eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰صلوات خاصه پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه‌و‌علی‌آله ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ على‏ مُحمَّدٍ كما حَمَلَ وَحيَكَ، وَبَلَّغَ رِسالاتِكَ. وَصلِّ على‏ مُحمَّدٍ كَما أحَلَّ حَلالَكَ، وَحَرَّمَ حَرامَكَ، وَعَلَّمَ كِتابَكَ. وَصَلِّ على‏ مُحمَّدٍ كَما أقامَ الصَّلاةَ، وَآتى الزَّكاةَ، وَدَعا إلى‏ دِينِكَ. وَصَلِّ على‏ مُحمَّدٍ كما صَدَّقَ بِوَعدِكَ، وَأشفَقَ مِنْ وَعيدِكَ. وَصَلِّ على‏ مُحمَّدِ كما غَفَرْتَ بِهِ الذُّنوبَ، وَسَتَرْتَ بِهِ العُيُوبَ، وَفرَّجتَ بِهِ الكُروبَ. وَصَلِّ على‏ مُحمَّدٍ كما دَفَعتَ بِهِ الشَّقاءَ، وَكَشَفتَ بِهِ الغمّاءَ، وَأجبْتَ بِهِ الدُّعاءَ، وَنَجَّيتَ بِهِ مِنَ البَلاءِ. وَصَلِّ على‏ مُحمَّدٍ كما رَحِمْتَ بِهِ العِبادَ، وَأحيَيتَ بِهِ البِلادَ، وَقصَمتَ بِهِ الجَبابِرَةَ، وَأهلَكتَ بِهِ الفَراعِنَةَ. وَصَلِّ على‏ مُحمَّدٍ كما أَضعَفْتَ بِهِ الأموالَ، وَأحرَزتَ بِهِ مِنَ الأهوالِ، وَكَسَرتَ بِهِ الأصنامَ، وَرَحِمْتَ بِهِ الأنامَ. وَصلِّ على‏ مُحمَّدٍ كما بَعَثتَهُ بِخَيرِ الأديانِ، وَأعزَزْتَ بِهِ الإيمانَ، وَتَبَّرتَ بِهِ الأوثانَ، وَعظَّمتَ بِهِ البَيتَ الحَرامَ. وَصَلِّ على‏ مُحمَّدٍ وَأهلِ بَيتِهِ الطّاهِرينَ الأخيارِ وَسلِّمْ تَسليما 🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🌷صلوات خاصه امام حسن مجتبی(ع)🌷 ❇️ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بْنِ سَیِّدِالنَّبِیِّینَ و َوَصِیِّ أَمِیرِالمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ رَسُولِ الله السَّلامُ عَلَیْکَ یابْنَ سَیِّدِ الوَصِیِّیَنَ،أَشْهَدُ أَنَّکَ یابْنَ أَمِیرِ المُؤْمِنِینَ أَمِینُ الله وَابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ مَظْلُوماًوَمَضْیَت شَهِیداً، وَ أَشْهَدُأَنَّکَ الإمام الزَّکِیُّ الهادِی المَهْدِیُّ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّی فِی هذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ.❇️ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸شناخت شناسنامه ای پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله ✅نام: حضرت محمد صلی الله علیه و آله ✅ نام آسمانی: احمد صلی الله علیه وآله ✅نام پدر: عبد الله علیه السلام (رحلت قبل از ولادت فرزند) ✅نام مادر: آمنه علیهاالسلام دختر وهب (رحلت در شش سالگی فرزند) ✅کنیه: ابوالقاسم و ابوابراهیم ✅نام جد: عبد المطلب ✅نام دایه: حلیمه سعدیه ✅نام قبیله: قریش 🌓روز و ماه تولد: ۱۷ ربیع الاول 🌓سال ولادت: عام الفیل، ۵۳ سال قبل از هجرت، حدود ۵۷۰ میلادی 🔲محل تولد: مکه معظمه ✅القاب: مصطفی، محمود، رحمة للعالمین، رسول الله، نبی الله (ثبت 520 لقب در کتاب اوصاف الرسول از نگارنده) ✅منصب: آخرین پیامبر، خاتم النبیین ✅ازدواج: در ۲۵ سالگی با خدیجه کبری علیها السلام 🌸مهریه ازدواج: ۲۰ شتر جوان 🌸تنها فرزند باقی مانده: فاطمه زهرا علیهاالسلام ✅شهرت قبل از نبوت: محمد امین ✅اخلاق محمد: بهترین اخلاق (انَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ) 🕑تاریخ بعثت: ۲۷ رجب، ۱۳ سال قبل از هجرت و ۶۱۰ میلادی، در ۴۰ سالگی ✅نحوه تبلیغ اسلام: سه سال مخفیانه و سپس علنی ✅اولین مسلمانان: خدیجه و علی علیهما السلام ✅اولین هجرت: هجرت تعدادی از مسلمانان به حبشه به جهت آزار قریش 🔺سفر معراج: سال ۱۰ بعثت ✅مهمترین هجرت: هجرت پیامبر و مسلمانان از مکه به مدینه در ربیع الاول سال ۱۳ بعثت ✅مهمترین اقدامات در مدینه: ◀️ تشکیل حکومت اسلامی، ◀️ تبیین آیات قرآنی، ◀️ تربیت مسلمانان و دفاع از آنان، ◀️ دعوت پادشاهان جهان به اسلام ✅مهمترین جنگهای دفاعی: بدر، احد، خیبر، طائف، حنین، تبوک، احزاب، موته.... 🌺فتح مکه: سال ۸ هجرت ✅آخرین حج پیامبر: حجة البلاغ و حجة الوداع و اعلان امامت علی علیه السلام ☑️تاریخ رحلت و شهادت: ۲۸ صفر، اوایل ۱۱ هجری ☑️سبب رحلت و شهادت: غذا و انگور زهرآلود زن یهودی ☑️سن مبارک: ۶۳ سال ☑️مرقد مطهر: خانه ایشان که اینک در مسجد النبی واقع شده ✅وصی و جانشین: امیرالمؤمنین علی علیه السلام ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🌸شناخت شناسنامه ای امام حسن مجتبی علیه السلام ✅نام: امام حسن علیه السلام ✅نام پدر: امام علی علیه السلام ✅نام مادر: فاطمه زهرا سلام الله علیها ✅نسبت با پیامبر: سبط اکبر (نخستین نوه حضرت) 🌸روز و ماه تولد: ۱۵ ماه رمضان 🌸سال تولد: ۲ یا ۳ هجری قمری 🌸محل تولد: مدینه منوره ✅کنیه: ابا محمد ✅القاب: مجتبی، زکی، سبط اکبر، سید شباب الجنة... ✅شهرت: کریم اهل بیت ✅فرزندان: قاسم، حسن مثنی، عبدالل ه ✅مقام عصمت: چهارمین معصوم ✅مقام امامت: دومین امام ✅تاریخ شروع امامت: سال ۴۰ هجری ✅مدت امامت: ۱۰ سال ✅مهم ترین واقعه عمر: صلح با معاویه مکار بعلت عدم همراهی مردم ☑️روز و ماه شهادت: ۷ یا ۲۸ صفر ☑️سال شهادت: ۵۰ هجری ☑️محل شهادت: مدینه منوره ✅مدت عمر: حدود ۴۷ سال ✅خلیفه غاصب معاصر: معاویه مکار ✔️نام قاتل: معاویه مکار توسط همسر امام ✅حرم مطهر: جنّت البقیع (بقیع بی بقعه) در مدینه ✅از مهمترین اقدامات: ◀️ علاوه بر هدایت کلی امت اسلامی و شیعیان ◀️ تجهیز لشکر برای مقابله با ظالمان، ◀️ صلح با معاویه جهت حفظ اسلام و مسلمانان، ◀️ ایجاد مهمانسرا برای فقرا ◀️ ۲۵ بار سفر حج پیاده ◀️ تقسیم کل اموال بین فقرا دوبار... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ یادداشت از خانم عالیه سادات 🔴مشارکت سیاسی بانوان صحابه امام حسن علیه‌السلام با وجود پایمال شدن حقوق سیاسی زنان در سقیفه ♦️دوره امام حسن علیه السلام دوره بسیار پر فتنه جهان اسلام است از طرفی سلطه‌جویی‌های معاویه و از طرفی شیوخ مقدس نهروان انحرافات جدی در دین پیامبر واصل ولایت به وجود آورده بودند، اما امام حسن علیه السلام با وجود فتنه‌ها به هدایت جامعه اسلامی می‌پرداختند. ♦️در این بین حضور بانوان صحابه و خدمات آنها در تداوم امامت و بیعت شیعیان با امام علیه السلام بسیار مهم است. " البته باید گفت فضای فرهنگی جامعه برای مشارکت سیاسی زنان به گونه‌ای بود که، بعد از غصب حق‌رای زنان در غدیرخم و بیعت مردان با ابوبکر، در زمان سه خلیفه حق مشارکت سیاسی زنان به حاشیه رفته بود و حضور جدی بانوان در قیام امام حسین و حضور میدانی آنها در عاشورا خود به نوعی مبارزه با بدعت حذف حق مشارکت سیاسی بانوان اسلام نیز بود. (۱) اما با حال زنان شیعه خدمات چشمگیری برای تداوم مکتب شیعه انجام داده‌اند که می‌شود به چند دسته کلی تقسیم کرد: 🔻زنان شاعر که نوحه‌سرایی شهادت امیرالمومنین را انجام داده‌اند بانوانی مثل امبراء، ام‌هیثم، زینب دختر ام‏سلمه، که از فقیه‏ترین زنان مدینه بود‌. به روایتی زهری، اسماء انصاری نیز از شهادت امیرالمومنین از حق شیعه دفاع کرده‌اند و در بصیرت دهی به جامعه و اجتماع مومنین بر سر ولایت امام حسن نقش آفرینی کرده‌اند. 🔻زنان راوی حدیث در زمان امام حسن علیه السلام نقل حدیث در زمان امیرالمومنین رواج یافته بود که در زمان امام حسن علیه السلام نیز با سرعت کمی تداوم داشته است . زنان مدینه وکوچه نزد امام رفته و احادیث را آموخته و به دیگر زنان آمورش می‌دادند. بانوانی مثل فاطمه دختر امیر المومنین که از صحابه امام نیز بودند، حبابه والیبه، فاطمه دختر حبابه، نضره، ابن سعد واقدی هم زنی به اسم صهبا را معرفی می‌کند، ام ابیها دختر عبدالله بن جعفر، امامه زن پارسای جهان اسلام که خواهر زاده حضرت زهرا سلام الله بودند نیز از شاگردان راوی حدیث امام حسن محسوب می‌شوند. 🔻جهاد تبیین بانوان در مقابل جنگ شناختی معاویه سنگین ترین هجمه‌ها علیه امام حسن علیه السلام ونابودی میراث شیعه بعد از صلح اتفاق افتاد، در این زمان بسیاری از یاران به شهادت رسیدند، معاویه مجالس عمومی تشکیل می‌داد، بزرگان را دعوت می‌کرد تا مدح معاویه و بدی امام حسن را بگویند، اما در این بین بانوانی بودند که با تمام قدرت از اهل بیت حمایت کرده‌اند و در روند نگارش تاریخ موثر بوده‌اند به عنوان مثال یکی از این بانوان آمنه همسر عمرو‌بن حمق خزائی است که بعد از شهادت همسرش توسط معاویه، معاویه را نفرین کرده و به علت روشنگری علیه معاویه از شام تبعیدشده است. این زن در راه حمص فوت می‌کند که بعید نیست به دست سربازان معاویه مسموم شده و به شهادت رسیده است . منابع : ۱_محمدحسین دوانی، نشست « بررسی حضور و نقش زنان در حوادث قیام حسینی ۲_حوزه‌نت ۳_کافه تاریخ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا مظلومیت مجتبی علیه السلام به نوعی از علیه السلام بیشتر است⁉️ 🎙 استاد مطهری 🕊🕊 🥀 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 مظلومیت و غربت کریم اهل بیت (ع) ▪️◾️▪️ 🎙 حجت الاسلام والمسلمین عالی 🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت سرور جوانان اهل بهشت، مجتبی علیه السلام را تسلیت می گوییم. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۰ قرآن کریم شامل آیات ۱۲۷ تا ۱۳۴ سوره مبارکه بقره 🍃🌹🍃 🌺 امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ثَلاثَةٌ یَشکُونَ اِلَی اللهِ، عَزَّ وَجَلَّ، مَسجِدٌ خَرابٌ لا یُصَلّی فیهِ اَهلُهُ وَ عالِمٌ بَینَ جُهّالٍ وَ مُصحَفٌ مُعَلَّقٌ قَد وَقَعَ عَلَیهِ الغُبارُ لا یُقرَاُ فیهِ» سه گروه نزد خدا شکایت می‌برند: مسجد ویرانی که مردم در آن نماز نخوانند، عالمی که بین جاهلان تنها بماند و قرآن رها شده و غبار گرفته‌ای که خوانده نمی‌شود. (اصول کافی ۲/۶۱۳) 🎙 استاد: مرحوم منشاوی ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
  🌿 در نامه حضرت مهدى عليه السلام آمده است:   ✨ وَ فى تَوقيعِهِ عليه السلام: وَ أمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإنَّهُ اِلىَ اللّه ِ وَ كَـذِبَ الْوَقـّاتـُونَ.  اما ظهـور فـرج مربوط به خــداست و وقت تعيين كنندگان دروغ گفته اند. 📚[بحارالانوار 53: 181.] ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛅️ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: ✨ ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَداةَ إِلى أَنْ تَنْقَضی الْنُجُومْ 🔹 کسی که نماز صبح را تا ناپدید شدن ستارگان به تاخیر اندازد، از رحمت خدا به دور خواهد بود. 📚 بحارالانوار/ج52/ص15 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ــ ۱۲ ۞ وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا ۖ وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ ۖ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ خدا از بنی اسرائیل [بر لزوم اطاعت از آیینش و پیروی از موسی‌] پیمان گرفت، و از میان آنان دوازده سرپرست برانیگختیم [تا هر یك عهده‌دار امور قبیله‌ای از قبایل بنی اسرائیل باشد]، و خدا به آنان فرمود: یقیناً من با شمایم، اگر نماز را برپا دارید، و زكات بپردازید، و به پیامبرانم ایمان آورید، و آنان را تقویت كنید و برای جلب خوشنودی خدا به نیازمندان وامی نیكو دهید، مسلّماً گناهانتان را محو می‌كنم، و شما را در بهشت‌هایی كه از زیرِ [درختانِ‌] آن نهرها جاری است در می‌آورم؛ پس هر كه از شما بعد از این كافر شود، یقیناً راه راست را گم كرده است. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 :(آيه ١٢) : 💠در اين سوره از آغاز، اشاره به مسألۀ وفاى به عهد شده، و شايد فلسفۀ اين همه تأكيد براى اهميّت دادن به مسألۀ است كه در آيۀ ٦٧ همين سوره خواهد آمد. 💠 در اين آيه مى‌فرمايد: «ما از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه به دستورات ما عمل كنند و به دنبال اين پيمان دوازده رهبر و سرپرست براى آنها برگزيديم» تا هر يك سرپرستى يكى از طوايف دوازده‌گانه بنى اسرائيل را بر عهده گيرد (وَ لَقَدْ أَخَذَ اللّهُ مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيباً) . 💠 سپس وعدۀ خدا را به بنى اسرائيل چنين تشريح مى‌كند كه خداوند به آنها گفت: «من با شما خواهم بود و از شما حمايت مى‌كنم» (وَ قالَ اللّهُ إِنِّي مَعَكُمْ) . امّا به چند شرط: ✔️ ۱ ــ «به شرط اين كه نماز را بر پا داريد» (لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ) . ✔️ ۲ ــ «و زكات خود را بپردازيد» (وَ آتَيْتُمُ الزَّكاةَ) . ✔️ ۳ ــ «به پيامبران من ايمان بياوريد و آنها را يارى كنيد» (وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ) . ✔️ ۴ ــ علاوه بر اين، از انفاقهاى مستحب كه يك نوع قرض الحسنه با خداست خوددارى ننماييد» (وَ أَقْرَضْتُمُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً) . 💠 «اگر به اين پيمان عمل كنيد، من سيئات و گناهان گذشتۀ شما را مى‌بخشم» (لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ) . «و شما را در باغهاى بهشت كه از زير درختان آن نهرها جارى است داخل مى‌كنم» (وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ) . 💠 «ولى آنها كه راه كفر و انكار و عصيان را پيش گيرند مسلّماً از طريق مستقيم گمراه شده‌اند» (فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ) . 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت228 مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَاحَزِيناً فَقَدْأَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً،وَمَنْ أَصْبَحَ يَشْكُومُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَقَدْأَصْبَحَ يَشْكُورَبَّهُ،وَمَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ،وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَمِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً،وَمَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَابِثَلاَثٍ:هَمٍّ لاَ يُغِبُّهُ،وَحِرْصٍ لاَ يَتْرُكُهُ،وَأَمَلٍ لاَيُدْرِكُهُ. امام علیه السلام فرمود :كسى كه براى دنيا غمگين باشد(درواقع)ازقضاى الهى ناخشنود است وآن كس كه ازمصيبتى كه به او رسيده شكايت كند ازپروردگارش شكايت كرده است وكسى كه در برابرثروتمندى به علت ثروتش تواضع كند،دو سوم دين خود را از دست داده است!وكسى كه قرآن بخواندوپس از مرگ وارد آتش دوزخ گردداز كسانى بوده است كه آيات خدا را استهزاءمى‌كرده وآن كس كه قلبش با محبت دنياپيوند خورده سه چيز او را رها نخواهدكرد:اندوه دائم،حرصى كه هرگز او را ترك نمى‌كندوآرزويى كه هيچ‌ گاه به آن نخواهدرسيد! شرح و تفسير نتايج غم انگيز پنج صفت امام(عليه السلام)دراين گفتار حكيمانه به پنج رذيله اخلاقى وآثار سوءآن اشاره كرده نخست مى فرمايد:«كسى كه براى دنيا غمگين باشد(درواقع)ازقضاى الهى ناخشنود است»; (مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَاحَزِيناًفَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِاللَّهِ سَاخِطاً).باتوجه به اينكه آنچه در عالم رخ مى دهدبه اراده خداست ومعناى توحيدافعالى همين است كه«لامُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِإلاَّ اللهُ»بنابراين اگربراثرحوادثى بخشى ازامكانات دنيوى ما ازدست برود درواقع قضاى الهى بوده واگر كسى به سبب آن اندوهگين گردد درواقع به قضاى الهى خشمگين شده است.به تعبير ديگر،گاه ضررها و زيان ها وحوادث نامطلوب بر اثر كوتاهى ها وندانم كارى هاى خودماست كه بايدخود را درباره آن ملامت كنيم وگاه بر اثر امورى است كه خارج از اختيار ماست واين همان چيزى است كه به عنوان قضاى الهى تعبير مى شود.اندوهگين شدن براى اين امور در واقع اظهارناراحتى دربرابر قضاى الهى است.از سوى ديگر توجه به اين حقيقت كه انسان بايددربرابرقضاى الهى تسليم باشددو اثرمثبت درانسان دارد:نخست موجب آرامش روح انسان است وديگر اين كه يأس و نوميدى را از انسان دور مى داردو وى را از حالت انفعالى دورساخته به سوى آينده اى بهترحركت مى دهد.درقرآن مجيددر سوره «توبه»مى خوانيم:«(إِنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكَ مُصيبَةٌ يَقُولُواقَدْ أَخَذْناأَمْرَنا مِنْ قَبْلُ وَيَتَوَلَّوْاوَهُمْ فَرِحُونَ *قُلْ لَنْ يُصيبَناإِلاَّ ما كَتَبَ اللَّهُ لَناهُوَمَوْلانا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ);هرگاه نيكى به تو رسد،آنها را ناراحت مى كند;واگر مصيبتى به تو رسد،مى گويند:«ماتصميم خود را از پيش گرفته ايم»و (از نزد تو)بازمى گردنددرحالى كه خوشحالند! بگو:«هيچ حادثه اى براى مارخ نمى دهد،مگر آنچه خداوندبراى مامقرر داشته است;او پشتيبان وسرپرست ماست;و مؤمنان بايد تنها بر خداتوكل كنند!».دشمنان اسلام اصرار داشتندكه مسلمانان وشخص پيامبر را در برابرحوادثى كه رخ مى دهدناراحت كنند،لذا هنگامى كه مصيبتى براى مسلمانان پيش مى آمداظهار خوشحالى مى كردند و آن را دليل بر عدم حقانيت اسلام مى گرفتند.خداوند به پيغمبرگرامى اش مى فرمايد:«بگو اين حوادث قضاى الهى است او مولاى ماست(وبراى ما غيراز نيكى نمى خواهد وبه همين دليل ما بر اوتوكل مى كنيم).اين منطق منافقان را مأيوس ودوستان را اميدوار مى كرد.البته طبيعى است كه انسان با ازدست دادن مال و ثروت يامقام و فرزند و امثال آن غمگين مى شود; ولى براى مؤمن اين غمگينى امر موقتى است; هنگامى كه درقضاى الهى فكر كند وبه اين نكته توجه نمايدكه خداوند هم حكيم است هم رحمان و رحيم است وچيزى جز خيربندگانش رانمى خواهد در اين حال غم و اندوه فروكش مى كند وجاى خود را به رضا و تسليم مى دهد. در دومين جمله حكيمانه مى فرمايد:«و آنكس كه ازمصيبتى كه به او رسيده شكايت كند ازپروردگارش شكايت كرده است»;(وَمَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَقَدْ أَصْبَحَ يَشْكُو رَبَّهُ).اين جمله در واقع جمله سابق راتكميل مى كند، زيرا حوادث تلخ گاه به شكل ضرر و زيان خودنمايى مى كند وگاه به صورت مصيبت; آن كس كه ايمان وتوحيدش كامل است مى داند دراين مصائب نيزحكمت ها و رحمت هايى است وبه همين دليل زبان به شكايت نمى گشايدكه اگر زبان به شكايت بگشايددر واقع از خداوندى كه اين مصيبت را مقدركرده شكايت كرده است.البته همانطور كه در بالا گفتيم اينها مربوط به ضررها و مصائبى است كه خودساخته نباشد،بلكه از دايره اختيار مابيرون باشد. ادامه دارد... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه شرح دعای چهل وششم صحیفه سجادیه فراز ۲۲و۲۳ لَمْ تَكُنْ أَنَاتُكَ عَجْزاً،وَلَاإِمْهَالُكَ وَهْناً ،وَلَا إِمْسَاكُكَ غَفْلَةً،وَلَاانْتِظَارُكَ مُدَارَاةً،بَلْ لِتَكُونَ حُجَّتُكَ أَبْلَغَ،وَكَرَمُكَ أَكْمَلَ،وَإِحْسَانُكَ أَوْفَى،وَ نِعْمَتُكَ أَتَمَّ،كُلُّ ذَلِكَ كَانَ وَلَمْ تَزَلْ وَهُوَكَائِنٌ وَ لَاتَزَالُ مدارایت از روی ناتوانی ومهلت دادنت ازباب سستی وخودداریت به خاطرغفلت وبه تأخیر انداختنت از روی مدارا وسازش نبود؛بلکه برای این بوده که حجتت رساتر وبزرگواریت کامل‌تر واحسانت فراگیرتر ونعمتت تمام‌تر باشد. تمام اینها بودوهست و می‌باشد و خواهد بود. حُجَّتُكَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ تُوصَفَ بِكُلِّهَا،وَمَجْدُكَ أَرْفَعُ مِنْ أَنْ يُحَدَّ بِكُنْهِهِ،وَنِعْمَتُكَ أَكْثَرُمِنْ أَنْ تُحْصَى بِأَسْرِهَا،وَإِحْسَانُكَ أَكْثَرُمِنْ أَنْ تُشْكَرَ عَلَى أَقَلِّهِ حجتت برتر ازآن است که بتوان همۀ آن رابه دایرۀ وصف کشیدوبزرگیت بالاتراز آن است که بتوان به عمق و ژرفای آن رسید ونعمتت بیش ازآن است که به شماره درآید واحسانت افزونتر از آن است که کمترینش سپاس شود. تأخير در عذاب و حكمت مداراى خداوند مهلت دادن وشتاب نكردن خداوند درعذاب بندگانش بردوگونه است؛ اول:تأخير ومهلت دادن عذاب نسبت به مؤمنان: هدف خداوندمتعال دراين تأخير،بيدار شدن بنده مؤمن وپيدا كردن راه‌ هدايت ورستگارى است، درواقع يك نوع تفضل ومهربانى از طرف خداوند مقدرشده تابنده ازخواب غفلت بيرون بيايدو راه توبه پيش بگيرد وبا خداى خود آشتى كند. وبدا به حال كسى كه با اين همه لطف خداوند،بازهم راه اهمال وسستى راپيشه خود ساخته ودنبال بيرون آمدن از شقاوت وبدبختى است،پس نبايد براستدراج و تأخير انداختن خداوند،غرّه شدو ازتوبه غافل ماند. حضرت على(ع)دراين باره مى‌فرمايد: قَدْامْهِلُوا فى‌ طَلَبِ الْمَخْرَجِ وَهُدُواسَبيلَ الْمَنْهَجِ وَعُمِّرُوا مَهَلَ الْمُسْتَعْتِبِ.«1» اينان دردنيا براى بيرون آمدن ازگمراهى مهلت داده شدند،وبه راه روشن هدايت گشتند،و فرصت دراختيارشان قرار گرفت،مانند فرصت دادن به شخصى كه ناراضى را ازخودراضى كند دوم:تأخير در عذاب نسبت به كفار: از آيات و روايات احاديث استفاده مى‌شود كه:مهلت دادن به كفار وعدم شتاب درعذاب آنان در واقع يك نوع مجازات الهى محسوب مى‌شودبه نام مجازات استدراجى،يعنى چنين است كه خداوندگناهكاران را طغيان‌گران جسور و زورمند راطبق يك سنت،فورى و سريع مجازات نمى‌كند،بلكه درهاى نعمت‌ها رابه روى آنها مى‌گشايد. هرچه بيشتر درمسير طغيان گام برداند، نعمت خود رابيشتر مى‌كند،و اين از دو حال خارج نيست،يا اين نعمت‌ها،باعث تنبه و بيداريشان مى‌شود،كه دراين حال برنامه هدايت الهى عملى شده است،ويا اينكه بر غرور وبى‌خبرى آنان مى‌افزايد،كه در اين صورت مجازات ايشان به هنگام رسيدن به آخرين مرحله،دردناك‌تر مى‌شود؛زيرا هنگامى كه غرق انواع ناز ونعمت‌ها مى‌شوند،خداوند همه رامى‌گيرد وطومار زندگانى آنها را درهم مى‌پيچدو اينگونه مجازات بسيار دردناك و سخت‌تر است. خداوندمتعال در اين باره مى‌فرمايد: ﴿فَذَرْنِي وَمَنْ يُكَذِّبُ بِهَٰذَاالْحَدِيثِ ۖ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ﴾«2» پس مرابا كسانى كه اين قرآن را انكارمى‌كنند واگذار،به زودى ما آنان را به تدريج از آنجاكه نمى‌دانند[به سوى عذاب‌]مى‌كشانيم. خداوند دراين آيات به گنهكاران هشدار مى‌دهدكه تأخير دركيفر را دليل برپاكى و درستى خود،ياضعف وناتوانى پروردگارنگيرند و ناز ونعمت‌هايى را كه در آن غرقند،نشانه تقربشان به خداندانند،بلكه اين مقدمه مجازات استدراجى خداونداست كه به آنها مهلت مى‌دهدبالا وبالاتر برونداماسرانجام آنان راچنان برزمين مى‌كوبد كه اثرى از ايشان باقى نماندوتمام هستى وتاريخشان را درهم مى‌پيچد. محمدبن مسلم در روايتى ازامام محمدباقر (ع) چنين سؤال مى‌كند: اخبِرنى‌ عَنِ الْكافِرِالْمَوْتُ خَيْرٌلَهُ أَمِ الْحَياةُ فَقالَ(ع):الْمَوْتُ خَيْرٌلِلْمُؤْمِنِ وَالْكافِرِقُلْتُ: وَلِمَ؟قالَ:لِانَّ اللَّهَ يَقُولُ‌﴿وَمَاعِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرَارِ﴾«3»يَقُولُ:﴿و لَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواأَنَّمَانُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌلِأَنْفُسِهِمْ ۚإِنَّمَانُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُواإِثْمًا ۚوَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ﴾«4»«5» خبربده مرا ازاينكه مرگ براى كافربهتر است يا زندگى؟امام(ع)درجواب فرمود:مرگ براى مؤمن وكافر خوب وپسنديده است.گفتم: چرا؟فرمود: براى اينكه خداوندمتعال مى‌فرمايد:«و آنچه نزد خداست،براى نيكوكاران بهتراست ونيز مى‌فرمايد:«وكسانى كه كافر شدندگمان نكنند مهلتى كه به آنان مى‌دهيم به سودشان خواهد بود،جزاين نيست كه مهلتشان مى‌دهيم تابرگناه خودبيفزايند،وبراى آنان عذابى خواركننده است. ادامه👇 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
امام صادق (عليه السلام) درباره تأخير و تعجيل عذاب مى‌فرمايد: اذا ارادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً عَجَّلَ عُقُوْبَتَهُ فِى الدُّنْيا وَ اذا اراد بِعَبْدٍ سُوءاً امْسَكَ عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ حَتَّى يُوافِىَ بِها يَوْمَ الْقِيامَةِ.«6» هر گاه خداوند خير بنده‌اى را بخواهد، در دنيا به مجازات او شتاب مى‌ورزد و هر گاه شرّ بنده‌اى را بخواهد، گناهانش را براى او نگاه مى‌دارد تا روز قيامت در برابر آن كيفر كامل ببيند. پس اين اموال و فرزندان در حقيقت، يك نوع عذاب و مجازات براى كفّار مى‌باشد؛ زيرا خداوند مى‌خواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال كيفر الهى، تحمّل عذاب بر آنها دردناك‌تر باشد، چون اگر درهاى نعمت به سوى انسان بسته باشد و آمادگى پذيرش ناراحتى‌ها را پيدا كند، مجازات، زياد و دردناك نخواهد بود، امّا اگر كسى را از ميان ناز و نعمت بيرون كشند و به سياه چال زندان وحشتناكى بيفكنند فوق العاده دردناك‌تر خواهد بود، علاوه بر اين‌ فراوانى نعمت، باعث مى‌شود پرده‌هاى غفلت و غرور بر روى چشمان ضخيم‌تر شود، تا آن جا كه راه بازگشت براى آنان غيرممكن گردد و اين همان عذاب استدراجى خداوند است و به تعبير ديگر بدترين نوع گمراهى، آن است كه خداوند انسان را به حال خود واگذارد و در گناه و معصيت به او مهلت دهد. خداوند متعال در قرآن كريم مى‌فرمايد: ﴿أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ‌مِن مَّالٍ وَ بَنِينَ* نُسَارِعُ لَهُمْ فِى الْخَيْرَ تِ بَل لَّا يَشْعُرُونَ﴾«7» آيا گمان مى‌كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى‌دهيم،* در حقيقت مى‌خواهيم در عطا كردن خيرات به آنان شتاب ورزيم؟ [چنين نيست‌] بلكه [آنان‌] درك نمى‌كنند [كه ما مى‌خواهيم با افزونى مال و اولاد، در تفرقه، طغيان، گمراهى و تيره‌بختى بيشترى فرو روند.] امير المؤمنين (عليه السلام) نيز نه تنها به كفّار، بلكه به تمامى اقشار جامعه اعم از مؤمن و كافر هشدار مى‌دهد كه مواظب عذاب استدراجى خداوند باشند، مبادا مهلت دادن و تأخير در عذاب باعث بيشتر شدن غفلت انسانى از توبه و بازگشت شود. امام على (عليه السلام) در نهج البلاغه مى‌فرمايد: انَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فى‌ ذاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَذلِكَ اسْتِدْراجاً فَقَدْ امِنَ مَخُوفاً.«8» چرا كه به هر كس نعمت وسيع بخشيده شود و آن را مقدمه كيفر تدريجى به حساب نياورد از برنامه ترسناكى، خود را ايمن دانسته. امام صادق (عليه السلام) در تفسير آيه: ﴿وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ﴾«9» و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج ازجايى كه نمى‌دانند [به‌ ورطه سقوط و هلاكت مى‌كشانيم تا عاقبت به عذاب دنيا و آخرت دچار شوند.] مى‌فرمايد: هُوَ الْعَبْدُ يَذْنِبُ الذَّنْبَ فَتُجَدَّدَ لَهُ النِّعْمَةُ مَعَهُ تُلْهيه تِلْكَ النِّعْمَةُ عَنِ الْاسْتِغْفارِ مِنْ ذلِكَ الذَّنْبِ.«10» بنده گنهكارى است كه پس از انجام گناه، خداوند اورا مشمول نعمتى قرار مى‌دهد، ولى او نعمت را به حساب خوبى خودش گذاشته و از استغفار در برابر گناه غافلش مى‌سازد. و نيز در روايتى ديگر مى‌فرمايد: انَّ اللَّهَ اذا ارادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَاذْنَبَ ذَنْباً اتْبَعَهُ بِنِقْمَتِهِ وَ يُذَكِّرَهُ الْاسْتِغْفارَ وَ اذا اراد بِعَبْدٍ شَرَّاً فَاذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الْاسْتِغْفارَ وَ يَتَمادى‌ بِها.«11» هر گاه خداوند خير بنده‌اى را بخواهد، به هنگامى كه گناهى انجام مى‌دهد او را گوشمالى مى‌دهد تا به ياد توبه بيفتد و هنگامى كه شرّ بنده‌اى را (بر اثر اعمالش) بخواهد، موقعى كه گناهى مى‌كند نعمتى به او مى‌بخشد تا استغفار را فراموش نمايد و به آن ادامه دهد. پی نوشت ها: (1)- نهج البلاغه: خطبه 82. (2)- قلم (68): 44. (3)- آل عمران (3): 198. (4)- آل عمران (3): 178. (5)- بحار الأنوار: 6/ 134، باب 4، حديث 33؛ تفسير العياشى: 1/ 206، حديث 155. (6)- بحار الأنوار: 78/ 177، باب 1، حديث 18؛ الخصال: 1/ 20، حديث 70. (7)- مؤمنون (23): 55- 56. (8)- نهج البلاغه: حكمت 358. (9)- اعراف (7): 182. (10)- الكافى: 2/ 452، حديث 3؛ بحار الأنوار: 5/ 218، باب 8، حديث 11. (11)- بحار الأنوار: 5/ 217، باب 8، حديث 9؛ الكافى: 2/ 452، حديث 1. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا