#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓سلام برای افرادی که بدون فکر حرف می زنند و عجول هستند، چند راهکار عملی برای وادار کردنشان به تفکر قبل از عمل و حرف زدن ارائه بدهید.
➖➖➖➖➖
🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
قبل از هر چیز باید به عواقب عجله و شتاب زدگی و حوادث بسیار ناراحت کننده ای را که بر اثر شتاب زدگی در کارها دیده شده، به خاطر آورد و نمونه های تاریخی آن را مورد توجه قرار داد. با مطالعه در این امور، هر کس به خوبی در می یابد که عجله نه تنها او را زودتر به مقصد نمی رساند بلکه، چه بسا هرگز به مقصد نرسد. جمله هایی مانند؛ «العجلة من الشيطان: عجله و شتاب از شیطان است.»(بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۴۹) باید به صورت شعارهایی در زندگی فردی و اجتماعی درآید و همیشه نصب العين افراد عجول گردد تا با مشاهده آن از عجله باز ایستد و حدیث رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را به ذهن خویش بسپارند که فرمود: «شتاب زدگی و عجله مردم را به هلاکت می افکند.»
🔅موفق و موید باشید.
..............
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓سلام علیکم، آیا فقط افزایش معنویت در نوجوان و جوان باعث می شود که آنها انحرافات اخلاقی را ترک کنند و یا راههای دیگری هم وجود دارد؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
باید کاری کرد که آنها تصمیم جدی به ترک گناه بگیرند و از اراده آهنین خود در این باره کمک بگیرند. راههای تقویت ارده را دنبال کنند. از مکان های آلوده به گناه، تصاویر مبتذل و رفتارهای غیراخلاقی و دوستان ناباب دوری کنند، اوقات فراغت را با برنامه های بانشاط، ورزش و تفریحات سالم پر کنند، با دوستان مؤمن ارتباط برقرار کنند، در مجالس معنوی و برنامه های مذهبی شرکت کنند، به عواقب گناه فکر کنند، پیامدهای دنیوی و اخروی چنین انحرافاتی را در نظر داشته باشند. همه این کارها در ترک گناه از جانب نوجوانان و جوانان مؤثر است.
🔅موفق و موید باشید.
..............
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
جهت عضویت در کانال صالحین استان البرز از لینک زیر استفاده نمایید.
https://eitaa.com/Salehin_alborz
⭕ تشویق و تنبیه
🔻تشـــــویق:
یکی از روشهای مهم در تربیت اسلامی روش #تشویق است کما این که مسئله #تنبیه نیز در تعلیم و تربیت اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است . اصولاً اساس کار انبیاء (ع) بر تبشیر و انذار قرار داشت . البته از نظر تربیت اسلامی تشویق و تبشیر مقدم و بیشتر بر تنبیه و انزار است . انسان ذاتاً تمایل دارد که مورد تشویق و تحسین قرار گیرد و باید از این تمایل که ریشه در گرایش کمال وجودی انسان دارد در راه تربیت بهره برداری کرد . چه بسا یک آفرین و یک احسن ، فرد را به جنب و جوش وا داشته و او را به انجام کارهای پسندیده تشویق کند .
در آزمایشی که از عده ای دانش آموز به عمل آمد آنها را به چند گروه تقسیم کردند . گروهی که مورد تشویق قرار می گرفتند ، روز به روز پیشرفت می کردند ولی سایرگروهها ( که مورد تشویق نبودند و یا ملامت می شدند ) چنین نبودند.
🔷 در تشویق نکات زیر باید مراعات شود :
🔸عمل نیک شخص مورد تحسین قرار گیرد نه شخص او
🔸علت تشویق معین شود
🔸فرد احساس کند که تشویق حق اوست
🔸تشویق صورت رشوه به خود نگیرد
🔸تشویق گاه به گاه باشد نه دائماً
🔸تشویق در حضور جمع انجام گیرد .
🔸از حد لازم تجاوز نشود که سبب غرور می شود
🔸تشویق وسیله است و نباید تبدیل به هدف و غایت شود
🔸تشویق مناسب با سن ، متفاوت می شود
تنبـــــیه:
تنبیه نیز یکی از روشهای تربیتی است که معمولاً مکاتب تربیتی دچار افراط و تفریط شده اند ولی مکتب اسلام در این زمینه در حد اعتدال و حد وسط را برگزیده است.
ژان ژاک رو سو معتقد است که در تربیت کودکان نیاز به تنبیه و مجازات نیست،
هربرت اپسنسو نیز بهترین وسیله تنبیهی را این می داند که فرد نتیجه کارهای خود را به طور طبیعی ببیند و از طرفی بعضی راه افراط را در پیش گرفته اند و تنبیه های زیانباری را در راه تربیت پیشنهاد می کنند ولی اسلام حد متعادل را پیشنهاد می کند.
شخصی خدمت امام کاظم (ع) شکایت کرد که پسر (شلوغ و بی تربیتی ) دارم . حضرت فرمود او را نزن ، با او قهر کن ولی قهر را طولانی نکن و خلاصه اینکه اسلام تنبیه را رد نمی کند.
🔶نکاتی که باید در تنبیه مورد توجه قرار گیرد :
🔹تنبیه بدنی تجویز نمی شود
🔹تنبیه آخرین روش تربیتی است.
🔹در جمع اعمال نشود .
🔹علت تنبیه قبلاً کشف شده و طرف را متوجه آن نموده باشیم
🔹عمل بد متربی باید مورد تقبیح قرار گیرد نه شخصیت او
🔹از زیاده روی خود داری شود .
🔹در هنگام تنبیه خوب است دیگری واسطه شود تا تنبیه انجام نشود.
🔹تنبیه به صورت مضاعف نباشد ( یعنی متربی هم از برنامه های مورد علاقه ی خود محروم شود و هم ملامت و سرزنش شود و ...)
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#تلنگر
شهید حسن باقری:
نکنه جنگیدن رو به عنوان یک حرفه بهش نگاه کنیم!
هر کس خسته شده جمع کنه بره...
تطابق داده شود با جنگ فرهنگی در عصر حاضر❗️
#تلنگر_
#مربی #مربی_محور
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
💠 مسئله #غدیر، مسئلهای نیست که به نفسه برای حضرت امیر یک مسئلهای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ٢٠، صفحه ٢٩
👥 کانال صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
⭕چـــــرا مــــــن؟
🔻رحِمَ اللهُ امراً احیا امرَنا
حرف آشنایی است. باید در چهارچوب زندگی اهل بیت زندگی کنیم و هرچه آن ها فرموده اند بگوییم سمعا و طاعتا.
نکند خدایی نکرده از این قبیل حرف ها و سخن های آشنا فقط بر زبان ما باشد و عملی آن را نپوشاند. اگر دقیق به سیره ائمه معصومین و امامان بنگریم یکی از #دلایل_سرگروهی برای مان نمایان خواهد شد.
🔷سرگروهی یعنی چه؟
یعنی گرفتن دست چند نوجوان و رساندن آنان به خدا، حال ممکن است عده ای بگویند که آقا ما سرگروه ها قابلیت نداریم و از این حرف ها. در جواب این عده می گوییم که اگر شما این کار را انجام ندهید و برای حزب خدا یارگیری نکنید، حزب شیطان بسیار آماده است و غافل نمینشیند. از طرفی این ویژگی را در خود نهادینه کنید، می رویم به سراغ حدیثی از امام رضا(علیه السلام).
عبد السلام بن صالح هروی می گوید: از امام رضا(علیه السلام) شنیدم که فرمودند:
« رحِمَ اللهُ امراً احیا امرَنا »
خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند.
به حضرت گفتم: چگونه کسی می تواند امر شما را زنده کند. حضرت فرمودند:
«یتعلمُ علومَنا و یعلمهَا الناسِ»
علوم ما را یاد بگیرند بعد به مردم یاد بدهند.
اگر مردم بدانند که کلام ما چه قدر زیباست حتما از کلام ما پیروی می کنند.(جلد اول کتاب اهل بیت در قرآن صفحه 534)
ذکر روایت تنها به منزله روایت خوانی نیست. اگر ما خود را مخاطب روایت بدانیم هر زمان که در محضر علی بن موسی الرضا(علیه السلام) قرار میگیریم خود را مسئول می بینیم که در مقابل این حدیث حضرت چه کرده ایم، عمریست در مسجد و بسیج فعالیت می کنیم و کلی مطلب از معصومین آموخته ایم و حال باید به دیگران نیز یاد بدهیم.
حضرت در ابتدای روایت می فرماید «رحِمَ الله» خدا رحمت کند، عبارت دعایی حضرت در شروع پاسخ ، سبب برکات و خیرات کثیری برای هر سوال کننده ای است. وجود مقدس حضرات معصومین حجه الله فی الرض هستند و چنانچه در حق کسی دست به دعا بردارند به یقین آن فرد در دنیا و آخرت عاقبت به خیر می شود.
دیگر جایی برای تامل نمی ماند، باید حرکت کرد، حرکت به سمت احیاء نمودن امر اهل بیت. اهل بیت پیشوا و الگوی ما شیعیان هستند و باید از آن ها پیروی نمود تا عده ای را به سمت خدا و راه خدا سوق دهیم.
شما عزیزان سرگروه احیا کننده این امر هستید و ان شاء الله مورد رحمت خدا و دعای حضرت رضا(علیه السلام) قرار خواهید گرفت.
#یادداشت
#سرگروه
#مقام_مربی
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
⭕زنگ خطر سرگروه
🔻درجا زدن سرگروه و مربی
سرگروه و مربی باید خودش در طول حیات، نمونه یک انسان موفق مبتنی بر ملاکها و معیارهای زندگی دینی باشد؛ چنانچه انبیای الهی نیز که خود دعوتكننده انسانها به راه حق بودهاند، در تمام لحظات عمر، دیندار زندگی کردهاند و نوعاً هم انسانهای موفق و توانمندي بودهاند، نه اینکه برای آموزش سایرین، رفتار دینی را از خود به نمایش بگذارند و یا ناتوان و شکستخورده باشند.
همچنین در این باره یادمان باشد که همواره از قدیم الایام گفتهاند كه معلم بزرگ، شاگرد بزرگ تربیت میکند؛ پس اگر مربی خودش انسانی شکستخورده، راکد، متوقف و بلاتکلیف باشد، نمیتواند هدایتگر افراد به مسیر رشد و تعالی باشد.
اصولاً در چنین شرایطی متربی حق دارد که از مربی بپرسد: «اگر خودت به حرفهایی که میزنی اعتقاد داری و عمل کردهای و اگر این حرفها در زندگی انسان این همه اثر دارد که میگویی، پس چرا خودت انسان موفقی نیستی؟ !»
علاوه بر اینکه در این خصوص چهبسا دیده شده است که متأسفانه گاهی مربی یا متربی یک حلقه تربیتی در مسجد یا کانون ، بعد از گذشت چندین سال متمادی هنوز همان جایی هستند که از ابتدا بودهاند؛ کسانی که به اصطلاح درجا زده و رشد محسوسی نداشتهاند، افرادی که به قول بعضی از دوستان همیشه نقطه سرخط باقی مانده و یا اوّل خط هستند. همچنین در اینباره مَثَل معروفی در بین عربها وجود دارد که حکایت از حال و روز بعضی از ما دارد و ذکر آن در این مجال، خالی از لطف نیست؛ میگویند كه عربی بادیهنشین برای سوار شدن روی الاغش زیاد دورخیز کرد، به گونهای که از آن طرف الاغ به زمین افتاد، نفس عمیقی کشید و گفت: کالأول؛ یعنی تازه مثل اوّل شد.
باید حتماً دقت کنیم که شرایطی فراهم شود که مربیان و متربیان حلقهها، دائماً در حرکت به سمت جلو باشند، پیشرفت کنند و درجا نزنند.
البته برای اینکه مربی از راه نماند و درجا نزند، باید خودش به طور دائم تحت تربیت قرار بگیرد، از آینده تحصیلیش غافل نشود، به موقعیت شغلی آینده زندگی خود فکر کند و در مجموع برای رسیدن به شاخصههای رشد در طول زندگی، مدام باید برنامه ریزی داشته باشد.
#زنگ_خطر_سرگروه
#آسیب_شناسی
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#سخن_نگاشت
تشکیلات تربیتی
در این رویکرد آن چیزی که اصالت دارد و محور حرکتی ماست ، تربیت است ، یعنی در آن بنیانگذاران تشکیلات به دنبال تحقّق تربیت و شکوفایی افراد مجموعۀ خود هستند ، آن هم نه یک تربیت یک بُعدی، بلکه تربیتی در تمامِ جهاتِ استعدادیِ انسان ها ، از ابعاد مادّی گرفته تا ابعاد معنوی در حدّ توانِ تشکّلِ خود .
در این رویکرد سعی می شود تا تمامی مبانی فکری و ایدئولوژیکیِ عضوِ تشکیلات، مطابق با ایدئولوژیِ حاکم بر تشکیلات تربیت شود .
..............
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓سلام علیکم، برای ترک موسیقی بهترین راهکار را بفرمایید.
➖➖➖➖➖
🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
ابتدا باید این علاقه او را تحسین کنید و با بیان مواردی مانند اینکه خدا نیز با موسیقی قرآن، دلها را جذب خویش می کند، به او بفهمانید که با این علاقه او مخالف نیستید. بیان اینکه موسیقی یعنی تألیف و ترکیب اصوات متوازن و هدف دار و بهترین تألیف و ترکیب در خود طبیعت و در صداها و اصوات طبیعی مانند صدای آب، باد و الحان خوش بعضی پرندگان و محقق است، صدای جذاب قاری، مؤذن، نماز گزار، شعرهای مناسب و می تواند حس زیبایی طلبی سمعی انسان را اشباع کند. پس از اینکه اعتماد او را به خود جلب کردید، می توانید علاقه او را به سمت موسیقی های مطلوب از نظر اسلام بکشانید و او را متوجه کنید که مانند هر نعمتی که خداوند به انسان عطا کرده است، از این موهبت الهی نیز باید در جهتی که او خواسته استفاده کنیم و مواظب خط قرمزهای او باشیم. در مرحله بعد به آثار و زیان های موسیقی، محدوده حرمت آن در شرع و آیات و روایات در مورد آن بپردازید. به طور خلاصه می توان گفت که معیار در حرمت موسیقی، مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامین فسادانگیز، اغواکننده و طرب انگیز است و فرقی نمی کند که مجوز از وزارت ارشاد داشته باشد یا خیر، ایرانی باشد و یا غیر ایرانی، همین طور فرقی بین رفع خستگی و غیر آن و برای خود یا دیگران در این حکم نیست و ملاک در تحریک شدن، نوع مردم است نه شخص انسان اما در مورد آثار و زیان های آن باید گفت که ضررهایی که در روایات ما در مورد موسیقی به آن پرداخته شده، مربوط به موسیقی های حرام است که تعابیری چون ضایع کننده ایمان و تضعیف کننده عفاف ذکر شده است، ولی در علم پزشکی و روان پزشکی هم، آثار مثبت و منفی زیادی را برای موسیقی های مختلف برشمرده اند
که عموما بدون در نظر گرفتن حلال یا حرام بودن آنها ذکر شده اند؛ مثلا برای درمان . بعضی از بیماریها، موسیقی های آرامش بخش را توصیه می کنند که حتی آنها را
جایگزین استفاده از قرص های آرام بخش معرفی کرده اند یا اینکه بعضی از موسیقی ها هر دو نیم کره مغز را فعال می کند و یا بسیاری از موارد دیگر که به صورت قطعی یا فرضیه ای مطرح شده است. در مورد تأثیرات منفی نیز؛ مثلا گفته شده که بعضی از موسیقی ها می توانند مانند زهر در بدن عمل کنند، یا اینکه قدرت موسیقی به حدی است که می تواند مانند مصرف مواد مخدر، اعتیادآور شود. بنابراین باید برای مخاطب خود جا بیندازید که چه از جهت شرعی و چه از جهت پزشکی، موسیقی یک ابزار است که می توان از آن استفاده مناسب کرد و تأثیر مثبت گرفت و یا می توان از آن سوء استفاده کرد و تأثیر منفی گرفت. پس با حفظ ملاک هایی که در شرع ما آمده است و با رعایت مسائلی که در علم پزشکی مطرح شده است، می توان بهره صحیح و مناسبی از موسیقی برد. در مرحله آخر هم وصل کردن او به مناجات های اهل بیت علیهم السلام، اثر مهمی در دور کردن او از موسیقی دارد. شهید مطهری (ره) می فرمایند: «موسیقی و هنر حرکت در خیال است که حداکثر قدرت آن در مرتبه خیال است، اما دین حرکت از خیال است که از خیال شروع می کند، ولی در آن متوقف نمی شود، لذا اگر اسلام بعضی محدودیت ها را در موسیقی قائل شده بدین جهت است که انسان را خیال زده نکند و قدرت اراده انسان را ضعیف نکند و انسان بر سر تصمیم های مهم بتواند پایدار بماند، لذا در کنار آنکه موسیقی به معنای رایج در اسلام حرام نشده، ولی به طور مطلق هم قبول نشده و با حفظ بعضی شرایط و محدودیتها، تأیید شده و از آن طرف به سمت خاصی هدایت و جایگزین های مناسب قرار داده شده است. البته باید توجه داشته باشید که از مهم ترین نکات در تربیت اسلامی، بحث تدریج و صبر در تربیت است که در این مورد هم شما باید این اصل کلی را رعایت کنید.
🔅موفق و موید باشید.
..............
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
✊ زندگی تشکیلاتی، زمینه ساز ظهور
🚨 در ارتباط با معارف مهدوی، باید به چه موضوعی بیشتر فکر کنیم؟ امت حضرت چگونه باید باشند؟
استاد پناهیان:
موضوع اصلی در معارف مهدوی، مختصات خاص خود حضرت به عنوان «امام» نیست؛ اطلاعات در اینباره آنقدر کم است که ما خودبهخود وادار میشویم دربارۀ «امت» فکر کنیم. به بیان دیگر، آن چیزی که ما در ارتباط با امام زمان(ع) خیلی نیاز داریم بدانیم، #امتِ حضرت است و اینکه «این امت چگونه باید باشند؟» و الا مثلاً اینکه «حضرت الان کجا زندگی میکنند؟ چه ویژگیهایی دارند؟»، اینها اگرچه موضوعات خوبی هستند، ولی مشکل اصلی این است که ما بیشتر باید در اندیشۀ این باشیم که آیا آن امتِ لازم برای این امام، شکل پیدا کرده است یا نه؟ باید بیشتر در اینباره فکر کنیم، نه دربارۀ شخصِ خود حضرت.
پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز همان اول در جریان دعوت از خویشان، فرمودند: «چه کسی میآید به من کمک کند؟» یعنی پیامبر خدا(ص) هم که باشد، بالاخره کمک میخواهد و مسألۀ امت مطرح است. ما وقتی میخواهیم دربارۀ امام زمان(ع) صحبت کنیم، در واقع باید دربارۀ خودمان صحبت کنیم؛ این ما هستیم که به دوران غیبت، پایان خواهیم داد.
💠 تشکیلات اسلامی
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#نکات_تشکیلاتی
🔸تحمل نادانان!
✅ هرچیزی زکاتی دارد و زکات خِرَد، تحمل نادانان است.
🔹 درکار تشکیلاتی، همیشه منتظر ورود افرادی با سلایق خاص باشید، سلایقی که اگر توانایی مدیریت یا توانایی تحمل ناملایمات رفتاری آن عضو جدید را نداشته باشید، باید کار را تعطیل کنید.
اگر تصور میکنید که رفتار اعضای جدید از قبل باید مطابق سلوک تشکیلاتی و مانیفست تشکیلات شما باشد، بازهم باید تعطیل کنید، چرا که این مورد فقط کار یک معجزه است.
✅ آن مدیری میتواند به خوبی مدیریت کند، که نیروی تازه کار خود را علاوه بر آموزش مبنایی، مطابق شرایطی که در کار تشکیلاتی خود تجربه کرده، تربیت کند وگرنه نیروی جدید علاوه بر داشتن زاویه نگاه، تحمل برخی شرایط سخت را نخواهد داشت.
شرایطی که عیار یک نیروی تشکیلاتی را مشخص میکند.
🔹 هرچه عیار نیرو بالا باشد، تشکیلات شما موفق تر خواهد بود.
#تشکیلات
#مدیریت
#مربی
#مربی_محور
🇮🇷 صالحين استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓سلام علیکم، محدوده دخالت سرگروه در مواجهه با گناهان غیراخلاقی متربیان چقدر است؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
کلمه دخالت کلمه جالبی نیست؛ چراکه حل مشکلات اخلاقی متربی وظیفه سرگروه است. اصلا هدف حلقه همین است. سرگروه بایستی در حد توان علمی و عملی خودش تا جایی که امکان دارد و شرع اجازه میدهد برای حل مشکل متربی ورود پیدا کند. البته می بایست ورود سرگروه به این مشکلات، اولا، غیر مستقیم بوده و ثانية، با تدبیر و اندیشه باشد. بی گدار به آب زدن، تصمیمات عجولانه و عدم صبر در برطرف کردن این نوع مشکلات، یکی از آسیب های حل این مباحث است که بعضی اوقات دامن گیر سرگروه ها می شود. پیشنهاد می شود که سرگروه ها در این گونه مسائل حتما با افراد خبره در امور تربیتی مشورت کنند؛ چراکه گاهی اوقات حل بعضی مصادیق، تبحر خاصی می خواهد که مشاور میداند و نبایست به معلومات و تجربه اندک خویش بسنده کند.
🔅موفق و موید باشید.
..............
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
#سخن_نگاشت
خداشناسی مبنای انسانیت
خداشناسى نه فقط اولِ دين است، اولْ پايه و مايه انسانيت است. انسانيت اگر بنا بشود روى اصل پايدارى بنا شود بايد روى اصل توحيد ساخته گردد. ما يك سلسله امور را به عنوان «حقوق انسانى» يا «شئون انسانى» نام مى بريم، مى گوييم انسانيت حكم مىكند كه رحم و مروّت داشته باشيم، نيكوكار باشيم، به بى بضاعتها و بيمارها و مجروحين و مصدومين و درماندگان كمك كنيم، عفيف و باتقوا باشيم، به حقوق ديگران تجاوز نكنيم. همه اينها درست است و واقعاً هم بايد اينچنين بود، اما اگر از ما بپرسند كه منطق اين دستورها و فلسفهاى كه ما را قانع كند كه منافع شخصى خود را فداى اين امور كنيم و متحمل محروميت بشويم چيست، آيا مىتوانيم با چشم پوشى از مسئله خداشناسى جوابى بدهيم؟ اينها همه به اصطلاح معنويات است و در جهت مخالف ماديات و منافع فردى است. سرسلسله معنويات خداشناسى است. ممكن نيست از سرسلسله معنويات و از ريشه و بن و سرچشمه آنها چشم بپوشيم و آنگاه بتوانيم اصول معنوى داشته باشيم؛ .انسانيت از خداشناسى نمى تواند جدا گردد. يا خداشناسى است و يا سقوط در حيوانيت و منفعت پرستى و سبُعيت و درندگى.
..............
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz
چرا باید در فضای مجازی حاضر بود؟
چکیده ای از سخنان رهبری در مورد لزوم حضور در فضای مجازی:
فضای مجازی میدان مبارزه است و مبارزه بوده و هست و خواهد بود ،فقط شکل و نوع آن تفاوت کرده است .
مبارزه مرد میخواهد نه انسان بیکار.
همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری “جنگ سخت” مردانی حضور یافتند که :
خانواده داشتند،
درس و دانشگاه داشتند،
کار و زندگی داشتند.
بیکار نبودند ،ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار نمودند.
اکنون نیز در میدان “جنگ نرم” باید حضور یافت. ما که لیاقت بیش از این را نداریم و از هیچ چیزمان نگذشتیم جز اوقات فراغت خود برای دفاع به حد توان و وسع خود.
لا یکلف الله نفسا الا وسعها
به فرموده رهبر انقلاب؛
فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.
اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.
هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد .
۱- گاهی انسان حرف حق را می تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد .
۲- گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم اما می توانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم .
۳- گاهی با یک کلام ،یک جمله می توانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم.
به اعتقاد من ، امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز ما ، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است.
🇮🇷 صالحین استان البرز
🆔@Salehin_alborz