هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🔸عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) : " مَثَلُ الْإِمَا
بسم الله
🔸رابطه #حج و #امن_بودن در پرتو #مقام_ولایت
#استاد_عابدینی
#احرام_حج #اسرار_حج #باطن_حج
معارف زیارت #بیت_الله_الحرام و #لقاء_الامام (۳)
🔸
🕋 خدای سبحان در قرآن مجید میفرماید:
«وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنًا وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعَاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (بقره، ۱۲۵)
«و [یاد کنید] هنگامی که ما این خانه [کعبه] را برای همه مردم، محل گردهمایی و جای امن و امان قرار دادیم؛ و [فرمان دادیم:] از مقام ابراهیم، جایگاهی برای نماز انتخاب کنید. و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که خانهام را برای طوافکنندگان و اعتکافکنندگان و رکوعکنندگان و سجدهگزاران [از هر آلودگی ظاهری و باطنی] پاکیزه کنید».
🔻 کلمه «مَثَابَة» بهمعنای محل رجوع است. درحقیقت، انسانها از مقام «عندالله» هبوط کردهاند و پایین آمدهاند و برای بازگشت به آن مقام رفیع، باید از مسیر بیتالله الحرام به آن مقصود برسند. بههمیندلیل، برخی این تعبیر را آوردهاند که «مَثَابَة» بهمعنای بازگشت به فطرت است؛ روایاتی که میفرمایند: «وقتی کسی به حج میرود و برمیگردد، گناهانش میریزند، و مانند روزی است که از مادر متولد شده است» میتواند ناظر به همین معنا باشد؛ یعنی به فطرت خود بازگشته و از غفلتها و کثرتها دور شده است. (ثوابالاعمال، ص۴٨)
🔸
🕋 کعبه برای «توحید محض فطری» پایهگذاری شد.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ إِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقَائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (حج، ۲۶)
«و [یاد کن] هنگامی را که جای خانه [کعبه] را برای ابراهیم آماده کردیم، [و از او پیمان گرفتیم] که هیچچیز را شریک من قرار مده، و خانهام را برای طوافکنندگان و قیامکنندگان و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان، پاک و پاکیزه گردان»؛
🔻یعنی پس از مشخصشدن مکان کعبه، مهمترین مسئله این است که ابراهیم (علیه السلام) با طهارت کامل اینجا را بنا کند. یعنی برای اینکه این مکان، خانه توحید باشد، هم در جا یابی و هم در بنا و هم در کسی که میخواهد طواف بر آن بکند و هم در مناسکی که بر آن است، نباید هیچ مرتبهای از مراتب شرک در وجود ابراهیم خلیل (علیه السلام) باشد.
البته ابراهیم(ع) از مخلَصین بود و از این مراتب عبور کرده بود؛ اما معنای «أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا» این است که هیچ شرکی نباید بهسمت تو بیاید؛ زیرا شرک، قرین نجاست است و مراتب شرک و نجاست، در مقابل مراتب توحید و طهارت قرار دارند. قرآن میفرماید: «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ» (توبه، ۲۸) «جز این نیست که مشرکان، ناپاکند».
🔻 اگر انسان بهسمت نماز میرود، درحقیقت، بهسمت طهارت و توحید میرود و از نجاست و شرک دور میشود؛ بههمیندلیل، هم برای نماز و هم طواف کعبه باید وضو گرفت، تا طهارت ظاهری نیز رعایت شود. در اینجا میفهمیم که خدای سبحان چقدر در احکامش ملاطفت کرده و ما را از راه محسوس بهسوی توحید عمیق میکشاند.
[در ابتدای احرام حج نیز خداوند متعال با امر بر تلبیه واجب نموده که از شرک دوری بجوییم و در اجابت دعوت الهی در دعوت ابراهیم (ع) میان مردم بگوییم «لبیک، اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک، ...»، و با این لبیک بر توحید و دوری از شرک به احرام حج درآییم.]
[به بیان قرآن «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيم» (لقمان، ۱۳) «همانا شرک، به تاکید، ظلمی عظیم است»، پس کسی که طهارت کامل از تمام مراتب شرک بیابد، از تمام مراتب ظلم پاک شده، و هم خودش در امان الهی و مقام امن قرار گرفته، و هم انسانها در ارتباط با او احساس امنیت و آرامش میکنند]
🔻 کعبه میتواند بیشترین اثر را در وجود مشرکان بگذارد، و آنان را از شرک جلی خارج نماید؛ چراکه بهتصریح قرآن: «مَثَابَةً لِلنَّاسِ» است؛ یعنی محل رجوع برای تمام مردم است، نهفقط مؤمنان. البته کعبه برای مؤمنان اثر دیگری دارد و آن این است که مراتب شرک خفی را از وجودشان خارج میکند و مراتب توحیدی را در آنان ایجاد کرده، تقویت مینماید.
🔻 پس در آیه، کلمه «لِلنَّاسِ» به این نکته اشاره دارد که کعبه برای تمام مردم، هم محل رجوع است و هم نفع دارد و هم امنیت.
اما آیا این امنیت، امنیت تکوینی است یا تشریعی؟
قطعاً «امینت تشریعی» است؛ یعنی خداوند آنجا را امن قرار داده و اگر کسی به آنجا پناهنده شد، کسی حق ندارد به او تعرض نماید. مگر اینکه جزو استثناها باشد؛ مثلاً پیمانهایی را شکسته باشد، یا خودش تعدیهایی کرده باشد. خداوند دستور تشریعی در محرمات حج داده که حتی «امنیت حیوانات و گیاهان» آنجا نیز مورد تعرض قرار نگیرد.
🔻البته امنبودن آن مکان مقدس، فقط بهمعنای امنیت جانی نیست؛ بلکه باید بالاترین گفتوگوهای اعتقادی و کلامی نیز در آنجا صورت بگیرد و تمام کمالات انسانی میتواند از آنجا صادر شود. تمام این اتفاقات، با امنیت همراه است. قرآن درباره انسانی که رشد فکری داشته باشد و از فطرتش منحرف نشود و آن را به فعلیت برساند، میفرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» (انعام، ۸۲) «کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، امن بودن برای آنان است و آنان راهیافتگانند».
🔻 وقتی خداوند میفرماید کعبه محلی امن است، به این معناست که تمام مسلمانان وظیفه دارند که آنجا را امن نگه دارند و بدانند که اگر کسی امنیت آنجا را مورد تعرض قرارداد، یا در تأمین این امنیت کوتاهی کرد، با تعرض به مکانهای دیگر تفاوت بسیاری دارد و در اینجا، به تقابل با خدای متعال رفته است.
🔸
🕋 کعبه، براساس خلوص در توحید بنا نهاده شده است. تمام احکام کعبه و حج، این ظرفیت را دارند که انسان را به خالصترین مرتبۀ توحید برسانند؛ بههمیندلیل، تمام اعمال عبادیِ دیگر نیز در حج وجود دارند. در نظام کعبه باید اطاعت تام وجود داشته باشد، تا توحید خالص محقق شود در اعمال حج، تسلیم محض بودن کاملاً روشن است؛ لذا خداوند دیوارهای کعبه و آن محیط را از سنگ و خاک عادی قرار داده است؛ نه از سنگهای فاخر و قیمتی؛ تا خضوع، در نهایت تعبد و اخلاص تام محقق شود.
🔻 اعمال حج با این هدف بهوجود آمدهاند که اطاعت مطلق را در انسانها ایجاد کند و آنها را طاهر گردانیده، بهسوی توحید ببرد. انسان مراتبی دارد که با سیر در مراتب کعبه به فعلیت میرسد. مراتب کعبه نیز به مراتب انسان کامل، یعنی امام معصوم وابسته است. قرآن میفرماید: «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ» (بلد، ۱و۲) «قسم نمیخورم به این شهر درحالیکه تو در آن جای داری». یعنی این سرزمین، تمام عظمتش را از کسی پیدا میکند که در آن ساکن است؛ یعنی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله).
🔸
🕋 کعبه تجلیگاه انسان کامل است. افعال هر کسی، تنزلیافتۀ وجود آن شخص است. بنای کعبه نیز مرتبۀ نازلۀ وجود ابراهیم خلیل (علیه السلام) است که انسان کاملِ آن دوره بوده. بنابراین وقتی خداوند به انسانها امر مینماید که بهسوی کعبه بروند و آن اعمال را انجام دهند، درواقع بهسوی مقام انسان کامل میروند؛ یعنی انسانها باید لحظهبهلحظه، بهسوی انسان کاملِ زمان خود رو کنند. این نگاه است که به تمام حرکات و سکنات آنها جهت داده و آنها را بهسوی توحید میکشاند. فقط مکتب شیعه است که امام زنده دارد. لزوم وجود امام حیّ در شیعه به این جهت است که تمام روابط عالم وجود، به واسطه او معنا پیدا میکند.
🔻 شیعه اعتقاد دارد که حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) هر ساله در موسم حج حضور دارند و هنگامی که مردم به زیارت بیتالله الحرام میروند، درحقیقت، باید بهدنبال یافتن و دیدن و بیعت با او ـ که ولیّ زمان است ـ باشند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «يَفْقِدُ النَّاسُ إِمَامَهُمْ فَيَشْهَدُ الْمَوْسِمَ فَيَرَاهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ»، مردم، امام خود را نمییابند. او در موسم [حج] حضور پیدا میکند، آنان را میبیند، ولى آنان وى را نمیبینند (کمالالدین، ج٢، ص٣۴۶).
🔻 امام صادق (علیه السلام) همچنین میفرمایند: «مَنْ نَظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ بِمَعْرِفَةٍ فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنَا وَ حُرْمَتِنَا مِثْلَ الَّذِي عَرَفَ مِنْ حَقِّهَا وَ حُرْمَتِهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ كَفَاهُ هَمَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» (اگر کسی همراه با معرفت، به کعبه نگاه کند و همچنان که حق و حرمت کعبه را شناخت، با همان شناخت حرمت کعبه به حق و حرمت ما اهلبیت را نیز آگاه شود، خداوند گناهانش را میبخشد و امور دنیا و آخرتش را کفایت و سرپرستی مینماید)؛
🔻 درحقیقت، سیر بهسوی توحید الهی، از راه توحید ولایی است. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ» (هركه آهنگ خدا كند، بهوسيله شما آغاز میكند و هركه او را به يكتايى پرستد، طريق توحيدش را از شما مىپذيرد و هركه قصد حق كند، به شما توجه مینمايد). یعنی راه رسیدن به کعبه و حقیقت بیتالله، زیارت امام (علیه السلام) است.
🔻 اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کعبه متولد میشود، به این معناست که باطن کعبه را باید در امام جستوجو کرد. وقتی زمان تولد عیسی(علیه السلام) فرا میرسد، خداوند به مریم (سلام الله علیها) امر میکند که از معبد دور شود، اما دیوار کعبه برای مادر امیرالمؤمنین (علیه السلام) شکاف میخورد و او وارد میشود.
🔻 به ابراهیم (علیه السلام) امر میشود که: «طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقَائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (خانهام را برای طوافکنندگان و قیامکنندگان و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان پاک و پاکیزه گردان)؛ اما فاطمۀبنتاسد (سلام الله علیها) را برای بهدنیا آوردن امام علی (علیه السلام) به داخل کعبه میبرد.
طهارت کعبه به این است که علی (علیه السلام) در آنجا متولد شود. انشاءالله حقیقت این ارتباط بین کعبه و امام در جریان ظهور امام زمان (عجّلاللهلهالفرج) آشکار شود.
🔻 ما باید زمینه را مهیا کرده، این حقیقت رابطه قبله و مقام ولایت را در خود و جامعه مان محقق و آشکار کنیم. اگر در دورهای، کعبه در دست ظالمان است، این رابطه را از بین نمیبرد؛ بلکه ظهور امام (علیه السلام) و ارتباط مؤمنان با ایشان، مخفی است و اگر کسی مراتب این رابطه را در خود داشته باشد، بهطور حتم در آنجا به دیدار ایشان مشرّف خواهد شد. اگر با این نگاه حرکت کند، به هر طرف رو کند و هر عملی انجام دهد، خود را همراه امام میبیند.
🔻 اگر در روایت آمده که در روز دحوالارض، زمین از زیر کعبه از زیر آب بیرون آمد و خشکیاش پدیدار شد، سخنی پرمعناست. هم مفهوم ظاهری این مطلب، قابل بیان و تحقیق است (همانگونه که برخی محققان مصری، با تحقیقات زمینشناسی، به این نتیجه رسیدهاند که کعبه در وسط زمین قرار گرفته است) و هم بنابر نظام معنوی.
خداوند کعبه را بهعنوان قوام هستی قرار داده است. روایت معروفِ «لَوْلَا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ» (اگر زمین از حجت خدا خالی باشد، اهلش را فرو میبرد)، میتواند معنای دقیقی از این مطلب ارائه دهد. در اینجا میتوان نقش امام و کعبه در برقراری عالم هستی را بهخوبی درک کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند: «مَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ الآخِرَةَ فَلْيَؤُمَّ هَذَا الْبَيْتَ» (هر کس خواهان دنیا و آخرت است، باید این خانه را قصد کند)؛ یعنی کعبه را امام خود قرار دهد.
🔻 بنابراین، قیام دین به قوام کعبه است. امام زمان (علیه السلام) نیز که قیام میکند، از کنار کعبه قیام مینماید. بههمیندلیل، این روایت ناظر به یک حکم و امر انشائی است. یعنی برای گسترش و قوام دین، از اولین جاهایی که باید دین را در آن مستقر کرد، کعبه است و از آنجاست که بهسرعت انتشار پیدا میکند؛ بنابراین از وظایف دوران غیبت، آزادسازی بیتالله از دست ظالمان و غاصبان است؛ و یکی از معانی گسترش زمین از زیر کعبه نیز همین گستردگی نظام وجودی و حقیقی است که از کعبه آغاز میشود و شعاع وجودی آن همهجا را فرا میگیرد.
🔸
🕋 قرآن کریم درباره مکه میفرماید: «وَ مَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا» ( آلعمران،٩٧) «و هرکه وارد آن شود، در امان است».
این امنبودن شامل هر دو صورت امنیت میشود:
هم امنیت ظاهری را میرساند، هم امنیت معنوی.
از یک سو، حتی حیوانات در آنجا در امان هستند و اگر پشهای روی دست حاجی نشست، حق ندارد او را دور کند یا بکشد، و از سوی دیگر، درون نیز در آنجا به امنیت میرسد. «حقیقت کعبه» ، همان «حقیقت امام» است و کسی که وارد مکه شود، مانند کسی است که به «محضر امام» رسیده است. کسی که به محضر امام میرسد، خود را مطیع او قرار داده و دیگر در «امنیت مطلق» است.
🔻 اگر به حقیقت کعبه، با تمام مراتبی که دارد، نگاه کنیم، میبینیم که در هر دورهای، انسان کاملی میآید که ظهور کعبه است. و حقیقت کعبه همان حقیقتِ ولایتِ اوست.
قیام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از کعبه شروع شد، و قیام فرزندش امام مهدی (ارواحنا فداه) نیز از همانجا آغاز میشود (کمالالدین، ج١، ص٣٣١). اینطور نیست که آغاز حکومتهای الهی از کنار کعبه، اعتباری و ظاهری باشد. بههمینعلت است که وقتی امام زمان (علیه السلام) از کنار کعبه ندا میدهد، اولین کسی که با او بیعت میکند، جبرئیل (علیه السلام) است (تفسیر قمی، ج٢، ص٢٠۵).
🔻 هنگامی که خداوند به ابراهیم (علیه السلام) میفرماید: «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ» (حج، ۲۷) «و در میان مردم، برای حج بانگ برآور تا نزد تو آیند»؛ یعنی دیگران را نیز دعوت کن تا بیایند و مطیع امر الهی در تو شوند و مانند تو عمل کنند و به این مقامات برسند. حج اینقدر کشش دارد که خداوند و خلیلش ابراهیم (علیه السلام) و حبیبش رسول الله (صلی الله علیه و آله) و آخرین حجتش امام زمان (ارواحنا فداه) دست انسان را بگیرند و به آن مراتب و کمالات برسانند.
🙏حالا که متوجه این ظرفیت معنوی حج شدیم، باید آن را باور کنیم و سپس طلب نماییم، تا با عنایت الهی، آن را محقق کنیم. تا وقتی که طلب و سوز نباشد، رسیدن به آن مراتب ممکن نیست. چراکه طلب است که فعلیت را نیز بهدنبال میآورد.
🔸
🌐 منبع:
صحبت های #استاد_عابدینی در برنامه سمت خدا، سیره تربیتی حضرت ابراهیم (عليه السلام)
🔸
@Salehy
بسم الله #روح ۲۶
🔸
برادری عزیز از نجف درحرم مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) این👇 بیت جناب حافظ(علیه الرحمة) را در مدح مولا هدیه فرستاد:
🔸
" آن نقطهی سیاه که آمد مدار نور
عکسیست در حدیقهی بینش ز خال تو "
(نقطهی سیاه: مردمک چشم)
(حدیقهی بینش: حدقه چشم)
(خال تو: ذات تو)
🔸
ما هم به تمنای وصال مولا، هدیه ابیات زیر را به شکرانه تقدیم میکنیم:
🔸
ای مردمک چشمِ جهانی تو به ذاتت
آن نقطهی دیدار خدایی تو به ذاتت
ای نور خدا در همه عالم تو به ذاتت
آن چشم جهانبینِ خدایی تو به ذاتت
عکسِ رخ هر شئ درون تو پدیدار
چون نقطهی ایجاد خدایی تو به ذاتت
هر شئ به آن نقطهی چشمان تو محتاج
چون چشمهی فیض است همان نقطهی ذاتت
آن خال سیاه تو شدست نقطهی چشمان
چون محو شده نور در آن نقطهی ذاتت
از محو شدن در خُم چشمان تو مستم
فانی شدم از خویش در آن نقطهی ذاتت
از نقطهی چشمان به شهود تو نشستم
کان شاهد غیب است در آن نقطهی ذاتت
این قبله که در چشم درونش شده پیدا
از کعبه تو پیدایی از آن نقطهی ذاتت
🔸
شنبه ۹۸/۵/۵ س۲۳، مکه معظمه، درحال نظر به کعبه و محو درمولود کعبه
یا امیرالمؤمنین روحی فداک
(العبد محمد حسین صالحی)
🔸 t.me/Elaahy @Salehy
بسم الله
#دحو_الارض
🔸۴ روز که در سال روزه در آنها برترین فضیلت را دارد و مساوی روزه یک عمر است، هر ۴ روز مرتبط با نبی و وصی خاتم، محمد و علی (علیهما السلام) هستند:
۱. ظهور زمان ولادت نبی خاتم (۱۷ ربیع)
۲. ظهور نبوت نبی خاتم (عید بعثت، ۲۷ رجب)
۳. ظهور مکان ولادت وصی خاتم (دحو الأرض، ۲۵ ذی القعده)
۴. ظهور ولایت وصی خاتم (عیدغدیر، ۱۸ ذی الحجه)
صبح ازل دمید درشمس جمال علی علیه السلام درکعبه.mp3
9.13M
🔸صبح ازل دمید در شمس جمال علی (علیه السلام) درون کعبه👆
🔻صوت نگارشی در جوار کعبه، دوشنبه ۷ مرداد ۹۸ ( روز بعد از #دحو_الارض )
📝 متن کامل نگارش در این👇لینک
🌐 eitaa.com/salehy/247
🔸 @Salehy
کعبه را که از نگاه آسمان ببینی نقطهای است در مرکز میان حلقه های دایره طواف کنندگان.
همه در گردش بر این مرکز دایره هستی رو به سوی نقطه آغاز و پایانِ خویش میکنند و با لسانِ حقیقتِ نقطهی کعبه در زبان مولا علی (علیه السلام) میگویند: "خویشتن را از خدا و به سوی خدا میبینیم"، که «إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُون».
(اشاره به شأن نزول آیه)
مولا علی (علیه السلام) هم نقطهی اولینِ وجود ماست، و هم نقطهی آخرین و کمالِ نامتناهی ماست.
هم نقطهی ظاهرِ کعبه است و کعبه برای ظهور او در زمین است، که کعبه مظهر است و او ظاهر. و هم نقطهی باطن کعبه است برای هدایت ما به سوی باطن هستی
(سیر به باطن از کعبه به بیت المعمور در آسمان چهارم، و از آن به ارکان عرش الهی، و از آن به ارکان توحید در عالم اسماءالله، و از آن به مقام عندالله).
او تجلّیِ خدای اول و آخر و ظاهر و باطن است.
@Salehy مکه معظمه در جوار کعبه
بسم الله
#شمس_جمال_علی(علیه السلام) در #کعبه
#احرام_حج #اسرار_حج #باطن_حج
معارف زیارت #بیت_الله_الحرام و #لقاء_الامام (۴)
🔸
🌷صبح ازل دمید. رحمت حق نازل گردید.
کعبه را اولین زمین در محل خلقت آدم کرد، و در روز #دحو_الارض از آب بالا نمود.
انسان از اعلا علیین پای در اسفل السافلین زد.
🌷 روحِ مفطور به «توحید محض» از مقام سجدهگاه ملائک هبوط کرد، و توجه انسان از عالم فوق عرش نزول کرد تا به دامنِ بدنِ زمینی اش رسید و زمین را آغاز زندگی دید.
🌷 روح، همان خلیفهی خدا از عالم قدس -که محو ذات لایتناهی الهی بود- به جعل الهی پایگاه خلافتش در زمین قرار گرفت، تا آن مقام نامتناهی و منیع را در تمام گسترهی هستی از عالی ترین تا پایین ترین، از عرش تا فرش، آشکار کند.
🌷 ما آمدیم آنگاه که دو سر حلقه هستی را بههم پیوستیم، و زندگی را در زمینِ خاکی از محل «توحید محض الهی» در کعبه، با نگاه به زندگی آسمانی در جذبهی اسماءالهی در چهار رکن توحیدی کعبه آغاز کردیم.
🕋 رجوع هر روز ما در هر نمازی که رو به کعبه ایم، رو به آغازِ پاک زندگی آسمانی ما در زمین است. تازه شدن با برگشت به فطرتِ بکر و ناب و خالصِ آغازین ماست. حالِ آن نوزادیست که در آغاز تولدش، بکر و تازه در زمین هم محو جمال خداست.
🕋 و نه فقط در نماز های واجب و مستحب روی به آغازِ خویش در کعبه ایم، که ما این قبلهی بازگشت به ذاتِ پاکِ خویش را در هر لحظه ای جستجو میکنیم. هر جایی که مینشینیم دوست داریم رو به قبله باشیم و کعبه را ببینیم؛ حتی در سفرهی غذایمان هم روی به قبله ایم، و در هنگام خواب هم در جهتِ قبله آرام میگیریم و صورتمان را رو به قبله می کنیم تا روحمان متوجه بازگشت به خدایش باشد.
🕋 ما از کعبه رحمت خدا را یافته ایم. خداوندِ رحمان و رحیم، هم زمینِ خاکیِ کعبه را، به رحمانیّت، محل تسکین و مسکن آغازینِ ما در نزول به زمین نمود، و هم آسمانِ عرشی کعبه را، به رحیمیّت، محل تسکین و مسکن روحانی ما در صعود به سوی خویش قرار داد.
🕋 ما رو به سوی کعبه میرویم و خدای را در حقیقت عِلویِ کعبه ملاقات می کنیم. پس به هنگام احتضار هم گامهای ما رو به سوی کعبه خواهد بود، و به هنگام بازگشتِ بدنمان به خاک هم رویِ صورتمان رو به سوی قبله می شود، تا روحِ ما هم مقصد خویش را در حریمِ آسمانِ عرشی کعبه بیابد، و رو به سوی عالیترین جایگاهش در همان مقام نامتناهی نزد «ذات علیّ اعلی» صعود نماید.
🕋 ای انسانِ آسمانی، کعبه را سکوی پرواز به سوی حقیقتِ عالیِ خویش ببین، که اگر قدسیان مولودِ کعبه را به اسمِ اعظم الهی «علی» نامیدند میخواستند عالیترین انسانِ آسمانی را در نقطهی قبله آشکار کنند تا تمام ما رو به سوی او آسمانی زیستن در زمین را تجربه کنیم و همه ما خویشتن را در مدار علی (علیه السلام) به اعلی علیّین متصل نماییم.
🕋 کعبه را که از نگاه آسمان ببینی نقطهای است در مرکز میان حلقه های دایره طواف کنندگان.
همه در گردش بر این مرکز دایره هستی رو به سوی نقطه آغاز و پایانِ خویش میکنند و با لسانِ حقیقتِ نقطهی کعبه در زبان مولا علی (علیه السلام) میگویند: "خویشتن را از خدا و به سوی خدا میبینیم"، که «إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُون».
[ اشاره به شأن نزول آیه در (۱) ]
🕋 مولا علی (علیه السلام) هم نقطهی اولینِ وجود ماست، و هم نقطهی آخرین و کمالِ نامتناهی ماست.
هم نقطهی ظاهرِ کعبه است و کعبه برای ظهور او در زمین است، که کعبه مظهر است و او ظاهر. و هم نقطهی باطن کعبه است برای هدایت ما به سوی باطن هستی.
(سیر به باطن از کعبه به بیت المعمور در آسمان چهارم، و از آن به ارکان عرش الهی، و از آن به ارکان توحید در عالم اسماءالله، و از آن به مقام عندالله).
🕋 مولا علی (علیه السلام) نقطهی تحت حرف "باء" در «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحِيمِ» سوره حمد است، که در آن مقام، هم اول و آغاز از "رحمن" است، و هم آخر و انجام به "رحیم" است، و هم ظاهر به ولایت «اسم أعظم الله» است، و هم باطن به نقطهی آشکار کنندهی این حروف و اسماء است.
مولا علی (علیه السلام) تجلّیِ خدای اول و آخر و ظاهر و باطن است.
🕋 مولا علی (علیه السلام) شمسِ حقیقتِ کعبهایست که همه آغازمان از او بوده و صعودمان با اوست و رو به سوی اوست.
مولا علی (علیه السلام) قبلهی قلوبِ انسانهای آسمانی است. او نوری است که باطنِ شریعتِ آسمانی را آشکار کرده است.
مولا علی (علیه السلام) باطن کعبه است و باطنِ نمازِ رو به سوی کعبه است.
مولا علی (علیه السلام) باطنِ محمد است (صلی الله علیه و آله).
مولا علی (علیه السلام)، همان «امام مبین» (یس،۱۲) و «کتاب مبین» (انعام،۵۹) و «نور مبین» (نساء،۱۷۴) و «نور و کتاب مبین» (مائده،۱۵) است.
مولا علی (علیه السلام) معجزهی نبیّ خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و قرآنِ مجسّمِ اوست.
🕋 صبح ازل دمید و رحمت حق در وجودِ مبارک علی (علیه السلام) که شمسِ حقیقت است، در باطن کعبه نازل گردید؛ تا «آیت کبرای عبودیت الهی» و مَثَلِ اعلای اسم اعظم الهی در آسمان و زمین باشد.
🌷 اگر او را «امیر المؤمنین» نام نهادند چون امیر و خلیفهی الهی برای شکوفا کردن مؤمنین به خداست.
او اول و آغازِ ایمان است، و آخر و منتهای ایمان.
او صورت و ظاهرِ ایمان است، و روح و باطنِ ایمان.
او اول و آخر و ظاهر و باطن ایمان، و حقیقتِ کاملِ مصداقیِ عالیترین مؤمن به خداست.
او "میمنت و مبارکی" است و هر کسی به او محبت می یابد به برکت او اهل یُمن و مبارکی شده و از «اصحاب یَمین» میگردد.
🕋 دیوار کعبه از «رکن یَمانی» برای مادرِ علی (علیهما السلام) میشکافد تا با ولادت و ظهور وجود مبارک مولا علی (علیه السلام) در کعبه، شکوفاییِ ایمان مؤمنین در آن باشد.
🕋 صبح ازل دمید و شمس جمال علی (علیه السلام) برای سیر انسان تا ابدیت در خانهی کعبه تابید و طالع گردید.
☀️ طلوعی که از شدّتِ نورِ خویش تمام اهل نور را خیره و حیران و واله و شیدای خویش در طواف نموده، و از حوضِ کوثر توحید برای طوافکنندگانِ خویش شراب طهورِ توحید را سقایت مینماید؛ و هر تشنه ای در این سرزمین، از ساقی کوثر، به مقدار عطشِ خویش «آب زمزمِ عشقِ الهی» را می نوشد، و از صفا و مروّتِ ساقی کوثر، سعی و تلاشِ خالصانه برای خدا را می آموزد، و اقتدا به امام را در مقام ابراهیم (علیه السلام) مشقِ هر لحظهی زندگی خویش می سازد.
🌷 خوشا به شما شیعیان علی (علیه السلام) که شعاعِ شمس وجودش گشته اید و عالَم را به حیاتِ آسمانیش روشنی بخشیده اید
🙏 طُوبى لکم وَ حُسنَ مَآب
🔸
یا امیرالمؤمنین روحی فداک
(العبد محمدحسین صالحی)
🕋 مکه معظمه، مسجدالحرام، محو جمال کعبه، بهنگام بین الطلوعین و طلوع شمس عالم تاب بر فراز کعبه
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸، ۲۶ ذی القعده (روز بعد از دحوالارض)، ایّام حج ۱۴۴۰ قمری
🔈 eitaa.com/salehy/244
🔸 eitaa.com/salehy/246
🔻پینوشت:
(۱) : #صلوات_مخصوص_خداوند بر #امیرالمؤمنین_علی (علیه السلام) در قرآن کریم:
✅ در شأن نزول آیه «اِنّا لِلِّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجَعوُن» (بقره، ۱۵۶و۱۵۷)، به نقل ابن عباس میگویند: هنگامی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در جنگ احد خبر شهادت عمویشان حضرت حمزه بن عبدالمطلب (رحمة الله علیه) را به حضرت علی (علیه السلام) بیان فرمودند،
(و در نقل ابن شهرآشوب در مناقب، رسول الله -صلی الله علیه و آله- خبر شهادت حضرت جعفر طیار ابن ابوطالب در جنگ موته را به برادرش مولا علی (علیه السلام) بیان فرمودند)، در آن حال، امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) متأثر شده و فرمودند:
✨«اِنّا لِلِّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجعون»، سپس در این هنگام این آیات ۱۵۶و۱۵۷ بقره بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شد که خداوند متعال فرمود:
✨«الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا "إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ" أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُون»،
✨(اشاره در وقت نزول به مصداق مولا امیرالمؤمنین علی -علیه السلام- ) آن کسانی که وقتی مصیبتی بر آنها وارد شود میگویند:
"اِنّا لِلِّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجعون"
(ما از خدائیم و به سوی خدا باز می گردیم)،
همانا صلوات خدایشان بر آنها باد و رحمت الهی شامل حالشان، و ایشان همان هدایت شدگانند.
(نهج الحق ص۲۰۹ آیة الاسترجاع، بحارالانوار ج۳۶ ص۱۹۱ باب ۳۹ ح۱۹۲، شواهد التنزیل ج۱ ص۳۰۸، المناقب لإبن شهرآشوب ج۲ ص۱۲۰)
🔸
@Salehy
#همراه_با_حجاج_مکه
نماز دهه ذی الحجه، بین نماز مغرب و عشاء
دو رکعت، هر رکعت یک حمد و یک توحید یکبار آیه ۱۴۲ اعراف👆
🕋 وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِين
بسم الله #روح ۲۷
🌸 چون خَمِ ابروی تو، نیک بدیدم ز نو
🌸 آن رخ زیبای تو، شد خُمِ میخانه ام
🌸 ای که لبِ سرخ تو، باز بشد غنچه نو
🌸 غنچهی زیبای تو، بوسه بزد بر دلم
🌸 ای که به هر موی تو، لطفِ خدا هست نو
🌸 نهرِ طلاییِّ تو، لذت هر دیده ام
🌸 رویِ چو گلگون تو، آیهی حُسن است نو
🌸 زآینهی روی تو، تازه و تابنده ام
🌸 گونهی پر عطر تو، هست گلستانِ نو
🌸 بوی خوش ناب تو، رایحهی سینه ام
🌸 شاهد چشمانِ تو، چشمهی نور است نو
🌸 دیدهی پر مِهر تو، بر دل شوریده ام
🌸 هر چه بگویم ز تو، تابش عشق است نو
🌸 عشق به سیمای تو، حجّت پاینده ام
🌸 نیست مرا کام تو، دم به دم و نو به نو
🌸 غرق در آغوش تو، هست تمام دلم
🔸
جمعه، ۹۸/۵/۱۱ س۲۳، مکه معظمه، درحال عشقبازی با روح عشق هستی
🌸 مولای مهدی أدرکنی
🙏حَبِّب إِلَیَّ لقائک و أَحبِب لقائی
(العبد محمدحسین صالحی)
🌸 t.me/Elaahy @Salehy
👌 عجب صفایی دارد این👆کوه صـفـا
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ ۖ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا ۚ وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ
(مبارکه بقره، شریفه ۱۵۸)
🔸صفا و مَروِه از نشانههای بندگیِ خداست؛ بنابراین هرکه حج یا عمره انجام میدهد، باید سعیِ صفا و مروه بهجا بیاورد. البته هرکه کار خوبی را با اشتیاق انجام بدهد، خدا قدرشناسی داناست (ترجمه خواندنی، علی ملکی)
بسم الله #روح ۲۸
«صفـای توحیـد»
🔸
آخرین لذّت که مانَد در جهان
آنکه جز "یکتـا" نمانَد روی جان
آن صفـایی که بمانَـد تا اَبَـد
در صفای وحدتست اُنسِ اَحَـد
آن حقیقت که درونِ جانِ ماست
صافی از هر غیر شو، او "جـان" ماست
گر بسویش سعی کردی از صفـا
صاف از خود گشتی و پاک و رهـا
از مروّت مینماید «رازِ جـان»
سِرِّ لذّت در فنای اِنس و جان
وحدتِ یکتــاست تنها اُنسِ جان
حاجیان دنبالِ آن "یکتــایِ جـان"
آنکه از اَمیال رَست، اِحرام بَست
میلِ جان، خالص به آن یکتـا بِبَست
آنکه آخَرْ عشق، و اَوَّلْ عشق هست
بزمِ وصلش هم قیامت، هم اَلَست
حَجِّ عشقش را در این میقاتِ جان
نیک بنمودست در صـافیِّ "جـان"
بگذر ای حاجی ز دست و چشم و گوش
مَحرَمِ "جـان" باش و تَـن را کن خَموش
این دهان بَند و دگر از "جـان" نیوش
کن زبان خاموش و ساکت باش و هوش
که سُروشِ حضرتِ یکتــاست "جـان"
تَـن به او قربـان، و باقـی هست "جـان"
آخرین، آن "جـانِ یکتــا و اَحَـد"
آخـرین مانَـد فقط او تا اَبَـد
هرکه با «احمـد» تَن و جان را دهد
"جـانِ احمـد" منتهی هست تا "اَحَـد"
"جـانِ احمـد" رازِ جانِ این جهـان
با "عـلـی" رازش بخوان از روی "جـان"
آخـرین حُبّـی که مانَد روی جان
حُبِّ "یکتـا جـانِ" «اَحمـدْ خانْدان»
🔸
بین الطلوعین صبح شنبه ۹۸/۵/۱۲، مکه معظمه، نشسته روی کوه صـفـا، رو به خانه خدا
🙏يَا ذَا الجَلاَلِ وَ الإِكرَامِ
حَبِّب إِلَيَّ لِقَائَكَ وَ أَحْبِبْ لِقَائِي
وَ اجعَل لِي فِي لِقَائِكَ الرَّاحَةَ وَ الفَرَجَ وَ الكَرَامَةَ... (دعای ابوحمزه ثمالی)
(العبد محمدحسین صالحی)
🌸 t.me/Elaahy @Salehy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال و هوای قبل اذان مغرب
در کنار خانه خدا در مقابل رکن یمانی، در حال تشکیل صفوف نماز
👌جوان اندونزیایی که آخر کلیپ به سمت ما آمد، از خوشحالی تا ما را بغل کند. ما هم با آغوش باز با این جوان خوب همصحبت شدیم، و با مسلمانان دیگر هم گرم ارتباط میگیریم😇
😄نکته جالب اینکه تقریبا تمام مردم و مسلمین اهل سنت و شرطه های مذهبی و سربازهای سعودی، بنده را بخاطر نوع پوشش عبا و دستار سفید، از علمای خودشان میپندارند و حسابی گرم میگیرند و حتی برخی سوالات شرعی شان را میپرسند و ماهم به فقه کامل اهل البیت (علیهم السلام) پاسخشان را میدهیم😊
با خوشحالی میآیند میگویند: انت امامنا / انت خطیب یوم الجمعه فی المسجدالحرام / انت من علماء المسلمين / و ...
ماهم میگوییم ان شاء الله😅
به ملازمان سلطان که رساند این دعارا -محمدصادقی.mp3
7.95M
#نجوا_با_امام در #موسم_حج👆 ۱۳۹۸.۵.۱۱
حال سوختگان و مشتاقان لقاء امام، بخصوص تمنای حاجیان در طواف کعبه و سرزمین مشعر و عرفات
🔸
به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را
ز رقیب دیوسیرت، به خدای خود پناهم
مگر آن شهاب ثاقب مددی دهد خدا را
مژهی سیاهت ار کرد به خون ما اشارت
ز فریب او بیندیش و غلط مکن نگارا
دل عالمی بسوزی چو عِذار برفروزی
تو از این چه سود داری که نمیکنی مدارا؟
همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنایان بنوازد آشنا را
چه قیامت است جانا که به عاشقان نمودی
دل و جان فدای رویت بنما عِذار ما را
به خدا که جرعهای ده، تو به حافظ سحرخیز
که دعای صبحگاهی اثری کند شما را
🔸
🌐غزل ۶ ديوان حافظ (علیه الرحمة)
🔻نوای دلنشین #حجتالاسلام_صادقی
@marefat_group @Sadeghi1400
🔶
@Salehy
بیان #حدیث_شریف_ثقلین 👆
🔸الهی جان به فدا ... امام حسین (علیه السلام) در آغوش امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام)، و امام حسن (علیه السلام) هم کنار مولا که دست پدر بر روی سرشان هست.
و اشاره پیامبر مهربانی محمد مصطفی (صلی الله و علیه و آله وسلم) به قران و اهل بیت (علیهم السلام)
🌐 عکس ومتن از instagram.com/p/B02InZMg2Py
🔸 @Salehy
🔸خطبه #حدیث_شریف_ثقلین👆در حجة الوداع، روز عید قربان در #منا، و نیز در ایام تشریق در #مسجد_خیف
🔻مجموعه نمایشگاهی «روزهای شاد آسمانی»👆
👌ویژه عید سعید غدیر خم، عید ولایت
🔸
کاری از t.me/parvazeghasedak
و همکاری با معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و پرتال فرهنگی راسخون
#تولید_۱۳۹۸
🔸
لینک دریافت با کیفیت مجموعه پوسترها👇
با کیفیت متوسط (۴۲ مگ)
http://file.mfpo.ir/Files/MyFolder/oghaf/data/05_namayeshgahi/1398/031/1398_031_roozhaye_shad_asemani_min.zip
با کیفیت بالا (۱۵۵ مگ)
http://file.mfpo.ir/Files/MyFolder/oghaf/data/05_namayeshgahi/1398/031/1398_031_roozhaye_shad_asemani_max.zip
🌐 منبع مطلب و لینکهای دانلود: mfpo.ir/?id=Level2&idm2=3299
🔸 @Salehy
اسرار_عرفات_ومشعر_ومنا_استاد_واسطی.mp3
8.79M
🔸اسرار عرفات و مشعر و منا👆
#استاد_واسطی
مختصر و مفید👌بسیار عالی و ناب
🔻امروز چهارشنبه ۱۶مرداد۹۸ در مکه معظمه در هتل هالیدی این (طبقه۴، اتاق ۴۳۶)، در معیت برادر عزیز آقا محمد طاهرزاده، با استادم جناب حجتالاسلام والمسلمین واسطی ملاقات کردیم و از محضرشان پیرامون اسرار سرزمین عرفات و مشعر و منا و حلق و قربانی و طواف پرسیدیم.
🔻ایشان روحانی کاروان ۱۹۰۱۴ مشهد هستند. جزواتی بسیار خوب هم برای اعمال حج تمتع در عرفات و مشعر و منا تنظیم کرده بودند که فایل متنی آن را جهت نشر میان دوستان در اختیارمان گذاشتند که در ادامه ارسال میشود.
🔸 @Salehy
بسم الله
#دعای_عرفه
🔸دو دعای دیگر بسیار عظیم الشأن مخصوص روز و شام #عرفه، نقل شده در اقبال الأعمال👇تصاویر بترتیب.
🌐 eitaa.com/salehi786/455
🔻(ذکر عبری «آهیا شراهیا» در متن دعا، صورت درست تلفظش «اِهْیِه اَشِرْ اِهْیِه» میباشد)👇👇👇
🔸دعای روز عرفه که شامل #اسم_أعظم است👆 #صفحه۱
در لینک زیر👇هم این دعا با ترجمه فارسی آمده
http://ahlolbait.com/doa/13690/دعای-روز-عرفه-مشتمل-بر-اسم-اعظم-اقبال-الاعمال
🔻این عکس بعلت مشکل سرورهای ایتا حذف شده! فایل جایگزین سالم pdf شده، در لینک زیر قرار دارد👇
🌐 eitaa.com/salehi786/455