eitaa logo
صالحین استان البرز
901 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
220 ویدیو
98 فایل
برای تمدن اسلامی، دانش و مهارت های تربیتی را باید توأمان داشت.. در این مسیر همراه شما هستیم .. شبکه تربیتی "صالحین" در استان البرز"
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️عرض خیر مقدم توسط حجت الاسلام مجتبی صادقی 🔶مسئول معاونت تعلیم و تربیت بسیجیان استان البرز 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16d58981a0ef9a539653461947392e5729710697-144p.wav
9.03M
♨️کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در راستای احیای تفکر اسلامی و نیز بازگوکننده نظام فکری ایشان شمرده شده است. 💢به گفته ایشان، مطالب این کتاب، پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بوده است. 📚طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن ( ج.1) 💠استاد ملا ولی 🆔 @salehin_alborz
با سلام؛ 📝ویژگی های کلی یک سرگروه صالحین چیست⁉️ با سلام خدمت شما پرسشگر محترم🌹 ♨️از مهم ترین ویژگی های سرگروه (به اختصار) عبارتند از: ✅ویژگی های فردی: 1️⃣ تزکیه نفس و تقید به امور شرعی، 2️⃣ تفکر و تعقل، 3️⃣ تعادل رفتاری، 4️⃣ بصیرت و آشنایی به مسائل روز، 5️⃣ ولایت پذیری، 6️⃣ سعه صدر، 7️⃣ تواضع، 8️⃣ اخلاق نیکو، 9️⃣ نشاط و شادابی، 0️⃣1️⃣ جدیت و پیگیری، 1️⃣1️⃣ اهل مطالعه، 2️⃣1️⃣ رازداری ✅ویژگی ها و مهارت های جمعی عبارتند از: 1️⃣ قدرت ارتباط، 2️⃣ مدیریت حلقه، 3️⃣ فن بیان، 4️⃣ قدرت مشاوره 🔅موفق و موید باشید. 🆔 @salehin_alborz
جلسه اول یوسفی.m4a
9.85M
🎤 ولایت فقیه از منظر حکومت اسلامی (ج.1) 📌حجت الاسلام و المسلمین علی مراد یوسفی 💠 نماینده ولی فقیه در سپاه استان البرز 🆔 @salehin_alborz
👈 معنای فقه در لغت چیست؟ 🗣 به معنای ادراک اشیاء خفیه است. 👈 معنای فقه در اصطلاح چیست؟ 🗣 ۱- علم و دانش به مجموعه دین ۲- دانش تحصیل احکام شرعی. ✨ معنای فقیه در مبحث ولایت فقیه معنای اصطلاحی اول می‌باشد. 👈 معنای مطلقه در لغت چیست؟ 🗣 به معنای آزاد، رها و بی قید است. 👈 معنای مطلقه در اصطلاح چیست؟ 🗣 اطلاق در عبارت «ولایت مطلقه فقیه» شمول و مطلق بودن نسبی آن است. ✨ منظور قائلان به «ولایت مطلقه فقیه» از وصف «مطلقه» این است که ولی فقیه جامع الشرایط همه اختیارات حکومتی امام معصوم را دارد مگر موردی را که دلیل، آن اختیار را خارج کند. ✨ اطلاق ولایت فقیه در دو ناحیه است: ۱- در ناحیه کسانی که بر آنها ولایت دارد، یعنی فقیه بر یکایک افراد جامعه اسلامی أعم از مسلمان و غیر مسلمان، مجتهد و غیر مجتهد، مقلدان خودش و دیگر مجتهدان و بلکه بر خودش ولایت دارد ۲- در ناحیه اموری که در آنها ولایت دارد. 👈 تفاوت ولایت مطلقه فقیه با حکومت مطلقه چیست؟ 🗣 حکومت مطلقه در میان حکومت‌های استبدادی است که بر اساس حاکمیت فرد و یا گروه ویژه‌ای بنا شده است در حالی که حکومت و نظام سیاسی بر اندیشه ولایت مطلقه فقیه به صورت خودسرانه نمی‌باشد بلکه در چارچوب قوانین اسلام و مصلحت عمومی مردم صورت می‌گیرد. 🆔 @salehin_alborz
سلام. اگر سرگروهی خود را بی نیاز از شرکت در حلقه مربی بداند چگونه با وی رفتار کنیم⁉️ 📌 همیشه برای حل مسائل باید به دنبال علت آن رفت که با رفع آن، مسئله حل خواهد شد و الا برخوردها نه تنها اثر نخواهد داشت، بلکه گاهی اثر معکوس خواهد گذاشت. 🔸بنابراین شما ابتدا باید ببینید که چرا این سرگروه، خود را بی نیاز می بیند؟ 🔹آیا آشنایی کامل با حلقه سرگروه ها و کارایی آن ندارد و آن را کارآمد نمیداند و حضور در آن را اتلاف وقت میشمرد؟ که در این صورت باید با وی صحبت کرد و او را نسبت به فواید چنین حلقه ای توجیه کرد. 🔘شاید عدم جذابیت این حلقه سبب عدم حضور است، که مربی باید تلاش کند تا حلقه ای جذاب داشته باشد و حتی از او برای جذابیت حلقه، راهکار بخواهد. 🔘احتمال دارد که توجه کافی برای شرکت در این برنامه ندارد، که در این صورت، مربی باید او را نسبت به ضرورت امر توجیه کند. 🔘از سوی دیگر احتمال برقرار نشدن ارتباط کامل بین مربی و سرگروه نیز منتفی نیست که سرگروه باید در این جهت تلاش خویش را مبذول دارد. 🔵نکته مهم دیگر اینکه عدم هماهنگی وقت و زمان جلسه با سرگروه می تواند از عوامل عدم حضور وی باشد. ⚪️با توجه به همه این مسائل، صحبت خصوصی و چهره به چهره مربی با سرگروه می تواند گره مسئله را حل کند و مربی را متوجه علت عدم حضور سرگروه در حلقه کند. 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هوالرئوف ♨️به مدد الهی و به لطف و عنایت بی بی جانمون حضرت زهرا سلام الله علیها درس را شروع میکنیم🌹 🆔 @salehin_alborz
⭕️ چرا امام حسین(ع) خانواده خود را همراه خود به کربلا برد⁉️ 🆔 @salehin_alborz
🔍 یکی از موضوعات مهمی که در جریان قیام امام حسین(ع) باید مورد دقت قرار گیرد، موضوع همراه بردن خانواده است. نکته سؤال برانگیز این است که با توجه به این‌که برای تصمیم‌گیری در امری مهم و سرنوشت‌ساز، تنها ضرر نداشتن کافی نیست، بلکه باید سودمندی و قابل قبول‌بودن آن‌را نیز در نظر داشت، امام (ع) که مطمئن بود قیامش منتهی به شهادت می‌شود، چه مصلحتی در همراه‌داشتن خانواده‌اش می‌دید؟ همین ابهام بدان انجامید که حضرتشان مورد اعتراض برخی اطرافیان قرار گیرد. به عنوان نمونه، ابن عباس به ایشان عرضه داشت: «پسرعموجان! به سراغ کوفیان مرو، همانا آنان گروه فریب‌کار هستند ... و اگر از روی ناچاری به کوفه می‌روی، زنان و کودکان را به همراه مبر که ایمن نیستم از این‌که انتقام‌جویانه تو را همچون عثمان بن عفان، در حالی بکشند که زنان و کودکانت نظاره‌گر تو باشند». 🌐پژوهشگران اسلامی؛ انگیزه‌های مختلفی برای به همراه داشتن خانواده بیان کرده‌اند؛ در این‌جا به بعضی از آنها اشاره می‌شود: 💫 پذیرش مصلحت و اراده الهی تمام کسانى که همراهی اهل‌بیت امام حسین(ع) را با ایشان برخلاف مصلحت تشخیص دادند؛ با حساب و منطق مادی خودشان به این تشخیص رسیده بودند، اما حضرتشان پاسخی می‌داد که از جنبه دیگری به ماجرا پرداخته و جنبه معنوى مطلب را بیان می‌کرد: ایشان اطرافیانش را با این سخن خطاب قرار داد: در عالم رؤیا جدّم به من فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراکَ قَتیلاً»؛ «خدا می‌خواهد تو را کشته ببیند». گفتند: پس اگر این‌طور است، چرا خانواده را همراهتان می‌برید؟ که پاسخ شنیدند: این را هم جدّم فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا»؛ «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند». مشیّت و یا اراده خدا در خود قرآن در دو مورد به کار می‌رود که یکى را اصطلاحاً «اراده تکوینى» و دیگرى را «اراده تشریعى» می‌گویند. اراده تکوینى؛ یعنى قضا و قدر الهى که اگر چیزى قضا و قدر حتمى الهى به آن تعلّق گرفت، معنایش این است که در مقابل آن دیگر کارى نمی‌شود کرد. معناى اراده تشریعى این است که خدا این‌طور راضى است، و این‌چنین می‌خواهد. پس خدا خواسته است که امام حسین(ع) شهید باشد، و خانواده او اسیر باشند؛ یعنى‏ رضاى حق تعالی در مصلحت است و مصلحت؛ یعنى جهت کمال فرد و بشریّت؛ لذا این‌طور نبود که وقتى از ایشان می‌پرسیدند چرا زنان و فرزندان را می‌برید، بفرماید اصلاً من در این قضیه بی‌اختیارم، بلکه به این صورت می‌شنیدند که با الهامى که از عالم معنا به من شده است، من چنین تشخیص داده‌ام که مصلحت در این است و این کارى است که من از روى اختیار انجام می‌دهم، ولى براساس آن چیزى که آن‌را مصلحت تشخیص می‌دهم؛ از این‌رو هرکس این جواب امام حسین(ع) را می‌شنید، دیگر چیزى نمی‌گفت. ⚡️ انگیزه مذهبی از آن‌جا که محتوای قیام امام(ع)، مذهبی و مقدس است، همراه آوردن خانواده، از نظر آثار مذهبی، بسیار سودمند و مؤثر بود؛ زیرا عرفان و محبتی که در دل اهل‌بیت امام(ع)، نسبت به خداوند بود، برای همراهانِ دیگر امام، بسیار درس‌آموز و کارگشا بود و نمونه‌های آن‌را در سخنان زینب(س) می‌توان یافت. وقتی ابن زیاد بعد از شهادت و اسیری خاندان امام، می‌گوید: اوضاع را چگونه دیده‌اید؟ زینب(س) در جواب او می‌گوید: «ما رَأَیْتُ إِلَّا جَمیلا»؛ 👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆 ♻️«از خدا جز زیبایی (خیر و محبت) ندیده‌ام». زینب آن‌قدر با خدای خود نزدیک و آشناست که اطمینان دارد مصیبت‌های وارده پایان کار نیست. بلکه افق‌های روشنی در پشت این وقایع نهفته است. زینب سلام الله علیها به ابن زیاد فهماند آنچه ناگوار است از ناحیه دشمنان خدا است و از ناحیه خدا جز سعادت و نیک‌بختی به انسان نمی‌رسد و به استقبال شهادت و اسیری رفتن، همانند رفتن به مهمانی دوست و نزدیک شدن به او است. ✅امام(ع) با آوردن حضرت زینب(س) به همراه خود، به همه زنان و مردان جهان آموخت که یک مؤمن و خداشناس، از نظر روابط قلبی و پیوند درونی با خدای خویش، باید چنین باشد. اگر امام(ع) خانواده‌اش را به همراه نمی‌آورد، صفحات تاریخ از این نمونه‌های درخشان خالی می‌ماند. ⚜️ انگیزه امنیتی ♨️امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا خانواده‌اش را به آن‌جا بفرستد و هنگام خروج از مدینه، هیچ‌کس هم به او پیشنهاد نکرد که من از خاندان تو حمایت می‌کنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که دولت‌مردان و مأموران یزید، زنان و فرزندان امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان بگیرند و در نتیجه، امام به ناچار برای خلاصی و رهایی زنان و خواهران خود، مجبور می‌شد خود را معرفی و تسلیم نماید و بعد از تسلیم نیز دو پیشنهاد بر سر راهش گذاشته می‌شد، یا با ذلت و خواری بیعت کند و یا به شیوه مرموزی به قتل می‌رسید، و هیچ دردسری هم برای دستگاه حاکم به وجود نمی‌آمد. 💢بنابراین، وقتی عاقبت امر، چنین باشد، چرا امام کاری کند که در نهایت به ذلت و خواری بینجامد، بلکه از همان ابتدا با عزت و سربلندی، تمام راه‌های نفوذ را بر دشمن بسته و دشمن را از این نظر خلع سلاح می‌کند، و این کاری بود که امام(ع) انجام داد. و در مورد مکه نیز همین سخن جاری است؛ زیرا وقتی امام در مدینه که سال‌ها در آن زندگی کرد و اکنون نیز محل زندگی او بود، پناهگاه و محلّ امنی نداشته باشد، در مکه حتماً محلّ امنی نخواهد داشت. 🔅سید بن طاووس می‌گوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهل بیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و فرزندان خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، می‌گذاشت، احتمال می‌رفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را دستگیر کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زننده‌ای پیش می‌آمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز می‌داشت». 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ما پیروز قطعی هستیم✌️ چون خداااااااااا با ماست🌹 💢کربلا آمدیم 🔅قدس خواهیم آمد... 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2.wav
18.08M
♨️کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در راستای احیای تفکر اسلامی و نیز بازگوکننده نظام فکری ایشان شمرده شده است. 💢به گفته ایشان، مطالب این کتاب، پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بوده است. 📚طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن ( ج.2) 💠استاد ملا ولی 🆔 @salehin_alborz
#دوره_شهید_تمام_زاده #روز_دوم ✅ارکان تربیت چیست آیا در این خصوص بین اسلام و غرب تفاوتی وجود دارد⁉️ ♨️ارکان تعلیم و تربیت از نگاه استاد شهید مطهری (ره): 1️⃣ اهتمام به پرورش فکر و اندیشه 2️⃣ پرورش استعدادهای نهفته در وجود آدمی؛ 3️⃣ آموزش صحیح که در اثر آن، فضائل اخلاقی و ملکات نفسانی در وجود شخص نهادینه می شود و روح انسان به آنها عادت می کند؛ 4️⃣ موجودی اخلاقی شدن در اثر تربیت اسلامی و عبادت، چراکه تعلیم و تربیت بر عبادت مبتنی است. در تفکر اسلامی کمال غایی آدمی هنگامی محقق می شود که او به مرتبه عبادت برسد. ♻️ به طور کلی از دیدگاه علامه جعفری (ره) می توان ارکان تربیت از نظر اسلام را در این موارد خلاصه کرد: «مبانی»، «اهداف»، «مربی و معلم» و «متعلم و متربی» 🌐اسلام و غرب در امر تعلیم و تربیت مشترکاتی دارند، ولی از آنجا که اسلام یک دین کامل است و زندگی دنیایی بشر را با زندگی آخرتی او در نظر می گیرد و برای او برنامه ریزی می کند، لذا برنامه اسلام یک برنامه کلی و الهی است، در صورتی که غرب، این ویژگی ها را ندارد و بیشتر هدفش تأمین زندگی دنیایی افراد می باشد. 📚برای مطالعه بیشتر به کتاب «اركان تربیت» علامه جعفری (ره) و «تعلیم و تربیت در اسلام» شهید مطهری (ره) رجوع شود. #مهارتی #شبکه_تربیتی_صالحین 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210802-WA0002.m4a
10.04M
🎤 ولایت فقیه از منظر حکومت اسلامی (ج.2) 📌حجت الاسلام و المسلمین علی مراد یوسفی 💠 نماینده ولی فقیه در سپاه استان البرز 🆔 @salehin_alborz
👈ویژگی‌های رهبر جامعه اسلامی چیست⁉️ 🗣 رهبر جامعه مردم سالار دینی باید چهار ویژگی داشته باشد: 1️⃣ صلاحیت دینی : اسلام مجموعه‌ای منسجم است که دیانت آن عین سیاست آن می‌باشد پس رهبر یک جامعه اسلامی باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی رهبری، در تمام زمینه‌های اجتماعی و سیاسی دارای قدرت اجتهاد باشد. 2️⃣ أعلمیت : در اینجا أفقه بودن نشانه أعلمیت نیست بلکه کسی که بتواند احکام اسلامی و قوانینش را بهتر در سطح جامعه پیاده کند و قدرت تطبیق درست شرع با حوادث خارجی را داشته باشد نشانه أعلمیت است. 3️⃣ عدالت : یکی از شروط رهبری است که باعث می‌شود مصلحت مردم و اسلام غلبه بر مصلحت فردی پیدا کند. 4️⃣ کفایت (مدیر و مدبر) : رهبر باید در حوادث مختلف نه اینکه دنباله‌رو حوادث باشد، رهبر در تزاحم مصالح باید قدرت تشخیص مصلحت را داشته باشد. 🆔 @salehin_alborz
♨️ تنبیه و تشویق متربیان در حلقه به چه صورت باید باشد⁉️ 💯 قبل از توضیح، باید تعریفی از تشویق و تنبیه داده بشود تا تعاریف اشتباه در ذهن شما، بحث را منحرف نکند. ❇️تشویق به معنی پاسخ مثبت در برابر رفتار مطلوب متربی است که از طریق ستایش از متربی، ابراز رضایت از او، مهرورزی، واگذاری مسئولیت مناسب، وعده پاداش و جایزه انجام می شود . 🅾️تنبیه پاسخ منفی در برابر رفتار نامطلوب متربی است که می تواند از طریق نگاه سرد، روی برگرداندن و اعراض، بی اعتنایی، تغییر چهره، محروم کردن از برنامه و یا اخراج کردن او از حلقه انجام بشود. ✴️پس با این تعریف باید بدانید که تنبيه فقط تنبیه بدنی نیست و منظور، معنای اعم آن میباشد. تشویق شیوه های مختلفی دارد مستقیم و غیر مستقیم، رفتاری، کلامی، معنوی و مادی است. ⚪️در تشویق باید نکاتی را رعایت کنید که به طور اختصار خدمت شما عرض می کنیم: 1️⃣ تشویق باید به هنگام و به موقع باشد. 2️⃣ باید در تشویق متربی علت آن را بداند. 3️⃣ فعل اختیاری را تشویق کنیم، نه فعل اجباری و یا توفیق اجباری را. 4️⃣ این تشویق خدامحور باشد. 5️⃣ در تشویق افراط نشود. 6️⃣ متربی در تشویق با دیگران مقایسه نشود. 🔴تنبيه هم اصول و شرایطی دارد که به اختصار عرض می کنیم: 1️⃣ متربی در تنبیه باید مستحق تنبیه باشد و علت آن را بداند. 2️⃣ افراط در تنبیه نشود و از حد نگذرد. 3️⃣ سن و جنسیت متربی و سطح او در تنبيه لحاظ شود. 4️⃣ در تنبیه تنوع باشد، نه اینکه همیشه فرد را از حلقه اخراج کنید. 5️⃣ در تنبیه باید به حداقل اکتفا کرد و اگر حداقل اثر کرد، دیگر به یک تنبيه بالاتر دست نزنیم 6️⃣ در حال غضب تنبیه نکنید تا بتوانید شرایط را به خوبی بسنجید. 7️⃣ طبق برنامه و سیر تربیتی فرد را تنبیه کنید تا تنبیه باعث رشد و تعالی فرد بشود. 8️⃣ تنبيه باید گویای دلسوزی و محبت سرگروه باشد تا متربی گمان نکند که سرگروه از او متنفر است. 🆔 @salehin_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا