eitaa logo
صالحین استان البرز
901 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
220 ویدیو
98 فایل
برای تمدن اسلامی، دانش و مهارت های تربیتی را باید توأمان داشت.. در این مسیر همراه شما هستیم .. شبکه تربیتی "صالحین" در استان البرز"
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ تنبیه و تشویق متربیان در حلقه به چه صورت باید باشد⁉️ 💯 قبل از توضیح، باید تعریفی از تشویق و تنبیه داده بشود تا تعاریف اشتباه در ذهن شما، بحث را منحرف نکند. ❇️تشویق به معنی پاسخ مثبت در برابر رفتار مطلوب متربی است که از طریق ستایش از متربی، ابراز رضایت از او، مهرورزی، واگذاری مسئولیت مناسب، وعده پاداش و جایزه انجام می شود . 🅾️تنبیه پاسخ منفی در برابر رفتار نامطلوب متربی است که می تواند از طریق نگاه سرد، روی برگرداندن و اعراض، بی اعتنایی، تغییر چهره، محروم کردن از برنامه و یا اخراج کردن او از حلقه انجام بشود. ✴️پس با این تعریف باید بدانید که تنبيه فقط تنبیه بدنی نیست و منظور، معنای اعم آن میباشد. تشویق شیوه های مختلفی دارد مستقیم و غیر مستقیم، رفتاری، کلامی، معنوی و مادی است. ⚪️در تشویق باید نکاتی را رعایت کنید که به طور اختصار خدمت شما عرض می کنیم: 1️⃣ تشویق باید به هنگام و به موقع باشد. 2️⃣ باید در تشویق متربی علت آن را بداند. 3️⃣ فعل اختیاری را تشویق کنیم، نه فعل اجباری و یا توفیق اجباری را. 4️⃣ این تشویق خدامحور باشد. 5️⃣ در تشویق افراط نشود. 6️⃣ متربی در تشویق با دیگران مقایسه نشود. 🔴تنبيه هم اصول و شرایطی دارد که به اختصار عرض می کنیم: 1️⃣ متربی در تنبیه باید مستحق تنبیه باشد و علت آن را بداند. 2️⃣ افراط در تنبیه نشود و از حد نگذرد. 3️⃣ سن و جنسیت متربی و سطح او در تنبيه لحاظ شود. 4️⃣ در تنبیه تنوع باشد، نه اینکه همیشه فرد را از حلقه اخراج کنید. 5️⃣ در تنبیه باید به حداقل اکتفا کرد و اگر حداقل اثر کرد، دیگر به یک تنبيه بالاتر دست نزنیم 6️⃣ در حال غضب تنبیه نکنید تا بتوانید شرایط را به خوبی بسنجید. 7️⃣ طبق برنامه و سیر تربیتی فرد را تنبیه کنید تا تنبیه باعث رشد و تعالی فرد بشود. 8️⃣ تنبيه باید گویای دلسوزی و محبت سرگروه باشد تا متربی گمان نکند که سرگروه از او متنفر است. 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ShahatAnwar.mp3
381.3K
هوالرئوف ❇️آغاز درس روز سوم 💠تلاوت قرآن کریم 🎤استاد شحات انور 🌹سوره مبارکه حمد 🆔 @salehin_alborz
♨️چرا باید بر اباعبدالله (علیه السلام) گریست درحالی که ایشان در بهشت متنعّم هستند و دشمنانشان نیز در جهنم به سر می‌برند⁉️ 🆔 @salehin_alborz
✅در پاسخ به این سوال بایدچند نکته ذکر کرد: 1️⃣ هر انسانی در فراق یار و محبوب خود گریه می‌کند و این گریه هیچ ربطی به اینکه الان در بهشت است یا جهنم ندارد، مانند مادری که می‌داند فرزندش الان در فلان شهر در عیش و نعمت زندگی می‌کند، ولی با اینحال از جدایی او نالان است و می‌گرید. ❇️بنابر آیه شریفه: «یا ایّتها النفس المطمئنه؛ تو اى روح آرام يافته»(فجر/27) اباعبدالله علیه السلام هم نمودِ بهشت است چه در دنیا باشد و چه نباشند1 و گریستن محبیّن ایشان به خاطر عشقی است که از فراق یار دارند نه سرنوشتی که بعد از مرگ نصیبش شده است؛ زیرا در غیر اینصورت گریستن به حال یزید که در جهنم معذّب است؛ نیکوتر خواهد بود. 2️⃣ عطوفت و مهربانی از اموری است که در ذات و فطرت بشر نهادینه شده است، به همین دلیل هرانسانی که فطرت پاک داشته باشد با دیدن یا شنیدن مشکلات و مصائب دیگران متأثّر می‌شود و اگر رقیق القلب نیز باشد از چشمانش اشک جاری می‌گردد، مانند مادری که تحمل شنیدن مصائب فرزندش را ندارد تا چه رسد به دیدن آن و حتی اگر آن مصیبت از فرزندش برطرف گردد باز هم از یادآوری آن غمگین می‌شود و اشک می‌ریزد. ✳️بنابراین هر انسان پاک سرشتی که خوی انسانیّت در او بیدار باشد قطعا با آگاهی از فجایع کربلا ناخودآگاه اشک خواهد ریخت چه مسلمان باشد چه نباشد. چنانکه در احوال پیامبران گذشته آمده است همگی به نحوی در مصیبت امام حسین علیه السلام گریستند.2 3️⃣ گریستن بر امام حسین علیه السلام یکی از نمادها و شعائر ظلم ستیزی و آزادگی است؛ به همین دلیل در روایات گوناگون توصیه به برگزاری مراسم سوگواری و اشک بر امام حسین علیه السلام شده است تا به مردم بیاموزند که علیه ظلم سکوت نکنند و به تعبیر رهبرکبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) این گریه‌ها یک ملّت را بسیج می‌کند.3 همچنین ایشان در جای دیگر می‌فرماید:«حضرت باقرعلیه السلام وقتی می‌خواستند رحلت کنند، وصیت کردند که ده سال ظاهرا در منا اجیر کسی را کنند که برای من گریه کنند، این چه مبارزه‌ای است؟ حضرت باقرعلیه السلام احتیاج به گریه داشت؟... این همین نقطه اساسی، سیاسی، روانی، انسانی است که ده سال در آنجا گریه کنند و خوب مردم می‎‌آیند می‌گویند چه خبر است؟ ... می‌گویند این طور بود. این توجه می‌دهد نفوس مردم را به این مکتب و ظلم را منهدم می‌کند و مظلوم را قوی می‌کند».4 ♻️نتیجه: 💯 امام حسین علیه السلام هیچ نیازی به گریه ما ندارد بلکه: 👆 گریه عزاداران حسینی نشانه محبت و عشق آنها به مولا و سرورشان است. ✌️ گریستن برای مصائب و مشکلات دیگران یک امر فطری است که از رحم و عطوفت انسانی نشأت می‌گیرد. 👆✌️ گریه برای امام حسین علیه السلام یکی از نمادهای ظلم ستیزی و آزادگی است. 🔘منبع : http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🆔 @salehin_alborz
3_NEW.mp3
9.73M
♨️کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در راستای احیای تفکر اسلامی و نیز بازگوکننده نظام فکری ایشان شمرده شده است. 💢به گفته ایشان، مطالب این کتاب، پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بوده است. 📚طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن ( ج.3) 💠استاد ملا ولی 🆔 @salehin_alborz
1_834816207.pdf
16.45M
🔅بنا بر درخواست تعدادی از همراهان فایل پی دی اف کتاب طرح کلی خدمتتان تقدیم می گردد🌹 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️پای درس مربی، مرد صحنه ها و موسس مکتب سلیمانی؛ 🔹 اشکال کار کجاست که ما هیچ اثری ندارد⁉️ 🔸 تضاد های تربیتی کجاست⁉️ 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ نحوه تثبیت حلقه چگونه باید باشد⁉️ 1️⃣ مرحله اول: گروہ بندی ⬅️گروہ بندی، اولین قدم از مرحله تثبیت می باشد. اینکه سطح بندی اعضا از جهت سن و تحصیلات انجام شود تا اعضای جذب شده در قالب یک حلقه تربیتی با افرادی مشخص، سازماندهی شوند و طی برنامه ای بشود که آنان را در برنامه های پایگاه تثبیت نمود و حضور آنان را استمرار بخشید. 2️⃣مرحله دوم: برگزاری برنامه های جذب این مرحله چند راهکار دارد که عبارتند از: 🔸جذاب کردن جلسات گروهی؛ در این مرحله، برگزاری جلسات باید از حیث زمان، مکان، مدت جلسه و موضوع آن، جذاب و متنوع برنامه ریزی گردد تا از یکنواختی و تکراری شدن برای متربیان و در نهایت خستگی و زدگی ناشی از استمرار کار، جلوگیری بشود. 🔹برگزاری برنامه های تفریحی و ورزشی؛ این برنامه ها علاوه بر اینکه بهانه خوبی برای ارتباط گیری و شناسایی افراد می باشد، زمینه ای را برای ارتباط صمیمانه در یک جو خارج از محدودیت های خاص پایگاه و مسجد ایجاد می کند که بسیاری از ظرافتهای تربیتی را می توان در قالب آن محقق نمود. 🔸برگزاری مسابقات با موضوعات مختلف قرآنی، علمی، درسی، ورزشی، کتابخوانی و...، می تواند به عنوان برخی از برنامه های جذاب مرحله تثبیت باشد. 🔹 آموزشی نظامی؛ این برنامه، مخصوصا برای سنین نوجوانان و جوانان می تواند بسیار جذاب بوده که با استفاده از این ظرفیت ها، هم می توانیم اعضا را آموزش های خاص بدهیم و همین که بهانه خوبی را برای جمع کردن و حضور اعضا در پایگاه به وجود بیاورید که در واقع با این کار تنوع خوبی در برنامه ها ایجاد می کنند. 3️⃣مرحله سوم: ارتباط متقابل با والدین ⬅️ارتباط متقابل با والدین، گام مؤثر بعدی در ایجاد جذاب سازی می باشد و والدین به عنوان نزدیک ترین افراد به متربی، نقش قابل توجهی در تربیت شخص دارند. پس در دوران تثبیت باید این ارتباط با آنها برقرار گردد و استمرار داشته باشد تا سرگروه بتواند تربیتی صحیح و مناسب را نصيب متربی خودش بکند. 4️⃣مرحله چهارم: برگزاری اردوهای مختلف و متنوع ⬅️برگزاری اردوی تثبیت، مرحله بعدی می باشد و برای تکمیل این چرخه لازم است که اردویی جهت تثبیت نهایی اعضا برگزار گردد. 🆔 @salehin_alborz
جلسه چهارم یوسفی.m4a
9.43M
🎤 ولایت فقیه از منظر حکومت اسلامی (ج.3) 📌حجت الاسلام و المسلمین علی مراد یوسفی 💠 نماینده ولی فقیه در سپاه استان البرز 🆔 @salehin_alborz
جزوه اردو داری-صالحین.pdf
370.9K
💯 تربیت در بستر اردو به بهترین نحو ممکن اتفاق می افتد؛ زیرا در یک اردو تمامی موقعیت‌های عملی برای متربیان حاضر است. 🔅 برای مثال در یک اردو فرصت پیاده سازی انواع آداب اسلامی مثل آداب غذا خوردن، خوابیدن، لباس پوشیدن، صحبت کردن، برخوردهای با دیگران و غیره اتفاق می‌افتد. ♨️ و با توجه به تأثیر بسزای فضای حضوری و آموزش عملی در امر تربیت و همچنین جذابیت های فوق العاده و ظرفیت‌های دیگر قالب اردو در پیاده‌سازی اهداف تربیتی و آموزشی بسیار کمک کننده است. ✅ در این جزوه ویژگیهای برگزاری یک اردوی خوب و موفق را باهم بررسی کنیم🌹 🆔 @salehin_alborz
ابعاد سه گانه تربیت .mp3
10.27M
✅ درس دوم : در این درس به غایی تربیت و سه گانه ی تربیت پرداخته میشود . 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تحلیل وضعیت افغانستان 📌حجت الاسلام و المسلمین علی مراد یوسفی 💠 نماینده ولی فقیه در سپاه استان البرز 🆔 @salehin_alborz
پایان محتوای روز سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13890618_2645_16k.mp3
226K
هوالرئوف 💠تلاوت قرآن کریم 🎤امام خامنه ای عزیز مدظله العالی 🌹سوره مبارکه حمد 🆔 @salehin_alborz
♨️با وجود تشویق و توصیه‌های مکرر ائمه عليهم السلام به زیارت امام حسین عليه السلام حتی با وجود ترس، چرا ما در این زمان به خاطر بیماری کرونا از زیارت منع می‌شویم⁉️ 🆔 @salehin_alborz
✅ یکی از مشهورترین قواعد فقهی که علت رفع حکم می‌شود؛ قاعده «لاضرر و لاضرار» است؛ به این معنا که خداوند حکم ضرری و زیان آور برای مکلفان مقرر نکرده است؛ بنابراین اگر تکلیفی، مانند وضو، غسل، روزه و... برای مکلفی ضرر داشته باشد، آن عمل بر مکلف واجب نخواهد بود و انجام عمل با تحمل ضرر، صحیح و کافی نيست؛ بنابراین اصل ملاک انجام تکالیف محول شده از سوی خداوند، آسیب نرسیدن به جسم انسان است وگرنه آن تکلیف، تغییر یا تخفیف پیدا می‌کند. براي مثال کسی که ایستاده نماز خواندن برایش ضرر دارد، باید نشسته نماز بخواند یا کسی که وضو برایش مضر است، موظف است، تیمم نمايد. ❇️با وجود این قاعده فقهی، در مورد زیارت امام حسین عليه السلام احادیثی از سوی اهل بیت نقل شده که با وجود خوف و ضرر، امر به زیارت آن حضرت می‌نمودند، از جمله امام صادق عليه السلام به معاویة بن وهب فرمودند: « اي معاویه زیارت قبر حسین را به خاطر ترس ترک مکن. همانا کسی که آن را ترک کند، چنان حسرتی بخورد که آرزو می‌کند، کاش قبر آن حضرت نزد او بود. آیا دوست نداری خداوند تو را از کسانی قرار دهد که رسول الله، علی، فاطمه و ائمه عليهم السلام برایش دعا می‌کنند؟2 ✳️همچنین زراره می‌گوید: از امام باقر عليه السلام درباره شخصی که در حال خوف و هراس امام حسین عليه السلام را زیارت کند، سژال کردم؟ حضرت فرمودند: «در روز قیامت که ترس و هول بزرگ است، خداوند او را امان دهد و فرشتگان به وی بشارت داده و می‌گویند: نترس و محزون مباش، امروز روز رستگاری توست.3 ♻️امام هادی عليه السلام نیز با وجود خطراتی که از سوی متوکل متوجه زائران حسینی بود، امر به زیارت آن حضرت می‌کردند. از ابو هاشم روایت شده که خدمت امام هادی عليه السلام رفتم در حالی‌که ایشان بیمار و تب‌دار بودند. حضرت به من فرمودند: یکی از شیعیان ما را جهت دعا برای من به حائر حسینی بفرست. پس من برای انجام امر امام خارج شدم. علی بن بلال مرا دید. از او خواستم تا امر امام را انجام دهد. او پذیرفت؛ ولی گفت: امام افضل و برتر از حائر است و به منزله کسی (امام حسین عليه السلام) است که در حائر است. دعایش برای خودش از دعای من برای او بهتر است. ابو هاشم می‌گوید: این بیان بلال را به امام عليه السلام رساندم. حضرت فرمود: «رسول الله صلي الله عليه وآله برتر از کعبه و حجر الاسود بودند؛ ولی با این حال کعبه را طواف و حجر الاسود را لمس می‌کردند. همانا خداوند بقعه‌ها و جایگاه‌هایی دارد که دوست دارد، در آنجا خوانده شود و دعا کنندگان در آنجا را استجابت کند و حائر حسینی یکی از آن بقاع است. 🔅در جمع قاعده لاضرر و احادیث فوق دو پاسخ وجود دارد: 1️⃣ حکم زیارت امام حسین عليه السلام در شرایط مختلف متفاوت است. گاهی شرایط، عادی بوده، واضح است که در این شرایط، زیارت امام عليه السلام به عنوان یک عامل تربیتی مستحب است؛ اما یک وقت و در شرایط خاصی حرام و در شرایطی واجب می‌شود؛ براي مثال در زمان برخی ائمه شرایطی خاصي پیش آمده و حاكمان ظالم سعی داشته‌اند، اصل زیارت امام حسین عليه السلام و رسم زیارت آن حضرت را به فراموشي بسپارند؛ از جمله در زمان متوکل عباسی که زیارت کربلا را منع مي‌كرد و مجازات‌های شدیدي برای زائران حسینی قرار داده بود و سعي داشت نام آن حضرت و قیام عاشورا را از خاطر مردم محو كند. در چنين شرايطي ائمه عليهم السلام تشخیص می‌دهند که این توطئه باید خنثی شود و راه دفع آن را تشویق به زیارت آقا اباعبدالله عليه السلام می‌دانند تا جایی که حتی گاهی آن را واجب می‌شمارند. 2️⃣ علامه مجلسی در ذیل روایات فوق آورده است: «مراد از خوف در این روایات خوف ضعیف یا ترس از دست دادن عزت و مقام و مال است، نه ترس جانی.» ♨️نتیجه 🌐حکم زیارت امام حسین عليه السلام در شرایط عادی که خطر محو نام آن حضرت وجود ندارد با شرایطی که چنین خطری وجود دارد و می‌خواهند اصل ماجرای عاشورا و نام امام حسین عليه السلام را نابود کنند، متفاوت است. در این شرایط باید ایستاد و از خطرات استقبال کرد تا مبادا اصل نهضت عاشورا فراموش شود؛ اما در شرایط فعلی که بیماری کرونا خطر جدی برای جامعه انسانی محسوب می‌شود و همچنین با توجه به توصیه‌های مراجع عظام تقلید، زیارت امام حسین عليه السلام در این شرایط توأم با خطر جدی است و جایز نیست. 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 یکی از متربیان (پسر؛ دوم دبیرستان علاقه زیادی به دوستی با بزرگتر از خودش دارد. به قول خودش خیلی بیشتر از سن خودش می فهمد و سعی میکند از هم سن های خودش فاصله گرفته و با بزرگترها بیشتر رفت و آمد داشته باشد. در واقع به نظر بنده با این کار می خواهد نشان بدهد که مثلا بزرگتر از سنش می فهمد. آیا این مسئله می تواند برای او ضرری داشته باشد؟ با این رفتار متربی چگونه باید برخورد کرد⁉️ 🍀 برای آگاهی یافتن حضرت عالی به این ویژگی متربی، می بایست در دو محور برنامه ریزی و اقدام نمایید: 👆 محور شناسایی توانمندی های فردی متربی در حلقه: با واگذاری مسئولیت های گروهی به فراخور آگاهی و توان متربی ✌️ محور شناسایی توانمندی های فردی متربی در خانواده: با مشورت گرفتن از خانواده و ارزیابی نحوه تعامل اعضای خانواده با متربی ♨️ با جمع بندی نتایج ارزیابی در حین ارزیابی از فعالیت های گروهی و فردی متربی، می توان در مواقع مناسب و با رعایت اصول اخلاق اسلامی در ارشاد متربیان، نقاط قوت و ضعف را به ایشان گوشزد نمود. 🔸 صورت ارزیابی مثبت: در صورتی که این عزیز، واقعا از چنین توانمندی هایی برخوردار باشد، از راهنمایی های بجا و صحیح حضرت عالی بهره مند شده و قدرشناس موقعیتهای ایجاد شده برای خودش در فعالیت های گروهی خواهد بود و از آن به عنوان زمینه ای برای پیشرفت و تعالی استفاده خواهد نمود. در این حالت، از راهنمایی ها و تذکرات والدین نیز می توان به خوبی بهره جست و از ایشان بابت تربیت چنین فرزند برومندی سپاسگزار بود. 🔹 صورت تعدیل بخشی به نظرات مورد ارزیابی : بعد از بررسی های انجام شده از ارزیابی عملکرد متربی در مسئولیت های واگذار شده، در صورت ثابت شدن مطلبی غیر از مدعای متربی و یا دور از واقعیت بودن قضاوت والدین درباره فرزند خود، حضرت عالی می بایست با برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت، متربی را به خودش بشناسانید تا در حالت تعادل و واقع بینی قرار گیرد. ❌ تذکر: 1️⃣ یک سرگروه یا مربی باید مراقب باشد در حین عمل به برنامه ریزی خود، فقط به «تعديل قضاوت ها» و «واقع نمایی توامندیها» به متربی پرداخته و از رویکردهای نابخردانه ای همچون «تحقیر» و یا به اصطلاح «مچ گیری» پرهیز نماید. 2️⃣ بعد از یقین حاصل کردن از میزان توامندی های متربی - با مشورت مربی یاسرمربی - والدین متربی را در جریان امر قرار دهید تا در راستای ارتقا بخشی به توامندی های فرزندشان با شما همکاری نمایند. 3️⃣ از نحوه حشر و نشر این دست از متربیان با افراد بزرگتر از خود، غافل نشوید؛ چرا که همان طور که باعث ارتقای سطح فهم و درک نوجوانان می گردد، ممکن است با انتخاب نادرست شخص طرف تعامل خود، موجبات انحطاط فکری و عاطفی وی نیز فراهم آید؛ لذا بدون این که نسبت به این موضوع، وسواس بیش از حد نشان دهید، مراقب دوستی گزینی های او نیز باشید. ارزیابی های شما در مواردی که در بالا آمد، می تواند برای شما راهگشا باشد. 4️⃣ استمداد از خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام- را همواره مد نظر قرار دهید. 🆔 @salehin_alborz
جلسه پنجم یوسفی.m4a
9.57M
🎤 ولایت فقیه از منظر حکومت اسلامی (ج.4) 📌حجت الاسلام و المسلمین علی مراد یوسفی 💠 نماینده ولی فقیه در سپاه استان البرز 🆔 @salehin_alborz
✨ دلایل عقلی محض بر ولایت فقیه ۱- قاعده لطف: عبارتست از هر آنچه که انسان برای رسیدن به اهداف و کمال مطلوب نیاز داشته باشد را خداوند در اختیارش قرار می‌دهد. با پنج مقدمه قاعده لطف دلالت بر ولایت فقیه می‌کند: الف) وجود حکومت صالح و امام عادل باعث رشد مادی و معنوی جامعه می‌شود و این حقیقتی انکارناپذیر در طول تاریخ است. ب) برای تحقق این هدف، لطف الهی اقتضاء دارد تا شایسته‌ترین افراد در رأس حکومت قرار گیرند. پ) بر اساس مکتب اسلامی و در عصر غیبت اقتضای لطف الهی این است که شبیه‌ترین فرد به معصوم(ع) حاکم باشد تا مردم رها نشوند. ت) شبیه‌ترین فرد به معصوم(علیه السلام) از نظر علم، تقوی و کفایت در عصر غیبت، فقیه جامع الشرایط است. ث) به منظور تأمین مصالح جامعه اسلامی، برای اینکه لطف کامل حاصل شود باید ولی فقیه جامع ازشرایط , تمامی اختیارات حکومتی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) را دارا باشد تا بتواند به بهترین شکل اعمال ولایت کند. ۲- حکمت الهی: خداوند با هدایت عامه، تمامی موجودات را به سر منزل مقصود می‌رساند البته هدایت هر موجودی متناسب با استعدادهای وجودی‌اش می‌باشد مثلا برای حیوان با هدایت غرایز, مسیر زندگی‌اش را می‌پیماید ولی انسان که در میان مخلوقات دارای ویژگی‌های خاص می‌باشد برای هدایت, زمینه‌های فردی و اجتماعی خداوند متعال با هدایت عامه و فرستادن پیامبران(علی نبینا و آله و علیهم السلام) شیوه هدایت انسان را بیان می‌کند. از آنجا که حکومت صالح و امام عادل و حکیم با فراهم کردن زمینه رشد معنوی, تعالی روحی و از بین رفتن زمینه‌های فساد و هرج و مرج , و همچنین با برقراری امنیت سبب هدایت انسان‌ها می‌شود که خداوند در ادامه رسالت پیامبران(علی نبینا و آله و علیهم السلام) امامان معصوم(علیهم السلام) را به صورت خاص و ولی فقیه جامع الشرایط را به صورت عام برای این هدایت قرار داده است. این فهم عقلایی فقط مختص به زمان حضور معصوم(علیهم السلام) نیست بلکه شامل عصر غیبت نیز می‌شود. ۳- ضرورت نظم اجتماعی: دارای سه مقدمه است: الف) حیات اجتماعی انسان و نیز کمال فردی و معنوی او از یک سو نیازمند قانونی در ابعاد فردی و اجتماعی است که مصون از نقص و خطا باشد که آن قانون الهی است. ب) جامعه دینی برای اجرای کامل قانون، نیازمند حاکمی عالم به احکام دین و سیاست، عادل و با کفایت است. پ) حیات انسان در بعد فردی و اجتماعی به گونه‌ای مطلوب، بدون این دو یا یکی از آنها محقق نمی‌شود و باعث هرج و مرج می‌شود که هیچ عاقلی راضی به آن نمی‌شود. پس در نتیجه باید تشکیل حکومت داد و حکومت بدون حاکمیت امکانپذیز نیست، آن هم حاکمی که بدون عیب و نقص و در زمان عصر غیبت شبیه‌ترین به امام معصوم(ع) باشد. 🇮🇷 صالحین استان البرز 👇👇👇👇👇 🆔@salehin_alborz