▫️٢
🔻امیرالمؤمنین ع فرمودند: «روزه سه روز از هر ماه (چهار شنبه وسط ماه و پنجشنبه اول و آخر ماه) و نيز روزه ماه شعبان، وسوسهی در سينهها و پریشانیهای دل را از بين مى برد –تا آنجا که فرمودند: - در هر ماه سه روزش را روزه بدارید که با روزه یک عمر برابر است و ما روزه میداریم دو پنجشنبه (اول و آخر) را با یک چهارشنبه در میان آن دو، زیرا خدای عزوجل جهنّم را در روز چهارشنبه خلق کرد (لأنّ الله عزوجل خلق جهنّم یومَ الأربعاء)»
(وسایل الشیعه، ج١٠، ص۴٢٣، ح١٣٧۴٩).
🔻امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) درباره مناسبت روزه گرفتن دو پنجشنبه که چهارشنبه بین آنها باشد پرسیدند. آن حضرت فرمودند:
✨«أما الخمیس فیوم تُعرض فیه الأعمال، و أما الأربعاء فیومٌ خُلقت فیه النار و أما الصّومُ فجُنّة من النار»
💫روزه پنجشنبه به این جهت که در آن اعمال عرضه مى شود، و چهارشنبه به این جهت که در چهارشنبه جهنم خلق شد، و روزه گرفتن چهارشنبه (وسط ماه بین دو پنجشنبه)، سپرى هست در برابر آتش جهنم»
(کافی، ج۴ ص٩۴ ح١١).
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) از رسول الله (صل الله علیه و آله) در مورد چهارشنبه پرسیدند، و آن حضرت فرمودند:
💫«هو رَابِعُ یومٍ خَلَقَ اللَّهُ من الدنیا و هو يَومُ نَحسٍ مُستَمِرٌّ فیه خَلَقَ اللَّهُ الرِّيحَ الصَّرصَر»
«آن چهارمین روزی است که خداوند از دنیا خلق کرد، و آن روز «نحس مستمر» است که خداوند ریح صرصر (باد سرخ عذاب) را در روز چهارشنبه خلق کرد»
(بحارالانوار، ج۸۶ ص٢٨٠، ح٢٧).
🔸
⭕️ در حدیث مفصلی امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند:
🔻«يَوم الأَربعَاء ... فيه قتل قابيل هابيل اخاه، و يوم الاربعاء القي ابراهيم في النار، و يوم الاربعاء وضعوه في المنجنيق، و يوم الاربعاء غرق الله عزوجل فرعون، و يوم الاربعاء جعل الله عاليها سافلها، و يوم الاربعاء ارسل الله عزوجل الريح على قوم عاد، و يوم الاربعاء اصبحت كالصريم، و يوم الاربعاء سلط الله على نمرود البقة، و يوم الاربعاء طلب فرعون موسى ع ليقتله، و يوم الاربعاء خرّ عليهم السقف من فوقهم، و يوم الاربعاء امر فرعون بذبح الغلمان، و يوم الاربعاء خُرّب بيت المقدس، و يوم الاربعاء احرق مسجد سليمان بن داود باصطخر من كورة فارس، و يوم الاربعاء قتل يحيى بن زكريا، و يوم الاربعاء اظل قوم فرعون اول العذاب، و يوم الاربعاء خسف الله بقارون، و يوم الاربعاء ابتلي ايوب بذهاب اهله و ماله و ولده، و يوم الاربعاء ادخل يوسف السجن، و يوم الاربعاء قال الله عزوجل: انا دمرناهم و قومهم اجمعين، و يوم الاربعاء اخذتهم الصيحة، و يوم الاربعاء عقرت الناقة، و يوم الاربعاء امطر عليهم حجارة من سجيل، و يوم الاربعاء شج وجه النبي (صلى الله عليه و اله) و كسرت رباعيته، و يوم الاربعاء اخذت العماليق التابوت ...»
(بحار الأنوار ج١٠ ص٨١و٨٢)
💫 «در روز چهارشنبه قابیل برادرش هابیل را كشت، و روز چهارشنبه ابراهیم را در آتش افكندند، و او را در منجنیق قرار دادند. خداوند در روز چهارشنبه فرعون را غرق كرد، و چهارشنبه شهر قوم لوط را زير و رو كرد، و چهارشنبه باد صرصر سهمگين بر قوم عاد فرستاد و روز آنها مانند شب تار سیاه شد. خداوند در روز چهارشنبه پشه را بر نمرود مسلط كرد (تا موجب هلاکتش شد). فرعون در روز چهارشنبه به تعقیب پى موسى رفت تا او را بكشد و در چهارشنبه سقف از بالایشان بر آنها سقوط كرد. روز چهارشنبه فرعون دستور داد پسر بچه ها را بكشند. در روز چهاشنبه بیت المقدّس تخریب شد. در روز چهارشنبه مسجد حضرت سلیمان فرزند داود در اصطخر از کورت فارس در آتش سوخت. روز چهارشنبه حضرت یحیی فرزند زکریا به شهادت رسید. در روز چهارشنبه اولین عذاب بر قوم فرعون سایه افکند. خداوند در روز چهارشنبه قارون را به عذاب در زمین فرو برد. در روز چهارشنبه ابتلاء الهی بر ایوب ایجاد شد در از دست رفتن اهل و مال و فرزندانش. در روز چهارشنبه یوسف به زندان افتاد. در روز چهارشنبه خداوند به عذاب قوم ثمود فرمود: «أَنّٰا دمرناهم و قومهم اجمعین». روز چهارشنبه صیحه آسمانی قوم ثمود را فرا گرفت. در روز چهارشنبه اشقیاء قوم ثمود ناقه صالح را به قتل رساندند و روز چهارشنبه عذاب باران سنگهای گداختهی سجیل بر قوم ثمود بارید. در روز چهارشنبه پیشانی مبارک رسول الله (صل الله على و آله) در جنگ زخمی و شكافته شد و دندان مبارکشان شكست. روز چهارشنبه قوم کافر عمالقه تابوت عهد موسی را سرقت کردند.»
🔸
🔻٢١ مهر ماه، روز عاشورا، چهارشنبه ای وسط ماه بود که ظالمانه ترین و تاریکترین نحوست اشقیاء در آن روز بر نورانیترین انسانها وارد شد. امام باقر (ع) از همین جهت آن روز را نحس خوانند و فرمودند: «فإنّه يومٌ نَحِسٌ لاتُقضى فیه حاجة» (کامل الزیارات ص١٧۵)
🔻پس هر چهارشنبه وسط ماه، بیاد عطش تشنگان کربلا روزه بداریم، و لعن بر عذاب قاتلان و نابودی اذناب امروزیشان کنیم.
🏴
eitaa.com/salehy/1263
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
#حقایق_انقلاب
💥 پرداختن به ماهیت قدسی انقلاب و سابقهی طرحریزیِ الهی آن، و نیز نقش آن در برچیده شدن امپریالیسم جهانی، برای دشمنان که [بیش از دوستان ناآگاه، باورش دارند]، سنگین است ...
✨اما : والله غالبٌ علیٰ أمره ؛
خداوند امر خویش را تمام خواهد نمود!
aparat.com/v/0t276
youtu.be/AIFlxoQZSVA
@ostad_shojae
هدایت شده از استاد عابدینی
Kafi 298 .mp3
16.89M
🔈 جلسه ٢٩٨ اصول کافی
#استاد_عابدینی
➖ امروز چهارشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٩
💫- بَابُ أَنَّ الاْءَئِمَّةَ علیهم السلام لَمْ یَفْعَلُوا شَیْئاً وَ لاَ یَفْعَلُونَ إِلاَّ بِعَهْدٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمْرٍ مِنْهُ لاَ یَتَجَاوَزُونَهُ
✨- حدیث ٣ و ۴
🔻بیان حدیث وصیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به امام علی (علیه السلام)، در لحظات آخر عمر شریف پیامبر ص، که در ایام شهادت ایشان هستیم.
▪️جمعه ٢۵ مهر ۹۹، روز ٢٨ صفر است و سالگرد شهادت پیامبر اعظم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله)
#اصول_کافی
🏴
✅ کانال استاد عابدینی
🏴 @Abedini
هدایت شده از حقایق پاک (اَلْكَلِمُ الطَّيِّبُ)|مهدی شبان
🔰جایگاه «#احتمالات» در سخنان امام ره🔰
📝نقل سخنان حضرت امام در اين چند روزه مورد واكنشهاي زيادي بوده است؛ برخي با استناد به اينكه امام لفظ «شايد» و «احتمال» را به كار برده است خواسته اند اين تفسير امام را قبول نكنند و يا اينكه آن را در حد همين احتمال دنبال كنند و نه بيشتر.
📝اما حقيقت اين است كه اگر به منظومه فكري و ادبياتی حضرت امام كمي نزديك شده باشيم و حداقل كتب ايشان را ديده باشيم، راز اشتباه اين تحليل مشخص مي گردد.
📝امام در تفسير ايات و روايات مشي عرفاني دارد و در اين مشي امام مقيد است كه برداشت هاي خود را به صورت احتمالي مطرح كند و این بخاطر نهایت احتیاط حضرت امام در برخورد با حقایق قرآنی و روایی است که نمی خواهد تعیین تکلیف جزمی کرده باشد که اگر مرتبه بالاتری از فهم این حقایق پیدا شد، راه فهم بسته نباشد؛
📝لیکن باید توجه داشت برای یک حکیم که روی حرفهایش دقت دارد، اين به اين معنا نيست كه اين احتمال فقط يك احتمال است و از کنار آن رد بشویم و برویم، بلكه در مقابل قول جزميِ قطعي، احتمال است اما در حد خودش آن قدر وزن دارد كه مورد توجه ایشان قرار گرفته است و حتی گاهي بر اساس همين احتمالات فتوا و حکم شرعی مي دهد چنانچه كه در مورد اينكه بسم الله هر سوره متعلق به آن سوره است بر اساس همين احتمالي كه مي دهند حكم داده اند که در نماز باید به نیت همان سوره بسم الله بگوییم و گرنه باطل است(تفسير سوره حمد ص 18)
📝حضرت امام در كتاب آداب الصلوه ، در برداشت از آيات و روايات بيش از 20 احتمال را داده اند و هر كدام را به صورت مفصل توصيح داده اند و حتي دستورات ويژه اخلاقي و عرفاني را بر اساس آن احتمالات به مخاطب توصيه كرده اند و خود عمل نموده اند؛ پس اين احتمالات متخصص يك فن غير از احتمالات نيشقولي ديگران است؛ گاهي نيز امام چند احتمال مي دهند و همه احتمالات را قبول مي كنند.
📝نكته در اينجاست كه گاهي يك مطلب داراي مصاديق متعدد و گاه در طول هم مي باشد و حضرت ا مام براي اينكه در اين مصداق محتمل، توقف نشود و مصاديق بالاتر مورد انكار واقع نگردد، به صورت احتمال مطرح مي كنند. چرا كه حضرت امام در مورد تفسير قران و روايات خاص، معتقدند اينها داراي مصاديق جامعتر و بالاتر هستند و آنچه كه به آن رسيده اند را به صورت احتمال مطرح مي كنند كه مبادا خواننده در اين احتمال متوقف شود :
✅ «و احاطه به جميع آنها و به تفسير حقيقى قرآن، كه كلام جامع الهى است، از طوق امثال نويسنده خارج است(إنَّما يَعْرِفُ الْقُرآنَ مَنْ خُوطِبَ بِه)و آنچه ذكر شد على سبيل الاحتمال بود. و اللَّه الهادى.»(سوره حمدص 12)
📝حضرت امام در انتهای کتاب آداب الصلوه راز این احتمال گویی را چنین بیان می کنند:
✅«و ممكن است بعضى غفلت از حقيقت حال كنند، و چون از معارف قرآنيّه و دقايق سنن الهيّه بىخبرند، بعضى از مطالب اين رساله را تفسير به رأى گمان كنند. و اين خطاى محض و افتراى فاحش است، زيرا كه:
1️⃣اولا، اين معارف و لطائف همه از قرآن شريف و احاديث شريفه مستفاد، و شواهد سمعيّه بر آنها هست، چنانچه بعضى از آنها در خلال مباحث مذكور، و بيشتر آنها براى اختصار مذكور نگرديد.
2️⃣و ثانيا، همه يا اكثر آنها موافق براهين عقليّه يا عرفانيّه مىباشد، و چنين امرى تفسير به رأى نخواهد شد.
3️⃣و ثالثا، غالبا مطالبى كه ما ذكر كرديم يا در بيان آيات شريفه ذكر مىكنيم، از قبيل بيان مصاديق مفاهيم است. و بيان مصداق و مراتب حقايق مربوط به تفسير نيست تا آن كه تفسير به رأى باشد.
4️⃣و رابعا، بعد از همه مراحل، ما براى #غايت_احتياط در دين- با آن كه جاى آن نبود- در مطالب غير ضرورى على سبيل الاحتمال و بيان احد محتملات، مطالب را بيان كرديم»(تفسیر سوره حمد190)
📝خلاصه اينكه امام
اولا احتمال را در مقام تطبيق مصاديق و مراتب حقايق به كار مي برند چرا كه مي تواند مصاديق و مراتب بالاتر هم محتمل باشد و هر دو هم درست باشند.
ثانيا روحيه به شدت محتاطانه امام در امور ديني، باعث مي شود كه حتي مطالب در حد يقين را به صورت احتمال بيان كنند.
و ثالثا امامي كه ميتواند احتمالات متعدد ديگر بدهد و در مسائل ديگر صحبت كند احتمالاتش به راحتي قابل كنارگذاشتن نيست.«ظنّ العاقل أصحّ من يقين الجاهل»(غرر الحکم ص439)
@m_shaban
Hekayate Javane masihi dar haram Emam reza.mp3
5.35M
▪️یا سریع الرضا بحق الرضا علیه السلام عجل لولیک الفرج...🤲
#حکایت عنایت زیبای #امام_رضا_علیه_السلام به یک جوان مسیحی اهل برزیل.
🏴 @Salehy @Elteja
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #نمآوای "در انتظار یـاور" 👆
▪️سه دقیقه ازخطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) در روز صلح تحمیلی و غصب خلافت
📌با ظلم معاویه وخائنین، حق امام غصب شد.
🏴 امام حسن (علیه السلام) هم قیام میکرد اگر یـاور داشت
#تلنگر_مهدوی
#امام_مجتبی
#یاری_حضرت
🏴 @Salehy @Elteja
🔴 امام خمینی (ره) :
آن صلح تحمیلی ای که در عصر امام حسن مجتبی (علیه السلام) واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله گر درست شد، این ما را هدایت می کند به این که نه زیر بار #صلح_تحمیلی برویم و نه زیر بار #حکمیت_تحمیلی.
#امام_خمینی صحیفه نور ج ٢٠ ص ٣٢
🏴 @Salehy @Sahifeh_Noor
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🏴 تمنای رؤیت وجه الله اعظم ۴💫 🔸سخنرانی👆 شب هفتم محرم ١۴۴٢ (شام چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹٩) 🙏توجه و تفک
🏴👇جلسه پنجم و انتهایی بحث تمنای رؤیت وجه الله اعظم 👇
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🔸سلسله مباحث محرم ١۴۴٢ - ١٣٩٩ 🏴 تمنای رؤیت وجه الله اعظم 🙏 ربّ أرنی انظر الیک «الی وجهک الاعظم» ❤
تمنای رؤیت وجه الله اعظم۵ - سخنرانی شب اول صفر ١۴۴٢ - جمعه ٢۸ شهریور ۱۳۹٩.mp3
50.51M
🏴 تمنای رؤیت وجه الله اعظم ۵💫
🔸سخنرانی👆 شب اول صفر ١۴۴٢ (شام جمعه ٢٨ شهریور ۱۳۹٩)
🔻 تا دقیقهی ٣۴:۰۰ صوت، مقدمه خلاصه ای از ۴ جلسه قبلی ارائه شده، و بحث جديد به مدت ۴۸ دقیقه بعد از آن است.
🙏توجه و تفکر در ملکوت نوری حقیقت محمّدیین (علیهم السلام)
🙏تمنای «ربّ أرنی» به طور #تجلی عشق اعظم الهی در #وجه_ملکوتی_سیدالشهداء
🔸 شرح آیهی نــور (سوره نور، آیه ٣۵) در فهم حقیقت نوری شجره طیبه محمد و آل محمد (علیهم السلام)
🌟 النور، ٣۵ الی ٣٨:
💫الله نور السماوات و الأرض مثل نوره كمشكاة فيها مصباح المصباح في زجاجة الزجاجة كأنها كوكب دري يوقد من شجرة مباركة زيتونة لا شرقية و لا غربية يكاد زيتها يضيء و لو لم تمسسه نار نور على نور يهدي الله لنوره من يشاء و يضرب الله الأمثال للناس و الله بكل شيء عليم (٣٥)
💫في بيوت أذن الله أن ترفع و يذكر فيها اسمه يسبح له فيها بالغدو و الآصال (٣٦)
💫رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله و إقام الصلاة و إيتاء الزكاة يخافون يوما تتقلب فيه القلوب و الأبصار (٣٧)
💫ليجزيهم الله أحسن ما عملوا و يزيدهم من فضله و الله يرزق من يشاء بغير حساب (٣٨)
🏴
@Salehy @Salehi786
☀️تفسیر اسم النور و آیه نور
🌟در هشت کتاب حکمی عرفانی
💫از آیات عظام امام خمینی، حسن ممدوحی، عبدالرحیم دماوندی، ملاهادی سبزواری، سید اشرف الدین طباطبایی، محمد هروی، محی الدین ابن عربی، محمد شب زنده دار
⭕️ دانلود فایل PDF گزیده ۸ کتاب👇
🌐 eitaa.com/salehy/1283
تفسیر اسم النور و آیه نور در ۸ کتاب در تبیین اسماء الحسنی .pdf
41.02M
فایل PDF گزیده ۸ کتاب👆در تتمه شرح آیه نــور، ذیل بحث «تمنای رؤیت وجه الله اعظم»
🌐 eitaa.com/salehy/1215
☀️تفسیر اسم النور و آیه نور
🌟در هشت کتاب حکمی عرفانی
💫از آیات عظام امام خمینی، حسن ممدوحی، عبدالرحیم دماوندی، ملاهادی سبزواری، سید اشرف الدین طباطبایی، محمد هروی، محی الدین ابن عربی، محمد شب زنده دار
⭕️ صوت پنج جلسه بحث «تمنای رؤیت وجه الله اعظم»👇
🌐 eitaa.com/salehy/1216 ١
🌐 eitaa.com/salehy/1217 ٢
🌐 eitaa.com/salehy/1218 ٣
🌐 eitaa.com/salehy/1222 ۴
🌐 eitaa.com/salehy/1281 ۵
🔸
@Salehy @Salehi786
◾️شهادت امام حسن عسکری ع تسلیت باد
🔸 امام عسكرى (عليه السلام) فرمودند:
🌟ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للهِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها .
💫هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن بلا را در ميان گرفته و احاطه کرده است.
(بحارالانوار جلد ۷۸ ص ۳۷۴ ح ۳۴)
چهل حدیث امام حسن عسکری(علیه السلام)👇
🌐 hadith.net/post/62651
📌 فایل Pdf چهل حدیث👇
http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r62651a9243.pdf
📌 فایل Word چهل حدیث👇
http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r62651a9242.docx
🔸
@Salehy
🔸از آخرین سفارشهای #امام_حسن_عسکری (علیه السلام) به جامعهی شیعی.
🔻 #منشور_اخلاق برگرفته از وصیت نامه امام ع. (بحارالانوار ج۷۵ ص٣٧٢)
🔸
@Salehy
🔸متن زیارت امام حسن عسکری و صلوات بر امام (علیه السلام)
🙏در روز شهادت امام، بر ایشان سلام و صلوات بفرستیم.
🔸
@Salehy
🔸 ما مالِ خداییم
آدم مالِ کسی را صرف دیگری نمیکند👇👇
eitaa.com/salehy/1295👇عشقنامه❤️
بسم الله
🔸 ما مالِ خداییم
آدم مالِ کسی را صرف دیگری نمیکند👇👇
❤️ eitaa.com/salehy/1294👇عشقنامه
🌿🌿🌿
👌فقط کافیه این مالکیت خدا و تعلق محض خود به خدا را درک کنیم تا هم عین تعلق و علاقه و عشق شویم، و هم عبد بشیم و فقط خدا را صاحب تصرف در خود بدونیم😭
🌸اگر خدا رو برای روحمون کافی بدونیم و با خدا غنی بشیم، اونوقت خدا کفایت تمام نیازهامون رو با بهترین نعمتها و با بهترین خوبانش میکنه
🌹همسر و همدم خوب برای نیاز عاطفی و غریزی ام را خدا خودش به عشق زلالش میرسونه، تا باهمدمم عشق خدا رو با عشق ورزیدن به هم تجربه کنیم، و رحمت و محبت و مودتی که خدا در قلبهایمان میجوشاند رو از طرف خدا بهم هدیه بدیم
🌷نیاز به دوست خوب و صمیمی رو خدا خودش میرسونه
❤️همونجور که شعیب بارها از شدت عشقش به خدا و اشک در سحرها کور شد و خدا بینایش کرد، و شعیب گفت خدایا اشکم نه از طمع بهشت و نه از خوف جهنمه، بلکه از وله و شیدایی عشقته که شیفته در شور اشکهایم به امید لقائت هستم، اونوقت خدا برای چشیدن لذت لقائش در محبت فی الله، برای جوشش عشق شعیب نبی به خودش، بنده خالصش موسی رو رفیق و همنشین شعیب کرد تا با رفاقت هم بیشتر به عشق زلال خدا برسن
🍀وهمینجور خلقت هر نیاز دیگری در ما آمده تا به ریسمانی که درونش با خدا داره، اتصال ما رو به تنها رافع نیازمون که خود خداست وصل کنه
🌹أَ لَيْسَ اللهُ بِكافٍ عَبْدَهُ ؟ (زمر ٣۶)
آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟
به خدا قسم که خدا کافیه
همه چیز در عشق خدا فانیه
همهی هستی در جذبه محبتش جاریه
خدا همه رو به رحمت بیکرانش در برگرفته و همه در آغوش گرم شدت عشقش غرق هستن، اما حالیشون نیست که خدا اینقدر عاشقشونه و غافلن و مشغول حدود و نقصها میشن!
🌟همه در وسعت آغوش عشق و رحمتش هستیم:
💫وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ (الاعراف ١۵۶)
💫رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً (غافر، ۷)
⚠️اما غفلتمون باعث میشه رحمتش رو احساس نکنیم و مأیوس از رحمتش بشیم که بزرگترین گناه کفار همین یأس از رحمت خداست:
💫الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ اللّهِ وَ لِقائِهِ أُولئِكَ يَئِسُوا مِنْ رَحْمَتِي (العنکبوت ٢٣)
😭 خدایا🙏 ما رو در غفلتهامون ببخش، ما رو در جفاهایی که در حق خوبانت کردیم ببخش، ما رو بخاطر خطای سفیهان و جاهلانمون که به پیامبر رحمتت جسارت کردن ببخش، و هممون رو بحق حبیبت محمد (صلی الله علیه و آله) که فقط برای رساندن پیغام آغوش عشق و رحمتت به پیغمبری برای همه عالمیان فرستادیش، و به نهایت عشقی که بهش مدال رحمت دادی و فرمودی:
«وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» (انبیاء ١٠٧)، همه ما رو به چشیدن لذت عشق بینهایتت که در فوران قلب محمدت❤️جوشانده ای برسان، و از لذت شرب مدام از سقایت مولا علی آن ساقی حوض کوثر محمدی سیراب کن🙏
🙏 بحق محمد و آل محمد علیهم آلاف التحية و الرحمة و الصلاة والثناء و السلام 😭😭😭
🔸
💞شام آغاز امامت پرشکوه مولای عشق زمان ماست، ان شاء الله بشه بزودی روز آغاز ظهورش را هرساله جشن بگیریم، و مبدأ تاریخ تمام جهان رو به تاریخ ظهور شمسی و قمری تغییر بدیم، و هرساله سالروز آغاز ظهور عشق جهانی محمد و آل محمد را شیرینی و شربت و عشق و محبت به همدیگر هدیه کنیم💞
💫دوشنبه ۵ آبان ١٣٩٩. ۹ ربیع الاول ١۴۴٢
🔸 @Salehy
💫[بعد از مرگ] " من در ادامه با نگرانی انتظار فرارسیدن صحنههایی از زندگیام را داشتم که از دیدن آنها بیم داشتم. ولی بسیاری از آنها هیچ وقت در جلوی من ظاهر نشدند و من فهمیدم که به این علت است که من در دنیا اشتباه بودن آنها را فهمیده بودم، و به تعبیر دیگر آنها را انجام ندادم و از آن کارها توبه کردم. من خودم را دیدم که در آن کارها خالصانه از خدا خواسته بودم که مرا ببخشد و او نیز بخشیده بود. من از مهربانی [عظیم و حیرت آور] خدا به شگفت آمدم که چگونه بسیاری از اشتباهات من را به سادگی بخشیده و پاک نموده است. "
🔸
★(ص١۴٣ و ١۴۴ از کتاب" بازگشت"، پیرامون تجربه های نزدیک به مرگ، از انتشارات ابراهیم هادی، چاپ١٣٩٩. دو کتاب دیگر از این ناشر در همین موضوع هست: «سه دقیقه در قیامت»، و «شنـود» )
🔻خرید اینترنتی از سایت ناشر👇
🌐 nashrhadi.com/product/بازگشت
🌐 nashrhadi.com/product/سه_دقیقه_در_قیامت
🌐 nashrhadi.com/product/46
🔻متن فوق بخشی از تجربه خانم رانل والاس RaNelle Wallace است که در ۹ اکتبر ١٩٨۵ در واقعه سوختن هواپیمای شخصیش در اصابت با کوه، پس از ۶ ساعت جراحت مرد، و تجاربی بعد از مرگ داشت و سپس زنده شد.
متن کامل (بیشتر از متن نقل شده در کتاب) از تجربه ایشان را در اینجا ببینید👇
✅حتما بخوانید👌👌
🌐 neardeath.org/lifereview/nde_26/
🔹
🔖 فایل #PDF رایگان کتاب سه دقیقه در قیامت
ایتا
🌐 eitaa.com/salehi786/2964
تلگرام
🌐 https://t.me/salehi786/4551
🔸
@Salehy
🌹سلام و رحمت و سعادت و مسرت و محبتِ بیکران الهی بر شما خوبانِ خالص برای خدا🌹
🌷خالصانه شکرگزار خدای مهربان هستیم که در جمع ولایی و نورانی شما از سال ١٣۹۳ در قالب گروهی از اهل ایمان (آن موقع در تلگرام و امروز در پیامرسان ایتا)، با نیتی که داشتیم گروهی به نام مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) تشکیل داده ایم و به جمع آوری کمکهای مؤمنانه و مواسات برای تأمین جهیزیه نوعروسان مناطق محروم در کل کشور، و کمکهای معیشتی میپردازیم.
🌸الحمدالله رب العالمين، با خيرات شما شیعیان و دوستان ایمانی عزیز تا کنون ١٩ جهیزیه برای نوعروسان عزیز تقدیم شده که زندگی زیبا و الهی خود را شروع کنند.
🙏حالا نیز این خیرات خالصانه نیازمند دستهای مهربان و احسان خالصانه شما برای رضای خداست، تا بستر ازدواج شیعیان محروم و زمینه فرزندآوری و تربیت سربازان امام زمان (علیه السلام) باشد.
🌺همچنین در شرایط سخت معیشتی در سال اخیر نیز چند ماه است که با خیرات خالصانه و کریمانه شما خوبان در رزمایش مواسات و همدلی به کمک و دستگیری از خانواده هایی که با مشکلات عدیده در امرار معاش اولیه مواجه هستند میپردازیم و به بیش از ١٠٠ خانواده و سیل زده کمک شد.
🙏در این حرکت مؤمنانه هم نیازمند نیّات خیر و با ارزش معنوی عظیم شما در واریز مبالغ خیرات برای کمکهای معیشتی هستیم، و هر مبلغ ولو مختصر هم مانند قطرات باران در نزول این رحمت الهی برای مؤمنان نیازمند بسیار پر ارزش است.
✅ برای شرکت در این جهاد مؤمنانه از طریق لینک زیر وارد گروه امام حسن مجتبی (علیه السلام) در پیامرسان ایتا شوید.⬇️⬇️⬇️
🌐 eitaa.com/joinchat/4191879212C9843626e9a
🌟ممنونِ محبت امام حسن مجتبی(علیه السلام) هستیم که ولایت و هدایت الهی در این کمکها را از نعمت سیره کریمانه ایشان داریم که در قلهی کمکهای مؤمنانه بودند و در زندگیشان دوبار تمام اموال و دارائی خود (وحتی کفشهایشان) را در راه خدا صدقه دادند و سه بار هم نصف اموال خود را در راه خدا بخشیدند، و غیر از موارد هم بارها مبالغ قابل توجهی را یکجا به مستمندان میبخشیدند به طوری که مایه شگفتی واقع میشد.
[سیره پیشوایان، ص۹و۸۹و۹۱]
💫از امام حسن ع سؤال کردند: «چگونه است که شما هرگز سائل و نیازمندی را نا امید برنمیگردانید، گرچه سوار بر اشتر، در حالت رفتن باشید؟!
امام ع فرمود: «من هم نیازمند و محتاجی هستم به درگاه خداوندمتعال که دوست ندارم او مرا دست خالی برگرداند، و حیا میکنم که با وجود این امید و نیازم به رحمت خدا سائلان را نا امید کنم، خدایی که نعمت هایش را بر من ارزانی می دارد، می خواهد من هم به مردم کمک کنم و نگرانم که اگر بخشش خود را دریغ دارم، خداوند هم به من عنایتش را دریغ دارد»
آنگاه این شعر را خواندند:
«إذا ما أَتانی سائِلٌ قلتُ مَرحَباً بِمَن فَضلُهُ فَرضٌ عَلَیّ مُعَجَّل
و مِن فَضلِهِ فَضلٌ عَلی کلِّ فاضِل وَأَفضَلَ أَیامِ الفَتی حینَ یسأَل»
«هرگاه سائلی به نزدم آید به او خوش آمد و مرحبا گویم، زیرا فضل او بر من زودتر فرض شده و رسیده / او با اظهار نیازمندی اش بر من و امثال من تفضلی کرده (که مجرای رحمت خدا شویم) و بهترین ایام جوانمردان هنگامیست که مورد سؤال(درخواست کمک) واقع شوند»
🙏بینهایت شاکریم که شهد محبت کریم اهل بیت(علیهم السلام) را در این راه میچشیم📿
🌷حساب واریز خیرات👇
🙏بینهایت شاکریم که شهد محبت کریم اهل بیت (علیهم السلام) را در این راه میچشیم📿
🔸شماره کارت۱۶رقمی حساب خیرات:
6362
1410
7833
5545
بنام محمدحسین صالحی/جلالی
بانک آینده
(حساب مشترک با خانمم هست)
🔸شماره شبا :
IR۴۶ ۰۶۲۰ ۰۰۰۰ ۰۰۲۰ ۰۹۵۶ ۵۶۴۰ ۰۵
🔸
در ضمن بعد از واریز کمک های خیرین عزیز، لطفاً تصویر فیش واریزی را به خصوصی آی دی @Sorro89 بفرستید و بفرمائید در خصوص چه موضوعی در خیرات (جهیزیه یا معیشتی) است.
✅ به گروه امام حسن مجتبی (علیه السلام) در پیامرسان ایتا بپیوندید و در این جهاد مؤمنانه سهیم شوید.⬇️⬇️⬇️
🌐 eitaa.com/joinchat/4191879212C9843626e9a
🔸
@Salehy @Salehi786
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ نظریه مقاومت طب سنتی؛ سخنی با مخالفان
مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند.
شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد.
پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند.
پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیبها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت.
پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد.
این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی)
این مبانی در طب سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم میسازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند.
طب سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند.
غلبه طبیعت گرایی و تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد.
نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد.
⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از فلسفه طب و حتی فلسفه طب مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند.
یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی)
سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایتبار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد.
مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد.
💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد.
ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد.
میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد.
خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و محتاجیم.
✍ عبدالحسین خسروپناه
اول آذر ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
🔸«مطلق» یعنی آنکه فقط «هست»👌
#استاد_طاهرزاده
⭕️ هر انسانی در خواب، «خودش، خودش» است، در بیداری هم «خودش، خودش» است. هیچ کس نمی تواند از «خودش» فرار کند.
🔻انسان در خواب می تواند از «تن» خود فرار کند، اما از «خودش» نمی تواند فرار کند چون «خودش» هستی اوست و هیچ کس از «هستی خود» نمی تواند فرار کند. و این مطلب مهمی است که انسان بداند فقط «هست».
🔻نمی گوییم خدا چیست؟ چون خدا فقط «هست» و هر هستی جلوه ای از هستی اوست. او چیستی ندارد و لذا قرآن فرمود: «لَیسَ کَمِثلِهِ شَیء» او شبیه هیچ چیز نیست. چون فقط «هست»! خدا شکل ندارد، همان طور که «منِ» انسان بی شکل است.
🔻حقیقت «نفس» همان «هستی» آن است و این «هستی» چنان است که کسی نمی تواند از آن فرار کند.
🔻حتی اگر کسی به خودش شک کند و بپرسد: «من چه کسی هستم؟» آن سوال کننده همان «من» اوست. همانی که از روی شک می گوید «راستی من چه کسی هستم؟»، یا می گوید «من شک دارم که مَن، مَن هستم!» در جواب می گوییم تو همانی هستی که می گویی «من شک دارم که مَن، مَن هستم».
🔻[یعنی] حتی همان وقتی که می خواهد به خودش شک کند، خودش را اثبات کرده است.
چون خودش «فقط هست»
«خودش، خودش» است.
✅ کتاب «آشتی با خدا از طریق آشتی با خود راستین»
🔸
@Salehy
بسم الله
🔸برخورد قاطعانه مولا علی علیه السلام، با «زن جاسوس ضد امنیتی»
▫️١
🔸دو روز پیش، چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹، خبری منتشر شد از تبادل خانم «کایلی مور گیلبرت»، زن جاسوس اسرائیلی، با سه زندانی ایرانی. توضیحات کامل خبر👇
🌐 fa.alalamtv.net/news/5296901
🔻وقتی دشمن با استخدام زنی کافر (برای نفوذ با استفاده از حالت لطافت زنانه اش) با علم و عناد و عمد برای ایجاد تشویش امنیتی و ضبط صحنه فرستاده، و آن زن با باز کردن لطایف زنانه و ویترین جنسی رسانه ای، حالت تهاجمیش را گشوده، یعنی خودش هم عالمانه و عامدانه و معاندانه و مجرمانه، نه حریمی برای جسمش گذاشته، و نه حریمی برای شخصیت حقوقیش، و نه حریمی برای شخصیت انسانیش، کاملا بصورت جنگی (مثل همان سرباز زن اسرائیلی در میدان جنگ) که آمده در میدان جنگ امنیتی جاسوسی رسانه ای، در چنین صحنه ای، مؤمن اول باید سلاح و وسایل جاسوسی او را ضبط کند (از سلاح رسانه ای یا نظامی و مضبوط و مکتوب های جاسوسی)، بعد هم خودش را کت بسته تحویل مأموران امنیتی نظامی بدهد.
🔸در این رابطه، یکی از مواجهه های نظامی و امنیتی مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) با زن جاسوس دریده ی معاند و کافر محارب جنگاور جنسی رسانه ای (که به قصد افشای اطلاعات نظامی و برهم زدن امنیت نفوذ کرده بود)، بسیار آموزنده است. لذا در ادامه بصورت مستند ذکر میکنیم👇
🔸
⭕️ داستان مواجهه با سارهی مشرک وکنیز قریش (و در نقلی بنام امّ ساره از قبیله مُزینه قریش)، زن جاسوس و نوازنده رقاصه ای که حامل نامه ای بود از «حَاطِبِ بْنِ أَبِی بَلْتَعَهَ» که از اهل بدر بود، و حاطب بخاطر ترس از جان خانواده اش در میان مشرکین مکه، مطالبی را در اِفشای اطلاعات نظامی مدینه و تصمیم پیامبر بر فتح مکه، برای مشرکین و کافرینِ مکه نوشته بود و به آن زن جاسوس داده بود که به آنها برساند.
🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از طریق وحی الهی به اطلاع جبرئیل از جانب خداوند، از قضیه آگاه شده بود، آنگاه مولا علی (علیه السلام) را بهمراه زبیر و مقداد به منطقه «روضه خاخ» بین مدینه و مکه فرستاد تا آن ظعینه یعنی زن جاسوس کجاوه نشین را با گرفتن نامه اش دستگیر کنند (الظعینه: المرأه فی الهودج).
🔻وقتی مولا علی ع به آن زن رسیدند و بار شتر و رحل و بقچه اش را گشتند و نامه را نیافتند، گفتند بخدا قسم که رسول خدا کذب نگفتند و ما دروغ نمیگوییم و نامه پیش توست، آنگاه مولا علی ع جلو رفت و شمشیرش را کشید و فرمود:
«و اللهِ لَتُخرِجِنَّ الکِتابَ أو لَنُلقِیَنَّ الثِّیاب».
در نقل دیگر: «لَتُخرِجِنَّ الِکتابَ أو لَأُجَرِّدَنَّکِ».
و نقل دیگر: فَقالَ لَها عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ: «إنّی أحلِفُ ما کَذَبَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله ولا کُذِبنا، و لَتُخرِجِنَّ إلَیَّ هذَا الکِتابَ أو لَنَکشِفَنَّکِ».
و نقل دیگر: ثم اخترط السیف، و تقدم إلیها، فقال: «أما و اللّه لئن لم تخرجی الکتاب لأکشِفَنَّک، ثم لأضربنّ عنقک».
و نقل دیگر: فَقَالَ عَلِیٌّ علیه السلام: وَ اَللهِ مَا کُذِبْنَا. وَ سَلَّ سَیْفَهُ وَ جَزَمَ عَلَیْهَا وَ قَالَ: «أَخْرِجِی اَلْکِتَابَ وَ إِلاَّ جَرَّدْتُکِ وَ ضَرَبْتُ عُنُقَکِ» وَ صَمَّمَ عَلَی ذَلِک.
🔻 یعنی: «بخدا قسم یا نامه را خارج میکنی یا لباست را در میآوریم و مکشوف و برهنه ات میکنیم و نامه را خارج میکنیم، و پس از کشف نامه، گردنت را میزنم».
🔻آنگاه آن زن جاسوس، وقتی که اراده جدّی بر عملی شدن این کار را با قسم مولا علی ع دید، نامه را از میان موهایش خارج کرد (فَحَلَّت قُرونَ رأسِها، فَاستَخرَجَتِ الکِتابَ مِنهُ، فَدَفَعَتهُ إلَیهِ / فَأَخرَجَتهُ مِن عِقاصِها / فَلَمَّا رَأَتِ اَلْجِدَّ أَخْرَجَتْهُ مِنْ ذُؤَابَتِهَا).
و در برخی نقلها آمده نامه را از داخل لباس زیر و دامنش خارج کرد (إن المرأه أخرجت لهم الکتاب من حجزتها / لَتُخْرِجِنَّهُ أَوْ لَأُجَرِّدَنَّکِ، فَأَخْرَجَتْهُ مِنْ حُجْزَتِهَا / لتخرجن الکتاب أو لنجردنک، فلما رأت الجد أهوت إلی حجزتها وهی محتجزه بکساء فأخرجته).
🔻نامه را خارج کرد و به مولا علی ع داد، و ایشان نامه را به رسول خدا رساندند.
🔸رسول الله (صلی الله علیه و آله) هم در مسجد مردم را جمع نمود و نامه را نشان داد و خواند و گفت کسی که نامه را نوشته خودش بلند شود و اقرار کند وگرنه وحی الهی رسوایش میکند، در بار دوم که پیامبر گفت، حاطب با حالت لرزان بلند شد و اقرار کرد و گفت: من مرتد نشدم، بلکه میخواستم نزد مشرکین جایگاهی بیابم (برای حفظ شدن خانواده ام). پیامبر ص هم تصدیقش کردند و او را بخشیدند. و آنگاه آیه اول تا چهارم سوره ممتحنه نازل شد (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تَتَّخِذوا عَدُوّي وَعَدُوَّكُم أَولِياءَ تُلقونَ إِلَيهِم بِالمَوَدَّةِ وَقَد كَفَروا بِما جاءَكُم مِنَ الحَقِّ ... ).
💎 ادامه 👇👇👇
▫️٢
🔻فَلَمَّا عَادُوا إِلَی اَلنَّبِیِّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ یَا حَاطِبُ مَا حَمَلَکَ عَلَی هَذَا؟ قَالَ أَرَدْتُ أَنْ یَکُونَ لِی یَدٌ عِنْدَ اَلْقَوْمِ وَ مَا اِرْتَدَدْتُ فَقَالَ صَدَقَ حَاطِبٌ لاَ تَقُولُوا لَهُ إِلاَّ خَیْراً. / فقال حاطب: یا رسولَ اللَّهِ، لا تَعْجَلْ علَیَّ ، فإنّی کنتُ امْرأً مُلْصَقاً فی قُرَیشٍ ولم أکُنْ من أنْفُسِها ، وإنّ قریشاً لهم بها قَراباتٌ یَحْمونَ بها أهْلِیهِم بمَکّهَ ، فأحْبَبتُ إذ فاتَنی ذلکَ أنْ أتّخِذَ فیهِم یَداً یَحْمونَ قَرابتی بها . واللَّهِ یا رسولَ اللَّه ما کانَ بی مِن کُفرٍ ولا ارْتِدادٍ ، فقالَ رسولُ اللَّهِ صلی اللَّه علیه و آله : صَدَقَکُم.
/ فقام حاطب بن أبی بلتعه، و هو یرعد کالسعفه فی یوم الریح العاصف، فقال: أنا یا رسول اللّه صاحب الکتاب، و ما أحدثت نفاقا بعد إسلامی، و لا شکا بعد یقینی.
فقال له النبی (صلی اللّه علیه و آله): (فما الذی حملک علی أن کتبت هذا الکتاب)؟
قال: یا رسول اللّه، إن لی أهلا بمکه، و لیس لی بها عشیره، فأشفقت أن تکون دائره لهم علینا، فیکون کتابی هذا کفا لهم عن أهلی، و یدا لی عندهم، و لم أفعل ذلک للشک فی الدین.
فقال رسول اللّه (صلی اللّه علیه و آله): (إنه من أهل بدر. و لعل اللّه تعالی اطّلع علیهم فغفر لهم. أخرجوه من المسجد).
قال: فجعل الناس یدفعون فی ظهره حتی أخرجوه، و هو یلتفت إلی النبی (صلی اللّه علیه و آله) لیرق علیه، فأمر رسول اللّه (صلی اللّه علیه و آله) بردّه، و قال له: (قد عفوت عنک و عن جرمک، فاستغفر ربک، و لا تعد لمثل ما جنیت) .
🌐 منابع👇👇👇
🔻الصحیح من سیرة النبی الاعظم (صلی الله علیه و آله)، ج٢١ ص١٧٢
🔻موسوعة الامام علی بن ابی طالب فی الکتاب و السنة و التاریخ، ج١ ص٢٢٩
🔻منتخب موسوعه امام علی علیه السلام، ص٧۶
🔻 الصحيح من سیرة الامام علی علیه السلام، ج۵ ص٢۴۶
🔻 مناقب علی بن ابی طالب (علیه السلام) و ما نزل من القرآن فی علی (علیه السلام)، ص١۵٣
🔻 بحار الأنوار، جلد ١٨ ص ١١٠، و ج٢١ ص٩۴، و ج٣٠ ص۵٧٢
🔻 میزان الحکمه، ج٢ ص۴٨، باب جَوازُ التَّجَسُّسِ لِکَشفِ المُؤامراتِ
🔻 الإرشاد للمفید ج١ ص۵۶_۵٩، و راجع: إعلام الوری ج١ ص٣٨۴ و أعیان الشیعه ج١ ص۴٠٨.
🔻 جامع الاحادیث شیعه، حدیث ٢۵٢۵٢
🔻 المیزان فی تفسیر القران ج١٩ ص۲۳۴_٢٣۸ / ترجمه المیزان ج١٩ ص٣٩٨_۴٠۴
🔻 اثبات الهداة بالنصوص والمعجزات، ج١ ص٣٨٠
🔻 کشف الغمه فی معرفه الأئمه، ج١ ص١٨٠
🔻 سنن أبی داوود : ج٣ ص۴٧ ح٢۶۵٠
🔻 العقائد الإسلامية، ج٣ ص٣١۶
🔻 الدرّ المنثور، ج۶ ص ٢٠٢
🔻 ترجمه دلائل النبوة، ج٢ ص۴٠۵.
🔻الدرر فی اختصار المغازی و السیر، ابن عبد البر، ص٢٢۶ و ٢٢٧
🔸
@Salehy @Salehi786
بسم الله
🔸 *نکته ای مهم، برای خانمهای مؤمنه در انجام ختوم و اذکار، در مدت ایام عذر شرعی (عادت ماهانه)*
🔸
🔸در مدت ختم صلوات و ختوم ذکرها و ختم خواندن قرآن و... اگر عذر شرعی هم برای خانم پیش آمد اشکالی ندارد، مانند قبل با وضو (و با پاک کردن لباس و تعویض پنبه)، دستورالعمل ختم را انجام دهد. البته در این مدت عادت خود کلمات آیات را مستقیماً با دست لمس نکند.
✨ *فتوای همه مراجع* :
🔻توضيح المسائل مراجع، مسئله ۴۷۶: "خواندن دعا و قرآن (غیر آیات سجده دار) در ايام عادت، اشكال ندارد، و *مستحب است* زن حائض *در وقت نماز* ، خود را از خون پاك نمايد و پنبه و دستمال را عوض كند و *وضو بگيرد* و *در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذكر و دعا و صلوات شود* .
🔸کما اینکه در حدیث صحیحه آمده است: قال الصادق (علیه السلام) : *يَنْبَغِي لِلْحَائِضِ أَنْ تَتَوَضَّأَ عِنْدَ وَقْتِ كُلِّ صَلَاةٍ ثُمَّ تَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ وَ تَذْكُرَ اللَّهَ مِقْدَارَ مَا كَانَتْ تُصَلِّي* .
🔻امام صادق (علیه السلام) فرمودند: شایسته آن است که زن حائض، در وقت هر نماز، *وضو بگیرد* و رو به قبله بنشیند و *به هر اندازه اى که نماز او طول میکشیده، ذکر خدا بگوید*.
[بحارالأنوار، ج۲ ص۳۴۵؛ کافی ج۳ ص۱۰۱]
🔸
🔸اهمیت استحباب مؤکد در این روایت چنان است که حتی برخی فقها (البته خیلی کم) از امر در این روایت استظهار بر امر وجوب را برداشت نموده و ذکر گفتن در وقت نماز بر زن حائض را به مقدار وقت نمازش، با وضو و رو به قبله، واجب می دانند. مثلا مرحوم آیت الله محمد صادقی تهرانی (صاحب تفسیر الفرقان) در مسأله ١٧١ رساله عملیه شان مینویسند:
🔻 " *در اوقات نمازهای روزانه واجب است زن حائض وضو بگیرد، و در وقت نماز، رو به قبله، به اندازهی نماز ذکر بگوید*. و چون این وضو طهارتی است ظاهری و تشبُّهی است به وضوی درست، بنابر این (در این وضوی در ایام حیض) مانیکور و لاک ناخن ظاهراً مانع از آن نیست.
(رساله نوین، آیت الله صادقی تهرانی، ص١۰١)
🔸
🔸همچنین در اهمیت بیان این روایت و اقل برداشت در جواز و بلکه توصیه بر ذکر در ایام عادت زنان، *با استنباط از مناط این روایت* ، حتی در برخی دستورات چله نمازهای مستحبی، مانند دستورالعمل نماز استغفار (که ٢ رکعت است و هر رکعت ٧۵ استغفار دارد، بمانند نماز جعفر)، فقیهان برجسته ای مانند مرحوم آیت الله نصرالله شاه آبادی در متنی که برای دستورالعمل نماز استغفار داشتند نوشته اند:
🔻 " *ایامی که خانمها عذر شرعی دارند، تطهیر نموده، و رو به قبله نشسته، و ١۵٠ مرتبه ذکر استغفار را تکرار نمایند* ".
(کتاب حدیث نصر، ص٢٠٧. همچنین در برگه چاپی دفتر آیت الله نصر الله شاه آبادی، در بیانات ایشان در رابطه با کیفیت نماز استغفار)
t.me/NasrollahShahAbadi/1363
🔻 حدیث نماز استغفار:
💫بحارالانوار ج ۸۸ ص۳۵۴ حدیث۱۸ : - الْمَکَارِمُ الاخلاق، صَلَاةُ الِاسْتِغْفَارِ عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ:
إِذَا رَأَیْتَ فِی مَعَاشِکَ ضِیقاً وَ فِی أَمْرِکَ الْتِیَاثاً فَأَنْزِلْ حَاجَتَکَ بِاللَّهِ تَعَالَی وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعْ صَلَاةَ الِاسْتِغْفَارِ
وَ هِیَ رَکْعَتَانِ تَفْتَتِحُ الصَّلَاهُ وَ تَقْرَأُ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ مَرَّةً وَاحِدَةً فِی کُلِّ رَکْعَةٍ، ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ الْقِرَاءَةِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً، ثُمَّ تَرْکَعُ فَتَقْرَأُهَا عَشْراً عَلَی هَيْئَةِ صَلَاةِ جَعْفَرٍ یُصْلِحُ اللَّهُ لَکَ شَأْنَکَ کُلَّهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
[مکارم الأخلاق ص ۳۷۸].
#اذکار #ختوم #صلوات #استغفار
🔸
@Salehy @Salehi786