صوت لایو - سلوک علمی و عملی علامه طباطبایی ره - خلاصه سلوکی الولایه در ملکه انقطاع الی الله .mp3
21.15M
🔈 صوت لایو 👆
🔸سلوک علمی و عملی علامه طباطبایی (ره)
🌷 زندگی علمی و عملی و خاطرات و تجارب سلوکی علامه سید محمد حسین طباطبایی (رحمة الله علیه)، اساتید، شاگردان، آثار پر برکتشان در فقه و اصول فقه و فلسفه الهی و تفسیر قرآن و عرفان اسلامی، و نیز ذکر خیری از برادرشان آیت الله سید محمدحسن الهی طباطبایی(رحمة الله علیه).
🌷اعتدال سلوک عرفانی علامه طباطبایی
🌷نکتهای معرفت نفسی از حقیقت سلوک الی الله در رساله شریف «الولایه»
🌷معرفت نفس و مراقبه نفس، مسیر «انقطاع الی الله» است، که بعد از اتصال (اختیاری یا غیر اختیاری) به ظهور کمالات، با سلوک باید به «ملکه انقطاع» برسیم که از حدود کمالات در خلایق منقطع شده، بسوی حقیقت مطلق همان کمالات در خداوند سبحان متصل شویم.
⭕️ گفتگوی زنده میان:
📌 حجتالاسلام سیدمهدی رفیعپور تهرانی
🌐 instagram.com/rafipour_
و
📌حجتالاسلام محمدحسین صالحی
🌐 instagram.com/salehi.786
✅ برگزار شده در دوشنبه ٢۴ آبان ١۴٠٠ش
🔸
@Menhajalsalehin
@Salehy
سلوک توحیدی با انقطاع الی الله - منقطع الحدود متصل الوجود - هیات خانه طلاب جوان - ٢۶ آبان ١۴٠٠ - حجتالاسلام محمدحسین صالحی.MP3
15.35M
🔸 *سلوک توحیدی با «انقطاع الی الله» | «مُنقطـعُ الحـدود، مُتصـلُ الوجـود»*
🔈 #سخنرانی هیأت امام حسن (علیه السلام) خانه طلاب جوان | حجتالاسلام صالحی
📌 چهارشنبه ٢۶ آبان ١۴٠٠
🔸
🔸بیانی از نکات سلوکی رساله الولایه علامه طباطبایی (ره)، و بیانات شیوای امام خمینی (ره) در تقریرات فلسفه
🔻تکوین و قوس نزول، مسیر اتصال به وجود در ظهورات محدودش است
🔻تشریع و قوس صعود، در ضمن حفظ اتصال و توجه به وجود، مسیر انقطاع از حدودِ ظهورات است، تا با گذر از حدود و قیودِ مظاهر، با خداوند و حقیقت اطلاقی کمالاتِ اسمائش در ظهوراتش ارتباط بیابیم.
🔻سالک توحیدی، در توجهش توأمان هم «مُنقطعُ الحدود» است با تسبیح و تنزیه کمالات الهی از حدود مظاهر،
و هم «متّصلُ الوجود» است با تحمید و تشبیه کمالات الهی در وجود مظاهر.
🔻اخوت و الفت مؤمنین، توجه به کمالات روح الهی واحد قهار حاضر در این مظاهر، و انقطاع از حدود و تمایز مظاهر است.
🔻مبارزه با هر طاغوت، برای انقطاع از حدود و نقایص، و ایجاد توجه همه نفوس به توحید در حقیقت وجود الهیست.
🔻دینداری، انقطاع تدریجی از حدود، در عین اتصال به وجود، در محیط علم و عمل نفس انسان است.
🔸
@khanetolab
@Salehy
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
46.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مجموعه #مستند #حالا
قسمت ششم: «از خیابانهای لندن؛ تا بینالحرمین!» ـ بخش اول
✍️ ماجرای زندگی و تحول ستوده یارمحمودی
✖️از گذراندن سالهای کودکی در انگلیس با تمام امکانات رفاهی
✖️تا رفتن به آمریکا برای تحصیل
✖️از دشمنی با اسلام
✖️تا رویایی صادقه، که به او، «انگیزهی بودن» بخشید!
💢و جملهای عجیب: «آمریکا، حج من بود!»
📥 لینک پخش و دانلود با کیفیتهای مختلف
🌐 آپارات | اینستاگرام | یوتیوب
#سبک_زندگی_انسانی
قسمت دوم
@Ostad_Shojae
instagram.com/ostad.shojae1
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
44.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مجموعه #مستند #حالا
قسمت ششم: " از خیابانهای لندن تا بینالحرمین" ـ بخش دو
✍️ ماجرای زندگی و تحول ستوده یارمحمودی
گاهی یک تصمیم بزرگ،
با دیدن انعکاس چهرهی خودت
در شیشهی ویترین یک مغازه در آمستردام هلند، اتفاق میافتد...
گاهی هرچه بیشتر حقیقت را جستجو میکنی،
بیشتر گم میشوی...
اما کارگردان زندگی، بهتر میداند که این گم شدن برای تو، عین پیدا شدن است!
📥 لینک پخش و دانلود با کیفیتهای مختلف
🌐 آپارات | اینستاگرام | یوتیوب
#سبک_زندگی_انسانی
قسمت اول
@Ostad_Shojae
instagram.com/ostad.shojae1
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
نکات دقیق استاد #مؤیدی در پاسخ به پرسش پیشین را در زیر بخوانید؛
یکم؛
حال معنوی، بهقدری تأثیرپذیر است که حتی با غرق شدن (غفلتزدگی) در امور حلال، کمرنگ میشود؛ چه رسد به گناه و اعمال و نیات حرام!
دوم؛
بنابر روایات، زمانی که قلب برای گزاردن اعمال صالح، همراهی نمیکند، نباید بر آن تحمیل کرد. در چنین وضعیتی، فقط باید به فرائض و واجبات پرداخت. در غیر این صورت، تحمیلکاری، سبب ایجاد نوعی دلزدگی و تنفر خواهد شد. باید قلب، بهتدریج به پایداری برسد.
سوم؛
برای ایجاد پایداری، برنامهریزی لازم است. بهترین برنامه، مقید بودن به بیداری در سحرها و بینالطلوعین است. اگر سحر و بینالطلوعین با معنویتی قوی، برگزار شود، از حال خوبِ معنوی مراقبت میکند؛ حتی در زمانهایی که حال معنوی تحت تأثیر شلوغیها و کثرات، از بین میرود، تأثیر سحرخیزی و بیداری بینالطلوعین میتواند تا اندازهای از آن مراقبت کند.
چهارم؛
حال خوبِ معنوی، فقط با پاکی و زلالی خالص ـ باطنی ـ
حشر و نشر دارد. با کمترین نفوذ ناپاکی در باطن، بهسرعت
رخت بربسته و میرود.
پنجم؛
اگر ـ پس از سالها زحمت و تلاش - حال معنوی، قدرت یابد، کار به جایی میرسد که در شدیدترین اشتغالات مادیِ حلال، کمترین تأثیری نپذیرفته و پیوسته ایجاد توجه به خداوند مینماید.
نسخه کامل پرسش و پاسخ را در لینک زیر ببینید؛
https://eitaa.com/ShiaTowhid/1034
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 *«حال بلاها با قلب مؤمن!»* 😄
⚡️به هر کمند که خواهی بگیر و بازم بند / به شرط آنکه ز کارم نظر نگیری باز
⚡️دلا منال ز شامی که صبح در پی اوست / که نیش و نوش به هم باشد و نشیب و فراز
⚡️درون سینه دلم چون *کبوتران* بتپید / چه آتشی است که بر جان ما نهادی باز
(حافظ، غزل ٢٩۸)
🔸
@Salehy
بسم الله
#نکته_سلوکی
*«امر حق را پل نکنیم برای اثبات نفس و انانیت باطل خودمان!»*
🔸▫️١
🔸یکی از اساتید فعلی بنده که از شاگردان مرحوم علامه حسن زاده بوده اند، یک خاطره ناب سلوکی که اخیرا از رفتار و گفتار ایشان آموختم را هدیه میکنم:
🔻یکشنبه ۴ مهر ١۴٠٠، که روز بعد از وفات علامه حسنزاده (رحمة الله علیه) بود آن استاد با بنده تماس گرفتن گفتند که اگر شما اطلاعات تماسی از برخی شاگردان علامه حسنزاده دارید به بنده دهید که بدهیم صداوسیما، چون از صداوسيما با ایشان تماس گرفته بودند برای مصاحبه در مورد شخصیت علامه، و ایشان میخواستند افراد دیگری را بجای خودشان به آنها معرفی کنند.
🔻بنده که سالها از محضر ایشان ذکر خير سالهای تحصیلشان در محضر علامه حسنزاده را علماً و عملاً دیده و شنیده بودم، با اصرار گفتم چرا خودتان هم اجابتشان نمیکنید و مصاحبه در بیان فضایل علامه نمیکنید! چون این هم از جانب شما به نحوی ادای حق استادی علامه بر شماست و... ؛ اما استاد خضوعا نمیپذیرفت، و از طرف بنده مدام اصرار که بپذیرید و یا حداقل استخاره کنید.
🔻 در آخر، ایشان مطلبی در تثبیت پاسخ منفیشان گفتند که موجب شد بنده قانع و مجاب شوم، و همچنین بشدت در فکر و بهت فرو بروم، که عجب! ایشان به چه نکته سلوکی مهمی توجه دارند که بنده اینطور توجهی نداشتم! استاد گفتند:
⚡«[بنده نمیپذیرم] چون نمیخواهم استادم (مرحوم علامه) را [بجهت شهرت و محبوبیتشان] پلی کنم برای خودم! [که با نام علامه، پل بزنم برای دعوت مردم بسوی خودم!]».
🔸
🔻علاوه بر آن درس عملی برای بنده در آن روز، بعد از آن روز نیز، اخیرا (۸ تا ١٣ آذر ١۴٠٠) در بیانات علمی جلسات ٧۴٩ تا ٧۵١ از درس تفسیرشان هم آموختم که مراقب باشیم به بهانه بیان حق، نخواهیم که نفسانیت وهمی و انانیت باطل خود را جلوه دهیم و در برابر دیگران «أرباباً مِن دونِ الله» بشویم [1و2]، که دیگران را به جانب خود دعوت کنیم!!
⚠️ مراقب باشیم هنگام بیان آیات قرآن و روایات معصومین (ع) و نقل کلام بزرگان و...، حواسمان باشد که نخواهیم آنها را پل کنیم برای نشان دادن خود و اثبات نفس خود و مشهور کردن خود!
ایشان فرمودند:
[در ج٧۴٩:]
🔻"اگر در جامعه با این نگاه دیده بشود که انبیاء و اولیاء و علما و صلحا هیچکدام هیچگاه دعوت به خود ندارند [بلکه به اطاعت از خدا دعوت میکنند، این دعوت به توحید عملی است]. هرکسی دیدید که «مَن» درش قویست، این «مَن» شیطان است.
هرکسی که دارد از قِبَل حکم خدا خودش را مطرح میکند و نشان میدهد، این نشان میدهد که به همین نسبت دیواری است که مانع حرکت [سلوکی] مردم است."
🔻"هرچقدر انسان کسی را میبیند یاد خدا بیافتد، نه به یاد این! در ذهنش این نمیماند بلکه به یاد خدا و ذکر خدا میافتد. *این به یاد خدا افتادن هدایتگری دارد.* حواسمان باشد بچه هایمان را طوری تربیت بکنیم که پدر و مادر دیوار نشوند برایشان، بلکه عبور دهنده بسوی خدا باشند و از آنها نمایش نور خدا برای بچهشان بشود."
🔻"تعبیری که مرحوم آیت الله خوشوقت (رحمة الله علیه) داشتند که بعضیها دیوارند انسان وقتی برود کنارشان متوقف میماند. اما بعضیها درب هستند وقتی انسان برود کنارشان، از خودشان عبور میدهند بسوی خدا."
🔻"باید همه اولیاء و علما و صلحا درب باشند و عبور بدهند بسوی خدا که فقط عبادت و اطاعت از ربوبیت خداوند بشود. «ربّانيّين» بشوند [3]، نه «أرباباً مِن دون الله» [1و2]. این یک ملاک است که باید حواسمان باشد. اگر یک موقع دیدیم که دارد خوشمان میآید از شهرت نزد مردم، اگر تبعیت مردم و علاقه و استقبال مردم باعث خوشایند انسان میشود این نقص است که باید اصلاحش کنیم، و الا کشیده میشود به آنجایی که کم کم انسان برای مردم دیوار میشود و دچار شرک عملی میشود."
[در ج٧۵٠:]
🔻"اگر خدای سبحان در جایی اذن اطاعت میدهد، این ربوبیت آن ها نیست، ربوبیت خداست. چون او دارد دعوت به خدا میکند. این جا برگشتش به ربوبیت حق است، اطاعت این شخص نیست. یعنی شخصِ حقیقی ملاک نیست، شخصِ حقوقی ملاک میشود. خدا او را بر این کار نصب کرده و این تبعیت از نصب اوست. امام است، ولیّ است، نبیّ است.
🔻"اگر پدر یک خانواده نگاه خودش را بدون استناد به امر و اذن الهی پیاده کند این هم ربوبیت غیر الهی است و شرک است. یک انسان الهی همه افعال و رفتارش به امر میشود."
🔻"انسان حق تصرف در خودش هم مگر به اذن الهی ندارد. و بالاتر از این، حق ندارد تصرف در خودش را به دیگری واگذار کند. حق ندارد شخص دیگری را ربّ خودش بگیرد. یعنی نه این حق دارد دیگری را ربّ خودش بگیرد، نه دیگری حق دارد بر این ربوبیت کند. تمام این ها، کفر میشود. تمام این ها شرک عملی میشود. اگر انسان هر فعلی را به میل خودش بدون اذن الهی انجام دهد، شرک عملی است. شرک خفی است. هیچ ربوبیت برای غیر درکار نیست. ربوبیت مختص خداست، و از ما فقط تسلیم خدا بودن است."
👇👇
▫️٢
🔻"هر هوای نفس ما قانون گذاری و اطاعت از غیر خداست. و این نهی «لا نَعبُدَ إِلاَّ الله» و «لا نُشرِكَ بِهِ شَيئاً» شاملش میشود. «لا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضاً أَرباباً مِن دُونِ اللّه» شاملش میشود [1]."
🔻"اگر ما مردم را به عنوان عالم دین عادت دادیم مطیع ما شوند، غلط است. ما باید به مردم نشان دهیم که دارند مطیع خدا میشوند. ما داریم حکم خدا را بیان میکنیم. آنها هم دارند تابع خدا میشوند. اگر جایی دیدیم که اظهار محبّت میکنند میل ماست، قلقلکمان میآید، حواسمان باشد که داریم دعوت به خود میکنیم. آغاز دعوت به خود است."
[در ج٧۵١:]
🔻"اگر همه حاجات و احتیاجات پیش خداست، پس هیچ غیری باقی نمیماند که انسان خودش را پیش او ذلیل و کوچک کند و بخواهد پیش او حاجت ببرد و چیزی بخواهد. پس رب گرفتن دیگران و اغیار چه معنی دارد!! چون فقط خدا رافع نیازست. اگر کسی توقعی از دیگران در ذهنش ایجاد میشود و از این باب دیگری را اطاعت کند، به همین مقدار او را ربّ گرفته که از او چیزی میخواهد یا [بدون اذن خدا] اطاعتش میکند."
🔻"در حاجات انسانی، هیچکسی نه حق دارد خودش را بر دیگران مقدم کند، و نه حق دارد دیگران را بر خودش مقدم کند. همه بطور مساوی در حاجات حیات انسانی مشترکند، و باید بهم تعاون و کمک دوطرفه داشته، و اطاعت و حاجت را فقط نزد خدا ببرند."
🔻"به بیان علامه طباطبایی (رحمة الله علیه)، این دعوت به خود و هر ربّی غیر خدا، ابطال فطرت و انهدام انسانیت است: «ففیه إبطال الفطرة و هدم بنیان الإنسانیة» [4]. ربوبیت تنها اختصاص به خدا دارد."
🔸
🔸همانطور که امام خمینی (رحمة الله علیه) هم میفرمایند:
🔻این قدر خودنمایى نکنید. این اشتباه است. انسان باید توجه به خدا داشته باشد و خودش را در مکتبش فانى کند. هى نگوید من، بگوید: مکتب من. از اولیاى خدا تعلیم بگیرید که همیشه دنبال مکتب بودهاند، نه دنبال خودشان؛ نه خودشان زرق و برق دنیایى داشتهاند و نه این قدر توجه به نفْس داشتند که من چه کردم و من چه کردم. خیر، این حرفها نبوده. از آنها باید تعلیم بگیریم و آدم بشویم. آدم، وقتى [ساخته] مىشود که خودش را هیچ نبیند و هر چه مىبیند خدا ببیند و هر چه هم هست اوست: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (٣۵ نور). تمام قدرتها مال اوست و تمام نورها مال اوست و همه چیز از اوست و ما هیچ هستیم و این معنا را باید ادراک بکنیم. اگر مسلمین ادراک بکنند که ما از خدا هستیم و براى خدا باید باشیم، دیگر آسیب نمىبینند، دیگر اسرائیل قدمش را باز پیش نمىآورد. [5]
🔻ما هر وقت مىخواهیم صوت حسن و آواز نیکوى خود را به مردم ارائه دهیم، قرآن یا اذان را وسیله قرار مىدهیم [برای خودنمایی و اثبات زیبایی صوت خودمان که از نفس اماره ماست!]، و [متأسفانه معمولا] مقصد ما تلاوت قرآن نیست و عمل به این استحباب نمىباشد! بالجمله، مکاید شیطان و نفس امّاره بسیار است، و غالبا حق را به باطل مشتبه مىکند و زشت و زیبا را با هم ملتبس مىنماید. باید از مکاید او به خداوند پناه برد [6].
والسلام
🔸
پینوشتها:
📌[1] قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ *أَلاّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ، وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً، وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ* فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنّا مُسْلِمُون
(آل عمران ۶۴)
📌[2] اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ *أَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ* وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً لا إِلهَ إِلاّ هُوَ سُبْحانَهُ عَمّا يُشْرِكُون
(توبه ٣١)
📌[3] ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللّهِ وَ لكِنْ *كُونُوا رَبّانِيِّينَ* بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُون، *وَ لا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِكَةَ وَ النَّبِيِّينَ أَرْباباً أَ يَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُون*
(آل عمران ٧٩ و ۸۰)
📌[4] المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۲۴٩و٢۵٠.
📌[5] صحیفه امام، ج١٣، ص۸٢.
emam.com/posts/view/20430 کلیپ
📌[6] چهل حدیث (اربعین حدیث)، حدیث ٢۹، ص۵٠۴.
🔸
@Salehi786
@Salehy
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
با توجه به این که امروز دوشنبه، با نخستین روز از ماه قمری مقارن شده، شایسته است دستورالعمل قرائت سوره مبارکه واقعه (مؤثر در جلب روزی) که مورد سفارش مرحوم آیتالله بهجت رحمةاللهعلیه بود، بهجا آورده شود.
لینک ویدیوی سفارش مرحوم آیتالله بهجت رحمةاللهعلیه در بهجا آوردن این دستورالعمل؛
eitaa.com/ShiaTowhid/889
لینک متن کیفیت دستورالعمل؛
eitaa.com/ShiaTowhid/890
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛
ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
#متفرقه