آداب كسى كه استخاره مىكند آن است كه ظاهر و باطن و آشكار و نهان او پاك و پاكيزه باشد،ظاهر او از نجاسات ظاهرى و باطنش از شك و دودلى.
امام صادق(ع)مىفرمايد:پدرم هرگاه مىخواست در كارى استخاره كند وضو مىگرفت و دو ركعت نماز مىخواند،واگر خادمهاى با حضرت سخن مىگفت آن بزرگوار مىفرمود:سبحان اللَّه و حرف ديگر نمىزدتافراغت مىيافت.«5»
استخاره در كلام بزرگان
از مجموع روايات و گفتار بزرگان استفاده مىشود كه استخاره بر چهار نوع است:
۱.استخاره به دعا ۲.استخاره به قرآن
۳.استخاره به رقاع ۴.استخاره به تسبيح
1- استخاره به دعا
جابربن عبداللَّه مىگويد:رسول خدا(ص)
استخاره را به ما آموخت چنانكه سورهاى از قرآن را آموخت،و مىفرمود:هرگاه يكى از شما قصد كارى كند دو ركعت نماز غير از نماز واجب بجا آورد سپس بگويد:
الهى!من از تو به دانائيت خيرونيكى درخواست مىكنم،وبه توانائيت مىخواهم كه خير را بهره من گردانى،واحسان بزرگ تو را مىطلبم زيراتوتوانائى ومن ناتوانم،و تو مىدانى و من نمىدانم، و تو به نهانىها عالِمى، بار خدايا! اگر مىدانى اين كار در دين و زندگى و پايان كارم براى من خير و نيكى است پس آن را برايم مقدر و آسان و مبارك و نيكو گردان.اگر مىدانى اين كار در دين و زندگى و پايان كارم براى من شر و بدى است پس آن را از من و مرا از آن دور فرما،وآنچه كه خير من است برايم مقدر كن،سپس مرا به آن خشنود نما.(۶)
۲.استخاره به قرآن
استخاره به قرآن به فرموده حضرت صادق (ع)بدين صورت است.هرگاه خواستى از كتاب عزيز استخاره كنى پس از بسماللَّه الرحمن الرحيم بگو:
بار خدايا!اگردرقضا وقدر توست كه بر پيروان آل محمّد(ص)به فرج ولى و حجتت بر خلقت منّت گذارده خير و نيكى بخشی پس آيهاى از كتاب خود را براى ما بيرون آور كه آن را بر منت نهادن تو دليل آوريم.
حضرت مىفرمايد:سپس قرآن را مىگشايى و۶ورق مىشمارى واز ورق۷، ۶سطر،وآنچه در آن است مىانديشى.
۳.استخاره به رقاعامام صادق (ع)فرمود: استخاره به رقاع به اين نحو است:روى ۳ قطعه كاغذ بنويس:بِسْمِ اللَّهِ الرّحمن الرّحيم،خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزيزِالْحَكِيمِ لِفُلانِ بْنِ فُلانَةَ،افْعَلْ.و روى۳قطعه ديگر بنويس:
بِسْمِ اللَّهِ الرّحمن الرّحيم،خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزيزِ الْحَكِيمِ لِفُلانِ بْنِ فُلانَةَ،لاتَفْعَلْ.
آنگاه هر۶قطعه رازيرجانمازبگذار،سپس۲ ركعت نمازبجاى آور،چون از نماز فارغ شدى به سجده برو و صد مرتبه بگو:اسْتَخيرُاللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فى عافِيَةٍ.پس بنشين وبگو:
اللَّهُمَّ خِرْلى وَاخْتَرْلى فى جَميعِ امُورى فى يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ.آنگاه ۶قطعه را با دست خود مخلوط كن و تك تك برداراگر۳مرتبه پشت سرهم «افعل»آمد آن كار را انجام بده،واگر۳ بار پشت سر هم«لا تفعل»آمد آن را ترك كن،واگر يكى افعل بود و ديگرى لاتفعل وقتى قطعهها به۵ رسيدبه آنچه كه درآن اكثريت داردعمل كن و ۶كاغذ را رها نموده توجّه مكن.«8»
۴.استخاره با تسبيح
حضرت صادق(ع)در باب استخاره با تسبيح فرمود:«۱بارسوره حمد را،و ۳بارتوحيد را بخوان،و۱۵مرتبه صلوات فرست آنگاه بگو:اللَّهُمَّ انّى اسْألُكَ بِحَقِّ الْحُسَيْنِ وَجَدِّهِ وَ ابيهِ وَامِّهِ وَاخيهِ وَالاْئِمِّةِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ انْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ،وَانْ تَجْعَلَ لِىَ الْخِيَرَةَ فِى هذِهِ السَّبْحَةِ،وَانْ تُرِيَنى ماهُوَ الاْصْلَحُ فِى الدِّينِ وَالدُّنْيا.اللَّهُمَّ انْ كانَ الاْصْلَحُ لى فِى دينى وَدُنْياىَ وَعاجِلِ امْرى وَآجِلِهِ فِعْلَ ماانا عازِمٌ عَلَيْهِ فَأْمُرْنِى،وَالّا فَانْهَنِى،انَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ.
بارخدايا!به حق حسين و جد و پدر و مادر و برادروامامان از فرزندان او،ازتومىخواهم كه برمحمدوآلش درود فرستى،وبراى من در اين تسبيح خير و نيكى قرار دهى،و آنچه را كه در دين و دنيا براى من شايستهتر است مقدر فرمائى.
بارخدايا!اگر كارى راكه تصميم دارم در دين و دنيايم وهم اكنون و پس از اين براى من شايسته است مرا به آن امر كن واگر نه نهى فرما،زيرا تو برهرچيز توانايى.
سپس يك مشت ازتسبيح را مىگيرى و مىشمارى و مىگوئى:
سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ ولا الهَ الَّااللَّهُ.
پس اگردانه آخرسبحان اللَّه بوددربجا آوردن ونياوردن آنكار مختارى،واگر الحمدللَّه بود آن امر است،بجاى آور،واگر لاالهالّا اللَّه بودنهى است،آنرابجا نياور«9»
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_سوم_فراز_بیست_اول_تا_سوم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
حضرت صادق(عليه السلام)در باب استخاره با تسبيح فرمود:
«يك بار سوره حمد را، و سه بار توحيد را بخوان، و پانزده مرتبه صلوات فرست آنگاه بگو:اللَّهُمَّ انّى اسْألُكَ بِحَقِّ الْحُسَيْنِ وَجَدِّهِ وَ ابيهِ وَ امِّهِ وَ اخيهِ وَ الاْئِمِّةِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ انْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،وَانْ تَجْعَلَ لِىَ الْخِيَرَةَ فِى هذِهِ السَّبْحَةِ، وَ انْ تُرِيَنى ما هُوَ الاْصْلَحُ فِى الدِّينِ وَ الدُّنْيا.اللَّهُمَّ انْ كانَ الاْصْلَحُ لى فِى دينى وَ دُنْياىَ وَ عاجِلِ امْرى وَ آجِلِهِ فِعْلَ ما انا عازِمٌ عَلَيْهِ فَأْمُرْنِى،وَالّا فَانْهَنِى،انَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ.
بار خدايا!به حق حسين و جد و پدر و مادر و برادر و امامان از فرزندان او،از تو مىخواهم كه بر محمدوآلش درود فرستى،وبراى من در اين تسبيح خير و نيكى قرار دهى،و آنچه را كه در دين و دنيا براى من شايستهتر است مقدر فرمائى.
بار خدايا!اگر كارى را كه تصميم دارم در دين و دنيايم و هم اكنون و پس از اين براى من شايسته است مرا به آن امر كن و اگر نه نهى فرما، زيرا تو بر هر چيز توانايى.
سپس يك مشت از تسبيح را مىگيرى و مىشمارى و مىگوئى:
سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّهِ وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ.
پس اگر دانه آخر سبحان اللَّه بود در بجا آوردن و نياوردن آن كار مختارى، و اگر الحمدللَّه بود آن امر است،بجاى آور،واگر لاالهالّا اللَّه بودنهى است،آن را بجا نياور«9»
پی نوشت ها:
۱.بحارالأنوار:88/ 252،باب6،حديث1؛فتح الابواب:137.
۲.بحارالأنوار:88/ 253،باب 6،ذيل حديث 4؛مكارم الأخلاق:318.
۳.بحارالأنوار:88/ 252،باب 6،حديث3؛ مستدرك الوسائل:6/ 256،باب4،حديث 6815.
۴.بحارالأنوار:88/ 256،باب7،حديث1؛فتح الابواب:255.
۵.بحارالأنوار:88/ 262،باب7،ذيل حديث 14؛وسائل الشيعة:8/ 66،باب1،حديث 10100.
۶.بحارالأنوار:88/ 265،باب7،ذيل حديث 18؛مستدرك الوسائل:6/ 236،باب1، حديث6795.
۷.بحارالأنوار:88/ 246،باب4،ذيل حديث 5؛ مستدرك الوسائل:6/ 260،باب 5،حديث 6821.
۸.بحارالأنوار:88/ 228،باب2،ذيل حديث 4؛ فتح الابواب:155.
۹.بحارالأنوار:88/ 250،باب5،حديث5؛ مستدرك الوسائل:6/ 246،باب7،حديث 6828.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_سوم_فراز_بیست_اول_تا_سوم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و هشتم قرآن کریم💠
❇️فراز اول:حقانیت گفتار و کردار پیامبر را خدا امضاء کرده است:
🔸مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(7- حشر)
🔹[از اموال و احکام و معارف دینی] آنچه را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید زیرا خدا سخت کیفر است.
🔹این جمله هر چند در ماجرای غنائم بنی نضیر نازل شده، ولی محتوای آن یک حکم عمومی در تمام زمینهها و برنامههای زندگی مسلمانها است، و سند روشنی است برای حجت بودن سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.
🔹بر طبق این اصل همه مسلمانان موظفند اوامر و نواهی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به گوش جان بشنوند و اطاعت کنند، خواه در زمینه مسائل مربوط به حکومت اسلامی باشد، یا مسائل اقتصادی، و یا عبادی، و غیر آن، به خصوص اینکه در ذیل آیه کسانی را که مخالفت کنند به عذاب شدید تهدید کرده است.(1)بر این اساس اطاعت از دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، اطاعت از خدا و قرآن است و بر هر مسلمانی واجب. آن حضرت نیز در غدیر امر به تبعیت از علی بن ابی طالب علیهما السلام کرد و در روایاتی مانند حدیث ثقلین به پیروی از اهل بیت علیهم السلام امر نمود پس با تکیه بر آیه مورد بحث و روایت غدیر و ثقلین به راحتی میتوان حقانیت مکتب شیعه را ثابت کرد.
❇️فراز دوم:دو تقوایی که قرآن به آن سفارش میکند:
🔸یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ(18- حشر)
🔹ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید یقیناً خدا به آنچه انجام میدهید، آگاه است.
✅این آیه مؤمنین به رعایت دو تقوا سفارش میکند:
✳️تقوای اول اینکه: خدای سبحان را فراموش نکرده و همواره مراقب اعمال خود باشند که کدام صالح است و کدام معصیت؛ چون سعادت زندگی آخرتشان به این اعمالشان بستگی دارد. و نیز مراقب باشند که جز عمل صالح انجام ندهند و آن را هم فقط برای رضای خدا به جای آورند و همواره این مراقبت را ادامه دهند و از نفس خود حساب بکشند. هر عمل نیکی که در کردههای خود یافتند خدا را شکرگزارند و هر عمل زشتی دیدند خود را توبیخ نموده و نفس را مورد مؤاخذه قرار داده و از خدای تعالی طلب مغفرت کنند.
✳️تقوای دوم اینکه: در مقام محاسبه و نظر در اعمال، خداترس باشید؛ یعنی چنان نباشد که عمل زشت خود را و یا عمل صالح غیر خالص خود را به خاطر اینکه عمل شما است زیبا و خالص به حساب آورید.(2)
❇️فراز سوم:قانون روابط بین الملل در قرآن:
🔸لا یَنْهَاکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِینَ(8)إِنَّمَا یَنهَْاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلیَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلهَُّمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(9- ممتحنه)
🔹خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمیدارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. خدا فقط شما را از دوستی با کسانی نهی میکند که در کار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانی که با آنان دوستی کنند، پس دوستی کنندگان همان ستمکارانند.
🔹بر اساس این آیات رابطه عادلانه و بر پایه احترام متقابل و رعایت قراردادهایی که بین شما و آنها وجود دارد امری روا و جایز است؛ اما این رابطه حسنه تا زمانی است که آنها نسبت مسلمانان و حکومت اسلامی توطئه نکرده باشند و به صورت علنی و یا پشت پرده؛ تنهایی و یا گروهی در صدد ضربه زدن به مسلمانان و نظام اسلامی نباشند که اگر این گونه شد ارتباط یا آنها قطع و پاسخ قاطع و مناسبی به آنها داده میشود
✅یک سوال بر اساس این آیات شریفه:
⁉️به نظر شما رابطه حکومت اسلامی ایران با دولت انگلستان که دشمنی پنهان و آشکار او با دولت و ملت مسلمان ایران بر کسی پوشیده نیست و رهبری اسلامی هم حضرت امام (ره) وهم مقام معظم رهبری بارها و بارها بر خباثت و دشمنی این رژیم تاکید کرده اند چگونه باید باشد؟
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
❇️ فراز چهارم:تجارتی که نجات دهنده است:
🔸یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُْ عَلیَ تجَِارَةٍ تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ(10) تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تجَُاهِدُونَ فیِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمُْ وَ أَنفُسِکُمْ ذَالِکمُْ خَیرٌْ لَّکمُْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ(11) یَغْفِرْ لَکمُْ ذُنُوبَکمُْ وَ یُدْخِلْکمُْ جَنَّاتٍ تجَْرِی مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فیِ جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَالِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(10-12/صف)
🔹ای اهل ایمان! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذابی دردناک نجات میدهد؟ به خدا و پیامبرش ایمان آورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید. این ایمان و جهاد اگر به منافع فراگیر و همیشگی آن معرفت و آگاهی داشته باشید برای شما از هر چیزی بهتر است؛ چرا که خداوند متعال در اثر آن گناهتان را میآمرزد و شما را وارد بهشتی میکند که از زیر درختان آن نهرها جاریند و در خانههایی منزل میدهد که پاکیزه اند و در بهشتهای جاویدان قرار دارند؛ این است کامیابی بزرگ.
🔹«تجارة» به معنای تصرف در سرمایه به منظور به دست آوردن سود است.(3) در این آیه شریفه ایمان و جهاد، تجارت به حساب آمده که سرمایهاش جان آدمی و سود آن نجات از عذاب دردناک است.
🔹خدای عز و جل با نکره آوردن کلمه تجارت (تجَِارَةٍ) آن را تجارتی مهم و عظیم و جلیل القدر معرفی کرده است و در بیان سود آن که همان نجات از عذاب است، نوع عذاب را هم بیان نکرد تا بفهماند آن قدر بزرگ است که در بیان نمیگنجد. آنگاه در آیه دوازده به بیان مصادیق این نجات میپردازد که همان مغفرت و جنت است. بنابراین آیات یازدهم و دوازدهم در مقام تفسیر کلمه «تجَِارَةٍ» است.(4)
✅دو نکته:
2⃣در آیه مورد بحث کلمه «ذنوبکم» مطلق آمده؛ یعنی نفرموده است که کدام گناه آمرزیده میشود. از این اطلاق میتوانیم نتیجه بگیریم که تمامی گناهان با شرایطی که ذکر شده آمرزیده میشود. از اینکه آمرزش را مقدمه داخل شدن در بهشت جاودان ذکر فرموده نیز میتوان دریافت که تمام گناهان بخشیده میشود؛ زیرا معنا ندارد که کسی داخل چنین بهشتی بشود، در حالی که هنوز پارهای از گناهانش آمرزیده نشده باشد.(5)
2⃣بر اساس این آیه شریفه، آنچه مؤمن به خدا میدهد متاع ناچیز این دنیای ناپایدار است و آنچه خدا به مؤمن وعده داده تا او را بهره مند سازد، نعمتها و زندگی جاودان است؛ به همین جهت و برای تاکید بر این مطلب بود که در پایان آیه فرمود:«ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ این پیروزی عظیمی است».(6)
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج