هدایت شده از محمد سجاد احمدی
باسمه تعالي
جلسه اول تا سوم: (فطرت يا خلقت انساني)
*خلقت انسان، خلافت انسان، نفخ روح، تعليم اسماء، سجده و تمرد و بعد هبوط. آن هم هبوط هدايتي، نه هبوط عداوتي.
*از سجده ملائکه و تمرد شيطان، نبرد حق و باطل آغاز شد.
*پس از هبوط ، سفر انسان از اسفل سافلين که صفر وجود بود آغاز شد.
* شيطان در مقابل انسان با تمام توانايي هاي بيروني و دروني (نفس اماره) ايستاد. يک نبرد جدي درون و بيرون انسان.
* به فعليت رسيدن استعدادهاي انسان دائر مدار همين نبرد حق و باطل بود
چه استعدادهاي بيروني انسان(جهاد کبير يا جهاد صغير)، چه استعدادهاي دروني انسان(جهاد اکبر) هر دو در راستاي جهاد با شيطان است.
* اين نبرد با اختيار و اراده انسان شکل ميگيرد.
جلسه چهار: (دنيا و حب الذات)
*حقيقت نبرد حق و باطل، نبرد منِ موهوم با منِ واقعي بود. حق يعني منِ واقعي، منِ مطلق، منِ مرسل که انبياء معرفي ميکردند. و باطل همان منِ موهوم يا مراتب هبوط بود. همان چيزي که کفار و معاندين و ظالمين دنبال تحققش بودند.
*حتي اگر انبياء نبودند يا نباشند، درگيري از بين نميرود. اما اين سنخ درگيريها بين من هاي موهوم است. با حضور انبيا، درگيري ها و جنگ ها تبديل ميشود به نبرد منِ موهوم با منِ واقعي و حقيقي.
* هيچ زماني خالي از نبرد نيست. اما نبرد گاهي بين من هاي موهوم است، که در جايي که انبياء نقششان کمرنگ است، صورت ميگيرد. و گاهي نبرد بين حق و باطل با محوريت انبيا است.
- تعالي و اوج و عروج و برگشت در نبرد حق و باطل محقق ميشود.
- مسير برگشت مانند مسير آمدن است. (کما بدأکم تعودون) حقيقت عود و برگشت با نبرد حق و باطل محقق ميشود.
جلسه پنجم و ششم: (از انبیا تا ظهور)
در اين دايره انبيا، قله هاي حقانيت هستند در مقابل قله هاي باطل (طواغيت و ملأ و مترفين و ظالمين) اين تحيل تاريخ انساني را با محوريت انبيا تعريف ميکند.
*گلوگاهها و نقاط عطف تاريخ با حرکت انبياي اولوالعزم روشن ميشود.
- بالاترين نبرد حق و باطل در نظام بيروني و دروني در مکتب انبيا محقق شد.
- در بين رسل اولوالعزم، نبي ختمي به عنوان اوج نبرد حق و باطل بود.
- در عصر نبي ختمي بطلان شيطان به طور کامل آشکار شد. ديگر جايي نبود که باطل در سايه روشن بتواند حرکت بکند. باطل از جهت تعاليم ديني شناخته شد.
- اين عصر خودش تبديل به مراتبي ميشود که از خود بعثت آغاز شد. دوران بعثت دوران نبرد در تنزيل قرآن بود. نبرد با کفار و مشرکين بود براي تنزيل قرآن و اثبات حقانيت قرآن و اسلام بود.
- در دوران غدير نبرد بر سر تاويل قرآن شکل گرفت. صف بندي بين مومنين و غير مومنين ايجاد شد.
- در جريان عاشورا که تمام حق و تمام باطل به طور مصداقي محقق شد.
اگر در بعثت و غدير مرتبه کفر و ايمان خودشان را به شکل مفهومي نشان دادند، و در دوران غدير اين مسئله به مرتبه ايمان و غير ايمان رسيد، در جريان عاشورا تمام اين ها به شکل مصداقي تحقق پيدا کرد.
-حقيقت اربعين از نخستين اربعين تا کنون يک نهضت و فرهنگ زنده پويا، مهاجم واسلام مصداقي عيني است. اربعين نه معرفي مفهومي اسلام، بلکه چشيدن اسلام است. حتي براي هر کسي که هنوز مسلمان نشده است، نيز قابل چشيدن است.
- روايت پيرامون غيبت دو دسته کلی است
دسته اول : طولانی شدن غيبت به عنوان عقاب بیان شده است
دسته دوم: اصل غيبت به عنوان مرتبه ای ضروری و حتمی برای رجوع به حقيقت امام و انصراف توجه از نظام ماده به نظام روح (امر من امر الله؛ غيب من غيب الله، سرمن سر الله)
- سنت محوضت، تمحیص، تطهیر
سنتی است که خداوند در آن نظام انسان ها را تطهیر میکند
از حدود و نقصها پاک میشوند
مثل فقر، مریضی، موت و... در نظام فردی
و غیبت نبی یا ولی الهی، ابتلاءات و غربال مومنین ، محق و متراکم شدن خباثت کفار و... در نظام اجتماعی
- جايگاه انقلاب اسلامي، به عنوان اولين دوره اي که بعد از دوران پيامبر(ص) مردم به صورت عمومي، جريان حاکميت امر الهي را پذیرفتند و قيامی براي اقامه حاکميت الهي با پرچم غدير و آمادگي براي ظهورِ خليفه منصوب الهي را انجام دادند.
و ما هستیم که باید با اراده خود، با تمام قوا در این حرکت تاریخ، در جبهه حق بمانیم و در حوادث و ابتلائات روز به روز تطهیر و تمحیص بیشتری بیابیم و چون امامین انقلاب، خود و دیگران را به سمت خود عالی و حقیقت عالم، ولی الله اعظم، سوق دهیم
هدایت شده از محمد سجاد احمدی
190626_006.MP3
38.49M
ارائه آقای صالحی - جلسه ۴ - حب ذات (نگاهی فطری به بحث قرآنی قبل)
و
توضیحات ایشان در مورد اینفوگرافیک
(نظام و ساختار کلی هر شش جلسه)
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
بسم الله
🔸حدیث مذکور پیرامون مراتب انبیاء در اینفوگرافیک ارائه شده در 13 هزار و 313 ملک ، که قوای انبیاء و امامان در اوج صحنه های غلبه حق بر باطل بودند (همراه نوح در کشتی، همراه ابراهیم در آتش، همراه موسی در شکافتن دریا، همراه عیسی در رفعت به آسمان، همراه پیامبر خاتم در فتح یوم بدر، و نازل شده در عاشورا برای امداد سیدالشهدا) همه منتظر ظهور قائم هستند برای نزول و غلبه تامّه و فراگیر حق بر سراسر هستی :
🔻 کامل الزیارات ، ص120 :
🔸5- حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ سَعْدٍ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍعَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال :
🔻كَأَنِّي بِالْقَائِمِ عَلَى نَجَفِ الْكُوفَةِ وَ قَدْ لَبِسَ دِرْعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَيَنْتَفِضُ هُوَ بِهَا فَتَسْتَدِيرُ عَلَيْهِ فَيُغَشِّيهَا بِحَدَاجَةٍ مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ يَرْكَبُ فَرَساً أَدْهَمَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ شِمْرَاخٌ- فَيَنْتَفِضُ بِهِ انْتِفَاضَةً لَا يَبْقَى أَهْلُ بَلَدٍ إِلَّا وَ هُمْ يَرَوْنَ أَنَّهُ مَعَهُمْ فِي بِلَادِهِمْ فَيَنْتَشِرُ رَايَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص عَمُودُهَا مِنْ عَمُودِ الْعَرْشِ وَ سَائِرُهَا مِنْ نَصْرِ اللَّهِ- لَا يَهْوَى بِهَا إِلَى شَيْءٍ أَبَداً إِلَّا هَتَكَهُ اللَّهُ فَإِذَا هَزَّهَا لَمْ يَبْقَ مُؤْمِنٌ إِلَّا صَارَ قَلْبُهُ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ وَ يُعْطَى الْمُؤْمِنُ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا وَ لَا يَبْقَى مُؤْمِنٌ إِلَّا دَخَلَتْ عَلَيْهِ تِلْكَ الْفَرْحَةُ فِي قَبْرِهِ وَ ذَلِكَ حِينَ يَتَزَاوَرُونَ فِي قُبُورِهِمْ وَ يَتَبَاشَرُونَ بِقِيَامِ الْقَائِم
🔻فَيَسْخَطُ عَلَيْهِ ثَلَاثَةَ عَشَرَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ مَلَكاً (13 هزار و 313 ملک)
قُلْتُ كُلُّ هَؤُلَاءِ الْمَلَائِكَةُ ؟
🔻قَالَ نَعَمْ ، الَّذِينَ كَانُوا مَعَ نُوحٍ فِي السَّفِينَةِ وَ الَّذِينَ كَانُوا مَعَ إِبْرَاهِيمَ حِينَ أُلْقِيَ فِي النَّارِ وَ الَّذِينَ كَانُوا مَعَ مُوسَى حِينَ فَلَقَ الْبَحْرَ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ وَ الَّذِينَ كَانُوا مَعَ عِيسَى حِينَ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ (در هر کدام 1000 ملک)
وَ أَرْبَعَةُ آلَافِ مَلَكٍ مَعَ النَّبِيِّ ص مُسَوِّمِينَ- وَ أَلْفٌ مُرْدِفِينَ (5000 ملک شامل مسوّمین و مردفین : اشاره به دو آیه قرآن: آل عمران125 «يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمين» ، انفال 9 : «أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفين»)
وَ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَ عَشَرَةَ مَلَائِكَةً بَدْرِيِّينِ (313 ملک مخصوص بدریّین)
وَ أَرْبَعَةُ آلَافِ مَلَكٍ هَبَطُوا- يُرِيدُونَ الْقِتَالَ مَعَ الْحُسَيْنِ ع (4000 ملک در عاشورا)
فَلَمْ يُؤْذَنْ لَهُمْ فِي الْقِتَالِ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ- يَبْكُونَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ رَئِيسُهُمْ مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ فَلَا يَزُورُهُ زَائِرٌ إِلَّا اسْتَقْبَلُوهُ- وَ لَا يُوَدِّعُهُ مُوَدِّعٌ إِلَّا شَيَّعُوهُ وَ لَا يَمْرَضُ مَرِيضٌ إِلَّا عَادُوهُ وَ لَا يَمُوتُ مَيِّتٌ إِلَّا صَلَّوْا عَلَى جِنَازَتِهِ وَ اسْتَغْفَرُوا لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ
🔻 وَ كُلُّ هَؤُلَاءِ فِي الْأَرْضِ يَنْتَظِرُونَ قِيَامَ الْقَائِمِ ع إِلَى وَقْتِ خُرُوجِهِ عَلَيْهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ السَّلَامُ.
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
من شامل - بخشی از جزوه جهاد اکبر استاد عابدینی.pdf
3.91M
جزوه جدا شده بخش «من شامل» در جهاد اکبر استاد عابدینی
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
بسم الله
🔻گویند: " #معرفت_نفس چیست؟ "
🔸" وقتی بیابی که دانشی جز #معرفت_نفس نیست! و جهان و تمام زندگی در آن جز ورقهایی از این دانش نیست! هر ادراک و هر حرکتی، خواندنِ برگی از #کتاب_خویش است ..."
🔻گویند: " چگونه این چنین دانشی بیابیم؟ "
🔸" عجیب تر از این سؤال چیست؟! و سنگین تر از این سؤال نیست!!
چرا که هرکسی در پیمایشِ زندگی دارد فقط پاسخ همین سؤال وجودیِ خویش را میدهد که « #این_من_کیست؟ »، و خودش هم دارد با نوع زندگیش همین معنی را در تمام امورش نشان میدهد، و آشکار میکند معنیِ #منِ خویش را :
که 👌« من همانم که در پی آنم » ...
ببین در پِیِ چیستی تا بیابی خویش را که کیستی! "
🔻گویند: "کِیْ به وصالِ #خدا میرسیم؟"
🔸"وقتی در پِیِ #من_کیستم در زندگی، یافتی که هیچ شئِ #توصیف_پذیری تمامُ المعنیِ #من نیست، و پویشِ هیچکدامشان پاسخی موجب آرامش از پرسشِ #من_کیستم نیست!
پس وقتی از تمام اشیاء خلقت (از جمله خودت) منقطع و طاهر شدی، و از هر میل و وصفی که معنیِ #من داشتی پاک گشتی، و خالی از #انانیت، و خالص از توصیفِ #من بودی، آنگاه است که #شراب_وصل مینوشی!
🔸
🔸الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه
(نهج البلاغه)
🔸لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَيْرُ خَلْقِه
(توحید صدوق)
🔸تَعْرِفُ نَفْسَکَ بِهِ، وَ لَا تَعْرِفُ نَفْسَکَ بِنَفْسِکَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ تَعْلَمُ أَنَّ مَا فِیهِ لَهُ وَ بِهِ
(تحف العقول)
🔸سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ * إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِين
(صافات،۱۵۹-۱۶۰)
🔸لاَ يَكُونُ اَلْعَبْدُ عَابِداً لِلَّهِ حَقَّ عِبَادَتِهِ حَتَّى يَنْقَطِعَ عَنِ اَلْخَلْقِ كُلِّهِمْ إِلَيْهِ، فَحِينَئِذٍ يَقُولُ: "هَذَا خَالِصٌ لِي". فَيَقْبَلُهُ بِكَرَمِه.
(تفسير الإمام عليه السّلام)
🔸
@Salehy
هدایت شده از محمد سجاد احمدی
190627_001.mp3
5.14M
توضیحات آقای صالحی
اینفوگرافیک چه چیز نیست
و محور اصلی سه قسمت بحث
بسم الله
#دو_غیبت_موسی
#دو_ظهور_موسی
🔸
🔻 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - مجلد ۱۳، صفحه ۳۶]
( ترجمه حدیث بعد از متن اصلی )
🔸 نقل از کتاب إکمال الدین :
🔻ابْنُ إِدْرِیسَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَهْلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ آدَمَ النَّسَائِیِّ عَنْ أَبِیهِ آدَمَ بْنِ إِیَاسٍ عَنِ الْمُبَارَکِ بْنِ فَضَالَةَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنْ سَیِّدِ الْعَابِدِینَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ) قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) :
🌷 لَمَّا حَضَرَتْ یُوسُفَ الْوَفَاةُ جَمَعَ شِیعَتَهُ وَ أَهْلَ بَیْتِهِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَی عَلَیْهِ ثُمَّ حَدَّثَهُمْ بِشِدَّةٍ تَنَالُهُمْ یُقْتَلُ فِیهَا الرِّجَالُ وَ تُشَقُّ بُطُونُ الْحَبَالَی وَ تُذْبَحُ الْأَطْفَالُ حَتَّی یُظْهِرَ اللَّهُ الْحَقَّ فِی الْقَائِمِ مِنْ وُلْدِ لَاوَی بْنِ یَعْقُوبَ وَ هُوَ رَجُلٌ أَسْمَرُ طَوِیلٌ وَ وَصَفَهُ لَهُمْ [۱] بِنَعْتِهِ فَتَمَسَّکُوا بِذَلِکَ وَ وَقَعَتِ الْغَیْبَةُ وَ الشِّدَّةُ بِبَنِی إِسْرَائِیلَ وَ هُمْ یَنْتَظِرُونَ قِیَامَ الْقَائِمِ أَرْبَعَمِائَةِ سَنَةٍ
🔻 حَتَّی إِذَا بُشِّرُوا بِوِلَادَتِهِ وَ رَأَوْا عَلَامَاتِ ظُهُورِهِ اشْتَدَّتِ الْبَلْوَی عَلَیْهِمْ وَ حُمِلَ عَلَیْهِمْ بِالْخَشَبِ وَ الْحِجَارَةِ وَ طُلِبَ [۲] الْفَقِیهُ الَّذِی کَانُوا یَسْتَرِیحُونَ إِلَی أَحَادِیثِهِ فَاسْتَتَرَ وَ تَرَاسَلُوهُ وَ قَالُوا : کُنَّا مَعَ الشِّدَّةِ نَسْتَرِیحُ إِلَی حَدِیثِکَ
🔻 فَخَرَجَ بِهِمْ إِلَی بَعْضِ الصَّحَارِی وَ جَلَسَ یُحَدِّثُهُمْ حَدِیثَ الْقَائِمِ وَ نَعْتَهُ وَ قُرْبَ الْأَمْرِ وَ کَانَتْ لَیْلَةٌ قَمْرَاءُ فَبَیْنَمَا هُمْ کَذَلِکَ إِذْ طَلَعَ عَلَیْهِمْ مُوسَی عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ کَانَ فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ حَدِیثَ السِّنِّ وَ قَدْ خَرَجَ مِنْ دَارِ فِرْعَوْنَ یُظْهِرُ النُّزْهَةَ فَعَدَلَ عَنْ مَوْکِبِهِ وَ أَقْبَلَ إِلَیْهِمْ وَ تَحْتَهُ بَغْلَةٌ وَ عَلَیْهِ طَیْلَسَانُ خَزٍّ فَلَمَّا رَآهُ الْفَقِیهُ عَرَفَهُ بِالنَّعْتِ
🔻 فَقَامَ إِلَیْهِ وَ انْکَبَّ عَلَی قَدَمَیْهِ فَقَبَّلَهُمَا ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یُمِتْنِی حَتَّی أَرَانِیَکَ فَلَمَّا رَأَی الشِّیعَةُ ذَلِکَ عَلِمُوا أَنَّهُ صَاحِبُهُمْ فَأَکَبُّوا عَلَی الْأَرْضِ شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمْ یَزِدْهُمْ عَلَی أَنْ قَالَ أَرْجُو أَنْ یُعَجِّلَ اللَّهُ فَرَجَکُمْ
🔻 ثُمَّ غَابَ بَعْدَ ذَلِکَ وَ خَرَجَ إِلَی مَدِینَةِ مَدْیَنَ فَأَقَامَ عِنْدَ شُعَیْبٍ مَا أَقَامَ فَکَانَتِ الْغَیْبَةُ الثَّانِیَةُ أَشَدَّ عَلَیْهِمْ مِنَ الْأُولَی وَ کَانَتْ نَیِّفاً وَ خَمْسِینَ سَنَةً وَ اشْتَدَّتِ الْبَلْوَی عَلَیْهِمْ وَ اسْتَتَرَ الْفَقِیهُ فَبَعَثُوا إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا صَبْرَ لَنَا عَلَی اسْتِتَارِکَ عَنَّا
🔻 فَخَرَجَ إِلَی بَعْضِ الصَّحَارِی وَ اسْتَدْعَاهُمْ وَ طَیَّبَ قُلُوبَهُمْ وَ أَعْلَمَهُمْ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحَی إِلَیْهِ أَنَّهُ مُفَرِّجٌ عَنْهُمْ بَعْدَ أَرْبَعِینَ سَنَةً
🙏 فَقَالُوا بِأَجْمَعِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ
🔻 فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ : قُلْ لَهُمْ قَدْ جَعَلْتُهَا ثَلَاثِینَ سَنَةً لِقَوْلِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ
🙏 فَقَالُوا کُلُّ نِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ
🔻 فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ : قُلْ لَهُمْ قَدْ جَعَلْتُهَا عِشْرِینَ سَنَةً
🙏 فَقَالُوا لَا یَأْتِی بِالْخَیْرِ إِلَّا اللَّهُ
🔻 فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ : قُلْ لَهُمْ قَدْ جَعَلْتُهَا عَشْراً
🙏 فَقَالُوا لَا یَصْرِفُ الشَّرَّ إِلَّا اللَّهُ
👌 فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ : قُلْ لَهُمْ لَا تَبْرَحُوا فَقَدْ آذَنْتُ فِی فَرَجِکُمْ فَبَیْنَا هُمْ کَذَلِکَ إِذْ طَلَعَ مُوسَی (عَلَیْهِ السَّلَامُ) رَاکِباً حِمَاراً
🔻 فَأَرَادَ الْفَقِیهُ أَنْ یُعَرِّفَ الشِّیعَةَ مَا یَسْتَبْصِرُونَ بِهِ فِیهِ وَ جَاءَ مُوسَی حَتَّی وَقَفَ عَلَیْهِمْ فَسَلَّمَ عَلَیْهِمْ
🔻 فَقَالَ لَهُ الْفَقِیهُ مَا اسْمُکَ؟
- فَقَالَ مُوسَی
قَالَ ابْنُ مَنْ؟
- قَالَ ابْنُ عِمْرَانَ
قَالَ ابْنُ مَنْ؟
- قَالَ ابْنُ وَهْبِ بْنِ لَاوَی بْنِ یَعْقُوبَ [۳]
🔻 قَالَ بِمَا ذَا جِئْتَ؟
- قَالَ بِالرِّسَالَةِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
🔻 فَقَامَ إِلَیْهِ فَقَبَّلَ یَدَهُ ثُمَّ جَلَسَ بَیْنَهُمْ وَ طَیَّبَ نُفُوسَهُمْ وَ أَمَرَهُمْ أَمْرَهُ
🔻ثُمَّ فَرَّقَهُمْ فَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ الْوَقْتِ وَ بَیْنَ فَرَجِهِمْ بِغَرْقِ فِرْعَوْنَ أَرْبَعُونَ سَنَةً [۴] .
🔸
💎 ادامه 👇👇👇
🔻پینوشت ها:
[۱]: فی المصدر: طوال، و نعته لهم اه. م.
[۲]: فی نسخة: و طلبوا.
[۳]: هکذا فی الکتاب و الصحیح کما فی المصدر: فاهث بن لاوی بن یعقوب. و قد تقدم نسبه فی أول الباب الأوّل راجعه.
[۴]: کمال الدین: ۸۷. م.
🔸
🔸 #ترجمه :
🔻 اکمال الدین: امام علی (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت میکند که:
🌷 یوسف (علیه السلام) در هنگام مرگش پیروان و اهل بیتش را جمع کرد، خداوند را سپاس و ستایش کرد سپس در مورد سختی و مصیبتی که بر آنها نازل میشود صحبت کرد، مصیبتی که در آن مردان میمیرند، شکم زنان باردار پاره میشود و کودکان سر بریده میشوند تا این که خداوند حق را به وسیله یک قائم از نوادگان لاوی بن یعقوب برای آنها آشکار میکند.
🔻 یوسف گفت مشخصات آن قائم این است که یک مرد، با رنگ پوست گندم گون و بلندقامت است، و ویژگیهای او را برایشان تعریف کرد و آنها هم به این ویژگیها تمسک کردند -آن را حفظ کردند-.
🔻 آن غیبت و مصیبت در بین بنی اسراییل به وقوع پیوست و آنها چهارصد سال منتظر ظهور آن قائم ناجی خود شدند تا این که مژده متولد شدنش را به آنها دادند و نشانههای ظهورش را دیدند.
🔻 ولی سختی و مصیبت بر آنها بیشتر شد و با چوب و سنگ به آنها حمله شد و به دنبال فقیه عالم خویش (از پیامبران تبلیغی) گشتند که با سخنانش آنها را آرام میکرد ولی او نیز پنهان شده بود.
🔻 برای او خبر فرستادند و گفتند: در سختی به حرفهای تو گوش میدادیم و آرام میشدیم، سپس او آنها را به صحرا برد و توصیف آن قائم ناجی را برایشان گفت و ویژگیهای او را برایشان تعریف کرد.
🔻 روز ظهور اولین، نزدیک شد. آن شب، شب مهتاب بود و هنگامی که موسی بر آنها ظاهر شد آنها هم مانند شب مهتابی نورانی شدند. حضرت موسی در آن هنگام در ایام جوانیش بود و از خانه فرعون خارج شده بود، از همراهانش جدا شد و به طرف آنها رفت که سوار بر یک قاطر بود و پارچه ای ابریشمی بر روی قاطرش بود.
🔻 هنگامی که آن فقیه عالم، موسی را دید او را از طریق ویژگی هایش شناخت به طرف او رفت به پایش افتاد و پاهایش را بوسید. سپس گفت: سپاس برای خداوندی که مرا نمیراند تا این که تو را دیدم. هنگامی که پیروانش این صحنه را دیدند، فهمیدند که او همان قائم ناجی است. سپس برای شکر خداوند بر روی زمین افتادند. موسی فقط این را به آنها فرمود که: امیدوارم که خداوند به زودی شما را از این وضع نجات دهد. سپس از نزد آنها رفت و بعد از آن به طرف شهر مدین رفت و در آن جا مدتی نزد شعیب (علیه السلام) ماند.
🔻این غیبت دومی از غیبت اولی برایشان سخت تر بود که حدود پنجاه و چند سالی بود و بلا و مصیبت بر آنها شدت یافت و آن فقیه عالم نیز از آنها پنهان شد. سپس به آن فقیه خبر دادند که نمی توانیم بر نبودنت صبر کنیم.
🔻 پس فقیه آنها را به صحرایی برد و برای آنها دعا کرد و قلب آنها را پاک کرد و به آنها گفت: که خداوند به او وحی و الهام کرده است که بعد از #چهل_سال آنها را از این بدبختی نجات میدهد.
🙏همه آنها گفتند: الحمدلله
🔻خداوند فرمود: به آنها بگو: که به خاطر الحمدلله که گفتند بعد از سی سال آنها را نجات میدهم
🙏 منتظران گفتند: [شکرخدا، که] همه نعمتها برای خداست.
🔻 خداوند وحی فرستاد به آنها بگو: آن مدت انتظار را بیست سال کردم.
🙏آنها گفتند: [هرچه از خدا میرسد نیکوست] همه خیرها از جانب خداست
🔻 خداوند وحی فرستاد به آنها بگو: آن را ده سال کردم.
🙏گفتند: [دافع اشرار فقط خداست] فقط خداوند شر را از انسان دور میکند.
🔻 خداوند وحی فرستاد به آنها بگو: اذن ظهور قائم ایشان را بر شما دادم.
🔻 در این حالت بود که دوباره موسی سوار بر قاطرش بر آنها آشکار شد. عالم فقیه میخواست که با سوالهایی پیروانش را برای تطبیق شناختن موسی با اسم و خصوصیاتش آشنا کند.
🔻 در آن لحظه موسی به نزد آنها آمد و بر آنها سلام کرد. فقیه به او گفت: اسمت چیست؟
- فرمود: موسی،
🔻 گفت: فرزند کی هستی؟
- فرمود: پسر عمران هستم.
🔻 گفت: عمران پسر کیست؟
- فرمود: پسر وهب پسر لاوی پسر یعقوب.
🔻 گفت: چه مأموریتی با خودت آورده ای؟
- فرمود: رسالتم را از جانب خداوند آوردم.
(رو بسوی ابلاغ رسالتم از جانب خدا بهسوی فرعون میروم).
🔻پس فقیه نزد موسی رفت و دستش را بوسید. سپس موسی در بین آنها نشست و دلهایشان را پاک کرد و آنها را به پیروی رسالتش امر کرد و سپس آنها را پراکنده کرد. که از زمان این ماجرای ظهور دوم موسی بر شیعیانش، تا غرق شدن فرعون و نجات یافتن مردم از دست ظلم فرعونیان (و تطهیر مصر از ظلم دوران)، #چهل_سال (بعد از آن ظهور) طول کشید.
🔸
@Salehy