eitaa logo
صالحین تهران بزرگ
2.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
477 فایل
📚محتوای تربیتی معرفتی و مهارتی ویژه مربیان تربیتی
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 علّامه سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی: 👀 چشمت را تطهیرکن! 👂 گوشت را پاک کن. 🔹 و تطهیر چشم به گریه است در شبهای تار از فراق محبوب ازل وابد. 🔹 و تطهیر گوش به نگهداری آن است از شنیدن سخنان تفرقه انگیز که معشوق و محبوب را خوشایند نمی باشد. 🔅 پاک شو اوّل و پس دیده بر آن پاک انداز. 👇👇👇 👇 @salehintehran
4_438344138891460758.pdf
956K
🔸 مجموعه بازی های اردویی جزوه ای مناسب برای مربیان ومبلغان @salehintehran
💾 «55» 🌍 (ره) 📚 جايگاه عمل در : 🔸 انسان بعد از آن كه قوّه خيال را ضبط كرد و آن را در اختيار گرفت ، يعني نگذاشت هر سِنخ تصوّري در ذهنش عبور كند و در نتيجه اسيرِ آن تصوّرات و واهمه هايي كه در نفس نقش ميبندند و غالباً هم چه در ربط با انسانيت و چه تديّن از امورِ باطله هستند و بعد هم تصميم به اصلاح ، يعني خودش گرفت، اينجا است كه نتيجه روي عمل ظاهر مي‌شود . اين مسأله ، مسأله تعقّلي و نشستن و بحث و اين حرفها نيست . بنا گذاشتم به اينكه از اين به بعد آنچه را كه مطابق عقل و شرع است عمل كنم . مسأله ، مسأله عمل است . آنچه را كه در گذشته از نظر تكاليفم كسر گذاشته‌‌ام ، جبران كنم . يعني چه ؟ عملاً جبران كنم ، همه اينها عملي است . 🔹 لذا علماي اخلاق وقتي كه وارد بحثِ و خودسازي مي‌شوند ، مي‌گويند كه اوّل بايد از ظاهر شروع كرد ، چون جنبه عملي است . ظاهر را چه از نظر ديداري ، چه از نظر گفتاري و چه از نظر رفتاري مطابق شرع و عقل قرار بده ، لذا مي‌گويند : بايد از ظاهر شروع كرد و اسم اين را جوارح مي‌گذارند . چشم به هر چيزي نگاه نمي‌كند ، گوش به هر آهنگي گوش نمي‌دهد ، عملي همين است . وقتي انسان وارد اين مرحله ميشود كه تصميم گرفت اعمالش را اصلاح كند ، جنبه عملي دارد . من در گذشته راجع به اين مسأله كه اگر در ، مسأله عمل نباشد ، اصلاً بقيه امور هيچ اثري ندارد ، مفصّل بحث كرده‌ام و ديگر تكرار نمي‌كنم . به همان مباحث مراجعه كنيد ، مسائل را هم گفته‌ام . 🔸 الآن بحث درباره واديِ عمل است و وارد واديِ عمل مي‌شويم . ما همينطور گام به گام جلو مي‌آييم . حالا نوبت به قواي ديگر نفس مي‌رسد ، چون نفس به معناي اخصّ از سه قوّه شهوت و غضب و وهم تشكيل شده است . انسان بايد هر سه را كند . حالا كسي رفته است و انشاءالله وهم را كرده است ، ضبط خيال كرده است ، همينطور كه گفتيم اينجا واردِ عمل مي‌شويم . اينجا نوبت به آن قواي ديگر ، يعني شهوت و غضب مي‌رسد ؛ چون آن‌ها را هم بايد كرد . آن‌ها را هم بايد مهار كرد . يك مهار ، مهار تصوّرات است كه مي‌گويند ذهنت را نسبت به اموري كه باطله است و تو را تحريك مي‌كند ، مهاركن . اين تصوّرات چه چيزي را تحريك مي‌كنند ؟ شهوت و غضب را ، مي‌گويند اين تصوّرات را ضبط كن ، وهم مي‌خواهد تو را به جاي آن تصوّرات ببرد . 📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚 ╔═.🍃.🍃═══════╗ 🕹🆔 @salehintehran ┗━🍃🌺🍃━━ 🌺 ╚══════.🍃🍃.══╝
امام على عليه السلام: آدم حقير، همّت ندارد لا هِمَّةَ لِمَهينٍ ميزان الحكمه جلد13 صفحه 51 🆔 @salehintehran
❓چگونه درخانواده انتقاد پذیر باشیم؟ 🗣یکی از راز و رمز موفقیت های فردی و اجتماعی انسان ،داشتن ظرفیت انتقادپذیری است. 👇در قدم اول: خونسرد باشید، تا در آرامش بتوانید به حرف های هم گوش دهید، عصبانی شدن مانع درک سخنان طرف مقابل می شود. 👇قدم دوم: انتقاد به معنی توهین نیست: بلکه انتقاد سازنده باعث رشد می شود، پس سعی کنید خوب گوش کنید. انتقاد را بزرگ نکنید: درست است انتقاد سازنده است ولی بیش از حد بزرگش نکنید که از خود و عملکردتان نا امید شوید. 👇منقد را دشمن فرض نکنید: انسان‌های ضعیف به جای پذیرش انتقاد، منتقد را دشمن فرض می‌کنند. بر این اساس از منتقد به خاطر اینکه رفتار و عملکرد نادرست را به شما نشان داده، تشکر کنید. @salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا تحلیل وضعیت جامعه در افقِ نگاه تمدنی، با شاخص‌هایی مثل گران شدن سیب زمینی و آمار دزدی و... درست است؟ بیانیه راهبردی در این‌باره چه می‌گوید؟ @salehintehran
از محضر حضرت آقا: اقتصاد مقاومتی چه هست و چه نیست؟ خصوصیّات مثبت آن و خصوصیّات منفی و سلبیِ آن چیست؟ : یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است ــ این آن جنبه‌ی مثبت ــ امّا منحصر به کشور ما هم نیست؛ یعنی بسیاری از کشورها، امروز با توجّه به این تکانه‌های اجتماعی و زیروروشدن‌های اقتصادی‌ای که در این بیست سی سال گذشته اتّفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر یک چنین کاری افتاده‌اند. پس مطلب اوّل اینکه این حرکتی که ما داریم انجام میدهیم، دغدغه‌ی دیگر کشورها هم هست؛ مخصوص ما نیست. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ و @salehintehran
امام جواد(ع): كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بی گمان با تو دشمنى كرده است. أعلام الدين ص 309 ◼️ سالروز شهادت امام جواد(ع) را تسلیت عرض می نماییم 🆔 @salehintehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 توسـل به امـام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) @salehintehran
🌟پرسش پاسخ مخاطبین کانال در مورد مباحث کتاب خودشناسی ❓سوال ۱: اگرکسی یکی از قوا رو نداشته باشه یعنی شناخت اوناقص هست؟ ✅ پاسخ: سلام پرسشگر محترم مثلا اگر کسی نابینا باشد از ادراکات بصری محروم می گردد شاید برایتان سوال شود یعنی این فرد از رشد در مراتب انسانی بازمی ماند؟ راه های دیگری هم برا رشد هست که حقیقت رشد همان است اگر کسی مجاهدت بفرماید در طریق طهارت،انسان کامل عصر (عج) او را بالا می برد و برایش جابر(جبران کننده) می شود. ❓سوال۲: سلام ایا عالم طبیعت پایان پذیر است؟ ✅ پاسخ: سلام علیکم عالم طبیعت پایان نمی پذیرد اما عالم طبیعت هر فردی پایان پذیر است یعنی تعلق آن فرد از عالم طبیعت منقطع می شود. ❓سوال ۳: برای رسیدن به تعادل مزاج شما کارشناسی رو می شناسید معرفی بفرمائید؟ ✅ پاسخ: با سلام خدمت شما آثار دکتر خیر اندیش خوب است. @salehintehran
📝دستورالعمل نماز دهه اول ماه ذی‌الحجه @salehintehran
بر اوج محبت علی اوجی نیست در بحر بجز کرامتش موجی نیست در کل ممالک و مذاهب به جهان مانند علی و فاطمه زوجی نیست 💐 سالروز نورانی ترین پیوند هستی، پیوند حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام بر شما مبارک 💐 🆔 @salehintehran
💾 «56» 🌍 (ره) 📚 قوّه دوم ، شهوت : 🔸 اصلاً بحث ، بحث خود شهوت است . فرض كنيد اگر شخص در منطقه‌اي قرار گرفت كه در آنجا مسائلِ محرّك شهوت بود ، بايد چه كار كند ؟ اين خودش بحث خيلي مفصّلي است . در اينجا بحثي است كه در قرآن و روايات ما وارد شده است و من به طور اشاره عرض مي‌كنم . به طور كلّي وقتي انسان در قرآن نگاه مي‌كند ، ميبيند كه قرآن تحت دو عنوان مسأله نيروي شهوت را مطرح مي‌كند . 🔹 يكي خود شهوت كه اسم شهوت در قرآن است . يكي مسأله هوا . هوا يعني خواسته ، خواسته چيست ؟ شهوت . اينكه مي‌گويم ، همان نفس است . شايد دوّمي ، يعني تعبير به هوا در آيات بيشتر باشد كه متابعت از هوا نكن ، يعني از آنچه كه شهوتت متمايل به آن است، متابعت نكن . 🔸 در آياتي كه مسأله هوا را مطرح كرده است ، دارد : «أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ كَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُم»[2] أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ»[3] أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» ، دو تعبير وجود دارد كه آن كسي كه خواسته‌هاي شهوي‌اش براي او بُت شده و به گمراهي كشيده شده ‌است ، اينطور است كه خدا با او كاري ندارد . «وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ» كه از نظر دروني است و من بعداً بايد اينها را توضيح دهم . 🔹 يا با لحن صريح دارد : «وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ»[4] از هواي نفساني‌ات و خواسته هاي شهويات متابعت نكن كه تو را به گمراهي مي‌كشاند و از راه الهي باز مي‌دارد . آياتي را كه تحت عنوان هوا بود مطرح كردم ... در تعبيرِ « متابعت از هواها يعني متابعت از درخواست‌هاي گسترده و افسار گسيخته شهوي و حيواني . هر چه آن بگويد ، او هم دنبال خواسته‌هاي نفساني است . در آيه ديگري دارد : 📊 [2] . سوره محمد، آيه 14 📊 [3] . سوره الجاثيه، آيه 23 📊 [4] . سوره ص، آيه 26 📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚 ╔═.🍃.🍃═══════╗ 🕹🆔 @salehintehran ┗━🍃🌺🍃━━ 🌺 ╚══════.🍃🍃.══╝
قال علی(علیه السلام): مَن عَرَفَ نَفسَهُ جَاهَدَهَا هرکس نفس خود را شناخت ، با آن مجاهده می کند . سؤال : آیا می دانید که همه باید مجاهد باشند ؟ (سه) جواب این سوال را در جلسه پانزدهم خودشناسی پیگیری نمایید. @salehintehran
💥قسمت پانزدهم(قسمت آخر) از آموزش کتاب 🌟خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 🔈همراه با متن و صوت آموزشی(15 جلسه) 📍تذکر: این دوره اصلی ترین دوره ویژه مربیان و سرگروه های صالحین می باشد که از سوی تعلیم تربیت سپاه تهران آماده شده و بعد از اتمام این جلسات آزمون متمرکز این دوره برگزار می شود مربیان صالحین حتما به گذراندن این دوره اهتمام داشته باشند. @salehintehran
عقل عملی.pdf
407.7K
📖 متن کتاب خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 📌قسمت پانزدهم: مرتبه انسانی- عقل عملی3 @salehintehran
aac_15.mp3
14.08M
⏯ صوت آموزش کتاب خودشناسی گام اول در تربیت اسلامی 📍قسمت پانزدهم: مرتبه انسانی- عقل عملی3 @salehintehran
امام صادق علیه السلام: بدان كه نعمت فراموشى بسيار بزرگتر از نعمت حافظه و يادآورى است... شگفتيهاى آفرينش(ترجمه توحيد مفضل)، صفحه 73 🆔 @salehintehran
📚 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره با مقدمه گردآوری: مسعود پارسافر 🆔 @salehintehran
bazrpashiok[1].pdf
2.95M
فایل کتاب فصل بذر پاشی 🆔 @salehintehran
💾 «57» 🌍 (ره) 📚 مسأله شهوت در روايات : 🔸 ما روايات زيادي در اين مورد داريم كه من يك دسته از روايات را براي نمونه مي‌خوانم كه اينها تحت عنوان شهوات است . در روايتي دارد : «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوات»[5] وَ اللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيماً»[6] 🔹 نگاه كنيد ميگويد شهوات ! نمي‌گويد : هوا ؛ به قول ما طلبه ها از نظر دقّت لغويِ علمي هم مي‌توانيم اينها را جداسازي كنيم . مي‌گوييم : هوا اعَم است از شهوات . يعني هوا خواسته نفساني است ، حالا خواسته مي‌خواهد در ربط با شهوت باشد يا غضب . در غضب هم شخص مي‌خواهد مثلاً ديگري را بكشد . اين هم برادر هوا است ، هواي نفس است ، درست است يا نه ؟ ولي شهوات اخصّ از اين است . شهوات يك بخش است و فقط در بُعد شهوت است ، ديگر در بُعد غضب نيست . گفتم اين يك بحث طلبگي است و مي‌توانيم اينها را جداسازي كنيم ، ولي چون هر دو عنوان مناسب بحث ما است ، من هر دو را مطرح كردم ...در روايت ديگر دارد : « در اينجا بايد سراغ اِمهار كردن و ضبطِ شهوت و غضب برويم كه ابتدا شهوت را ميگوييم كه مسأله تميّلات است . 🔸 من اين نكته را كامل نگفتم كه وقتي مي‌گوييم شهوت ، يك وقت در ذهنتان نرود شهوت كه گفتم ، شهوت نسبت به امور جنسي را مي‌گويم ، چون الآن معمولاً شهوت را نسبت به امور جنسي مطرح مي‌كنند و حال اينكه مسأله اينطور نيست . اين شهوتِ جنسي فردي از افراد شهوت و فرد شاخص آن است . شهوتِ مال ، جمع كردن مال ، اين هم شهوت است . من هركدام از اينها را در مباحث اخلاقي‌ام مطرح كرده‌ام . شهوت كه مي‌گوييم اشتباه نشود ، فقط در مورد شهوتِ جنسي نيست ، به هر نوعش كه باشد ، ولو شهوتِ جمع كردن مال هم باشد ، شهوت نسبت به ثروت مي‌گويند . البته رياست نه ، رياست در ارتباط با غضب است . رياست در ارتباط با شهوت اصطلاحي در باب قواي نفساني نيست ، در ارتباط با قوّه غضبيه است . 📊 [5] . بحارالأنوار، ج11، ص3 📊 [6] . بحارالأنوار، ج5، ص90 📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚 ╔═.🍃.🍃═══════╗ 🕹🆔 @salehintehran ┗━🍃🌺🍃━━ 🌺 ╚══════.🍃🍃.══╝
#مهارت_زندگی ❓چطور کمتر کار کنیم اما نتیجه بهتری بگیریم؟ 💡اگر مشغله‌ها و گرفتاری‌های روزمره از کنترل خارج شوند، به‌مرور ما را از اولویت‌ها و هدف‌های اساسی‌مان دور می‌کنند. با برنامه ریزی بهتر برای زمانی که در اختیار داریم، می‌توانیم تا حدود زیادی از این مسئله جلوگیری کنیم و بیشتر بر همان اولویت‌ها متمرکز باشیم. 🔻 اولویت‌‌های واقعی‌تان را پیدا کنید 🔻وظایف مهم‌تر را مشخص کنید 🔻از دیگران کمک بگیرید 🔻 مهارت «نه گفتن» را یاد بگیرید @salehintehran
20.pdf
1.81M
✅بسته محتوایی قطره_ای_از_معارف محتوای خلاصه ( درسنامه_های_یک_دقیقه_ای ) 12مرداد الی 18مرداد موضوع : امام باقر علیه السلام @salehintehran
چرا باید تشکیلاتی باشیم؟ 🔸تشکیلاتی بودن یک ابزار است برای رسیدن به و حال این ابزار برای پیشبرد سیر تکاملی هدف ، نیازمند یک عامل یا عوامل انسانی است عامل یا عوامل انسانی همان ما هستیم که در یک مجموعه چند نفره در (مسجد) یا چند صد نفره (بسیج محلات) یا سایر مجموعه های فرهنگی و انقلابی ، برای میل و رسیدن به اهداف دور هم جمع شده تا فعالیت تشکیلاتی را با محوریت یک رهبر یا راهبر انجام دهیم. 🔸 در پله اول می بایست این عامل انسانی خود به درجه ای از خودسازی فردی رسیده باشد تا بتواند از ابزار تشکیلات برای رسیدن به اهداف استفاده کند. این را در نگاهی دیگر می توان خودشناسی نیز تعبیر کرد ، اینکه من بدانم خود وجودی ام در محیط پیرامونم به دنبال چه چیزی ست. لیکن این مرحله را می توان مرحله اول دغدغه مند ساختن تعریف کرد . برای مثال یک شخص مسلمان فکر میکند که در محیط زندگی خود با چه مواردی از رذایل اخلاقی روبرو ست ، همین تفکر و یافتن مشکلات و ناهنجاری ها نشان دهنده دغدغه‌ این شخص برای اصلاح جامعه است. و حال این شخص یا اشخاص دارای ، به صورت ، می بایست از ابزار تشکیلات استفاده کننده تا فعالیت هایشان دارای نتایج مثبت و اثری دائم برای جامعه باشد 🔸 عامل انسانی که در مرحله اول دغدغه مندی ست ، قبل از شروع کار بایستی خود را بسازد زیرا قدم اول در سازندگی ، ساختن خود است اگر انسان خود را نساخته باشد در ساختن دیگران موفق نمی شود ، ما باید و باید در مرحله اول به انچه که می گوییم رسیده باشیم ، مانند پیامبران اللهی که اول خود را ساخته بودند و بعد شروع به سازندگی دیگران می کردند. اگر پیامبر می گوید امین باشید اول خودش امین است و یا اگر می گوید صادق باشید اول خودش صادق است ، البته رهبران فعالیت های تشکیلاتی بایستی بیشتر به این نکته توجه کنند. حال اگر ما به مساله خودسازی توجه نداشته باشیم کارمان فایده لازم را نخواهد داشت چه بسا انرژی و وقت چندین ساله یک مجموعه برای رسیدن به یک هدف ارزشمند صرف شود ولی قدمی به سمت هدف تعریف شده برداشته نشود. این مطلب نه اینکه مختص به مسائل مذهبی باشد ، نه ، در هر کار گروهی و تشکیلاتی عامل انسانی بایستی این مرحله را طی کند یعنی باید خود را برای کار آماده کند ، یعنی عوامل موثر در رسیدن به هدف را در خود ایجاد کند. شرح هدف در کار تشیکلاتی سرفصلی است جداگانه ، که در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد. @salehintehran